'Uitkomen voor het land waar je bent opgeleid'

door Bart Veenstra 58

'Uitkomen voor het land waar je bent opgeleid'

door Bart Veenstra 58

Laatst geüpdatet

Simon Ouaali - broer van Saïd Ouaali, hoofd jeugdopleiding van Ajax - is van mening dat Noussair Mazraoui eigenlijk voor het Nederlands elftal had moeten kiezen. De rechtsback van Ajax maakte uiteindelijk de keuze voor het nationale elftal van Marokko, al kun je volgens Ouaali eigenlijk nooit de 'goede' keuze maken.

Ouaali, eerder trainer bij HFC Haarlem, FC Chabab en SV Argon, is nu coach bij CR Al Hoceima in Marokko. Over de kwestie rond Mazraoui heeft hij zo zijn mening. 'Ik vind dat iemand met een dubbele nationaliteit moet uitkomen voor het land waar hij de opleiding heeft genoten', zegt Ouaali in gesprek met De Telegraaf. 'Zei Johan Derksen ook zoiets? Geen idee! Ik ontvang hier geen Nederlandse zenders.'

Derksen was van mening dat 'die jongens' hebben geprofiteerd van de Nederlandse welvaartsmaatschappij. 'Dan krijgen we stank voor dank. Ik blijf het gek vinden', zei de analist van Veronica. Ouaali zou het, wanneer bijvoorbeeld Marokkaanse Nederlanders kiezen voor Nederland, een 'terugbetaling' vinden aan het land dat geïnvesteerd heeft in de (jeugd)opleiding van de speler. 'Eigenlijk zou een KNVB zoiets contractueel moeten vastleggen.'

Toch weet Ouaali ook dat de keuze tussen Marokko en Nederland voor veel voetballers die opgroeien in Nederland enorm lastig is. 'Het gaat om trots. En om je roots. Om druk van buitenaf. Dat maakt je aan het twijfelen. Welke keus je ook maakt, mensen gaan anders naar je kijken.'

Aan iedereen laten zien dat wij de beste zijn? Scoor dan nu de WZAWZDB-snapback in de webshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajaxvooraltijd +2

Ik vind de discussie echt bullshit. Sinds het mainstream internet en multiculturele samenleving3n hadden ze van mij dat hele interlandvoetval mogen afschaffen. Het zorgt alleen maar voor onnodige blessures en verliezen voor de clubs die hun salaris betalen. Gewoon lekker afschaffen. Dat hele "Franse" team wat de wereldbeker won, daar was geen "Fransman" bij op een enkeling na. Vroeger was het leuk om al die verschillende stijlen te mogen aanschouwen maar nu is het een veredelde CL maar zonder enige inkomsten van betekenis voor de clubs die deze spelers leveren.

30-08-2018 22:16

Schwalbino +11

Hij betaalt hier belastingen dus dat profiteren van de welvaart-staat vind ik geen argument. Hij moet kiezen waar hij zich het beste bij voelt. De rest is politiek.

30-08-2018 20:05

Welja +716

Geboren. Punt.

Over vier jaar moeten we naar Qatar dat met 11 Brazilianen speelt. Alleen maar omdat ze zich daar "het prettigst" voelen.

30-08-2018 19:35

Champy +1

Gewoon die strikte regels voor kiezen voor 1 voetballand afschaffen.

Als een jongen met een dubbele nationaliteit op z'n top kan uitkomen voor een topland, en z'n nadagen slijt bij een B-land, is dat toch ook prachtig.

30-08-2018 17:21

Oliveira +0

Laten we dan gelijk landsgrenzen, de paspoort en het idee "nationaliteit"afschaffen. Dan zou jou argument enige vorm van validiteit hebben.

30-08-2018 18:03

Champy +1

Als je twee nationaliteiten hebt, vind ik dat je ook mag kiezen voor beide landen, op elk moment van je carriere, maar met de regel dat je die switch maar 1x mag maken.

30-08-2018 18:11

Oliveira +0

Hoezo zou dit gelden voor slechts een voetbal carrière? Wat maakt voetbal zou bijzonder dat alleen voor dit een uitzondering moet worden gemaakt? Het is vrij simpel : Ben je in Nederland geboren maar je wilt voor een ander land spelen, laat je zelf neutraliseren naar de nationaliteit van het andere land. Douglas een een goed voorbeeld van wat naar mijn mening de standaard gang van zaken moet zijn. Hij is in Brazilië geboren en wilde per se de Nederlandse nationaliteit om voor Nederland te mogen uitkomen. Hij heeft alle stappen ondernomen om dit te realiseren. Uiteindelijk zou hij nooit voor Nederland uitkomen maar dat staat los van mijn punt.

