'Ajax barst van het poen, maar wint geen prijzen'

door sammekors 36

'Ajax barst van het poen, maar wint geen prijzen'

door sammekors 36

Laatst geüpdatet

Robert Maaskant is van mening dat Ajax het afgelopen seizoen ondermaats heeft gepresteerd. De Amsterdamse club heeft volgens de oud-trainer van onder meer NAC Breda namelijk het beste materiaal van de eredivisie, maar het wist hier onvoldoende gebruik van te maken.

'Ajax heeft individueel de beste spelers, maar mist aan alle kanten de volwassenheid', vertelt Maaskant bij Fox Sports. 'Ik ben heel nieuwsgierig naar het beleid. Durven ze eindelijk een keuze te maken voor ervaren krachten, die het verschil kunnen maken? Ze barsten van de poen in Amsterdam, maar er zijn geen prijzen meer. Terwijl: bij Ajax telt alleen winnen. Het is leuk van Jong Ajax dat ze kampioen worden, maar het gaat uiteindelijk om de schaal en om het Champions League spelen. Als je dat mist, dan doe je het niet goed als club.'

Trainer en analist Mario Been is het eens met Maaskant. 'Ajax heeft de mooiste spelers van de Eredivisie, maar PSV had toch iets meer nog wat Ajax niet heeft: een echt team en kracht. Maar als je aan de andere kant die aanname van Kluivert ziet, dat is gewoon weergaloos. En Ziyech is natuurlijk een pareltje voor onze eredivisie.'

Lees meer over:
Plaats reactie

DulceDesde +369

De hoofdzin is `Ajax barst van het poen, sorry is het niet barst van de poen of barst van het geld!

30-04-2018 21:45

mcatarinob +0

Wat Daley betreft, helemaal met je eens CollinAFC!! En zou Matafs zijn prestatie het afgelopen seizoen ook nog eens in gedachten nemen.

30-04-2018 16:40

NouriVandeBeek +7

Ik word zo moe van die 'ervaring'. Zonder kwaliteit heb je daar niks aan. Kwaliteit en mentaliteit moeten leidend zijn en ervaring doet er niet toe. Lasse en Huntelaar zijn met al hun ervaring een blok aan het been van Ajax.

30-04-2018 16:30

EVH +8

Klopt 100%.

Ervaring is alleen fijn wanneer de betreffende speler heel veel voetballende kwaliteiten heeft.
En die spelen vaak niet bij Ajax na hun 30e.

Zimling had ook veel ervaring,... just sayin'

30-04-2018 19:31

Ar +104

Huntelaar, Siem, Tagliafico, er is dus afgelopen seizoen al gekozen voor het halen van ervaren krachten. Al krijgen ze al snel de hoon van het publiek bij wat mindere wedstrijden, want dan heet het dat ze er niets meer van kunnen en over thehill en op hun retour zijn.

30-04-2018 16:17

kaashaas +4

Heb enkel de hoofdzin gelezen tis gewoon niet relevant wat hij te zeggen heeft.

30-04-2018 15:34

NouridolbergNeres34 +1912

Gaat om kwaliteit niet om ervaring kijk maar naar huntelaar, siem, schone allemaal ervaren maar vallen alle 3 door de mand dit seizoen. De ligt, lichtpuntje van dit seizoen 18 jaar oud, leeftijd zegt dus geen ene klote.

We missen op bepaalde posities gewoon kwaliteit rechtsback, 6. en een trainer die van al die gasten een team kan maken wat functioneert, juiste tactiek vol druk zetten, spelers vertrouwen geven. Ten hag gaat het duidelijk niet worden.

30-04-2018 14:23

3*stars*3 +23523

Mee eens, selectie van vorig seizoen had ook niet over dreven veel ervaring en basis helemaal niet.
Je moet gewoon de juiste karakters in het team hebben.
En dat waren Sanchez, Klaassen en Traoré (werkte altijd hard!).

Dit seizoen is er natuurlijk ook veel shit binnen en buiten de lijnen maar Ajax had gewoon beste selectie in de Eredivisie en moest wat winnen.

