Ajax' Kweekvijver: Nouri na Sinkgraven

door BvdPloeg 23

Ajax' Kweekvijver: Nouri na Sinkgraven

door BvdPloeg 23

Laatst geüpdatet

In de rubriek "Ajax' kweekvijver" zoomt Ajax Showtime dit seizoen elke week in op het paradepaardje van Ajax: de jeugdopleiding.

Twee weekeinden sneeuw, twee weekeinden een volledig jeugdprogramma eruit. Dat is jammer, maar gelukkig houdt de transfermarkt ons lekker bezig. Want waar Marc Overmars eerst rustig bezig was met jeugdspelers binden, was daar vrijdagavond plots Daley Sinkgraven. Een groot talent dat Ajax al een tijdje wilde hebben. Toch las ik vooral veel kritiek en dat wil ik graag volledig of gedeeltelijk onderuit halen. Sinkgraven is namelijk een prima aankoop.

Ajacieden zijn niet snel tevreden, dat is geen geheim meer. Al jaren roepen veel fans dat Overmars de portemonnee moet trekken, maar als dat gebeurt, is er zelden tevredenheid. Nu is dat niet zo heel raar met onder meer Mike van der Hoorn, Lerin Duarte en Tobias Sana op zijn conto, maar toch, het blijft een vreemde gewaarwording. De reacties op de komst van Sinkgraven waren dan ook niet heel anders. 'Hij heeft nog niets bewezen', 'dit is niet de routine die ons is beloofd' en 'we hebben Nouri al', waren veel gelezen teksten.

Vooral dat laatste vind ik nogal een vreemde opmerking. Abdelhak Nouri is een juweeltje uit de jeugdopleiding, maar de middenvelder is ook pas eerstejaars A-junior en in april wordt hij achttien jaar. Dat is twee jaar jonger dan Sinkgraven, die ook duidelijk twee jaar verder is. Sinkgraven debuteerde vorig seizoen al in de eredivisie, hij werd basisspeler, hij leerde al met kritiek omgaan en inmiddels heeft hij 38 wedstrijden achter zijn naam staan. 37 eredivisiewedstrijden, dat zijn er elf meer dan Lucas Andersen!

Maar naast de twee jaar extra bagage is Sinkgraven ook voetballend gewoon wat verder. Hij houdt zich al staande in de Eredivisie, terwijl Nouri nog niet eens bij de beloften werd getest. En dat doet Ajax niet voor niets. Nouri is voetballend uitmuntend, maar het is algemeen bekend dat er fysiek en misschien ook mentaal nog wel wat bij moet. Wim Jonk gaf al meerdere keren aan dat de Marokkaan mentaal sterker is geworden, maar voordat Nouri eredivisie-waardig is, dat duurt echt nog wel even.

Sinkgraven staat Nouri dan ook helemaal niet in de weg, hij zorgt er juist voor dat de periode tot aan Nouri wordt opgevuld. Nouri zal misschien dit seizoen een keer bij de selectie zitten of misschien zelfs debuteren, ook de volgende jaargang hoeven fans echt nog niet te rekenen op meer dan tien wedstrijden. Eerst Jong Ajax, spierballen kweken en laten zien dat je daar iedere wedstrijd uitblinkt. Pas daarna zal Frank de Boer (of wie weet een ander) hem bij de selectie halen en Richairo Zivkovic kan erover meepraten dat er dan nog steeds veel moet gebeuren.

Over twee jaar, als Nouri bijna twintig is, dan vind ik dat hij er echt moet staan. Dan moet hij een basisspeler zijn, er in ieder geval dicht tegenaan zitten, maar over twee jaar ziet misschien ook het volledige middenveld van Ajax er anders uit. Wie zegt dat Davy Klaassen er dan nog is en is Andersen te behouden als het kwartje straks echt begint te vallen? Ajax kan niet gaan bouwen aan een elftal met op dit moment zeventienjarige talenten, de seizoenkaarthouders van nu en volgend jaar willen ook wat.

En over twee jaar, Als Nouri basisspeler is, dan is Sinkgraven reeds 22. Hij heeft dan twee en een half jaar bagage bij Ajax in de rugzak, wie weet welke Europese clubs zich dan aandienen. Het is speculeren en precies daarom is Sinkgraven een prima aankoop. Het middenveld van Ajax heeft nú versterking nodig, als Klaassen of Andersen wegvallen, moet De Boer het doen met Riechedly Bazoer en Niki Zimling. Bazoer kan bij lange na niet tippen aan de statistieken van Sinkgraven en bovendien is hij een 'zes'. Dat Zimling op de bank wordt gehouden ten faveure van Bazoer, dat zegt wel voldoende.

