Kranten: 'Belabberde staat selectie camoufleer je niet door te blijven schipperen en te husselen'

door Bart Veenstra 106

Bron De Telegraaf

Kranten: 'Belabberde staat selectie camoufleer je niet door te blijven schipperen en te husselen'

door Bart Veenstra 106

Bron De Telegraaf

De Nederlandse ochtendkranten zijn daags na de nederlaag van Ajax op bezoek bij AZ (2-0) niet al te positief gestemd over de nabije toekomst van de Amsterdamse club. De derde plek - die aan het einde van het seizoen een ticket voor de voorronde van de Champions League oplevert - lijkt definitief verspeeld. Daarnaast ziet men een zoekend Ajax, dat nu ook aanvallend steeds machtelozer wordt.

De Telegraaf ziet Ajax kans op voorronde Champion League definitief verspelen

De Telegraaf zag John van 't Schip op bezoek bij AZ vloeken in de Ajax-kerk door met vijf verdedigers te spelen. 'Hoewel de Amsterdammers op die wijze definitief hun kansen op (voorronde) Champions League-voetbal voor volgend seizoen verspeelden, vond de trainer het experiment – ondanks de nederlaag – begrijpelijkerwijs voor herhaling vatbaar.'

Het probleem bij Ajax ligt veel dieper dan de wedstrijd van gisteren, zo verklaart De Telegraaf. De krant vat het samen: 'Dat Sven Mislintat een historisch slechte selectie heeft samengesteld, wordt inmiddels zelfs door de grootste Mislintat-aanbidders erkend. Zoals het feit dat Chief Sports Officer Maurits Hendriks de club met het binnenhalen van de Duitser sportief jaren heeft teruggeworpen en dat de commissarissen, van wie Annette Mosman, Cees van Oevelen en Georgette Schlick er nog altijd zitten, Mislintat geen strobreed in de weg legden om 115 miljoen euro aan C-garnituur uit te geven inmiddels ook wel bekend is. Het is aan Van ’t Schip er het beste van te maken. Op welke manier maakt dan even niet uit.'

Is er dan ook nog iets positiefs rondom Ajax op dit moment? Ja, dat is er: 'Vaak was het spel ook dramatisch, bijvoorbeeld donderdag nog tegen Bodø/Glimt, maar soms zijn er ook lichtpuntjes. Zoals in Alkmaar het spel van de 34e speler die Ajax dit seizoen gebruikte (een clubrecord), Ahmetcan Kaplan. De Turkse centrale verdediger kwam na 36 minuten in het veld voor de door zijn fouten uit het lood geslagen Gaaei.'

Algemeen Dagblad: 'Belabberde staat selectie camoufleer je niet door te blijven schipperen en te husselen'

Het Algemeen Dagblad zag dat Van 't Schip in de afgelopen vier wedstrijden vier verschillende tactieken uitprobeerde. 'Vier wanprestaties op rij', is de duidelijke conclusie van de krant. 'Ajax oogt als een stuurloos elftal, ook omdat de trainer blijft schipperen. Vooropgesteld: Van 't Schip wordt geteisterd door blessureleed. Daardoor wisselt hij ook noodgedwongen. Het veranderen van de spelopvatting is echter een keuze. En in de drie keer dat hij dat nu achtereenvolgens deed, heeft dat niet alleen defensief amper de gewenste progressie opgeleverd, maar valt ook op dat van de dynamiek aan de bal bar weinig over is.'

Ajax holt zodoende letterlijk en figuurlijk achteruit, zo schrijft de krant. 'De defensieve problemen waren er in januari ook. Het verschil: mede door het gegroeide aantal aanvalspatronen van voor de winterstop kon de ploeg van Van 't Schip in januari wel maar liefst elf scoren en drie keer winnen. Ook van die dynamiek is echter weinig over.'

Dat Van 't Schip nu veel wisselt van systeem en/of tactiek, doet de ploeg geen goed, zo ziet het Algemeen Dagblad. 'Precies daar wringt de schoen. Het was zijn duidelijkheid waarvoor de coach na zijn komst werd geprezen door spelers. Die is nu veranderd in twijfels en probeersels. Naast het vele gesleutel aan elftal en tactiek, verschuilt Van 't Schip zich ook steeds meer achter het gebrek aan kwaliteit, waarbij eerst Ar'jany Martha (verbale veeg uit de pan) en gisteren Anton Gaaei (vroege wissel) het moesten ontgelden. De belabberde staat van de selectie is een gegeven. Die camoufleer je niet door te blijven schipperen en te husselen. Eerder door als kapitein juist aan dezelfde route en matrozen vast te houden.'

Het Parool: 'Intern houdt Ajax bij het opschonen van de selectie rekening met een verliespost van minimaal 50 miljoen euro'

Het Parool schrijft dat het proces, waar Van 't Schip het in de eerste seizoenshelft overhad, muurvast zit. 'De spreekwoordelijke arm om de schouder en het luisterende oor zijn uitgewerkt. Nu de tegenstand in de tweede seizoenshelft voor Ajax zwaarder is dan in de twee wittebroodsmaanden van de trainer - november en december - blijkt dat het team voetballend weinig is opgeschoten. Zo had het voor de hand gelegen om het systeem met vijf verdedigers eens uit te proberen in een oefenwedstrijdje tijdens het winterse trainingskamp in Spanje. Van 't Schip zag toen echter alleen meerwaarde in verbeteringen van het bestaande 4-3-3-systeem. Achteraf is dat een gemiste kans.'

Ajax heeft nog elf wedstrijden om plek drie te bemachtigen. 'Al is die kloof (elf punten) waarschijnlijk te groot', schrijft de krant. 'Deelname aan dat toernooi kan de financiële schade van het huidige rampseizoen beperken. Intern houdt Ajax bij het opschonen van de selectie rekening met een verliespost van minimaal 50 miljoen euro.'

de Volkskrant: 'Gaaei bleek opnieuw een spookrijder op voetbalschoenen'

Het woord is vervolgens aan de Volkskrant. Deze ochtendkrant zoomt onder meer in op de wanprestatie van Anton Gaaei. 'Gaaei bleek opnieuw een spookrijder op voetbalschoenen, een van de pionnen uit het rariteitenkabinet van het Amsterdamse allegaartje, van wie menigeen met handschoenen speelde op deze mooie dag. Gaaei deed bijna alles fout en heel af en toe iets goeds, want hij was ook betrokken bij de twee momenten waarop Ajax gevaarlijk was, tot zijn wissel in de 36ste minuut. Invaller was Ahmetcan Kaplan, die na bijna twee jaar en veel blessureleed eindelijk een verdienstelijk debuut maakte.'

Ook in de Volkskrant is aandacht voor het veranderde speelsysteem van Ajax. 'De gekozen speelwijze van Ajax leverde in aanvallend opzicht ook weinig op, maar Ajax komt op dit moment tot vrijwel niets, in welke speelwijze dan ook, al was de ploeg na rust een paar keer gevaarlijk. Het is vooral een kwestie van het seizoen uitvoetballen en hopen dat Aston Villa in de achtste finales van de Conference League mededogen toont.'

Trouw: 'Hij liet zich de afgelopen maanden toch al niet voorstaan op zijn tactische ingevingen, maar voor Van 't Schip was AZ - Ajax wel extra pijnlijk'

Tot slot is het woord aan dagblad Trouw. Deze krant heeft zo zijn vraagtekens bij het tactische vermogen van Van 't Schip. 'Hij liet zich de afgelopen maanden toch al niet voorstaan op zijn tactische ingevingen, maar voor John van 't Schip was AZ-Ajax zondagmiddag wel extra pijnlijk. Moederziel alleen stond hij voor zijn dug-out in een poging zijn spelers te bereiken. Van 't Schip sloeg zijn vuist in zijn handen. Felheid wilde hij zien. Het AFAS-stadion in Alkmaar was ondertussen druk met feesten.'

Op dat moment was de wedstrijd in Alkmaar pas acht minuten bezig. 'Van 't Schip had Ajax het veld ingestuurd met vijf verdedigers, eentje extra dus. Dat moest Ajax meer defensieve zekerheid bieden. Sinds november hield Ajax de nul niet meer. Gemiddeld incasseert de ploeg dit seizoen bijna twee goals per wedstrijd. Slechts vijf eredivisieclubs kregen er nog meer tegen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10211

Volgende onderwerp en dit item over en sluiten. Dit zijn koeien uit de sloot halen want weten wij, Ajaxsupporters, al een jaar anderhalf.

