Sportpsycholoog Koning zag wissel Gaaei: 'Een sporter kan zich incompetent voelen'

door Jari Perridon 70

Bron De Volkskrant

Sportpsycholoog Koning zag wissel Gaaei: 'Een sporter kan zich incompetent voelen'

door Jari Perridon 70

Bron De Volkskrant

Sportpsycholoog Tim Koning vindt het lastig om te oordelen over de impact die de wissel van Anton Gaaei achterlaat. Afgelopen zondag werd de jonge rechtsback na ruim een halfuur naar de kant gehaald, iets wat hem eerder dit seizoen in het thuisduel met Feyenoord ook al overkwam. Koning ziet de twee kanten van de wissel.

Volgens de sportpsycholoog kan het na zo een wissel twee kanten op gaan, zo vertelt hij tegenover de Volkskrant. 'Een sporter kan zich incompetent voelen. Zo'n wissel kan de bevestiging zijn van zijn gevoel dat hij het niveau niet aankan. Een gevolg van die twijfel kan zijn dat hij zichzelf onzichtbaar gaat maken: fouten liever vermijden, zodat je ook niet geraakt kunt worden. Het resultaat is vaak dat het de ontwikkeling remt.'

Bij Gaaei leek het afgelopen zondag alsof hij zichzelf letterlijk onzichtbaar wilde maken. Na zijn wissel nam hij plaats op de bank en trok hij zijn jas aan, waar hij zijn hoofd in weg probeerde te stoppen. Niet veel later waren alle berichten op zijn social media verwijderd, vanwege veel hatelijke berichten.

Vroegtijdige wissel kan je ook sterker maken

Aan de andere kant ziet Koning ook gevallen waarbij een vroegtijdige wissel goed uitpakt. 'Hij kan ook de uitdaging zien en de fouten gebruiken als feedback om het een volgende keer beter te doen. Dat brengt een andere motivatie met zich mee.' Volgens de sportpsycholoog zijn drie componenten hierbij van cruciaal belang om gemotiveerder te raken: autonomie, verbinding en competentie. Koning meent dat het ook belangrijk is om een goed sociaal vangnet te hebben. 'Het is van belang om je gevoelens te uiten, zodat je de knop kunt omzetten.'

Vlak voor zijn wissel leed Gaaei balverlies op een gevaarlijke plek waardoor een counter van AZ werd ingeleid. Dit balverlies werd Ajax bijna fataal. De commentator bij de wedstrijd noemde het een 'pupillenfout'. Niet veel later werd de Deen naar de kant gehaald door John van 't Schip. Dit overkwam hem al eerder in de thuiswedstrijd tegen Feyenoord. Na een aantal fouten haalde toenmalig Ajax-trainer Maurice Steijn hem naar de kant en hij kreeg niet eens een hand. 'Het proces herhaalt zich in alles, als je goed oplet', aldus Steijn, die verder niets kwijt wil.

Registreer je bij Bezwaarmaker.nl en maak gratis bezwaar tegen je WOZ-waarde!

Lees meer over:
Plaats reactie

myway25 +2451

Ongelofelijk dat mensen hem hebben bedreigd vanwege zijn prestaties op het veld. Die jongen doet zijn best, maar hij kan het gewoon niet. Er is geen onwil. Hoe kan je zo een jongen dan zo aanpakken. Ik snap dat echt niet. IQ van een eend sommige mensen.

01-03-2024 12:07

Lazell +17005

Dit gaat toch nergens over? Het kan goed of slecht zijn, no shit...

01-03-2024 00:20

PH2BOT +40467

De Topreactie slaat de spijker vol op de kop...helaas is dat niet echt besteed aan de vele nullen op weg naar nergens waar onze samenleving overvol mee zit.

29-02-2024 23:24

Ajax14AMS +25205

Dat is hij toch ook gewoon met alle respect?

Sneu dat hij zich zo voelt, we moeten hem uit zijn lijden verlossen en nooit meer minuten in Ajax-1 geven en verkopen na dit seizoen.

29-02-2024 14:43

LOCAmpos +10509

Heeft die dame van almere ook nog een mening?

29-02-2024 11:54

Aurelius1 +19736

Kunnen we deze moderne predikanten niet gewoon afschaffen. Ik word moe van psychologen. Je hoort als mens vroeg of laat te beseffen dat je vogelvrij bent in dit leven, en dat er niet zoiets als een beschermheer of een moderne prediker c.q. psycholoog is die eventjes je dagelijkse levensproblemen gaat oplossen. En je hoeft geen zesjarige studie sportpsychologie te hebben gestudeerd om te weten dat Gaaei zich shit voelt.

"Volgens de sportpsycholoog zijn drie componenten hierbij van cruciaal belang om gemotiveerder te raken: autonomie, verbinding en competentie. Koning meent dat het ook belangrijk is om een goed sociaal vangnet te hebben. 'Het is van belang om je gevoelens te uiten, zodat je de knop kunt omzetten"

Helemaal niet. Gaaei moet gewoon goede wedstrijden spelen. Al die mentale pseudo-trucjes werken niet. Gaaei heeft gewoon tekortkomingen in z'n DNA om op Ajax-niveau te voetballen, in z'n core biologische systeem. Motivatie heeft daar geen reet mee te maken, en je gevoelens uiten al helemaal niet. Als man behoor je sowieso in stilte te lijden.

