Henrichs: 'Schaam me dood voor dit gedrag'

door Bart Veenstra 54

Henrichs: 'Schaam me dood voor dit gedrag'

door Bart Veenstra 54

Laatst geüpdatet

Ajax-voorzitter Hennie Henrichs schaamt zich kapot voor het gedrag van enkele voetbalsupporters in de afgelopen weken. Allereerst werd Ajax-middenvelder Riechedly Bazoer racistisch bejegend tijdens ADO Den Haag - Ajax en enkele weken later werd voormalig Ajacied Kenneth Vermeer tijdens De Klassieker 'opgehangen' aan de balustrade van de tweede ring. Volgens Henrichs moet de KNVB in samenwerking met de voetbalclubs tot een oplossing gaan komen.

'Walgelijke voorvallen die niet in onze samenleving en rond het voetbal thuishoren en waar wij als Ajax en met ons de hele voetbalgemeenschap hartgrondig afstand van moeten nemen. Bovendien is het tijd daar eindelijk echt iets aan te doen', vertelt de voorzitter, die het in gesprek gaan met de supportersverenigingen door de KNVB onvoldoende vindt, in Ajax Clubnieuws. 'Een aantal jaren geleden heeft men via de voetbalwet geprobeerd iets te doen aan dit soort uitwassen. Men heeft echter vergeten een kernelement, dat in Engeland heeft geleid tot een spectaculaire daling van het aantal incidenten, in te zetten: de regel dat iemand met een stadionverbod ook hieraan gekoppelde meldingsplicht krijgt opgelegd', aldus Henrichs, die inziet dat supporters met een stadionverbod nu gewoon op de kaart van iemand anders stadions kunnen betreden.

Vervolgens vertelt de bestuurder nogmaals dat hij zich erg schaamt voor de incidenten rondom Feyenoord-doelman Vermeer. 'Het is genoeg geweest en ik schaam me dood voor dit gedrag van deze individuen die zich Ajax-supporter durft te noemen. De KNVB moet, samen met de clubs, de moed hebben in gesprek gaan met de overheid om de meldingsplicht te in te voeren. Dit omdat alle andere acties in mijn ogen slechts lapmiddelen zijn en niet tot ander gedrag zullen leiden. Gedrag waar elke voetbal supporter zich voor schaamt en waar iedereen helemaal klaar mee is', besluit Henrichs.

Lees meer over:
Plaats reactie

suitie +74

De Old Boys Network is druk aan t minnen op dit topic zie ik. :-))

04-03-2016 23:08

toen_was_ajax_super_goed +0

heinrichs moet zijn bek houden. dat gekonkel , gemanipuleer en
mensen tegen elkaar uit spelen is 100x erger..

04-03-2016 16:30

de-Ajacied +8

Pas als Henrichs weg is kan Ajax weer gezond worden

03-03-2016 15:43

Tinus +10405

Ik schaam me net zo erg voor deze slang als voorzitter.

02-03-2016 21:07

carel romijn +3

Kan hij dan ook praten?

02-03-2016 19:13

V12 +867

Het is ook beschamend. Wat vindt hij trouwens van zijn eigen gedrag om Cruijff en Jonk te lozen?

02-03-2016 19:12

Amsterdam Loyals +2020

Ik schaam me voor Henny! Optiefen Henny, heel snel!
Niet welkom bij onze club

02-03-2016 15:59

De Ajax Ziel +2

Terechte kritiek op Ajax-bestuur, het zit heel diep..

Maar dan ook eigen consequentie trekken als Ajax-supporter.
Structureel sportief wanbestuur verdient géén steun, zelf in te vullen.
Voor tips: www.deajaxziel.com

02-03-2016 14:47

Eduard +3

Ik geloof niet dat Hennie H veel geloofwaardigheid heeft bij wie dan maar ook als ik dit zo lees allemaal. Ik kan me dat ook wel voorstellen. De man heeft niet alleen niet in Ajax belang gehandeld. Hij heeft de laatste vergadering onder zijn bewind verkocht en verkwanseld aan het pluche. Hij heeft helaas niet naar de waarheid gehandelt en naar is gebleken heeft ie zelfs zaken verkeerd voorgesteld. Wellicht omdat ie zo onder de indruk als ie was van al die "nette" commissarissen.

