'Ajax heeft geen Antony of Kudus, het zijn nu vooral no-nonsense voetballers'

door NielsOpdam 46

Bron NOS

'Ajax heeft geen Antony of Kudus, het zijn nu vooral no-nonsense voetballers'

door NielsOpdam 46

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Ajax heeft een sober team met een enorme teamgeest, zo vertelt Ted van Leeuwen in gesprek met de NOS. Van Leeuwen was jarenlang technisch directeur bij clubs als FC Twente en NEC. Hij ziet dat het huidige Ajax vol zit met strijders. De Amsterdammers staan momenteel zes punten voor op achtervolger PSV, maar de ploeg van Francesco Farioli komt zondagmiddag nog in actie tegen NAC Breda.

Afgelopen seizoen had Ajax een 'selectie zonder ziel', maar inmiddels is er een 'kampioensploeg vol strijders', schrijft de NOS. Volgens Van Leeuwen is er een 'enorme teamgeest' te zien bij de Amsterdamse club. 'Het zijn nu bij Ajax vooral no-nonsense voetballers. Terwijl de club juist altijd spelers had die boven het maaiveld uitstaken. Nu is die er, al dan niet bewust, niet. Dit Ajax heeft geen Antony of Mohammed Kudus. Dit is een sober team.'

'Ik zag ze zelfs tijdrekken. Dat was nooit iets van Ajax', vervolgt de voormalig technisch directeur zijn verhaal. Van Leeuwen heeft wel begrip voor de ingeslagen weg bij de Amsterdammers. 'Maar goed, ik snap het, als je ziet waar ze vandaan komen. Het is heel knap hoe ze het gedaan hebben, zonder echte uitblinkers.'

Tekst gaat verder onder de foto.

davy klaassen wout weghorst ajax almere city 24 25
Wout Weghorst en Davy Klaassen zijn twee van die 'no-nonsense voetballers'. Zij bepalen mede de normen en waarden in de kleedkamer, vindt teamontwikkelaar René Felen.

Volgens Van Leeuwen probeert een technisch directeur altijd een centrale groep te formeren van vier of vijf spelers uit de eigen jeugd. 'Daar kunnen dan spelers van buiten bij. Die groep kan de rest namelijk ook helpen of opvangen met van alles en nog wat. Als je dat niet hebt in een selectie, werkt het niet. Succes wordt behalve door individuele kwaliteit ook bepaald door hoe je groep is. En soms valt een elftal toevallig geweldig in elkaar', vertelt de voormalig beleidsbepaler.

'Daarmee wordt ook de onderkant omhooggestuwd'

René Felen, die als teamontwikkelaar al jarenlang samenwerkt met Ronald Koeman, ziet dat Ajax 'veel cultuurbewakers' in de selectie heeft. Namen als Wout Weghorst, Davy Klaassen, Remko Pasveer en Jordan Henderson bepalen de normen en waarden in de kleedkamer, vertelt Felen. Ongeacht de hoeveelheid speeltijd geven zij altijd het juiste voorbeeld. Bij dit soort spelers staat het team voorop.

'Bij Oranje was Kevin Strootman daar heel goed in. Of recenter Marten de Roon en Daley Blind', vertelt Felen. 'Daar heb ik het vaak met ze over gehad. Natuurlijk wilden zij ook spelen, maar ze hadden ook als wissel een enorme waarde. Daarmee wordt niet alleen de bovenkant gestimuleerd, maar wordt ook de onderkant omhooggestuwd. Dat is een wezenlijk onderdeel in het succes van een team.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Nr.10 +111778

Kudus hebben we dacht ik 9 miljoen voor betaald. Een Martinez was geloof ik maar 6. Goed scouten en je kan betaalbare, directe kwaliteitsimpulsen halen. In die categorie hebben wij er wel een aantal nodig willen we volgend seizoen niet voor paal staan in de Champions League.

06-04-2025 22:18

NouridolbergNeres34 +1926

Ik vindt Hato, Taylor en Godts geen sobere voetballers maar oke.