29-02-2024 11:09

MarkP +21766

Asap verkopen als het kan, deze jongen is niet geschikt voor de top, voetballend en mentaal niet.

29-02-2024 09:41

Ans B +19943

Voor géén van jouw stellingen (voetballend en mentaal) heb je nu al bewijs.
Alleen al omdat hij nog jong is én presteren op topniveau niet gewend is. Bovendien heeft hij nog maar heel weinig ervaring op verdedigend gebied.
Het is op beide fronten nog onbekend hoe hij zich zal verder ontwikkelen,
Of hij b.v. de fouten die hij nu maakt, de rest van zijn carrière nog steeds maakt.

Hij toont b.v. wel degelijk óók lef en bravoure als hij aanvalt (zijn natuurlijke habitat).
Hij heeft voortdurend een grote inzet getoond.
Beide aspecten horen helemaal NIET bij een ongeschikte mentaliteit.
Het feit dát hij na Feyenoord mentaal was aangeslagen en nu opnieuw zegt HE-LE-MAAL niets over zijn (mentale) weerbaarheid, terwijl die andere twee aspecten dat juist wel doen.

Ook de fouten die hij voetballend (nog) maakt zeggen niets over zijn voetballende vermogen in de toekomst, omdat het momentopnames in zijn carrière kunnen zijn - zoals dat soms zo gaat. Omgekeerd zie je ook jonge spelers die zich juist in het begin excellent manifesteren, maar later nooit meer (b.v.) de onbevangenheid hebben die ze zo goed liet debuteren, zodat ze vroeg pieken en nooit dat veelbelovende niveau verder ontwikkelen of zelfs nog benaderen.

En dan is er nog contex: geen voorbereiding bij Ajax gedraaid, terecht komen in een team met veel nieuwelingen, in een slecht georganiseerd, niet-presterend team terecht komen, al met drie trainers geconfronteerd worden in nog niet eens één seizoen, binnen een club die onrustig is, immer onder het vergrootglas ligt en aan heel veel kritiek blootstaat.

29-02-2024 11:17

Aram +18121

Ik denk dat Gaaei zich nog heel veel kan ontwikkelen. Ik zou hem daarom veel speeltijd geven in JA.

Als verdediger van Ajax wordt er extreem veel van je gevraagd. Je moet geweldig kunnen voetballen, en met heel veel ruimte in je rug kunnen verdedigen. Het is niet voor niets dat verdedigers die bij Ajax niet slagen, elders nog grote spelers worden en veel waard. Ik vind daarom dat we Gaaei tekort doen. Hij kan een uitstekende verdediger worden, bij Ajax of elders. Ik zou hem houden, want zo goed zijn Rensch en Gooijer nou ook weer niet, die kosten ons veel doelpunten.

28-02-2024 19:15

Le Canard +1258

Sportpsycholoog Tim Koning ziet dat er drie kleuren zijn bij een stoplicht maar vindt het lastig te zeggen wat verkeersdeelemers doen, met name bij de kleur oranje. 'Sommige mensen rijden door, terwijl anderen stoppen.'

28-02-2024 18:30

AjaxDeBesteClub +18786

Al dat gezeur om haatberichten vind ik een beetje overdreven. Tuurlijk is het niet goed. Maar als je ook maar iets voorstelt in dit land wordt je overspoeld met haatberichten op social media. Gelukkig heb ik daar geen last van. Maar de remedie is heel erg simpel. Gewoon stoppen met die onzin van dat social media. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

28-02-2024 17:26

JoshuaSmits +9650

In zijn geval is dat niet slechts een gevoel.

28-02-2024 17:16

Hebbendiekip +4827

Jeetje wat een zinnige tekst van deze sportpsycholoog. “Het kan 2 kanten op gaan”.
Fucking hell zeg, wat een expertise.. zeg dan niks

28-02-2024 16:36

fan4ever +406

Bij Sutalo de verkeerde kant op dus.

29-02-2024 14:07

Orangesoul +5988

Sportbookies; Kritiek op Taylor na scheldkanonnade op Gaaei: 'De reactie is typisch'

Moet niet gekker worden haha. Ajax is echt terminaal!

28-02-2024 16:30

Juan62 +46330

WTF haatberichten!! Sommige verdienen onze club niet,
dat is zo'n beetje hetzelfde soort tuig wat in het verleden een staaf gooide .
Deze speler kreeg de kans om bij het grote Ajax te spelen, iedereen zou die kans pakken, met de hoop goed genoeg te zijn.

