NB: 'Ajax moet de komende wedstrijden met Kaplan en Hato in het centrum starten'

door BadembaBarrie 237

Bron Ajax Showtime

NB: 'Ajax moet de komende wedstrijden met Kaplan en Hato in het centrum starten'

door BadembaBarrie 237

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax verliest van AZ en lijkt voorlopig niet meer omhoog te hoeven kijken. Ditmaal met adjunct-hoofdredacteur Reinand Visscher. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: dit is het slechtste Ajax van deze eeuw.

‘Ik ben zelf van ’92, dus begin deze eeuw keek ik net voetbal. Toen keek ik uiteraard wel op een heel andere manier dan nu, maar dit heb ik inderdaad nog nooit meegemaakt. Dit is echt by far het slechtste. En ook al zo lang zo slecht. Er zijn wel eens slechte periodes geweest, maar dit is echt een heel zwaar dieptepunt.’

Was er in Alkmaar iemand aan Ajax’ zijde die in jouw ogen het label ‘Man of the Match’ verdiende?

‘Lastig. Dan moet je spelers noemen die niet door de ondergrens zakten. Bijvoorbeeld Brobbey of Ramaj. Ik zou misschien wel voor Kaplan gaan. Niet dat hij nu zo’n geweldige wedstrijd heeft gespeeld, maar hij kwam erin in een verschrikkelijk Ajax en dat kan voor hem ook best eng zijn. Die jongen heeft al heel lang niet op het hoogste niveau gespeeld.

‘Hij heeft het wel goed gedaan bij Jong, maar dat is anders dan ineens in het eerste staan, zeker in zo’n moeizame wedstrijd. Als je bij wijze van spreken in de zeventigste minuut invalt in een gespeelde wedstrijd, kan je nog even mee hobbelen. Dat kan nu totaal niet en dat je dan zo rustig en zelfverzekerd aan de bal bent en ook defensief nog best sterk, vind ik klasse. Hij had meer rust en overzicht aan de bal dan bijvoorbeeld Sutalo, dus ik vond het wel lekker dat hij achterin stond. Je bent dan eigenlijk geneigd te zeggen dat je met hem had moeten starten. Dat zou ik de komende wedstrijden ook doen. Idealiter samen met Hato in het centrum, Gooijer op rechts- en Rensch op linksback.’

John van ’t Schip koos tegen AZ weer voor een andere opstelling en voor een andere formatie. Wat vond je van de keuzes en hoe vond je ze uitpakken?

‘Ik snap dat je over een andere formatie na gaat denken. Bergwijn en Berghuis zijn geblesseerd, Forbs presteert niet. Dan houd je eigenlijk geen flankenspelers meer over. Bovendien heb je in Gaaei en Sosa twee backs in de selectie die alleen maar willen opkomen. Hoe begrijpelijk de gedachtegang echter ook, had ik het zelf niet gedaan. Ik zou liever iemand die normaal niet op de flank staat daar neerzetten en een wat aparte rol geven. Die kan je bijvoorbeeld de instructie meegeven om het breed te houden en dan kan je op de andere flank iemand neerzetten die meer op het middenveld komt. Zo kom je in ieder geval nog een beetje aan je normale spel toe.

‘Voorin was er geen sprake van druk. Je speelde met vijf verdedigers, maar de backs van Ajax zetten nog steeds geen druk op de backs van AZ, waardoor er altijd een kant vrij was bij hen en ze altijd tijd aan de bal kregen. Het is dat AZ zelf ook erg matig is, want een betere ploeg had Ajax zo weggetikt.

‘Als je er dan toch voor kiest om met vijf achterop te spelen, had dan voor Kaplan gekozen. Die doet het al weken goed bij Jong Ajax, terwijl Gaaei duidelijk het niveau niet heeft. Ik vind de keuzes die nu gemaakt zijn vrij naïef. Meer verdedigers betekent niet per se meer zekerheid, dat is echt een fabeltje. Het gaat om de veldbezetting en het klein maken van de ruimtes en daar doen aanvallers en verdedigers even goed aan mee.’

Waar wijt je deze nederlaag het meest aan?

‘Ik kan het niet het meest aan één ding wijten. We hebben een hele matige selectie, daarbij veel blessures van belangrijke spelers en dan ga je het hele systeem ook nog eens omgooien. Daar komen in de wedstrijd dan nog eens individuele fouten bij, die ook spelers van dit niveau niet mogen maken. Ajax zit in een fase waarin het allemaal gewoon een keer net goed moet vallen, zoals bij Bodø/Glimt. Goed voetballen zit er niet meer in. Hopelijk kan de schade beperkt blijven en kan je af en toe nog een leuke wedstrijd spelen, als een paar mensen het op de heupen hebben. Ik denk echter niet dat we echt nog goed positiespel gaan zien over negentig minuten. Dat is de realiteit waar we als Ajax-fans nu mee te dealen hebben.’

Anton Gaaei ging er voor nog voor rust voor hem uit. Wat vond je van die keuze en het wisselbeleid als geheel?

‘Ik zou sowieso niet met Gaaei aan de aftrap zijn begonnen. Hij heeft al meermaals bewezen dat hij het niveau niet heeft, dus doe het hem ook niet aan. Breng hem er hoogstens bij als het een keer echt nodig is. Als je hem er dan in zet en je ziet hem zo worstelen, moet je ook over je eigen schaduw heenstappen, je fout inzien en hem eruit halen.

‘Op het eind speel je met Brobbey, Akpom én Rijkhoff. Drie centrumspitsen. Dat is bizar. Toen stonden Taylor en Mannsverk op het middenveld. Nu vond ik Mannsverk best fijn invallen. Hij was niet foutloos, maar wel gretig. Hij eiste de bal op, had een paar goede ballen in huis en liep een paar keer goed de diepte in. De gretigheid die hij had miste je bij andere spelers. Geef zo’n jongen de komende wedstrijden maar eens een kans. Hetzelfde geldt voor Fitz-Jim. Die zit nu ook alleen maar op de bank, terwijl hij bij Excelsior juist net een basisplaats had veroverd. Zo zijn er een hoop keuzes die ik niet begrijp.’

Ajax’ seizoen lijkt na een opleving tussen november en januari toch als een nachtkaars uit te gaan. Wat verwijt je Van ’t Schip daarin?

‘Ik verwijt hem dus tactische keuzes, zoals de opstelling en de manier van druk zetten tegen AZ. Ik verwijt hem ook dat hij steeds nadrukkelijker begint te klagen over de selectie. Dat valt wel te begrijpen en op de selectie valt ook genoeg aan te merken, maar daar moet je als coach toch boven staan. Ik vind daarover klagen altijd een zwak signaal.

‘Binnen de selectie die hij heeft, maakt hij bovendien in mijn ogen ook niet altijd logische keuzes. Dan kom ik weer terug bij Fitz-Jim, die ik altijd een goede voetballer heb gevonden en die zeker niet minder is dan sommige jongens die wél minuten hebben gekregen op het middenveld. Silvano Vos is ook gewoon weer beschikbaar en heeft meerdere wedstrijden gespeeld bij Jong. Hij was dit seizoen niet foutloos, maar op momenten ook een lichtpuntje. Maar die heeft ook nog geen kans gehad, deze seizoenshelft.

‘Alle respect en waardering voor Van ’t Schip, dat hij instapte op het moment dat hij dat deed. Dat getuigt van lef, want het is veel makkelijker om van de zijlijn een hoop te roepen. Op het moment dat hij erbij kwam, was hij denk ik ook wat Ajax nodig is, maar inmiddels vallen hem ook wel een aantal dingen te verwijten.’

Wat moet er gebeuren om van Ajax komend seizoen wel weer een titelwaardig team te maken?

