Maduro denkt aan 4-4-2: 'Dan kun je een keer met Depay en Brobbey spelen'

door Bart Veenstra 46

Bron Het EK Sportpaleis

Maduro denkt aan 4-4-2: 'Dan kun je een keer met Depay en Brobbey spelen'

door Bart Veenstra 46

Bron Het EK Sportpaleis

Laatst geüpdatet

Hedwiges Maduro is in Het EK Sportpaleis zeer te spreken over Steven Bergwijn. Daarnaast is hij ook lovend over Brian Brobbey, denkt hij dat een fitte Steven Berghuis van waarde had kunnen zijn voor het Nederlands elftal op dit EK en vertelt hij over Josip Šutalo.

Bestel het nieuwe Ajax-thuisshirt in de Ajaxshop!

Brobbey speelde dit EK nog geen minuut en daar zou Maduro graag verandering in zien komen, zo stelt hij. 'Ik vind dat Depay niet goed speelt. Hij heeft wel kwaliteiten en kan uit het niets een goal maken', zegt Maduro over de grootste concurrent van Brobbey. 'Brobbey kan zeker tegen Turkije van waarde zijn, maar een Zirkzee of Weghorst ook. Iedereen spreekt altijd over 4-3-3 en 3-5-2, maar niemand praat over 4-4-2. Dan kun je een keer met Depay en Brobbey spelen. Je hebt er ook de backs voor en je kunt bepaalde spelers makkelijker kwijt.'

Over Bergwijn is Maduro eveneens te spreken. Maduro was in het vorige seizoen assistent-trainer van Ajax en maakte de aanvaller van dichtbij mee. 'Het is een hele leuke en vriendelijke jongen in de spelersgroep. Hij lacht altijd. Hij heeft plezier als hij voetbalt. Het is een soort straatjongen daarin. Door zijn acties en hoe hij op de trainingen is, laat hij zien dat hij een bepalende speler is. Hij zal het niet zeggen, maar altijd laten zien.'

'Als Bergwijn op snelheid op je af komt dribbelen, dan pak je die bal niet af'

Volgens Maduro is Bergwijn op zijn best vanaf de linkerkant. 'Van buiten naar binnen toe. Hij kan ook buitenom en heeft een fantastisch schot', gaat Maduro verder. 'Als hij ergens al staat, heeft hij wat meer moeite. Toch kan hij in de kleine ruimtes goed tussen de linies spelen. Maar als hij ergens komt, op snelheid is en een dribbel heeft, is hij heel moeilijk af te stoppen. Als hij op snelheid op je af komt dribbelen, dan pak je die bal niet af. Hij kan zo kort draaien en heeft een hard schot. Je moet hem een soort bedienen in de ruimte. Je moet hem in die hot zone hebben. Nu speelde hij aan de rechterkant. Dan is de aanname vaak naar de buitenkant toe, dat is logisch. Maar hij deed het prima.'

Een speler die Oranje ook goed had kunnen gebruiken, is Steven Berghuis. Hij is er dit EK niet bij en dat is geen hele grote verrassing. 'Vanwege zijn blessures misschien niet, maar qua type speler en qua kwaliteiten had hij erbij moeten zijn, vind ik', zegt Maduro. 'Als hij fit is, vind ik dat hij erbij hoort. Een linkspoot aan de rechterkant is een extra wapen. Ik hoop dat hij fit blijft en dat hij komend seizoen meer van waarde kan zijn. Ik kon goed met hem sparren over spelsituaties. Dan merk je wel dat hij daarin verder gaat. Het is dan frustrerend dat veel dingen niet lukten, ook met veel dingen eromheen. Hij is een gevoelsmens en dat vind ik mooi. Daar houd ik van.'

'Šutalo liet op trainingen dingen zien die hij in wedstrijden niet liet zien'

Maduro komt ook te spreken over Šutalo. De huidig trainer van Almere City stipt opnieuw het communicatieprobleem van de Kroaat aan. Zo was de communicatie met Hato en de middenvelers niet altijd even goed. 'Dan krijg je zo een steekpass', vertelt Maduro, die aangeeft dat je met coaching ook mindgames kunt spelen. 'De tegenstander hoort het ook als zegt dat je doordekt en die denkt dan ook: dan ga ik niet meer diep.'

Op de trainingen zag Maduro een andere Šutalo. 'Je ziet wel dat hij de kwaliteiten heeft en dat hij beter kan. Ik snap wel dat hij voor zijn kans wil gaan met een nieuwe coach, die van het opbouwen is. Dat gaat hem wel helpen. Op de trainingen heeft hij dingen laten zien die hij tijdens wedstrijden niet heeft laten zien. Het doordribbelen, het uitstellen, dat soort dingen. Tijdens wedstrijden is er toch een bepaalde spanning en daar moet hij mee dealen.'


Zet nu in op de EK-wedstrijden! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Lees meer over:
Plaats reactie

PH2BOT +40264

Aldus de koots van Fc Almere City.

