Spaan klaagt over gevaarlijk balverlies De Jong

door Bart Veenstra 37

Spaan klaagt over gevaarlijk balverlies De Jong

door Bart Veenstra 37

Laatst geüpdatet

Voetbalanalist Henk Spaan is in zijn column in Het Parool erg te spreken over enkele spelers van Ajax. Zo is er lof voor Hakim Ziyech, Matthijs de Ligt, Klaas-Jan Huntelaar en Dusan Tadic. Middenvelder Frenkie de Jong moet het echter ontgelden.

Spaan begint zijn column in ieder geval lovend. 'Heeft Ziyech ooit beter gespeeld voor Ajax?', vraagt de schrijver zich af. 'Hij veroverde ballen, trok zich terug op rechts en verstuurde de ene beautypass na de andere. Af en toe kwam hij naar binnen voor de oogstrelende combinatie met Tadic.'

Toch is er vanuit Spaan ook kritiek en wel op De Jong. De journalist vond hem slordig in de slotfase van de wedstrijd. 'De eerste die ze interviewden op tv was Frenkie de Jong, die gelukkig zelf zei dat er bij 3-0 sprake was van concentratieproblemen. Hij verloor de bal namelijk in de 76ste, de 83te, de 88ste en de 90ste minuut en steeds te dicht bij de zestien naar mijn smaak.'

Spaan wil echter niet als een negatieveling overkomen en eindigt zijn column dan ook weer positief. 'Maar geen gezeur, Ajax speelde steengoed met Ziyech, Huntelaar, Tadic en de blonde Ramos als uitblinkers', doelt Spaan met zijn laatste beschrijving op De Ligt. 'Dat De Ligt nog steeds bij Ajax speelt, is het nieuwe Mirakel van Amsterdam. Matthijs was na afloop ook streng over onnodige slordigheden (Frenkie). Dat gold niet voor zijn zoveelste kopdoelpunt à la Ramos.'

Lees meer over:
Plaats reactie

L1tman3n +0

Als je dan al gaat mierenneuken, noem dan de 32jarige schöne, die nog steeds met enige regelmaat op belangrijke momenten verslapt en dom balverlies lijdt.
Laat frenkie maar eens een heel seizoen staan, je weet niet wat je gaat zien als die gozer in vorm op z'n favoriete positie speelt. Dan zal ie ineens wel weer 'te goed voor de eredivisie' zijn.
Nee, het enige wat niet goed was tegen Luik, was de verslapping van het hele team behalve tagliafico zo ongeveer halverwege de tweede helft en het niet afmaken van de vele kansen.
Overigens kwam die verslapping mede doordat Luik ook helemaal niet meer probeerde er wat van te maken. Al vanaf de 60e minuut (!) gaven ze geen druk meer en bleven ze compact staan en counteren.
Ik heb zelf genoten van ziyech, tadic, neres, frenkie en tagliafico. Had iedereen maar dezelfde instelling als tagliafico, die verslapte geen moment.

16-08-2018 08:58

Daneman +1387

Ik vind midden veld met ziyech, frenkie, Donny en of , Schone in sommige opzichten te licht/te jong. tegen Luik pakte het voetballend nu goed uit. Maar tegen PSV werd het middenveld overlopen. Ik vind Schone matig verdediger. Toch wel een vereiste als cvm. En de jong is ook nog te licht tegen sterke middenvelders

16-08-2018 06:08

geronimo +4

Ik mis nog de negatieve reactie van Aad de Mos

16-08-2018 00:02

Schwalbino +11

Messi en Ronaldo verspelen de bal elke wedstrijd wel een of meer keren. En Frenkie is nog niet van dat niveau.

15-08-2018 21:32

Babayaka +7

Ach al dolt Ajax real Madrid dan nog zal die wat te zeiken hebben.

15-08-2018 18:29

Schwalbino +11

Winnen ze van Real dan is het: "Ze hadden meer moeten scoren".

15-08-2018 21:34

Bocarra +14

Je hoort mij niet zeiken hoor over de wedstrijd van gisterenavond. Maar het balverlies van Ziyech waarna standaard de bal tegen de paal kon schieten was er ook. Maar als je een beroepszeikert bent is het heel moeilijk om toch niet effe iets te zeiken. Of niet Henkie Spaan?

15-08-2018 16:45

MH1988 +75

Frenkie de Jong vind ik een goede speler. Toch zou ik met Donny vd Beek spelen i.p.v. de Jong. Iets aanvallender, iets meer diepgang. Voor de rest is deze 11 wat mij betreft zeker de sterkste op dit moment.

15-08-2018 15:31

Barra +5529

Frenkie kan ook wel aanvallender spelen, maar krijgt door ten Hag duidelijk een andere rol toegewezen. Hij stond gelukkig al aanvallender dan de vorige wedstrijd tegen Luik en hierdoor konden ze ook veel meer pressie op het middenveld geven, waar ze de vorige wedstrijd veel te ver achteruit liepen. In de meeste elftallen zal Frenkie een aanvallende creatieve rol krijgen, maar omdat wij Tadic en Ziyech al hebben moet hij het op een andere positie waarmaken. Maar je kunt toch niet stellen dat hij niet de capaciteiten heeft om als 8 of 10 te spelen?