‘Dan moeten Kroes en de nieuwe technische beleidsmakers heel hard aan het werk. Er moet een grote schoonmaak worden gehouden. Ik hoop dat ze al met een coach bezig zijn of in ieder geval een lijstje hebben, gebaseerd op het type voetbal dat ze willen gaan spelen. Daarbij moet de selectie voor komend seizoen zo snel mogelijk rond zijn. Verder zal je heel veel geluk moeten hebben, komend seizoen. Hoezeer je ook aan die selectie weet te timmeren, het zal geen wereldselectie worden. Dus dan zal je ook moeten hopen dat de concurrentie er wat zwakker op wordt. Een goede coach is echter cruciaal. Want een goede coach had ook met deze selectie derde kunnen staan.’

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: b.barrie@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajaher: 'Brobbey speelde prima, maar het is goed als er een concurrent komt'
#excaja: 'Ajax moet de jongens die zich niet volledig op de club richting zo snel mogelijk van de hand doen'
#ludaja: 'Berghuis is de beste nummer tien die Ajax nu in de selectie heeft
#ajalud: 'Steijn moet op het middenveld kiezen voor Taylor óf Van den Boomen'
#foraja: 'We moeten accepteren dat Ajax op dit moment in een traject zit'
#tweaja: 'Steijn lijkt nog geen idee te hebben hoe hij Ajax wil laten spelen'
#ajaom: 'Ajax kan voortborduren op het middenveld na rust'
#ajafey: 'Het is wel erg makkelijk om de positie van Steijn nu zó ter discussie te stellen'
#ajafey (restant): 'Er moet in alle geledingen van de club meer Ajax-DNA komen'
#aekaja: 'Dit Ajax lijdt aan een gebrek aan tactiek, houvast en vertrouwen'
#ajaaz: 'Dit seizoen is niet meer te redden en moet functioneren als een tussenjaar'
#utraja: 'Bizar als het na deze wedstrijd nog niet klaar is met Steijn'
#briaja: 'Totaal onrealistisch om van dit Ajax resultaat te verwachten tegen Brighton’
#psvaja: 'Cruciaal dat Maduro onder Van 't Schip voldoende inspraak houdt'
#ajavol: 'Martha deed als back een beetje aan Mazraoui denken'
#ajahee: 'Van 't Schip coacht meer langs de lijn en geeft de spelers echt vertrouwen'
#ajabri: 'Dit Ajax is kwalitatief nog niet goed genoeg om van Brighton te winnen'
#almaja: 'Ajax hing van toevalligheden aan elkaar en stichtte alleen gevaar via Brobbey'
#ajavit: 'Taylor is zeer terecht tot Man of the Match verkozen'
#omaja: 'Veel van Mislintats aankopen renderen niet; de selectie is totaal niet in balans'
#necaja: 'Als Ajax 3-5-2 gaat spelen, komen de meeste spelers het beste tot hun recht'
#ajaspa: 'Taylor is echt van toegevoegde waarde voor dit Ajax'
#ajaaek: 'Conference League kan belangrijk zijn voor Ajax’ zelfvertrouwen’
#ajapec: 'Kreeg een brok in mijn keel van het eerbetoon aan Van 't Schip'
#heraja: 'Als Ajacied vraag je je af wanneer deze nachtmerrie voorbij is'
#gaeaja: 'Ajax lijdt aan een gebrek aan kwaliteit en vertrouwen aan de bal'
#ajarkc: 'Goede hoop dat Ajax onder Van 't Schip derde kan worden'
#heraja: 'Hlynsson voegt ook zonder bal zóveel toe aan het spel van Ajax'
#ajapsv: 'Henderson stond negentig minuten aan, een geweldige aankoop'
#heeaja: 'Er kwam zonder Bergwijn geen enkele dreiging vanaf de linkerkant'
#ajabod: 'Van den Boomen gaat nog heel belangrijk zijn in Ajax' opbouw’
#ajanec: 'Ajax heeft behoefte aan een voetbalfreak die het tactisch goed neerzet'
#bodaja: 'Ajax is over twee wedstrijden feitelijk weggespeeld door Bodø/Glimt'

Lees meer over:
Plaats reactie

MokumsParadijs +2392

Heb sinds ‘92 een seizoenskaart en kan bevestigen dat dit in al die jaren met afstand de slechtste selectie is.

26-02-2024 15:59

Jeugd +24962

Toch wel weer triest om te lezen hoe goed we zijn in het afbreken van pareltjes van de jeugdopleiding. Hato, een jongen van 17 jaar die ons het hele seizoen nog enigszins gered heeft en het werkelijk fenomenaal gedaan heeft wordt door de gefrustreerde supporters ook afgezaagd. De jongen heeft zelfs het NL elftal gehaald maar nee, hij kan er niks van, is geen verdediger etc.
Volgens mij is de essentie van supporter zijn je club steunen in plaats van alles en iedereen af te branden.
Het manneke van 17 heeft een dip, joh gek hè. Het is al een wonder dat zo'n jongen in een slecht draaiend elftal overeind bleef, nee sterker nog de beste was.
John was de held en is nu ook helemaal niks meer. Bah wat een vieze mensjes zijn er toch als het wat tegenzit. Alleen maar negativiteit uitkotsen en volledig de nuance kwijt. Veel plezier ermee👍

26-02-2024 12:58

Jutter1 +4328

De invalbeurt van Kaplan was het enige kleine lichtpuntje in een verder hele donkere Ajax tunnel. Een ploeg die regelrecht afstevend op de play-offs voor Europees voetbal en dermate slecht is dat zelfs een optreden in Europa volgend seizoen meer dan ooit op de tocht staat, bovendien ook nog eens in een toch niet bepaald hoogstaande competitie als de ED. Dat is het Ajax van vandaag de dag dat zelfs overspeeld wordt door de kleine clubs in die ED én Europa!. Het is bar en boos en nog nooit eerder gezien in de laatste tientallen jaren. Een ploeg die momenteel kopje ondergaat door de zeer dubieuze capriolen van een Duitser in zijn uppie op de zomer transfermarkt en uiterst warrig bestuur van een hopeloze Ajax leiding waarin diverse belangrijke posities binnen de club niet eens op de gebruikelijke manier bezet zijn (AD en TD bijv). Alle ellende komt dus samen, op een manier die grote schade toebrengt aan de naam Ajax, maar is eigenlijk gezien deze genoemde omstandigheden vrij voorspelbaar!!

26-02-2024 12:55

Dusbaba +15458

Ik hoop dat Kroes eerst gaat beginnen met een TD. Lijkt mij wel het meest logische. Als de organisatie niet klopt is het wederom vragen om ellende.

26-02-2024 12:41

GGXIII +6516

Er is genoeg gezegd over Sutalo, maar mogen we het ook even over Rensch gaan hebben. Die is ook alweer weken lang betrokken bij tegengoals.

Tegen bijv Heracles, stapt hij door op het middenveld, wat niet nodig is. Rechtscentraal is er dus ruimte en ook Hato handelde niet goed toen. Maar doordat Rensch daar door dekt, is er geen verdediger meer die het kan corrigeren. Waarom werd dat niet breed uitgemeten?. Sutalo deed het een week erna tegen PSV, maar dat zien we dan weer wel.

Tegen PSV is Rensch in 15 minuten aan alle kanten voorbij gelopen door Bakayoko, op één moment na. Mogen we het daar ook niet over hebben?

Tegen NEC bij de 2-2 is hij ook aan het slapen en zijn man kwijt, vervolgens is Sutalo ook zijn man kwijt. Maar wederom wordt alleen Sutalo belicht.

Tegen Bodo de 1e goal, stapt hij ook weer door op de middenvelder, dus ook weer compleet uit positie en te laat terug om te corrigeren.

Gister tegen AZ, bij de 1e goal staat hij ook weer op het middenveld. De fouten zijn natuurlijk meer op conto Sutalo en Gaaei, maar Rensch als CV staat weer niet daar waar hij hoort om het eventueel te corrigeren.
Bij de 2e goal is hij ook weer niet aan het opletten en zijn directe man kwijt.