Om dan met je zak chips en cola als zogenaamd supporter lekker anoniem je onderbuik te legen is dom en ziek.
Wat denk je daarmee te bereiken verder? dat hij beter gaat spelen

Echt ik hou van mijn club maar dat groepje tuig mag van mij direct naar Rotterdam uitgewezen worden

28-02-2024 16:19

Babangida83 +23933

Ik voel me ook altijd incontinent

28-02-2024 15:22

PetrusKeizer +10739

"autonomie, verbinding en competentie". Niet iedereen weet wat er mee bedoeld wordt. Dus als je t niet verder toelicht heb je weinig aan zo'n opmerking. De begrippen komen uit de zgn zelfdeterminatietheorie, gaat om de ontwikkeling van kinderen.
Ik vertaal t als volgt: autonomie: Gaaei staat voldoende op eigen benen om wat zinnigs met informatie te doen, vindt t belangrijk om uiteindelijk zelf eigen keuzes te maken, dus, hoeft niet alles met de paplepel ingegoten te krijgen. (Ver)binding: Gaaei is geen einzelganger, vindt het belangrijk om deel van de groep te zijn en vanuit de groep waardering en erkenning te krijgen. Competentie: het gevoel hebben bepaalde dingen (in het voetbal m.n.) goed te kunnen en te beheersen, vaardigheden te hebben of willen aanleren (ergens beter in worden), en zo bijdragen aan presteren van de groep/zijn team. Nou, hij kan best leergierig , sociaal en zelfstandig zijn, maar daarmee ben je er imho nog niet.

28-02-2024 14:42

FysioPat020 +25995

Onder Schip is zo'n wissel gewoon dodelijk.

28-02-2024 14:03

profoff +8392

Hij voelt zich niet alleen incompetent. Hij is het ook. Maar hij stelt zichzelf niet op dat doet z'n incompetente coach

28-02-2024 12:26

arnold076 +1246

Dat Gaaei de wil heeft om bij Ajax te slagen is duidelijk maar hij heeft het gewenste niveau niet. Wie buiten Hato en Ramaj heeft het wel laten zien ? Berghuis, Bergwijn, Taylor, Sutalo, Sosa ? Die moeten een elftal kunnen dragen maar spelen ook niet best. Brobbey zeker maar de rest ook niet?

Gaaei was vanaf het begin de pispaal en dat is erger geworden. Ik geloof niet dat hij er sterker uit zal komen. De trainers hadden hem nooit in de basis moeten laten beginnen maar een paar maanden in jong moeten laten spelen om hem te kunnen beoordelen. Iedere rechtsback wordt vergeleken met Mazraoui en een linksback met Tagliafico dat is al een zware opgave.

Gaaei moet gewoon een andere club zoeken waar de druk niet zo hoog ligt. Bijvoorbeeld een Heereveen dat zou voor hem beter zijn.

28-02-2024 11:52

Babangida83 +23933

Ach, Hato en Ramaj maken ook grote fouten af en toe, hoor. Die wisselen het alleen wel af met heel goede wedstrijden.

Ook van Gaaei, denk ik, is best nog wat te maken als je die het vertrouwen geeft. Die had eind vorig jaar een serie erg goede wedstrijden, ook tegen goede Europese tegenstanders. Met zijn snelheid en dynamiek zeker ook een toegevoegde waarde.

Belangrijkste punt is dat het team weer vertrouwen krijgt van de coach, in mijn optiek. En dan bedoel ik meer in de zin van consistentie. Dus consequente beslissingen. Op dit moment zijn er gewoon té veel wisselingen en het vertrouwen broos. Als het resultaat dan even tegenvalt, dan zijn er daardoor te weinig vastigheden waar op terug te vallen valt.

28-02-2024 15:27

tripleA +3916

Een groot talent in Denemarken, ja zo hebben we er al meer gehad.

Ik vind dat een speler van 21 ook niet alleen als jong getypeerd moet worden. Het is de leeftijd dat veel spelers bij Ajax in het eerste komen en betrouwbaar zijn. Het enige wat hem nog een beetje vrijpleit is dat er weinig systeem in dit elftal zit, terwijl dat belangrijk is voor die jonge gastjes. Dat voorkomt fouten omdat ze wordt ingepeperd wat ze wel en niet moeten doen.

28-02-2024 11:36

Rondo64 +3392

Kom nou, sommige spelers breken idd net als hato al door als ze 17 zijn, maar er zijn genoeg voorbeelden van spelers die nog niet klaar zijn tot later in hun carriere. Huntelaar ging pas op zijn 21e naar heerenveen en zn 23e naar ajax. Frenkie de Jong kostte het ook aardig wat tijd voordat hij echt klaar was voor de top. Jamie Vardy is al helemaal een speciaal geval. Die speelde op z'n 21e nog op amateurniveau en kwam pas op z'n 25e bij Leicester terecht in de championship. Jaren daarna werd hij pas premier league topscorer. In het buitenland is 21 uberhaupt nog een heel jonge leeftijd.

Als je 21 bent, ben je nou eenmaal nog niet zo ver in je ontwikkeling als dat je nu lijkt te impliceren. Als iemand die nu bijna 24 is durf ik wel te stellen dat ik zelf absoluut nog niet zo stevig in mijn schoenen stond 3 jaar terug, en dat geldt ook voor veel mensen om mij heen.