09-07-2024 23:30

BackInBlack +14490

Maduro.... asjeblieft zeg ...

08-07-2024 20:47

Balgevoel +30849

Dan zou ik eerder denken aan Brobbey en Malen, die toch het hele seizoen al aantoont een veel scherpere afmaker te zijn dan Depay. Oogt een stuk fitter ook en kijkt nog weleens om zich heen...

08-07-2024 13:01

Robertini +39189

In 4-3-3 kun je ook met Depay en Brobbey spelen, gewoon Depay op rechts.

08-07-2024 10:37

Laudruppeltje +3956

Maduro vindt Depay niet zo goed spelen, maar zegt vervolgens dat hij graag een 4-4-2 ziet met Brobbey en Depay (?)

En als je in die 4-4-2 dan speelt met Depay dan is het geen 4-4-2 maar 4-5-1 omdat Depay zich toch laat in zakken.

07-07-2024 04:05

JOKRO +518

Laat Hedwiges maar even niets tactisch meer zeggen

06-07-2024 18:40

DankzijCruijff +48712

Opgeruimd staat netjes…

05-07-2024 23:33

AjaxDeBesteClub +18786

Mooi dat hij voor zijn spelers opkomt. Over Berghuis ben ik het helemaal eens. Alleen 4-4-2 slaat nergens op. We hebben best wat aardige buitenspelers maar te weinig middenvelders.

05-07-2024 21:27

Michiel Kapteijns +5372

Met alle respect, maar het zijn zijn spelers niet meer en heel eerlijk: zijn mening interesseert me nog minder. Hij zou als kersverse hoofdtrainer van Almere niet langer over Ajax moeten praten. Daar heeft niemand wat aan.

05-07-2024 21:50

AjaxDeBesteClub +18786

Ik weet niet of dit een liveshow is of een geschreven interview. Maar vanaf nu moet Maduro zich focussen op Almere.

06-07-2024 08:59

Robertini +39189

4-2-4 speelde ik op fifa 2005 altijd... Misschien een optie lol.

08-07-2024 10:38

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

Gakpo is de grote man (net als bij het vorige wk). Dus laten we die alsjeblieft in zijn kracht zetten ipv geforceerd een oplossing voor Depay te zoeken.

05-07-2024 21:12

Dennisvm +1745

Begin eerst maar met Depay eruit te halen. Je speelt gewoon met 10 man. Gakpo Brobbey Malen moet makkelijk kunnen

05-07-2024 20:47

Amsterdam1900 +737

Ik vond het altijd wel fijn als de tegenstander 4-4-2 ging spelen, zo makkelijk te verdedigen.

Niet doen dus als we willen winnen.

05-07-2024 19:48

Kruising +731

Maduro kan beter gaan dammen, snapt geen ene reet van voetbal!

05-07-2024 19:48

Aeter +6613

Maduro snapt er niet zo veel van.

05-07-2024 16:57

Craain +4953

Klopt... Leuke ideeën en dat is het. Als trainer dit moet uitvoeren is heel anders! Je moet zo veel kijkje op hebben..

Maduro denkt overal te weten en te willen proberen en dat is niet goed.

06-07-2024 20:09

linkshalf +935

Ik ben er niet rouwig om dat Maduro niet meer werkzaam is bij Ajax.

05-07-2024 16:45

MichelAngelo66 +22256

Hey meneertje 4-4-2!

Was een echte Ajax trainer. -_-

05-07-2024 14:51

godlike +3810

Slim, nu dingen op z'n plaats vallen wisselingen uitvoeren. Lijkt wel Ajax van afgelopen seizoen. Het zijn net verandermanagers; ten koste van de goede vastigheid toch wijzigingen doorvoeren om zichzelf te profileren.

05-07-2024 13:51

C14 +22377

Haha daar heb je hem weer, en zo voorspelbaar, dit is precies wat ik bedoelde over Maduro; dat hij geen Ajaxtrainer is en de tacticus uithangt. Niks persoonlijks uiteraard.

En dan aankomen met 4-4-2, terwijl je net een uitstekende pot speelt in 4-3-3, met een prima Simons op 10, die nog beter kan.

Wat dacht je van gewoon Depay vervangen door Brobbey of Zirkzee? Waarom altijd Depay per se opstellen?

05-07-2024 13:47

Artemio +31956

Belachelijk dat hij voor 6 ton is gehaald door iemand om zijn Ajax verleden.

05-07-2024 23:10

papflapjes +7097

De dingen die hij over het systeem zegt zijn natuurlijk gek, maar wat hij over Bergwijn en Sutalo zegt is in de praktijk interessanter. @Ajaxshowtime verander weer eens lekker de titel zoals jullie dat zo goed kunnen.

05-07-2024 13:05

Rolo +13682

Wel ja..ga in de kwartfinale ff van systeem wisselen. Er wordt al met spelers gerouleerd.het systeem ontbrak inderdaad nog.

Vastigheid.. dat wil je zien

05-07-2024 12:55

Zollner +1581

Ingewikkelde oplossing voor een heel overzichtelijk probleem. Memphis kan ook prima even banken.

