Het gelijk van Marc Overmars

door TomCopier 24

Het gelijk van Marc Overmars

door TomCopier 24

Laatst geüpdatet

COLUMN - Godzijdank. De eredivisie begint weer bijna. Hoewel we deze zomer behoorlijk verwend zijn met het WK, mis ik Ajax toch wel. Het begint langzaamaan weer te kriebelen, nu de voorbereiding weer begint. Het grote speculeren en zeiken over eventuele transfers is weer begonnen: heerlijk.

Persoonlijk vind ik dat Ajax - in de persoon van Marc Overmars - de portemonnee wel weer eens mag trekken. Sinds Miralem Sulejmani voor ruim 16 miljoen euro (misschien nog wel meer) naar Amsterdam is gekomen en redelijk is mislukt, lijkt Ajax spreekwoordelijk op het geld te zitten. Met het vertrek van Luis Suarez, Jan Vertonghen, Toby Alderweireld, Gregory van der Wiel, Christian Eriksen, Vurnon Anita en Siem De Jong is er toch een hoop verdiend de afgelopen jaren. Tel daar de deelname aan de Champions League bij op en er staat een behoorlijke berg met geld op de bank. Zelfs als je het salaris van Mounir El Hamdaoui daarvan aftrekt, blijft er toch een riant saldo over.

Toch wil Ajax, compleet volgens de filosofie van Johan Cruijff, liever niet met geld smijten. Een tweede Sulejmani moet per se voorkomen worden en daarom laten we liever eigen jeugd doorschuiven. Volgens mij zijn de meningen in de Ajax-achterban daarover verdeeld. Sommigen vinden het tijd dat er weer eens een echt grote naam bij Ajax komt voetballen. Dan komt er logischerwijs één vraag altijd weer omhoog: wie moet er gehaald worden? Een speler van wereldniveau die bij Ajax komt voetballen, dat is allang verleden tijd. De voorstanders van de jeugdspelers halen aan de andere kant hun gelijk met de vier behaalde kampioenschappen onder leiding van Frank de Boer.

Laten we realistisch zijn. De tijden dat er geweldige namen in het shirt van Ajax voetballen, zijn voorbij. In '95 hadden we de beste ploeg ter wereld, maar inmiddels liggen de (financiële) verhoudingen anders. Helaas. Des te mooier dat wij, met eigen jongens als Davy Klaassen en Daley Blind, al vier keer op rij de beste van Nederland zijn. We hebben het Europese topploegen ontzettend lastig gemaakt in Europa en onze Ajacieden hebben top gepresteerd op het wereldkampioenschap. Als we zo doorgaan, worden we vanzelf weer die grote club uit '95. Dan zijn we geen tussenstation meer, maar zal Ajax weer dé club worden om furore te maken. Misschien is het dan zo gek nog niet dat Overmars het geld lekker op zak houdt. Als ie 't maar tevoorschijn haalt als het nodig is.

Tom Copier
Twitter: @Tommaestro

Lees meer over:
Plaats reactie

SNTR +0

opendeurenintrappen.nl

27-07-2014 01:47

Bobo het Konijn +0

Verstandig om geen krankzinnige bedragen aan transfers uit te geven maar ik vind wel dat Ajax beter zijn best moet doen teams bij elkaar te houden. Europees is het moeizaam en komt Ajax niet veel verder met kansloze nederlagen in de UEFA cup tegen laagvliegers. De Boer moet bijna ieder jaar opnieuw beginnen en dat was vaak dat hij pas eind augustus wist waar hij aan toe was. Dat vind ik dit jaar al een stuk beter, Overmars heeft snel zaken gedaan. Maar zijn de kampioenschappen aan het aankoopbeleid te danken? Ik denk eerder aan een hele goede trainer Frank de Boer en toch ook de concurrentie, met name PSV, die het steeds laten afweten. Het is allemaal relatief. Financieel gaat het Ajax in ieder geval voor de wint. Maar geld moet wel rollen, aan het houden van spelers bijvoorbeeld.