Waarom mag Rensch wel deze fouten maken al wedstrijden achter elkaar en niet worden uitgelicht maar andere wel?.

26-02-2024 12:08

cantharel +3529

Rensch kost geen 23 miljoen

26-02-2024 12:37

GAjax31 +16451

Eens, al kun je een zelfde soort rijtje met voorbeelden maken over Hato, Gooijer, Sosa, Martha, etc. Het hele elftal loopt niet waardoor het weinig zin heeft om individuele spelers er tussen uit te pikken zoals veelal gebeurt met Sutalo en Taylor. Alleen Ramaj als keeper en Brobbey doen het aardig.

26-02-2024 12:40

RSM +3927

Sowieso!

26-02-2024 12:06

SevenToFive +122

Begin eerst eens Hato uit de verdediging te halen, TOTAAL geen verdediger

26-02-2024 11:51

Brinky086 +1009

Mooiste moment van de wedstrijd is dat moment dat Kaplan gelijk ff aan Pavlidis liet merken “bij mij valt niks te halen vandaag”. Dat mis ik al een hele poos achterin bij ons. Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar het duo Sutalo-Kaplan. Hato maar een tijdje LB neer zetten of op de bank.

26-02-2024 11:40

cantharel +3529

Hou toch eens op over die kroatische miskoop, heeft al genoeg punten gekost door als een bange wezel een duel aan te gaan en alleen maar ballen inlevert als hij een lange bal speelt.

26-02-2024 12:41

vanreenen +10370

Leuk om te lezen dat iets dat ik al weken geleden heb geroepen eindelijk.gehoor vindt. Hopelijk dringt dit eindelijk door bij de staf en Vant Schip.
Sutalo banken, heb je echt niets aan.

26-02-2024 11:23

Myriad +7182

Haal Mannsverk naar achteren, die lijkt wel man tegen man te kunnen verdedigen. Zet hem op RCV met Kaplan als LCV. Hato linksback, Rensch rechtsback.

Er zijn inmiddels genoeg verdedigende middenvelders beschikbaar.

26-02-2024 11:20

meijer +54

Hato is ook een ramp. Wordt voorbij gelopen alsof ie er niet staat.

26-02-2024 11:13

NickOoms +2611

Alleen zijn er veel hier op het platform die dat niet willen zien

26-02-2024 11:16

Oeroeboeroe +18586

Nahja het mag niet belicht worden hè, want pas 17 en eigen jeugd, maar ik vind Hato behoorlijk overhyped, als het ook maar iets sneller gaat, dan geeft hij gewoon niet thuis. En waar ik ook grote kritiek op heb, zijn zijn langzame spelvoortzettingen. Wachten, wachten, bal onder de voet, tot de tegenstander weer gegroepeerd staat. Tsja dan kun je wel zeiken dat je de bal niet kwijt kunt, maar speel hem dan ook eerder.

26-02-2024 12:21

Sjaakie +5837

Kaplan kan ook als RCV uit de voeten, dus doen! Gooijer RB, dan is alleen de LB-positie nog een zorg. Stoppen met die gekkigheid van 5-3-2, nergens voor nodig.

26-02-2024 11:10

Stamhoofd +11555

Kaplan was het enige lichtpuntje.
Sosa - Hato - Kaplan - Rensch lijkt me voor nu de beste verdediging, bij gebrek aan beter.

26-02-2024 11:07

jeffrey_van_der_sluis +30596

Ik snak naar de zomerstop! Kroes, verlos ons van dit circus

26-02-2024 11:02

Sjaakie +5837

Kroes de verlosser: ik help het je hopen.

26-02-2024 11:11

Asociaal +2805

We horen steeds vaker dat er geroepen wordt om een centrum met Kaplan en Hato, ik zie het echter niet gauw gebeuren dat er een centrum met twee linkspoten. Heb alleen ooit Cocu en Davids als twee linksbenigen samen centraal op het middenveld gezien, daarvoor en ook daarna niet. Mocht ik me vergissen, hoor ik het graag. Maar hier zie ik het niet gauw gebeuren, al zou het welkom zijn als de verdediging daardoor sterker is. In een vijf mans verdediging zie ik dat wel gebeuren.

26-02-2024 10:54

maikelklaassen +775

Bij sutalo weten we na 7 maanden nog niet of die rechts of links is

26-02-2024 10:59

JantjeVanAmsterdam +2516

Hoe lang zijn Godts en Bergwijn en Berghuis nog geblesseerd?

26-02-2024 10:42

Red Devil +3604

Kaplan viel sterk in en ging meteen de duels aan.
Hij hoort gewoon basis te zijn.

26-02-2024 10:40

Koekie87 +21038

Spelen liever met Gooijer en Martha want eigen jeugd.

26-02-2024 10:59

HJC +8199

Het heeft twee voordelen als je Kaplan en Hato in het centrum zet. Met Kaplan heb je een echte goede speler erbij en met Sutalo op de bank heb je een werkweigeraar minder.

26-02-2024 10:38

Wouter.S +483

Eens met deze NB.
Kaplan centraal met Hato, Rensch linksback en Gooijer rechtbank.

Middenveld met Vd Boomen Henderson en Mannsverk
Voorin aangezien er de nodige geblesseerde zijn zou ik links Forbs kiezen, puur voor hem minuten te laten maken in de hoop dat een Championship club hem nog overneemt komende zomer Brobby in de spits, Rechtbuiten Hlynsson.

Op het moment dat Berghuis en Bergwijn hersteld zijn direct terug in de basis simpelweg omdat er geen betere aternatieven zijn en onmisbaar zijn in dit Ajax.

Akpom als supersub gebruiken in de hoop dat hij nog wat goals meepakt.

Er moet een sterke coach komen die zal mogelijk bepaalde spelers aan de praat krijgen, doorselecteren is aan het nieuwe technische hart onder leiding van Kroes.

26-02-2024 10:38

Rolo +13854

Middenveld met vd Boomen, Henderson en Mannsverk speel je zonder 10. Ik zou met Henderson en Mannsverk spelen. Met eventueel (mits fit) Berghuis op 10.

26-02-2024 10:45

Bergkam +4706

Als je na deze wedstrijd Kaplan weer op de bank zet ben je van het padje af. Brengt enorm rust achterin en is altijd aanspeelbaar en doet er dan ook iets zinvols mee. Maar dat was hij een 5tal weken geleden ook al, alleen bij jong.

26-02-2024 10:36

driehoekjes +3709

Totaal geen fan van 5 verdedigers op lijn, dan kom je wederom tekort op het middenveld. Als je met 5 verdedigers wil spelen, zet dan 1 verdediger op zes (plus een voetballer) en niet 5 op lijn achterin. Want dan is er meer druk centraal op het middenveld, daar lag het vaak open en via 1 pass ook achter de 5 verdedigers. Bovendien staan met 5 verdedigers de backs hoger, waardoor er in sommige situaties maar 3 (centrale) verdedigers over blijven.

26-02-2024 10:33

Schip +23639

Ik denk dat mensen hier ook wel even naar zichzelf mogen kijken. Schip heeft juist gewerkt aan een vaste basis. En dat wierp zijn vruchten af. Hij trok de nieuwelingen erbij: zie hoe Ramalj en Akpom zich presenteerden.

Er werd echt leuk gevoetbald in een serie wedstrijden zoals tegen Heracles uit, waar Ajax het altijd - ook met goede ploegen - lastig heeft.

Maar omdat Hato na een ijzersterke periode een terugvalletje krijgt en Rensch ook een slechte beurt maakte, nadat hij onder Schip de meeste stabiele serie ooit in de basis had neergezet - werden er gelijk bakken modder over deze jongens uitgegooid. Het moest om, want anders zou je kansloos zijn tegen PSV. Alsof deze ploeg in zijn dromen nog een kans maakt.