Ik zag Twente gister...Te bizar voor woorden dat we bijv een 0-2 voorsprong weggeven in Enschede en door hun werden uitgeschakeld in de beker.

30-04-2018 14:49

Knalpot +3625

Nee, je mist wel ervaring. jij noemt ervaring op wat geen toegevoegde ervaring is. Je kan niet in de as 6 spelers van net 20 /21 jaar of nog jonger spelen, haal dat nou eens uit jullie systeempjes, het kan niet om succesvol te zijn en constant te presteren al zet je er de allerbeste coach ter wereld voor neer. Je hebt kwalitatieve oudere spelers nodig die situaties kunnen lezen, leiding op zich nemen, voorop gaan als er eens uit een ander vaatje getapt dient te worden en die het gat kan invullen omdat de jonkies nog geen 20 wedstrijden per jaar zelfs maar een zesje kunnen scoren.

30-04-2018 14:56

Knalpot +3625

Maar dan ga je zeer makkelijk voorbij aan wel een 'ervaren' centrale verdediger/linksback te hebben in de vorm van 4-gever. Die ook nog eens een op en top prof is, een doorzetter en geregeld de ploeg bij de hand nam. Klaassen vs. vd Beek, hoe je de vergelijkenissen ook trekt en wat je dan ook aan te merken kan hebben op Davy , hij stond er vorig jaar als leider, elke keer maar weer doorgaan een opjagen, contiinu vuile meters maken voor anderen. Die drive heeft Donny gewoon (nog) niet. Traore en Youness veel gedisciplineerder dan Neres en Kluivert misschien hebben ze veel minder rendement dan die andere twee, qua terugverdedigen, drukzetten waren ze voor het spelletje van Bosz veel belangrijker dan die twee jonkies nu voor de spelletjes van Keizer en TH. En als laatste Matthijs maakt geweldige stappen door dit seizoen maar ik vind hem nog niet op het niveau van Sanchez (die speelde vaak foutloos) terwijl Matthijs nog regelmatig postitionele foutjes maakt, duels verliest waar het man of bal moet zijn.

En natuurlijk gaat het niet om maar ondoordacht een Siem de Jong aan te trekken uiteraard moet een ervaren speler ook kwaliteit hebben maar zoals ik al vaker zeg de balans in de selectie is gewoon niet in orde nu.

30-04-2018 17:30

Hagmag +9

Geen of te weinig kwaliteit langs de lijn als trainer.
Peter Bosz had Ajax wel kampioen kunnen maken.

30-04-2018 14:13

Knalpot +3625

Dat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Hij heeft iig tegen PSV de verkeerde inschatting gemaakt toendertijd anders had ie wel kampioen geworden zeer waarschijnlijk. Maar ook Bosz zn spelwijze was zeer kwetsbaar, als een radertje maar niet voldoende meewerkte dan kon zijn tactiek ook gewoon een harakiri tactiek zijn.

30-04-2018 17:42

jarenfan +5

Sluit maar aan in de rij,Maaskant,Been,de Mos enz,
de open deur intrappers,daar zit Nederland vol mee.

30-04-2018 13:49

lekebusch +0

Dat Ajax er financieel geweldig voor staat is gewoon prima.

Tuurlijk balans tussen investeren in spelers en een gokje wagen versus de club perfect gezond houden is wat je het liefst ziet. Echter lees regelmatig bijna een verwijtende ondertoon dat Ajax poen zat heeft bij dit soort figuren.

Gister was de zoveelse herinnering van korte vs lange termijn succes met de degradatie van Twente. Als je kapitaal alleen op het veld hebt staan en boven je stand investeerd kan je club zo omvallen. Niet janken als dat gebeurd dan.

