Veltman: 'Natuurlijk ben ik geen De Ligt'

door SJvanveen 29

Veltman: 'Natuurlijk ben ik geen De Ligt'

door SJvanveen 29

Laatst geüpdatet

Joël Veltman is dit seizoen steevast een vaste waarde in de basiself van coach Erik ten Hag. De verdediger vertrok in de zomer nog bijna naar het buitenland, maar Ajax wilde de ervaren verdediger koste wat het kost behouden. Nu staat hij centraal achterin naast Daley Blind en speelde hij onder meer tegen PSV sterk.

De international zelf geeft in het Algemeen Dagblad aan dat de kruisbandblessure die hij meer dan een jaar geleden opliep tegen VVV-Venlo hem nog beter heeft gemaakt. Veltman praat over relativeren, hard werken en vooral: sterker worden. 'Mensen hadden niet meer verwacht dat ik zo terug zou komen, maar ik had vroeger eigenlijk nooit gedacht dat ik ooit zoveel wedstrijden voor Ajax zou spelen', is de verdediger eerlijk.

'De verdedigers uit teams onder mij waren veel talentvoller. Je ziet hoe het soms kan lopen. Door hard werken kun je ver komen', vervolgt Veltman, die door zijn huidige plek centraal achterin vaak vergeleken wordt met de vertrokken Matthijs de Ligt. Niet doen, zegt de ras-Ajacied. 'Ik lees weleens: die Veltman doet het goed, maar hij is geen Matthijs de Ligt. Nee, natuurlijk ben ik dat niet. Maar je moet ons ook niet met elkaar vergelijken, vind ik.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajacider +4927

Ik ben absoluut geen fan van Veltman. Vind hem vaak de eerste die in paniek raakt, zeer zwak in kopduels en is meester in het maken van domme overtredingen. Vind het wel knap dat hij zich zo in het elftal heeft te weet te knokken. Het lieve jongetje heeft zich op het veld toch wel ontwikkeld in een gifkikker. Hoop voor hem dat er een mooie club aanklopt in de zomer en dat hij zich ervan bewust is dat zelfs de middenmotors in Europa hem niet zullen aantrekken.

25-09-2019 18:21

FrancescosRavioli +15366

Zwak in kopduels? Hij heeft juist een goede timing waardoor hij hier goed tussen zit een een aardige sprongkracht. Hij is voetballend wat minder, maar ik vind hem verdedigend sinds afgelopen half jaar erg sterk.

27-09-2019 14:02

mkAFCA +1354

Groot respect voor zijn werklust, drive en absolute wil om te winnen. En knap hoe hij elke keer terugkomt. Ook speelt hij op dit moment dusdanig dat hij in het huidige, toch wat stroef lopende Ajax, absoluut van waarde is.

Echter, mogen we ook concluderen dat de Ajax leiding - naast de absoluut briljante zetten en aankopen van de afgelopen jaren - op dit vlak niet sterk hebben geacteerd. Het is toch een stukje achteruitgang dat Veltman - die in het Ajax spel voetballend echt tekort komt - nu onze RCV is en we daar geen veelbelovend talent òf door de wol geverfde routinier hebben staan.

25-09-2019 13:43

Rockpotje +9603

Ik denk dat je weinig routiniers had kunnen halen die meer ervaring hebben dan Veltman en net zo fit zijn. Daarnaast is Schuurs een veelbelovend talent en Alvarez ook als hij potjes gaat spelen als verdediger, dus noem maar eens wat namen dan. Aan vier rechtsbenige centrale verdedigers heb je in ieder geval ook niets.

25-09-2019 14:45

mkAFCA +1354

Vervelende is dat Schuurs tegen Heerenveen best wel door de ondergrens is gezakt. En een fout maken mag - hoort zelfs bij die leeftijd - maar zo knullig verdedigen lijkt bijna een gebrek aan inzicht. Of enorme onzekerheid. In beide gevallen geen Ajax 1 materiaal (nog). Moet meters maken. Tegen Fortuna zou ik als ik Ten Hag was wel durven.

25-09-2019 16:47

rodnet +10335

Ik denk dat er is ingezet op Schuurs (die het in de voorbereiding uitstekend deed) en Alvarez met Veltman als achtervang voor het geval Alvarez er nog niet klaar voor zou zijn en Schuurs toch nog niet goed genoeg was. En zie wat de conclusie van Ten Hag is....daar staat Veltman weer. In mijn opinie is dat de Ajax-leiding niet te verwijten (De Ligt is immers niet op hetzelfde niveau vervangbaar) maar een beetje armoedig is het wel om tegen een degelijke verdediger aan te moeten kijken die qua inzicht en voetballend vermogen maar bijzonder weinig van een echte Ajax-voetballer heeft.