25-07-2014 10:02

EindbaasFrank +1

"sommigen vinden het tijd is dat er weer eens een echt grote naam bij Ajax komt voetballen"
Sorry hoor, maar sinds wanneer trekt Ajax grote namen aan? Alle sterren van Ajax van weleer heeft Ajax zelf opgeleid, of jong gekocht. De Ibrahimovicen, de Sneijders, de Van der Vaarts, allemaal niet aangetrokken als grote naam. Ik las pas dat Ajax sinds de oprichting 232 miljoen aan transfers heeft uitgegeven. In meer dan een eeuw. Ajax haalt nooit grote namen en zal dat de komende tijd naar alle waarschijnlijkheid ook niet doen. Dat is de filosofie van de club, de cultuur van Ajax. Het maakt ze ook afhankelijk van generaties die komen en gaan, en als ik alle berichten hoor over (het aantrekken van) toptalenten die eraan komen, dan hoop ik dat we van deze talenten nog lang kunnen genieten bij Ajax, en hoop ik dat de filosofie van de club zich weer eens uitbetaald. Nationaal, maar vooral internationaal. Dan mag Ajax van mij wel het opgespaarde geld gebruiken voor hogere salarissen voor de spelers die het verdienen, om ze zo lang mogelijk bij Ajax te houden.

25-07-2014 00:05

Jowen +1

Ik ben blij dat we nu 4x kampioen zijn geworden, want dan heb je altijd gelijk. Als we niet kampioen waren geweest, was de kritiek op Overmars en de druk om te kopen veel groter.

24-07-2014 09:32

DonAdam +2360

Drie woorden: Frank de Boer!

24-07-2014 10:15

DonAdam +2360

Ik ben overigens niet tegen het huidige beleid, al vind ik dat Ajax 1 een mix zou moeten zijn van eigen jeugd en gerichte aankopen met meerwaarde; sterren als Suarez en Huntelaar mogen van mij nog steeds gekocht worden. Er is ook gewoon geld voor.

Waar ik zwaar op tegen ben, is de verkoop van spelers als Eriksen voor goed geld en dan geen vervanger halen. Zulk beleid zorgt voor de neerwaardse spiraal waarin de kwaliteit van de selectie is beland. Ook aankopen van middelmaat als Duarte en v.d. Hoorn kan ik niet waardereren. Dat is weggegooid geld(zie ook het door mij hieronder genoemde artikel van Pieter Zwart). Geef dan de eigen jeugd de kans.

Daarnaast wordt er met het huidige beleid te weinig rekening gehouden met de achilleshiel: de korte contracten die jeugdspelers aangeboden kunnen worden. De beperking van kinderarbeid door de EU, die overgens terecht is in andere branches, geeft de rijke clubs de mogelijkheid om de grootste talenten voor weinig of zelfs gratis bij opleidingsclubs weg te halen. Zie een van de grootste talenten, Dilrosun, die praktisch gratis overgenomen is door Manchester City.

24-07-2014 01:12

VicBuckingham +14

Het halen van een 16 jarige kan je moeilijk kinderarbeid noemen. Natuurlijk is het jammer voor Ajax dan zo'n speler vertrekt maar als die speler dat zelf wil moet hij daar vrij in zijn. Wel vind ik dat de opleidingsvergoeding verhoogt moet worden. Van mij mag de opleidingsvergoeding van 5% naar 15% worden verhoogt. Daarbij vind ik dat de vergoeding ook moet gaan gelden voor binnenlandse transfers en dat het alleen moet worden betaald over de jaren die een speler voor zijn 19de bij een club heeft gespeeld. Het is belachelijk dat een club een speler van 21 kan kopen en dan later een opleidingsvergoeding krijgt over voor de jaren die deze speler voor zijn 23ste bij de club heeft gespeeld.

24-07-2014 01:43

DonAdam +2360

Ajax maakte ooit sterren, maar recenter kocht het sterren. Daar is niets op tegen. Ajax moet zo sterk mogelijk zijn, en als dat moet door Suarez bij Groningen, Huntelaar bij Heerenveen weg te halen of Sneijder in eigen huis op te leiden doet niet ter zake.