En terwijl Rensch centraal gewoon beter presteert dan Sutalo. Schip is daardoor achterin gaan wisselen, terwijl Sutalo nog zwakker weer de basis in terugkeerde. En dat voelt een team.

Er is maar 1 linie die levert en dat is voorin. Als Bergwijn én Berghuis dan beiden ontbreken, Godts is geblesseerd, Van Axel Dongen de hele tijd of aan het revalideren, dan houdt het op. Dan heb je nul creativiteit meer.

Henderson lijkt een bleek vogeltje en dan moet je werken met Sosa en Gaaeij....Dan houdt het voetbal gewoon wel op, zeker met de druk van een (gevallen) topploeg. Je komt nu enkel nog ergens met pure karakterspelers.

Schip is geen toptrainer, nooit geweest. Maar het niveau van deze groep ligt niet veel hoger dan we zagen tegen Heracles uit en PSV thuis. En thuis konden we totaal niet het spel maken, laat staan domineren. Utrecht thuis legt nog meer agressie en wilskracht aan de dag.

Accepteer nou maar dit niveau en werk knetterhard met een boel creatieve geesten rond de klok door om een mooie staf te hebben volgend jaar met een paar inventief gescoutte spelers. Want als PSV Schouten, Lang en Veerman aantrekt voor relatief weinig geld - allemaal jonge talentvolle internationals - dan had Ajax dat ook gekund. Hetzelfde geldt voor Timber bij Feyenoord natuurlijk. Ajax heeft de boot gemist door dure, matige buitenlanders te halen. Terug naar de tekentafel. Volgend jaar ben je nog vol aan het bouwen. Misschien sta je er weer over twee jaar.

Twee dingen weet ik wel. 1. Schip doet zijn stinkende best en heeft te weinig kwaliteit, zeker met blessures, om sterke tegenstanders te verslaan. Het wordt kruimels sprokkelen. 2. Als Mislintat naar Steijn had geluisterd qua transferwensen - hoe ongeschikt die kerel als trainer ook is geweest - had je er nu al tussen gestaan.

26-02-2024 10:24

YugoVik +33427

Van't schip is een hele matige en waardeloze trainer, dat heeft hij overal bewezen, je bent nog mild voor hem omdat hij 35 jaar geleden bij ajax heeft gevoetbald en een ajax jeugd product is..

26-02-2024 10:26

Schip +23639

Nee, ik ben reëel omdat er geen andere opties waren als ad hoc trainer dan Schip. Al die jankerds, van de redactie inbegrepen, die constant lopen te bedelen om andere poppetjes omdat het te weinig is wat de basis brengt, staan als eerste met hun messen klaar om Schip aan te pakken als de nieuwe poppetjes falen.

Men krijste toch om een ander systeem dan 4-3-3? Een trainer niet uit de Ajax school had dat toch al lang gedaan? Die zou toch al 2 controleurs hebben opgesteld? Ik kan je de namen noemen van degenen die daar het hardst om schreeuwden hier.

En buiten AS was een zekere Wesley Sneijder dat.

En waar is Wes nu? Na de systeemwijziging? Er kwam inderdaad minder gevaar door. Maar waar is de vleugelbezetting? Iets van leuk voetbal gezien? We verdedigen prut, maar aanvallen lukte wel. Nou?

Je raaskalt. Schip is geen top en die kan Ajax ook niet meer krijgen als tussenpaus. Maar niemand maakt wat van de stront die Mislintat heeft gehaald. En wat veelzeggend is, is dat je twee regels onzin kwijt punt, maar niet eens op mijn laatste zin ingaat. Dat is zo'n beetje de kern van de ramp van dit seizoen.

26-02-2024 10:38

YugoVik +33427

Met een fatsoenlijke coach en goede omstandigheden valt er veel meer uit deze selectie te halen.. Van sommige spelers moet je sowieso afscheid nemen als ajax zijnde..

26-02-2024 10:43

Schip +23639

Goede omstandigheden, ah. Zoals een fitte groep waarin Berghuis en Bergwijn niet geblesseerd zijn, Henderson fit is, Godts fit is bijvoorbeeld?

En je krijgt het nog steeds je strot niet uit om op mijn laatste zin in te gaan?

26-02-2024 10:56

Koekie87 +21038

Het probleem is al onstaan na het vertrek van Overmars. Toen had men al meteen een geschikte opvolger moeten aanstellen, maar in plaats daarvan vond men dat v.d. Sar samen met twee stagelopers aan zijn zijde Huntelaar en Hamstra het karwei ook wel zouden klaren want hoe moeilijk kan het nou daadwerkelijk zijn de functie van technisch directeur. Nou je ziet het toen ze kwamen aanzetten met Schreuder die onder het mom van omdat hij zo goed lag bij de spelers als assistent opeens werd aangesteld als hoofdtrainer, maar ook nadat hij eigenlijk nog veel te lang heeft mogen aankloten van v.d. Sar alsnog werd ontslagen en men kwam aanzetten met Heitinga die helemaal nog niet klaar was om aan de gang te gaan als hoofdtrainer bij Ajax. Wat eerst nog wel leide tot goede resultaten wat naar mijn idee gewoon een dominoeffect was om daarna te vervallen in dezelfde fouten die je nu ook ziet bij van 't Schip. Niet op tijd ingrijpen, spelers teveel in bescherming nemen maar ook beslissingen op tactisch gebied waar je gerust vraagtekens bij mag zetten. Duurde daarnaast ook nog eens 1,5 jaar voordat Mislintat in beeld kwam en al voor de tijd van Mislintat is er voor ruim 115 miljoen euro aan allerlei middelmaat door de plee gespoeld. Alleen is het mooie aan alles dat er momenteel nog helemaal geen reet is veranderd. Is er ondertussen al zicht op een nieuwe technisch directeur, maar ook op een nieuwe trainer, want van 't Schip was toch maar als interim aangesteld. Dan kan men wel voor het gemak roepen van als wanneer Kroes aan de macht komt dat alles dan wel goed komt, maar is natuurlijk allemaal nog maar de vraag. Want zou me niks verbazen dat die straks gewoon met een Pascal Jansen op de proppen komt en een heleboel spelers van AZ.

26-02-2024 10:58

Schip +23639

Maar het zijn geen echte fouten. Bij Heitinga dacht de meute kinderlijke dromers hier ook al dat we nog een kans op de titel zouden maken. Echt te infantiel voor woorden.

Ook toen zei ik al dat Heitinga niets met die selectie kon uitrichten en dat hij op diende te passen dat hij niet afgeserveerd zou worden zodra dat zou blijken.

Heeft nog een klassieker weten te winnen en de beker spannend weten te maken in de finale. Meer zat er niet in. Die kon er ook geen reet van was de mening, want als je niet wint met Ajax - ongeacht of je met een veredelde subtopploeg speelt - dan kun je er volgens Jan met het kleine lullen syndroom geen reet van.

Bij Schip precies hetzelfde patroon. Iedereen ziet dat je hier niet in moet stappen, omdat het niveau van de groep onherstelbaar laag is door het gebrek aan kwaliteitssleutelspelers. Iedereen. Behalve Schip, die zingeving nodig heeft. En dat begrijp ik maar al te goed.

En dat werkte. Een tijd lang. We stonden L-A-A-T-S-T-E.

L-A-A-T-S-T-E.

Daar kom je minder makkelijk weg dan het lijkt, omdat iedere bal op doel zoveel stress oplevert dat de spieren al snel vollopen en niet meer doen wat je wilt.

Nu staan we veilig, maar zien we hoe beperkt de groep is, zeker met blessures. Heb je die voorste drie er weer bij, dan kun je veel ploegen naar achteren drukken. Maar zover kijken de kinders hier niet.

Een trainer kan hier niets mee afdwingen. En zou het lijstje van Steijn gehaald zijn, had je nu op plek 2 gestaan vermoed ik. PSV zou minder zijn geweest zonder Schouten, Dest en Lang, en wij sterker. Zeker met Ziyech, De Vrij etc. in plaats van wat er nu rondloopt.