Kortom, maak je geen zorgen om Nouri of bijvoorbeeld Donny van de Beek en Ashraf El Mahdioui. Maak je ook geen zorgen om routine, waarover ook veel mensen zich druk maken nu De Boer het heeft genoemd bij een perspraatje. Ik wil hem niet napraten, maar routine heeft alleen zin als een speler ook voetballend wat kan toevoegen. Zimling heeft jarenlang profvoetbal gespeeld, maar daar heeft Ajax zich duidelijk op blind gestaard. Sinkgraven is daarom niet alleen een welkome versterking voor de breedte, hij voegt voetballend ook daadwerkelijk iets toe. Hij heeft een fluwelen linkerpoot, daar heeft Ajax er bar weinig van. Bovendien voert hij de druk op bij Andersen en Klaassen, die het nu echt moeten laten zien. Aan die concurrentie en die wetenschap van een goede voetballer achter je, daar kan geen middelmatige routine tegenop.

Kortom: blijf vooral roepen om routine, Ajax kan nóg wel een middenvelder gebruiken, vind ik. Maar ga de transfer van Sinkgraven niet langs die meetlat leggen. De Drent is een welkome kwaliteitsinjectie en een concurrent op het middenveld met veel en veel meer bagage en eredivisie-ervaring dan de gemiddelde jongeling in de huidige Ajax-selectie. Ik vind Sinkgraven daarom een prima aankoop en ik kijk in tegenstelling tot velen echt uit naar zijn debuut in het Ajax-shirt. Net als dat ik uitkijk naar het debuut in de ArenA van Nouri, maar zoals gezegd: Nouri komt na Sinkgraven.

Door Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: B.vanderploeg@ajaxshowtime.com)

Lees meer Ajax' Kweekvijver:

- # 1: Keihard de beste
- # 2: 'Hier ben je voor geboren'
- # 3: Sigthórssons walhalla
- # 4: Adham 'Suárez' El Idrissi
- # 5: Kun je niet koppen ofzo!?
- # 6: Roadrunner Nunnely
- # 7: Cerny de geweldenaar
- # 8: A1 is meer dan Nouri
- # 9: Magische momenten
- # 10: Korte corners zijn verboden!
- # 11: 'Carel denkt altijd stap vooruit'
- # 12: Who the fuck is Eto'o!?
- # 13: 'Hij blijft zeker'
- # 14: Vijand bejubelt Nouri
- # 15: Een ode aan Van de Beek
- # 16: Ooit trainer van Ajax 1
- # 17: De 10 mooiste jeugdmomenten
- # 18: De 10 openbaringen
- # 19: Karlsson kan aan de bak
- # 20: B1 die De Boer bedoelde

Lees meer over:
Plaats reactie

ajaxinho +13

Dat zie ik niet zo.
Wat goed is, moet snel komen.

In het verleden zijn er ook talenten gedebuteerd zonder een hele seizoen in Jong Ajax te hebben gespeeld.
Nouri is zo'n talent die als maatstaf voor Ajax kan dienen.

FdBoer heeft het volle vertrouwen gegeven in Eriksen.
Diezelfde vertrouwen moet je Nouri ook geven.
Zonder Nouri teveel druk te geven natuurlijk.

Want de huidige spelers hebben niet echt het idee waar Ajax naartoe moet.
Nouri weet dat wel: "Wij zijn Ajax, Wij zijn de beste!"

Met alle respect voor Sinkgraven by the way.
Hij is een speler die onder Ajax ook de top kan bereiken.
Maar kun je die tijd, aandacht en vertrouwen niet liever aan Andersen en Fischer geven?

02-02-2015 01:14

SNTR +0

Sinkgraven de verlosser

01-02-2015 16:54

JoodTotMijnDood +2

Snap het wel maar voor mij duurt het allemaal te lang! :p

01-02-2015 13:17

jeugdgaatvoor +0

Het heeft ook mee te maken dat het beter is dat Sinkgraven faalt en dat Nouri lekker op de achtergrond een grote wordt.