Te zien aan die idiote bedragen heb jij je een verhaaltje op je mouw op laten spelden. Een zwart/wit verhaaltje, want tussen matige spelers met een prijskaartje van 3-4 miljoen
zoals Duarte aan de ene kant en topspelers die 20-30 miljoen moeten kosten aan de andere kant, zit een heel batterij aan betaalbare toekomstige wereldsterren die wachten om gescout te worden. Maar jij bent zo gebrainwashed dat je die niet meer ziet. Ook James Rodriguez is door Porto voor 5,5 miljoen opgehaald uit Zuid Amerika.

En hoezo is Dilrosun een kutvoorbeeld? Ajax wil de kids pas op 16/17 jarige leeftijd een contract aanbieden. Dan kunnen ze tot die tijd gratis worden weggehaald. Dat is precies de achillishiel waar ik over sprak. Natuurlijk wil Dilrosun weg, ze willen allemaal weg naar de grootste clubs, dat is het probl;eem ook niet. Het probleem is dat het kan zolang ze geen of een kortlopend jeugdcontract hebben.

24-07-2014 10:15

BigDaddy84 +0

Laten we nou alsjeblieft niet weer beginnen met namen die bij Porto hebben gespeeld. Het is algemeen bekend dat dergelijke spelers voor ons niet haalbaar zijn als we ons niet willen overgeven aan investeringsmaatschappijen. En dat gaat nooit gebeuren! Zij hebben daar meer geld omdat ze hun ziel verkocht hebben. Slecht voorbeeld dus.

Bij je verhaal over 'goedkope' aankopen vergeet je wel het verhaal van jeugdspelers en concurrentie. Het meest ideale beeld waar Ajax naar zoekt is namelijk een BREDE selectie met onderlinge concurrentie. Soms 2 jeugdspelers voor 1 plaats, soms 1 aankoop en 1 jeugdspeler, en als het moet 2 aankopen voor 1 plek in het team. Wat opvallend bij dit verhaal is, is dat de jeugdspeler het vaak wint. Toch heb je de aankoop nodig om iedereen scherp te houden. De Boer gebruikt niet voor niks meer dan 25 spelers in een seizoen. De jeugdspelers worden vervolgens vaak ook voor een heel behoorlijk bedrag verkocht. En in sommige gevallen staat de eerder gedane aankoop dan klaar om het over te nemen. Het is een geheelplaatje waar je naar moet kijken. Bij een grotere aankoop is het altijd de vraag in hoeverre een jeugdspeler aan kan haken.

Voor mij heeft alles te maken met gestage groei. Ajax kan op dit moment een belachelijk goed elftal kopen, het huidige elftal als back-up gebruiken en ongetwijfeld ook veel succes hebben. Maar de verhoudingen binnen de club gaan op dat moment naar de klote. Zoals VicBuckingham hieronder aangeeft gaat het om het laten groeien van de vaste inkomsten. Dan kunnen de vaste uitgaven langzaam aan omhoog, wat betekent dat je hogere salarissen kan bieden en grotere transfers kan doen. Maar dat is een project wat veel tijd kost. Mijn verwachting is in ieder geval dat Ajax hier wel naar werkt. Er is geen andere reden (naast een lekkere buffer) om zoveel geld te sparen als op dit moment gebeurd. Laten we niet vergeten dat de huidige leiding alles doet met een reden. Ook hier wordt dus goed over nagedacht.

24-07-2014 11:02

DonAdam +2360

Je loopt weer voorbij aan mijn punt en fixeert je op de naam Rodriguez. Het gaat mij erom dat er in de categorie tussen de 5 miljoen en de 20 miljoen die Christiano Ronald aangaf jaarlijks tientallen jeugdige spelers zijn te scouten die direct een meerwaarde zijn voor Ajax. Ik had ipv Rodriguez net zo goed Zlatan(Malmo) of Suarez(Groningen) kunnen noemen. Maar jij vindt het wel lekker om je te fixeren op een bijzaak, want dan kan je je mantra in stand houden.

Overigens zijn wij het eens dat de jeugdspeler van de Toekomst het vaak wint van de aankopen, dat geeft de ellelange lijst van miskopen in de categorie t/m vijf miljoen van na de beursgang feilloos aan. Het is zinloos en geldverspilling om spelers als Duarte en v.d. Hoorn te kopen, zeker met de kennis dat het kaliber Aisatti, Janssen, Lodeiro en El Hamdaoui het niet eens konden maken bij Ajax. Dan weet je dus dat de aankopen kwalitatief nog hoger moeten zijn. Dat was dus een deel van mijn punt.