Die kans was er omdat die spelers op te halen waren. Wijs nu maar met de vinger naar onze vorige TD, want die heeft Ajax persoonlijk in een nieuwe zwarte periode gestort, die met 1 jaar verholpen had kunnen worden. En dan had Tadic hier nog rondgelopen. Niet als basisspeler, maar wel als inspirerende cultuurbewaker met af en toe zijn assists.

Dat het daarboven dieper fout zit natuurlijk mee eens.

26-02-2024 11:10

cantharel +3529

Ajax heeft diverse spelers gratis of voor weinig laten gaan en dat zijn spelers die je graag op dit moment zou zien.

26-02-2024 12:47

Schip +23639

Timber, Lang, Matusiwa, eens.

26-02-2024 13:43

Mez +437

Goh dat roepen we al een hele tijd om dat eens uit te proberen. Slechter dan nu kan niet meer.

26-02-2024 10:05

xerr +2520

Dus hetzelfde doen als tegen bode was volgens jouw prima tegen AZ? Na Bode was toch duidelijk dat er een verandering in moet komen?

26-02-2024 12:19

Thaschja55 +1751

Ze noemen het voetballers maar ze kunnen het niet helaas.

26-02-2024 09:50

LukaLitmanen +82622

Mensen beseffen echt niet hoe zorgelijk de situatie is hè

We kunnen zomaar de kant van Manchester United, AC Milan en mindere mate Barcelona opgaan

26-02-2024 09:45

Koekie87 +21038

Het beleid wat er gevoerd word is simpelweg terug te leiden na het vertrek van Overmars. Dat is niet pas iets van het pak hem beet laatste half jaar toen Mislintat werd aangesteld. Want daarvoor was het al een grote klerezooi en werd er onder het gezag van onze grote vriend v.d. Sar voor 115 miljoen euro door de plee gespoeld aan allerlei middelmaat. De mensen die wijzen naar alleen het laatste half jaar zijn eigenlijk niet eens serieus te nemen, want die willen gewoon mensen zoals v.d. Sar maar ook Huntelaar beschermen onder het mom wat ze allemaal betekend hebben als voetballer als Ajax. Ook mag je vraagtekens zetten waarom het bijna 1,5 jaar moest duren voordat men uberhaupt met een opvolger van Overmars op de proppen kwam en dan nog geen eens door goed handelen van de personen die het toen voor het zeggen hadden maar door een extern headhuntersbureau.

26-02-2024 10:12

GiiaAfca +9104

Zou Kaplan is op de plek van Sutalo zetten. Die durft vooruit te verdedigen en de bal naar voren te spelen. Dan zie ik Hato ook beter spelen. Van Sutalo word iedereen onzeker net als dat Sutalo gister de bal krijgt en dan zsm als een bang konijn de bal bij Kaplan inlevert zegt al genoeg toch? Mannsverk mag van mij ook basis staan speelt met de juiste intensiteit op 6 waar door je ook makkelijker aan voetballen toe komt. Beide backs ook zwak Gaaei is geen back en Rensch vind t allemaal wel prima en Sosa weet ook niet wat die moet doen. Middenveld met Henderson, Mannsverk en Taylor op 10 lijkt mij t best op dit moment.

26-02-2024 09:39

komop +2149

Teleurgesteld zijn in het spel en het resultaat mag zeker.
Maar ik heb de wedstrijd gisteravond nog een keer gekeken. De eerste 25 minuten waren slecht en met name Gaaei leidde onnodig de 1-0 in.
Na 25 minuten draaide de wedstrijd. Er is daarna maar 1 echte kans weggegeven en dat was meteen een goal. Ondanks dat het niet geweldig was, hadden we meer kansen. Expected goals waren voor Ajax het dubbele.
Natuurlijk maken alle analisten het negatief. Dat is al jaren zo. Ajax verdient het pas om te winnen als ze 20 kansen krijgen en 0 kansen tegen. Dat is (zwart/wit gesteld) de houding.
En jammer genoeg, gaan veel supporters daarin mee. De waarheid ligt in het midden.
En het is altijd genuanceerder dan dat het gebracht wordt.
We hebben geen geweldig team, maar als je kijkt dat je donderdag avond 120 minuten speelt,
3 ervaren krachten Bergwijn/Berghuis/Henderson mist. En dan toch zo weinig kansen weggeeft en er meer creert, dan snap ik de negativiteit niet van onze eigen supporters.
En daarbij wil ik trouwens ook nog wel even een dik vraagteken zetten waarom De Wit en Clasie een hele wedstrijd mogen zuigen en schoppen zonder kaarten te krijgen.
Ik snap wel de teleurstelling. Maar ik zie wel lichtpunten om in ieder geval nog de 6 punten tov van AZ goed te maken.
Gaaei en Sutalo mogen wat mij betreft op de bank gaan zitten. Dat dan weer wel.
Maar een Mannsverk+Kaplan mogen erin.
Laten we een week trainen op het nieuwe systeem. En dan hopelijk met wat spelers terug moet het in de Eredivisie mogelijk zijn om 4e te worden. Dat is het maximale haalbare helaas.
Aston Villa moeten we zien door te komen zonder kleerscheuren, maar natuurlijk met een verlies.
Dus concluderend, de analisten/kranten proberen zoals altijd de boel negatief te maken.
Dat was gisteren niet het geval. Even nog de schouders eronder om 4e te worden. Kroes gaat beginnen over een paar weken. En dan in de zomer een paar goede aan- en verkopen. Dan komt het zeker goed.

26-02-2024 09:37

ijzerchef +3180

Er mag idd. wel benadrukt worden dat Ajax de 3 meest ervaren spelers miste. En een aantal zoals vd Boomen en Brobbey half fit zijn. AZ is gewoon een moeilijke pot zelfs voor Ajax in goede tijden.

Met Mannsverk, die een echte 6 is, zag het gelijk een stuk beter uit. Ben toch wel benieuwd hoe het seizoen eruit zal zien als vd Boomen en Mannsverk van begin af aan fit waren.

26-02-2024 11:10

DeBankzitter +2605

Waar begin je met het nabeschouwen van zo’n pot? Hier mijn 2 cents:

- Het maakt niet uit of je 4-3-3 speelt of 5-3-2. Zolang spelers continu uit positie lopen en het tactisch niet goed uitvoeren, krijg je nooit een goed resultaat. Sosa en Rensch waren verschrikkelijk. Aanvallend en verdedigend stond Sosa continu te laag. Als je met 5 verdedigers speelt moet je als back hoog staan om goed druk door te zetten op hun backs en om het middenveld een optie breed/diep te geven ivm gebrek aan buitenspelers. Bij balverlies stond hij telkens weer te hoog en liep hij niet mee met zijn man. Rensch was ook een verschrikking: hoe kun je telkens zo voorbij gelopen worden? Elke keer liet hij zij man los. Bij de 1-0 staat hij 3 meter voor de bal waardoor uiteindelijk Hato helemaal naar binnen moet trekken en makkelijk uitgespeeld kan worden. Bij de 2-0 geeft ie gewoon op als Bommel versneld.
-Ja, Gaaei was verdedigend slecht. Ik vond zijn wissel voor rust niet terecht. Je breekt zo’n jongen compleet. In dit systeem moet hij vooral voor aanvallende impulsen zorgen en verdedigend meelopen met zijn man. Hij speelde met redelijke energie, maar verdedigend was hij naief. Hij kreeg alleen totaal geen backup van bijv. Rensch. Die goal had prima voorkomen kunnen worden na zijn balverlies.
- Als er 1 manier was om AZ te ontregelen dan was dat het in balbezit brengen van Brobbey. AZ had continu een man op hem staan en Clasie liep continu de passlijn dicht. Dan moet je, met 4 middenvelders, zorgen dat je de bal sneller van links naar rechts laat gaan en AZ uit positie trekken. Elke keer kreeg hij vuurpijlen van achteruit of werden simpele passes continu onderschept.
- Enige lichtpuntje was Kaplan die echt vuur in zijn spel legde. Die moet erin blijven. Mannsverk viel ook aardig in, al moet worden gezegd dat AZ toen al wel inzakte en veel ruimte gaf. Ben benieuwd hoe hij onder druk handelt.