15-08-2018 16:18

waayop +882

Frenkie de beste speler, heb je de wedstrijd wel gezien? En heb je zijn eigen commentaar op de wedstrijd gehoord?

16-08-2018 14:38

Aeter +6634

Je kunt gewoon met Ziyech hangend op rechts spelen, van de Beek op 6 de Jong op 8 en Tadic op 10. Lijkt me een prima middenveld.

17-08-2018 03:34

3sterren +20205

Van wie ik gisteren echt heb genoten waren Tagliafico, Huntelaar, en in iets mindere mate Tadic, buiten die Zidane actie en assist op Neres heb ik niet veel bijzondere acties gezien en natuurlijk enorm genoten van de magistrale Ziyech, de leemte die hij zal achterlaten als hij vertrekt. Ik moet er niet aan denken. Als er één middenvelder van Ajax de wereldtop kan halen dan is Ziyech het wel. Hoe hij het spel van de ene hoek naar de andere hoek verplaatste met zijn loepzuivere passes over ± 35 meter, was echt genieten. En natuurlijk de veldheer De Ligt. Wat een beest, in de goede zin van het woord.
Frenkie echter speelde in mijn ogen een verdienstelijke pot, maar wat velen zien: ”in potentie wereldtop” (dat zal er heus wel een keer uitkomen), zag ik gisteren in de Johan Cruijff Arena niet vaak, hij hield het nog een beetje verborgen.
Maar niets dan lof voor hem en de rest van het team. Wat een voetbalshow!

Enige nadeel van zo’n gave pot is dat je de wedstrijd weliswaar wint, maar daarentegen je stem verliest. Dat was het mij echter meer dan waard.
En nu die Russen mollen …

15-08-2018 15:29

ajaxminimax +5471

Zeiken om het zeiken. Risico nemen, daar houden analisten nou eenmaal niet van.

15-08-2018 14:50

Champy +1

Frenkie maakte wat technische foutjes, en raakte daardoor de bal kwijt, en enkele keren op een gevaarlijke plek. Was niet echt des Frenkie.

Risico nemen is als je nog iemand uitkapt, of voorbij wil dribbelen..

15-08-2018 15:36

Tinus +10405

Flauwekul natuurlijk. Spaan noemt zelfs de minuten er voor je bij. Die momenten moeten er wel uit, lijkt me duidelijk.

15-08-2018 16:48

Schwalbino +11

Wat wil je een robot die op veilig speelt of een speler die risico's neemt? Je krijgt dit er niet uit bij de Zyechs en de Jongs. Net zo min kreeg je het bij Boilessen eruit (alleen had hij niet de potentie van Zyech of De Jong).

15-08-2018 21:39

Tinus +10405

Natuurlijk snap ik ook wel dat het inherent is aan het type speler. Ook juich ik juist toe dat er vaker ingedribbeld wordt of dat de middenvelders strak worden ingespeeld. Daar horen af en toe fouten bij. Neem bijvoorbeeld Veltman, die speelt liever een middenvelder in dan dat hij terug speelt op de keeper. Dat gaat af en toe fout, maar prima. Maar dat neemt niet weg dat het in zo’n kort tijdsbestek niet zo vaak en zo makkelijk mag gebeuren. Het lijkt me dan ook niet vreemd om te stellen dat daar werk aan de winkel is.

15-08-2018 22:55

tikkie takkie +1022

Kijk nog eens naar de 1e grote kans van Huntelaar .. wie veroverde daar de bal op de tegenstander .. dat was Frenkie. Hij maakte inderdaad een paar fouten in de slotfase maar dat deden Schone en Ziyech ook een paar keer. Sterker nog door een foute pass van Ziyech kreeg Luik nog de beste kans op een tegentreffer. Verder niets dan lof voor Ziyech maar vind de kritiek op Frenkie van Spaan wel wat overtrokken!

15-08-2018 14:46

Jaridebeste +2

Eens. En ook Blind leverde de bal in de tweede helft zomaar 3 keer in.

15-08-2018 16:34

NouriVandeBeek +7

Ik vond Frenkie meer dan prima spelen tot het laatste kwartier. Toen werd die erg gemakzuchtig. Hakim ook overigens. Niet zo zwaar aan tillen. Mij zegt meer de eerste 70/75 minuten.

15-08-2018 14:22

Pheadrus +2

Denk ook terug aan zijn eerste wedstrijd tegen Anderlecht. Toen bakte hij naar eigen zeggen niet zo veel van. Dan is hij nu al weer een stuk verder. Dit komt goed. Hij heeft het.