Met dat op z'n blazoen gaat ie nu als mosterd na de maaltijd tekeer tegen een ontspoorde supporter waar al lang genoeg over gezegd is. Waarom nu nog......waarom de gevallen Hennie........ die man met een groot pak boter op z n hoofd. Triestig en jammerlijk. Brrrrrrrrr ik word er naar van ...

02-03-2016 14:37

je +5

Ik schaam mij dood voor die Noord Koreaanse stemming.
Dat hoort niet bij een voetbal club.

02-03-2016 13:10

Eriksen11 +0

Inhoudelijk heeft hij volkomen gelijk met wat hij hierboven zegt, maar dat deze flapdrol (die de levende definitie is van het woord 'bobo') zegt dat hij zich dood schaamt 'voor dit gedrag van deze individuen die zich Ajax-supporter durft te noemen' is natuurlijk volkomen hypocriet. Want volgens mij was het dezelfde Henrichs die ten overstaan van de leden van Ajax glashard loog dat Jonk volledige autonomie wilde over de jeugdopleiding en zelfs niet wilde rapporteren. Alleen maar zodat hij zijn baantje als voorzitter van de vereniging kon behouden. Ik schaam voor dat gedrag, dat niet hoort bij een functie als voorzitter.
De man heeft nooit wat betekend voor Ajax en als de vereniging open lidmaatschap zou hebben, dan zou hij nooit voorzitter kunnen blijven. Alleen omdat hij al die andere old boys te vriend houdt heeft hij zijn huidige functie.

02-03-2016 12:54

Ajacied1989 +350

Onzin. Jonk wilde rapporteren aan de RvC. De RvC is een tandeloze tijger, want zij mag niet ingrijpen. Er is dus nauwelijks verschil of Jonk wel of niet rapporteert, zolang hij dat aan de RvC doet.
Effectief rapporteren doe je aan je leidinggevende, die in staat is in te grijpen of het beleid in twijfel te trekken. Daarvoor heeft Cruijff (en co.) destijds het TH bedacht, met de 5-wielen strategie. Nu dat niet uitkomt lees je daar ineens niets meer over, maar dat was gewoon een heel goede organisatie. Rapporteren doe je namelijk niet aan de toezichthoudende instantie, die sowieso niet in full-time dienst is, maar bovenal: Die alleen mag ingrijpen als er wanbeleid wordt gevoerd. Van wanbeleid is niet snel sprake, alleen als er structureel verliezen worden geleden.
Jonks leidinggevende is de algemeen directeur, die de voorzitter van het TH zou moeten zijn, maar Jonk wenste dus niet meer onder auspiciën van een directeur te werken. Hij stelde dan ook voor dat hij directeur opleidingen zou worden. Dan eis je dus volledige autonomie.

02-03-2016 13:55

suske +25

Zo is dat en niet anders!!!!