01-02-2015 10:57

petwes +0

Goed stuk dit, volledig mee eens. Nouri staat er inderdaad nog lang niet, ik zie hem volgend jaar bij Jong Ajax nog genoeg problemen hebben als hij tegen echte mannen moet spelen. In de A zie ik hem fysiek al afgetroefd worden. Verder heb ik zelf nog steeds wat twijfels over Andersen, en zie ik Sinkgraven vooral op die positie. Maar mocht je Klaassen nog een keer missen door blessure of schorsing dan kan Sinkgraven ook goed als vervanger worden gebruikt, i.p.v Bazoer, dat is ook een verbetering. Wel blijft het zo er voor Klaassen bij Ajax niet echt een vervanger is. Van de Beek is wel het type, maar die is er ook nog niet. Wel snap ik dat de Boer altijd zegt dat aankopen ook de jeugd in de weg staat. Daarom wordt er denk ik ook geen waardige back-up voor Klaassen gehaald, die gaat toch niet spelen als Klaassen fit is, en een topper wil dan ook niet komen. Gelukkig verwacht ik van de Beek over anderhalf jaar wel Ajax 1 waardig te zijn. En ik verwacht hem sneller dan Nouri. Sinkgraven is nu een heel goede oplossing om iets meer aanvallende kwaliteiten op je middenveld te hebben, hij kan spelen voor Andersen of Klaassen. Ik vind hem qua rendement echt beter dan Andersen, dus ik hoop op een middenveld Klaassen - Serero - Sinkgraven, dan vind ik ons middenveld niet onder doen voor Feyenoord en PSV. Onze verdediging vind ik minder dan Feyenoord, maar beter dan PSV. Onze aanval beter dan Feyenoord maar minder dan PSV. Al met al vind ik dit een hele goed kwaliteitsinjectie. Zoals wel vaker gezegd hebben we op 6 ongelooflijk veel talent, maar de positie waar ik graag nog een topper zou zien is linksback, ik geloof namelijk niet in de verdedigende kwaliteiten van Boilesen.

01-02-2015 10:44

Kishna11 +0

Lekker laten rijpen.

01-02-2015 10:35

AjaxD1986 +1

Sinkgraven en Nouri zijn twee totaal verschillende spelers waarvan ik Nouri de betere vind qua potentie maar ook op technisch vlak. Maar inderdaad Sinkgraven kan er geen reet aan doen dat wij met z'n allen (iig voor 99%) een ervaren speler ala Poulsen willen. Sinkgraven kan je in principe altijd op ieder moment aantrekken maar is natuurlijk geen directe versterking waar we op zitten te wachten. Ook geef ik Marc niet de schuld van het beroerde spel maar Frank, aangezien hij degene is die constant z'n lievelingsaankopen laat spelen (liever dan een talent) hij beseft alleen niet dat Zimling, Kolbein, Lasse, Moisander en Viergever er gewoon weinig van kunnen en dat "zijn spelsysteem" balbezit om het balbezitvoetbal niet om aan te gluren is. Dan kan Marc wel kopen maar dat maakt natuurlijk toch geen reet uit als Frank liever z'n middelmatige lievelingetjes opstelt.

01-02-2015 10:15

petwes +0

Ik vind Sinkgraven direct beter dan Andersen, heeft vaak een beter voortzetting, dus meer rendement.

01-02-2015 10:54

De_Realist +365

Meer rendement? Andersen heeft schat ik misschien 2 minder goals ofzo, maar wel 2 meer assists dus qua rendement zit er niet echt een verschil. Ik blijf dit een overbodige aankoop vinden. Sinkgraven is een talent, maar meer ook niet, heeft bij lange na nog niet laten zien dat hij ¤6.5 miljoen waard is.

01-02-2015 11:16

paulurs +0

Hangt er vanaf wat je overbodig noemt, als je het artikel leest, wordt een prima poging gedaan dat uit te leggen.

Waarom maken een aantal zich zo druk om die 6,5 miljoen? We draaien prachtige zwarte cijfers die alleen maar zwarter worden.. Dit is een toptalent, dat belangrijk was voor Heerenveen en internationale belangstelling had, dus dan moet je trekken. Ben blij dat Overmars dat dan gewoon doet. Alles om Ajax sterker te maken!

01-02-2015 12:32

RoodWit +62

Dubbele bezetting, altijd heilig geweest bij Frank. Dit zou iedereen onderhand wel moeten weten.