06-04-2025 22:17

AlexIbarra +19352

Je hebt op zich gelijk maar we eindigen vanmiddag met Rasmussen-Weghorst-Edvardsen. Konadu als basisklant.
Dat is dan je voorhoede.

Godts, Traoré en Berghuis zijn de mensen die een beetje iets next level kunnen met een bal maar die zijn alledrie (nog) heel wisselvallig, fysiek zwak of niet erg professioneel. Taylor is een leuke voetballer maar zeker niet iemand die 2x per week het spel naar zich toetrekt en strooit met acties en assists.

Frenkie vs Hendo, Ziyech vs Traoré, Dolberg vs Brobbey, Mazraoui vs Gaaei. Dan ziet het er tegenwoordig toch allemaal een stuk minder elegant uit dan 5 jaar geleden?

06-04-2025 22:40

Balgevoel +31393

@NouridolbergNeres34

Balletje van Taylor op Konadu smaakte naar meer. Mag-ie vaker doen, dat was zeker geen no nonsense-passje...

07-04-2025 13:57

chriseverhard +3646

Gewoon antman halen volgend seizoen 23 jaar kost maar 4 mil heeft al 14 assist geleverd.
Vind hem beter dan traore en hij is 2 benig.

06-04-2025 20:47

RJB1979 +26131

Ik wil ook weer eens een keer lekker aan de onderkant gestimuleerd worden.

06-04-2025 13:28

Oxxer +165748 moderator

Wat mij betreft had Ted van Leeuwen, een technisch rol binnen Ajax: Head Scouting, Head Recruiting of beter nog, Technisch Directeur. Ted haalde bij AGOVV en Vitesse, met beperkt budget, interessante spelers. Daarnaast interviews zoals bij POW news zijn entertainment.

https://youtu.be/jGWgiIvFD_Y?si=fBNR9TxVswntyWXs

06-04-2025 12:27

Amp +38220

Een van de weinigen die wist hoe je een interview met POW moest aangaan hahaha geweldig

06-04-2025 12:37

Oxxer +165748 moderator

“ Wat doe je de hele dag?

Koffie halen, tv kijken, gaat lekker zo. 😂😂😂

06-04-2025 12:57

wijzijndebeste123 +166594

POW: "Ben je bang voor Jordania?"

Ted: "Ja ik kijk elke ochtend onder m'n auto"

06-04-2025 14:27

Oxxer +165748 moderator

Ted heeft een veel beter netwerk en inschattingsvermogen dan Kroes en De Lang samen. Bij AGOVV haalde hij KJH, Mertens en Chadli binnen. Een smet op zijn cv vind ik dat hij Schreuder te lang bij FC Twente heeft laten zitten.

06-04-2025 14:51

Matts +2154

Klopt. Als we kampioen worden is het echt een kampioenschap van het collectief, en bovenal van Farioli. Taylor, Hato, Sutalo en Pasveer steken er wat mij betreft dit seizoen wel echt bovenuit, maar het zijn allemaal niet echt "artiesten".

Goeie gast trouwens, Ted van Leeuwen. Wellicht te nuchter (en nu te oud) om ooit bij ons aan de slag te gaan, maar hij heeft wel altijd een lekkere "no nonsense" kijk op voetbal.

06-04-2025 12:18

gi0vanni +7381

Die Matheus doet het ook niet slecht. Is voor 2,5 mil over te nemen. Prima betaalbaar dus doen.

06-04-2025 12:40

Slang3 +46240

Ajax heeft ze niet omdat er bewust voor gekozen is om ze niet te halen. Dat zal komende zomer niet anders zijn nu de contract verlenging met Klaassen rond is. En Rugani zullen ze ook wel overnemen

06-04-2025 11:44

AjaxYahudi +3289

Ben bang dat je gelijk hebt maar dat ze ver wilden gaan voor Moro gaf toch wel weer een positief signaal.

