De Mos: 'Heb nog steeds een hoge pet op van Jonk en Bergkamp'

door Jesse ter Haar 51

Bron Algemeen Dagblad

De Mos: 'Heb nog steeds een hoge pet op van Jonk en Bergkamp'

door Jesse ter Haar 51

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Aad de Mos zou, Ajax zijnde, teruggrijpen op de ingezette weg na de Fluwelen Revolutie. Johan Cruijff kreeg het voor elkaar om oud-Ajacieden op cruciale posities binnen de club te posteren, maar dat lijkt langzamerhand te verdwijnen. Als het aan De Mos ligt, zoekt Ajax weer contact met Wim Jonk en Dennis Bergkamp.

Hugo Borst ziet dat de organisatie binnen Ajax momenteel niet in orde is. 'Alles is kapot', zegt hij erover bij Panenka. 'Het is heel ingewikkeld, want goed beschouwd zou Van der Sar moeten opstappen. Als ik hem was, zou ik zeggen: kies lekker voor de rust. Je bent gek als je in de voetballerij werkt, tenzij je je schaapjes nog niet op het droge hebt. Ajax is het gewoon kwijt en de ingewikkelde vraag is waar je nu moet beginnen. Het is zorgwekkend. Ajax heeft ook geen Cruijff-figuur meer.'

Eerder in de uitzending noemt Borst zelf Jonk al als goede kandidaat om Ajax te versterken, maar het voetbal dat hij momenteel speelt met FC Volendam, past volgens hem niet in de manier van werken van Ajax. 'Wim Jonk heeft zijn ziel en zaligheid verkocht met anti-Johan Cruijff-voetbal, waarvoor een dikke duim, want daardoor is FC Volendam erin gebleven. Hem kun je er ook al niet neerzetten. Ajax is het helemaal kwijt.'

Jonk én Bergkamp

Vervolgens wordt De Mos om raad gevraagd en na een korte periode van nadenken zou hij toch echt teruggrijpen op een eerder ingezette weg. 'Ik heb nog steeds een hoge pet op van Wim Jonk en ook van Bergkamp. Ik zou dat in ere herstellen. Ik denk dat je met Bergkamp en Jonk terug moet naar de Cruijff-dynastie. Als je dat niet doet, zie je dat het weer niets wordt. Het gedachtengoed ligt voor het oprapen.'

Sinds de winter speelt Jonk met FC Volendam met vijf verdedigers. Het was noodzakelijk, want in de Eredivisie verkeerde de club in degradatienood. Het bleek de juiste zet, want inmiddels staat FC Volendam op de veertiende plek. 'Je moet kijken naar het materiaal dat je hebt en zorgen dat je niet het lachertje van de Eredivisie wordt', meent De Mos dan ook. 'Het pakt heel goed uit en dat kan niet als je een koekenbakker bent als trainer.'

Lees meer over:
Plaats reactie

musicradio +3893

met jonk komt dat halve volendam mee bvb die jongkind zitten ze niet op te wachten de mos

17-06-2023 12:43

Aurelius1 +19698

Ja, dat is echt een gepasseerd station. Bergkamp wil niks meer met de voetballerij te maken hebben sinds dat ie door het slijk gehaald is, Jonk kan zich niet aanpassen aan anderen en is makkelijk te beïnvloeden tegen het 'etablissement,' door types als Molenaar.

18-04-2023 22:54

Ferd +38316

wil niets meer met de voetballerij te maken hebben, vandaar dat hij de jeugd van Almere City traint?

19-04-2023 07:49

PJS +4991

Jonk mee eens. Bergkamp is een eng mannetje. Geweldige speler maar dan houdt het ook op.

