'Het middenveld van Ajax staat verkeerd'

door Lorenzo van Gortel 38

'Het middenveld van Ajax staat verkeerd'

door Lorenzo van Gortel 38

Laatst geüpdatet

Rene van der Gijp geeft bij Voetbal International aan wat er op dit moment verkeerd gaat bij Ajax. Volgens van der Gijp ligt het probleem van Ajax op het middenveld. 'Iedereen ziet dat Siem de Jong niet lekker in zijn vel zit als rechtermiddenvelder. Iedereen ziet ook dat Theo Janssen nutteloos werk verricht als verdedigende middenvelder. Theo haalt de bal op bij Alderweireld, en speelt hem vervolgens weer naar Vertonghen. Nee dat schiet lekker op', aldus de ex-PSV'er.

'Wat Frank de Boer zou moeten doen is Ajax niet met de punt naar achteren, maar met de punt naar voren laten spelen. Siem de Jong dichter bij Sigthorsson en Theo Janssen naast Eriksen op het middenveld. Op die manier geef je Vertonghen ook nog de mogelijkheid om mee naar voren te gaan'.

Volgens van der Gijp zou Frank de Boer zijn advies moeten opvolgen. 'Ik denk dat slechts één kleine positiewisseling op het middenveld, Ajax een stuk beter zou laten voetballen'.

(foto: Orangepictures)

Lees meer over:
Plaats reactie

theonieuwegein +0

De Jong zeer zwak, Beter Janssen Halve punt naar voren en bij zwakke tegenstanderd punt naar voren met eriksen en Anita

30-08-2011 21:48

tomajacied +0

Hij zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Maar goed eerst maar eens kijken hoe het allemaal tot stand komt.

29-08-2011 19:49

AFCARubeNnn +0

het is eigenlijk heeeeeeel simpel: punt naar achter, anita cvm, janssen rechts aanvalland, chris links aanvallend. Tadaaaa, we kunnen winnen van Barca ;)

25-08-2011 19:50

Arim_ +0

Het is niet het middenveld welke verkeerd staat. Het verschil zondag ten opzichte van de eerste wedstrijden was Jan Vertonghen in plaats waar Daley Blind de afgelopen wedstrijden het goed deed. Deze schoof steeds door, Vertonghen deed dat niet waardoor Janssen in de bal kwam en dus met z`n gezicht naar eigen doel (Van der Gijp liet geloof ik ook beelden zien daarvan, of was het bij studio voetbal). En dan maakt het niet uit wie daar staat: Jansen, Anita of Enoh. Vertonghen had moeten doorschuiven, zeker de eerste helft. Ik vond ook dat daardoor er centraal minder vooruit verdedigd werd, waardoor VVV de kans kreeg aan de bal te komen op de helft van Ajax.
Head to head is Vertonghen tien keer beter dan Blind, deze is ook geen linksback, maar in andere opzichten is Ajax met Blind centraal beter. Met dezelfde spelers zou je dan beter Vertonghen linksachter zetten, maar misschien is Ajax wel beter af als de verdediging komt te bestaan uit Van der Wiel, Alderweireld, Blind en Boilesen; en Vertonghen wordt verkocht.

Wat de beelden lieten zien, bij Gijpie, is dat Jansen, die met de punt naar achteren speelde, steeds richting eigen doel kwam lopen, dit deed hij de eerste drie wedstrijden niet (of minder).
Het verschil was Vertonghen. Waar Blind steeds doorschoof, en daarmee de hele achterhoede achter zich aantrok naar voren, bleef Vertonghen meer achter hangen, maakte die meters naar voren niet aan de bal (dat kan met vorm te maken, hij komt net terug van een blessure), waardoor de achterste middenvelder in de bal komt en dus met z`n gezicht naar het eigen doel.
Dus Vertonghen moet dat gaan oppakken, maar de vraag is wel of hij dat voldoende in zich heeft.

En natuurlijk moet Blind sterker worden in de duels en daarin minder naar achteren bewegen. Dat is het dubbele als je het hebt over vooruit verdedigen als Blind's sterke kwaliteit, terwijl hij in duels juist achteruit loopt en onvoldoende op de man zit. Twee passen eerder naar binnen steken en die Musa had nooit op het Ajax goal kunnen schieten.