Over die gestage groei ben ik het met jullie eens, maar dat staat los van het feit dat als er één sleutelspeler vertrekt, Ajax daar adequaat op moet anticiperen als er in de jeugd niets klaar staat en niet zoals vorig seizoen Eriksen kan verkopen en daar niemand voor terughalen. Die fout heeft ons de knockout fase Champions League gekost, daar ben ik van overtuigd. Als ik dan zeg dat Ajax één topspeler als vervanger voor Eriksen had moeten halen, dan ga jij wéér kompleet over the top met je stelling dat Ajax een belachelijk goed elftal zou kunnen kopen. Ik vind het zo jammer dat jij nooit nuances aan kan brengen. Het is altijd alles of niets en het is totaal niet wat ik bedoel.

Ik vind overigens ook dat Ajax er veel meer aan moet doen om sleutelspelers als Eriksen, Vertonghen en nu Moisander en Blind langer aan zich te binden. Ga voor dat soort jongens maar iets verder in de loonsverhoging, dat vindt de groep ook niet erg, want het zijn leiders die beduidend de beste zijn in de groep. het lijkt mij zelfs nog een stimulans voor de rest van de eigen jeugd. Die zien dat het kan lonen om de beste te zijn.

25-07-2014 10:38

BigDaddy84 +0

Ik fixeer me niet op de naam Rodriguez. Ik fixeer me op de manier waarop wordt gewerkt in Zuid-Amerika tegenwoordig. En de manier waarop Porto werkt. Een heleboel talenten in Zuid-Amerika liggen namelijk (gedeeltelijk) vast bij investeringsmaatschappijen. En je zal die investeringsmaatschappijen in huis moeten halen wil je dergelijke talenten overhalen om naar Nederland te komen. De vergelijking met bijv. Zlatan is daarom ook krom. En de transfer van Suarez naar Groningen heeft ze ook heel veel moeite gekost.

Ik benoem daarnaast heel duidelijk in mijn verhaal dat het bij de aankopen op dit moment draait om een brede selectie en concurrentie. Daar ga je totaal aan voorbij. Maar nogmaals: waarom halen ze jongens van onder de 5 miljoen? 1. Lagere afschrijving per jaar. 2.Het zijn jongens die nog kunnen groeien, maar wel direct concurrentie kunnen bieden 3. Een bredere selectie. 4. Zodra ze de concurrentiestrijd verliezen zijn ze van waarde als back-up en kunnen ze de plek overnemen die is vrijgekomen (Serero is daar een prima voorbeeld van).

Je kan dus nu wel Van der Hoorn en Duarte afschrijven, maar die jongens zijn er pas een jaar. Ze spelen opeens op een hoger niveau, krijgen meer taken en verantwoordelijkheden en moeten sneller handelen. Zo gemakkelijk is dat niet! Geef die jongens een de tijd. Zoals ik al aangaf: een Serero heeft die tijd ook gekregen en heeft zich in de basis geknokt.

Qua vervanging van sleutelspelers kun je natuurlijk 1 grote aankoop doen. Maar je moet wel kijken naar de gevolgen. Koop je een jongen van 8 miljoen vraagt deze speler daar ook een salaris naar. En wordt er, van de fans maar ook van de technische staf en van de medespelers, verwacht dat hij direct die verantwoordelijkheid neemt. Als hij dat niet doet, het niet redt, maar vervolgens wel lekker dat salaris pakt heb je een probleem. Want als de selectie dan kwaad wilt vragen ze net zo gemakkelijk zo'n hoog salaris. Ajax werkt daarom liever met concurrentie, goedkopere oplossingen en doorgroeimogelijkheden. Hier hoef je het niet mee eens te zijn, maar een beetje begrip ervoor opbrengen is niet zo gek. Een foute keus kan er namelijk voor zorgen dat de verhoudingen binnen een selectie ontzettend krom worden. Liever belonen aan de hand van prestaties, dan belonen aan de hand van wat ze bij een andere club hebben gepresteerd. Niet zo gek toch?