28-02-2024 13:39

tripleA +3916

Historisch is de lijst 18 jarigen die met succes debuteerden bij Ajax lang. Dat hoeft niet voor iedereen te gelden maar je mag wel verwachten dat een jongen van 21 een zekere ondergrens haalt en die haalt Gaaei echt niet.

Het hoeft niet foutloos te zijn. Niemand is foutloos. Punt is dat Gaaei op geen enkele manier bruikbaar is in dit team. Aanvallend, waar zijn focus lijkt te liggen, slechte voorzetten en schoten. Verdedigend is het nog erger.

Moet Ajax deze jongen dan opnieuw gaan opleiden om te zien of die rond zijn 25e een aardige pot in de eredivisie kan spelen?

28-02-2024 14:09

PetrusKeizer +10739

dat geklungel op de 16 van AZ heeft niks met gebrek aan systeem in t elftal te maken. Ook wat hij deze wedstrijd weer ns deed, Avila had/heeft er ook n handje van, aan de buitenkant dekken dus aan de binnenkant er uitgelopen worden heeft niks met gebrek aan systeem te maken. Dit zijn basisdingen waar je zelfs in amateurteams voor stijfgescholden wordt als je t daarop laat afweten.

28-02-2024 14:47

WeirdAJAX +12303

Als hij zich incompetent voor AJAX zou voelen dan is dat op basis van zijn spel terecht.

28-02-2024 11:15

Been +12520

Man man man het gaat nu al een week over de wissel van Gaaei. Nu hebben zowel deze junior-psycholoog, mislukte coach Verbeek, slechtziende paragnost de Mos, en B-garnituur analyst Anco fucking Jansen hun visie gegeven.
Het is een voetbalwedstrijd. Waarin je mag wisselen, en dat gebeurt soms. Get over it.

28-02-2024 11:15

Schip +23520

Dan klopt dat signaal aardig.

Gaaeij ziet het verdedigend zo matig, dat hij op middenmoot niveau verhuurd zou moeten worden om daar de basis te leren. Bizar dat hij is aangetrokken. Zelfs Klaiber kwam nog beter mee.

28-02-2024 10:48

FysioPat020 +25995

Klaiber speelde in een goed elftal.....

28-02-2024 14:04

Schip +23520

Dat heeft niets meer te maken met het volkomen onnodig weggeven van een bal. Dat je niet je meest wilde acties kunt laten zien, of mooie voorzetten kunt geven omdat je die bal niet mooi in de loop meekrijgt, begrijp ik. Dat het iets doet met je vorm ook.

Maar het moet eens ophouden hier dat alles maar wordt afgeschoven op anderen. Gaaeij is een profspeler, een broodvoetballer. Die hoor je qua mentaliteit aan te kunnen spreken op fouten. En hij maakt een giga fout. En niet als aanvaller, maar als verdediger. Hij heeft het niveau gewoon niet. Dat hoef je hem persoonlijk niet aan te rekenen - open deur - maar sportief hoef je daar weer niet krampachtig over te doen.

28-02-2024 14:28

TweeBenig2 +16297

Hier het hele verhaal https://archive.fo/z9iyS. Hopelijk komt het goed met Gaaei. Het is hem gegund.

28-02-2024 10:39

Ajax27 +19213

Gewoon vertrekken aan het einde van het seizoen en in een andere competitie op een lager niveau proberen om weer stappen te maken. Bij Akax zal het niet meer lukken, gewoon permanent naar Jong tot het einde van het seizoen.

28-02-2024 10:39

Hans Verhagen +14137

Ik hoop dat Ten Hag terug gaat komen. Hij heeft geld genoeg op zijn rekening en hij zou zelfs dit elftal beter maken.

28-02-2024 10:22

Hans Verhagen +14137

Het maakt hem niet sterker. Wat hem sterker maakt is op een niveau lager acteren waar supporters het voor lief nemen dat je fouten maakt.. Mijn cluppie is een niveau lager geworden, maar het wordt niet als zodanig beoordeelt. Als je blundert dat heb je krediet nodig dit te overleven. Dat krediet heeft deze jongen niet. Hato blundert de laatste tijd ook zo nu en dan en die heeft dat krediet wel. Dat is ook gelijk de reden dat de nieuwkomers op een enkeling na elke week tegenvallen. Ze spelen zonder krediet en zijn op dag één dit krediet verloren en ja dan wordt het heel lastig om dat broodnodige vertrouwen te krijgen om wel goed te spelen.

28-02-2024 10:21

dp92 +11265

Deze jongen komt al kwaliteiten te kort voor Ajax 1 en komt vervolgens in een dolend elftal zonder afspraken. Zeer sneu voor Gaaei, hij had gewoon in jong moeten spelen of verhuurd moeten worden. In plaatst daarvan wordt die jongen er maar in gegooid en daarna geslachtofferd.

Maar het probleem is niet Gaaei, Sutalo en Sosa. Het probleem is gebrek aan structuur en organisatie achterin.