Toch, dat vooruit verdedigen in het centrum, het doorschuiven, bepaald hoe de achterste middenvelder zich moet bewegen. Daarin ligt al jaren het probleem van Ajax, dat bij balbezit er een middenvelder tussen de twee centrale middenvelders komt inschuiven naar achteren, en dus met gezicht naar eigen doel, en dus wanneer hij de bal krijgt weinig anders kan doen dan naar achteren terugkaatsen of tikkie breed geven.

Doorschuiven is zo belangrijk, de coaching daarin ook, en die is in handen van Vermeer beter af dan met Stekelenburg (hoewel head to head Stekelenburg beter lijkt). Mag die Derksen Vermeer een tweederangs keeper noemen, maar dat lijkt meer op uiterlijk bepaald. Steek is bijna twee meter en doet denken aan Van der Sar, Vermeer is stukken kleiner en doet denken aan Menzo, en in het geval van Sar tov Menzo was Sar duidelijk beter. Maar Sar z`n grootste kwaliteit naats z`n rust, was z`n vooruit gestuurde coaching. Daarin heeft Vermeer meer talent van nature. Iedereen riep dat Steek ni het seizoen Jol zo fantastisch keepte, maar hij schoot bij balbezit telkens de bal met een roei uit, of naar de tegenstander, om dan enkele momenten later weer in gevaar te komen en zichzelf te kunnen onderscheiden. Met zijn wijze van spelen maakte hij het team niet sterker, maar enkel zichzelf.

Dat Ajax met 5 miljoen voor hem, toch eerste keeper van het landenteam dat bovenaan de wereldranglijst staat, genoegen heeft genomen zegt wel iets dat men daar ook in ziet.
Dat ze genoegen willen nemen met 12 mil voor Vertonghen idem.

Ik denk niet dat Ajax daar slechter van wordt. Financieel niet, maar ook kwa voetbal niet.

Nationaal moet je het voldoende kunnen redden met de reeds genoemde achterhoede, en het middenveld bestaande uit De Jong, Eriksen, Jansen, bij de moeilijkste nationale en internationale wedstrijden kan je altijd ipv De Jong of Eriksen Anita gebruiken. Bijvoorbeeld om de aanvallende middenveder van de tegenstander uit te schakelen of bij balverlies hinderlijk in de weg te lopen zonder overtredingen te maken (zoals Enoh).

Het Ajax onder Cruijff als trainer speelde nationaal met Bosman achter Van Basten, twee aanvallers in het centrum, maar Europees stond daar Winter achter Van Basten.

Het voetbal is echt niet zo veranderd tov 'vroeger', de invulling is enkel veranderd. De snelheid van het spel is toegenomen, net als de fysieke kracht en fitheid van speler, maar het spelconcept blijft hetzelfde.

Maar daarin ligt het verschil nu al sinds begin deze eeuw.
De backs zijn halve buitens geworden, het centrum van de verdediging en deels het middenveld loopt voor een groot deel achteruit.
Van der Vaart was in de jeugd vaak een '4', centrale doorgeschoven vverdediger, met het hoofd altijd richting doel van de tegenstander.
Nu zie ik te vaak middenvelders bij balbezit naar achteren schuiven met hoofd richting eigen doel.
En het spel wordt daar niet beter van.

23-08-2011 23:11

Calvani +466

Vertonghen schuift beter in dan Blind en is in alles beter. Ajax moet hem echt houden. Blind loopt te zwemmen en is zijn mannetje steeds kwijt en verliest elk kopduel. Die moet gewoon nog heel veel leren.
Verder gaan we Steek echt missen! Logisch dat Ajax probeert Cillisen te halen. Vermeer is een toffe peer, maar hij komt te kort (ja, ook letterlijk).