PS: Je hoeft mij niet te betichten van het nooit kunnen brengen van nuance. Ik heb geen problemen met andere meningen, maar als iemand nuance kan brengen ben ik het wel. En ja, ook ik geef wel eens voorbeelden die overdreven zijn. Maar dat betekent nog niet dat ik nooit nuance aanbreng.

25-07-2014 10:56

insectenverdelg +23512

Nogmaals, Suarez, Huntelaar en Zlatan waren geen sterren toen ze naar Ajax kwamen in mijn optiek. Het waren grote talenten, waar veel voor betaald moest worden. In Amsterdam hebben ze sterrenstatus gekregen.

Overigens zijn 2 van de 3 nooit kampioen geworden met Ajax. en uiteindelijk zijn prijzen toch waar je om voetbalt. Dus ik prefereer nog steeds het huidige beleid verre boven het beleid van een jaar of 7 a 8 geleden.

24-07-2014 12:05

DonAdam +2360

Het waren zeker nog geen wereldsterren, maar ik vond ze sterren in de Eredivisie en de Zweedse voetbalcompetitie.

Ik vind dat wel of geen kampioen worden geen argument, want voetballen doe je met zijn elven, niet alleen.

Ik ben gewoon een Nederlander dus ik vind ook dat je niet meer moet uitgeven dan dat er binnen komt, dus in dat aspect vind ik dit beleid grotendeels ook beter. Ik vind alleen Overmars te behouden en in zijn zuinigheid komt hij vaak bekocht uit. Op (topaankoop!)Moisander na, zijn zijn aankoopjes praktisch allemaal weggegooid geld geweest.

Het feit blijft wel dat de spelers in de periode voor de Fluwelen revolutie individueel kwalitatief beter waren. Het probleem was voornamelijk dat de spelers van PSV nog beter waren en dat hun coaches beter waren. Onze coaches bakte er niets van en Ajax speelde ontzettend slecht voetbal. Vergis je niet, het huidige succes komt niet door het beleid van het TH, maar door wereldcoach Frank de Boer.

25-07-2014 10:49

DonAdam +2360

Ik moet daarom altijd aan het artikel van Pieter Zwart op catenaccio.nl genaamd "Ajax leert niet bijster veel van het verleden" denken als ik dit soort colums of posts lees. Het voorbeeld Sulejmani wordt veelvuldig als argument misbruikt, maar de winsten gemaakt op de transfers van Huntelaar, Suarez en Zlatan worden angstvallig verzwegen.

Het staat zwart op wit: sinds de beursgang is op aankopen tot 5 miljoen verlies gemaakt en op aankopen boven boven de 5 miljoen is dikke winst gemaakt. Daar kan ook jij je niet onderuit kletsen, Tom.

24-07-2014 00:55

VicBuckingham +14

De komende jaren moet Ajax zo min mogelijk aankopen doen en daardoor zo veel mogelijk sparen. Dat geld kunnen ze dan vrijmaken voor andere projecten die (op termijn) het budget van de club structureel verhogen. Het Ajax Museum was een totale flop en een heel dom idee maar het idee om een projecten te starten die niet direct met het voetballende aspect van Ajax te maken hebben maar het budget van Ajax verhogen is wel goed. Wil Ajax namelijk structureel bij de subtop van Europa horen dan moet het budget structureel omhoog. Ajax moet zich namelijk onafhankelijk maken van inkomsten uit de Champions League en de verkoop van spelers. Daarbij moet het salarisplafon (op termijn) omhoog om zo de beste spelers langer bij de club te houden. Als Ajax dan de jeugdopleiding en (jeugd)scouting zo optimaal mogelijk laat functioneren zal Ajax weer structureel bij de subtop van Europa kunnen horen en incidenteel zich met de top meten.

