'Kortzichtig dat er alleen over Ajax gesproken wordt alsof het een Italiaans team is'

door Joël Nijman 59

'Kortzichtig dat er alleen over Ajax gesproken wordt alsof het een Italiaans team is'

door Joël Nijman 59

Laatst geüpdatet

Pieter Zwart, hoofdredacteur van Voetbal International, vindt het kortzichtig dat veel mensen alleen maar doen alsof Ajax een Italiaans team is. Dit vertelt hij in VI ZSM. De kenner zag dat de Amsterdammers tegen NAC Breda twee prachtige doelpunten scoorden en bovendien werd er hoog druk gezet bij het penaltymoment.

'Van Ajax heerst het beeld dat het een soort resultaatmachine is, maar ik denk dat ze deze wedstrijd ook weer hebben laten zien dat ze meer zijn dan een resultaatmachine. Als je kijkt naar hoe Ajax nu speelt... zelfs al kijk je alleen naar de doelpunten, maken ze een doelpunt met hoge druk', zag Zwart.

Hij gaat verder: 'Je kan het analyseren als een fout van Kortsmit, maar je kan ook zeggen: het is wel een Ajax-spits die tot in de vijf meter volle bak doorjaagt op een keeper. En dat voor een trainer die toch wel veel kritiek krijgt dat Ajax te veel inzakt.'

Zwart geeft aan dat Farioli voor de wedstrijd zei dat hij agressiviteit wilde zien. 'Dan komt het er daar uit, maar ook zeker bij die andere twee doelpunten, echt velddoelpunten. Geweldige goals waar je echt wel ziet dat er bij Ajax is gewerkt aan positiespel. Er zit heel veel in die goals wat absoluut geen toeval is', concludeert het voetbaldier.

Tekst gaat verder onder de foto.

ajax francesco farioli nac breda
Volgens Zwart is het kortzichtig dat mensen zeggen dat Ajax alleen maar als een Italiaanse ploeg speelt, want hij zag dat er prachtige goals werden gescoord en hoog druk werd gezet.

Zwart zag combinaties tussen Berghuis, Taylor en Konadu

Vervolgens analyseert Zwart specifiek de 2-1. 'Pak die goal die Berghuis uiteindelijk maakte. Als je dan Kaplan ziet... hij heeft de voet op de bal, even wachten tot NAC de passlijn opent en dan de spits inspelen. Vervolgens heb je lopende mensen eronder met Berghuis en Taylor. Dat zijn allemaal dingen waar Farioli vanaf het begin van het seizoen mee bezig is geweest, om dat erin te krijgen.'

'Je had de combinatie met Taylor en Konadu, waarna Konadu hem in de zestien nog aflegt op Berghuis. Echt door combineren tot diep in de vijandelijke zestien, een doelpunt uit het boekje', is de hoofdredacteur van mening.

'Kortzichtig dat er over Ajax alleen gesproken wordt alsof het een Italiaans team is'

Zwart zag ook dat er voor de 3-1 mooie dingen gebeurden. 'Dan spelen ze er onderuit via Mokio, die het spel verlegt naar de andere kant. Hij sluit dan ook weer bij in de zestien als aanvallende middenvelder en schiet hem zelf binnen. Je ziet wel dat daaraan is gewerkt.'

'In die zin vind ik het vaak een beetje kortzichtig dat er over Ajax alleen gesproken wordt alsof het een Italiaans team is. Een team dat constant achter de bal staat en wacht op een countertje. Ze maken echt goede velddoelpunten waar je positiespel in terugziet. Dat heb je nu ook tegen NAC gezien. Dat mag ook wel een keer benoemd worden', meent hij.

De kenner van Voetbal International concludeert: 'In het eerste halfuur hadden ze het een beetje moeilijk, maar op een gegeven moment begint Ajax te herkennen: hoe staat NAC en waar is de vrije man? Daarna hebben ze gewoon een uur echt een goede wedstrijd gespeeld.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Godenzoon24 +15394

Mooi die Zwart. Ik vind het moeilijk luisteren , door hoe hij praat. Maar hij ziet het wel als een van de weinigen. Geeft echt een analyse en loopt niet de rest achterna!

08-04-2025 10:36

Jarikoning +7348

Psv thuis 2-1 achter in de 2e helft. Zelden dat Ajax dit omboog. Ik geniet ook van de strijd. Het fysiek in orde zijn.waar het mee begint en wat onder Schip en al zn voorgangers ging het al mis daar. Bergwijn nooit fit geweest. Ik ben groot fan van Farioli en zn staf.