06-04-2025 12:38

Dennisjez +1115

Rugani is als ik het goed heb transfervrij na dit seizoen. Misschien dat ze hem wel een contract aan zullen bieden. Maar overnemen hoeft dus niet

06-04-2025 14:09

Simpelishetmoeilijkst +25496

Denk dt Ruggani echt best veel waarde heeft voor Ajax. Verliest zelden zijn duels. Misschien niet een goede opbouwer, maar verdedigend prima voor Ajax, alswel qua mentaliteit.

06-04-2025 14:45

Hersenspinsel +8370

Wat een onzin.
Ajax heeft spelers als Godts en Traoré die veel creativiteit in hun spel leggen.
Dat ze ook meedoen met het collectief is wel een reden voor het huidige succes van Ajax.
Ten Hag hield Kudus vaak buiten het team omdat hij hem onvoldoende een teamspeler vond, daar was ik toen kwaad over.

06-04-2025 11:41

willem1958 +8923

Anders ik wel, wat heb ik me zitten ergeren aan ten Hag indertijd dat hij af en toe Kudus een invalbeurtje gaf van 10 minuten of zo, dat soort voetballers wil je op het veld zien.
Als hij aan de bal kwam zat ik op het puntje van m'n stoel vol verwachting wat ie nu weer ging doen maar ten Hag vond het te risicovol en zette bjv Alvarez als non voetballer en stofzuiger op zes voor de balans terwijl op zes als centrale positie moet een hele goede voetballer staan die het spel verdeelt en verdedigend z'n taken uitvoert.

06-04-2025 11:54

Hersenspinsel +8370

Juist!
Als Godts, Brobbey en Traoré wat effectiiver waren geweest hadden we deze non discussie helemaal niet gehad.
Misschien volgend jaar, ik heb zin in vanmiddag, we zijn er nog langggggggg niet.

06-04-2025 12:01

Nr.10 +111778

Sowieso is het wel erg minimaal als je maar twee creatieve spelers in je selectie hebt als Ajax.
Daarnaast zijn ze beiden eigenlijk ontzettend wisselvallig en (nog) niet goed genoeg voor een basisplaats bij Ajax.
Het lijkt mij een volkomen terechte observatie dat we veel te weinig creativiteit in de selectie hebben en te weinig kwaliteit in de voorhoede.

06-04-2025 22:25

AFCACruijff14 +163226

Het zijn inderdaad bijna allemaal gasten die vooral in teambelang denken. Het AD had wel een mooi artikel over Berghuis dit weekend, hoe hij is getransformeerd van een wat lastige jongen met veel individuele klasse naar een echte teamspeler. En zo is het ook wel, iedereen werkt zich kapot voor het team en niemand voelt zich beter of belangrijker.

06-04-2025 11:26

Juan62 +46805

Ff het hele stuk er maar bijgezet ipv de korte AS samenvatiing, die er toch iets anders en ietwat negatiefs van weten te maken, wat het beslist niet is.

https://nos.nl/artikel/2562540-ajax-koerst-af-op-kampioenschap-mede-dankzij-keuze-voor-karaktervoetballers

06-04-2025 11:25

Hersenspinsel +8370

Dat werpt inderdaad een ander licht op dit verhaal.

06-04-2025 11:49

AdK +1663

De meest negatief insinuerende headliner hebben ze hier weer gepost op AS, terwijl het artikel daar totaal niet om draait!!!

@AS kom op nou zeg, over stemmingmakerij gesproken! Doe er dan zelf ook niet aan mee!

@Juan: bedankt voor de link

06-04-2025 12:26

Koscar +5415

Het lijkt sober omdat het minder aanvallend is, maar een Godts is echt niet soberder dan Antony of Kudus. Traoré ook geen sobere speler.

06-04-2025 11:21

Matts +2154

Godts zou wel zo'n speler kunnen worden idd. Dit seizoen nog een beetje wisselvallig en vrij vaak geblesseerd, maar dat wisselvallige is vaak het geval bij buitenspelers van die leeftijd. Ben benieuwd hoe hij het komend seizoen gaat doen (mits hij blijft; waar ik wel van uitga).