Qua merchandising en sponsorinkomsten zal Ajax niet snel meer gaan verdienen. Er moet dus naar andere dingen worden gekeken. Het kopen van de ArenA zou een mogelijkheid zijn wanneer Ajax daar genoeg geld voor heeft. Ajax besteed nu geloof ik 7 miljoen euro per jaar aan de huur van de ArenA mede dankzij dat bedrag maakt de ArenA een winst van 4 miljoen. Als Ajax de ArenA koopt zou de ArenA dus de 7 miljoen van Ajax niet meer krijgen en per jaar een verlies maken van 3 miljoen. Daar tegenover staat dat Ajax die 7 miljoen niet zal hoeven te besteden en er dus 4 miljoen euro per jaar op vooruit gaat. De koop van het belang van 87% in de ArenA die Ajax momenteel niet in handen heeft is zeker niet goedkoop maar zal ervoor zorgen dat het budget van Ajax structureel met minstens 4 miljoen euro per jaar omhoog gaat.

Als de ArenA in het bezit is van Ajax kan de club het stadion ook gebruiken om meer sponsoren aan te trekken. Zo kunnen ze proberen een sponsor te vinden die voor een paar miljoen per jaar zijn naam aan het stadion wil geven. Dat doen ze bij clubs als HSV en Bayern ook. Ajax zou misschien niet net zo veel krijgen als Bayern en HSV maar een miljoenenbedrag is zeker mogelijk. In Duitsland zijn ze sowieso slim om sponsoren aan te trekken door middel van hun stadion. Wil Lay's hun chips in het stadion verkopen dan moeten ze eerst een sponsor van Ajax worden. Daar krijgen ze dan wel voor in de plaats dat ze spelers in hun reclames mogen gebruiken. Wil een bedrijf hun verkopen in de het stadion dan moeten ze wel eerst sponsor van de club worden. Alle producten die je in stadions van bepaalde Duitse clubs ziet is daar alleen aanwezig omdat de producent een sponsor is van de club. Als Ajax de ArenA koopt kunnen ze dit ook doen.

24-07-2014 00:47

eros +4817

Ajax is zeker op de goede weg. Maar ik snap de vraag naar een grote aankoop. Het team zit goed in elkaar, maar ook ik ergerde me aan jongens als Duarte, Serrero en vd Hoorn het afgelopen jaar en daarbij de slecht bezette rechtsbuiten positie waar later Schöne werd misbruikt. Ik had verwacht dat ajax deze transfer periode voor een linker mid, een rechts buiten en bij vertrek van Siggie en Siem voor een spits zou gaan. Voorlopig zijn de rechts buiten en de spits al binnen,... maar zou frank het weer gaan doen met Serrero en Duarte op de links mid positie?

Ik ben wel heel tevreden met het huidige beleid. Want vergeet niet dat in het eerste jaar we te maken kregen met de overblijfselen van het vorige bestuur. We moesten af van (te) dure en overbodige spelers. De eerste transfer periode(n) gingen er dan ook vele: Oleguer, Atouba, Wielaert, Lindgren, Suk, Zeegelaar, Donald, Graafland, El-Hamdoui, Silva, Jozefzoon, Lodeiro, Ebecilio en Aisatti.
Vervolgens werden financiële gaten opgevuld met transfers van Suarez, de Zeeuw, Verthongen, Anita en vdWiel.

Naast de bestuurlijke crisis vond ik het de eerste 2 jaar heel knap dat ajax onder de boer de titel wist te pakken.

Vervolgens is ajax pas echt gaan opbouwen. Ten eerste is het dan van groot belang dat spelers als Blind en Veltman gewoon zo lang mogelijk (lees tot een jaar of 26) behouden blijven en daarna pas vertrekken naar een grote Europes club voor veel geld ipv naar een sub-topper in Engeland.
Deze spelers zijn de basis van ajax, kennen de club, kosten het minst, dragen de club in hun hart en zijn een voorbeeld voor de jeugd.

Ajax haalde vervolgens voornamelijk redelijk goedkope jeugdspelers die de komende jaren de club moeten gaan dragen en voor het fundament moeten gaan zorgen. Binnen nu en 2 á 3 jaar zullen deze door gaan breken.

Daarnaast is ajax de laatste jaren ook goed bezig geweest qua transfervrije spelers. Bulykin Schöne, Poulsen en Babel kwamen ajax versterken met goed resultaat.

