Defensieve zorgen voor Ajax: 'Er moet verdedigend iets meer zekerheid ingebouwd worden'

door Timo Suur 47

Bron NOS

Defensieve zorgen voor Ajax: 'Er moet verdedigend iets meer zekerheid ingebouwd worden'

door Timo Suur 47

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Het wordt een interessante krachtmeting tussen Ajax en Union Berlin, zo denken Arman Avsaroglu, Jeroen Stekelenburg en Arno Vermeulen. De drie journalisten van de NOS laten in de NOS Voetbalpodcast hun licht schijnen over de komende ontmoeting in de tussenronde van de Europa League. Daarnaast wordt ook de gewonnen wedstrijd tegen RKC Waalwijk (3-1) besproken.

Stekelenburg is van mening dat John Heitinga de wedstrijd tegen RKC heeft laten kantelen. 'Heitinga wisselde echt heel goed. Hij deed in de tweede helft iets heel anders. Hij heeft de eerste helft geanalyseerd in overleg met Michael Reiziger en Dwight Lodeweges en heeft het in de tweede helft aangepast. Het ging veel beter na rust.'

Echter denkt de journalist niet dat dat Ajax favoriet is in de wedstrijd tegen Union Berlin. 'Ik denk niet dat Ajax favoriet is tegen Union Berlin. Als je ziet hoeveel ruimte ze weggeven achterin. Ik heb het idee dat Ajax heel kwetsbaar is voor dit soort wedstrijden.' Avsaroglu denkt daar anders over. 'Ik denk wel dat Ajax de favoriet is. Ajax heeft een grotere begroting en een betere selectie. Ik zeg niet dat ze het makkelijk winnen, maar ze zijn wel de favoriet.'

Avsaroglu denkt dat de snelheid van Calvin Bassey goed van pas kan komen tegen Union Berlin. 'Ik denk dat het langzaam weer tijd wordt voor Bassey bij Ajax achterin. Ik zou hem zeker opstellen tegen Union Berlin. Er moet verdedigend iets meer zekerheid ingebouwd worden. Davy Klaassen eruit halen en Edson Alvarez naar het middenveld zetten. Dan speel je iets defensiever.'

Ajax boekt vooruitgang

Stekelenburg ziet dat er vooruitgang wordt geboekt bij Ajax. 'Ze hadden tegen RKC op gegeven moment zoveel power voorin staan, dat de goal wel een keer ging vallen. Het is wel beter dan twee maanden geleden. Toen was Ajax echt stuurloos. Ze creëerden echt heel weinig kansen in die tijd. Dat is nu wel anders.' De journalist spreekt wel zijn zorgen uit over de restverdediging. 'Ze zijn achterin gewoon heel erg kwetsbaar. Alvarez heeft te weinig snelheid om ver van het doel te verdedigen.'

Daarnaast wordt ook de rol van Brian Brobbey besproken. Avsaroglu is van mening dat de spits van grote waarde is voor Ajax. 'Brobbey is echt de ideale invaller als verdedigers vermoeid zijn. Bovendien is hij in de basis gewoon minder overtuigend geweest. Desondanks is hij nog topscoorder van de Eredivisie, dus dat maakt het wel ongemakkelijk.'

Stekelenburg ziet dat Brobbey niet snel meer in de basis starten. 'Brobbey kan echt maar op één positie spelen en dat is in de spits. Daar staat Dusan Tadić nu en ik denk dat hij daar voorlopig nog wel even staat. Mohammed Kudus kan op meerdere posities spelen, dus dan is Brobbey automatisch de invaller. Tenzij je gaat spelen zoals de tweede helft tegen RKC, maar zo ga je niet aan een wedstrijd beginnen.'

Denk jij dat Ajax donderdag in eigen huis wint van Union Berlin?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

AlexLitmanen10 +14422

Even een reminder

Ajax - Napoli 1-6
Ajax opstelling:
———- Pasveer
Rensch. Timber. Bassey. Blind
Alvarez. Berghuis. Taylor
Tadic. Kudus. Bergwijn

Lijkt me niet dat wijndal voor blind een grote verbetering is.
Tadic en kudus omdraaien is al wat beter.

Maar laten we niet denken dat alles op te lossen is door Bassey te laten spelen en Alvarez op het middenveld.

Ik hoop dat Johnny de jongens flink op scherp zet voor donderdag

14-02-2023 21:11

nelkboyzz +670

Dat kwam meer omdat de restverdediging toen nog slechter was en toen stond er maar 1 iemand achter de bal steeds. Dat is nu wel wat verbeterd en blind liet vooral steken vallen.

15-02-2023 12:40

jerryisthename +31902

Heeft idd imo alles met Schreuder te maken. Wat een slechte trainer was dat. My goodness.

15-02-2023 16:21

Jeugd +24871

Backs staan veel te hoog. Heel eenvoudig te zien. Is al jaren zo alleen als je zo goed bent als Ajax 18/19 dan kan het en kom je er vaak mee weg.
Als je zo kwetsbaar bent als nu kan het niet.
Ruimtes kleiner maken, max 1 back hoog.
Taylor voegt niks toe, als je dan toch voor een verbindingsspeler gaat dan Fitz Jim.
Alvarez moet op middenveld in verdedigende rol. Bassey vertrouwen geven.