30-08-2018 18:28

Champy +1

Geldt toch niet enkel voor een voetbalcarriere.
Tal van bekende en mindere bekende sporters die die switch hebben gemaakt, weliswaar meer voorbeelden in een individuele sport.

30-08-2018 21:21

Ajaxvooraltijd +2

Goed idee. De EU doet het al min of meer.

30-08-2018 22:12

Oliveira +0

Goed idee? Als deze verandering werkelijk zou komen wordt de wereld onherkenbaar. Ik denk niet dat je de gevolgen door hebt.

30-08-2018 23:12

Ferd +38581

‘Je moet uitkomen voor het land waar je bent opgeleid’ aldus de door de KNVB opgeleide maar in Marokko werkende Ouali.

30-08-2018 14:13

Kilum +36

Wat maakt dat uit? Beetje vage vergelijking. Op die manier mag Cocu ook niet in Turkije werken of Bert van Marwijk niet als bondscoach van Australië.

30-08-2018 14:22

SilverHaze +33

Goed geprobeerd. Volgende keer beter.

30-08-2018 14:42

Oliveira +0

Ferd je mist de punt. Uitkomen voor een land is gebonden aan nationaliteit. Werk in het algemeen is iedereen vrij in om te kiezen om wat ze willen op een aantal posities no zoals Nationale leiders van andere landen. Anders dient de nationaliteit en de paspoort nergens meer voor als mensen zelf kunnen kiezen op hun gevoelsmatige affiniteit met de desbetreffende land.

30-08-2018 14:45

Dwergje48 +4

Laat spelers dat lekker zelf regelen.

30-08-2018 13:57

Oliveira +0

Geheel mee eens. Die dubbele nationaliteit zou verboden moeten worden.

30-08-2018 13:56

ajaxinho +13

Is hij in Jong Oranje ooit in beeld gekomen?
Om dan in groot Oranje ineens te spreken van opleiding is een beetje onzin.

Vooral in de laatste fase heeft hij het aan zichzelf te danken.
Ook in eerdere fasen, kun je uit zijn interviews concluderen.

Er is geen goed of fout.
Je moet het hem gewoon gunnen.
Er is gelukkig genoeg perspectief bij Marokko.
Het plafond bij Oranje ligt natuurlijk veel hoger.

30-08-2018 13:29

Oliveira +0

Het feit dat je met een dubbele nationaliteit ook voor een ander land iets kan doen is absurd. Zijn deze jongens, die graag van alle dingen het beste willen hebben ook in de gelegenheid om in de Marokkaanse leger mee te doen aangezien dat ook een deel is van de dubbele nationaliteit, of staan ze daar niet voor open? Ik vind het gestoord dat mensen van alle landen maar voornamelijk de voordelen willen hebben maar terugdeinzen wanneer er dingen bijkomen kijken waar ze niet voor open staan. Er moet ze gewoon een keuze worden voorgelegd: Ben je Nederlander OF Marokkaan/ andere nationaliteit. Dit zou voor elk land in de wereld verplicht moeten zijn.

30-08-2018 14:03

Dubbelvla +8486

Het gaat niet alleen om algemeen trots, of terugbetalen, maar op een persoonlijker vlak om potentie. Hoe groot is de kans dat Mous bij Marrokko speelt vergeleken met Nederland? Dan zou ik uiteindelijk ook voor Marrokko kiezen.

Al met al moet ie het gewoon zelf weten. Hij heeft heel zijn jeugd voor Marrokko gespeeld, dus had het raar gevonden als ie opeens had geswitched.

30-08-2018 12:52

Oempaloempa +1478

Goed gezegd

30-08-2018 22:10

AltijdGelijk +1

Mazraoui moet gewoon lekker zelf kiezen en wat de rest daar van vind is niet relevant...

30-08-2018 11:02

Red Devil +3604

Het maakt niets uit of hij voor Marokko of Oranje speelt want in beide prijzenkasten ligt een metersdikke stoflaag en die zal alleenmaar dikker worden want prijzen winnen doen beide landen voorlopig zeker niet.

