Mossou over 'hetze': 'Bij Ajax altijd zelfde patroon'

door Bart Veenstra 25

Mossou over 'hetze': 'Bij Ajax altijd zelfde patroon'

door Bart Veenstra 25

Laatst geüpdatet

Voetbaljournalist Sjoerd Mossou ziet in dat er op dit moment een soort hetze wordt gevoerd tegen Ajax-trainer Erik ten Hag. De verslaggever legt in het online programma 'Panenka' van De Gelderlander uit dat het typisch iets voor Ajax is om een trainer overal de schuld van te geven.

'Hij past niet in het pulletje, maar dat wisten we van tevoren', begint Mossou. 'En als je bij Ajax niet in het pulletje past, krijg je bij Ajax vanuit bepaalde hoeken een draai om je oren. Op een gegeven moment dacht ik ook van: straks verschijnt er een bericht dat Ten Hag in zijn vrije tijd zeehondjes doodknuppelt.'

Volgens Mossou wordt er van Ten Hag dan ook een soort boeman gemaakt. 'Daardoor wordt hij wel steeds sympathieker, vind ik. Bij Ajax zie je altijd hetzelfde patroon. Hoe vaak hebben we dit nou wel niet gezien?', doelt hij op trainers als Louis van Gaal en Peter Bosz die in hun eerste periode als trainer van Ajax ook werden 'uitgekotst'.

'Het hoort bij die club', vindt Mossou. 'Daarom heeft Ten Hag ook wel de potentie dat wanneer hij dit overleeft hij een cultfiguur kan worden. Hij praat een beetje gek en past eigenlijk niet bij Ajax. Als de supporters van Ajax humor hebben, zetten ze Ten Hag straks heel hoog te paard.'

Lees meer over:
Plaats reactie

ETM +3

Vanuit bepaalde hoeken? Welke hoeken dan? Wat een slappe tekst. Leg dan uit wat je precies bedoeld. Het is waar dat Ten Hag vanaf zn komst onder vuur ligt. Dat komt ook door timing. Dat vuur wordt dan telkens aangewakkerd door de media. Maar welke invloedrijke mensen vanuit Ajax zelf hebben dat vuur dan gestookt? In welke hoek moet ik dat zoeken?
Het is verder gewoon logisch. Vrijwel iedere trainer bij Ajax ligt onder een vergrootglas en de eisen zijn heel hoog. En aan vrijwel iedere trainer kleeft wel iets om tegen hem te gebruiken. Frank De Boer was wat dat betreft een beetje een uizondering.
Maargoed, dat is ook Ajax. En als je dan met dominant aanvallend voetbal succes boekt dan dooft het vuur. Hoezeer de media ook met olie blijft smijten.

Ik vind trouwens niet veel mis met de presentatie van Ten Hag. Ik heb persoonlijk totaal geen moeite met zn uitstraling. Lijkt me een sympathieke man, en ook absoluut wel iemand met kwaliteiten als trainer. Ik ben alleen voetbal inhoudelijk niet altijd gecharmeerd van wat hij zegt. Maar dat had ik bij velen trainers voor hem ook. Bosz was eigenlijk een uitzondering. Maar ook dat moet je wel een beetje relativeren. Trainers praten binnen beperkte kaders als ze de pers te woord staan.

Ik vind Ten Hag wel een vreemde vogel en in dat licht bezien past hij wel uitstekend bij Ajax :)

25-08-2018 03:52

DonAdam +2360

EtH maakt zichzelf de kop van jut omdat hij geregeld onzin uitkraamt. Een goed voorbeeld was Toen EtH 2 weken geleden zei dat Donny een van de 16 basisspelers was. Zo is er elke week wel wat en als dan een dag later punten verspeeld tegen Heracles thuis, dan ga je eraan als coach. Dat is ook waarom hij de kop van jut is bij VI; Gijp doet hem na omdat hij uit zijn nek lult, niet omdat hij schor is of een raar accent zou hebben. Dat is een kers op de comedytaart.

FdB is taaltechnisch niet bepaald een groot genie, maar hij had altijd zinnige teksten en hij draaide er niet omheen. Zo'n vaardigheid is echt niet zo moeilijk aan te leren.

24-08-2018 17:04

AJAX1975 +0

Gijp wie? De depressieve paaldansbezieker.... Dan heeft ETH toch iets meer uit zijn leven gehaald. Zonder denigrerend over anderen te zijn. Niemand is perfect. Maar stelselmatig denigrerend zijn voor kijkcijfers is wel erg simpel... Ten hag bosz of van gaal.. Gijp heeft na zijn voetbal nooit meer iets bereikt... Behalve bij koffietijd... Voor echte mannen

24-08-2018 17:53

DonAdam +2360

Dat jij Gijp aanvalt op de depressieve fase in zijn leven nadat een goede vriend gestorven was, zegt meer over jou dan over hem. Wat een kneus ben jij, zeg. Of misschien is griezel een beter woord.