28-02-2024 13:15

Mikki02 +2319

Terloops detail over die handschoenen..

Beetje stemming maken maar toch wel bijzonder..

26-02-2024 18:01

Harrier Du Bois +38565

Het AD zegt meer zinnige zooi dan het Branie artikel hier op AS, het kan verkeren.

26-02-2024 13:36

DoorVriendschapVerenigdAjax +3168

Nog 83 dagen...

26-02-2024 12:42

AjaxBigStars +995

Johan Inan....het lul-aapje van Pino!

26-02-2024 12:25

Henk de Vries +11119

Ik ben benieuwd hoe de schrijver van de topreactie kan aantonen dat we betere spelers hebben dan AZ..

Van onze basis gisteren zouden denk ik alleen Brobbey en Ramaj ook bij AZ in de basis staan, de rest allemaal niet..

26-02-2024 12:16

Bruno04 +15719

Verlies lost van 50 mil lijkt me nogal aan de ruime kant.

26-02-2024 12:06

arufred +9700

Aan de lage kant bedoel je. We lopen al 2 jaren C.L. mis.

26-02-2024 12:59

Ajaxsoul +3349

"Algemeen Dagblad: 'Belabberde staat selectie camoufleer je niet door te blijven schipperen en te husselen'".

Belachelijke reactie en dat het uit de pen van een journalist komt maakt het nog grotesker. Dat schipperen en husselen is natuurlijk niet bedoeld om te camoufleren maar een poging om er nog iets van te maken.

26-02-2024 12:01

Mikki02 +2319

Je kunt je best afvragen of vertrouwen en vastigheid kweken niet beter werkt, maar sowieso lastig oordelen met al die blessures..

26-02-2024 18:02

7172AFCA7395 +10269

Toch denk ik dat dit de manier is om er stabiliteit in te krijgen met dat 3-5-2.

26-02-2024 11:41

Ajaxsoul +3349

Ik heb de wedstrijd niet gezien, dus kan ik er op die manier niet over oordelen, maar als je naar de statistieken kijkt waren die gelijkwaardig of in het voordeel van Ajax. Ajax had het meeste balbezit (57,4 tegen 42,7%), had meer schoten (9 om 8), een gelijk aantal schoten op doel (3), de helft van de overtredingen nodig van het aantal van Az (7 tegen 15) meest expected goals (0,9 tegen 0,5 van Az). Het verschil zat 'm vooral in de effectiviteit, van de 3 schoten op doel waren er 2 raak voor Az en bij Ajax 0. Als je in algemene zin naar de statistieken kijkt, zijn die bemoedigend omdat ze ondanks een krachten slopende wedstrijd op donderdag veel beter waren dan die van wedstrijden tegen clubs als NEC, Go Ahead en RKC terwijl Az natuurlijk een veel betere tegenstander is. Het is vooral jammer dat het niets heeft opgeleverd.

26-02-2024 12:12

Henk de Vries +11119

Scorebordjournalistiek... Het leek helemaal nergens op

26-02-2024 12:29

Ajaxsoul +3349

Dat is een persoonlijke mening en die kan worden vertekend bijv. door een onrealistisch verwachtingspatroon. En daar hebben nogal wat Ajax supporters last van. Cijfers daarentegen zijn hard en liegen niet, al zeggen die ook niet alles zoals over de kwaliteit van de kansen en schoten op doel etc.

26-02-2024 12:37

Aram +17840

Na het inbrengen van Kaplan was het ook best redelijk. En veel beter dan alles wat we in maanden hebben gezien - op de wedstrijd tegen PSV na.

Het sentiment onder veel supporters is anders. Wat dat betekent weet ik niet.

26-02-2024 12:40

Gonzalez75 +5862

I am hussler, know how to deal, that's a fact, cause I am so real. Yeah boy! Het is inderdaad een drama. Ik speel nog liever met drie verdedigers dan die Sutalo erbij. Die is niet geschikt voor ons spel, waarbij ik me natuurlijk zit af te vragen wat ons spelconcept nou precies nog is.

26-02-2024 11:32

DeBankzitter +2587

Wordt langzamerhand ook wel eens tijd om de medische staf/conditietrainers tegen het licht te gaan houden. Zoveel blessures terwijl we geen heel loodzwaar programma draaien. Hoe kan dat? Als je compleet vleugellam bent door alle blessures en je basisspelers continu op hun reserve lopen dan gaat er echt iets niet goed. We spelen ‘maar’ eredivisie en conference league he. Het is geen Premier League en CL waar in acteren.
Het zegt mij twee dingen: de basisconditie is waardeloos en de medische staf is niet in staat spelers goed te laten herstellen na inspanning en blessures. Dit kost je gewoon een bak aan punten.

26-02-2024 11:30

Juan62 +46107

Ik zou ook richting het dak kijken, wat voor zuurstof komt daar doorheen...

Het is een gegeven dat als het sportief niet goed gaat er kleine en grote pijntjes zijn.
De 3 voorin hebben een hoop kunnen camoufleren.
Om nu ook de medische staf de schuld te geven gaat te ver

26-02-2024 11:34

Ajaxsoul +3349

"Wordt langzamerhand ook wel eens tijd om de medische staf/conditietrainers tegen het licht te gaan houden. Zoveel blessures terwijl we geen heel loodzwaar programma draaien. Hoe kan dat?"

Dat kan je zonder dossierkennis natuurlijk niet zomaar van een individuele sporter zeggen, maar het is algemeen bekend dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de mentale gesteldheid van een sporter en diens blessuregevoeligheid. Daar is heel veel onderzoek naar gedaan en daar kan je via onderstaande links iets over lezen. En er lijkt me niet heel veel inlevingsvermogen voor nodig om te kunnen beseffen dat het bij veel spelers van Ajax niet helemaal goed zit tussen de oren als je ziet en leest wat die allemaal over zich heen krijgen. Ook sporters zijn maar gewoon mensen ook al wordt dat heel vaak vergeten.

https://www.sportzorg.nl/nieuws/ontstaan-van-blessures-door-je-mentale-toestand-dat-kan

https://www.nlcoach.nl/basisprincipes-coachen/pijn-en-je-brein-de-mentale-factoren-van-blessures/

26-02-2024 12:28

Artemio +31675

Ajax zal in het vervolg van dit seizoen geen enkele keer de 0 houden. Elke keer als je denkt dat het niet erger kan qua voetbal is het erger.

26-02-2024 11:25

Sunny +9528

Als (ik betwijfel het) je werkelijk zo goed kan verdedigen maar al meer dan 6 maanden onzeker bent en je daardoor fout op fout stapelt en ons (bewezen) herhaaldelijk punten kost ..... ben je ONGESCHIKT om op dit moment basis te spelen.
Doe dan maar zelfvertrouwen op in 2 en laat daar zien klaar te zijn voor de stap naar 1.
Das logisch toch.

26-02-2024 10:58

komopajax777 +13144

Een toptrainer en zelfs een goede trainer laat spelers en een team beter spelen.Van het Schip is geen goede trainer.Dat is wel duidelijk.

26-02-2024 10:49

DEELM +11891

We wisten voordat hij kwam dat hij geen toptrainer was en zeker geen tacticus, dus ik vind het echt een enorme dooddoener dat iedereen daar nu over begint. Hij was wel de people manager die we in oktober nodig hadden om de neusjes de goede kant op te krijgen en gezien zijn privé situatie vond ik het bewonderingswaardig dat hij überhaupt in wilde stappen.

De komende zomer moet Ajax op zoek naar een voetbalgek en tacticus a la Ten Hag of Slot. Ben benieuwd met wie ze uiteindelijk op de proppen komen.

26-02-2024 11:57

wijzijndebeste123 +163057

Ik blijf erbij dat je met een normale trainer en de volgende opstelling een prima elftal hebt.
Ramaj
Rensch Sutalo Kaplan Hato
Mannsverk
Henderson Taylor
Berghuis Brobbey Bergwijn

Dit elftal dat speelt volgens een spelplan en ingeslepen structuur en spelpatronen is echt niks mis mee.