28-02-2024 10:11

Balgevoel +30934

Eens. En op het middenveld én in de voorste linie. Bij kleinere clubs krijgen ze het vaak voor elkaar om iets van duidelijkheid en discipline in een ploeg te krijgen met spelers die allemaal minder zijn dan de spelers die wij hebben. Bij ons lukt dat niet, al met vier trainers niet. Maar nog steeds heeft een Twente geen betere selectie dan wij. Er is daar wél veel meer duidelijk, waarschijnlijk consistenter op een bepaalde tactiek getraind en ik denk zomaar dat je het bij Oosting niet hoeft te flikken om als linksback ergens bij de middenlijn te blijven hangen...

28-02-2024 10:20

Hans Verhagen +14137

Klopt helemaal.

28-02-2024 10:24

tripleA +3916

Nou ja, dat moment dat die de bal kwijtraakt na de corner is gewoon amateurisme hoor daar zou geen discipline achterin wat aan veranderen. Daarnaast is die aanvallend ingesteld maar zijn de voorzetten of schoten van bedroevende kwaliteit. Ook dat lijkt me weinig te maken hebben met de organisatie achterin.

28-02-2024 11:40

NipeB +15838

Het probleem is dat de hele club geen flauw idee heeft waar het heen moet en nul visie op modern voetbal dat in de toekomst tot succes leidt. Je leest en hoort oudjes over Cruijff alsof zijn uitspraken bijbelcitaten zijn terwijl Cruijff zich juist altijd aanpaste om te verrassen. Dat is dus niet dogmatisch altijd op dezelfde manier in hetzelfde systeem aanvallen. Voetbal is alweer eindeloos verder dan toen. Spelers zijn fysiek sterker, fitter, ze spelen meer wedstrijden bij hun club en in andere toernooien. Financieel kun je allang niet meer met de top mee. Wat is de koers van Ajax hierin? Waarom stellen we totaal onervaren (Kroes) mensen aan of oudjes van vroeger toen Ajax nog een topclub was? Dat is het probleem. Dat leidt tot verkeerde trainers, directeuren en uiteindelijk spelers en speelwijze en ook de jeugdopleiding loopt hopeloos achter met fragiele spelers die technisch al niet eens echt goed zijn.

28-02-2024 12:04

P.Russo +6366

Na zijn vroegtijdige wissel tegen Feyenoord zag je ondanks zijn teleurstelling dat hij wilde knokken en een uitdaging zag om beter te worden. Dat liet ook zijn bericht op Instagram zien waarin hij zei dat hij weet dat het beter moet en alles zal doen om zijn prestaties te verbeteren. Ik denk dat het dit keer anders is, voor die jongen was het toen al een klap. Heeft later ook gezegd dat hij aan het trillen was en hij last van ademnood had. Nu heb je hem de genadeklap toe gediend als technische staf zijnde. Als hij nu weg zou mogen zou hij geen seconde nadenken. Hij moet nu helemaal zwaar ongelukkig zijn en dat is allemaal te danken aan onze 'competente' technische staf. Keer op keer liet Gaaei zien niet het gewenste niveau te hebben. Dat zagen wij supporters al na 2 wedstrijden. Bij Jong maakte hij ook geen indruk. Waarom stel je zo'n jongen dan op? En dan ook nog tegen AZ met snelle en beweeglijke buitenspelers? Was het zo moeilijk om Rensch rechtsback te zetten en met Kaplan te beginnen? Ik vind het sneu voor Gaaei. Het is een jongen die wel wil vechten voor Ajax en het shirt, maar het simpelweg niet kan omdat hij het niveau niet aan kan. Dan heb ik meer tegen mensen als Sutalo en Sosa die er gewoon mee kappen op het moment dat de tegenstander nog in aanval is. Ik vrees dat Gaaei zijn moraal helemaal tot het vriespunt is gedaald, het erge is dat je hem dit seizoen wellicht nog nodig gaat hebben. Gooijer ligt er nu uit en Rensch is ook niet altijd fit. Sarfo zag ik gisteren bij Jong en dat zag er ook niet best uit. De technische staf is de schuldige in deze.

28-02-2024 09:59

Rolo +13768

Het is toch van de zotte dat zo'n jongen alle socialposts moet gaan verwijderen door haatberichten.

Dat die jongen de kwaliteit voor Ajax (nog) niet heeft is duidelijk. En dat een hoop supporters ontevreden zijn met het huidige Ajax is ook een feit. Maar wat voor hersencelloze tuinhark ben je om zo'n jongen op de Socials helemaal zwart te maken. Dat zegt meer over jezelf, dan over Gaaie.

28-02-2024 09:56

WantAmsterdam +116198

Is niet alleen bij hem het probleem, Ajax spelers die het ff minder doen, bijvoorbeeld ook Taylor, krijgen snel haat comments.
Ik vind dit echt een schande, wat moet dat ook met het vertrouwen van zo een jonge speler doen. En (zelf)vertrouwen correleert heel sterk met prestaties op het veld.