18-04-2023 21:00

Web +178830

De ongelooflijke haat naar Bergkamp
Onbegrijpelijk
Hij was enorm boos omdat ze Keizer er uit gingen gooien, sterker nog hij ging het voor liggen
Keizer heeft door het verschrikkelijk voorval met Nouri geen echte kans gehad, dat werkt zo door in de groep

Bergkamp was er tegen dat Bosz nog meer eigen mensen in zijn staf wou zien
Zeer terecht

Bergkamp liet zich niet door Jongkind de wet voor lezen. Daar had Jonk moeten begrijpen
Stel je eens voor je bent Bergkamp
En dat komt een hulpje van Jonk jou zeggen hoe je het moet doen
Die amper weet dat er lucht in een bal
zit

Bergkamp vond de verhouding technisch/ kracht uit de hand lopen

Nou wij zien het aan Brobbey en Bergwijn
Lekker in het krachthonk je souplesse naar de kloten helpen
En ze kunnen nog geen man voorbij, steek daar maar meer energie in, en leren hoe je bal moet afschermen enz

Onze spelers komen technische vaardigheden te kort, daar wil Bergkamp energie in stoppen
En zo terecht

Bergkamp zou de allerbeste in de jeugd zijn
Dolberg wat heeft hij hem gemist en het was ook het einde van Dolberg
Toeval? Nee

18-04-2023 13:19

Ferd +38316

Lulkoek web

Hij was niet boos dat ze keizer er uit gingen gooien en hij ging nergens voor liggen. Om Bergkamp kwijt te raken werd Keizer ontslagen, Keizer was collateral damage.

Bergkamp was assistent van Bosz maar kleineerde hem. Logisch dat Bosz niet meer met hem wilde werken.

19-04-2023 07:51

BokkieBokstra +11291

Zo is het maar nou net In de ongestructureerde puinhoop van de revolutie, vele kapiteins op 1 schip, hebben ze elkaar de tent uitgevochten. Bergkamp hoor je niets meer van jonk zit met zijn vrienden club en goeroe jongkind bij volendam . Plus al die ajacieden die niet deugen en zijn gesneuveld. Het begon met Cruijff het eindigt met Cruijff

17-04-2023 22:39

MichelAngelo66 +22194

Gaat allemaal niet gebeuren. Je ziet het hier ook. We maken ons druk om wie er met Jonk meekomt. Alsof al die lamzakken die er nu zitten zo’n geweldig ensemble zijn..... Vrouwen die er de ballen verstand van hebben, voetbalkenners die er niet waren, meelopers en brabbelaars.

Sorry, Ajax gaat het Ajax niet meer worden wat het geweest is. We hebben het over grinta, halen modale voetballers (terug) voor veel teveel geld, sturen mensen weg die in hun privé-sfeer wat hebben uitgehaald om politiek correct te zijn. Oud Ajacieden die een Cruijff filosofie aanhangen worden als bemoeial weggezet door een AD die alleen dan bij een voorgekookt interview gaat zitten van de sponsor. Een AD met slappe knieën als het op daadwerkelijke besluitvorming aan komt.

Ik heb het al opgegeven dat we ooit weer de echte Ajax brille terug gaan zien.

17-04-2023 22:12

Web +178830

Wie is er in privé sfeer weggestuurd
Ben benieuwd?

Zeer zware negatieve post

Johan heeft dit verkeerd in geschat
Maar van Johan mag je niets zeggen bij jou

18-04-2023 13:06

MichelAngelo66 +22194

Wat bedoel je met "dit'? Jonk? Bergkamp? Je kletst maar wat. Je leest ook slecht trouwens. Er is niemand "in privé" weggestuurd. Er is een assistent weggestuurd, omdat er privé wat was voorgevallen. Niet omdat hij niet goed genoeg was. gewoon een wake actie.
En dat jij het zwaar negatief vindt… ja inderdaad ik ben niet positief. Ik denk dat we verzanden in wederom een bobo cultuur en dat we onze historie waar we groot mee zijn geworden niet meer snel terug gaan zien. Als jij er blij mee bent…. prima, geniet er van.