Maar grote transfers, waar men echt voor naar het stadion komt, bleven uit. Tadic koos voor Twente, Narsingh en Maher voor PSV, Assaidi voor Liverpool en vGinkel ging naar Chelsea. Gemiste kans? Ik weet het niet... Op Tadic na moeten ze zich allen nog bewijzen of zijn ze (voorlopig) door de mand gevallen. Toch vind ik het jammer dat Tadic niet voor ajax koos, en vGinkel niet eerst de tussenstap ajax heeft gemaakt.

Dan zijn er de huur transfers nog.
Cuenca heeft in zijn paar wedstrijden bij ajax leuke dingen laten zien. Met 5 wedstrijden, 1 assist en een paar leuke akties heeft hij mij wel kunnen overtuigen. Helaas bleek hij van glas en hebben we met een half miljoen veel voor hem betaald.
Bojan was ook een grote naam die binnen gehaald werd door ajax. Er werd veel van hem verwacht, maar als rechtsbuiten totaal mislukt. Aan alles kan je zien dat deze jongen kan voetballen. Zijn aannames, passes en inzicht. Hij hoort alleen in of achter de spits. Ik had hem graag die jaar bij ajax gezien met Zivkovic en Milik.

Er zijn ook spelers die ajax wilde huren die niet kwamen:
Ola John ging naar HSV. In een stuk of 10 wedstrijden wist hij niemand te overtuigen en leverde hij geen doelpunt en assist op. Totaal mislukt!
Ook Elia kwam niet. Speelde elke wedstrijd bij Bremen en met 4 wedstrijden en 4 doelpunten had hij zijn aandeel.

Zo zie je maar dat niet alle grote spelers slagen en dat ajax best met grote spelers is bezig geweest.
Trouwens,... hoe is feyenoord in de crisis beland? Makaay kwam, Hofland, vBronckhorst, de Cler, Timmer, Mols en ze zouden wel even kampioen worden. T werd haast de ondergang!

Ik denk dat we moeten wachten tot bijvoorbeeld Siggie verkocht wordt voordat er een speler van grotere naam gehaald wordt voor de spits positie.
Daarnaast moeten we nog enkele speler kwijt. Zo staan Lukoki, Vermeer, Sana en Siggie op de lijst, en mag van mij de Sa ook wel vertrekken.

Het huidige beleid van ajax is in mijn ogen goed. Ook ik vind het jammer dat een vGinkel en Tadic niet voor ajax hebben gekozen, en dat Bojan niet gehaald is voor de spits positie.
We zijn met Poulsen en Siem 2 routeniers kwijt, maar Siem speelde dit seizoen amper, en Poulsen ook al minder als voorgaand seizoen.
De basis staat goed, we hebben veel kwaliteit, zijn financieel kern gezond en kunnen makkelijk mee gaan strijden om de titel.

Toch verwacht ik deze zomer nog wel een aankoop komt. Mij hebben ze persoonelijk met 2 (in mijn ogen) goede spitsen en een rechts buiten al redelijk te vreden gesteld. Ik had nog gehoopt op Emanuelson (ervaren man die de club kent, en een grote naam) op de links mid. Daarnaast hebben we met Viergever een goed allround back-up er bij gekregen die op meerdere posities uit de voeten kan.

PEC ik ben er klaar voor,...

24-07-2014 00:05

Bensco +7175

Ik denk dat je ook moet kijken naar rendement. Je kan wel spelers gaan kopen die ouder, meer ervaren en meer potentie hebben maar daar leg je 10 miljoen voor neer en na een jaar of 2 zijn ze pleitte voor 13 of 14 miljoen. Ajax zet haar scouting nu in op jongere spelers tussen de 17 en 21 en ontwikkeld ze tot toptalenten die niet alleen voor Ajax meer kunnen betekenen maar ook meer rendement op gaan leveren op transferprijzen. Wacht maar want over 7 a 8 jaar zien we een Fischer, Kishna of El-ghazi ook vlammen in de Spaanse en Engelse divisie en kunnen wij zeggen; die zijn bij ons opgegroeid ;)

23-07-2014 23:45

insectenverdelg +23512

Nogmaals, de jongens die we nu als sterren beschouwen die werden aangekocht voor grote bedragen (en ook geod verkockt zijn) Zoals Suarez, Huntelaar en Zaltan, waren geen sterren toen ze kwamen. Het waren grote talenten waar destijds ook al veel voor betaald moest worden, maar hadden alleemaal nog niks meer laten zien dan mximaal subtop van de eredivisie. Waar ze wel exeptioneel waren.