30-08-2018 10:50

Maik +422

Dan heeft hij het toch goed gedaan? Hij is door de Marokkaanse bond 'opgeleid' en heeft nooit voor de KNVB gespeeld toch?

30-08-2018 10:05

Hagmag +9

NL moet snel af van die 2 paspoorten.
Je bent in NL geboren dus je bent Nederlander.
Dat je ouders uit een ander land komen en de keuze hebben gemaakt in NL te willen wonen c.q. werken moet niet automatisch inhouden dat je er nog een 2e paspoort bij krijgt.
Dat verstoord ook de inburgering hier in NL.

Mazraoui heeft 2 paspoorten en kan dus kiezen. Heb respect voor z'n keuze.
Het is graag of helemaal niet.

30-08-2018 09:58

afcas +3803

precies, een documentje beinvloed de manier je gedrag...

30-08-2018 10:06

Adamoost +0

Nederlanders mogen bij het inburgeren ook maar 1 paspoort ,alleen als het in het andere land strafbaar is om afstand te doen mogen er 2.

30-08-2018 10:08

Ferd +38581

Onder bepaalde omstandigheden mag je als Nederlander ook een tweede, nieuwe, nationaliteit erbij nemen.

30-08-2018 10:46

ghouleseddik +0

Je verspreidt gewoon foutieve informatie. Bijv. een buitenlander die met een Nederland huwt mag na 3 jaar de Nederlandse nationaliteit aanvragen. met behoud van andere nationaliteit.

Sowieso paspoort en nationaliteit verwarren :') Zijn twee andere dingen.

30-08-2018 14:49

AlexIbarra +19293

Toch raar dat veel mensen altijd een mening willen hebben over een puur persoonlijke keuze die een andere persoon dient te maken. De een kiest op gevoel, de ander gaat voor het land dat hem als eerste oproept, een derde kiest voor het land waarvan hij vindt dat het een beter team heeft.

Gelul over het profiteren van onze welvaartsmaatschappij is al helemaal onzin. Wanneer het Nederlandse voetbal niet zou profiteren van het talent dat deze jongen heeft, zou hij uberhaupt niet in aanmerking komen voor het NL elftal.

30-08-2018 09:55

JariHeijden +5606

Toen Jordi Cruijff uiteindelijk besloot dat hij voor Oranje ging voetballen, vonden we dat heel normaal. Terwijl hij ook gewoon voor het grootste deel in Spanje is opgevoed.

Het is zijn keuze en hij kan deze alleen zelf maken. Ik vind dat hij heel respectvol hiermee omgaat. Als Nederlander vind ik het jammer, maar het is zijn goed recht. Van mij geen kwaad woord hierover.

30-08-2018 09:24

Luie +1213

Als Mazraoui een zoon van een Marokkaanse voetbalgod zou zijn dan was dit een goede vergelijking

30-08-2018 09:38

ST +23084

Jordi Cruijff is in Amsterdam geboren. Dus deze vergelijking gaat niet op. Daarnaast was zijn vader de grootste Nederlandse voetballer aller tijden. Logische keuze dus.

30-08-2018 09:39

Semtex +148

mooi voorbeeld van Jordi.
Ik denk dat alleen wanneer je het omdraait (zoals bij Jordi) dat mensen begrijpen dat iemand voor Marokko kiest.
Voor een hoop mensen (waaronder ikzelf) is de teleurstelling gewoon erg groot dat begaafde voetballers als Zyech en Mazraoui niet voor Oranje gaan uitkomen.
De kunst is om toch in te leven en begrip te hebben, naast je eigen teleurstelling. Dat maakt ons als maatschappij geciviliseerd.

30-08-2018 09:40

Venta +148

Ik vind dat als Mazraoui een Marokkaanse vader EN een Marokkaanse moeder heeft, dat hij prima voor Marokko moet kunnen kiezen. Sterker nog, dat zou niet meer dan logisch moeten zijn. Ik zat me tijdens het afgelopen WK ook steeds te storen aan het feit dat er in de Franse selectie 39 Afrikanen zitten en 1 Duitser (Griezmann), bijna geen echte Frambozen.

30-08-2018 09:22

Rentokill +4609

Dus jij prevaleert afkomst en ras boven nationaliteit? Hmm interessant zeg, dat jij t zo ziet. En hoe moet dat dan bijvoorbeeld met Justin Kluivert? Nederlandse moeder, vader is topscorer geweest van NL 11tal, maarja, z’n opa en oma komen uit Suriname...