18-04-2023 17:04

Web +178830

Waar zeg ik dat ik blij ben man?
Lees even mij betoog over Bergkamp

Nee lekker onze loop trainer gaat Bergkamp zeggen hoe het moet
Daar ging het nu precies verkeerd

Je klets maar wat
Het is altijd mopperen wat jij doet
Zuur leven heb je

18-04-2023 17:42

MichelAngelo66 +22194

God jezus, ga je mijn woorden nu herhalen? Ik wil wat zeggen, maar zal het maar een beetje vriendelijk houden. Ik heb het ook geen moment over Bergkamp gehad. Daarom mijn vraag. Geen idee waarom je daarmee komt.

Er staat overigens “als jij er blij mee bent”. Wat is dat toch met jou, dat slechte lezen? Tot slot... ik heb geen zuur leven, maak je maar geen zorgen. Dat wil je graag om een punt te maken, maar het is larie. Ik heb weinig vertrouwen in die meuk die er nu zit om diverse redenen. Dat er persoonlijke dingen een grotere rol spelen dan het belang van Ajax. Dat onkunde zorgen voor geklungel op buiten en op het veld. Elke sufferd kan dat zien.

18-04-2023 22:03

twynestar +28218

Ah jah, de Cruijff-filosofie. Die luidt; het maakt niet uit wat je doet want als het misgaat claimen je volgers dat ze jouw 'filosofie' niet hebben gevolgd en gaat het toevallig wel goed omdat er toevallig mega talenten in de pijplijn zitten dan heb jij het allemaal als eerste geweten.

Er is geen Ajax brille. Dat was er nooit. De beste Ajax-teams hadden, behalve enkele uitzonderlijke talenten, vooral heel veel lef en inzet. Dat moet de kern van Ajax weer worden: durven. Durven de bal te verliezen en daardoor durven te voetballen. Daar heb je geen filosofie voor nodig gewoon een trainer met ballen.

18-04-2023 13:27

MichelAngelo66 +22194

Die was er nooit. Oke joh. Jij hebt lekker op zitten letten. Man, je bent een PSV aanhanger alleen je zit nog in de ontkenningsfase.

18-04-2023 17:06

Web +178830

Hij heeft in die zin wel gelijk, dat je met talent geboren word
Of denk jij dat Cruijff en Maradona een goede opleiding hebben gehad?

18-04-2023 17:53

twynestar +28218

Awhhhh, voldoe ik niet aan jouw definitie van een Ajax-fan meer omdat ik niet blind alles wat Cruyff ademt adoreer? Moet ik nu met de PSV fans in de andere hoek van het schoolplein verder spelen?

De grootste fout die Ajax maakt is denken dat het echt iets speciaals doet in de opleiding of op de training of zelfs de tactiek. De echte onderscheidende waarde van Ajax is gewoon durven spelen, durven aanvallen. Soms met mega talenten, soms (zoals onder Bosz bijv) met mindere goden. Maar wel durf en inzet. Met veeleisende vakidioten als trainer en geen middle of the road materiaal (sorry Sjonnie).

Maar veel Nederlanders zijn blijven hangen in een romantisch beeld van de Hollandsche school alsof we echt zoveel anders doen en daar heel bijzondere voetballers vandaan komen. Brille is niet te trainen, dat is gewoon goeie (jeugd)scouting en komt niet voort uit een filosofie, sowieso is het woord filosofie in het voetbal een vreemd woord.

18-04-2023 23:02

musicradio +3893

weer over die bosz bosz bosz

17-06-2023 12:49

twynestar +28218

2 maanden geleden...

17-06-2023 12:51

Juan62 +46168

Waarom Bergkamp en Jonk?
waarom niet alleen Bergkamp terug halen?
Lees hieronder negatieve reacties over Dennis en positief over jonk
ik heb het altijd andersom gevoeld

17-04-2023 21:49

gi0vanni +7123

Dan heb dus zonder te weten hoe de (gestoorde) situatie in elkaar zat gekozen voor Bergkamp. En dat zal waarschijnlijk wel komen omdat hij een legendarische voetballer was. Figuren als een pak weg Bergkamp en Davids kunnen helemaal niet bij Ajax werken als je dingen uit het tijdperk van Cruijff terug wil. Die staan daar haaks tegenover.

