Kranten wederom kiezelhard: 'Pijn aan ogen'

door Sam van Raalte 22

Kranten wederom kiezelhard: 'Pijn aan ogen'

door Sam van Raalte 22

Laatst geüpdatet

De ochtendkranten zijn maandag wederom zeer kritisch in hun wedstrijdverslagen van Ajax. Zo schrijft Metro: 'Alleen de fans van Ajax die dit seizoen de eerste drie wedstrijden via Teletekst hebben gevolgd, zullen tevreden zijn. Want het spel van de Amsterdammers is voorlopig nog net zo saai als afgelopen jaargang. Negentig minuten lang naar een langzaam uitgevoerde rondo kijken is voor niemand leuk. De Ajax-supporters reageerden gisteren in De Goffert dan ook vrij cynisch na de 0-2 zege op NEC Nijmegen.'

Ook het AD toont begrip voor de reactie van de supporters. 'Niet voor niets lieten de supporters heel subtiel wat onvrede doorklinken', valt er te lezen. 'Er was applaus, maar wel met de toevoeging dat ze snel toch echt voetbal willen zien. Het was precies het gevoel dat ook na de oersaaie zege in Nijmegen overheerste. De cijfers zijn prima, goed zelfs. De maximale negen punten uit drie wedstrijden, nog geen doelpunt tegen. En al vier punten voor op PSV, de kampioen van vorig jaar. Maar tegelijk wordt de angst voor een blauwdruk van het slechte, afgelopen seizoen steeds groter. Toen leidde het vaak slaapverwekkende, weinig creatieve voetbal tot een gigantische achterstand op PSV.'

In De Telegraaf wordt de nadruk op de hoofdtrainer gelegd: 'De grote vraag die maar blijft terugkeren, is of het heilige vuur bij Frank de Boer is gedoofd. Wie de trainer van Ajax kent, weet zeker van niet. Maar uitgerekend in het stadion waar hij op 20 augustus 2012 tijdens een ingelaste drinkpauze bij 1-5 volledig uit zijn plaat ging, gaf hij een opmerkelijk en onbedoeld signaal af. Tijdens de eerste helft, die vooral dankzij de lamlendigheid van Milik, Schöne en Anwar El Ghazi pijn aan de ogen deed, zat De Boer meestentijds onbewogen op de bank.'

De Volkskrant gaat verder op dezelfde toon als de afgelopen weken. 'Het elftal van Frank de Boer maakte zondag geen sprankelende indruk, maar dat was ook niet nodig tegen het povere NEC, dat met 2-0 werd verslagen', staat er in de krant. 'Voor de tweede keer in drie dagen merkte Ajax dat het lastig voetballen is tegen een zeer verdedigende tegenstander. Net als tegen Jablonec speelde het te traag en weinig effectief.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Muric/Kishna22 +2

Het is niet om aan te zien maar wel 9 punten, maar er is nog ontzettend veel ruimte voor verbetering. Hopelijk is de Boer volgend seizoen vertrokken.( aub ga weg)

25-08-2015 12:49

grannig mokum1 +1

Ajax heeft vorige seizoenen en nu altijd moeite met ploegen die met hun reet tegen de 16 parkeerd, maar met vlagen vind ik dat ze beter speelt dan vorige seizoen. Het KOMT WEL GOED MET ONS AJAX, GEDULD en ons Ajax staat gedeeld boven aan,

24-08-2015 23:24

OdjePils +6320

Ieder jaar zorgen dat je in iedere linie een knaller hebt voor 10 miljoen per speler, aangevuld met 8 toptalenten. Dat is beleid!

24-08-2015 19:55

amberjari +0

De kranten hebben gewoon gelijk. Het is een moeizame zit om de wedstrijden uit te kijken steeds. Maar dat mag je niet zeggen. Dan ben je een azijnzeiker. En als de kranten of praatprogramma's het zeggen zijn 'ze' allemaal voor de lampies of de kakkerlakken. Het lijkt hier de calimero-site wel af en toe.

Zou er niet gewoon een kern van waarheid in zitten? Winnen we? Ja. Is het leuk om naar te kijken? Nee. En laat ik nou juist om die laatste reden naar een wedstrijd gaan...

