Kieft: 'Woord competitievervalsing in de mond nemen sloeg nergens op'

door NielsOpdam 34

Kieft: 'Woord competitievervalsing in de mond nemen sloeg nergens op'

door NielsOpdam 34

Laatst geüpdatet

Wim Kieft vindt het nergens op slaan dat Dusan Tadić na Sparta Rotterdam - Ajax sprak over competitievervalsing. Dat schrijft de oud-spits van onder andere de Amsterdammers in zijn column in De Telegraaf.

'Ajax verslaat een zwalkend Willem II met 5-0, maar het doet je allemaal weinig tot niets in zo’n sfeerloos decor', begint Kieft zijn column. 'Je mag van spelers bijna niet verwachten dat zij onder zulke omstandigheden geweldige wedstrijden spelen.'

Voor de opstelling van Ajax na het uitduel met Sparta Rotterdam kon Kieft echter geen begrip opbrengen. 'Dat Dusan Tadic begint te zeuren en zaniken over het kunstgras is al ongepast, maar het woord competitievervalsing in de mond nemen, sloeg werkelijk nergens op.'

'Hou op over competitievervalsing'

De columnist geeft toe dat de wedstrijden op kunstgras er niet uitzien. 'Ze zijn een drama voor een speler om te voetballen, maar competitievervalsing... Iedere Eredivisie-club speelt een wedstrijd bij Sparta op dat erbarmelijke kunstgras van ze. En iedere club moet op bezoek bij Heracles Almelo en SC Cambuur waar ze ook op kunstgras spelen. Stel die kunstsprieten aan de kaak, maar hou op over competitievervalsing.'

De nieuwe Ajax X Adidas Teamgeist-collectie kun je hier vinden!

Lees meer over:
Plaats reactie

Freddy Ax +1386

Ik weet niet hoe Kieft vind dat het voordeel trekken uit een plastic veld geen competitie vervalsing is, de thuisspelende club haalt er voordeel uit dat ze gewend zijn aan die kunstsprieten dus is het competitie vervalsing ,simpel.

06-12-2021 12:39

wijzijndebeste123 +163203

haha domoor kieft. het gaat niet om een voordeel voor 1 vd topclubs tov de ander. dat is er namelijk idd niet want ze spelen er allen 3x per jaar op. t gaat qua competitievervalsing om de kunstgrasclubs die er de helft van zn wedstrijden op spelen vs clubs die er slechts 3x per jaar opspelen. dat is een duidelijk voordeel. heracles op echt gras zou allang eens gedegradeerd zijn. daarom willen zij ook geen echt gras als enige club. hun selectiebeleid is ook op kunstgrasspelers gebaseerd.

05-12-2021 13:17

TD-Ajacied +3731

Ja Bij Kieft moet er ook brood op de plank.
Als hij bij VI wil blijven moet hij Derksen pleasen

05-12-2021 11:41

PH2BOT +40047

Willem snapt het weer 'ns niet. Natuurlijk is het wèl klompetitievervalsing wanneer een technisch goed team op kunstgras moet spelen terwijl de thuisclub 50% van de wedstrijden op dat veld kan spelen en daar veel beter op ingespeeld kan raken over wat niet en wat nog wèl kan. Het moeten inhouden om de kans op langdurige blessures te minimaliseren wil dus zeggen dat je niet je eigen spel kunt spelen op z'n veld. Weersomstandigheden zijn nooit gelijk te krijgen maar de kwaliteit van een grasmat dient wel zo goed mogelijk overal gelijk te zijn. Anders kun je ook gewoon het gras flink laten groeien voor je tegen Ajax moet spelen....lekker stroef loopt de bal dan. Zoveel mogelijk gelijke omstandigheden creëren is dus essentieel. Dat voeltbalvelden niet overal in afmetingen gelijk hoeven zijn is ook al zo debiel trouwens.

04-12-2021 23:12

Alvarez352009Ajax +12061

PSV - FC Utrecht is competitievervalsing!

04-12-2021 19:27

michelt +796

Domme reactie van Wim. Competitievervalsing is het sowieso. Sparta is veel meer gewend aan dat kutveld dan hun concurrenten.

04-12-2021 16:00

Pietsnot +15019

Hoe heet die ghostwriter van Wim Kieft ook al weer, was het Ratje V. niet?