07-04-2025 22:00

Hersenspinsel +8278

WZAWZDB
❌❌❌
Fijn dat er nog voetbal journalisten zijn met liefde en verstand van het spelletje.
Een genot na het lezen van Verweij en de rioolpers.

07-04-2025 21:12

AFCACruijff14 +162542

Dit Ajax speelt met weinig franje, maar is echt niet altijd aan het verdedigen nee. Zeker in topduels hebben we ons beste voetbal gespeeld tegen PSV, Feyenoord en enkele potten in de EL. We missen wel het vermogen hele defensieve tegenstanders kapot te spelen.

07-04-2025 18:45

Hersenspinsel +8278

Nog?
Of zijn we daar nu al indien fit ook gewoon toe in staat?

07-04-2025 21:13

Hersenspinsel +8278

Gisteren gewonnen met 3-1 gewonnen van NAC met pressie voetbal en mooie aanvallen.
Eerder verloren van NAC.
Het Ajax voetbal begint beetje bij beetje weer zichtbaar te worden, ook tegen de kleintjes.

07-04-2025 23:29

Godenzoon24 +15394

Welke creatieve middenvelder moet de opening vinden met creativiteit? En welke spits kan een bal in een drukke 16 bij zich houden? Daar kan Farioli mijn inziens weinig aan doen.

08-04-2025 10:38

Cosey2 +7115

AZ - Feyenoord 0-1, waarin Feyenoord nul keer op doel geschoten heeft, schijnt voor niemand een probleem te zijn omdat daar al jaren grafvoetbal gespeeld wordt op de periode Slot na.

07-04-2025 18:29

Godenzoon24 +15394

Ja maar dat zij niet aanvallend konden spelen kwam doordat AZ niet wilde voetballen, aldus de tot God uitgeroepen van Persie. En ze verdedigden geweldig en het maakt ze niet uit want zij kunnen alles. Dat AZ veel meer kansen kreeg doet er even niet toe.

08-04-2025 10:41

Redrum +96286

Wat Zwart doet is daadwerkelijk analyseren. Praktisch alle andere zogenaamde 'kenners' in de media geven simpelweg hun mening, en die is zelden op feiten (statistieken) gebaseerd. Waar blijft de column van Willem eigenlijk? We hebben weer een penalty gekregen zelfs. Ik had wel verwacht dat Willem het volk weer ging uitleggen hoe opzichtig Ajax geholpen wordt, zelfs na deze judoworp van de keeper.

07-04-2025 16:46

Kingoffdatoilet +17273

Kijk, dit zijn gewoon de feiten

07-04-2025 16:33

Dolblij +45556

Kijk eens, een echte en goeie analyse. Het kan dus nog !

Moge Pieter Zwart, hij is gelukkig nog jong genoeg, het voetbaljournalisme nog lang behouden blijven.

07-04-2025 16:19

Jarikoning +7348

Tis een fabeltje dat Ajax altijd maar swingend heeft gevoetbald. Onder De Boer zelden, onder Eth bij fases. Van Gaal tijdperk was ook heel veel breien tot er een gaatje viel. Wordt allemaal zo geromantiseerd. Het gaat uiteindelijk om winnen.

07-04-2025 16:05

AllyAjax +4081

Precies dit! Zelf sinds 2002/03 bewust Ajax-supporter, de seizoenen dat we sindsdien écht magisch voetbal gespeeld hebben zijn op één hand te tellen. Doe mij maar lekker het huidige Ajax van Farioli, resultaat moet altijd op nummer 1 staan en aantrekkelijk voetbal is mooi meegenomen.

07-04-2025 17:08

NipeB +15850

Tja veel slechte jaren meegemaakt denk ik dan door je leeftijd. Oudere Ajacieden kennen een veel beter Ajax dat vermaakte en ook vaak won. En waar het vermaak zo groot was dat het winnen niet eens zo belangrijk was. De generatie Van Basten werd helemaal niet steeds kampioen maar was heerlijk om naar te kijken. Jeugd die branie hadden en technisch goed waren. Cruijff zelf in de jaren 70-80 was puur genot. Ik snap de visie van jongere Ajacieden maar voor de oudere generatie is dat niet waarom je naar het stadion gaat. Ik herinner me geen enkele wedstrijd onder Farioli als iets waar ik met veel plezier naar heb gekeken. Als de titel er komt, is het er een zonder glans. Is ook maar een mening, gebaseerd op wat mijn eigen beeld is van wat Ajax zou moeten zijn. Voor 1 seizoen accepteer ik dit wel vanwege het diepe dal maar volgend jaar echt niet meer. Dan wil ik weer voetbal zien, ook zonder een kampioenschap. Tweede plek is immers ook CL.