15-08-2018 13:47

Pheadrus +2

Het viel mij ook op dat Frenkie een aantal keren (slordig) balverlies leed. Maar ik wijd dat niet aan onkunde. Hij moet zich nog aanpassen aan en groeien naar een hoger niveau. Hij is er natuurlijk lang uit geweest en zit nog in de opbouw. Hij doet er goed aan om nu nog niet naar Barcelona te gaan. Wie mij ook "tegen viel" was Blind. Die moet ook naar een hoger niveau. Hij had echt moeite met "scherp" inspelen naar een man in het centrum. Hij wil hem het liefst breed of terug op Onana spelen. Hij is de Boer nog gewend.

15-08-2018 13:45

masterrr +1

Klopt wat je zegt

15-08-2018 14:05

Remark +602

Klopt, en bovendien is dat soort foutjes inherent aan voetballers die risico's durven nemen. Kijk eens naar video's van Messi, of naar oude beelden van Cruijff; die leed ogenschijnlijk flink wat balverlies, maar afgezet tegen het aantal malen dat hij aan de bal was, bleek dat juist heel weinig te zijn. Frenkie was tegen Standard van alle spelers het vaakst aan de bal; 102 maal, waarbij slechts enkele malen balverlies werd geleden. Kom daar maar es om.... Hij moet alleen nog leren dat soort grapjes niet te dicht bij z'n eigen zestien doen, en daarom is het ook zo belangrijk dat hij veel speeltijd krijgt. Zelfs (of juist) een exceptioneel talent als hij moet kunnen leren van z'n fouten, en dat doe je het best onder druk in een wedstrijd die erom gaat, niet op een training waar balverlies je hooguit op wat hoon van je teamgenoten of een reprimande van de coach komt te staan.

16-08-2018 02:41

Babangida83 +23945

Tja, dat is de prijs die je betaalt voor het opstellen van een voetballer op die positie. Je wilt dat hij ook af en toe risico neemt, dat maakt het leuk om naar te kijken en dat creeert heel erg vaak je man extra op het middenveld. Naar mate De Jong meer ervaring krijgt op die positie, zal hij verstandiger worden met de momenten waarin hij risico neemt. Dat is een proces. Totaal logisch. Je wilt ook niet dat het risicoloos wordt. Dus dit is de prijs die je betaalt.

15-08-2018 13:35

AjaxPassion +3899

En daarbij deerde het ook niks dat het gisteren bij 3-0 een paar keer balverlies opleverde.

15-08-2018 16:09

Superman +50

Spaan vergeet Nico, Nico was werelds!

15-08-2018 13:31

Barra +5529

Datzelfde geld toch ook voor Ziyech, die net zo vaak balverlies leed? Oh nee Ziyech is een creatieve speler dus die mag dat... Frenkie speelde erg sterk op een paar slordigheden na, net zoals Ziyech natuurlijk die show stal. Als je niet ziet dat Frenkie eindelijk iemand is met flair en gogme die durft te voetballen, dan zul je het nooit zien.

15-08-2018 13:24

Barra +5529

Ja heb je gelijk in, al zou hij in een meer aanvallende rol ook prima uit de voeten kunnen. Hij is gewoon uitermate belangrijk in de opbouw, maar het lijkt idd minder spectaculair.

15-08-2018 13:47

Remark +602

Inderdaad, 'lijkt', want ik kan ongelooflijk genieten van de bijna achteloze manier waarop Frenkie wegdraait, kaatst en ballen wegsteekt. Dat oogt wat minder spectaculair dan de (ook schitterende) acties van Ziyech, maar is voor mij het kenmerk van de echte grote voetballer: Iniesta, Xavi, Pirlo, Valderrama, dat werk. Om je vingers bij af te likken: kunstbiljarten op gras.

16-08-2018 02:53

Redrum +96213

Laten we het erop houden dat de concentratie wat verzwakte toen de buit binnen was en dat Frenkie er ook doorheen zat op het eind. Maar dat soort slordigheden mogen natuurlijk gewoon niet, want Standard kreeg hierdoor opeens een aantal grote kansen uit het niets.

15-08-2018 13:20

RaynoFischer +18

Hij werd tegen het einde idd een beetjje gemakzuchtig of zat er gewoon doorheen kan natuurlijk ook
Het is dat het al lang klaar was, maar dat kan ook een keer slecht aflopen

15-08-2018 13:17

Bjorn +12628

Terechte kritiek, ik dacht exact hetzelfde gisteravond. Ook Ziyech en Blind verloren hem 1x heel knullig dicht bij de 16. Mag niet op die plek en op dit toneel.

15-08-2018 13:17

leeuwenhart +100

ben het niet vaak eens met Spaan maar nu heeft hij een punt. De Jong "speelt" nog teveel en maakt nog teveel foutjes , overschat zich zelf soms ! Maar komt goed zit in de leeftijd zullen we maar denken !

15-08-2018 13:07

Horrontelli +3

Spot on wat mij betreft.

15-08-2018 12:59

Dapperestrijders81 +2111

Helemaal mee eens! Irriteerde me mateloos aan dat geklungel achterin!

15-08-2018 13:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.