Kort samengevat: Ajax had eerst een week moeten trainen op dit systeem en niet in zo’n belangrijke pot gaan uitproberen. Daar ligt dan ook de grootste pijn. Het continu wijzigen van speelstijlen en opstellingen. Door blessures deels gedwongen, maar zorg dan dat het systeem zo duidelijk is dat je 1 op 1 een speler kunt vervangen. Inmiddels moet je de automatismen er echt wel ingeslepen hebben. Daar schiet Schip nu echt tekort.

26-02-2024 09:26

Robertini +40122

Als we met vijf spelen, ja, maar met 4 dan moet je gewoon Hato op LCV zetten. Een stijve linkspoot op RCV lijkt me niet echt de oplossing.

26-02-2024 09:13

Adam24 +39454

Ik vond het sowieso opvallend dat Gaaei startte en niet Kaplan. Maar Kaplan viel wel goed in maar is ook niet onze verlosser, sterker nog, met een andere scheids veroorzaakt hij ook gewoon een pingel. Hato en Kaplan is ook totaal niet complementair aan elkaar. Persoonlijk zou ik nog steeds benieuwd zijn wat er zou gebeuren als Hato een reeks naast Medic zou spelen maar daar hebben we nu even niets meer aan.

De aankomende maanden staan in het teken van je oprichten voor volgend seizoen. Je moet een kern van 8 a 11 spelers ontwikkelen die de basis moeten gaan vormen voor volgend seizoen. Daarnaast zou ik opstellingen ook financieel tactisch gaan maken. Spelers als Sutalo, Sosa maar ook Akpom moeten sowieso veel minuten maken om zo niet hun transferwaarde te verminderen. Dat zijn spelers waar clubs altijd wel in geïnteresseerd zijn en waar je een aardig bedrag voor moet vangen, mits je niet met ze verder wilt.

26-02-2024 08:57

chriseverhard +3646

Als je volgend jaar 20 mil kan krijgen voor sutalo strik erom en weg ermee.
Het zelfde als sosa, tahirovic, papagaai, rensch, en Taylor die hebben het 3 seizoenen kunnen laten zien en dat is geen ajax niveau.
Volgend jaar een ervaren rcv en lb en een rb een nr 10 en ik denk dat bergwijn en huis ook gaan vertrekken dus ook voor hun een vervanger

26-02-2024 09:32

AjaxHoorn +32989

Schip, mooie vent, maar tactisch niet al te sterk. En nee Aurelius, met een andere trainer hadden we idd geen 1e gestaan.

26-02-2024 08:56

robbertvd +2415

Of juist met Sutalo, geef Hato maar eens rust, zat er weer een aantal keer flink naast ook.

26-02-2024 08:51

chriseverhard +3646

Hato laten ze gewoon staan want die heeft nog geen contract ondertekend

26-02-2024 09:33

robbertvd +2415

Tja als het dan punten gaat kosten? Niemand is groter dan de club toch?

26-02-2024 09:58

-Wes- +2836

Vaak hoor en lees je ''de gifbeker is nog niet leeg''. Maar dit heeft niets te maken met een gifbeker. Dit is een selectie waarvan zeker 20 spelers ver ver ver onder het Ajax-niveau zijn. En nog los van de voetballende kwaliteiten, is dit een selectie die totaal uit balans is, een bij elkaar geraapt zooitje spelers die kwa speelstijl, mentaliteit, karakters, ervaring op geen enkele manier complementair aan elkaar zijn.

26-02-2024 08:49

robbertvd +2415

Allemaal trainbaar

26-02-2024 08:51

-Wes- +2836

Wat is trainbaar?

26-02-2024 08:52

Ajaxhartt +10766

Goed verdedigen.

26-02-2024 09:20

Rolo +13854

Mentaliteit en karakter zijn zeker niet trainbaar. Als je dat niet in je hebt, ben je niet geschikt voor de topsport.

Speelstijl kan je trainen, maar als je dan bv een Sosa aan de verkeerde kant ziet dekken en achter zijn man aan ziet hobbelen. Sutalo alleen maar balletjes breed geeft en Gaaie (ondanks zijn goede mentaliteit) grossiert in fouten ben je snel uitgedaan.

26-02-2024 09:23

robbertvd +2415

Mentaliteit is wel degelijk trainbaar. Zoals ik eerder aangaf zit er mentaal iets niet goed bij die jongens, er hebben dingen plaats gevonden. Waarom kunnen Sutalo en Sosa het internationaal wel? Ik moet ook zeggen dat als er beelden zijn van trainingen dat vaak alleen hetzelfde ziet. Partijtjes afronden etc. En ik begreep dat de performance afdeling moeilijk doet als spelers buiten het 'groen' gaan!
Kortom er zitten veel zaken fout in de gehele club.

26-02-2024 09:57

robbertvd +2415

Gisteren gaf Sutalo de bal redelijk vaak goed naar voren, probleem? Komt met dezelfde gang weer terug.

26-02-2024 09:57

AFCAjaxJP9 +1472

Om te beginnen Verdedigende taken met 1 basis spelers trainen. Hoe zet je druk, hoe kun je de druk erop houden, hoe zak je eventueel in in sommige gevallen, wie geeft wie rugdekking etc.
Dan heb je het alleen al over verdedigen, dan heb je nog het opbouwende en aanvallende gedeelte.
Wat moet een CV doen bij achterballen/keepersballen, staan die breedt, moeten die naar binnen?
Wat doen in dit geval de Backs en de CVM of CVM's?
Uiteraard ook goedkijkend welke types je daarvoor nodig hebt.
Ik heb liever een FitzJim/Vos oid, waarvan je weet dat hij aan de bal redelijk tot goed is, dan bijv. verstoppertje speler Taylor (als CVM/CM).
dan heb je ook de keuze uit wat voor type 10 je wilt hebben om deze tactiek uit te voeren.
De voorste 3 kun je ook dingen meegeven, wanneer Berghuis de bal heeft moet Brobbey in de bal of juist diepgaan, 1e paal, 2e paal. (Looplijnen inslijpen!)
Dan heb ik nu dus een aantal dingen genoemd die gewoon trainbaar zijn! alleen heb ik het vermoeden dat daar niet op gehamerd wordt!
Iedereen deed lachend over Maduro in de voorbereiding over het Juist inspelen van de bal, op het buitenste been etc. maar daar begint naar mijn idee de basis mee, ook al hoort dat standaard te zijn bij een prof. Het is herhalen herhalen en herhalen totdat het 1 team is die de taken uitvoert.
helaas zie ik er niets van terug!

26-02-2024 10:59

-Wes- +2836

Helaas kun je trainen tot je een ons weegt, maar als de spelers niet goed genoeg zijn én niet uit het juiste hout gesneden, dan heeft alles wat je getraind hebt geen enkele zin meer... Hoe trainbaar een ploeg is heeft met heel veel factoren te maken..