26-02-2024 10:17

Kingoffdatoilet +17100

Sutalo heeft 0 vertrouwen. Die kun je gewoon niet opstellen.

26-02-2024 10:30

wijzijndebeste123 +163057

Als je een trainer hebt die een duidelijk spelplan, structuur en spelpatronen in het elftal brengt zal hij niet meer onzeker zijn. Zie zijn spel bij Zagreb en Kroatië. Werkelijk elke speler muv Brobbey en Ramaj speelt onder hun niveau. Dat is logisch als je een trainer hebt die na 5 maanden nog geen enkele houvast heeft weten aan te brengen.

26-02-2024 10:32

Kingoffdatoilet +17100

Sutalo heeft nu vooral behoefte aan een andere trainer en omgeving. Bij Ajax gaat hij het dit seizoen niet om kunnen draaien. Misschien volgend seizoen weer. Nu trekt hij vooral Hato mee naar beneden.

26-02-2024 10:37

Ans B +19809

@Kingoffdatoilet
In die wedstrijd tegen Bodo inderdaad niet, maar in de rest van de wedstrijden valt dat (behalve in de eerste paar) best mee hoor. Hij loopt niet over van zelfvertrouwen, maar i.t.t. het beeld wat hem gecreëerd is, heb ik wel degelijk een stijgende lijn gezien. Hij heeft ook goede wedstrijden gespeeld en goede fases gehad, maar daar heeft niemand het meer over. Elk foutje wordt nu weer uitvergroot, zoals we dat al kennen van Rensch, Schuurs, Bassey, Veltman....

Ook ik ben er van overtuigd dat we een hele andere Sutalo te zien kunnen krijgen als er eindelijk een trainer is die wel de touwtjes echt in handen heeft qua duidelijkheid, speelplan, tactiek, afspraken enz. Zelfs als die trainer slechts goed genoeg is en er een normale voorbereiding is (die heeft Sutalo gemist hè, dat vergeet ook iedereen), zullen we een andere Sutalo zien. Hij heeft wel degelijk de kwaliteiten die bij Ajax passen. Ik heb ze al gezien en voel me gesterkt door de analyse die destijds werd gemaakt door VI. Hun conclusie was dat hij prima bij Ajax past.

Edit: dat S zo slecht was en stijf van de zenuwen rondliep tegen Bodo is wel verklaarbaar. Ten eerste omdat Bodo Ajax al in de eerste wedstrijd van de mat had geveegd en Ajax totaal werd overlopen. Ten tweede omdat het hele team krampachtig compact speelde, en de simpelste taken zowel verdedigend als qua druk op de bal werden 'vergeten'. Overconcentratie dus. Iedereen liep bijna apathisch rond, uitsluitend gefocust op dat compact houden. Ontluisterend hoeveel fouten er mede daardoor werden gemaakt. Sutalo was niet de enige, en bovendien als CV wel één van degenen die het meest met de gevolgen van al die fouten werd geconfronteerd.

26-02-2024 11:03

Kingoffdatoilet +17100

Sutalo is zeker niet de enige. Ook ben ik het er zeker mee eens dat een trainer verschil zou kunnen maken. Ik denk alleen niet dat er dit seizoen nog een andere trainer komt.

Om andere spelers dan te ontlasten is het verstandig een aantal spelers zonder vertrouwen op de bank te zetten en spelers met schijt en ballen te laten spelen. Dit kan ook de spelers die je op de bank zet weer laten renderen. Ik zie in Sutalo zo'n speler die je op de bank moet zetten.

Overigens heb ik weinig groei geconstateerd hik Sutalo. Ik heb ook geen enkele groei in het elftal gezien. Daar kan het ook aan liggen.

26-02-2024 11:43

DEELM +11891

@Ans. Schuurs en Veltman hadden af en toe een slippertje en bij hun waren de reacties inderdaad altijd enorm overtrokken. Avila, Rensch, Sutalo, Gaaei, Sosa en Bassey grossier(d) en in fouten en dan is de kritiek toch gewoon terecht?

Ben het wb Sutalo met je eens dat daar zeker genoeg potentie in zit,maat nu ff banken zou niet slecht zijn.

26-02-2024 12:08

Rolo +13590

Alleen vergeet je dat Mannsverk net mondjesmaat minuten aan het maken is na een blessure. Henderson ook met pijntjes op de bank zat afgelopen donderdag en gisteren. En Bergwijn en Berghuis niet fit waren.

Dus ik blijf erbij, dat het een combinatie van factoren is. Maar dat de kwaliteit van de selectie niet om over naar huis te schrijven is, dat is zeker.

Mits iedereen fit zou het kunnen werken. Echter Hato op de LB positie zetten getuigd van het niet in huis hebben van een fatsoenlijke back op die positie. Bergwijn geeft al bijna twee seizoenen niet thuis op een sporadisch lichtpuntje na en Berghuis is geen rechtsbuiten. Meer een one-trick-pony, naar binnendraaien voor de voorzet of het schot. 0 Verassing. En ja, hij heeft de meeste assists en weet ik wat, dat mag ook wel met zijn voetballend vermogen en ervaring.

26-02-2024 10:36

Ans B +19809

I.p.v. Mannsverk had je FJ kunnen opstellen, die qua profiel op 6 zou moeten kunnen spelen, maar die heeft niet eens een kans gehad.
Aan de opstelling van Wijzijndebeste123 kun je op detail best af en toe sleutelen (zoals Hato op de bank Gooijer op rechts en Rensch op links) of op die manier wisselen tijdens een wedstrijd, zodat je backups ook speeltijd krijgen. Ook had je Rensch kunnen gebruiken op 6, zodat hij meer centraal zijn voetbalvermogen kan gebruiken. Hoe dan ook is deze opstelling stukken logischer dan wat Van 't Schip doet. Die weet m.i. juist steeds niet-matchende spelers op te stellen: vdBoomen-Tahirovic en Taylor-Hlynsson. Niets ten nadele van T en H, maar zij zijn nog niet rijp genoeg voor een basisplek en passen bovendien juist niet bij de spelers waar ze steeds aan gekoppeld worden.

Van Hlynsson kun je overigens nog wel zeggen dat hij wél goed matcht met Berghuis. Laatstgenoemde kan eigenlijk niet optimaal functioneren op de flank, mits daar voldoende dynamiek is. Die dynamiek zou dan wel extra aandacht moeten krijgen als Hlynsson ontbreekt.

26-02-2024 10:55

Rolo +13590

FJ, die bij Excelsior mondjesmaat 90 minuten volmaakte? Die had daar (wanneer hij bij ons in de opstelling zou staan) wekelijks de 90 minuten vol moeten maken en niet op de bank hoeven plaats te nemen.

Begrijp me niet verkeerd, FJ is een prima voetballer, maar niet iemand die nu de boel gaat redden.

26-02-2024 10:59

Ans B +19809

Er was een hele normale reden waarom FJ een hele lastige start had bij Excelsior. Hij kwam pas aan het eind van de voorbereiding en hij was nog lang niet fit (herstellend van de blessure al in het vorige seizoen opgelopen). Intussen was het elftal al geformeerd en dat startte vrij goed in de ED.
Dan ben je als speler dus, behalve van je fitheid, zeer afhankelijk van hoe je concurrenten het doen. Bovendien heb je nul wedstrijdritme als je eindelijk fit genoeg bent en invalbeurten begint te maken.
Het is gewoon retemoeilijk om dan je topvorm te bereiken of daarbij in de buurt te komen.
Feit is dat hij op een gegeven moment wel degelijk steeds meer begon te spelen en uiteindelijk een basisplek kreeg.

Maar waar ik me vooral aan stoor is dat hij onder geen enkele trainer (Schreuder/Heitinga/Van 't Schip) zelfs maar een káns heeft gekregen. Bij Schreuder alleen in de voorbereiding en ik meen in een makkelijke bekerwedstrijd, daarna nooit meer, evenmin op momenten dat een speler met zijn profiel heel erg nodig was voor het team (terwijl n.b. ook Schreuder hoog opgaf over hem).