02-03-2016 13:59

Eriksen11 +0

Jonk heeft meerdere oplossingen van de situatie voorgedragen. Hij was inderdaad voorstander van Optie B van Ling waarin hij directeur zou worden en zou rapporteren aan de RvC, maar hij stelde ook een tussenoplossing voor, waarin hij zou rapporteren aan de algemeen directeur. Dat werd echter ook niet goedgekeurd.
En nu is de RvC opeens een tandeloze tijger die niet mag ingrijpen? Ik weet niet of jij hebt opgelet, maar de RvC van Ajax is zeker geen tandeloze tijger die niet ingrijpt. De RvC van Ajax doet veel meer dan alleen toezicht houden en ingrijpen wanneer er structureel wordt verloren. Overmars rapporteert ook alleen aan de RvC (via een wekelijks gesprek met Van Duivenbode) en bij hem wordt er constant ingegrepen door de RvC (jij beweert dat de RvC alleen 'toezicht houdt', maar ik vind dat wekelijkse gesprek veel meer dan alleen toezicht houden). Waarom zou Overmars (hetzelfde geldt voor Van der Sar) als directeur spelersbeleid wel alleen hoeven te rapporteren aan de RvC en aan niemand anders en zou dit niet mogen gelden voor Jonk, die ook een erg belangrijke positie heeft binnen Ajax. Bijna nergens ter wereld maakt een jeugdopleiding zo'n belangrijk deel uit van een club. En voordat je gaat zeggen dat een hoofd jeugdopleiding nooit directeur is: Co Adriaanse was directeur jeugdopleiding toen hij bij Ajax werkte.
En het idee achter het TH is inderdaad goed, maar niet als de meeste TH-leden geen kut van het Plan Cruijff lijken te begrijpen. En wat je zegt over de algemeen directeur klopt ook niet. De huidige algemeen directeur is Collee en hij is geen voorzitter van het TH. Dat was ook nooit de bedoeling van het Plan Cruijff. De huidige voorzitter van het TH is Van der Sar in zijn rol als directeur externe relaties. Dit staat ook niet in het Plan Cruijff, maar is zelf bedacht door de huidige RvC als een slechte oplossing voor de problemen.

02-03-2016 14:31

Ajacied1989 +350

Je haalt gewoon niets van mijn stelling onderuit. Je betoogt alleen waarom jij vindt dat Jonk dezelfde bevoegdheden zou moeten krijgen. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat jij zegt dat Henrichs liegt, maar dat is niet zo.

Geef eens een paar voorbeelden waarbij de RvC heeft ingegrepen, die zijn er namelijk niet. Zij moeten hun toestemming geven bij investeringen boven een bepaald bedrag, dat heeft dus met het toezicht op de financiële stabiliteit te maken. Verder grijpen ze alleen in in het geval een bestuurder niet doet wat er van hem verwacht mag worden. Dan ontslaan ze hem en benoemen ze iemand anders. Dat heeft dus ook met toezicht houden te maken.
Al heeft Van Duivenbode elke dag contact met Overmars, daarmee krijgt hij als commissaris niet meer bevoegdheden. Alleen meer kennis over wat zich binnen Ajax afspeelt. Dat is enorm te prijzen aan Van Duivenbode.

Jonk droeg één oplossing aan, met een tussenoplossing tot aan de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering waar de definitieve oplossing doorgedrukt zou moeten worden. Daar zat iets meer dan een maand tussen. Jonk zou dus een maand aan de directeur rapporteren en daarna aan de RvC, zijnde directeur. Dat is één oplossing, die bestaat uit 2 componenten.

Nogmaals: De RvC mag zich NIET met het beleid bemoeien. Als dat wel gebeurt zijn zij feitelijk beleidsbepaler, gaan zij hun boekje te buiten en kunnen ze aansprakelijk worden gesteld voor alle geleden schade/gederfde inkomsten die daardoor zijn ontstaan. Dat zullen zij dus ook wel uit hun hoofd laten. Alleen megalomane idioten als Munsterman doen dat soort dingen.

Kijk, je kan het oneens zijn met het ontslag. Je kan het oneens zijn met de houding van de vereniging Ajax ten aanzien van de onenigheid binnen de NV. Je kan het oneens zijn met hoe Ajax nu geleid wordt. Dat is allemaal voor je eigen rekening en heb ik niets mee te maken.
Maar Henrichs liegt gewoon niet. Als je dat zegt moet je ook wel zeker van je zaak zijn en dit keihard kunnen onderbouwen. De Jonk-journalist Pieter Zwart kon het niet, jij kan het niet en uit de correspondentie van Het Parool blijkt ook eerder dat Jonk volledige autonomie over De Toekomst eiste dan dat niet zo is was.