24-08-2011 11:37

janou +0

boerrigter----sightorson----sulemani

-------- de jong
janssen-------------eriksen

boillesen----verthongen----alderweireld----van der wiel



de jong speelt achter de spits.
theo en christian spelen iets dichter naar binnen zodat boillessen en van der wiel veel mee op kunnen komen.

zeg ff als je het met me eens bent en als je het niet met me eens bent zeg het ff

23-08-2011 21:06

LorenzoEbicilio +0

dat is niet helemaal de juiste oplossing, je zou voor de verdedigers anita kunnen zetten, en dan achter de spitsen janssen en eriksen. en dan de jong bewaren als geheim wapen als kolbein niet goed presteert. de jong kan niet overweg met janssen heb ik het gevoel. in het veld altans. verder ben ik het helemaal met je eens dat boillesen een plaats linksachter verdient

23-08-2011 22:12

LorenzoEbicilio +0

dat is niet helemaal de juiste oplossing, je zou voor de verdedigers anita kunnen zetten, en dan achter de spitsen janssen en eriksen. en dan de jong bewaren als geheim wapen als kolbein niet goed presteert. de jong kan niet overweg met janssen heb ik het gevoel. in het veld altans. verder ben ik het helemaal met je eens dat boillesen een plaats linksachter verdient

23-08-2011 22:12

janou +0

dan word de afstand tussen de verdediging en de aanval te groot.
als we christian en theo als controlerende middenvelders gebruiken en siem achter de spits heb je meer druk naar voren en moet de tegenstander de lange bal gebruiken en zo behoud je de hele tijd het balbezit. en we hebben genoeg kwaliteit om dan te domineren en veel te scoren.

gr janou

24-08-2011 10:50

Sualex +2

Dat is juist niet waar! Als je met buitenspelers speelt zoals Boerrigter die het veld breed houden dan krijg je juist meer druk naar voren omdat er dan omzettend veel driehoekjes ontstaan. Teken het maar eens uit met in je gedachten dat we bijna altijd op de helft van de tegenstander voetballen. Alleen moet het spelletje veel directer gespeeld worden. De Jong is te statisch waardoor hij te vaak in de dekking loopt en ze de bal niet kwijt kunnen en speelt nooit direct. Het moeilijkst verdedigen is als je directer speelt. Zoals Serero. En ook zonder bal kun je belangrijk zijn door bewegen (ruimtes maken, verdedigers wegtrekken)

25-08-2011 13:34

IamLegend +2

Waarom al die paniek tjonge jonge jonge, anita is de schakel voor zowel als back(vaker boiilesen vervangen) als op middenveld, zeer bruikbaar dus,... Janssen met de punt na voren als jan vertonge speelt. Niks aan het handje
Zelfs kan je nog met jan vertonge spelen op het middenveld met blind als cv, tegen amateur clubs in de beker enz. Ma dat experimentje doe je ma in de voorbereiding.
Janssen heeft een goeie trap als die wat dieper speelt en vaker blijft hangen rond de 16 meter lijn word het een zeer bruikbare speler, met eriksen naast hem of voor hem die goeie steekpaasjes geeft. Ma vind wel dat die ook boerrigter wat vaker moet aanspelen, en minder voor zijn eigen suc6 wil gaan.
Want zijn afstandschoten en acties lijken nergens op, zijn honger voor goals tja, dat is de boosdoener. De jong lekker als 2e spits gebruiken, met janssen en eriksen achter hem en boerrigter met de voorzetten word de jong nuttiger gebruikt.

23-08-2011 20:48

JohnDylan +22501

Van der Gijp zit er helemaal naast, Ajax moet altijd met de punt naar achteren spelen, dat is verdedigend veel sterker aangezien de twee aanvallende middenvelders dan rugdekking krijgen van een centrale verdedigende middenvelder. Janssen moet alleen als linksmid spelen en Anita moet in de basis staan als controlerende middenvelder.

Janssen, Anita, Eriksen

Dat moet het middenveld zijn en De Jong moet dus op de bank als back-up voor Sigthorsson.

23-08-2011 18:58

janou +0

boerrigter----sightorson----sulemani

-------- de jong
janssen-------------eriksen

boillesen----verthongen----alderweireld----van der wiel



de jong speelt achter de spits.
theo en christian spelen iets dichter naar binnen zodat boillessen en van der wiel veel mee op kunnen komen.

23-08-2011 17:54

Freekajax +0

Nu ik Gijp zo hoor praten, ben ik het wel met hem eens. Ik wilde eerst Anita als CVM en Janssen dan doorschuiven, maar je kunt natuurlijk de Jong achter Siggy zetten. met de punt naar voren. Dan kunnen Vertonghen en Alderweireld doorschuiven en speel je 3-4-3 in de aanval met Vertonghen of Alderweireld als CVM. Want ze lopen elkaar in de weg als er een speler op CVM staat. En dan kunnen Anita en Boilesen gaan strijden om back positie.