Wat ik hiermee vooral wil zeggen is dat ik absoluut ongelijk kan hebben en dat hij niet rijp genoeg is voor één, maar hoe kan hij daar wél rijp voor worden als hij daar nooit speelt (Jong was hij duidelijk ontgroeit werd gezegd) en wie zegt dat hij onrijp is? Niemand die het kan zien, omdat hij niet speelt.

Edit: niemand kan in zijn eentje de boel redden; daarvoor zijn de problemen, helaas mede door de trainers, gewoon te groot. Waar ik op doel is dat hij veel beter in het team past dankzij zijn profiel, dan b.v. Tahirovic, en soms - afhankelijk van de opstelling - Hlynnson en Taylor. FJ zou trouwens wel samen met Tahirovic kunnen spelen, b.v. met Berghuis op het middenveld. Wellicht niet de best mogelijke opstelling maar ook om aan te geven dat Tahirovic best een optie is maar niet op de manier hoe hij nu speelt.

26-02-2024 11:35

Rolo +13590

Fj kwam inderdaad te laat binnen bij Excelsior. Maar dat is als je verhuurd wordt, dan kijkt de eigen club altijd eerst of je zelf bruikbaar bent. Maar dan nog zou je op trainingen moeten kunnen laten zien dat je meer kwaliteit dan een gehuurde speler van Feyenoord, AZ of Ayoub.

Ik denk alleen dat je met een Mannsverk een zelfde soort speler hebt, met meer ervaring. Wat het nu voor FJ ook lastig gaat maken. Je zag gisteren Mannsverk een aantal keer goed opendraaien of inspelen. Wat dat betreft is het zonde misschien dat FJ vanaf de winterstop weinig kans heeft gehad toen Mannsverk nog niet fit was. Ben ik het mee eens.

26-02-2024 11:45

karlhof +4700

In JA faalt FJ wekelijks

26-02-2024 19:10

Ans B +19809

@wijzijndebeste123
Ja, dit één van de meest logische opstellingen denkbaar, waarbij eventueel Rensch of FJ ook (al eerder) als 6 opgesteld hadden kunnen worden, nadat Gooijer in the picture kwam (had ook al eerder gekund). Die startte sterk en viel daarna terug. Misschien mede door de moeilijkheden waarmee hij in dit team werd geconfronteerd, maar dat weten we nog niet.
Henderson kun je eventueel wisselen met vdBoomen, mede afhankelijk van de tegenstander en het wedstrijdverloop.

Hoe dan ook hebben we de beste vdB m.i. nog niet gezien, mede omdat hij voortdurend aan de verkeerde spelers wordt gekoppeld. Hij zou met of Mannsverk of FJ vele malen beter matchen dan met Tahirovic.
Desondanks had ik méér van vdB verwacht, o.a. bij standaardsituaties en bij het terugverdedigen. Hij laat al te makkelijk zijn mannetje lopen o.a. en dat heeft lang niet altijd te maken met zijn beperkingen op het gebied van snelheid en wendbaarheid.

Maar oké, vrijwel niemand ontkomt aan de malaise in dit team, omdat het veel te vaak als los zand aan elkaar hangt. Deels is dat te verklaren door het gebrek aan vertrouwen (dat ontlokt heel veel fouten), maar ook door het gebrek aan goede hoofdtrainers (waar dat gebrek aan vertrouwen ook weer door wordt beïnvloed).
Dat Brobbey de grote uitzondering kan zijn heeft te maken met zijn relatief eenvoudige taken én de eenvoud van waar hij op afgerekend wordt: scoren vooral en aanspeelbaar zijn. Hij heeft zichzelf vooral overwonnen door die scoringsdroogte te boven te komen en kreeg daardoor vanzelf een groeiend zelfvertrouwen. En ja, dan ga je steeds lekkerder spelen.

26-02-2024 11:21

Raoul14 +3064

Sutalo is niks, Mannsverk nog veel te weinig van gezien en de helft van jouw elftal is geblesseerd.

26-02-2024 11:41

DEELM +11891

@wijzijn... In beginsel ben ik het met je eens, maar Sutalo is momenteel zo onzeker dat ik liever Kaplan en Hato centraal zie. Dan maar Sosa op links. Verder Henderson en Mannsverk omdraaien en kun je Hlynsson stuivertje laten wisselen met Taylor.

26-02-2024 12:01

Bruno04 +15719

We hebben met schip ook nog nooit met deze opstelling kunnen spelen dus ja

26-02-2024 12:12

Turbo +41770

Als je eerst maanden de tijd krijgt het te laten wennen misschien. Uit het niets presteren met een bij elkaar geraapt zooitje is niet makkelijk. Helemaal als je bedenkt dat spelers als Mannsverk (goede hoop) en Henderson (minder goede hoop) nog wachten op hun eerste goede wedstrijd in Ajax shirt. Niet erg verder, maar totdat zij bewijzen een aanwinst te zijn is dat ook gebasseerd op hoop.

Verder staan er 3 van de 12 aankopen in je opstelling, waarmee je zelf in principe ook aangeeft wat een enorme puinhoop er deze zomer van de selectie is gemaakt. Tot voor kort plaatste je hier nog met regelmaat een 352 opstelling met Gaaei en Sosa, en kort daarvoor vond je "11 van de 12" aankopen prima en was het een schande dat ze niet speelde.

Moet je na gaan hoe het voor een trainer is om met dit materiaal te werken. Je begint met "blijf erbij" maar de werkelijkheid is natuurlijk dat ook jij inmiddels je opstelling, systeem, etc een keer of 10 hebt aangepast omdat het gewoon allemaal voor geen meter werkt.

Het duurt gewoon maanden voordat je überhaupt kan gaan beginnen met het werken aan een vaste 11 en speelwijze. Met 12 nieuwe aankopen duurt het proces gewoon een eeuwigheid. Kans geven > beoordelen > doorselecteren > aan vastigheid werken met spelers die door de schifting heen komen. Dit duurt maanden. Zeker als je in Maart tot de conclusie komt dat 11 van de 12 nieuwe spelers niet basiswaardig zijn en je misschien net 3 van de 12 in je basiself kwijt kan met de hoop dat het wat wordt. Dit alles terwijl hetgeen wat we al hadden al zwaar onvoldoende was. Structuur creëeren kost tijd. 12 nieuwe spelers beoordelen waarvan de meeste het niveau niet hebben kost nòg meer tijd. En die 2 dingen tegelijkertijd doen is nagenoeg onmogelijk. Ook met een fatsoenlijke trainer.

Gedoemd te mislukken.

26-02-2024 12:17

wijzijndebeste123 +163057

Je draait t om. We hebben 2x een waardeloze trainer aangesteld en daarom rendeert bijna geen enkele speler. Maar voor jou bewijst dit dat de spelers waardeloos zijn? De omgekeerde wereld. Met de huidige selectie zou een normale trainer veel beter voetbal spelen. Sterker nog, er zijn heel veel trainers die met een veel mindere selectie al veel beter voetbal spelen. Dat ligt dus aan de trainer.

Alleen Gaaei Avila en Forbs vind ik duidelijke miskopen. Medic is niet goed genoeg maar is beter dan Aertsen (zo vinden Steijn en Schip) en zal je geen verlies op lijden. Daarbij is Henderson er pas sinds de winter want anders had Vd Boomen ook in mijn basisopstelling gestaan. Mikautadze, Sutalo, Sutalo, Mannsverk Vd Boomen Ramaj hebben allen genoeg niveau om bij Ajax een gewaardeerde basisspeler te zijn. Akpom en Tahirovic zijn prima roulatiespelers waar je nooit verlies op gaat lijden. Dat zijn 8 aankopen. Mikautadze heeft geen enkele kans gehad. De rest op Ramaj na underperformed omdat ze in n totale chaos, zeer vijandige sfeer en 2x onder n waardeloze trainer moesten spelen. Dat zijn allen zeer valide redenen waarom ze hun niveau niet halen.

Dat jij t bij de spelers legt dat na 5 maanden Schip er geen enkele lijn in heeft gekregen is een gotspe. Schip heeft in zijn ruim 25 jaar durende carrière nog nooit een ploeg naar zijn hand weten te zetten. Maar dat lag dus telkens aan de spelers? Laat me niet lachen.