30-08-2018 09:30

Ferd +38581

En de Antillen, daarom heeft hij ook die vlag op z'n prima donna schoentjes staan.

Kluivert had ook de keuze voor Suriname of Curacao kunnen maken, hij koos echter voor Nederland.

30-08-2018 10:49

Venta +148

Ik prevaleer helemaal niks. Als Justin Kluivert een Surinaamse vader heeft en een Nederlandse moeder, dan heeft hij alle vrijheid om het 1 of het ander te kiezen. Al zou ik meer begrip hebben als hij voor NL kiest aangezien hij hier geboren, getogen en opgeleid is. Mazraoui en Ziyech hebben geen Nederlandse ouder, maar prima dat ze voor Nederlands mogen kiezen, en toch vind ik logisch dat ze daar niet voor kiezen.

30-08-2018 11:46

433metdepuntnaarlinks +1

Als je het zwart wit bekijkt is het altijd nog de club die hem opleid. En als club heb je sowieso voordeel van je eigen opgeleide spelers, dan is het niet relevant voor welk land hij uitkomt. Ik snap dat de KNVB een bijdrage heeft met opleiding van trainers en misschien jeugdelftallen maar het is de club waar hij minimaal 95% van zijn opleiding krijgt. Dus dit argument, waar Derksen ook aan meeschreeuwt, vind ik niet waterdicht. Natuurlijk maakt hij gebruik van de Nederlandse faciliteiten maar dat is zijn goed recht, dubbel paspoort, zal netjes zijn belasting betalen en doet niemand kwaad. Hij is de KNVB niks verschuldigd in mijn ogen. Ik vind het wel jammer want had hem graag bij Nederland zien spelen maar op termijn is de kans op een basisplek (misschien ook wel op het middenveld, je weet nooit of hij altijd back blijft) bij Marokko groter lijkt me.

Die jongen heeft een dubbel paspoort en is vrij om te kiezen wat hij wil, als zijn hart ligt bij Marokko dan hebben we dat maar te respecteren. Ik snap dat het allemaal gewoon een gedoe is, iedereen heeft meningen maar we hebben het maar te accepteren, als hij maar gelukkig is met zijn keuze is het toch prima.

30-08-2018 09:11

Venta +148

Helemaal mee eens! Schone is ook helemaal ver-Nederlandst en volledig opgeleid in Nederland, toch ook niet gek dat hij vanwege zijn afkomst alleen maar voor Denemarken mag kiezen?

30-08-2018 09:24

Ferd +38581

Ik ben het met het verhaal eens hoor, maar met jouw vergelijking over Schone niet. Schone is niet in Nederland geboren en opgegroeid, dus je vergelijking gaat scheef.

30-08-2018 10:51

Venta +148

Ik trok hem even in het extreme inderdaad.

30-08-2018 11:48

JariHeijden +5606

Volledig eens. (Los van het feit of hij bij Marokko meer kans heeft.)

30-08-2018 09:25

Appelschaap +0

Als deze jongen alle jeugdelftallen van de KNVB had doorlopen dan had je er een punt van kunnen maken dat hij heeft geprofiteerd van "onze" opleiding. Aangezien hij alleen is opgeroepen voor de jeugdelftallen van Marokko is dat helemaal geen punt. Nu doet hij het een aantal wedstrijden leuk en is het opeens ondankbaar, nee hij is het Nederlands elftal niks verschuldigd.

Verder lopen in de jeugdopleiding van Ajax voldoende jongens uit het buitenland die natuurlijk nooit in het Nederlands elftal gaan spelen, maar volgens mij leid Ajax op voor Ajax en niet voor de KNVB.

30-08-2018 08:53

afcas +3803

sowieso zou het geen profiteren zijn. hij heeft er zelf keihard voor geknokt om te komen waar hij nu is. de knvb vond daarnaast zelf inderdaad blijkbaar nooit dat hij goed genoeg was tot nu. maar dat geeft ook aan dat de knvb niet aan liefdadigheid doet en mocht hij wel goed genoeg zijn kon je het dus nog steeds geen profiteren noemen.

30-08-2018 08:56

Ferd +38581

‘Zoiets zou de KNVB contractueel vast moeten leggen’ ?!? Ik heb veel domme dingen gehoord maar dit slaat alles.

De KNVB heeft deze speler niet opgeleid, clubs leiden spelers op, niet de bond. De KNVB heeft niets geïnvesteerd in spelers. Daarnaast heeft de KNVB geen contract met spelers dus kan er niets contractueel worden vastgelegd.