24-08-2015 17:21

Oliveira +0

Het is ook te gek voor woorden dat mensen al deze ellende goed praten en zeggen dat het beleid van Marc Overmanrs niet goed is ( even als voorbeeld) en dat als de reden zien dat Ajax gewoon bagger speelt. De meeste spelers die zijn gekocht zijn Ajax onwaardig denk aan Duarte, Zimling, en Viergever. En je kunt niet verwachten dat een groep jonge gasten elke week goed presteren, dat is maar voor een aantal uitzonderlijke talenten weg gelegd. Ajax mist een aantal dragende spelers die de hele groep begeleiden en ik denk dat Heitinga en Cillessen een veel belangrijkere rol zouden moeten hebben dan dat ze nu hebben.

24-08-2015 17:36

A Cohen +1

Het was toch ook niet om aan te gluren, of wel soms.
Het spel ziet er toch niet uit, of wel soms.
FdB is tevreden met het spel, wat heeft hij dan gezien wat ik niet zie?
Het resultaat is goed, dat klopt.
Donderdagavond moet je toch met 2 vingers in de neusgaten, tegen het onbekende, niets voorstellende Jablonec probleemloos doorgaan naar de EL.
Maar of dat gaat gebeuren is een goeie vraag.
Het FdB effect is over, dat zeg ik.
Hij is zelf het probleem.
Als kinderen gekke dingen doen op straat en de ouders zijn tevreden, dan gaan de kinderen zich toch niet anders gedragen, of wel soms.
Totdat het uit de klauwen loopt.
Nou daar kan je hier met dit spel van Ajax op wachten.

24-08-2015 16:49

afca95 +1308

Ach ja... En als p$v zo wint is het zakelijk... En als Feyenooit zo wint is het knap want die hebben het zooooooooo zwaar als club... Dat het beter moet ziet iedereen wel. Maarja 3-9
8-0 is toch netjes..Ik had het niet verwacht.. Zondag weer vol goede moed naar de Arena :-) en dan zien we wel weer... Eerst Jablonec met bord op schoot..

24-08-2015 14:33

HeinJan +0

Ja, oké, het was niet leuk om naar te kijken. Maar psv en fey was ook geen hol aan.

24-08-2015 13:16

Mokum31 +6141

Man man slaapverwekkend ... maar ja wel 3-9

24-08-2015 12:00

Jornnn +5

Wel 9 punten, maar het was ook wel een schande geweest als dat er minder waren. Az zou je eventueel nog gelijk kunnen spelen, maar 8 van de 10 keer moet je daarvan winnen.

24-08-2015 12:14

han23 +0

ik heb me ook echt weer dood geergerd gister. het is te sloom en zonder overtuiging. maar waarom woren psv en feyenoord bij al die praat programmas zo opgehemeld?. feyenoord krijgt iedere wedstrijd een pingel, en krijgt ze niet tegen, want dat had ook al een paar keer gekund. en psv staat na 3 wedstrijden pas op 4 ptn. en beide spelen ze ook niet bepaald goed.

als het daar in eindhoven volgende week gelijk wordt en wij weten thuis te winnen van de vrienden uit denhaag,dan hebben we alweer een gaatje geslagen, en zal je zien dat ze weer heel anders gaan praten. wel hebben wij tot nu toe natuurlijk verreweg het makkelijkste programma en zullen wij straks ook een aantal zware wedstrijden achter elkaar gaan krijgen.

24-08-2015 11:57

Vario-TMS +0

Jammer dat vele kranten en bijna alle voetbalprogramma's tegen Ajax zijn, of er simpelweg niet over willen praten. Feit is ook wel door dat Ajax de grootste Nederlandse club is daardoor er ook wel kritisch naar gekeken wordt.

Ik denk dat het elftal lekker gaat draaien als we niet meer de bal vanuit het middenveld naar de verdediging gaan spelen. Gewoon keer lekkere trap van Dijks naar El Ghazi, a lá de Boer in zijn spelers tijd. Prachtig, wat een tijden.