18-04-2023 10:02

Web +178830

Bergkamp ging terecht voor Keizer liggen man
En die was er tegen dat Bosz zijn hele eigen staf wil samen stellen
ZEER terecht

Kap eens met die onzin over Bergkamp
De allerbeste opleider
Ogen los doen

18-04-2023 13:03

Juan62 +46168

Ik geloof niet klakkeloos wat er in de Telegraaf en consorten staat.
Of de wat de Derksens van deze wereld rondbazuinen

Net zomin geloof ik dat jij weet wat er zich precies heeft afgespeelt,
Wat ik wel weet is dat een echte Amsterdammer een Ajacied een wereldspeler,
hier door eigen supporters word afgeserveert, gebasseerd op wat?
BS in de Telegraaf? Slap gepraat op tv van zogenaamde analisten?
die hun eigen lijntjes en belangen verdedigen

Ik kijk puur naar de persoon Bergkamp en wat hij voor ons betekend heeft.
En dat is heel veel, wat nu verspilt word door vete's en BS

Bergkamp is een kind van de club, en het woord integriteit heeft altijd bij hem gehoord .
Figuren als Bergkamp en Davids, echte Amsterdammers met een inmense clubliefde voor Ajax gooi ik niet op de brandstapel, om onzin in de pers.
Ze horen op de club

En het domme is dat sommige mensen hier alles klakkeloos geloven.
en vanuit daar onze topmensen afschrijven

Zij horen op de club te zijn, hun voetbalkennis gaat op deze manier verloren

18-04-2023 13:28

twynestar +28218

Wat maakt hem zo'n goede opleider dan? Behalve dat het een geweldige voetballer met mythologische status was?

Wat deed hij zo goed als opleider? Welke spelers zijn dankzij hem zo goed geworden? Maak mijn ogen los aub.

18-04-2023 13:29

Web +178830

@twynestar
Als ik mijn kind naar de club zou sturen zou ik het maar wat fijn vinden als ze tegen een trainer als Bergkamp aan lopen

Je moet eens lezen van Wenger, Henry en van Persie van Bergkamp vinden
Bezeten van het spel elke bal moet goed zijn
Van Persie ging zo ver
Als ik Bergkamp niet had gehad op jonge leeftijd bij Arsenal
Had ik het niet gehaald
Na elke training ging hij met mij bezig

18-04-2023 13:37

Juan62 +46168

@twijnestar
Als je het niet wil zien, zal je het ook nooit zien

18-04-2023 13:38

Web +178830

@Juan
Je haalt precies de kern aan
Ze geloven de Telegraaf hier helemaal in
Nergens op gebaseerd
Cruijff heeft altijd gezegd
Jonk en Bergkamp zijn al zonen voor mij, die maakte geen onderscheid
Dat deed de PERS
En hiet in koor er achter aan lopen

18-04-2023 13:39

BokkieBokstra +11291

Wat een onzin ik denk dat je heel blij mag zijn als mannen als bergkamp en davids bij ajax zouden rondlopen. Dat is het treurige aan de situatie dat hele goede mensen op het niet deug lijstje zijn gekomen. Dat is een treurig resultaat van de revolutie, het ging om de tegenstelling niet om de overeenkomsten.

18-04-2023 18:33

gi0vanni +7123

Bergkamp had gezien zijn functie onterecht te veel macht. Alleen gezien het veldspel en de aankopen kon je zien dat ze het plan niet volgde. Jonk vertrok omdat bij alles door iedereen tegen hem stemde en hij achter Cruijff stond die ontslagen werd. Is geen onzin maar wel geschiedenis.