Maar goed, jij bent in slecht gezelschap, want er zijn hier meer van jouw soort. Mensen die niet kunnen relativeren(en luisteren), zoals Gijp dat wel kan.

24-08-2018 19:28

KKoossiiee +3062

Onzin, Westerhof en Koster waren ook geen typische Ajax trainers en iedereen sprak daar goed over.
Het gaat om onzin teksten als je de pers te woord staat.
Als Ajax slecht speelt of zoals tegen Heracles verkeerd wisselt moet je niet beweren dat het goed was en je het de volgende keer weer doet.
In tegenstelling tot andere clubs laten Ajax fans zich niet bedotten.
Het accent komt alleen maar van de heren van VI, ik heb er echt nog geen fans over gehoord.
Is echt een misvatting om te denken dat alle voetbal fans denken als psychiatrisch patient Gijp en dinosaurus Derksen.

24-08-2018 15:55

AJAX1975 +0

Na heracles thuis werd er een vies spelletje gespeeld over de rug van ten hag. Heel veel enge op de man gespeelde meningen ook hier. Na standaard thuis hoorde je ze niet meer. Ik plaatste. Een bericht en deze werd.. God knows why.. gewist door de redactie... Het agressief op de man spelen is waarschijnlijk over genomen van Derksen en Gijp en Diessen.. Die het leuk vinden om een ander voor. Schut te zetten en af te kraken. De zogenaamde macht van de media... Iets talloze malen herhalen.. Makkelijk scoren.. Dit terwijl ze zelf geen van drieën iets hebben bereikt.. Alles voor de kijkcijfers....
Hoe werd. Bosz ontvangen... Veel supporters wilden hem niet maar wel zijn successen.
Het is goed dat Ajax een nieuwe koers heeft ingezet.. Ervaring halen en investeren.. Het gaat zich. terugbetalen.
Maar.zo on respectvol over een nieuwe trainer zijn terwijl we 4.jaar geen kampioen zijn geweest is iets om je voor te schamen.
Ik vind dat Ten Hag net als Bosz guts heeft om het wel te doen. En al die jankerds hoop ik dat ze. Later. Wel de guts hebben om in de spiegel te kijken..

24-08-2018 15:33

Bocarra +14

Helaas heeft Sjoerd gelijk. De vele successupporters zijn Ajax grootste vijand. Heeft er mede voor gezorgd dat we, los van de periode de Boer te vaak van trainer wisselen waardoor er geen constructief stabiel beleid zoals PSV die wel kent mogelijk was. Ik zeg bewust was omdat ik hoop dat de huidige leiding zich niet meerdoor dit deel van de supporters laat beïnvloeden.

24-08-2018 15:16

DonAdam +2360

Er is zeker constructief beleid, want Keizer zou langzaam, gebracht worden en de opvolger van Bosz worden. Overmars kan er weinig aan doen dat Bosz op de trein naar Dortmund springt en waardoor Keizer veel te vroeg gebracht moest worden.

24-08-2018 17:07

Jari_held +924

Nee hoor niet de successupporters, die hoor je namelijk niet als het minder gaat want dan zijn ze er gewoon niet meer. Grootste probleem is heel simpel: de telegraaf. Als er bij ajax lui aan het roer zijn waar zij geen ingang hebben dan gaan ze net zo lang door met onzin schrijven tot de publieke opinie met hen mee gaat en er weer mensen geslachtofferd worden

24-08-2018 17:44

Ajaxvooraltijd +2

Zegt wel wat over het niveau van de mensen die daar dan in mee gaan.

25-08-2018 13:15

Spuit11 +1288

Werd Louis ook in het begin uitgekotst?

Ik was toen net 7 of 8 jaar, voor de jaren 94-95. Toen hield ik de social media nog niet zo bij als nu :P

24-08-2018 13:58

Topteam +1

94-95 toen had je nog geen noemenswaardige social media als je het al had....

24-08-2018 14:14

Spuit11 +1288

Maar was Louis toen ook de pispaal?

Ik weet wel dat Louis en zijn relatie met de media/pers niet al te gelukkig was omdat Louis een echte betweter is.

24-08-2018 14:26

Jan Doedel +4308

Ja maar dat was ook een beetje zijn eigen schuld haha. Wat ik mij kan heugen riep hij 30 keer per uur: Ik ben eerlijk en ik ben keihard. Ik moest er toen spontaan van poepen ......
Maar ik heb mn mening bijgesteld ik vind m geweldig.Hij is zichzelf.