24-08-2015 11:57

Jornnn +5

Risico is onder de Boer niet acceptabel. Ik zie dan ook niet zo snel zulke ballen gespeeld gaan worden.

24-08-2015 12:16

ZeeuwseAjacied +2

Ze vinden het vooral vervelend dat we ondanks matig spel gewoon lekker punten blijven pakken, maar dat gaan we blijven doen en we gaan gewoon kampioen worden; vervelend he media?

24-08-2015 11:14

AjaxfanRuben +223

Nja het is toch duidelijk, zelfs als wij als supporters het spel al heel saai vinden, zonder enige verrassing, zullen de media dat ook wel vinden

24-08-2015 11:35

ZeeuwseAjacied +2

Ach wat een troep man 010 en PSV spelen al 3 weken nog slechter dan wij maar wij zijn 'niet om aan te zien' flikker toch op man.

24-08-2015 11:49

Michael25 +822

Het voetbal kan beter inderdaad, maar dat kan in de loop van het seizoen nog verbeteren. Wat mij vooral irriteert is de media die steeds weer wat anders roept. Speelt Ajax aanvallend en opportunistisch, krijgen we veel doelpunten om de oren. Kritiek van de media: Ajax is te naïef en te jeugdig. Vervolgens spelen we zakelijker door minder risico's te nemen, en dan is het saai. Wat wil je nou? Sinkgraven naast Bazoer leidde tot dom balverlies en een cruciaal tegendoelpunt. Bij afwezigheid van een linksbuiten wordt hij daar geposteerd. Hij moet nog wat slimmer worden, maar zal tussen Bazoer en Klaassen voor de creativiteit moeten gaan zorgen op het middenveld.

Overigens denk ik dat het nog best leuk kan gaan worden. Dijks laat al zien een sterke back te zijn met veel snelheid en een goede voorzet. Hij moet nog leren nadrukkelijker aanwezig te zijn in aanvallend opzicht. Tete kan aanvallend ook nog verbeteren, maar liever eerst defensief top dan aanvallend en verdedigend matig (Van Der Wiel destijds en Van Rhijn nu). Riedewald kan indribbelen en heeft een goede inspeelpass. Het zal echter vooral van de flankspelers moeten komen. Ondanks matig spel toont El Ghazi wel aan dat hij in staat is om iets te creëren. Fischer en Younes waren geblesseerd, beginnen nu dus eigenlijk pas. Nu moeten ze wedstrijdritme op gaan doen. Daarnaast hebben we met Muric en Cerny nog twee talenten die echt iets kunnen creëren.

De fundering - een degelijke defensie - lijkt te staan en stabiel te zijn. Daarop kan de rest van het team bouwen. Nu moet men gestaag weer risico's durven te nemen. De oefenwedstrijd tegen Wolfsburg in de voorbereiding en het aanvallende spel tegen Rapid Wien geven aanknopingspunten. Nu de defensie staat, is het belangrijk dat dit offensieve spel en collectieve druk zetten weer terugkeren, wetende dat de verdedigers beter in staat zijn tegenstanders af te stoppen.

24-08-2015 10:57

Zorro +0

Snap de kritiek wel maar heb moeite met al die dubbele agenda's van diverse media. Er is al lang geen sprake meer van objectieve journalistiek. Walgelijk om te constateren wat het effect is van deze.

24-08-2015 10:14

afca95 +1308

Ze hebben de teksten al klaar.. Drag n Drop krantjes.. Beetje popi jopi doen met het gevoel van de supporters... Ik zie liever een goed stuk met hoe en wat dit op te lossen is..

24-08-2015 14:34

Mees0107 +0

Allemaal waar, maar over Feyenoord wordt alleen geschreven dat ze goed zijn begonnen.
Bij Feyenoord maakt het blijkbaar niet uit hoe ze spelen en bij Ajax wel.

24-08-2015 09:04

Raoul14 +3092

Dat klopt, dat is nou net het verschil. Die zijn ook niets meer gewend de laatste decennia.