28-02-2024 11:18

Rolo +13768

Precies. En dat je niet tevreden bent is prima he. Want de lat ligt nou eenmaal hoog in Amsterdam. Maar hou wel je fatsoen en respect.

28-02-2024 11:23

Dolblij +45415

Chapeau Rolo.

Trieste laffe bende dat anonieme schorem.

28-02-2024 19:13

TheRiviera +5478

Dat is helaas hoe het tegenwoordig er aan toe gaat bij Ajax. De club heeft nou eenmaal veel succes supporters die weinig geven om de speler en alleen tevreden zijn wanneer Ajax successen boekt. Vooral hier op AS is dat enorm duidelijk te zien.

05-03-2024 18:34

trodat4030 +97066

'Een gevolg van die twijfel kan zijn dat hij zichzelf onzichtbaar gaat maken: fouten liever vermijden,'

Dit is wat je bij Sutalo heel duidelijk ziet. Die heeft in zijn eerste wedstrijden een paar ballen heel opzichtig ingleverd waar grote kansen en zelfs tegengoals uit vielen en nu speelt hij allen nog maar Hato, Ramaj en de rechtsback (Rensch, Gaaei of Gooijer) aan. Zelfs een man overslaan en de linksback aanspelen durft hij niet meer..

28-02-2024 09:48

Balgevoel +30934

Het gros van onze selectie lijkt op dezelfde manier volstrekt lamgeslagen. Deze groep heeft op meerdere manieren een type Van Gaal (de oude Van Gaal dan, niet die van z'n laatste periode Oranje) nodig: hard, duidelijk, consistent, focus op (team)discipline, maar ook: altijd voor je spelers blijven staan. Ik schrijf Sutalo nog niet af, al voel je bij ieder balcontact bijna letterlijk de angst...

28-02-2024 09:54

trodat4030 +97066

Bij Ajax in de jeugd wordt je geleerd om ondanks fouten te blijven doen wat je doet. Buitenspelers met een mislukte actie? Volgende bal wéér voor de actie gaan. CV die een bal verkeerd inspeelt? Volgende bal gewoon weer inspelen, dat onverstoorbare wordt er al vroeg ingepompt. Dingen tegen je natuur in gaan doen maakt je pas écht onzeker in mijn ogen..

Brobbey is wat dat betreft wel hét grote voorbeeld, die heeft dat onverstoorbare wél!

28-02-2024 10:10

Balgevoel +30934

Klopt, maar we leren ze ook dat er gewonnen moet worden met mooi voetbal en dat de voetbalwereld een harde is. Tot ze de overstap maken naar Jong, waar we om spek en bonen meehobbelen in de KKD en alles draait om 'individuele ontwikkeling', zodat je vooral voor jezelf speelt met minieme druk en schouderophalend het veld afloopt als je uit bij TOP Oss met 3-1 bent weggeveegd op een winderige en regenachtige maandagavond. Je ziet bij Ajax gewoon dat spelers momenteel ruimtes en kansen wel zien, maar die bal niet durven te geven. Eén verkeerde pass en het ligt achterin weer helemaal open en niemand wil die ochtend het onderwerp van gesprek zijn bij Vandaag Inside...

28-02-2024 10:15

trodat4030 +97066

Het draait ook om individuele ontwikkeling, dat teams (jouw voorbeeld van Jong) niet goed presteren, wil niet zeggen dat spelers individueel niet ontwikkelen. Wat velen maar niet willen begrijpen hier, want ze vinden de uitslagen van Jong 'opeens' heel belangrijk, is dat spélers doorbreken, niet teams. Daarbij staan die paar toptalenten in een heel elftal met opvulling, die 2-4 spelers die wél de potentie hebben om 1 te halen moeten wel in een ELFtal spelen, dus staat er heel logisch een handvol spelers omheen die het gemiddelde niveau van het elftal omlaag halen. Veel verliespartijen komen ook door individuele fouten, vaak ook van die opvulling. Dan lijkt het of die potentiele topspits (om maar en voorbeeld te noemen) slecht is omdat de uitslagen tegenvallen, maar als die opvulling-RCV een fout maakt en daar een tegengoal uit voortkomt, heeft dat NIETS met die spits te maken. Maar zo wordt er hier wel geoordeeld door de grote, onwetende meute. Dat is nou wat er zo ergerlijk is aan al dat domme gelul in die livetopics, zitten figuren te wachten tot ze en pushbericht binnenkrijgen op hun telefoon van een tegendoelpunt en je hoort half Amsterdam en omstreken inloggen op AS om hun 'uiterst intelligente opinie' te droppen: 'Ajax is doodziek!!!!!'

Jij bent blijkbaar ook zo'n type, kan het verschil blijkbaar niet maken tussen een uitslag en ontwikkeling. Het gaat in bovenstaand voorbeeld om di spits, niet de uitslag. Zie je prima aan deze domme sneer: 'Tot ze de overstap maken naar Jong, waar we om spek en bonen meehobbelen in de KKD en alles draait om 'individuele ontwikkeling','

Elk jaar breken er weer spelers door in 1, bijna állemaal speelden ze in een 'dramatisch presterend Jong', maar in 1 zie je dat ze, omringd door spelers die niet 'opvulling' zijn (uitgezonderd de laatste 2 jaar), plots veel beter... Gek he? Hato werd vorig seizoen met Jong ook niet kampioen, toch kan je hem niet ontzeggen dat hij een toptalent is.