30-04-2018 13:44

ETM +3

Ach, was Ajax op dezelfde voet verder gegaan als vorig seizoen (door factoren die niets met ervaring te maken hadden is dat niet gelukt) dan was t hoogst waarschijnlijk kampioen geworden en dan waren de analysten lovend over de 'ervaring' van Viergever, Veltman, Schone, Ziyech en Huntelaar. En PSV had dan waarschijnlijk het vertrek van spelers niet goed opgevangen of onvoldoende talent..
Sterker, ook met dit kwakkelende team had Ajax zo kampioen kunnen worden. En dan had ik alsnog gezegd dat ik ze kwakkelend vond. Kun je zeggen ja als als telt niet... maar het kampoenschap van PSV hangt echt aan ketting van dubbeltjes. Het degelijke ervaren PSV... wat was het, 5-0 verliezen van Willem2?
Ik ben prima in staat toe te geven als een concurrent beter is, maar dit PSV was gewoon niet beter. Ajax was evengoed maar een matige kampioen geweest. Uiteindelijk vind ik dergelijke analyses gewoon scorebord-journalstiek.

Ben het wel met Gras eens, PSV heeft een strijdwijze gehanteerd die beter aansloot op haar selectie..
Ook scheelt t enorm als je met een vrolijke selectie kan spelen. Klinkt flauw, maar is wel zo.

Ik ben ook pro de mix met wat oudere spelers, maar dat onderbouw ik niet aan hand van wie er kampioen werd.
Het grootste probleem van Ajax naast het vinden van een buitengewone trainer (is vereist) is het niet kunnen vasthouden van haar grootste talenten.

30-04-2018 13:24

vanreenen +10314

Weer een verhaal van een dronken aardbei. Men gaat toch wel heel gemakkelijk voorbij aan het trieste voorval van Abdelhak Nouri. Dit heeft diepe wonden achtergelaten bij de hele selectie en nog steeds wordt men met de neus op de feiten gedrukt.
Alleen dit soort uitspraken van mensen, die zo nodig weer iets moeten zeggen om aandacht in de media te krijgen, plaatst AS.
Om dit soort gelul heeft niemand gevraagd en zit niemand bij Ajax op te wachten. En wij al helemaal niet.

30-04-2018 13:22

insectenverdelg +23512

Ach Ajax presteert het afgelopen jaar ondermaats, maar Maaskant heedt nog nooit bovenmaats gepresteerd.

30-04-2018 13:07

Freddy Al +11

Dit heeft weer en heel hoog" open deuren" gehalte.
Natuurlijk is ervaring een pre maar dan alleen als dat gekoppeld is aan een goede(= vaak peperdure) voetballer.
Als je met het beschikbare geld een spelers uitstroom voorkomt ieder jaar heb je daar meer aan.
Dat levert meer bruikbare ervaring op en zou mogelijk niets hoeven kosten ; je gaat spelers een hogere marktwaarde geven.
Dan zul je iets moeten doen aan de salaris top, dat kan ook prima met hogere tekengelden( waarbij je dat tekengeld pas uitkeert als een speler een vastgesteld aantal jaren van zijn contract heeft volgemaakt).
Ook een verbreding en versterking van de jeugd opleiding zou kunnen helpen
Het is jammer dat we in het verleden goede voetballers hebben weggestuurd die het elders wel maakten.
Ik denk dat er meer professionele , specifieke aandacht moet zijn voor de mentale /psychologische ontwikkeling van een speler (met name in de jaren dat de pubertijd een aanslag doet op het logisch en geordend handelen).
Je kunt op die manier ook de invloed van geldwolven als een Raiola beperken doordat de club zelf de jongens begeleid en bijstaat in veel zaken.

30-04-2018 12:49

EuforischeRealist +15612

Je was de Prins van het trainersgilde en presteerde vervolgens overal waar je kwam geen ene klote! Dus jouw mening is echt wel de laatste waar iemand waarde aan hecht!

30-04-2018 12:34

WesleySonck +1496

Iniesta gaat weg bij Barca toch? Wel een type dat een Gabri-scenario zou will volgen. Of zou die toch voor de zak met geld in de woestijn gaan? Had ik ook niet verwacht bij Xavi maar die deed het ook...

30-04-2018 12:19

Nosky +1032

Ik vind Iniesta helemaal niet zo'n gekke gedachte.
Als je nagaat dat hij schijnbaar China overweegt, zal dat voornamelijk een financiele grondslag hebben. Een transfervrije speler kan Ajax financieel ook we een behoorlijk aanbod doen.