03-03-2016 16:12

Eriksen11 +0

Het klopt inderdaad wat je zegt. Ik ben afgegaan op de brief die Jonk de dag na de ledenvergadering stuurde aan prominente leden, maar wat hij daarin zegt blijkt niet volledig te kloppen. Henrichs heeft dus inderdaad niet gelogen over dit specifieke onderwerp.
Ik ben het echter niet met je eens over de RvC. De RvC hoort volgens de wet op afstand toezicht te houden, maar dat gebeurt totaal niet als je alle documenten van het Parool en De Telegraaf leest. Je kan mij niet vertellen dat dat ene jaar extra contract voor Heitinga een zaak voor de RvC is (en dat werd het wel, want nota bene een adviseur van de RvC heeft het tegengehouden). Net zoals het feit dat Jonk al werd ontslagen door een algemeen directeur die officieel nog niet eens was aangesteld en eigenlijk nog in de RvC zat. Of denk maar aan de uitspraken van De Boer over de bemoeienis van de RvC. En voordat je gaat zeggen dat de RvC dat doet, omdat ze toezicht houden op een goede financiële balans: dat klopt, maar bepalen dat er minimaal twee spelers verkocht moeten worden, voordat er gekocht moet worden (zoals FdB zei), vind ik gewoon bemoeienis met het beleid. De RvC doet dus veel meer dan alleen toezicht houden. Laat staan het feit dat de aandeelhouder zich er actief mee gaat bemoeien, zoals Henrichs deed, die verscheidene gesprekken heeft gehad met Jonk en zich zelfs bemoeide met het dienstverband van een jeugdtrainer.
Daarnaast vind ik ook dat de RvC uiteindelijk te snel Jonk heeft afgedankt. De brief van Jonk en zijn ultimatum waren te stellig, maar ik denk zeker dat hij de RvC was tegemoetgekomen, als ze hem hadden duidelijk gemaakt dat hij akkoord had moeten gaan met een compromis en dat hij anders kon vertrekken. Nu hebben ze hem meteen de laan uitgestuurd en dan ga je mijns inziens niet goed om met een te koppige maar wel zeer waardevolle werknemer met de beste visie van het hele TH. Daar had je als RvC zuinig op moeten zijn, zodat je daar nog de vruchten van had kunnen plukken in de toekomst.

Edit: en los van dit alles blijf ik het gek vinden dat Jonk kennelijk niet dezelfde positie mocht hebben als Overmars of Van der Sar. Jonk heeft tenminste nog ervaring opgedaan in het leiden van de grote en complexe organisatie die de jeugdopleiding is, terwijl Overmars en Van der Sar alleen maar faalden in hun baan. Ze durfden het dus niet aan om Jonk directeur te maken en daarom moest hij verdwijnen, maar ze durfden het kennelijk wel aan om Overmars te laten zitten ondanks al zijn misstappen. Die heeft tenminste al bewezen niet geschikt te zijn als directeur, Jonk niet.

03-03-2016 17:35

je +5

Henrichs liegt alles Bij elkaar

03-03-2016 23:38

Freddy Al +11

Jonk heeft gewoon nagelaten bij de werkbesprekingen aanwezig te zijn waar hij bij moet zijn.Dat hij andere oplossingen voor ogen had als de rest van het TH geloof ik graag maar dat wil niet zeggen dat hij dan daarmee door moet gaan als dat binnen de organisatie te weinig steun krijgt.Dan kun je wel roepen dat jij gelijk hebt en het plan Cruijff erbij halen maar zo werkt het in geen enkele organisatie.
Dit heeft allemaal niets te maken met de mening van Henrichs aangaande de incidenten met Bazoer en Vermeer.Wat mij betreft heeft hij daarin volkomen gelijk ; het waren tenenkrommende incidenten die de normale supporter vervullen met afschuw en plaatsvervangende schaamte

04-03-2016 11:06

Labanda +1

Dus aan wie had Jonk moeten rapporteren volgens jou?
En volgens mij heeft Jonk meerdere oplossingen aangedragen maar daar is allemaal niks mee gedaan.

02-03-2016 17:41

Ajacied1989 +350

Het gaat er niet om wat ik vind of wat had gemoeten. Het gaat erom dat Eriksen11 zegt dat Henrichs loog en dat dat aantoonbaar onjuist is.
Het kan zo zijn dat Jonk vindt of denkt dat rapporteren aan de RvC hetzelfde is als rapporteren aan de algemeen directeur, maar dat weet niemand. Het zou wel verklaren waarom hij vindt/denkt dat Henrichs liegt.