04-12-2021 15:01

pietvanvliet +4413

Dusan heeft gelijk en de statistiekjes om dat te laten onderbouwen, Wim is een beetje zurig en die huilstruik van een Driessen maakt zijn puntje over Kiefts rug.

Ben ik iets vergeten?

04-12-2021 14:39

31xAjax +7879

Ja, je verstand te gebruiken. Feijenoord en PSV moet ook bij Sparta op het kunstgras. Dus wat nou competitievervalsing? Omdat Sparta punten pakt thuis tegen bv Groningen en Heerenveen.....

04-12-2021 21:55

pietvanvliet +4413

Dat andere ploegen met een echte mat dezelfde problemen met een kunstmat hebben als Ajax, is 'whataboutism' van Soviet Unie waardig kaliber en laat ik verder voor wat het is. Ik kan niks met jij-bakken.

Bovendien is het niet het punt dat Dusan maakt. Het punt dat hij maakt is dat een ploeg met een kunstgrasveld aan dat veld gewend is en daar voordeel van heeft. Dat kun je ook zien: de meeste punten halen die ploegen thuis.

Eigenlijk is dat hetzelfde als niet sproeien voor een wedstrijd. Ploegen die op een hoog tempo korte combinaties spelen hebben meer last van een droog veld dan ploegen die lange halen naar voren spelen.

Als je een ploeg bent die hoog tempo van de tegenstander niet volhoudt, maak je je eigen veld gewoon trager, train je lange ballen en calculeer je blessures in. Niet sportief, wel handig.

04-12-2021 22:26

AlexIbarra +19238

Het is ook geen competitievervalsing van Feyenoord of Psv richting Ajax.
Het is competitievervalsing van de kunstgrasclubs richting de echte clubs.

Kunstgrasclubs zijn goedkoper uit en krijgen elke thuiswedstrijd een tegenstander die niet gewend is aan de ondergrond. Daarnaast zijn er gewoon handelingen (zoals een flinke sliding) die je op kunstgras gewoon niet goed kunt uitvoeren, dus de tegenstander moet ook iets anders voetballen dan normaal.
Of een grote kans op een blessure voor lief nemen.

Dus de clubs die wel investeren in een grasveld worden zowel financieel als sportief benadeeld.

04-12-2021 22:28

YRGI +32921

Wimpie weer aan het janken.

04-12-2021 13:52

WillyBrokamp +11117

Zure Wim kon voor zijn wekelijkse "column" niets beters verzinnen dan dit....

04-12-2021 13:11

Jeugd +24640

Hahaha, Wimpie snapt het niet. Ik denk dat de hersenen iets teveel schade hebben opgedaan.
Stel je voor Ajax speelt op datzelfde kunstgras, dan begint iedereen over het feit dat Ajax een voordeel heeft omdat ze daar iedere week op spelen. Dat is was Tadic bedoeld en Wim niet begrijpt.
Aan de andere kant zou je dan ook kunnen stellen dat je alle uitwedstrijden een nadeel hebt omdat die op gras zijn. Hoe dan ook dat kunstgras gewoon eruit, ziet er niet uit.

04-12-2021 10:31

ajaxmastery +1439

Haha, met oud nieuws heb je altijd het laatste woord.

04-12-2021 10:08

cantharel +3522

Kieft moet gewoon zijn smoel houden over Ajax want deze cokesnuiver zit nog vol rancune dus kan niets objectief benaderen.Wegwezen en nooit meer terugkomen.

04-12-2021 09:51

Nr.10 +110979

Is hij nou echt zo dom…? Dat niemand bij die krant dan ook van te voren even dat stukje leest en zegt: ‘oh ja, Wim, leuk stukje weer hoor, maar eh… het punt is volgens mij dat de club met kunstgras al z’n wedstrijden thuis daar op speelt, en er dus beter aan gewend is dan de bezoekende clubs. Misschien kan je het nog ff aanpassen Wim, zet hem op!’

04-12-2021 08:51

Ferd +38316

Wim Kieft is niet zo bijster intelligent he. Ja, iedere club moet naar Sparta en speelt 1 wedstrijd op dat bizar slechte kunstgrasveld. Sparta speelt echter 17 wedstrijden op dat veld, die hebben er dus voordeel van. Je kan dus wel degelijk spreken van competitievervalsing. Het verschil tussen het veld van Sparta en natuurvelden is namelijk vele malen groter dan het onderlinge verschil tussen alle natuurvelden.