18-04-2023 22:29

Web +178830

@Juan
Dat heb je heel goed gevoeld
Jonk ging de fout door met al die vriendjes de club in handen te willen nemen
En Bergkamp moest maar luisteren

Ooit de allergrootste vrienden
Ik kan geen voorbeeld vinder waar spelers
zo goed elkaar onder steunen en beter maken
Donny en Appie hadden dit ook wel
Ego heeft ze uit elkaar gedreven

18-04-2023 13:30

Juan62 +46168

@Web
Daarom word ik altijd een beetje misselijk als Jonk hier weer eens word voorgedragen

18-04-2023 13:37

Web +178830

Jonk was een goede trainer maar geen hoofd jeugdopleiding
Teveel mensen om hem een die hem makkelijk konden beïnvloeden, met geen voetbal achtergrond

18-04-2023 13:42

Juan62 +46168

Ik vind Jonk een achterbaks persoon iemand die het achter de ellebogen heeft,
altijd al gevonden
Een parasiet van de kwaliteiten van Bergkamp.

Misschien is hij een tactisch goed, maar als persoon om op je werk/je club te hebben is hij ongeschikt, zie de roddel en achterklap nu bij Volendam

18-04-2023 14:14

Altijdindestraat +39848

Al die Ajax-haters zoeken elk kanaal op om Ajax verder in de grond te lullen met aannames en veronderstellingen. Sorry heeft geen invloed op mij, ik hou van deze iconische club

17-04-2023 19:55

Transvaalkade +1628

Overal waar Jonk komt. Komt zijn hele trein erachteraan. Compromisloos en dus geheid een stammenstrijd waar Ajax ook niet beter van gaat worden. Dat werkt alleen als de meerderheid het ziet zitten en hij van groter statuur zou zijn. Nee, lekker wegblijven. Bergkamp had ik hoog zitten en had een streepje voor omdat ik bij hem op school zat en zijn opkomst vanaf Wilskracht SNL meemaakte. Nu vraag ik me af of hij overweg kan met weerstand die hoort bij Ajax. Ik heb grote bedenkingen . Maar goed die hele fluwelen revolutie heb ik altijd met argusogen bekeken.

17-04-2023 19:42

Thor +4042

Ik niet.
De revolutie was nog veel te mild.

17-04-2023 21:55

Juan62 +46168

Ik denk dat Bergkamp geen probleem heeft met een weerwoord
Echter de roddels en achterklap, het bewust zagen aan de poten van een medewerker
dit alles maakt Bergkamp, die bekent staat als een beschaaft man, huiverig om in de voetbalwereld te werken

18-04-2023 15:16

Craain +4953

Ad? Hoe haal je in het hoofd om Bergkamp te noemen? Bergkamp is gewoon totaal niet geschikt.
Bergkamp wil niets te maken hebben met de pers en gedraagt zich "ik ben Dennis Bergkamp en heb jaren in de top gevoetbald, ik hoor alles te weten". Daarnaast heeft hij een vliegangst, Ajax is internationaal!

Wim Jonk is prima, zeker weten. De vraag is wel of hij het met vd Sar kan vinden? Denk ik van niet...

17-04-2023 19:38

Web +178830

Ga je met het vliegtuig naar de toekomst?
Wat een vreselijke post zonder enige kennis

18-04-2023 13:09

Craain +4953

Nee, het is met de kennis die ik heb vernomen uit diverse media, bv uit interviews van Spijkerman, vd Sar, Bosz en de Boer. Zie je Bergkamp wel eens aan de tafel bij de studios? Ook interviews? Nee totaal niets...

Frank de Boer zei ooit dat Spijkerman een sterke tactisch is. Spijkerman zei ook ooit dat hij met Bergkamp goed kan vinden.

Sinds de komst van Bosz was Ajax geweldig bezig... Herkenbaar voetbal. Spijkerman voelde zich buitengesloten door Bosz en probeert met Bergkamp tegen Bosz te doen. Natuurlijk zijn Bergkamp en Spijkerman goed met vd Sar, gezien hun vele succes onder Frank de Boer in hun ogen.

Iedereen kent het verhaal daarna.