23-08-2011 13:41

Sualex +2

Siem speelt al altijd kort achter Siggy dus dat zou niets veranderen. En dan ga je Eriksen ook nog eens verkeerd gebruiken en valt heel de balans op het middenveld weg. Je driehoekjes kloppen niet meer en je veld verdeling ook niet.

23-08-2011 13:47

Hwb +1478

Maar zet dan Eriksen op 10 en Anita en Janssen erachter in plaats van De Jong op 10 en Eriksen en Janssen erachter zoals Vd Gijp doet.

Overigens ben ik wel een voorstander van De Jong. Ik denk dat hij dit seizoen van (grote) waarde kan zijn voor Ajax. Op het middenveld en als 2e spits. Maar hij hoort (op dit moment) niet in de basis.

23-08-2011 14:58

Calvani +466

Mee eens! Eriksen in de rol van Litmanen, punt naar voren, zo kan Vertonghen mooi inschuiven naar het middenveld en krijg je daar een mannetje meer.

Boerrigter-------------Siggy---------Sulejmani
--------------------------Eriksen---------------------
----------Janssen-------------------Anita----------
Boilesen---Vertonghen--Alderweireld---vdWiel
------------------------Vermeer(?)------------------

23-08-2011 15:24

OKP-AFCA +56

Helemaal mee eens.

23-08-2011 15:38

pcknaller +17

Bijna helemaal goed. maar ipv Eriksen zou ik serero op 10 willen zien, en dan Eriksen op de plaats van Anita en janssen naar de linker midden pos. ja ik weet het bijna geen verdediging maar wel heel veel voetbal!.

23-08-2011 16:17

Calvani +466

Wie gaat er dan stofzuigen op het middenveld?

23-08-2011 18:03

Lazell +17005

Maar Vd Gijp wil dan Eriksen en Janssen controlerend zetten en De Jong aanvallend?
Eriksen moet zo dicht mogelijk bij de spits spelen met zijn snelheid, actie en steekpass. Die kan geen steekpasses over 25 meter gaan geven. Dat is niet zijn specialiteit.

Wat iedereen hier zegt:
Anita
Eriksen - Janssen

Ging vorig jaar ook opeens goed toen Anita als CVM kwam te spelen.

23-08-2011 11:51

Ron75 +0

PSV wint van een zwak ADO en is gelijk titelkandidaat, maar dat ze de eerste 2 wedstrijden heel slecht waren is opeens door iedereen vergeten.
Twente heeft ook alleen tegen Heerenveen goed gespeeld, verder was het ook niet goed.
Ajax speelde zijn eerste 2 wedstrijden goed en de derde wat minder en opeens wordt er overal gezegd dat Ajax nog niet goed genoeg is.
Ik vind het allemaal wat te gemakkelijk en men blijft in de media maar over Ajax zeuren.
En waar ik ook moe van word is de houding van andere lubs jegens Ajax.
Ajax wilde vorig jaar Mertens en die moest een X-aantal miljoen kosten, terwijl PSV hem een half jaar later voor veel minder krijgt.
Matavz zou Ajax 8 miljoen kosten en nu zou hij voor een paar miljoen minder naar PSV kunnen.

23-08-2011 09:59

Nike +0

Ben het niet altijd eens met Gijp, maar hij heeft hier zeker een punt. Toch in ieder geval wat Theo betreft.

23-08-2011 09:45

MoenMeister +0

Niet alleen het middenveld.. Als Frankie eerst De Jong en Blind gaat slachtofferen is er niets aan de hand. Vurnon was vorig seizoen enorm belangrijk de laatste wedstrijden, echt gegroeid (moeilijk voor zo een smurf). Een voetballer pur sang. De Jong heeft ons de titel bezorgd, top, maar dat maakt je niet ineens basisspeler. De Jong is altijd gevalletje je bent niet goed genoeg voor een bepaalde positie geweest.. Prachtige inzet, harde werker, maar op elke positie is er wel een speler die beter is op die positie. Dus Frank: Ga nou eens het team neerzetten zoals de meeste mensen hier verlangen! Vurnon voor Siem en dan wisselen Vurnon en Theo van plek. Blind lekker als back-up van Vertonghen houden en aantreden met Boilesen en we worden gewoon weer kampioen.