07-04-2025 18:47

Jarikoning +7348

Klassiekers uit en thuis. Psv uit en thuis. Waren toch heerlijke wedstrijden?

Tja jaren 80 leuk maar psv snoepte alle prijzen weg. Wel een ec2 gewonnen.

07-04-2025 18:58

AllyAjax +4081

PSV en Feyenoord-thuis waren heerlijk, in Europa genoten van de thriller tegen Panathinaikos en de goede potten tegen Besiktas en Maccabi, terwijl ook het duel met Union ondanks het matige niveau wel blijft hangen: zo strijdbaar heb ik Ajax zelden gezien.

Ik ga niet naar het stadion met de verwachting om vermaakt te worden. Naar Ajax gaan is voor mij een onderdeel van m'n leven omdat ik zo opgevoed ben en omdat ik niet beter weet, net als dat je op bezoek gaat hij je ouders, familie etc. Denk dat je gelijk hebt dat het idd een generatieverschilletje is, ik ken de gouden verhalen van Cruijff, de jaren '70 en '90 enkel en alleen van beelden en verhalen - waar ik ook zeker van geniet.

Maar dat Ajax goed en attractief móet voetballen, dat voel ik persoonlijk niet zo. In het hedendaagse voetbal is dat sowieso steeds meer een romantische gedachte in mijn ogen en zeker met onze huidige beperkingen niet iets realistisch om te verwachten van dit team.

07-04-2025 20:16

KingOfTheMatch +7086

Komt omdat teveel mensen die geen verstand van voetbal hebben maar al te graag hun mening willen doordrammen via media

07-04-2025 15:42

Betuwe85 +20966

Vond het best lang duren voor ze het gevonden hadden

07-04-2025 15:11

afca1985 +21515

Alleen deze Zwart, en die Turkse jongen van VI zijn serieus te nemen als zogenaamde analisten, de rest heeft er eigenlijk geen kaas van gegeten.

07-04-2025 15:06

afcas +3811

De enige 2 die zichzelf daadwerkelijk analist mogen noemen. De rest weet niet eens wat het woord analyseren betekent.

07-04-2025 15:34

OneLiner87 +73

Vind Sam Planting op VI Pro ook goede dingen schrijven.

07-04-2025 22:29

BillSplate +9739

Die schrijft prima dingen op, maar romantiseert echt enorm. Alle Mislintat aankopen leken geweldig gescout, zouden in het systeem passen, etc.

07-04-2025 22:33

Nr.10 +111573

Suleyman Öztürk

07-04-2025 18:34

PaulEast +7928

De trainer en bijna al zijn assistenten komen niet uit Nederland. Dat is het probleem. Bijna iedereen is vooringenomen(vorig seizoen was het slecht en waren het geen Ajax spelers dus nu ook) en nu staat er een Italiaan voor de groep dus spelen ze afwachten defensief vanuit de omschakeling.

07-04-2025 14:58

TweeBenig2 +16365

Dat positiespel wordt ingestudeerd kon je ook zien aan de kans van Hato uit de korte corner vanaf links en vervolgens een combinatie met Berghuis. Farioli was ook enigszins teleurgesteld dat het geen doelpunt werd.

07-04-2025 14:53

Nr.10 +111573

Hey, kijk nou. Een geïnformeerde voetbalanalist die allemaal logische, op concrete observaties gestoelde dingen zegt. Kan hij niet eens in de rust bij een wedstrijd zitten ofzo, in plaats van al die popie jopies?

07-04-2025 14:43

JC14forever +1094

Het eerste half uur was ronduit slecht en daar had je zomaar op 0-2 achterstand kunnen komen... Daarna namen we inderdaad wel het initiatief met hoog druk zetten waar de penalty uit ontstond en een prachtige aanval waar de 2-1 uit viel... Maar daarna gaan we helaas toch weer wat meer achterover leunen en heel behoudend spelen... Er zijn de 2e helft gerust nog wel een paar leuke aanvallen geweest, met als hoogtepunt het mooie doelpunt van Mokio, maar het is over het algemeen toch behoudend en niet echt sprankelend...

Het is jammer dat we alleen gas geven als we achter komen te staan en daarna niet door blijven gaan...

07-04-2025 14:16

Balgevoel +31023

Curieus, een voetbaljournalist die zélf nadenkt, daar maakt-ie zich vast niet populair mee en wat zal de hoeveelheid clicks tegenvallen bij VI. Heeft hier 100% gelijk. Ook al speelde Ajax een half uur dramatisch en daarna bij vlagen redelijk: wat Ajax gister deed, was geen catenaccio en er werden best wel veel risico's genomen voor een 'Italiaanse ploeg'. Kijk naar hoe de 0-1 valt. Die kan nooit vallen bij een handbalverdediging...