30-08-2018 08:37

masterrr +1

Moet die jongen zelf weten

Blijf het dubbel paspoort wel een vreemd verhaal vinden, maar dat is een politieke/maatsch kwestie

30-08-2018 08:37

Ferd +38581

Marokkanen, al zijn de 300ste generatie, kunnen hun Marokkaanse nationaliteit niet opgeven, zelfs niet als ze dat zouden willen. De Marokkaanse wet staat dat niet toe, en als één van je ouders Marokkaans staatsburger is ben jij dat ook automatisch.

30-08-2018 08:40

KingRijkaardII +0

En dat is eigenlijk absurd! Als Europese landen dat ook zouden doen, dan zou de VS, Canada en Australië om er een paar te noemen, nu overbevolkt zijn door Europeanen. Maar ja, politieke kwestie he, en dan vooral financieel.....

30-08-2018 09:28

Ferd +38581

volledig mee eens.

Amerika heeft er trouwens ook een handje van, en die zijn sinds kort alle Amerikanen die al jaren, soms zelfs al hun hele leven, niet meer in Amerika wonen plots allerlei belastingen te laten betalen terwijl ze geen band meer hebben met dat land. Heel veel Nederlandse Amerikanen en hun kinderen hebben daar nu problemen van.

30-08-2018 10:52

blessure +2

Niemand heeft er iets over te zeggen, behalve de speler zelf.
Respecteer dat eens.

30-08-2018 08:22

Just_wes +0

Onzin. Dat dubbele nationaliteit gedoe slaat nergens op. Je bent je gehele jeugd in Nederland aan het voetballen dan hoor je ook gewoon voor het Nederlands elftal te spelen. Naar mijn mening hoor je in deze niet eens een keus te hebben.

30-08-2018 08:27

afcas +3803

hoeveel jeugdwedstrijden heeft hij voor nederland gespeeld en hoeveel voor marokko? ajax leidt spelers op voor ajax, niet voor nederland. en die opleiding heeft hij overigens zelf afgedwongen. het is niet zo dat die uit liefdadigheid gegund werd ofzo...

30-08-2018 08:33

Just_wes +0

Dat met de jeugdwedstrijden is niet relevant aangezien ik aangeef dat je eigenlijk geen keus hoort te hebben. Hij is in Nederland geboren en ook woonachtig. Dan ben je Nederlander. Dus hoor je ook in de jeugdelftallen voor oranje te spelen. En ik zeg toch niet dat Ajax spelers moet opleiden voor Nederland?

30-08-2018 10:22

afcas +3803

dat is het hele probleem. jij maakt van jouw mening iets dat feitelijk waar zou moeten zijn. jij vindt dat het niet mogelijk hoort te zijn. iemand anders vindt vast dat het wel mogelijk hoort te zijn. ik vind dat wij als nederlanders geen recht hebben om marokkaanse wetten te willen veranderen. jij zal het vast ook niet met alle wetten in nederland eens zijn. omdat jij een nederlandse nationaliteit hebt heb je het recht om te bemoeien met de politiek in nederland. de politiek in marokko heeft besloten dat mensen met voorouders uit marokko de marokkaanse nationaliteit blijven behouden. dit betekend ook dat de marokkaanse politiek zou kunnen beslissen dat dit gewijzigd wordt. hier kan hij dan eventueel ook invloed op uitoefenen. daar zullen waarschijnlijk ook mensen tussen zitten die her willen afschaffen, maar wij als buitenstaanders hebben daar niks over te zeggen en hebben dat te accepteren en te respecteren.

30-08-2018 10:35

MarcoB1971 +4780

Ik ben het eigenlijk nooit eens met Derksen, maar nu wel. Zo langzamerhand ben ik klaar met dit soort jongens. profiteren, profiteren en dan niets terug doen.