Het neemt niet weg dat ik het gebrul over competitievervalsing vanuit de topclubs een beetje kinderachtig vind. Die moeten op ieder veld van clubs als Sparta kunnen winnen. Als de kritiek komt van een directe concurrent van Sparta is het een andere zaak.

04-12-2021 05:01

Jeugd +24640

Deze vergelijking slaat nergens op. Je moet dan toch ook naar het programma kijken en naar zaken als vorm en blessures. Kunt dit zo niet vergelijken.

04-12-2021 10:34

Ferd +38316

de vergelijking slaat wel ergens op. Kijk naar het programma, ze pakken onder andere punten van Ajax op dat kutveld.

05-12-2021 04:55

Kaatje +4791

Laten we het maar niet over de onzin hebben die jullie regelmatig uitkramen.

04-12-2021 00:42

TsigalkoAFCA +1752

Het is wel degelijk competitievervalsing. Niet richting de top, maar wel richting de concurrenten van Sparta. Maar dat zal wel weer te ingewikkeld zijn voor Wimpie.

03-12-2021 23:52

Oxxer +163839 moderator

OT: De komende wedstrijd Ajax vs Sporting Portugal wordt een hele andere wedstrijd als de wedstrijd in Lissabon. Sporting geeft Benfica nu een pak rammel in de derby van Lissabon.

03-12-2021 23:48

TsigalkoAFCA +1752

Wordt sowieso een vreemde wedstrijd. Gaat alleen nog maar over de winstpremies.

03-12-2021 23:53

Oxxer +163839 moderator

Alle poulewedstrijden winnen zou een topprestatie zijn. Wordt een lastige pot, Sporting is veel beter in vorm dan toen. Een lege JC Arena scheelt ook een hoop. Zit nu te kijken Benfica is redelijk kansloos, zelfs met die goede keeper.

03-12-2021 23:57

Steffenhagen +37784

Kieft krijgt iedere week veel complimenten uit Rotterdam voor zijn opstelling jegens Ajax , week in week uit . Wim kan je om een boodschap sturen om Ajax klein te houden . De rancune komt nog steeds uit zijn oren . Wim houdt inmiddels ook veel van het sympathieke Feyenoord , zoals Wim ze noemt . Wim is een beetje de weg kwijt en iets teveel ik zichzelf gaan geloven . Wim is eigenlijk ook geen analist ; Wim is goed in kleine en kleinzielige meninkjes

03-12-2021 23:44

Noxin +15466

Heeft Kieft wel eens op kunstgras gespeeld? Of was hij toen te druk bezig met lijntjes snuiven?

03-12-2021 23:42

Oxxer +163839 moderator

Sinds hij weggestuurd werd bij Ajax en bij Oranje werd weggestemd omdat Ajacieden met Bergkamp wilden speelden is Kieft af en toe heel zuur richting Ajax.

03-12-2021 23:50

AFC34 +3840

2 of 18 keer op kunstgras spelen als club is zeker wel competitie vervalsing.

03-12-2021 23:25

dennisindoor +127

Ik vind het wel competitievervalsing. Een Sparta speelt de helft van alle wedstrijden op dat kunstgras. Die zijn compleet gewend aan hoe een bal stuitert, hoe de bal rolt bij een pass, hoe je moet dribbelen op dat veld... dat is totaal anders dan gewoon gras. Daar heeft Sparta voordeel van.

03-12-2021 22:13

HallelujahAmsterdam +10638

Misschien een groot woord , maar hoe moet je het dan omschrijven dan als 'competitie vervalsing' , als de omstandigheden niet gelijk zijn op alle velden , en dat de club in thuisvoordeel is , wanneer ze zo'n mat hebben.

03-12-2021 22:12

Simpelishetmoeilijkst +25118

KIEFT kletst maar weer een beetje. Wordt zijn baan moeilijk gemaakt? Misschien moet hij ook een handicap verduren, en dan mogen we zien of meneer werkelijk iets kan? Nasr Pisvee mannetje geworden.

03-12-2021 21:25

Alvarez352009Ajax +12061

Clubs die volgend jaar nog op kunstgras spelen, beginnen die competitie dan ook maar met 10 punten in mindering.