06-04-2025 12:22

Stoffel +18576

Stel je even voor, een Kudus die door Farioli voor de ploeg door het vuur zou gaan. Dan hadden we vandaag al op het Museumplein kunnen staan.

06-04-2025 11:18

NouridolbergNeres34 +1926

Kudus had niks met Ajax, pure broodvoetballer. Kon geweldig ballen maar ik miste altijd bij hem dat hij door het vuur ging voor zijn club/ team.

06-04-2025 22:20

Kreugerrand +910

Ajax heeft die wel degelijk enkel we hebben een no nonsens trainer die ziet dat .

06-04-2025 11:14

Kreugerrand +910

Ow me vingers zijn weer sneller 🤗😂
Aangepast thanks 👊🏻🍺

06-04-2025 11:20

twynestar +28777

haha gelukkig

06-04-2025 11:45

Dolblij +45813

En met een no-nonsense trainer. Dat wordt gewoon een no-nonsense kampioenschap.

No nonsense !

06-04-2025 10:55

Biss +10863

Wij Zijn Ajax Wij Zijn No-nonsense!

06-04-2025 10:57

twynestar +28777

precies, laat de rest amar no-prizes zijn

06-04-2025 11:20

Juichtoon +32949

Ja joh die Henderson was aanvoerder van een club die de CL won...middelmaat man...

06-04-2025 10:53

Kreugerrand +910

Spanje ook waar Rosa speelde kunnen er ook niets van net als die Duitsers amateurs Ajax onwaardig of zo iets 😂

06-04-2025 11:15

willem1958 +8923

Klopt wel, er zitten nu een paar spelers tussen die iets extra's hebben,: Godts en Traore bijv maar geen echt bijzondere spelers natuurlijk en zeker is de teamgeest heel goed, een beetje vergelijkbaar met de eerste twee jaar van ten Hag vind ik.
Mokio heeft ook wel iets van Frenkie bijv maar in iets mindere mate maar die moet echt nog doorgroeien net als Faberski, dat kan ook een bijzondere speler worden.
Het is minder spectaculair momenteel maar de resultaten zijn prima.

06-04-2025 10:13

Biss +10863

Enigszins met jou (en Ted) eens, komt ook door het inkoop en jeugdbeleid van de laatste jaren.

Maar Godts is wel echt een uitzondering hoor. Een hele speciale voetballer, nog wat ongepolijst maar die gaat nog heel veel voetbalsupporters vermaken.

06-04-2025 10:44

willem1958 +8923

Daarom noemde ik Godts ook maar het is geen Frenkie of Kudus bijv die echt bijzonder waren, net als Ibrahimovic of Bergkamp bijv als we wat verder terug gaan.
Dat soort spelers die zo supergetalenteerd zijn die zijn er gewoon weinig en die kan Ajax meestal niet (meer) aankopen of je moet een keer mazzel hebben maar misschien stroomt er via de jeugd af en toe weer een bijzondere speler door.

06-04-2025 11:48

Paulios +722

Nooit zien tijdrekken? Ok….

06-04-2025 09:57

Rymesyt +8196

Ik wilde net zeggen, ook het elftal onder Ten Hag kon dat doen als dat nodig was. Tadic, Antony, Martinez en zeker Onana waren daar echt geniaal in.

06-04-2025 10:40

Biss +10863

Toen zeiden ‘wij’ terecht dat het niet bij Ajax paste. Was genoeg kritiek op.

06-04-2025 10:42

Rymesyt +8196

Ja, eens. Ik praat het ook niet goed, ik haat theater en tijdrekken. Maar dat neemt niet weg dat het dus niet zo is dat je dat vroeger nooit zag bij Ajax

06-04-2025 10:46

Biss +10863

Ligt er dus een beetje aan wat je onder ‘vroeger’ verstaat.
Ik wilde aangeven dat het nooit normaal is geweest, toen dus ook niet.
Nu wordt het blijkbaar meer geaccepteerd, ook onder de fans, dat is wel een verandering. Maar zo zijn er dit seizoen wel meer dingen anders 😅.

06-04-2025 10:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.