Niveau in China zal (mag ik toch hopen) ook niet veel hoger liggen dan in Nederland. Weet niet hoe de sfeer daar is, en in hoeverre je in grote/volle stadions speelt.

Ajax zou best eens de kans kunnen wagen. Met een tekenpremie kun je een prima financieel concurrerend aanbod doen en we hebben tenslotte de link met Cruijf en Barca. Hij komt dan immers te spelen in de "Johan Cruijff Arena".

Het is ook een kwestie van verkopen..

30-04-2018 12:55

Ferd +38581

‘Financieel concurrerend’? Als je weet dat zelfs een Gudelj al 6 miljoen per jaar verdiend ...

30-04-2018 13:24

Raydo +1523

Inderdaad, totaal onrealistisch.

30-04-2018 13:43

The "O" +784

Zijn salariseis is 20 miljoen per seizoen. Hoeveel tekengeld zou jij hem bieden voor 1 of 2 seizoen?

30-04-2018 14:27

Ferd +38581

Zelfs in China schrokken ze van z’n salariseis

30-04-2018 13:21

Raydo +1523

Gabri-scenario? Enige overeenkomst met Gabri zou zijn dat hij direct van Barca naar Ajax zou komen. Gabri was pas 27 en allesbehalve basisspeler toen hij werd gekocht.

30-04-2018 13:42

AFCA. +3283

En nummer zoveel die roept om ervaring....
Kwaliteit moet je kopen. Ajax moet zeker investeren. Maar als Ajax investeert in oude spelers met veel kwaliteit jaag je al je geld er zo doorheen. Plus, welke speler van 28 met enorm veel kwaliteit komt naar Nederland. Ik ken ze niet... Tagliafico is 25 dus dat hij naar Ajax komt zegt genoeg. Is echt geen geweldige back hoor. Als je op je 25 nog in Argentinië speelt ben je geen wereldvoetballer.
Als Ajax investeerd in jonge spelers met veel kwaliteit wordt het een ander verhaal. Je kunt best 15 miljoen voor een speler van 20 neerleggen zolang deze echt kwaliteit heeft. Dan maak je er weer winst op. Koop je bijvoorbeeld een Maffeo voor 12 miljoen. Dan heb je 2 jaar een fantastische rechtsback. Daarna vang je er 20 of 25 miljoen voor. Dan blijf je als club overeind. En kun je nog meekomen in Europa.
Neem Neres. Flinke investering maar levert dadelijk toch veel op.
Met alleen maar investeren in ervaring kost het alleen maar geld en is het niet te doen om financieel gezond te blijven.

30-04-2018 12:08

Ajaxbrl +13857

Hij heeft gewoon gelijk met al die pubers win je gewoon geen prijzen , 6 ervaren jongens in de basis en 5 jonkies lijkt me prima.

30-04-2018 12:05

Knalpot +3625

Nope het gaat je gewoon niet lukken gast er zijn teveel wedstrijden, teveel factoren waardoor dit soort spelers het niet redden puur alleen op bovengemiddelde basistechniek zonder ook andere krachten in je elftal te hebben.

30-04-2018 17:33

BokkieBokstra +11340

Komt toch een beetje neer op de uitspraak van Cruijff over geld en het scoren van doelpunten. Maar er zijn meer reden aan te geven waarom dit jaar geen titel bracht ondanks de de goede spelers. Die kan iedereen bedenken. Vind helemaal niet dat Ajax maar het geld moet laten rollen, ja als het een speler is die echt iets bijzonders heeft dan kan je het doen. Voor de rest zie ik liever een team van eigen jeugd wat misschien 1 keer in de paar jaar kampioen wordt. En steek geld in het behouden van spelers in plaats van her en der eenvoudige spelers oppikken voor de teveel geld.