05-07-2024 12:48

Hersenspinsel +8014

Mooi dat Maduro het opneemt voor de Ajacieden.
Ik ben benieuwd of hij volledig gepasseerd werd door vh Schip omdat die Valkanis als vertrouwenspersoon had.
Dat zou zijn wilde 4-4-2 kunnen verklaren.

05-07-2024 12:38

MV3 +2668

Ja heel handig om het, net nu het een beetje begint te lopen, helemaal om te gooien. Want een dommigheid.

05-07-2024 12:21

trodat4030 +96587

Waarom moet je 442 gaan spelen om met Brobbey te spelen? Omdat Depay onaantastbaar is? Wat een onzin. Je kan prima 433 spelen met Brobbey, gewoon die faalhaas er een x uit laten, niks mis mee.

05-07-2024 11:52

ProperFootball +14587

Wat een onzin, juist tegen Turkije moet je het veld goed breed houden en 4-3-3 spelen. Dat kunnen zij moeilijk verdedigen. Niet alles de trechter in.

05-07-2024 11:45

GAjax31 +16077

Goed idee, met 2 spitsen spelen terwijl Gakpo met afstand je gevaarlijkste aanvaller is. Ik ben geen groot voorstander van de opstellingen waarmee Koeman steeds begint maar je gaat in deze fase van het toernooi natuurlijk niet meer de boel helemaal omgooien, ook al is Turkije een gunstige tegenstander.

05-07-2024 11:40

Mikki02 +2319

Goed plan, alles omgooien. Gakpo en Malen brengen niks in deze rol. Kwartfinale lijkt me top voor een experimentje.

05-07-2024 11:38

Vincent.d +4212

Ja we gaan ineens een ander tactiek spelen. Top bedacht

05-07-2024 11:28

TeringHenkie +28340

Maduro denkt......

05-07-2024 11:26

nightgoat +30952

Bedankt weer voor je inbreng Hedwiges, doen we niets mee.

05-07-2024 11:16

Adam24 +39094

en dan lekker je beste speler Gakpo uit zijn kracht halen.

05-07-2024 11:15

HertogH +15843

Gewoon 4-3-3 met Brobbey voor Depay.

05-07-2024 11:05

noppenkoning +41217

Of Brobbey voor Depay en Depay dan in de rol van Bergwijn, Depay speelt altijd zijn beste wedstrijden als hij beetje zwervende is.

05-07-2024 11:06

twynestar +28302

de punt van de aanval is inderdaad veel te druk voor Depay. En echt op de vleugels kan hij ook niet. Die Bergwijn rol van afgelopen dinsdag had hij goed ingevuld.

05-07-2024 11:16

Arjuna +3732

Waarom niet 2-2-6 Dan kan je me5 Gakpo, Weghorst, Brobbey, Zirkzee, Depay en Frimpong spelen. Het is zo simpel mensen.

05-07-2024 10:54

mido1988 +4294

Bergwijn aan de binnenkant met Dumphries eroverheen werkte prima!
Mijn grootste vraag is: is Depay opstellen vriendjespolitiek of zit er een voetbalgedachte achter? Bijvoorbeeld, dat hij meer inzakt zodat Gakpo meer ruimte krijgt? Nouja, anders snap ik niet dat je niet met Brobbey/Zierikzee speelt. Ik ben dus best benieuwd wat Koeman nu goed vindt aan Depay, terwijl hij weinig rendement heeft. Kan ook zijn dat hij hem vertrouwen wil blijven geven, maarja een keer moet je wisselen...

05-07-2024 10:54

Soccerskins v2 +43286

De reden waarom Maduro gefaald heeft bij Ajax wordt met de dag duidelijker

05-07-2024 10:15

YugoVik +33116

Omdat hij er anders tegen aan kijkt?...

05-07-2024 10:20

Soccerskins v2 +43286

Omdat zijn visie niet bij Ajax past. Maduro wil niet volgens een bepaalde speelstijl spelen maar zou alles overboord gooien zolang het maar resultaten oplevert. Die mentaliteit past beter bij PSV dan bij Ajax.

05-07-2024 10:22

YugoVik +33116

Hij is pragmatischer, dat vergeten ze bij ons wel eens.. Let maar op hoe pragmatisch farioli is..

05-07-2024 10:23

Soccerskins v2 +43286

Kan heel goed zijn dat Farioli ook op die manier werkt.

Al weet hij wel dat Ajax één van de weinige clubs is met een duidelijke identiteit en speelstijl, dat heeft hij in een van zijn eerste interviews aangegeven. Benieuwd of hij die speelstijl ook gaat hanteren.

05-07-2024 10:27

YugoVik +33116

Maar wat zal de speelstijl van dit seizoen zijn.. Ajax staat voor verzorgd voetbal en als je naar de geruchten kijkt van spelers, dan word het meer hoge druk en direct voetbal met snelheid op de flanken waarbij de buiten spelers diep gaan met hun snelheid..

05-07-2024 10:32
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.