26-02-2024 12:48

DonadoniR +168

Het probleem mi is dat er over het hele veld niet kort wordt gedekt. De tegenstander krijgt minstens een meter de ruimte om aan te nemen een voorzet te geven etc. Dan kun je nog 100 opstellingen verzinnen maar begin eens simpel met het kort zitten en iedereen een eigen mannetje houden. Dan de voorhoede staat vaak een keeper af te jagen hoe dan? Zak in tot de middenlijn en begin daar te verdedigen maar dan wel kort erop…

26-02-2024 14:05

manvanglas +1336

En het wordt nog enorm lastig om deze belabberde selectie in 1 zomer helemaal op orde te maken. Het geld klotst helaas niet meer tegen de plinten.

Hopen dat Brobbey nog een seizoen blijft, ik acht de kans klein als er een club langskomt met een flinke zak geld. Ik zie het gebeuren dat Brobbey vertrekt en Bergwijn daardoor blijft (omdat men bang is te veel kwaliteit/ervaring te verliezen, onzin imo), waarbij ik uiteraard hoop op het tegenovergestelde.

De belangrijkste transfer is een tactisch sterke coach die vastigheid kan brengen, eentje die spelers beter maakt ipv slechter...

In mijn ogen definitief afscheid nemen van Rulli, Martha, Medic, Tahirovic en Banel. Gaaei ook weg, al vind ik verhuur ook prima.
Bij een goed bod zou ik ook Rensch en Taylor laten gaan.

Fitz-Jim had van mij wel een kans mogen krijgen, maar als je hem niet gaat gebruiken... Ook afscheid van nemen dan. Alle huurlingen verkopen, misschien op Wijndal na.

Avila krijg je niet verkocht, mede door zijn zware blessure. Van mij mag hij ook weg.

26-02-2024 10:13

Rolo +13590

Wijndal mag ook zijn biezen pakken. Vorig seizoen genoeg van zijn grijns op de bank gezien.

26-02-2024 10:38

31xAjax +7863

Wat ik bij de aanstelling van Van het Schip al schreef. Hij kon/mocht pas beginnen na de lastige wedstrijden in de EL en PSV zodat hij niet met 2 nederlagen zou starten. Daarna een hele serie tegen de mindere broeders waardoor er bij velen hier zand in de ogen werd gestrooid en ze dachten dat we nog wel 3e konden worden. Nu we weer tegen linker rijtje teams spelen blijkt dat het maar aan 1 ding ligt: schrijnend gebrek aan kwaliteit door toedoen van Sven Mislintat. Dat hadden de kenners in augustus al aangegeven, Maurice Steijn voorop......

26-02-2024 10:09

DoorVriendschapVerenigdAjax +3168

Voor 1 april zou er echt een td moeten zijn en voor 1 mei een nieuwe trainer voor het volgende seizoen. Dan kunnen we gelijk na afloop van dit seizoen bouwen aan een selectie voor komend seizoen. Anders loop je weer achter de feiten aan.

26-02-2024 10:06

tripleA +3864

Het idee gisteren was om in 5-3-2- en 3-4-2-1 te spelen afhankelijk van balbezit. Dat is ook helemaal niet raar gezien het spelersmateriaal dat we hebben. Gaaei en Sosa brengen aanvallend in elk geval iets meer dan verdedigend. Gaaei viel wel weer vreselijk door de mand gisteren, pijnlijk.

Nog veel erger is de angsthazerij waar Ajax zich vooral de eerste helft aan schuldig maakt. Werkelijk geen bal naar voren gezien, allemaal tikkie breed of terug op Ramaj. Beetje druk van de tegenstander en ze schieten de bal direct terug op de keeper. En dit terwijl Ajax gewoon prima kan voetballen in de tweede helft, bij momenten dan, maar het blijkbaar gewoon nalaat in eerste instantie. Was die angstige houding dan het gevolg van een opdracht van de trainer?

26-02-2024 09:49

Kryptonite +76738

Hoe was hij van plan om 532 te spelen met alleen Brobbey voorin?

En die afwachtende, angstige houding is 100% op het conto van Schip. Die zagen we voor het eerst tegen Bodo afgelopen donderdag en gisteren wederom. Het is een opdracht van de trainer. Deze trainer weet niet hoe je én compact kunt spelen én druk kunt zetten. Dus dan kiest hij maar voor enkel compact, lees: spelen zoals PEC Zwolle tegen Real Madrid, namelijk tegenhouden en God zegene de greep lange ballen op de spits.

26-02-2024 09:54

tripleA +3864

5-3-2- bij balverlies, dus hoe dat voorin staat is niet helemaal relevant dan. Op papier zou Hlynsson de tweede spits voorin zijn in elk geval met druk zetten

Ik denk dat je gelijk hebt ja, het kan geen toeval zijn dat we nu twee wedstrijden achter elkaar als een bange kkd club ingezakt rond de eigen 16 staan.

26-02-2024 10:01

wijzijndebeste123 +163057

Tactisch deugde het weer van geen kant. Met wingbacks spelen die een goede voorzet hebben en dan alleen Brobbey die niet kan koppen op n eiland voorin zetten. Al had je 100 jaar gespeeld in dit systeem dan had je niet gescoord. Speel dan met met Akpom ipv Hlynsson en speel met 2 spitsen.

26-02-2024 10:02

Eurysaces +29499

Zo lang je de backs op de bank houdt, staat niks het elftal in de weg om gewoon te presteren in de eredivisie.

26-02-2024 09:49

Oxxer +163797 moderator

Ik geloof er niks van dat er niet meer te halen valt uit deze groep. De aartsrivaal zat in een vergelijkbare beroerde periode toen Arne Slot het overnam van Dick Advocaat, slecht voetbal en een XI tal wat kwalitatief middenmoot leek. Binnen een paar maanden ging Feyenoord aantoonbaar beter spelen en een jaar later werd het kampioen. Ik heb de selecties van Slot en Advocaat bekeken, de huidige Ajax selectie is minimaal gelijkwaardig zoniet beter, Feyenoord draaide het om door een goede trainer die vanaf zijn begin een ploeg met systeem kneedde en een paar gerichte versterkingen.

26-02-2024 09:46

Bensco +7164

Komop oxxer, hoe lang gaan wij ons nog wijsmaken dat deze selectie wereld top is? Wellicht dat spelers op individuele basis wat kwaliteiten hebben maar als een geheel klopt het aan alle kanten niet. Er totaal geen balans in het soort beschikbare spelers, de leeftijden, ervaringen en zelfs de vele nationaliteiten maken het een extreem lastig klus om hier een geheel aan te geven. Ik riep aan het begin van het seizoen al dat Steijn niet geschikt was voor deze klus maar nu zie ik wat John doet en moet ik helaas gewoon de pijnlijke conclusie trekken dat wij echt heel slecht hebben ingekocht. En dat is niet alleen Mislintat geweest deze zomer maar de zomer hiervoor was het ook dramatisch gesteld. Dus je hebt 2 zomers achter elkaar een selectie achteruit zien hollen en daar betalen we nu de prijs voor.

26-02-2024 10:03

Oxxer +163797 moderator

Beter lezen beste man, waar schrijf ik wereldtop?

26-02-2024 10:04

Bensco +7164

Onzorgvuldig bewoord wellicht maar ik denk dat je mijn punt wel snapt toch? Het is geen selectie waar je kampioen mee kan worden of een succesvolle Europese campagne mee kan gaan draaien. Ajax onwaardige selectie. Het maakt ook niet uit of je John of Pep voor dit elftal zet want dat kost de structurele problemen rondom dit elftal ook niet op.

26-02-2024 10:28

Oxxer +163797 moderator

''Het is geen selectie waar je kampioen mee kan worden''

Jij hebt niet goed gelezen wat ik schrijf of geen idee hoe Slot het heeft aangepakt.

26-02-2024 10:35

YugoVik +33034

Van 't schip krijgt het nog voor elkaar om bij city of real er een potje van te maken.. Als je zijn CV ziet is het een hele matige trainer en dat moet ajax 1 leiden?

26-02-2024 10:41

Oxxer +163797 moderator

I know I know, heb de stukken weer gelezen rondom zijn vertrek bij FC Twente en Zwolle.

