IFAB voert nieuwe regel door: Keepers mogen bal niet langer dan acht seconden in handen houden

door Brent Tomassen 48

Bron IFAB

IFAB voert nieuwe regel door: Keepers mogen bal niet langer dan acht seconden in handen houden

door Brent Tomassen 48

Bron IFAB

Laatst geüpdatet

Keepers mogen de bal vanaf komend seizoen niet langer dan acht seconden in hun handen houden, zo heeft de officiële spelregelcommissie IFAB tijdens een vergadering in het Noord-Ierse Belfast besloten. Hiermee hoopt de IFAB tijdrekken in het voetbal verder in te perken.

'Nadat tests een groot positief effect hebben laten zien wanneer keepers de bal te lang vasthouden, heeft de IFAB unaniem besloten om regel 12.2 (Indirecte vrije trap) te wijzigen', zo valt te lezen op de site van de organisatie die gaat over de regels in het voetbal. 'De wijziging betekent dat als een keeper de bal langer dan acht seconden vasthoudt, waarbij de scheidsrechter een visuele aftelling van vijf seconden gebruikt, de scheidsrechter een hoekschop toekent aan het andere team.'

Ajax test spelregel al tijdens Future Cup

Ajax heeft recentelijk al bekendgemaakt de nieuwe regel voor keepers te gaan testen op de Future Cup in het Paasweekend. 'Het is een onderdeel waar veel tijd wordt gerekt. Ook in dat opzicht dwingen we de keepers tot snellere spelhervattingen', lichtte Hoofd Ontwikkeling Casimir Westerveld toe in gesprek met de clubkanalen.

Voorheen werden arbiters erop gewezen dat doelverdedigers een indirecte vrije trap tegen moesten krijgen bij het langer dan zes seconden vasthouden van een bal, maar deze maatregel werd de laatste jaren niet tot nauwelijks meer opgelegd. Wel is de IFAB tevreden over de regel dat alleen aanvoerders bij ingang van het huidige seizoen nog met scheidsrechters mogen praten.

Minder klagen bij scheidsrechters

Spelers die geen aanvoerder zijn en toch de scheidsrechter benaderen wanneer ze het niet eens zijn met een bepaalde beslissing, zouden volgens de regels van nu een gele kaart moeten krijgen. Tijdens wedstrijden van Ajax is normaal gesproken Jordan Henderson de enige speler die met de leidsman mag overleggen. Bij afwezigheid van de 81-voudig Engels international viel die eer de afgelopen wedstrijden ten deel aan Davy Klaassen, terwijl tegen Galatasaray Remko Pasveer de aanvoerdersband om zijn arm droeg.

Tekst gaat verder onder de foto.

henderson union 27958856
Jordan Henderson is normaal gesproken de enige Ajacied op het veld die met de scheidsrechter mag communiceren.

IFAB pakt onsportief gedrag keepers verder aan

Het is niet de eerste keer de afgelopen jaren dat onsportief gedrag van een keeper strenger moet worden bestraft volgens de IFAB. Sinds de zomer van 2023 is het niet toegestaan dat een doelman of -vrouw bij een strafschop tegen de nemer uit zijn concentratie mag brengen door lang bij de bal te blijven staan. 'Keepers mogen zich niet gedragen op een manier die een strafschopnemer unfair beïnvloedt, zoals door het aantikken van paal en lat of door treuzelen', luidde de tekst bij de spelregel destijds.

Lees meer over:
Plaats reactie

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25442

Who the fuck is IFAB

02-03-2025 09:52

vanreenen +10321

Onzin dit, mede ingegeven door de datum: 1 april...!!!