24-08-2018 15:14

Spuit11 +1288

En nog steeds!

24-08-2018 15:49

433metdepuntnaarlinks +1

Van Gaal die het 30x per uur had over van Gaal? Dat klinkt als Louis ja hahaha

24-08-2018 16:22

ajaxinho +13

Ten Hag moet groeien.
Die kans moeten we hem gewoon geven.

Ik heb hem uitgekotst na de plotselinge trainerswissel.
Het was op dat moment gewoon niet nodig.

Vanaf de zomer stond/sta ik volledig achter de 'nieuwe' trainer van Ajax.
Vooral die eerste oefenwedstrijd waarin Eiting en Matusiwa naast elkaar speelden,
gaf me een gevoel dat hij zijn eigen draai wilde geven aan Ajax.
Daarvoor was het 'gewoon' 4-3-3.

24-08-2018 13:51

Redrum +96213

Wij Ajacieden denken inmiddels bij de meningen van Derksen, Gijp, Hoitinck, Dwarswaard, Driessen, de Groot en Mossou: whatever, niet serieus te nemen deze clown. Helaas denkt de rest van Nederland: ha, zie je wel!

24-08-2018 13:30

ajaxinho +13

Daarom moet je als trainer wel je stempel drukken.
Dat doet hij qua tactiek zeker.

Hij heeft ook wel geluk wat betreft selectiebeleid.
Wat als Barcelona bijvoorbeeld volle bak voor Matthijs en Frenkie gingen?
Of een topclub voor Ziyech?

Dan was het al exit EL/CL geweest.

24-08-2018 13:55

Spuit11 +1288

Je bent al die "Frenkie wilt/moet naar Barca", van dat schijtkrantje Marca, nu al vergeten?

Ziyech was bijna naar Lyon.

Voor Matthijs is er 80 miljoen geboden.

Het is een verdienste van de spelers, van het beleid (waaronder TH) en van de supporters, kortom iedereen, dat Ajax is waar Ajax nu is; op de drempel naar de CL.

24-08-2018 14:30

3*stars*3 +23524

Precies, wat een stelletjes kneusjes zeg.
Gijp die duidelijk iets heeft tegen Ten Hag en Tadic, Derksen die spoken ziet en zo gaat het maar door, zelfs het juichen van Ziyech is momenteel een issue.
In de tussentijd zijn ze voorzichtig met aanpakken van de kutkakkies, die NL naar de klote helpt...

Het zijn trouwens de heren aan tafel die alles wat Ten Hag doet breed uitmeten en dan heb ik het vooral over Genee en zijn mannen.
Gijp zat na Ajax-Kiev ook weer als een meisje te giechelen en waarom?
Ten Hag gebruikte een Duits woordje, man, man...

Maar het hebben over een ongeslagen Ajax in 6 officiële wedstrijden, is niet interessant.
Laatste keer dat dat gebeurde was in 03/04 maar dat is niet interessant voor media...

24-08-2018 13:57

RaynoFischer +18

Hmm oke, vroeg me idd al af, aan het begin van het seizoen zijn de resultaten vaak nog niet best bij ons, maar zo lang geleden al?
En dat nog met een erg ingewikkelde voorbereiding, waarbij zelfs Sturm Graz erg lastig zou worden volgens de meeste ;)

We staan sinds 2010 op het punt om ons eindelijk weer te kwalificeren voor de CL via de voorrondes, daar hoor je ook weinig mensen over en dat is de verdienste van iedereen, ook Ten Hag

24-08-2018 14:02

3*stars*3 +23524

Ik probeerde hier laatst een link te plaatsen maar werkte niet.
Check op UEFA championsleague insta account.
Foto van Tadic met tekst erbij, dat Ajax voor het eerst sinds 2003, in de eerste 6 officiële duels ongeslagen is.
Kreeg het ook gister toegestuurd via een maat.
Maar zoals ik zei, tig voetbalsites in NL, praatprogramma’s en andere media maar zo’n statistiek is kennelijk niet interessant om over te nemen.
Moet natuurlijk geen goed nieuws show blijven rond Ajax he?! ;-)

24-08-2018 14:16

Michelinho +9

Zeven inmiddels.