26-02-2024 10:43

Balgevoel +30817

Zo zie ik het ook. Vastigheid en duidelijkheid over de speelwijze lijken me effectiever dan een ander systeem. Posities en rollen moeten helder zijn en als je op bijvoorbeeld linksback niets beters hebt, laat je de minst slechte maar 'gewoon' staan. Natuurlijk komen we kwaliteit tekort, maar misschien nog wel meer: vertrouwen en durf. Ballen die vooruit moeten, worden terug op Ramaj gespeeld en dan weet je: hiermee gaan we sowieso niets voor elkaar krijgen. En, zoals gister, als je dan dat statische middenveld van ons ziet... Geef Fitz-Jim eens een kans, die is nog altijd een kop groter dan Jordy Clasie...

26-02-2024 10:06

Oxxer +163797 moderator

@Balgevoel

Onderaan de streep mijn conclusie, Schip is een slechte trainer die nu net zo beroerd presteert als in zijn tijd bij FC Twente en PEC Zwolle. Hij en niemand ander is verantwoordelijk voor het slechte spel, het 1e wat hij had moeten doen is de verdediging dichtspijkeren, dat is het fundament .

26-02-2024 10:10

Balgevoel +30817

In mijn optiek spijker je een verdediging dicht door op zoek te gaan naar een zo complementair mogelijke (en compact opererende) middenveldbezetting en door heel actief ook je aanvallers erop te wijzen dat 'verdedigen voorin begint'. Kijk naar PSV-thuis, waar Sosa een goede wedstrijd speelde. Bergwijn speelde daarin een grote rol, vond ik. Gister zag je dat Brobbey een paar keer druk wilde zetten en wilde afjagen, maar er sloot helemaal niemand bij. Dat is, in mijn optiek, ook 'verdedigen', maar heeft volgens mij alles met (team)discipline te maken, en niet eens met kwaliteit. Lopen kunnen ze allemaal, zou je denken...

26-02-2024 10:15

Oxxer +163797 moderator

Ajax heeft die spelers in huis om compact te spelen, teamdiscipline terecht punt , iets waar de trainer verantwoordelijk voor is.

26-02-2024 10:20

Balgevoel +30817

Toch begint het stilaan een beetje een kip/ei-verhaal te worden. Om een voorbeeld te noemen: Wijndal, Salah-Eddine, Sosa, Hato, Martha en Avila functioneerden allemaal niet. Zijn dat allemaal - voor Eredivisie-begrippen - zulke slechte linksbacks of klopt er iets niet in de manier waarop Ajax tactisch wordt neergezet? Schreuder, Heitinga, Steijn, Maduro, Skippy: allemaal matige tot slechte coaches?

26-02-2024 10:26

Oxxer +163797 moderator

De trainers ja, vind ze allemaal beroerd tot dramatisch, wbt de linksbacks, geen van alle zijn mijn keuze, ik zou mijn backs rechtstreeks halen uit Latijns Amerika oid. Avila speelde een jaar oid goed als lcv bij Rosario voordat hij naar Europa kwam, vind hem geen linksback voor Ajax.

26-02-2024 10:33

NW23 +5020

Helemaal mee eens. Heb het net in een ander topic ook uiteengezet. De selectie van Ajax is echt niet minder dan die van Twente en AZ. Sterker nog, de selectie van Ajax is beter. Ik denk zelfs de de selectie van Feyenoord niet heel veel sterker is. PSV steekt er wel ver bovenuit, maar in Ajax zit echt veel meer dan eruit komt.

Het grootste verschil zit in de staf. Zet Slot bij Ajax neer en dit Ajax staat makkelijk tweede. Als je Slot de selectie van Ajax en Feyenoord samen geeft, stelt hij Hato, Henderson en de hele aanval van Ajax op. Dat is gewoon het halve team. Ramaj en de keepers van Feyenoord zijn om het even.

Slot laat het middenveld van Feyenoord er goed uit zien, maar als Slot vertrekt wil ik nog wel zien of Wieffer, Zerrouki en Timber zoveel beter zijn als Mannsverk, Taylor, Vos en Hlynsson. Is Hartman wel beter dan Sosa? Ik betwijfel dat. Slot is gewoon een hele goede trainer die elftal kan formeren in plaats van 11 individuen op het formulier neer te zetten.

Slot heeft een speelplan waardoor al die individuen er een stuk beter uitkomen. En datzelfde geldt voor Twente en AZ. Hoewel AZ ook al het hele jaar een matige trainer heeft gehad. Dat is ook de reden dat Ajax nog steeds boven AZ kan eindigen.

In dit Ajax zit veel meer. Met deze selectie hoort Ajax gewoon derde te eindigen. De selectie van Ajax mist wel balans en voor een ploeg die verzorgd wil voetballen mis je ook wel veel opbouwende kwaliteiten. Maar er zit echt wel meer in dan dat er nu uitkomt. Onze staf presteert ook ondermaats. Er is nul organisatie en geen duidelijk speelplan. Daar is de staf verantwoordelijk voor.

26-02-2024 10:42

Balgevoel +30817

Valentín Barco zou mijn keuze geweest zijn voor op linksback, maar helaas. Een bepaald karakterprofiel is hard nodig en wat dat betreft zijn Martínez en Tagliafico natuurlijk wel de voorbeelden van karakters waarnaar je hard op zoek moet. Avila is inderdaad geen linksback voor Ajax, maar allicht een aardige 'vier'. Maar inderdaad, in het rijtje trainers dat we gehad hebben (Schreuder, Heitinga, Steijn, Skippy) zit er geen één die over langere tijd bewezen heeft een elftal beter te maken. Schreuder haalde met betonvoetbal bij Brugge de titel binnen, Heitinga's Jong Ajax was vaak niet om aan te gluren, Steijn had bij Sparta een paar ervaren jongens én Lauritsen en Skippy is overal voortijdig weggestuurd en heeft het redelijk gedaan als bondscoach, een hele andere tak van sport dan clubtrainer zijn.

26-02-2024 10:43

Oxxer +163797 moderator

Valentín Barco onhaalbaar, die fantasie zweeft rond bij Ajax fans.

26-02-2024 10:45

Oxxer +163797 moderator

@NW23

Exactly, Feyenoord is het voorbeeld dat een goede trainer het verschil maakt.

26-02-2024 10:47

Balgevoel +30817

Iemand hier ruikt je post en komt je zo vertellen dat wetenschappelijk bewezen is dat trainers nul invloed hebben op de resultaten, maar dat merk je vanzelf... ;-)

Verder moeten we ook eerlijk zijn over blessures op, zacht uitgedrukt, onhandige momenten, maar ik deel je beeld over een kwaliteitstekort binnen de technische staf, overigens ook qua fitheid. Op al die trainingsbeelden zie je niet dat er aan vormen gewerkt wordt, of dat die gasten over het veld gejaagd worden. Deze groep heeft kwalitatief problemen, zoveel is duidelijk. Maar ze hebben ook een 'type' Van Gaal nodig, iemand die er zo kort op zit dat je het wel uit je hoofd laat om een keer niet mee terug te lopen, zowel in de wedstrijd als op de training. Veel van waar het momenteel aan schort, heeft ook niets met voetbal te maken, maar met slimheid of gewoon: meelopen...

26-02-2024 10:47

Oxxer +163797 moderator

@Balgevoel

Ajax ging van de fitste selectie onder ETH naar conditioneel zwak onder Schreuder tot aan Steijn. Wat ik boven schrijf, ploegen met slechtere selecties spelen beter herkenbaar voetbal.

EDIT: kwartje viel later, ik weet wie iemand is😉

26-02-2024 10:51

Balgevoel +30817

Precies. Meer met minder, zie Twente. Oosting speelt nota bene met Vlap als linksbuiten, om maar even aan te geven dat het echt niet zo is dat ze daar een selectie hebben waar derde mee worden neerkomt op een vanzelfsprekendheid. Het voetbal vind ik (gemiddeld) ook beter dan onder Jans. Maar blijkbaar is het makkelijker met een kleinere ploeg te presteren dan bij Ajax deels eruit te halen wat erin zit...