07-04-2025 13:39

ptjebel +2262

We zijn wel wat gewend.

07-04-2025 13:29

willem1958 +8873

Prima analyse van Pieter.
Je ziet wel dat rmet Mokio meteen meer voetbal komt in het spel, lekker minuten geven en laten doorgroeien zodat ie komend seizoen steeds meer een vaste kracht wordt.

07-04-2025 13:19

Dulp +363

Ik had zo graag gezien dat de NOS een soort samenwerking aan zou gaan met VI Pro en van Studio Voetbal een écht analytische voetbalprogramma zou maken. Op die manier breng je ook iets nieuws naar het TV-landschap. In plaats daarvan hebben ze besloten om meer richting ESPN en VI te gaan met tendentieuze trek-is-aan-mijn-vinger tv. Eeuwig zonde.

07-04-2025 13:04

JorgeDeLasTresPintas +1591

Helemaal mee eens, maar ik snap alleen nooit hoe mensen 'is' en 'eens' door elkaar halen...

07-04-2025 13:22

Dulp +363

Dit was een bewussie want uitgesproken met een Amsterdams accent!

07-04-2025 13:32

Jariiii +22272

Niet jokken, Dulp!

07-04-2025 13:41

Balgevoel +31023

@Dulp

De NOS wil vooral niet pro-Ajax overkomen, hetzelfde geldt voor ESPN. En bij VI geilen ze op clicks en kun je je rustig afvragen of de wedstrijden die 'besproken' worden, überhaupt gezien zijn door de clowns aan tafel. De échte liefhebber moet Zwart koesteren: hij doet hard z'n best voor een trendbreuk, maar staat praktisch alleen in z'n strijd...

07-04-2025 13:42

Wobbo +11512

Ik zie het ook wel af en toe. Ik vind alleen dat je een matig team als NAC zeker in eigen huis je niet zo terug moet laten dringen en maar laat komen.

07-04-2025 13:04

NIO +3072

Jongens als zwart en suleyman zouden bij een espn of nos moeten gaan zitten dan gaat het niveau meteen omhoog.

07-04-2025 12:41

Hamstelaar +15142

NOS en ESPN zijn alleen maar op zoek naar sensatie ipv kennis en kundigheid

07-04-2025 12:47

Dazoo +3144

Kleine correctie: sensatie is wat kijkers willen, dus sensatie is wat kijkers krijgen. Helemaal eens dat Zwart en Suleyman echt goede analisten zijn maar er is geen publiek voor. Aan de andere kant: dan laat je de tv gewoon uit en ga je naar de video’s op VI luisteren. Klaar toch?

07-04-2025 15:24

Dulp +363

Ik had zo graag gezien dat de NOS een soort samenwerking aan zou gaan met VI Pro en van Studio Voetbal een écht analytische voetbalprogramma zou maken. Op die manier breng je ook iets nieuws naar het TV-landschap. In plaats daarvan hebben ze besloten om meer richting ESPN en VI te gaan met tendentieuze trek-is-aan-mijn-vinger tv. Eeuwig zonde.

07-04-2025 13:03

vanreenen +10338

Zo heb ik het ook ervaren. Later nog 10 minuten gekeken naar de topwedstrijd in Italië en zag daar dezelfde voetbalpatronen waar Ajax mee speelt in de achterhoede. Voor het overige zie ik liever Mokio en Konuda spelen.

07-04-2025 12:33

Mijnclub33x +10030

Mamma Mia, Gewoon een Nederlandse ploeg die op z'n Italiaans speelt en daarmee Basta di Pasta😋

07-04-2025 12:31

Ans B +20006

Het grote verschil in het positiespel dat 'we' van Ajax verwachten (gebaseerd op de vorming van driehoekjes à la Cruijff) is volgens mij dat Farioli vaste patronen heeft in zijn positiespel - o.a. gebruikmakend van lokken, loop- en ballijnen. Dat is heel anders dan de meer intuïtieve, meer op creatief voetbal gerichte driehoekjesvorming. In die zin (veel vaste patronen) vind ik Farioli verwant aan Gasperini van Atalanta. Het geeft de spelers veel houvast, maar het voetbal is tevens minder verrassend in z'n totaliteit.