24-08-2015 09:24

braboajacied +0

Jezus altijd dat gejank over andere clubs dit dat. Hou je toch lekker bezig met je eigen club.
Het is toch allemaal terecht die kritiek of niet?
Ik ben alleen maar blij dat steeds meer kranten en voetbalprogramma's kritiek gaan uitten op het spel van Ajax, dat al jaren niet om aan te gluren is. Dit is de afgelopen jaren veel te weinig gebeurd en als het gebeurde dan werden telkens verkeerde redenen aangehaald. Nu zoeken ze steeds meer de oorzaak bij de werkelijke reden van dit magere voetbal in mijn ogen, Frank de Boer.
Deze kritiek opent misschien de ogen van het bestuur, want bij Frank zullen die nooit helemaal open gaan. Letterlijk en figuurlijk.

24-08-2015 09:47

AFCA. +3283

Het team is gewoon te zwak en de trainer durft geen risico te nemen. Een trainer met meer lef zou helpen.
Verder het elftal moet ook gewoon ander komen te staan.
Cillessen: beste keeper van nederland.
Tete: goed. Verademing tov vorig seizoen.
Veltman: slordig. Hier moet gewoon ervaring komen. Heitinga dus. Of evt een aankoop.
Riedewald: prima. Groot talent. Met meer sturing naast m zal het alleen maar beter worden.
Dijks: goed genoeg. Heeft echt een ontwikkeling doorgemaakt en zal nooit verzaken.
Bazoer: groot talent. Toch wat minpunten maar alleen speeltijd in t 1e zal dat kunnen verbeteren.
Gudelj: is niet mijn favoriet. Maargoed. Een box to box maar die hebben we al drie.
Klaassen: zal altijd spelen. Maar er mag toch wel wat meer van hem verwacht worden.
El ghazi: uit vorm. Toch veel goals. Vrij voorspelbaar. Misschien in een 2 spitsen systeem gebruiken. Of op linksbuiten.
Milik: matig. Maar scoort hem wel weer gisteren. We hebben niks beters dus geven hem het vertrouwen.
Fischer: blind paard die zichzelf keer op keer vasltoopt. Sinkgraven hoort op het middenveld en niet linksbuiten.

Cillessen.
Tete. Heitinga. Riedewald. Dijks.
Bazoer.
Klaassen. Sinkgraven.
El ghazi. Milik. Aankoop (ola john?)
Geef muric ook een keer de kans. En laat ze lekker hun acties maken en geef ze alle vertrouwen. Dan komt er meer uit dan ze hersenspoelen en zeggen dat balbezit heilig is. Niemand durft nog een actie te maken. Dus aan de andere kant is het ook wel fijn dat muric nog in JA speelt. Hij gaat lekker zijn eigen gang. En met een aanvallende trainer laten zien wat hij kan volgend seizoen.

24-08-2015 09:04

AFCA1862 +0

Alsof ik het zelf getypt heb...

24-08-2015 09:05

wladimir +3059

Fischer, Younes, Cerny, Sinkgraven en eventueel Andersen moeten linksbuiten invullen dit seizoen. Niets kopen. Sinkgraven op het middenveld tegen goede ploegen is te gevaarlijk. Thuis tegen die Tjechische ploeg en uit tegen NEC zou dat geprobeerd kunnen worden.

Ik had gehoopt dat Veltman en Klaassen beter zouden zijn. Ik ben bang dat dit seizoen qua vermaak vergelijkbaar zal zijn aan het vorige. Dit seizoen worden we wel kampioen.

Wedstrijden als vorig seizoen thuis tegen AZ en uit tegen Vitesse die verliezen we dit seizoen niet meer. Aankomend weekend thuis tegen ADO. Als we die winnen staan we alleen aan kop. Feyenoord gaat een puntje pakken in Eindhoven dankzij een discutabele penalty die er door Kuyt wordt ingeschoten.

24-08-2015 09:17

Tecmessa +1769

Haha, de Boer kan er niets van en dus kom je met bijna exact dezelfde 11 namen op de proppen. Enige verschillen: je stelt voor om het Ajax systeem 4-3-3 te verloochenen, je wilt weer een speler kopen die het in het buitenland niet gered heeft en je doet graag mee aan de hype om Veltman te bashen. Lijkt me verstandig dat jij trainer wordt, dat zal de boel er duidelijk beter op maken...