24-08-2018 14:47

3*stars*3 +23524

Scherp! ;-)

24-08-2018 16:36

Redrum +96213

Ja heel sneu dat ze al het positieve gewoon snoeihard negeren en dan als een stel dikke depressieve kleuters gaan zoeken naar bijzaken om negatief over te zijn. Dit zijn volwassen kerels die hier nog voor betaald worden ook.. Veel triester kan het eigenlijk echt niet. Ik zal nooit vergeten hoe de zeiksnor en de depressieve clown na Ajax-Lyon schoorvoetend met pijn en moeite wel moesten toe geven dat Ajax toch wel goed had gespeeld. In Nederland is het echt heel erg duidelijk: je bent voor Ajax of je bent tegen Ajax.

24-08-2018 14:58

Stone020island +8

Wat lul je nou gijp zij juist dat ie het geweldif vond en dat ajax lyon zon wedstrijd was die je net als bv duistalnd brazilie over 15 jaar nog weet.

24-08-2018 16:53

Lagasj +2905

Nee Mossou, we zijn niet allemaal zo dom en lui als jij hier weer laat zien dat je bent.

24-08-2018 13:29

De Stift +7093

Bij Ajax moet je presteren. Presteer je niet, dan krijg je kritiek. Presteer je wel, dan krijg je de glorie. Zo werkt het aan de top.

24-08-2018 13:26

RaynoFischer +18

Ja de kritiek was ook meestal wel terecht hoor, afgelopen seizoen.
Maar het gaat meer om dat Ten Hag ook afgekraakt wordt op randzaken en wordt duidelijk gezocht, nu zelfs terwijl de resultaten Europees gewoon prima zijn tot nu toe en ja gelijk tegen Heracles mag niet gebeuren maar lag ook wel aan de spelers hoor, alleen bij Sierhuis kan je het excuus basisdebuut gebruiken...

24-08-2018 13:31

Marcao +27

Mossou laat geen kans onbenut om bij Ajax te stoken. Hij is angstvallig stil over zijn eigen favoriete clubje, waar een totaal rampseizoen (en leegloop) dreigt.

24-08-2018 13:24

3*stars*3 +23524

Hij kan altijd wel schuilen achter NAC, als het slecht gaat met die kakkies...

24-08-2018 13:48

Redrum +96213

Volgens mij wordt de hetze door de media gevoerd, niet door Ajax zelf..

24-08-2018 13:22

Kilum +36

En ook niet onder de fans. Er is kritiek wanneer het slecht gaat. Maar ook lof als het goed gaat. Maar van een Hetze vanuit de supporters is geen sprake.

24-08-2018 13:58

MarcoB1971 +4780

Nu geven de meeste mensen de media de schuld van de hetze. Nou volgens mij heb ik op de site van showtime geen positief wordt over Ten Hag gehoord na de wedstrijd tegen Heracles, laat staan vorig seizoen. dus geef nou niet de media de schuld, de fans zijn de grootste boosdoeners. Ik zat woensdag op de tribune en wat een negativiteit, dan was Schone weer niet goed, dat Frenkie de Jong, zo kan ik nog wel even doorgaan.

24-08-2018 13:05

sucre +15242

Zeg JA tegen Erik ten H!
F#ck the rest we are the best.

24-08-2018 13:04

TheHunter1986 +0

Die kut Gijp lul alleen maar onzin nu ze twee uur moeten vol lullen. Ten Hag was al klaar volgens hem voor de return tegen Luik. En iedere uitzending 10 min over het rugnummer van Ziyech en Tadic.
Tot nu toe is er niet heel veel op aan te merken qua tactiek dit seizoen

24-08-2018 12:52

Michelinho +9

Idd, ten Hag was al klaar en nu is het verhaal dat iedere debiel met zo'n selectie succes zou boeken.

24-08-2018 14:41

geronimo +4

Hetze komt vooral van Gijp, Derksen , Driessen ed , en Ajax supporters die met hun mee lullen

24-08-2018 12:48

Ton_Winst +134

Kon het niet beter verwoorden...

24-08-2018 12:52

Aspers73 +3241

En dat terwijl hij door dezelfde mannen telkens 'De Kroonprins van het trainersgilde' werd genoemd! En toen ging hij naar Ajax en heeft hij ineens een rare stem en zegt hij dingen die niet kunnen. Ze zijn helemaal weg van die slisser Fred Rutten, maar tekent hij bij Ajax dan zullen ze hem meteen aanvallen omdat hij slist.

24-08-2018 13:02

Gonzo +4778

Vergeet De Groot niet. Beurtelings met Driessen.

24-08-2018 13:21

Michelinho +9

Freek Jansen houdt zich even stil tot het volgende puntverlies.