02-03-2025 09:34

Dusbaba +15425

Ik kan nou niet zeggen dat dit een overtreding is waar ik mij de afgelopen jaren flink aan gestoord heb. Beetje lang wachten met een doeltrap dan weer wel, maar daar staat vaak al een sanctie op. Maar ja, we zijn nou eenmaal verslaafd aan regeltjes. En de sanctie zelf vind ik ook niet kloppen. Het 1 heeft werkelijk niets met het ander te maken. Een corner omdat de keeper de bal te lang vasthoudt. Het zal wel. Een corner krijg je als de bal over de achterlijn komt door de verdedigende partij als laatste geraakt. Logisch vind ik het iig niet. Geef dan een gele kaart.

02-03-2025 09:22

El Grande Ghacied +1338

Wat een onzin straf met je corner... Tevens waarom niet terug naar de regel van 6 seconden? Kan scheids ook direct meetellen.
Ook lijken ze nog steeds niet te kijken naar de regels rondom de VAR. Dit zou het hoogst op de agenda moeten staan en zou den ze mijns inziens direct moeten aanpassen naar dat de VAR alleen wordt gebruikt op aanvraag van de teams die ze verliezen wanneer ze ernaast zitten (eventueel per helft). Hierdoor hoop ik de spontaniteit bij goals weer meer terug te krijgen voor toeschouwers en verwacht ik minder frustraties bij teams omdat ze gevoel van controle hebben en minder machteloos zijn

02-03-2025 08:46

AFCAjaxMidNineties +12756

Dacht dat het al 40 jaar een regel was dat hij maar 6 sec. vastgehouden mag worden.........

02-03-2025 08:45

meerzicht +939

Vanaf 1 april wordt het verboden om de bal met de voet te spelen. Bij handbal geldt ingaande die dag overigens zo n zelfde soort regel. Daar wordt het verboden om de bal met de hand te spelen.

02-03-2025 08:36

GinoAFCA +14908

Dan moeten ze ook een regel invoeren voor de var . Lijnen trekken om lijnen te trekken is ook zo overdreven. En de tijd die ze ervoor nemen is ook belachelijk.

02-03-2025 08:07

AFCAjaxMidNineties +12756

Precies. Na 10 seconden niet te zien is oordeel grensrechter bljjft staan!

02-03-2025 08:46

afcaman +2905

Ruperti doet vast z’n scherm uit!

02-03-2025 12:27

GinoAFCA +14908

Die heeft dan geen baan meer 😅

02-03-2025 12:36

AFCAjaxMidNineties +12756

Baan om de aarde ja. Wat een drol.

02-03-2025 12:40

onnodriessen +1146

Als je meer spektakel en doelpunten wilt, dan moet je de keeper helemaal verbieden de bal in zijn handen te pakken. Gewoon weg stompen waardoor de bal in het spel blijft. Hoef je helemaal niet te tellen.

01-03-2025 23:28

Robertini +39645

Het leuke aan voetballen is ook een beetje OF de goal valt, basketbal vind ik bijvoorbeeld erg saai. Denk niet dat dit een verbetering zou zijn.

02-03-2025 01:00

onnodriessen +1146

Ik kijk liever naar een 6-4 wedstrijd dan naar 0-0.

02-03-2025 11:30

Robertini +39645

Soms ja, maar niet elke week. Dat soort wedstrijden zijn leuk omdat ze een uitzondering zijn.

02-03-2025 11:34

Gebruikersnaam0 +498

Het regeltje wat ze hebben met hockey en wat ze nu ook bespreken ben ik wel voor dat ze 2 challenges hebben en klaar dus 2 keer evt var raadplegen en anders geen gezeik

01-03-2025 22:00

ddkoning +4536

En 3 corners een penalty??

01-03-2025 22:00

Marinus.P +1058

Heel goed

01-03-2025 21:14

OviMivO +1761

Dus 6sec doet geen enkele scheidsrechter iets mee, dat vinden we “slecht”, want het is spelbederf. Laten we dan bedenken dat we de regel ruimer maken, en de straf minder.

Wauw, dit is wel echt een bizarre conclusie zeg..

01-03-2025 20:58

TicoNagliafico +1292

Die regel is er niet meer van die 6 seconden

02-03-2025 10:58

Professor +11201

Had wel naar vijf of vier seconden gemogen.