28-02-2024 10:40

Balgevoel +30934

Hato heeft Jong zo goed als overgeslagen. Individuele ontwikkeling is altijd prio nummer 1 en Jong Ajax is een opleidingselftal, maar daarbij hoort ook een zekere winnaarsmentaliteit en het aanleren van de verantwoordelijkheid voor het groepsproces dat nu eenmaal bij voetbal hoort. Individuele ontwikkeling en iets van resultaten bijten elkaar echt niet en van Jong Ajax mag best worden verwacht dat er over een heel seizoen lang wordt meegedaan in de middenmoot. Dat maar een klein gedeelte doorbreekt in 1, doet daar niets aan af.

Verder deel ik je mening over de meute die om niets roept dat Ajax 'dood- en doodziek' is hoor, daar gaat het niet om. Maar ook voor die opvulling, of misschien wel juist, geldt dat ze straks terecht gaan komen bij clubs waar ook moet worden gepresteerd. Ik zou gewoon graag iets meer balans zien tussen de (terechte) focus op individuele ontwikkeling en het 'feit' dat er van talenten die vaak al jaren in de opleiding zitten, mag worden verwacht dat ze minimaal een bepaald niveau (en daarmee vaak ook resultaten) halen.

En tot slot nog een nabrander: individuele ontwikkeling is natuurlijk ook dat je dat laat zien. Voor een keeper of verdediger (of elftal) kan dat een clean sheet zijn, voor een aanvaller goals of assists, et cetera. Ook dat beschouw ik als 'resultaten'. In '21/'22 maakte Naci Ünüvar bijvoorbeeld 16 goals. Dat zijn hele serieuze cijfers, daar kun je wat mee (normaal gesproken).

28-02-2024 10:50

trodat4030 +97066

Tuurlijk hoort daar winnaarsmentaliteit bij, maar mensen doen net of winnen niet belangrijk is omdat individuele ontwikkeling als belangrijkER wordt bestempeld, die fout maakt het gepeupel aan de lopende band. Winnen is niet het belangrijkST, het is het op 1 na belangrijkst. Hier doet men echter net of het prioriteit nummer 34 is op de lijst met prioriteiten, enkel omdat het niet op de eerste plaats staat, heel ergerlijk en enorm dom gelul. En spelers worden als individu afgerekend op teamprestaties, ook dát slaat nergens op. Je bent als individueel toptalent gewoon afhankelijk van 10 anderen en als daar opvulling bij staat die een fout maakt die de uitslag beinvloed, wordt dat toptalent daarop afgerekend, dat is nou net het hele probleem van die gillende meute, die snappen er overduidelijk geen ene flikker van, jij precies zo, doet ook of winnen onbelangrijk is, maar dat is het niet, wil ook niet begrijpen dat die fout van die opvulling RCV de uitslag bepaalt, maar dat het gaat om die topspits in wording.

Hato heeft overigens gewoon een klein half jaar in Jong gespeeld (van november tot maart) voor hij zijn plek in 1 definitief claimde en heeft van de 13 wedstrijden maar 2(!) keer gewonnen. Dus tot zover die mythe..

28-02-2024 11:03

Balgevoel +30934

Welke mythe? Hato heeft Jong toch zo goed als overgeslagen, met maar 13 potjes? En bij Jong ligt op heel veel vlakken de nadruk niet per se op winnen, dat weet je zelf ook wel. Het is mooi meegenomen en het hoort erbij dat je daarvoor gaat, maar veel vaker gaat het om het opdoen van wedstrijdritme, zie ook veel van de selectiekeuzes, al dan niet begrijpelijk.

Spelers ontwikkelen zich ook individueel sneller in een elftal met enige stabiliteit. Daarnaast gaat het helemaal niet alleen maar om die ene topspits in wording. Het gaat er normaal gesproken ook om dat de derde linksback of rechtsbuiten bij Jong rondloopt en bij voorkeur nog iets van het niveau aantikt om bij blessures en schorsingen het niveau van 1 bij te kunnen benen. Jong is wel iets meer dan alleen een kruiwagen voor de absolute toptalenten.

Ook heeft best veel 'opvulling' het - per ongeluk - niet onaardig gedaan: Veltman, Mazraoui, Matusiwa, Botman en ik vergeet nog een heel rijtje spelers die nooit als absoluut toptalent beschouwd werden, maar toch zo hun verdiensten hebben gehad voor Ajax of elders een heel aardige carrière als profvoetballer hebben genoten, net als andersom: toptalenten met uiteindelijk tegenvallende loopbanen.