26-02-2024 11:04

Steffenhagen +37732

Deze selectie is drie keer ruk ; de meesten kunnen er geen kloten van

26-02-2024 11:01

fanvooraltijd +6786

Volledig mee eens , er is niemand die ingrijpt of probeert iets te veranderen . Van Schip is niet geschikt om deze ploeg te coachen . Hij is niet capabel maar krijgt ook geen ondersteuning ,Het hele team spelers en coach maken wekelijks dezelfde fouten en doen dit al maanden .

26-02-2024 09:41

Aram +17840

Los zand.

Er was een groepje met Taylor, Bergwijn, Brobbey, Wijndal, Rensch dat het beeld bepaalde. Daar zat weinig pit in en niet de wil om beter te worden. Dat zag je terug op het veld.

Brobbey heeft zich daaraan onttrokken, misschien door die goeie broers van hem.

Wijndal mocht weg, en terecht. Maar dat heeft het groepje niet gebroken. Sterker, het heeft tweespalt gezaaid in de selectie. Je zag dat op het veld. Hoe Taylor en Bergwijn zich verstopten als Sosa (in hun ogen de reden dat vriendje Wijndal weg moest) de bal had, was stuitend.

Schip heeft dit proberen te repareren. En tot op zekere hoogte is dat ook tijdelijk gelukt, maar het ging ten koste van de aankopen en leidde tot Martha-gate. Hij had met de vuist op tafel moeten slaan en het kliekje tot de orde moeten roepen. Dan had hij de orde in de selectie echt kunnen herstellen; maar hij heeft dat niet zo gedaan. Zit ook niet echt in hem.

Wat ik van Schip dan echt niet snap is dat hij Valkanis mee moest nemen. Die kan er niet veel van en staat bovendien de andere assistenten in de weg. Nu is er dus naast de tweespalt in de selectie, ook onvrede binnen de staf. Dat was echt niet nodig geweest.

Mijn advies: zit het uit. Ga werken aan de samenhang en wees dus ook niet bang om de spelers uit het kliekje hard aan te pakken. Schip lijkt daar ook aan begonnen dus laat hem juist nu zitten. Weet dat je met het gros van deze spelers gewoon door moet of je nou wilt of niet. Met groot verlies in de ramsj mikken kunnen we ons totaal niet permitteren - afgezien nog van de vraag of je nog redelijke spelers weet aan te trekken.

26-02-2024 09:23

Rst +5242

Brobbey heeft zich daaraan onttrokken omdat er concurrentie voor hem was gekocht, Akpom en Mikautadze. Hij moest wel.

Voor Taylor was ook concurrentie gekocht, alleen waren die helaas geblesseerd.

Voor Bergwijn is er eigenlijk geen concurrentie. Forbs en Banel zijn nog te jong en alle andere buitenspelers bij Ajax zijn continu geblesseerd.

26-02-2024 09:30

FissaDeGekste +3368

Werkelijk de enige speler die enigszins voldeed gisteren was Kaplan. Het doet allemaal pijn aan de ogen, dag in dag uit, week in week uit.

26-02-2024 09:12

luisternaarmij +618

Spelers zijn zo slecht dat van het schip het simpelweg niet goed kan doen !!! Gaaei , Branco , Sutalo zakken zo diep weg dat je eigenlijk met zijn negenen speelt . Daar kan geen tactiek tegen op . Dus stop de trainer af te maken a.u.b.

26-02-2024 09:08

wilbert.b +3101

Ramaij
Hato
Kaplan
Rensch
Thahirovic
Henderson
Taylor…
Brobbey
Rijkhof
Godts

De rest afscheid van nemen
Plek 5 zal Europa l opleveren

26-02-2024 09:08

Kryptonite +76738

Kater op kater op kater. Gisteren ging de tv voor het eerst sinds hele lange tijd uit, een half uur voor tijd. Ik weiger om nog vrijwillig deze marteling te ondergaan.

26-02-2024 09:06

LOCAmpos +10396

En een belabberde staf camoufleer je niet met emotie en sentiment.. of nouja niet langer dan een kleine maand of 2 in ieder geval

26-02-2024 08:57

Gewoon Gijs +18319

Alleen maar naar die Duitser wijzen

26-02-2024 09:23

Rst +5242

50 miljoen verlies nemen op de spelers, dan nog eens een begrotingstekort van tientallen miljoenen wat gedekt moet worden met de verkoop van een aantal “eigen” spelers. Er is voor volgend jaar geen geld om 15 nieuwe spelers te kopen. Laat staan dat je dan wel voldoende kwaliteit kan kopen.

26-02-2024 08:47

NipeB +15786

Precies, het gros hier is volkomen onrealistisch en denkt dat je als middenmoter nog steeds even goed verkoopt. Deze spelers gaan naar hele andere clubs met veel minder geld dus dat levert al weinig op. Belangrijkste lijkt mij de staf en als je 2 spelers kunt halen die er direct staan zou dat al heel wat zijn.

26-02-2024 09:16

Rst +5242

Alsnog moet Ajax verkopen om het begrotingstekort te dichten, en ik verwacht ook dat een aantal spelers gewoon weg willen (Bergwijn, Rulli).



Het allerbelangrijkste voor volgend jaar is een goede trainersstaf aanstellen die het beste in de spelers naar boven haalt en systemen er in kan slijpen.

26-02-2024 09:19

j0rnnn +5091

Wetende dat Ajax geen geld heeft, zullen de bedragen lager worden voor inkomende transfers. Met wat geluk kan Ajax gewoon een sterke selectie neerzetten.

26-02-2024 09:19

Rst +5242

En welke spelers kunnen ze dan halen?
Sutalo was gewild en kostte al 20 miljoen euro. Forbs gold als groot talent en kostte al 14 miljoen euro.
Mikautadze speelde op 2e niveau van Frankrijk en was 16 miljoen euro.
Voor Brobbey die transfervrij naar Leipzig is gegaan hebben we >16 miljoen euro betaald.

26-02-2024 09:22

Balgevoel +30817

De 'weelde' van heel veel geld hebben en kunnen uitgeven heeft ons mede hier gebracht, dus ergens beschouw ik het als geruststellend dat we nu niet met geld kunnen strooien. De volgende trainer zal moeten begrijpen dat het gaat om inventiviteit, spelers beter maken en met successen komt het geld vanzelf weer. We zijn zo ver afgedreven van de 'echte wereld' met twee seizoenen achtereen meer dan twintig miljoen uitgeven voor een centrale verdediger, dat we misschien wel gewoon de conclusie kunnen trekken dat dit zo niet werkt voor Ajax. Arne Slot, wat we verder ook van 'm vinden, maakt spelers aantoonbaar beter. Wieffer, Timber, Beelen... Dat zie ik bij Ajax al een hele tijd niet.

26-02-2024 10:11

NipeB +15786

Eens. Goede trainer en staf bijna nog belangrijk. Het is absurd hoe weinig samenhang je al 2 seizoenen op het veld ziet waar andere teams, kijk ook een Bodo met minder materiaal gewoon weten wat ze moeten doen en dat uitvoeren. Waarschijnlijk omdat daar gericht op wordt getraind. Het aanstellen van matige trainers die niet overtuigden bij Jong Ajax en andere clubs is een kardinale vergissing. Je staf brengt de visie over en kan daar ook echt trainingsvormen op aanbieden. Trainer en assistenten moeten daarop worden geselecteerd. Aanvallend spel in meerdere varianten, goed verdedigen op het hele veld.

26-02-2024 14:34

noppenkoning +41103

Bus parkeren met 5-4-1 als Ajax zijnde tegen een AZ dat je moet verslaan, dat kan toch niet.

26-02-2024 08:43

PaulEast +7816

Schip had Gaaei nooit een basisplaats mogen geven. Om een nieuw systeem uit te proberen laat je de meest ervaren speler spelen. Al weken roepen we om Kaplan die het goed deed in JA. Voordat hij geblesseerd raakte stond hij bekend als het grootste talent op zijn positie in Turkije. Akpom voor Taylor of Hlynsson had ook logischer geweest. Maar het allerbelangrijkste is vertrouwen geven aan spelers. Brand ze niet af in de media en hussel niet week op week de opstelling. Ajax is verworden tot een grabbelton.