24-08-2015 10:37

AFCA. +3283

Waar zeg ik dat de boer er niks van kan? Zeg alleen dat er meer risico genomen moet worden door frankie.

24-08-2015 11:06

blava +2

Iedereen kopieert iedereen. Het zijn net schapen. Iemand zegt dat Ajax saai speelt en opeens vindt iedereen dat.

Ajax heeft al drie keer de nul gehouden (heilig in andere landen), 8x gescoord (zonder hulp van scheidsrechters) in een periode dat zij ook Europees moeten voetballen itt de meeste andere ploegen. Alleen AZ zit in een gelijke situatie en doet het beduidend minder.

Ajax slaagt erin om dit te bereiken met een veredeld jeugdelftal, zeer talentvol en wat ook perspectief biedt voor het Nederlands elftal. Over kortzichtigheid gesproken.

24-08-2015 09:02

RuffRhythim +24837

Nou, misschien moet jij dan beginnen te opperen dat Ajax helemaal niet saai speelt maar buitenaards oogstrelend voetbal om van te smullen op de mat legt.

Wie weet krijg je nog wat mensen mee die dat ook geloven...

24-08-2015 09:54

blava +2

Ik vind Ajax nooit saai spelen. Als maar gewonnen wordt. Het voetbal is veranderd en het is een fictie dat je altijd met mooi voetbal kan winnen. ik heb het al herhaaldlijk gezegd maar het huidige systeem (433) is gedateerd en smoort elke creativiteit. Fischer en El Ghazi zijn moderne spitsen die meer ruimte nodig hebben.
Teveel supporters hebben nog het idee dat dat de huidige taktiek de juiste is. Juist in een 442 opstelling komt de creativiteit bovendrijven.

24-08-2015 11:19

blava +2

Ik zie liever ook mooi voetbal. Maar als ik kiezen moet wordt ik liever kampioen met saai voetbal dan 5e met avontuurlijk voetbal. Sport, inclusief voetbal, is nog altijd bedoeld on een winnaar te krijgen.
het voetbal in de Arena is al jaren saai. De tegenstander graaft zich in en Ajax moet maar openingen zien te vinden. het ene jaar lukt het, een ander jaar gaat het wat moeilijker. Het wedstrijdverloop van ongeveer 15 van de 17 thuiswedstrijden kan ik al voorspellen. Toch ga ik iedere week weer kijken. Waarom?

24-08-2015 12:57

mcjc +2

Het heeft geen zin meer om hier over te praten. Zolang Frank aan het roer blijft zal er saai worden gespeeld. Dit jaar zullen we met oersaai voetbal kampioen worden, maar daarna kan Frank op een mooie manier ajax via de voordeur verlaten.

24-08-2015 08:53

Johan1 +2941

Er zit gewoon veel te weinig beweging in het elftal. We moeten echt op het middenveld een creatieve middenvelder hebben. Gudelj, Bazoer en Klaassen zijn lopers, maar bieden zich zelden in de dekking aan of geven een intelligente steekpass. Verder moeten we met echte buitenspelers gaan voetballen, dus een linksbuiten (die links is) op links en datzelfde voor de rechterkant. Schone en/of Fischer gaan steeds naar binnen, waardoor er minder ruimte is voor Milik. Verder vind ik Milik niet sterk, maar we hebben niet beter. Het echte Ajaxvoetbal zien we al jaren niet. Het is te voorzichtig, maar dat komt ook door de opstellingen van De Boer. Hij zet spelers op de verkeerde plek, waardoor er geen specialisten in hun kracht kunnen voetballen. Dus: Sinkgraven als '10' , naast hem Klaassen en Gudelj/Bazoer. Voorin een linkspoot links en een rechtspoot rechts. Achterin zit het redelijk, alleen Veltman kan de bal veel eerder en met een hoger tempo inspelen. Ik hoop tegen beter weten in op toch nog 2 aankopen. Zeker voorin missen we kwaliteit.