01-03-2025 20:54

Hersenspinsel +8237

Hoever mag een spits de keeper naderen.
Dat kan dan oook een trucje worden om de opbouw te ontregelen.

01-03-2025 20:12

trodat4030 +97100

Alleen Hoever? Jammer dat die dan niet meer bij Ajax speelt..

01-03-2025 20:50

Ajax_013 +681

Gaat dit ook door de var beoordeeld worden? Waarbij er dan op duizendste van seconden beelden bestudeerd gaan worden?

01-03-2025 19:15

JC14forever +1092

Dit is echt geniaal bedacht!

De regel van de bal langer dan 6 seconden vasthouden met een indirecte vrije trap wordt niet gehandhaafd door de scheidsrechters, dus maken we er nu langer dan 8 seconden de bal vasthouden van en dan krijgt de tegenstander een corner... Dit is inderdaad veel duidelijker en ook makkelijker te handhaven natuurlijk...🫣
En ze zijn gelukkig tevreden over de regel dat alleen de aanvoerder met de scheidsrechter mag praten, ondanks dat ik bijna iedere wedstrijd nog steeds heel veel spelers tekeer zie gaan tegen scheidsrechters zonder sancties...

01-03-2025 18:48

rob +680

Helemaal mee eens. Ze mogen van mij eerder eens een toepassing van zuivere speeltijd onderzoeken, daar komt pas onsportief gedrag vandaan.

01-03-2025 19:04

Elayais +5082

Ze moeten ook gewoon een regel maken dat wanneer er gefloten is de spelers van de bal af moeten blijven, zitten ze er nog aan, gele kaart.

01-03-2025 18:45

robtjeajax +640

En 9 meter afstand houden lijkt me ook fij. Om in te voeren

01-03-2025 20:37

Ajax34 +4065

9,15m zou ik er van maken

02-03-2025 10:59

JariJari +15273

Het eerste jaar nadat deze regel meer dan 20 jaar terug werd ingevoerd telden wij als team in het amateurvoetbal hardop richting de scheids bij keepers die de bal lang vast hielden. Ook een paar keer zo een indirecte vrije trap in de 16 gehad.

Maar werkte alleen het eerste jaar. Daarna dreigden scheidsrechters met geel als je bleef tellen 😅 ze marchanderen liever.

Maar goed, goed om de regel weer onder de aandacht te brengen. Kunnen ze de scheidsrechters er ook aan herinneren dat ze mogen fluiten voor gevaarlijk spel binnen de 16 en dat het dan een indirecte vrije trap in de 16 is? Fluiten ze nooit meer voor (of geven een penalty, ook fout)

01-03-2025 18:25

AFCAjaxJP9 +1441

Voor 75% van de handsballen wat uiteindelijk toch een penalty wordt of soms helemaal niets is, daar kunnen ze ook gewoon indirecte vrije trappen voor geven.
Daarbij kunnen ze naar mijn idee ook makkelijker zien wanneer het een terechte pingel moet zijn, dat is namelijk expres hand naar de bal, of het ontnemen van een doelpoging ( lees, bal tussen de palen en onder de lat)
Dan is perongeluk een handsbal niet meteen een pingel en een week later wordt hij weggewuifd. En heeft een ieder een kans om te scoren zowel, met de pingel of indirecte vrijetrap.
Want op het middenveld een bal tegen de hand is ook meteen een vrijetrap

02-03-2025 02:33

Tinusz +1867

Wat anderen hier ook al zeggen; die regel bestond toch al? Hij wordt alleen nooit consequent toegepast en spelers krijgen er amper tot nooit geel voor. Afgezien van eens een gele kaart in minuut 89 zodat het net lijkt of de scheidsrechters het toch echt allemaal in de hand heeft.

Gewoon vanaf de eerste keer waarschuwen en een kaart trekken. Dan houdt het direct op.