03-12-2021 21:19

yorbon +1325

Ongeacht je mening over kunstgraf, lijkt het me duidelijk dat de teams met kunstgras in het voordeel zijn, in ieder geval zolang de clubs met normaal gras veruit in de meerderheid zijn. Competitievervalsing is een groot woord, maar ik snap wel degelijk waar Tadic vandaan komt.

Ik ben overigens niet principieel tegen kunstgras, maar als ik kijk naar de kwaliteit van de kunstgras matten en ook het gebrek aan (significante) vooruitgang over de jaren, vind ik dat kunstgras op professioneel niveau gewoon niet gepast is.

03-12-2021 21:13

Ajaxadam1 +31667

Ten Hag vertoont voor een coach van t grote Ajax wel te veel calimerogedrag. Aan het begin van het seizoen al over competitieschema janken, over dat ploegen verdedigend spelen, kunstgras. Ook in interviews extreem de gebeten hond spelen, geeft zelden gewoon netjes antwoord geven op de vraag. Nergens voor nodig.

03-12-2021 21:06

Ajacied33 +36681

Denk dat je in de war bent met Schmidt...

03-12-2021 21:30

Ajaxadam1 +31667

Schmidt is niet de coach van Ajax, dus laat hem lekker calimero uithangen. Ten Hag moet dat lekker achterwege laten. Met zo een selectie is dat niet nodig.

03-12-2021 21:44

Msc +14160

Bullshit ik vind hem juist vaak soort van boven de partijen staan als het gaat om het Nederlands voetbal in het algemeen. Goede visie die man

03-12-2021 21:39

Koningtoto +60016

Ik hoor ten Hag anders nooit over genaaid worden met buitenspel of penalties die we nooit krijgen. Als ten Hag zijn bek wel een keer opentrekt krijgen we misschien een keer waar we recht op hebben. Zelfs Chelsea uit heb ik ten Hag amper horen klagen, terwijl iedere Ajacied zijn huiskamer aam het afbreken was vanwege het onrecht. Dus doe de normaal met je calimero. Je weet ook al niet wat calimero betekent.

03-12-2021 21:52

TontoKarnaggel +42399

Zelde zulke onzin gehoord, en dat zegt best veel aangezien jij hier regelmatig post.....

03-12-2021 22:26

mgtow +22318

Mafketel.

03-12-2021 21:03

Juichtoon +32345

Kunstgras geeft de thuisploeg een voordeel....in theorie en praktijk..

03-12-2021 21:02

koenos1 +7908

Nee, Kieft heeft natuurlijk gelijk...

03-12-2021 21:01

Juichtoon +32345

Krijgt Ajax er weer van langs bij VI? Verrassend..

03-12-2021 21:00

markk +8896

Iedere club moet 3 wedstrijden op kunstgras spelen... op Cambuur, Heracles en Sparta na, die mogen 19 wedstrijden op kunstgras spelen en hebben zodoende een groter voordeel dan andere clubs die niet gewend zijn om veel op kunstgras te spelen. Je ziet dat clubs die op kunstgras spelen thuis doorgaans meer punten pakken dan andere clubs van een vergelijkbaar niveau op echt gras.

03-12-2021 20:51

trodat4030 +96403

19 zelfs, ze mogen ook bij elkaar op bezoek.

03-12-2021 21:04

Redrum +95943

Je zal maar serieus een column schrijven over het feit dat Tadic iets gezegd heeft over kunstgras. Man, man, man. Prima dat Wim is gestopt met snuiven, maar het is wel een verschrikkelijke zure zeiklul geworden zeg.

03-12-2021 20:43

Jariiii +21838

Vaak met je eens, nu niet. Kieft is leuk, lekker nuchter en soms ook best complimenteus.
Wat dit topic betreft deel ik zijn mening uiteraard niet.

03-12-2021 22:11

Nr.10 +110979

Als je een Wim Kieft al leuk vind dan ben je wel makkelijk te vermaken zeg.

04-12-2021 08:57

Jariiii +21838

Ik ben het een keer met Kieft oneens, moet kunnen.

En even OT, voor de schrijver van het stukje: een komma hoef je alleen te plaatsen als je 'm uitspreekt. In deze kop niet dus.

03-12-2021 20:41

Jariiii +21838

Ha, de komma is weg! ;-)

03-12-2021 21:10
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.