03-03-2016 16:16

Michael25 +822

Heinrichs die anderen de maat neemt, die is goed.

02-03-2016 12:52

De Ajax Ziel +2

Grootaandeelhouder van beursgenoteerd bedrijf moet zich niet met interne Ajax-zaken bemoeien. Die mag enkel op de eigen luie reet controleren of de centen binnenkomen.

02-03-2016 12:46

Michael25 +822

De grootaandeelhouder mag dat wel degelijk, is de eigenlijke baas van het bedrijf. Des te groter is het probleem dat deze laffe leugenaar en zijn gevolg bestuursleden zijn van de vereniging.

02-03-2016 12:57

De Ajax Ziel +2

Klopt, maar de nuance en maatstaf kunnen verschillen.
We zijn het eens dat gespleten Ajax-structuur niet deugt en het type met dubbele Ajax-pet is onbetrouwbaar en lost niets op.

02-03-2016 13:27

JubbegaAFCA +46

rot jij ff lekker op joh Hennie!! rat dat je bent

02-03-2016 12:37

Blankenburg +4

Ik schaam me ook voor dat gedrag Hennie, net zoals ik me voor jou gedrag schaam enorme flapdrol

02-03-2016 12:29

Schillo +2

Ik schaam me voor het gedrag van Hennie...

02-03-2016 12:28

Raoul14 +3092

Hij heeft in dit geval toevallig gelijk, maar het blijft een enge, gladde viezerik binnen onze club.

02-03-2016 12:14

godenzonensuper +0

Ik zou me diep schamen als ik jou was HH.

02-03-2016 12:11

ibrahendriks +1

Gisteren die enorme vuurpijl in de dug out van Wolfsburg gezien? En weer onherkenbaar, die gasten pff.
Straffen moet je iedereen die zich misdraagt.
Neemt niet weg dat de eenzijdige verwoording hem nog opnsympathieker maakt.

02-03-2016 12:01

Tinuz78 +0

Ik schaam me voor Hennie - met de wind mee waaien - Henrichs!

02-03-2016 11:43

heinp +41

hennie huygelaar ,liegen om jonk en Cruif buiten te zetten en dan aan komen kakken als de barmachtige sameritaan .bahbahabah

02-03-2016 12:08

Jan Doedel +4308

Bij Feyenoord hebben de supporters toch ooit gezorgd voor het vertrek van Jorien vd Herik? Soms, heel soms hebben ze best goede ideetjes in Rotterdam.......

02-03-2016 11:34

Freddy Al +11

ja die goede ideetjes hebben F'noord ook heel veel gebracht moet ik zeggen.

04-03-2016 11:34

A Cohen +1

HH verdiend met zijn handelen, leiding geven, JC verraden ook niet de schoonheidsprijs.
Ik noem dat onbehoorlijk bestuur.

Jij schaamt je voor racisme en de wijze waarop supporters hun ongenoegen kenbaar hebben gemaakt ri. Vermeer.
Ik ben ook tegen racisme, mijn mening over dat geintje met uitsupporters tegen de DOMoren moge duidelijk zijn.
Ik vind Vermeer ook een JUDAS, dat je 'm daarvoor moet ophangen in de Arena, dat was een brug te ver. Ook de spreekkoren en bordjes met letters NSB, vindt ik verwerpelijk en ongepast.

Ik hoor HH niet spreken over de spreekkoren: "Bommen op Rotterdam".
Degenen die dit roepen, weten kennelijk niet, of kunnen zich niet voorstellen wat voor een impact het heeft als een stad wordt gebombardeerd.
Dit is nog steeds een open wond in de NL geschiedenis, waarbij velen onschuldige burgers de dood vonden.
Ook familie van mij is daarbij om het leven gekomen.