01-03-2025 18:05

Bky +56681

Ze hadden beter ook kunnen aanpassen dat aangeschoten hands in de 16 een indirecte vrije trap is.

01-03-2025 18:03

AFCAjaxJP9 +1441

Eens hebbik net ook hierboven aangegeven, daar voorkom je veel penalty's mee wat nooit een penalty had moeten zijn, en ook de clubs die bijvoorbeeld een week later er geen penalty voor krijgen.
Hierdoor is het makkelijker om aangeschoten hands af te fluiten net zoals je voor aanvallend hands fluit

02-03-2025 02:36

Harrier Du Bois +38984

Er is niks mis met de oude regel(s), behalve dat de scheidsrechters dat niet hanteren, hanteer eens de regels en je hebt niet eens nieuwe regels nodig. Raar gedoe, gewoon bijhouden, waarschuwen bij de eerste of tweede overtreding er van, daarna geef je geel, hoe moeilijk kan het zijn als je de regels naleeft.

01-03-2025 17:39

Omar +17186

Mooi, nu nog vaker een gele kaart geven voor schwalbes, het wegtrappen van ballen bij vrije trappen en "professionele overtredingen" (oftewel zonder intentie de bal te raken iemand neerhalen).

01-03-2025 17:37

champhead +14460

Goed dat Onana weg is.

01-03-2025 17:34

NouridolbergNeres34 +1912

Dan hadden we 25 corners tegen gehad inderdaad.

02-03-2025 02:49

Koningtoto +60644

Dit was er al? Toch?

01-03-2025 17:30

Redrum +96223

Dit is echt fucking revolutionair.

01-03-2025 17:12

trodat4030 +97100

Klinkt leuk, maar spelregels werken alleen als ze ook daadwerkelijk worden gevolgd en dat zal wel weer niet het geval zijn. Ik zeg: ook de VAR de kans geven in te grijpen als de scheids op het veld het verzuimd na te komen. Dat hoeft niet door langs de lijn terug te kijken, dat kan de VAR prima (en waarschijnlijk zelfs veel beter) met een simpele timer in beeld zodra de keeper de bal in de handen pakt die van kleur verandert zodra de tijd is verstreken. Dit kan je heel simpel afkijken bij de NFL waar dit soort timers in overvloed gebruikt worden...

01-03-2025 17:02

trodat4030 +97100

Ben trouwens wel benieuwd of dit nieuws nu opeens weer effect gaat hebben en dat er plots nog enkele indirecte vrije trappen gegeven gaan worden de aankomende maanden, dat scheidsrechters opeens zich weer herinneren dat deze regel uberhaupt al bestaat....

01-03-2025 17:03

Soccerskins v2 +43429

Ah, de nieuwe regel die eigenlijk al jaren oud is maar niet gehandhaafd werd door scheidsrechters. Goed geregeld!

01-03-2025 16:57

ProperFootball +14699

Precies, dat dacht ik ook toen ik het las.

Net zoiets als vasthouden en in de rug duwen, daar wordt tegenwoordig ook heel vaak niet meer voor gefloten.

Vooral dat laatste vind ik echt heel vreemd, omdat je als tegenstander echt kansloos bent als je een zet in de rug krijgt. Is gewoon een overtreding. Fluit er dan voor. Óók in het strafschopgebied.

01-03-2025 17:05

Gewoon Gijs +18422

echt totaal niet gehandhaafd, gebruik gewoon zuivere speeltijd

01-03-2025 21:21

KarimB +11713

Heb dat is bij de ottencup gezien. Voetbal maak je instant kapot met zuivere tijd. lekker ballen afschermen in de hoek. ballen richting de hoek vlag schieten.

Gwn veel harder straffen op tijd rekken eerst proberen

01-03-2025 23:57

afcaman +2905

Vond het er juist veel sneller van worden

02-03-2025 12:33

Gewoon Gijs +18422

dit wordt dan vast heel willekeurig gehandhaafd en de var gaat checken of het 7,9 of 8,1 seconden was

01-03-2025 21:22
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.