23-08-2011 09:35

han23 +0

ik denk dat de boer op dit moment de beste trainer is die ajax zich kan wensen. een echte ajacied en weet precies hoe ajax hoort te voetballen. maar net zoals een speler kan een trainer ook zoekende wezen. en natuurlijk maakt ook een trainer net zoals een speler fouten. hij had blind al eerder moeten wisselen of helemaal niet opstellen. ik denk ook dat boilessen als back moet spelen en dan anita voor de jong. de jong is een prima 2e spits, dat heeft hij vorig seizoen bewezen. rustig serero zijn minuten laten pakken. ik weet zeker dat de boer de juiste oplossing zal gaan vinden, en ik heb zeker nog vertrouwen in dit ajax. p.s. al die succes supporters die na een keertje punt verlies al gaan lopen mekkeren over de trainer ect ect, die zijn we liever arm dan rijk!!!!

23-08-2011 09:35

booya4afca +115

Hoewel Gijp zeker wel een punt heeft, zie ik toch liever :

-Janssen---------------Eriksen-
--------------------------------------
-------------Anita-----------------

Zo komt Janssen dichterbij de 16 en hoeft niet telkens na te denken over zijn verdedigende taken.
Eriksen maakt het niet uit waar hij speelt.
Anita is een kuitenbijter puur sang.

Dat betekent echter wel dat de Jong op de bank komt. Jammer dan, komt gewoon te kort voor vhet middenveld dat Ajax moet nastreven.

23-08-2011 09:03

Steek +0

Nou, precies =).

23-08-2011 10:42

Caelintroy +1652

Precies, lijkt me prima opstelling

23-08-2011 13:23

Raikkonen94 +641

Tja ik begrijp Gijpie wel een beetje. Toch zie ik liever Anita als verdedigende middenvelder en Eriksen en Janssen als aanvallende middenvelders. Maar ik vrees dat FdB vrijdag gewoon weer met Siem zal starten...

23-08-2011 08:59

ajaxJodin +0

Zet Janssen gewoon op de plek waar hij hoort te spelen en ik zie liever Anita dan De Jong op het middenveld!

23-08-2011 00:42

Litmanen#10 +3

Van de Gijp heeft hier zeker een punt. Maar ik snap af en toe mijn mede-ajacieden niet? Jongens laten wij ook een keer realistisch blijven, we zijn nog lang niet op 't niveau van 95, daar waar we iedereen opsokten. Dit is het sterkste ajax sinds 2003, toen we de kwartfinale CL haalden.

Maar dit team is wel veruit de beste selectie van Nederland. En FdB heeft Ajax eindelijk zijn gezicht teruggegeven. En wanneer het eenmaal loopt, de ajax machine niet is af te stoppen in Nederland.

22-08-2011 23:41

ST +23084

Anita moet kosten wat het kost als centrale verdedigende middenvelder in de basis. Hij heeft het vorig seizoen echt bewezen en dit seizoen ook al. De Boer vind het kennelijk makkelijker om hem te passeren dan De Jong (i.v.m. zijn 2 goals op 15 mei?) of Eriksen (het grote talent). Terwijl je met Anita gewoon een veel stabieler middenveld krijgt.

22-08-2011 22:22

Rvdvaart +0

eens siem de jong mist gewoon de handelingssnelheid voor een plek op het middenveld

23-08-2011 08:55

seandebom +0

punt naar voren

22-08-2011 21:59

johanbrengt3des +0

Hij heeft gewoon gelijk met de punt naar voren spelen!

22-08-2011 21:21

AfcaOss +0

Nee met d ed punt naar achter spelen is aanvallender. Er moet geen positie wisseling maar een spelerswisseling komen. Of siem eruit voir serrero os siem eruit voor anita en anita op de plek van janssen.

22-08-2011 21:30

zburg1983 +0

100 procent eens

22-08-2011 21:19

Flarkow +0

Gewoon siem eruit vurnon erin

22-08-2011 21:00
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.