24-08-2018 14:36

AFCA. +3283

Zolang ze niks beters weten dan alleen zijn accent en voorkomen in de media dan gaat het wel goed met Ajax

24-08-2018 12:34

PepG +0

Titel gaat hij niet winnen en hoge ogen gooien in de CL (als we de groepsfase halen) zit er ook niet in. Gewoon een kneus van een trainer.

24-08-2018 12:30

DavidFerr +3

Mag ik jouw glazen bol een keer lenen

24-08-2018 12:35

Michelinho +9

Jij hebt echt maar één doel hier hè?

24-08-2018 14:34

jariafca020 +0

Het maakt me niet uit wat er allemaal geschreven wordt over Ten Hag. Ik heb woensdag een wereldavond gehad in de JC en dat is ook de verdienste van Erik. Dit jaar pakken we gewoon de schaal.

24-08-2018 12:27

ajaxinhartennie +0

Amen

Vooral de heer Valentijn is uitstekend in constant dingen zoeken om weer 'nieuwswaarde' te creëren voor zijn krantje en tegen alle trainers een soort van 'hetze' te creëren. Uiteraard moet al die (in deze journalistieke vorm te ruime) zendtijd van die de praatprogramma's en kranten gevuld worden, wat automatisch tot dingen zoeken lijdt als het over echte analytische skills wat betreft voetbal ontbeert bij de 'journalisten'/'experts'.

24-08-2018 12:27

SamW +1466

Of zoals Dick Advocaat afgelopen woensdag mompelde toen Gijp schaterde om een Duits woord: 'Een trainer moet je op zijn resultaten beoordelen.'

24-08-2018 12:23

Spuit11 +1288

Gijp wordt voorspelbaar, als die dat al niet was.

24-08-2018 14:02

Michelinho +9

Ik vond Dickie behoorlijk sterk toen, ieder dingetje wat Gijp over Ajax te zeiken had relativeerde hij en Gijp kon niet anders dan beamen.

24-08-2018 14:32

Lazell +17005

Pfff. Ik dacht, nu komt er een stuk over de media. Het start allemaal bij de media, niet bij de fans. De Telegraaf die dingen verzint zoals dat de spelers TH niet pruimen, of met totaal irrelevante zaken komen zoals presentatie en accent. Vervolgens dat Valentijn overal aanschuift om daar zijn gal te spuwen en voor je het weet heeft iedereen gehoord dat er 'iets aan de hand is'. Er zijn ontzettend veel mensen die dit dan weer blind overnemen. Want waar rook is, is vuur. Of: het is op tv én in de krant, dus dan zal het wel waar zijn.

Dat heeft zich voor TH laten zien bij Keizer en daarvoor bij Bosz. Om vervolgens bij de aanstelling van Keizer te zeiken dat Bosz zo goed was en bij de aanstelling van TH te zeiken dat Keizer zo goed was... Dát is het patroon bij Ajax.

24-08-2018 12:23

RaynoFischer +18

Idd, Ten Hag zou iedereen wegjagen....
Ondertussen is alleen Kluivert weg van de basisklanten en willen de meeste gewoon blijven en ziet het er ook naar uit :P

24-08-2018 12:24

VierdeSterIn2023 +0

Beste Sjoerd,
Die hetze wordt altijd gevoerd door je collegae van de media. Er wordt door de media al aan de poten van de stoel van elke nieuwe trainer gezaagd voordat hij begonnen is. Ajax is en blijft het favoriete leesvoer van Nederland (ook bij supporters van andere clubs). Negatief nieuws over Ajax gaat er bij hen in als zoete koek. Daar speelt de media handig op in. Jij zelf doet daar ook regelmatig aan mee. Beetje hypocriet om nu naar Ajax te wijzen.

24-08-2018 12:21

SjaakWolfs +4

Wat een gelul. Die 'hetze' is aangewakkerd door de media. Met name door de Telegraaf en Voetbal/Veronica Inside die Ten Hag wekelijks onder vuur nemen en daarbij karaktermoord niet schuwen. Zijn accent zou niet deugen, zijn woordkeuze evenmin, hij zou te lang trainen, de spelersgroep zou hem niet serieus nemen, zijn uiterlijk is belachelijk... noem maar op. En dat komt allemaal van de zelfbenoemde analytici en het journaille, niet van kwade krachten binnen de club.

24-08-2018 12:19

RaynoFischer +18

Idd, woensdag weer zo'n voorbeeld, zegt niks raars in het interview gebruikt alleen 1 Duits woordje en VD Gijp vond het weer zo nodig om hem uit te lachen...

24-08-2018 12:23

RayJordaan +6854

Niet alleen bij de supporters hoor, het is vooral de media die blijft stoken en alle onschuldige dingetjes moet opblazen tot iets groots..

24-08-2018 12:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.