26-02-2024 08:40

Sampaoli +39155

Totáál uitgebalanceerd elftal: geen rechtsbuiten, geen karakters, amper tot geen spelers uit middenklasse, slecht gescout qua types, slechte keuzes qua doorschuiven jeugdspelers, moeten we nog even doorgaan?

En zelfs dan hoort een ploeg een ontwikkeling door te kunnen maken. Het is niet zichtbaar, elke wedstrijd weer los zand. Het trainingskamp in de winter was ingericht om het drukzetten te trainen en fysiek te groeien. Ondertussen zijn we zo ver gezakt dat we geen enkele druk meer zetten en met 5 achterop de bus parkeren.

26-02-2024 08:37

wijzijndebeste123 +163057

Gelukkig ligt t aan de selectie dat de trainer na 5 maanden nog steeds geen spelplan, structuur en spelpatronen erin heeft weten te slijpen. Gelukkig was dat niet te voorspellen op basis van zijn ruim 25 jaar durende carrière waarin hij nooit heeft laten zien een team naar zijn hand te kunnen zetten en bij Twente gezien wordt als de slechtste trainer die ze ooit gehad hebben. Gelukkig stelt deze trainer niet eindeloos zijn favorieten op en mag n Hlynsson wanprestatie op wanprestatie leveren. Gelukkig dat de media niet benoemen dat Vh Schip er helemaal niks van kan.

Gelukkig dat niemand benoemt dat Kroes, Van Gaal en Van Halst een enorme blunder begaan hebben door n parodie op n trainer voor 3/4 jaar als interim aan te stellen waardoor je de 3e plek misloopt. Gelukkig dat niemand benoemt dat zij deze clown gebaseerd op helemaal niks beloven dat hij onderdeel van t technisch management wordt. Gelukkig dat niemand benoemt dat dezelfde beleidsbepalers ook Steijn nog wilde laten zitten.

De hoop die mensen koesteren dat t beter zal gaan als Kroes begint is gebaseerd op niks. Kroes heeft 3 beslissingen gemaakt waarvan iedereen vooraf al kon uittekenen dat het wanbeleid zou zijn. Kroes met zijn grote bek heeft al 3 eigen doelpunten gemaakt voordat hij officieel begonnen is.

26-02-2024 08:35

Rst +5242

Het is bijna te hopen voor Kroes dat Mislintat inderdaad een meesteroplichter is. Samen dan met 10-15 anderen, de CFO en RVC….

26-02-2024 08:50

Aram +17840

Te negatief vind ik.

Er gebeuren op beleidsniveau goeie dingen en er worden professionals aangesteld. Vos, De Lange, Beuker. Dat is voor de langere termijn onmisbaar. Wij als supporteres willen resultaten zien maar wij moeten ons geen zand in de ogen laten strooien: die komen er dit seizoen niet, en volgend seizoen wellicht ook niet gezien de bezuinigingen waar we nog doorheen moeten.

Schip was een gok, en die had ook goed kunnen uitvallen, als ie nou maar niet Valkanis had meegenomen en de DNA-jongens had aangepakt in plaats van de aankopen. Toch vind ik dat geen gekke keuze en ik neem Schip ook niet te veel kwalijk, het was een moeilijke situatie. Ik denk juist dat hij nu net de bocht heeft genomen en ook de DNA-jongens gaat aanpakken. Dat zal de samenhang in de selectie goed doen.

En Kroes - laten we hopen dat die het karakter heeft om impopulaire maatregelen te nemen. En dat hij niet een blaffertje is dat meewaait op de DNA-winden.

26-02-2024 09:36

TweeBenig2 +16063

Het zal allemaal wel, maar neem mij niet kwalijk als ik oprecht denk dat een willekeurige trainer van een eersteklasser het beter weet neer te zetten, automatismen inslijpt en ook weet over te brengen op spelers.

26-02-2024 08:19

Dolblij +44838

What's in a name.

26-02-2024 08:17

Indy2 +15254

"Kranten: 'Belabberde staat selectie camoufleer je niet door te blijven schipperen en te husselen'"

Dit moet natuurlijk zijn: 'Door te blijven schipperen en te husselen camoufleer je niet dat de selectie belabberd staat.'

26-02-2024 08:12

AjaxDeBesteClub +18786

Ik stoor mij er wel aan dat er op dit moment niemand verantwoordelijk wordt gehouden voor het mislopen van plek 3 en daarmee het mislopen van 50+ miljoen. Waarom is het zo stil?

De trainer wordt niet verantwoordelijk gehouden want 'hij doet het toch maar' 'en de spelers zijn zo slecht'. Terwijl we aantoonbaar betere spelers hebben dan AZ en al die ploegen waar we de afgelopen weken van hebben verloren.

En de mensen die de keus hebben gemaakt om Van het Schip aan te stellen voor driekwart seizoen, worden ook door niemand verantwoordelijk gehouden. Diezelfde mensen (Van Gaal, Van Halst, Kroes etc.) wilden zelfs Steijn laten zitten en hem in de winterstop zijn eigen aankopen laten doen. Uiteindelijk was het Steijn die zelf die zei dat het niet meer ging.

Iedereen zag het ontslag van Steijn aankomen, behalve onze beleidsbepalers. Daardoor hadden ze (net als vorig jaar) geen vervanger klaar staan. En Ipv dat ze Maduro en Vos het een paar weekjes hadden laten overnemen. Of Schip tot de winterstop. Hebben ze er voor gekozen om een mislukte Pec Zwolle trainer, in zo een lastige periode, het seizoen af te laten maken.

Die beslissing heeft er voor gezorgd dat we opnieuw de Champions League (en wellicht zelfs Europa League) mislopen. En daarmee dus ook meer dan 50 miljoen. Dit was een verkeerde beslissing waarvan iedereen (met verstand) van te voren al wist dat het een verkeerde beslissing was. En nu hebben 50 miljoen door de plee gespoeld en hoor ik helemaal niemand. De dommigheid in de voetballerij is onvoorstelbaar groot.

26-02-2024 08:07

Wouter1989 +2230

Amen - goed verwoord!

26-02-2024 08:16

AjaxDeBesteClub +18786

Thanks 👍🏼

26-02-2024 08:25

Capocapo +12001

Groot deel eens, maar betere spelers dan az? Op Brobbey en Ramaj na, ben ik bang van niet.

26-02-2024 09:21

Aram +17840

Zeker betere spelers dan AZ.maar de helft is afgefakkeld voor ze zich konden bewijzen en de andere helft gedraagt zich als bevooorrechte jongejuffrouwen.

Doorbreek dat, en je hebt een (veel) betere selectie dan AZ en Feijenoord.

26-02-2024 09:39

Capocapo +12001

Ik geloof oprecht niet dat jongens als sosa, Gaaei, forbs, Hlynsson of sutalo bij die clubs in de basis staan.

26-02-2024 15:13

Gewoon Gijs +18319

Allemaal vriendjespolitiek naar mijn smaak. Een bewezen beperkte ttainer aanstellen en zoveel en lang de ruinte geven. De C garnituur van Ajax is vast nog wel hoger van niveau dan Nec en Go Ahead, dan verwacht je ook minstens hetzelfde niveau qua voetbal en positiespel en organisatie. Dat zjn zaken die des trainers zijn. Maar goed alles op een falende Duitser schuiven is makkelijke zondebok. En dus mag Schip gewoon aan blijven klooien terwijl je nergens meer voor speelt behalve spek en bonen

26-02-2024 09:22

MrIvez +3493

Simpelweg omdat de doelstelling de 5de plek is. Beleidsmatig zijn ze dus tevreden omdat we op koers liggen

26-02-2024 10:03

driehoekjes +3334

Een andere trainer had 3e geworden denk je??

26-02-2024 10:35

AjaxDeBesteClub +18786

Ja dat denk ik wel. Een paar weken terug stonden we nog maar 3 punten achter op Twente. En we moeten ze nog thuis treffen.

26-02-2024 14:26

Raoul14 +3064

Aantoonbaar betere spelers? Hoe kom je daar nou bij? Duurdere dat wel.

26-02-2024 11:19

AjaxDeBesteClub +18786

Op basis van hun prestaties bij vorige clubs hebben we duidelijk betere spelers dan onze tegenstanders van de afgelopen weken.

26-02-2024 14:22
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.