Je ziet inderdaad het hele seizoen al die aanzetten (en zo speelde hij ook met Lyon - op papier althans), maar de passnauwkeurigheid liet veel te vaak te wensen over. Lukte het wel dan zie je hele leuke aanvallen, maar te weinig in aantal.
In principe kan het voetbal aantrekkelijker worden als de selectie meer in balans is en de kwaliteit toeneemt, maar zolang de focus op controle zo blijft als dit seizoen, en er geen voetballende, wendbare 6 staat om de opbouw onder hoge druk te vergemakkelijken, verwacht ik geen sprankelend voetbal zoals ik dat graag zie. Maar ik laat me graag verrassen. Tenslotte is Farioli een jonge trainer die nog volop zelf in ontwikkeling is.

07-04-2025 12:30

willem1958 +8873

Prima reaktie Ans B, helemaal eens met je verhaal. 👍

07-04-2025 13:23

Amsterdamnoord +6155

De 6 vervult inderdaad een sleutelrol. Hendo is goed maar is geen lichtvoetige spelverdeler.

07-04-2025 13:57

Ans B +20006

Je ziet ook dat hij zijn beste wedstrijden heeft gespeeld als er veel ruimte was; met weinig ruimte krijgen we héél veel balverlies met hem. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom Farioli nooit heeft geprobeerd om Henderson op 8 te zetten. Aan het begin van het seizoen hadden we Rensch nog die voor mij één van de beste kandidaten voor 6 was. Maar ook Baas, FJ en inderdaad Klaassen kunnen daar spelen (i.p.v. vdBoomen toen hij nog vaste stand in was). Taylor zou het heel goed kunnen en nu ook Regeer. Ik hoop echt dat Henderson vertrekt en dat voor hem een goedkopere, ervaren* speler terugkomt die beter bij Ajax past (op welke positie ook) - met alle respect voor Henderson overigens.

Ik vind dat in dit stadium van wederopbouw, plus de het meer inpassen van jeugdspelers, ervaren spelers/leiders nog steeds onontbeerlijk zijn. Met Klaassen, Berghuis en Pasveer heb je te weinig spelers die een vaste basisplek kunnen opeisen, wat mij betreft althans. Als Rugani en Henderson vertrekken. Ik zou Rugani wel willen behouden maar hij is te duur naar ik aanneem. Ik vind hem n.l. een uitstekende stand in en hij kan ook het verdedigende equivalent zijn van een pinch hitter: als het verdedigend spannend wordt in de slotfase en de tegenstander opportunistischer gaat spelen (zeker in de CL).

07-04-2025 14:17

Ajax1812 +9178

Pieter Zwart is de enige goede analist/journalist van Nederland.

07-04-2025 11:26

noppenkoning +41541

Zwart is de enigste die zo n wedstrijd twee keer bekijkt voordat hij een analyse maakt. Gouka, Driessen, van Hanegem, Van Basten, Theo Janssen, zijn zo lui en kijken volgens mij alleen de samenvattingen.

07-04-2025 11:13

Torcida +5779

Of ze koppen de voorzetjes van de commentator in, zodat er een mooi narratief ontstaat waar iedereen mee kan werken. Zo wordt Ajax deze week kampioen door een ontzettende domme, opzichtig slechte en vreselijke blunder van de NAC-keeper.

07-04-2025 11:22

ajaxfm +1992

Zwart is iemand die het spelletje snapt en bovendien vaak met goede, diepgaande analyses komt en daarom zijn meningen echt ergens op baseert. Daarom niet verrassend dat hij dit zo ziet in tegenstelling tot oerdomme zogenaamde ‘analisten’ als Derksen en Gijp die gewoon week in week uit iets negatiefs over Farioli en Ajax kunnen roepen terwijl ze de wedstrijden niet eens kijken.

07-04-2025 11:12

Myriad +7131

Zwart is de beste voetbalanalist van Nederland. Zelfs Slot luistert naar hem.

Ik ben het er ook volledig mee eens. De manier waarop Ajax scoort is geen toeval. Je moet wat geluk hebben, maar dat dwingt Ajax ook af.

07-04-2025 11:09

Gortelaar +962

Zwart is by far de beste analist van Nederland.

07-04-2025 10:57

RoelH +193

Goh iemand die positief is

07-04-2025 10:47

Amsterdamnoord +6155

De analytici van VI (afgezien van die zure Krabbendam) zijn een van de weinigen in het Nederlandse medialandschap met een realistische en genuanceerde kijk op het spel van Farioli's Ajax.

07-04-2025 10:46

Dulp +363

Krabbendam is dan ook geen analyticus maar een echte clubwatcher die zijn bronnen te vriend moet houden.

07-04-2025 13:05

Amsterdamnoord +6155

Meer nog dan een clubwatcher is hij gewoon een fan. Dat is geen goede combinatie.

07-04-2025 13:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.