24-08-2015 08:43

PJK54 +1

Tsja geen speld tussen te krijgen die kranten hebben gelijk het is nu eenmaal slaapverwekkend traag voetbal zonder enige glans of spelers die boven de middelmaat uitkomen, Gudelj leuke speler maar gisteren duidelijk een vertragende factor steeds weer terugspelen in plaats van vooruit.
We kunnen natuurlijk weer terug kijken want Frank heeft wel 4 titels gehaald, ik blijf zeggen dat hij daarvoor niet verantwoordelijk was maar de spelers die we toen nog hadden, ik moet helaas concluderen dat dit team, wat van zijn hand komt, zeer middelmatig is, ben zelfs bang dat donderdag het einde EL is en neem dan aan ook exit Frank tenminste als er iemand binnen Ajax is die hem kan/mag ontslaan.

24-08-2015 08:41

MankeNeliss +9814

We hebben in ieder geval geen arbitrale blunders nodig om te winnen.

24-08-2015 08:23

Mokummerdam +3

Tsja. Ik heb echt de kranten hier niet voor nodig om te concluderen dat Ajax sinds 2013 met de week steeds slechter aan het spelen is.
Zelfs toen Ajax 4 keer oprij kampioen werd, deed Frank er alles aan om geen kampioen te worden. Maar de rest van Nederland dacht precies hetzelfde. Zodoende werd Ajax alsnog kampioen. Frank zal wel gedacht hebben in 2013, dat zal me niet nog een keer gebeuren. En heeft Ajax nog slechter laten voetballen. Wat een teringzooi om naar te kijken zeg.

24-08-2015 08:14

Rayno95 +0

Zeg dat maar eens over de tegenstanders die de bus op het veld parkeren, bij ons is het niet super maar die tactiek van hun helpt ook niet echt mee om leuk te kunnen voetballen ....

24-08-2015 08:11

Ajax4life16 +4

het ligt toch niet aan hun dat het tempo zo verschrikkelijk laag ligt, Veltman heeft bv. voor elke bal een paar seconden nodig terwijl hij gewoon in 1 keer door moet spelen, dan gaat het tempo omhoog

24-08-2015 08:26

Rayno95 +0

Het heeft weldegelijk invloed hoor, je kan sneller in 1 keer doorspelen als er ruimtes liggen, moeten we dan gewoon lange ballen naar voren peren of als gekken naar voren rennen en dan counters om de oren krijgen?

Het ligt aan beide, zie je ook in grotere competities dat goeie ploegen daar moeite mee hebben

24-08-2015 08:38

RuffRhythim +24837

Dan moet je dus meer bewegen, maar zowat iedereen staat stil.
Dan schiet je niks op.

Niemand durft wat te ondernemen, de angst om fouten te maken regeert steeds meer.

Die denkwijze ook gister weer na afloop: prima resultaat, ok...het moest eigenlijk wel wat beter, maar we hebben niks weggegeven, we zijn tevreden.

Maar ondertussen groeit de afkeer met de dag om een wedstrijd van Ajax te willen bekijken.

Je vraagt je af waarom ze zo tevreden zijn: we hebben drie wedstrijden gewonnen tegen laagvliegers als je de stand erbij pakt. We hebben nog geen topper gespeeld, zelfs niet tegen een subtopper gespeeld.
En die hebben wel even iets meer mogelijkheden in huis om dat voorspelbare, langzame, risicoloze spel te ontregelen hoor.

24-08-2015 09:45

versman +0

Je kunt ook met veel meer risico spelen, met als gevolg dat je ook een paar keer per seizoen wordt weggecounterd. Het is gewoon een dillema: aantrekkelijk voetbal spelen met risico, met als gevolg dat je geen kampioen wordt of op resultaat spelen, minder risico, maar wel meer kans om kampioen te worden.

24-08-2015 09:49

versman +0

Precies, ik keek gisteren Gijon tegen Real Madrid. Daar staan de beste voetballers ter wereld op het veld en ook die wedstrijd was behoorlijk saai. Gijon met 9 spelers op eigen helft en Real ploeteren om erdoorheen te komen. Gijon kreeg nog de beste kansen ook, omdat Real een paar scherpe counters om hun oren kregen. Het is gewoon erg moeilijk voetballen tegen een team dat twee rijen van 5 spelers rondom hun eigen 16 opstellen.

24-08-2015 09:46
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.