Echter was dit ook de tijd dat We nog konden concureren mbt bedragen met de subtop van Europa. Maar wat ook bleek is dat alle topclubs in Nederland teon mbt spenderen een te grote jas aan hadden. Zowel AJax, feyenoord als PSV hadden geen sluitende begroting uiteindelijk, en ebben allemaal op een bepaalde manier de gevolgen hiervan gevoeld. Daar moest dus opgelet worden. Als je er dan oo knog is bij optelt dat nu door de promovendus van de grote competites (Zeker de PL) Zonder problemen 6 a 7 miljoen wordt neergeteld, en ook nog is een veelvoud aan salaris, moet je je terdegen afvragen of deze spelers nog wel aangetrooken kunnen worden door Ajax. Alleen t sportieve plaatje en de kans op doorgroeien kan evt. interessant zijn voor dit soort spelers.

Als je de kans hebt, moet je echt oerwegen zulke spelers te halen, maar je moet behoorlijk zeker van je zaak zijn, en de kansen zullen zeldzamer zijn. Echter in de leeftijdscategorie eronder, kan je ze wel halen. Zeker omdat dan opleding nog meer meetelt. Ook kan je ze dan al beter aan het Ajax spelletje laten wennen. Laatste voordeel is dat een uitvaller van deze jongens (wat percentueel misschien wel iets hoger ligt als een leeftijdscategorie hoger), veel minder schadelijk is. Stel je voor dat Meleg nu niet slaagt. Niemand die daar echt heel lang van wakker ligt denk ik.

Maar al met al, het verhaal sterren kopen dat is eigenlijk nooit echt voor Ajax opgegaan. Wij kopen geen sterren, wij maken ze...

23-07-2014 23:32

ST +23084

Dit lijkt in niets op een column. Daarnaast geef je in het begin aan dat je vindt dat Ajax de knip open moet trekken om de column af te sluiten dat we vooral moeten doorgaan zoals we al doen. Ik houd het op de gulden middenweg. Stel jeugd op wanneer die goed genoeg zijn, maar zorg ook dat je 2 a 3 ervaren spelers hebt in de basis die van toegevoegde waarde zijn.

23-07-2014 22:37

mrniceguy +0

el ghazi en kishna kunnen echt wel wereldspelers worden hoor.

23-07-2014 19:26

Rayno95 +0

Goeie column! :)
Mee eens, maar dan moet hij niet de portomonee trekken voor spelers zoals, Vd Hoorn en Duarte en in mindere mate Sana, maar wel investeren in echte kwaliteit een keertje rond de 8 miljoen uitgeven kan geen kwaad als het geld er is, je kan niet alles met (eigen) jeugd en net niet spelers doen...
Voor de rest heb ik niks te klagen over dit beleid ;)

23-07-2014 19:25

OdjePils +6320

Eens Tom!

23-07-2014 19:17

N-ajax +0

Ik denk dat als je kampioen wilt worden je het best met eigen jeugd kan doen, een kans om de EL te winnen kan als we daarbij ook aankopen doen om de gaten op te vullen (zoals de voorhoede afgelopen seizoenen), en meedoen in de CL is sowieso niet meer haalbaar.

Het belangrijkste is dat het technisch hart ziet wanneer een speler het niet gaat halen (lukoki, ebicilio, sana, etc) en wanneer deze dat wel kan (fischer, blind, etc).

23-07-2014 18:14

Piejotter +9

Tom Copier zegt dat er sinds 95 veel veranderd is. Dat klopt zeer zeker met de financiële verhoudingen. Maar ook met het veel intensiever scouten van de rijkste clubs in Europa. Mede daarom is het een illusie te denken dat je de spelers van het topteam uit 1995 nog ooit samen in een team kunt behouden. Als je nu al ziet dat elke speler die maar iets boven het gemiddelde niveau van het team uitsteekt direct word gekocht. Laten alle supporters en staf blij zijn met een gelukkige loting en het bereiken van de tweede ronde van Champions League en een nationale prijs. Dan ben je realist.

23-07-2014 18:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.