30-08-2018 08:17

afcas +3803

waar profiteren ze nou van? die jeugdopleiding die ze zelf hebben doorlopen op basis van hun talent en werklust? zowel ajax als de knvb zouden zo een jongen nooit opleiden als ze er zelf geen baat bij hadden. of dacht je dat het liefdadigheidsinstellingen waren die minderbedeelden willen helpen? dan zou ajax niet zoveel spelers wegsturen nietwaar? hij heeft zelf gezorgd voor het feit dat hij die opleiding kreeg. niemand anders. overigens heeft de knvb hem in jeugdelftallen nooit nodig gehad, maar speelde hij wel voor de marokkaanse jeugdelftallen. dus als je het zo bekijkt zou hij ook voor marokko uit moeten komen. maar nogmaals, als hij zelf niet zo goed kon voetballen als hij kan had ajax hem nooit in de jeugdopleiding toegelaten laat staan hem in de jeugdopleiding houden. en als je doelt op wat hij buiten het voetbal "krijgt" zijn dat allemaal rechten en plichten die voor iedereen gelden die hier woont. dus laten we niet doen of het iets speciaals is voor allochtonen. hij betaalt waarschijnlijk gewoon zijn belastingen en daarmee geeft hij direct en in verhouding meer terug dan de meeste nederlanders doen...

30-08-2018 08:31

Biornha +127

Klopt ben het met je eens in het gedeelte dat je zegt dat de Nederlandse jeugdelftallen hem niet nodig hebben gehad, en dat rechtvaardigt in mijn ogen ook zijn keuze voor Marokko. Maar even eerlijk, als deze jongen in Marokko had gewoond geloof je toch niet dat hij in de jeugd van ajax had gespeeld?
Is misschien lullig om te zeggen, maar als 100% Marokkaan, zonder Nederlands paspoort, krijg je dan een hoger salaris, door de wetgeving en zo. Dan denk je als Ajax zijnde langer na over deze spelers en moet het een uitzonderlijk talent zijn, en ben eerlijk dat is deze jongen niet, anders had je niet onder een amateur contract bij jong ajax gespeeld.

Maar wat in mijn ogen zijn keuze voor Marokko rechtvaardigt is dus het feit dat hij in de Marokkaanse jeugdelftallen heeft gestaan, dus heeft Marokko ook bijgedragen aan zijn opleiding.

En ik kan me ook nog een geval Ugur Yildrim herinneren, die zat in de zelfde situatie, koos wel voor Nederland, speelde 1 interland en is daarna nooit meer opgeroepen geweest. Dat gun je een speler natuurlijk ook niet..

30-08-2018 08:56

afcas +3803

tuurlijk had hij dan nooit bij ajax gespeeld, maar wel bij een marokkaanse club. of hij dan ooit zover was gekomen is een tweede, maar daar heeft hij zelf uiteindelijk toch ook voor gezorgd? zoals je zelf zegt had hij een amateurcontract, dat betekent dat hij een "gebrek" aan talent compenseert met zijn werklust. en natuurlijk heeft hij bij ajax een betere opleiding dan hij in marokko zou hebben, maar nogmaals hij heeft er zelf voor gezorgd dat ajax hem in de jeugdopleiding nam en hij daar ook bleef. als spelers niet goed genoeg zijn stuurt ajax ze gewoon weg. en wat je zelf zegt, ajax neemt ook buitenlanders in de jeugdopleiding. we leiden dus niet op voor nederland, maar voor ajax. daarom zou ik dat ook ongeacht of hij voor nederlandse jeugdelftallen uit kwam of niet geen reden vinden om te zeggen dat hij voor nederland uit moet komen. zelfde vind ik overigens voor de "jeugdopleiding" van de knvb. ten 1e kun je dat moeilijk een opleiding noemen en ten 2e is het geen gunst die ze hem verlenen, maar is het puur eigenbelang. en waarschijnlijk was de kans dan wel groter geweest dat hij voor het nederlands elftal uit zou komen, maar het blijft zijn eigen keuze. als hij ondanks dat toch meer voelt voor het marokkaanse elftal is dat zijn goed recht. iedereen heeft zijn eigen ervaringen die ons vormen en dat moeten we respecteren. ik persoonlijk bijvoorbeeld zou als "echte" nederlander ook geen behoefte hebben om voor het nederlands elftal uit te komen als ik goed genoeg kon voetballen of goed genoeg was in een andere sport. dat komt dan vooral door mijn ervaringen die ik heb opgelopen door mijn multiculturele vriendengroep en hoe ik mensen hen heb zien behandelen. en natuurlijk zal dat niet de meerderheid van nederland zijn, maar die groep is wel dusdanig groot dat ik me niet prettig zou voelen nederland te vertegenwoordigen. en zo zal iedereen zijn eigen ervaringen hebben die tot hun keuzes leiden en zolang die anderen niet schaden ben ik van mening dat we dat moeten respecteren en mensen met rust moeten laten.

30-08-2018 09:15
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.