30-04-2018 11:42

Bjorn +12627

Ik word een beetje moe van de term ervaring, want wat is ervaring nou eigenlijk waard in de eredivisie? Hebben we dit seizoen niet moeten constateren dat de broodnodige ervaring ons heel vaak in de steek heeft gelaten? Schöne wordt alleen nog maar overlopen, Huntelaar was niet scherp op de momenten dat we hem nodig hadden (desondanks nog steeds zijn waarde bewezen) en Siem de Jong is einde verhaal. Zie in het verladen Zimling, Heitinga en Westermann.

Ervaring is leuk, als diegene het op het veld nog waarmaakt. Zie Nico, zie Poulsen.

30-04-2018 11:34

ajaxrulesz +2

Ja en laat je dat nou net niet aan overmars kunnen overlaten, die man laat als 6 jaar zien daar totaal geen brood van gebakken te hebben. Moet je die lijst er eens bijpakken van ervaren spelers die die heeft gekocht de afgelopen 6 jaar, met als laatste wapenfeit siem de jong manmanman.

30-04-2018 11:38

vincent_DV +107

Bij PSV lopen dit jaar (redelijk) ervaren jongens als de Jong, van Ginkel, Schwaab, Arias en Zoet. Vorig jaar had Feyenoord El Ahmadi, Kuyt, Elia en in mindere mate Botteghin, Jones en Jorgensen. Is dat toeval? Ik denk zelf van niet. Je hebt nou eenmaal zulke jongens nodig, maar dan moeten het wel de betere spelers zijn van je elftal en dat is bij Ajax niet zo en dat is nou net het probleem. Buiten Huntelaar(Waar ik meer van had verwacht) is er geen enkele speler die tegen bijvoorbeeld Schone, Siem de Jong, Veltman of Viergever opkijkt en het zijn geen spelers waar spelers zich aan op trekken. En dat is het probleem. Van al deze spelers moet Ajax afscheid nemen behalve Huntelaar(Is altijd handig) en vervangen voor betere ervaren jongens, wat zeker haalbaar moet zijn voor Ajax.

30-04-2018 11:58

ajaxrulesz +2

klopt die hele kliek zou ik deze zomer afscheid van nemen: veltman, ziyech,huntelaar,siem,veltman,viergever,dijks,younes,schone en nu eens gaan voor kwalitatieve ervaring. Ik weet dat dat moeilijk ik spelers tussen 24 en 31 met voetballende meerwaarde maar ze hoeven niet real madrid waardig te zijn.
Spelers tussen 24 en 31 bij suptopclubs op de bank in spanje en engeland en duitsland zijn voor ajax al bijna onhaalbaar ik noem arsenal,valencia,tottenham,sevilla,dortmund laat staan bayern munchen of real madrid, daar hoef je vaak niet eens te informeren omdat die teveel salaris ontvangen en liever in eigen competitie overstappen naar een kleinere club. Maar je hebt ook nog de zgn. middenmotor clubs in rusland,griekenland,italie,portugal,,frankrijk,turkije,oekraine waar spelers eerder geneigd zijn op aanbiedingen in te gaan en daar op de bank genoeg interessants loopt voor ajax begrippen tussen 24 en 31jr. Ik noem een marseille,piraus,sampdoria,fenerbahce,besiktas,cska,kiev, donetsk,aek,dynamo, bilbao, moskou,genoa,fiorentina,gladbach,braga,benfica,sporting portugal ga daar eens kijken en stel evt. een spelersruil voor. Ook topclubs in mexico kunnen interessante ervaren spelers voor ajax rondlopen zoals Tigres, Club america, Club tijuana of palmeiras in brazilie. Je moet gewoon je vleugels uitslaan en de wereld toetreden, inventief zijn, rondvliegen maar daar zie ik overmars totaal niet toe instaat.

30-04-2018 12:13

Ferd +38581

Ik zou investeren in spaties en hoofdletters. En ik zou geen twee keer afscheid nemen van Veltman. Voorts noem je spelers die al afscheid hebben genomen zoals Dijks en Younes.

30-04-2018 13:20

Ajacied33 +36807

Mario Been positief over Ajax......Wats keburd? Is de beste man ziek aan het worden?

30-04-2018 11:19
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.