Om bij Ajax, eerste elftal, te werken moet je als persoonlijk heel sterk zijn, flair zijn. Goed met de media. Dat is Bergkamp totaal niet.

Het is toch bekend dat Bergkamp een vliegangst heeft?

18-04-2023 21:19

pietvanvliet +4413

Met zulke vrienden hebben Wim en Dennis geen vijanden nodig.

Ik ben niet voor. Wat Jonk betreft sta ik in meerdere opzichten (positief en negatief) met stijgende verbazing naar Volendam te kijken. Wat Bergkamp betreft zie ik dat van twee kanten gewoon niet meer goedkomen. Laten we Dennis een mooie technische functie bij Arsenal gunnen en Wim een jaar of vier, vijf handhaving bij Volendam gevolgd door een buitenlandse traditieclub ergens in Engeland ofzo.

17-04-2023 19:11

Biss +9961

Precies! Aad snapt het 😁

17-04-2023 19:09

nightgoat +30882

Maar dan wel volgens de bewezen Aad de Mos methode; 3 maakt 7 en 21 is 5.

17-04-2023 19:07

Schip +23351

Ik zou het toejuichen en niet een beetje ook. Maar is onrealistisch.

Maar er moet zo snel mogelijk weer een visionair aan het roer bij de opleiding en een echte voetbal voor alles erboven. Ik zie die Hendriks daar echt geen rol in spelen, maar er wordt zo afgrijselijk weinig gecommuniceerd vanuit Ajax dat het wel het Oostblok ten tijde van het IJzeren gordijn lijkt.

Precies hetzelfde gebeurde toen Overmars vertrok. We moesten Ajax vertrouwen, want ze zouden er vast mee bezig zijn. Ja, maar op een desastreuze manier.

Toen Jonk en Bergkamp met de FR bezig waren, kreeg je regelmatig interviews en gezichtspunten van Jonk en iets minder van Bergkamp over op welke principes de opleiding moest worden gebaseerd, welke verbeteringen ze wilden, etc. Je hoort nu niets. Nog geen muizenscheet.

Dat is gewoon geen goed teken.

17-04-2023 18:53

Tommyshelby +128454

Bergkamp - nee
Jonk - heel graag

17-04-2023 18:51

Web +178830

Bergkamp is de allerbeste man
Die bewaakte juist de cultuur
Ging zeer te recht voor het omslag van keizer liggen

18-04-2023 13:11

Dolblij +44934

Over een koekenbakker gesproken........

17-04-2023 18:50

***1900*** +4396

Jonk zou ik zeker toejuichen, eventueel als assistent. Maar dat ziet hij denk ik niet zitten. Dat hij met Volendam niet in de Ajax filosofie speelt.. vrij logisch toch?

Bergkamp lekker weg blijven

17-04-2023 18:49

GNBL +89859 moderator

Aad kan zich beter druk maken om PSV dat bij vlagen werd weggespeeld door FC Volendam. Jonk is een gesloten boek die komt niet meer terug. Overigens kies je nooit alleen voor Jonk, maar altijd voor team Jonk en die hoef ik echt niet bij Ajax te zien.

17-04-2023 18:49

C14 +22326

Wie zegt dat? Wie zegt dat Jonk ook niet zonder dat team bij Ajax wil werken? Als je hem trainer zou maken valt die kliek sowieso weg.

17-04-2023 19:05

GNBL +89859 moderator

Je gaat Jonk toch geen trainer maken?

17-04-2023 19:10

C14 +22326

Is de ideale kandidaat, enige echte Cruijffiaan. Nadeel is dat het dan meer een passant is, ik zou hem voor hele lange tijd aan de club verbonden willen zien. Je kan ook eisen dat hij niet zijn mensen meeneemt als HJO, maar zelfs oud-medespelersstakrn hem een mes in de rug, dus lastig mensen te vertrouwen en ook lastig je afwijkende visie geaccepteerd te krijgen

17-04-2023 19:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.