28-02-2024 11:12

Omar +17186

De echte vraag is waarom krijgt hij speeltijd terwijl hij bij Jong Ajax altijd een van de slechtste is

28-02-2024 09:43

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25424

Gaa🥚

Het 🐓en het 🥚verhaal

28-02-2024 09:18

Chrismokum020 +16438

Zozo, het kan twee kanten op gaan. Altijd van die open deuren bij dit soort specialisten

28-02-2024 09:13

Redrum +96198

Na een half jaar misbruikt te zijn door vieze Maurice zit het mentaal goed mis in deze selectie. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om dat te zien denk ik.

28-02-2024 08:57

Balgevoel +30934

Het is ook doodzonde dat de staf besloten heeft van de aanvankelijk ingezette koers af te wijken. Die was namelijk: vastigheid en duidelijkheid, met een 'reguliere' 4-3-3 en een compacter middenveld. Dat werd steeds een tikkeltje minder slecht. Maar na diverse blessures en wisselingen (kijk naar de linksbackpositie) is het weer ingestort als een kaartenhuis en nu is het vooral (deels noodgedwongen) gehussel en passen we ons aan iedere tegenstander aan. Overigens eveneens vrijwel zonder resultaat.

28-02-2024 09:10

EricAjax1 +7534

Gewoon verkopen deze zomer, kan er niks van

28-02-2024 08:53

BokkieBokstra +11331

Denk dat deze jongen helemaal niet zo slecht is, maar het zijn ook speler die eerst een even in Jong moeten spelen, dat geldt wel voor mee aankopen van deze zomer. Die moeten tijd krijgen om te wennen. De gekochte speler zijn ook slachtoffers van de rampzomer van Ajax.

28-02-2024 09:19

Balgevoel +30934

Gewoon rustig verhuren aan een Eredivisieclub als die kans zich voordoet en dan afwachten wat nou daadwerkelijk z'n niveau is. Verlies draaien kan altijd nog. Heeft ritme, vertrouwen en een andere omgeving nodig. Jochie heeft echt wel wat, was zelfs uit bij Brighton één van de minst slechte Ajacieden. Of het genoeg is? Geen idee, maar ik zie vooral faalangst en in de hele selectie een soort giftige cultuur waarin vrijwel niemand daadwerkelijk iets van voetballen 'aandurft'. In september was Utrecht nog puntloos. Ze spelen echt niet met een totaal ander elftal nu...

28-02-2024 09:43

Breuk +25293

Eens. En de sportpsycholoog komt als mosterd na de maaltijd

28-02-2024 11:50

Balgevoel +30934

Zeker. Die hadden ze samen met Skippy de club in moeten slepen, dan was dit misschien nu niet meer nodig geweest of in ieder geval minder...

28-02-2024 11:54

Wobbo +11461

Of al die gesprekken en discussies nog zin hebben. Gaaei is van KKDIVISIE niveau en zal vertrekken komende zomer.

28-02-2024 08:52

Rst +5242

Het allerergste van Ajax speler zijn is dat als je een keer slecht speelt er die week daarop door 100 mensen een analyse van je gegeven wordt.

Vooral met die druk moet je om kunnen gaan als Ajax speler.

We zagen dat eerder dit seizoen al bij Gorter, Brobbey en Taylor gebeuren. Nu bij Gaaei.

28-02-2024 08:52

Balgevoel +30934

En Sutalo, Brobbey, Bergwijn, Berghuis, Sosa...

28-02-2024 09:45

Rst +5242

Ja klopt ook maar totdat Brobbey in december en januari begon te scoren werd hij wekelijks in alle voetbaltvprogramma’s tot in den treure geanalyseerd. Bizar als je er over nadenkt, die jongen is nog maar begin 20. Bij Gaaei nu hetzelfde, en hij is ook nog eens net in ander land dan zijn geboorteland en heeft geen idee wie die mensen allemaal zijn.

28-02-2024 09:56

Balgevoel +30934

Iemand als Gaaei had zich natuurlijk in de luwte moeten kunnen ontwikkelen met heel misschien af en toe een invalbeurtje, achter een héél duidelijker numero één op rechtsback. PSV had ook vrij concrete interesse, dat is echt niet voor niets. Indien mogelijk lekker jaartje verhuren aan een bescheiden Eredivisieclub, dan gaan we na een jaartje zien waar z'n niveau écht ligt. Wat we bij Ajax nu vragen van nieuwelingen, is absurd, wat de transfersom ook geweest is. Het zijn er veel te veel en ook degenen die normaal gesproken je elftal zouden moeten dragen, zijn niet consistent/teveel met zichzelf bezig. Voetbal is een vreemd spelletje soms: Utrecht was nog puntloos toen Jans aantrad. Die heeft echt geen heel ander elftal gekregen...

28-02-2024 10:01

Rolo +13768

Dat weet je als je bij een topclub speelt. Dan lig je onder een vergrootglas. Echter, de manier waarop is bepalend. Als ik kritiek krijg, terecht en op een fatsoenlijke manier, dan trek ik me dat aan en probeer er van te leren.

Wordt ik hemelaal zwart gemaakt terwijl ik er zelf weinig aan kan doen dan wordt het een ander verhaal.

28-02-2024 09:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.