26-02-2024 11:09

robbertvd +2415

@AFCAjaxJP9
Helemaal eens, de kracht van herhaling!!!!
Veel mensen benoemen hier Cruijff in allerlei zaken, zogenaamd is Schip een Cruijff adept, nou even Cruijff: techniek heeft niets te maken met hoeveel keer je een bal hooghoudt, dat is trainen.
Maar op hoge snelheid, met 1 keer raken de bal rond laten gaan, dat is techniek

26-02-2024 11:20

AFCAjaxJP9 +1472

Klopt, alles is herhalen.
Dit is wat er momenteel mis gaat, denk ik (ik kijk geen trainingen).
Er is werkelijk geen idee hoe ze willen spelen, of ik snap er in ieder geval niks van.
Ik heb liever dat we er (bij wijze van spreken) met 11 jeugdspelers er vanaf gaan, maar we wel enige patronen kunnen ontdekken omdat zij weten hoe dit gespeeld moet worden.
nu zit je te kijken naar geen tactiek, beleving, bijna iedereen lijkt het prima te vinden wat er nu gebeurd.
Dus ik denk weldegelijk ook dat een betere trainer die 1) een strijdplan(nen) heeft, 2) herhaalt herhaalt en herhaalt hoe de speelstijl is op trainingen en met beelden, dat het al veel beter zou moeten gaan.

26-02-2024 14:23

Wiljo van Nuland +28

Sutalo ging ook meteen beter spelen toen Kaplan er in kwam.

26-02-2024 16:07

AjaxHoorn +32989

Teveel aankopen.
Te weinig balans.
Veel te weinig voetbalkend vermogen.
Geen individuele kwaliteiten op de buiten posities.
Backs die niet kunnen voetballen.
Middenvelders die het ook niet kunnen.

26-02-2024 08:57

Adam24 +39454

Ik vind dit toch iets te makkelijk. Zeker, het is een bij elkaar geraapt zooitje en de balans is (vooral qua leeftijd) ver te zoeken, maar spelers als Henderson, Sosa, Sutalo, Akpom, Tahirovic, Ramaj en zelfs Medic zijn echt meer dan prima spelers voor de eredivisie en niet slechter dan wat er bij pak'm beet Twente rondloopt. Of denk je dat als Propper naar Ajax komt onze defensieve problemen zijn opgelost? Het probleem is dat de gehele verdediging constant achteruitloopt, daardoor verzuipt iedere verdediger, zelfs Sergio Ramos in zijn prime.

26-02-2024 09:01

Andronixos.c +8235

Het wordt slechter en slechter.
Dit selectie is by far het slechtste Ajax sinds 1964/65, toen werden we 13e!
Schip is geen tactisch meester brein, dat weten we nu wel.
De spelers zijn allemaal bang om fouten te maken. Tot nu zijn alleen Ramaj en van der Boomen die hun normale niv proberen te halen.

Grote schoonmaak van 15 maart 2024 . Kroes gaat beginnen. Hij zal een TD en nieuwe coach kiezen die wel Ajax waardig zal moeten zijn. Kroes schijnt nu bezig te zijn met een buitenlandse trainer, maar wie wordt niet gezegd. De TD zal ook een buitenlander worden.

Welke spelers mogen weg;
Alle aankopen van die oplichter van een duitser mogen weg: behalve Ramaj, Branco was transfervrij.

Heel veel geld zullen we niet hebben, mede omdat wij al 200 miljoen hebben uitgegeven in 2 jaar tijd!!
Het geld wordt verdeeld in periodes, we krijgen niet al het geld in 1x bij verkoop!

26-02-2024 08:48

chriseverhard +3646

Afgelopen jaar 130 verkocht en 115 ingekocht

26-02-2024 09:34

Andronixos.c +8235

Het geld wordt verdeeld in periodes, we krijgen niet al het geld in 1x bij verkoop!

26-02-2024 10:08

Belnaarhuis +5131

Dat was niet zijn punt gok ik zo

27-02-2024 15:19

Grouster +1355

1 ding is zeker, de bezem moet door de selectie. Ik zou me richten op spelers die volgend seizoen bij Ajax spelen en jonge spelers als Vos, Gooijer, Kaplan minuten geven.
Dit seizoen is al verloren, ga lekker 443 spelen met eigen jongens.

26-02-2024 08:48

DaNaRWaL +4368

443 zou wel lekker zijn, maar denk dat zelfs een 12e man dit Ajax niet verder kan helpen 😉

26-02-2024 08:58

FransHoek +9000

Schip is altijd aanwezig bij wedstrijden van jong Ajax. Hoe kun je dan Gaaei laten starten ipv Kaplan? Kaplan speelt daar wekelijks ontzettend goed en makkelijk. Gaaei kan daar ook niet mee met het niveau. Misschien komt het wel bij Valkanis of Maduro vandaan. Er klopt in ieder geval iets niet.

26-02-2024 08:45

AjaxHoorn +32989

Onvoorstelbaar idd. Zelfde geld voor Mannsverk. Die is comfortabel aan de bal. Dat missen we nogal.

26-02-2024 08:48

Yeshyeshyall +11024

Mwhoa Mannsverk misschien 2 potjes gespeeld in jong en niet extreem opvallend, wel prima.

Met Kaplan offer je meteen of topaankoop Sutalo of talent Hato. Snap wel dat ze daar beetje voorzichtig mee zijn

26-02-2024 08:55

FransHoek +9000

Je kunt zo'n goede verdediger als Kaplan niet op de bank laten zitten, terwijl je verdediging op dit moment de zwakke plek is. Dan moet er gewoon iets veranderen en dan gaat het maar ten koste van iemand. Zoveel tegendoelpunten kan echt niet.

26-02-2024 08:59

Cosey2 +7244

Dat hij Kaplan nooit opstelde wil zeggen dat hij dik tevreden was over het duo dat er nu stond.

26-02-2024 09:00

Richard Suurd +91

Spelers die niet presteren continu het vertrouwen geven door ze wel op te stellen vindt ik normaal wel een goed iets en zal ook wel werken maar in dit team heeft dat geen zin want er zakken te veel door de ondergrens of zijn hopeloos uit vorm .
Als je dan ook nog eens je tactiek aan gaat passen door met 5 verdedigers te gaan spelen waarvan er maar 1 iemand echt kan verdedigen dan snap je er dus niets van.
Eigen opgeleide spelers renderen beter in een goed draaiend team of ze moeten al exceptioneel goed zijn dus tot zover het Ajax DNA als je alleen maar spelers haalt die dat niet hebben… lang verhaal kort, er is genoeg over te zeggen en doen maar het is begonnen in de top bij de stropdassen, daar zit / zat een stelletje kanslozen die hun eigen verkozen boven Ajax !

26-02-2024 08:38

Eurysaces +29586

Wanneer gaan ze nou eindelijk inzien dat de problemen die ze op de back positie hebben, ook op te lossen is door te spelen zonder backs?

Sosa, Martha, Gaaei, Gooijer, Rensch. Geen van deze jongens heeft het (op dit moment) in zich om de functie te bekleden. Waarbij de 1 nog slechter is dan de ander en geen van deze spelers een solide bijdrage kan leveren aan zowel de aanval, als de verdediging. Ze verstoren het voetbal en zorgen voor tegendoelpunten.

3-4-3 en 3-2-3-2 zijn geen sprookjes, er mag echt zo gespeeld worden. Met middenvelders als Mannsverk en Henderson die nu op de bank zagen, had je het team enorm kunnen versterken. Zelfs een Vos zou een veel betere optie zijn voor het team dan Sosa.

Stop met die backs die we niet hebben!

26-02-2024 08:34

Koekie87 +21038

Tja van 't Schip is puur aangesteld vanwege zijn Ajax achtergrond. Want het heeft echt niet gelegen aan zijn resultaten bij zijn eerdere clubs waar hij trainer was wat hem geschikt maakt als trainer van Ajax. Ongetwijfeld zullen er wel weer mensen gaan roepen van we hadden niemand of hij heeft het toch maar aangedurft om Ajax te leiden ondanks de vervelende situatie waar hij in zat, maar dat betekend uiteraard niet dat hij niet kritisch beoordeeld mag worden op de slechte resultaten van de afgelopen weken. Dat het op het begin goed ging onder zijn leiding heeft naar mijn idee meer te maken met een soort domino effect wat je vorig jaar ook zag toen Heitinga opeens voor de groep stond na het vertrek van Schreuder dan dat zo een jongen een echte openbaring is als trainer. Want bij beide zie je een zelfde terugkerend patroon dat het na verloop van tijd niet om aan te gluren is, spelers die in bescherming worden genomen maar ook dat het tactisch gewoon zeer beperkt is wat ze laten zien als trainer.