Maar het is nooit goed, koop je een speler dat minder is dan Anderssen, is het vergooit geld, koop je een speler dat gelijkwaardig is aan Anderssen is het vergooit geld, allemaal vergooit geld.

Spendeer je niets, oppert men voor aankopen en is Marc Overmars een gierig iemand.

Om hoofdpijn van te krijgen.

01-02-2015 12:42

JohnDylan +22501

Later ik beginnen met te zeggen dat ik Nouri het grootste talent vind wat ik ooit in de jeugdopleiding van Ajax heb zien spelen. Iemand met zo'n ongelofelijke technisch vermogen en spelinzicht kan alleen maar tot een internationale topspeler uitgroeien. Alleen denk ik wel dat het langer gaat duren dan veel mensen verwachten voordat Nouri in het eerste op het middenveld staat. Zijn 1,70 meter en fysiek zwakke lichaam lijkt mij nauwelijks een probleem maar wat wel problematisch is voor een half is dat zijn loopvermogen niet groot genoeg is.

Ik denk dat het ook wel zal duren totdat hij ongeveer 22/23 is voordat zijn loopvermogen groot genoeg is voor een rol als half. Daarom verwacht ik dat hij bij Ajax het pad wat Iniesta bij Barcelona voldge zal volgen. Dat betekent dat Nouri eerst voor een paar seizoenen als buitenspeler zal worden opgesteld. Ik denk dat Nouri in zijn eerste jaren in de Eredivisie al kan schitteren op linksbuiten en wanneer zijn loopvermogen dan groot genoeg is dan zijn volledige potentieel op linkshalf kan tonen.

01-02-2015 10:00

Sjaakvaak +26608

Ben het met je eens dat het nog jaren gaat duren. Maar volgens mij is dit al het 5e artikel waar ik je zie roepen dat hij hetzelfde pad als iniesta moet bewandelen...

01-02-2015 10:11

JohnDylan +22501

Haha, dat zou best kunnen maar dit article leek mij de ideale plaats om het nog een keer te zeggen. ;)

01-02-2015 10:44

Pauw +2241

Dat zou goed kunnen. Maar toch, als Ajax straks (met Nouri) verder twee middenvelders heeft staan met een groot loopvermogen en weer dominant is in elke wedstrijd, dan kan Nouri gewoon rustig tussen de linies spelen. Stapje naar links, stapje naar rechts.

Ik verwacht dat hij er over twee jaar wel klaar voor is.

On: Sinkgraven is inderdaad een welkome versterking. Ajax heeft een brede selectie, maar als t al niet loopt met de beste 11, is het voor de wisselspeler zeer moeilijk een goede indruk achter te laten. In het huidige Ajax lijkt niemand te kunnen excelleren.

De meeseste winst is nog steeds te behalen bij de technische staf.

01-02-2015 10:20

petwes +0

1.70 meter zou genoeg zijn dat hebben meerdere topspelers. Kleiner zie je ze echter bijna niet in de top, en volgens mij is hij echt nog geen 1,70, maar eerder 1.65, dus hoop dat hij nog groeit.

Ik verwacht dat Nouri pas over 2,5 jaar echt waarde kan toevoegen aan Ajax 1. Pas als hij 20 is. Verder contractverlenging zal nodig zijn willen we nog van een top Nouri in de CL genieten.

01-02-2015 10:52

trodat4030 +97084

Volgens zijn website (appie10.nl) is hij 1.70..

01-02-2015 16:49

Champy95 +1516

Als je Nouri daadwerkelijk kent weet je dat loopvermogen niet zijn grote probleem is.
Jouw verwachting zal dan ook helaas niet zo verlopen, net zoals vele door jou gemaakte voorspellingen.

01-02-2015 11:30

AjaxPassion +3899

Haha jij hebt nogal de pik op hem he, op AN ook al :P. Maar ben het wel met je eens.

01-02-2015 21:48

trodat4030 +97084

Prima collum, echter is Sinkgraven geen Fries, maar een Drent(enaar) 😉

01-02-2015 09:52

jajajoli +0

Geen speld tussen te krijgen prima.

01-02-2015 09:45

Rayno95 +0

Je hebt de kop van de spijker er helemaal afgeslagen Bram! =D

01-02-2015 09:08

heinp +41

Top ,helemaal eens

01-02-2015 09:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.