14-02-2023 18:18

nelkboyzz +670

Of Vos op 6 maar je hebt ook grillitsch nog die als cv en als 6 kan spelen

15-02-2023 12:40

Bc te P +22130

We zien wel, al dat geleuter vooraf heeft echt 0,0 waarde

14-02-2023 17:11

JariHeijden +5606

Net als deze reactie? 😉

14-02-2023 19:54

Pietsnot +15019

'defensieve zorgen'

De kenners hebben er verstand van. Misschien moeten ze Henk Spaan vragen voor een diepteanalyse.

Van het voetbal dan, niet van zijn glaasjes jenever die hij in indrukwekkend tempo wegtikt (en ja...vandaar die rode neus)

14-02-2023 17:01

Ajax95Duivendrecht +24162

Er moet zeker meer verdedigende zekerheid komen, maar idealiter moet er ook gewoon meer voetballend vermogen onder druk uit bijkomen. Iets wat verdomd lastig is met deze ongebelanceerde selectie, zeker op het middenveld. Toch hou ik ergens hoop en vertrouwen in Grillitsch en/of Fitz-Jim. Ik hoop dat die een kans krijgen binnenkort.

En als je het met hun niet aandurft, dan zul je komende zomer echt de markt op moeten. Want we missen eigenlijk al sinds Frenkie/Schöne een écht goede Ajax-CVM.

14-02-2023 16:00

Pietsnot +15019

Misschien meer aanvallende zekerheid. 4 x scoren voor rust ofzo.

14-02-2023 17:03

nelkboyzz +670

Schöne was ook niet geweldig toch in dat team ja maar kwam bij Genoa in Italië ook niet veel aan spelen toe.

15-02-2023 12:41

Stefansuarez +19080

Taylor op 6 is en wordt het niet

14-02-2023 15:21

Frank14 +292

"Mijn gedachte over het voetbal is heel ouderwets.
De graadmeter is het middenveld. Wie dat in handen heeft, is de baas op het veld.
Maar welk type speler staat er op het middenveld? Vooral werkers."

https://www.vi.nl/pro/overig/johan-cruijff-de-uitvinder-van-het-moderne-voetbal-

Verdedigen doe je voorin en op het middenveld (dicht bij elkaar, vroeg druk zetten).
Niet door 6 verdedigers (4 + 2) op te stellen die teruglopen en het middenveld open te laten.

14-02-2023 15:15

Dolberg25 +8859

Helemaal met je eens. Het is nu al jaren het grootste probleem dat het middenveld helemaal open ligt. Onze middenvelder zijn of aanvallers, of verdedigers. Je hebt juist echte middenvelders nodig die het middenveld bezetten en altijd aanspeelbaar zijn in de middelste linie, die daarnaast ook gelijk druk zetten vanuit het middenveld wanneer de bal verloren wordt.

14-02-2023 15:22

Frank14 +292

Dan heb je eigenlijk alleen Kudus als echte middenvelder.

14-02-2023 15:28

Dolberg25 +8859

Klopt. Alvarez is een verdediger en Berghuis een aanvaller. En Taylor, tja wat is dat eigenlijk haha.

14-02-2023 16:41

Johan4ever +10914

Als ik Spaan moet geloven. Dan moeten we 2 of 3 Alvarezen opstellen! Dan staat de verdediging zo ´vast´ als een huis😇!

14-02-2023 13:44

Babangida83 +23933

Het probleem tegen dit soort tegenstanders is altijd dat je de bal niet mag verspelen. Wat mensen dan oplossen door een extra verdediger te willen neerzetten om het voetbal nóg slechter te maken én de tegenstander helemaal in zijn kracht te laten spelen.

Wat ik wel leuk zou vinden, is dat we Union het spel laten maken. En kijken hoe ze daar mee omgaan. Zeker Europees. Anderzijds zijn ze hoge druk ook niet gewend.

14-02-2023 13:39

kakhoofd3 +4173

Bassey gaat er wel komen. Heeft zijn zelfvertrouwen verloren uit bij Liverpool (waar volgens mij het hele team in verval begon te raken), maar heeft echt wel kwaliteiten die nuttig kunnen zijn bij Ajax. De manier waarop hij juichte na de 2-1 afgelopen zondag was echt prachtig trouwens. Heel veel ontlading bij hem, lijkt echt te geven om de club.

14-02-2023 13:36

Rommy5 +1169

Bassey is gewoon een goeie verdediger, Blind liet steeds zijn man lopen en Bassey werd erop afgerekend.

14-02-2023 13:30

Chad +909

Bassey heeft nu zo'n enorme gunfactor dat mensen niet meer reden vatbaar zijn he?

Bassey heeft net als Blind maanden dramatisch staan te verdedigen.
Davinson Sanchez, met wie hij zo vergeleken wordt, was positioneel en in de duels veel beter.

14-02-2023 16:57

nelkboyzz +670

Tegen psv was het ook bassey ze fout bij die goal van Luuk.