26-02-2024 08:12

AjaxDeBesteClub +18786

Er is toch wel weer een groot verschil in reactie tussen Gaaei die gisteren een tegengoal veroorzaakt, en Gooijer die er vorige week 3 veroorzaakte. Gaaei wordt compleet afgeschreven en Gooijer wordt in de basis geschreven. Blijft apart om te zien dat mensen dat (zelf) niet door hebben.

26-02-2024 08:12

Koekie87 +21038

Gooijer is eigen jeugd en mag je niet kritisch over zijn want Ajax DNA. Zelfde geld voor van 't Schip. Want een trainer zonder Ajax DNA was met dit soort resultaten allang de Arena uitgejaagd.

26-02-2024 08:14

FransHoek +9000

Omdat Gooijer nog een beetje normaal kan voetballen en passen, ook al is het geen wereld talent. Gaaei loopt de bal over de zijlijn, schiet de bal blind naar voren en zijn voorzetten komen niet aan.

26-02-2024 08:50

AjaxDeBesteClub +18786

Daar zit wat in. Aan de andere kant is het voor een back belangrijk om veel op te komen. En dat zie ik bij Gooijer weer minder.

26-02-2024 09:13

Pimpie +868

Dit is het slechtste Ajax ooit

26-02-2024 07:40

microfoonannabool +5849

Ajax staat 29 punten achter koploper PSV. In de hele historie van de Eredivisie hadden de Amsterdammers niet eerder zo'n grote achterstand op de eerste plaats.

26-02-2024 06:50

AjaxHoorn +32989

Wat ik misschien wel de grootste mispeer van de transferzomer vind is dat je enige rechtsbuiten op huurbasis laat vertrekken en een team achter laat zonder rechtsbuiten.

26-02-2024 02:26

JanBiesbos +29458

Als berghuis bergwijn gebleseerd zijn:

Akpom Brob
Sosa Branco hendo mans rensch
hato kaplan sutalo
Ramaj
Kaplan mansverk vielen goed in.

Of rensch op positie sutalo en forbs wingback op rechts

26-02-2024 01:57

DeWijsneus +25818

Forbs als wingback op rechts. Volgens mij ben ik nog niet wakker. Of wil ik niet wakker worden.

26-02-2024 06:21

arufred +9873

Zekerheden voor mij zijn:Kaplan,Hato,Branco,Ramaj,Henderson,Brobbey,Rijkhoff.
Twijfels: Berghuis,Akpom,Rensch, Mannsverk,Gooier.
Verkopen: Tahirovic,Sosa,Gaaij,Melic,Bergwijn,Tahirovic,,Sutalo,Forbs..

26-02-2024 00:27

LukaLitmanen +82622

Berghuis is beter/belangrijker dan branco, rijkhoff, Kaplan geweest

26-02-2024 06:38

Sjaakie +5837

Wat liep die Rensch weer te verzaken, zo speel je alsnog met 4 verdedigers. Gaaei maakt fouten (is waarschijnlijk ook geen Ajax-niveau), maar probeert het in ieder geval nog. Diefijn slofte er weer grotendeels voor spek en bonen bij.

26-02-2024 00:26

komopajax777 +13375

Komend seizoen hebben we een echte toptrainer nodig.Van het Schip is dat duidelijk niet en nooit geweest.Na zijn opmerkingen over de selectie krijgt hij de groep ook niet meer mee lijkt het wel.
Kaplan had al weken lang opgesteld moeten worden.Dat is een echt toptalent die uit het goede hout is gesneden.Mannsverk dient zich nu ook nadrukkelijk aan.Lichtpuntjes dus.

26-02-2024 00:23

Aurelius1 +19736

Ah, daar is ie weer, de vaste oplossing voor het gebrek aan kwaliteit in het elftal: de trainer ontslaan.

26-02-2024 00:50

PuntNaarAchterSVP +5524

Ja, want de trainer heeft geen invloed, toch? Alleen de spelers. Maar wie bepaalt ook alweer welke spelers op het wedstrijdformulier staan?

26-02-2024 01:55

ReconditeNL +6490

Een goede trainer kan zelfs met matig of redelijk materiaal goed presteren (zie Slot, Ten Hag bij Utrecht, Postecoglu, Knutsen, etc.) Een goede selectie met een matige trainer kan ook presteren. Een matige selectie met een matige trainer? Zie het resultaat.

Niet zo gek dat men oppert voor het veranderen van trainer aangezien dat veel makkelijker is om een verandering teweeg te brengen dan de gehele selectie te veranderen.

26-02-2024 02:35

Runnerlex +1802

Het is beide , je heb een Ajax onwaardige selectie en trainer.

26-02-2024 06:47

Aurelius1 +19736

Nee, nonsens. Je hebt slechts te maken met supporters wiens verwachtingen omhoog zijn gegaan nadat Ajax van de 18de naar de 5de plek ging. Iets waarvoor ze van 't Schip de credits gaven, terwijl dit gewoon een normale regressie naar het gemiddelde is, en het zou ook zijn gebeurd onder Steijn. Nu zijn de verwachtingen echter verhoogd, en alles waar van 't Schip eerst om geprezen werd (selectie had zogenaamd een arm om de schouder nodig) wordt nu tegen 'm gebruikt (van 't Schip is te soft). Echter, dit ís de plek waar Ajax hoort te staan op basis van de kwaliteit van de selectie. Het stond al vast op 31 augustus dat Ajax op deze plek zou komen, ongeacht trainer.

Mensen moeten begrijpen dat er geen objectieve maatstaf voor een goede trainer is. Wat een goede trainer is, wordt slechts bepaald door de onderbuik, de perceptie en het moment in de tijd.

26-02-2024 07:07

Breuk +25559

Het zijn barre tijden. Ik ga dit weekend weer achter me laten en focus op de toekomst . Te beginnen met over een paar uur mijn 2 kaarten voor de wedstrijd tegen Aston Villa te kopen .We blijven trouw !

26-02-2024 00:03

LukaLitmanen +82622

Hlynsson verliest weer 11 van de 14 duels

26-02-2024 00:00

Ajaxsupporter02 +14543

Hij kan een hoger tempo ook niet aan. Moet sowieso rust krijgen/invaller zijn, maar volgens mij is Schip diep onder de indruk van hem.

26-02-2024 00:07

komopajax777 +13375

Hlynsson is 19 en nog niet geheel toe aan dit niveau.Geef Fitz-Jim maar eens kansen.Die heeft voetballend vermogen en kan een man voorbij.Maar ook hij
is fysiek nog niet sterk genoeg.Heel onprofessioneel van Ajax.

26-02-2024 00:26

Ajaxsupporter02 +14543

Fitz-Jim heeft minder fysiek nodig met zijn technische capaciteiten. Hlynsson hoort maximaal wisselspeler te zijn momenteel.

26-02-2024 00:41

jerryisthename +32159

Plus; Fitz-Jim schiet die ballen er van alle hoeken binnen, zoals hij laatst ook weer liet zien op de training.

26-02-2024 04:24

ajaxmastery +1439

Rensch-Kaplan, Hato links.
De enige sterkte van Rensch is zijn opbouw.
Op links heb je niks aan hem.
Dus los je daarmee het probleem Sosa niet op.
Bovendien moet je druk wegnemen bij Hato.

Heb nog geen oplossing voor het middenveld en aanval.
Alleen VdBoomen en Brobbey zijn zekerheden.

25-02-2024 23:49

GNBL +90772 moderator

Rensch kan niet verdedigen.

25-02-2024 23:53

ajaxmastery +1439

Je hoeft niet te verdedigen als je de bal hebt.

En slechter dan Sutalo kan niet.

25-02-2024 23:58
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.