Dat ik regelmatig het woord kakkerlak in mijn mond neem, heeft hier niets mee te maken.
Dat is nou eenmaal de naam die wij hebben gegeven aan die idiote F-supporters.

Maar alles heeft in het leven z'n grens.
Dat wij "neuzen" of "joden" worden genoemd is ook een feit, maar zeker, wat mij betreft niet grensoverschrijdend.

Bommen op Rotterdam, vind ik respectloos en vooral dom gedrag, hetgeen veelal vertoond wordt door de "kakkerlak".
Laten wij ons daartoe niet verlagen en de grens respecteren.
Daarom was dat live optreden van Jan Vertonghen wel degelijk een succes.

02-03-2016 11:32

trodat4030 +97083

Was geen sprake van racisme jegens Vermeer, lul niet zo slap. Hij was de sjaak omdat hij van Ajax naar Feyenoord ging, niet omdat het een donkere jongen is. Hou dat verschil nou eens uit elkaar! Het is niet direct racisme wanneer een donkere jongen wordt bejegend. Het is pas racisme wanneer hij wordt bejegend op zijn huidskleur en daar was 0 sprake van.

02-03-2016 11:44

suske +25

Cruijff was ook niet donker van huids kleur maar maakte destijds ook de overstap. Van Ajax naar Feijenoord wat vond je daar van dan. Was die volgens jou dan ook de Sjaak.

02-03-2016 14:31

Lekiam +1

Oude koeien uit de sloot halen?

02-03-2016 11:25

De Ajax Ziel +2

We zitten helaas opgescheept met lieden binnen onze club met een klassieke nsb-mentaliteit, stiekem verstopt onder 'modern jasje'.
Ook dat zijn kakkerlakken, niets anders van te maken, maar excuses aan wie zich aangesproken voelt.

02-03-2016 11:22

Wimmel +1

En daar ga je weer, met je NSB geroep. Je probeert blijkbaar je teksten steviger te maken door zulke terminologie te gebruiken maar feitelijk klink je hierdoor gewoon dom.

02-03-2016 12:27

The "O" +784

Hij is ook dom, of heel jong, jaar of 14/15.

02-03-2016 12:48

RH1900 +2

Ik schaam me dood voor jou.

02-03-2016 11:13

tonny +0

Aik schaam me dood voor deze man die blijft zitten waar hij niet gewenst is
Kwal van en man gatlikker eerste klas
Oprotten

02-03-2016 11:09

IamLegend +2

gelijk heeft die,.. Vind ook dat HH na de supporters moet luisteren, en moet oprotten...Schaam me kapot voor HH

02-03-2016 11:04

De Ajax Ziel +2

Supporter AFC Ajax schaamt zich al jaren voor nsb-praktijken binnen de vereniging, lieden die doelbewust sportieve afbraak eigen vereniging hebben gefaciliteerd.

02-03-2016 11:04

IamLegend +2

Heb je het artikel wel gelezen? Of heb je alleen maar de naam HH gezien..

02-03-2016 11:04

Wimmel +1

En wederom bewijs je er niets van te snappen, lees je eerst eens in voor je bepaalde termen gaat roepen. Dan kom je wellicht minder dom over.

02-03-2016 12:25

AFCACBS410 +0

En wij schamen ons dood voor jou Henrichs!

02-03-2016 11:04

Pauw +2241

Ik denk dat het gebrek aan (een goede uitvoering van de) meldingsplicht vooral te maken heeft met het capaciteitsprobleem van de Politie. Er is simpelweg geen (priori)tijd voor.

Kunnen dus wel onze verontwaardiging blijven uiten, maar er gaat voorlopig niets veranderen. We zullen het zelf moeten doen en jaarlijkse incidenten moeten 'accepteren'. Als in iets wat nu eenmaal moeilijk helemaal uit te bannen is.

02-03-2016 11:03

IamLegend +2

Goeie inhoudelijke reactie...

02-03-2016 11:14

Wimmel +1

Wat we ook van deze man mogen denken, hij heeft in dit geval groot gelijk. Meldingsplicht en zwaarder straffen daarbovenop.

02-03-2016 10:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.