15-02-2023 12:42

DeKes +3204

Kudus op 10.
Klaassen eruit.
Tayler ook graag eruit.

14-02-2023 13:18

Nr.10 +111392

Klaassen zal niet starten denk ik, Taylor wel.

14-02-2023 13:46

LukaLitmanen +82153

Terwijl Klaassen nog af en toe scoort, heeft Taylor al heel lang nauwelijks meerwaarde.

14-02-2023 14:41

NeeI +107909

Taylor scoort net zoveel als Klaassen doet.

En daarnaast is Taylor in balbezit en bij de opbouw natuurlijk wél een belangrijke factor, itt Klaassen. Dat hij momenteel niet goed in vorm is, lijkt me duidelijk.

14-02-2023 14:49

LukaLitmanen +82153

6 goals dit seizoen voor Taylor
7 goals dit seizoen voor Klaassen

Maar vind Taylor een dramatische 6 eerlijk gezegd. Verdedigend te zwak en opbouwend ook. Tikkie breed en kaats terug.

Als 8 wellicht maar daar speelt Berghuis weer..

Al kan hij ook met Kudus de nummer 10 en rechtsbuiten afwisselen

14-02-2023 17:42

donkerblauw +2871

Hoe is het met Kaplan eigenlijk?

14-02-2023 12:43

Bowie +2382

Geblesseerd geraakt in de winterstop. Waarschijnlijk voor de rest van het seizoen.

14-02-2023 13:32

Danielson +50538

De man van 9 miljoen bedoel je? Als iets een miskoop dreigt te worden is het deze wel...

14-02-2023 14:26

nelkboyzz +670

Zeker niet jongen speelde echt geweldig in die oefenwedstrijden die hadden we echt goed kunnen gebruiken.

15-02-2023 12:43

Jariiii +22181

Ajax is nooit kansloos.
Nooit.

14-02-2023 12:40

Nr.10 +111392

Zo is dat. Wij zijn Ajax, wij zijn geen koekenbakkers.

14-02-2023 13:47

Soccerskins v2 +43385

——Grillitsch——
Bassey - Timber

En als de ene back extreem hoog staat de andere iets lager houden werkt ook wel. Ik zou Bassey met de aanwezigheid van Hato en Kaplan in de zomer wel verkopen.

14-02-2023 12:33

tdecler +3319

Hato is 16 en Kaplan kennen we nog niet.

14-02-2023 13:26

Soccerskins v2 +43385

De Ligt en Gravenberch waren ook 16, sinds wanneer boeit leeftijd ons wat?

14-02-2023 13:27

Danielson +50538

En wie is Grillitsch? Diezelfde die er tot nu blijk van heeft gegeven er niets van te kunnen?

14-02-2023 14:27

Soccerskins v2 +43385

Blijkt ja, je zegt het goed…

Kan je me 1 speler opnoemen die onder Schreuder wel heeft laten zien er iets van te kunnen? Volgens mij speelde de hele selectie van Ajax onder hun kunnen. Daarnaast beoordeel ik hem eerder op de jaren die hij in de Bundesliga heeft gespeeld dan de 216 minuten onder Schreuder. Maar goed, je mening staat na die 216 minuten blijkbaar al vast…

14-02-2023 14:39

tdecler +3319

Ja, wat is je punt? Je kan toch niet een seizoen ingaan met een 16 jarige en een speler die alleen maar aan het sukkelen is met blessures en we nog geen minuut in het 1e hebben zien spelen?

14-02-2023 14:50

TeringHenkie +28561

Onmogelijk.

14-02-2023 14:54

Soccerskins v2 +43385

@tdecler

Een blessure (waar hij begin volgend seizoen van herstelt is) en een jonge leeftijd zijn de redenen waarom de bezetting niet goed zou zijn? En ik maar denken dat het om kwaliteit gaat…

14-02-2023 15:03

tdecler +3319

Volgens mij had hij hiervoor ook al andere blessures gehad, dus misschien krijgt hij daar volgend seizoen ook mee te maken. En goed genoeg is ook oud genoeg voor mij. Maar helaas krijgen jonge talenten ook te maken met een terugslag en 16 jaar is wel erg jong voor 2 wedstrijden in de week. Dus ik vind het wel magertjes.

Dus ik zal Bassey erbij houden, afhankelijk van hoe hij dit seizoen afrond.

Maar dat is mijn mening. Jij mag daar anders over denken, even goede vrienden ;)

14-02-2023 15:11

nelkboyzz +670

de ligt was 17 destijds

15-02-2023 12:44

insectenverdelg +23499

Bassey achterin, alvarez ipv Klaassen op het middenveld en san Hato voor Wijndal. Denk dat het al veel beter staat.

14-02-2023 12:14

Red Devil +3604

De verdediging is waardeloos bij Ajax en ze leren ook niet van hun fouten omdat de dames zichzelf erg goed vind en maar als kippen zonder kop naarvoren blijven rennen.
Als ze dat tegen Union Berlin doen dant wordt het een ruime zege voor de Duitsers want die zullen het slim uitcounteren met die snelle spelers die ook nog goed kunnen ballen.

14-02-2023 12:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.