25-09-2019 16:21

Schwalbino +11

Er is steeds gezegd dat je ook met talenten kunt presteren als er maar voldoende routine in het elftal zit. Als bewijs daarvoor werd gewezen naar de teams van Cruijff en Van Gaal.

Ik wil graag Schuurs op de plek van Veltman zien. Veltman is een prima mandekker maar Schuurs kan de toekomst zijn als hij genoeg speeltijd gaat krijgen. Dat kan beter dit seizoen gebeuren dan volgend seizoen want volgend seizoen gaat een heleboel routine een transfer maken.

25-09-2019 12:45

BrandjeXL +81

Schuurs is meer een voetballende verdediger die ik echt als een wijf vind verdedigen. Vraag mij ook echt af of hij die "hardheid" gaat krijgen. Daarom vind ik hem naast Blind, die dezelfde eigenschappen heeft, een zeer fragiele combinatie. Tegen een Fortuna zou dat nog kunnen maar tegen betere tegenstanders ben je wel snel kwetsbaar.

25-09-2019 12:58

Schwalbino +11

19 dus daar zit nog zoveel rek in. In zijn eerste seizoenen was Veltman ook niet de spijkerharde mandekker die hij nu is. Ik weet nog dat hij precies dezelfde kritiek kreeg. Te lief.

25-09-2019 13:05

BrandjeXL +81

Wat jij over Veltman zegt hebt ik echt nog nooit gehoord. Kwam wel als een groot talent binnen maar is helaas nooit beter geworden, mede door blessures.

25-09-2019 13:48

Schwalbino +11

Ik herinner me nog goed dat Derksen in het begin van Joel's carriere verschillende keren over hem zei dat hij meer een middenvelder dan verdediger was.

25-09-2019 15:48

BrandjeXL +81

Goed bezig Joël! Je charme-offensief werpt zijn vruchten af. Je doet het, voor jouw doen, heel goed. Neemt niet weg dat het pure armoede is dat jij onze RCV bent. Ook dat kunnen we je niet kwalijk nemen want onze fantastische TD heeft zo goed ge-anticipeert op het vertrek van Frenkie en Lasse dat we nu met twee verdedigers op het middenveld spelen.

25-09-2019 11:48

Rentokill +4609

Euhh welk charme offensief?

25-09-2019 17:27

DaniAjax +232

Staat altijd klaar voor het team. Heeft soms een foutje, echter dat heeft iedereen. Verschil: bij Veltman is het ‘oh godver zie je wel, kan er niets van’ en als Martinez z’n man laat lopen bij PSV hoor je ‘ja kan gebeuren, beter opletten...’

Volgens mij is het een van de meest irritante voetballers om tegen te spelen. Een echte ajacied die on-Ajax’ speelt (zuigen, zeuren, schwalbetje hier en daar, bal vast pakken bij elke ingooi tegenstander om spel te vertragen...). Heerlijk om in je team te hebben.

25-09-2019 09:31

Sampaoli +39261

De eigenschappen die je in jouw tweede alinea noemt, zijn zó onderschat bij dit Ajax. Je hebt klootzakken nodig in het hedendaagse voetbal.

Bij Ajax gaan wij (terecht) uit van het voetballende gedeelte, anders worden wij net zoals die aftandse club uit de havenstad. Toch is het maar wat fijn om jongens in jouw team te hebben die de tegenstander kunnen ontregelen. Met Martinez, Tagliafico, Veltman, Tadic en Onana hebben we spelers met bravoure en gif die allen ook nog eens geweldige spelers zijn. Lekker hoor.

25-09-2019 10:41

Simpelishetmoeilijkst +25355

Komt terug op Rinus Michels; je hebt creatieve spelers nodig om doelpunten te maken, en destructieve spelers, die het de tegenstander onmogelijk maken te scoren. “voetbal is oorlog”.

25-09-2019 12:30

Webster +0

Ook ik moet toegeven dat Veltman het best verdienstelijk doet de laatste wedstrijden. Toch hou ik mn hart vast wanneer hij RCV speelt. Dit omdat Veltman altijd wel een knullig moment in de wedstrijd heeft (ja ook tegen Lille in de eerste minuut). Ik vind onze centrale as dan ook te kwetsbaar en dat gaat op den duur verkeerd aflopen. Het is een echte ajacied die hard werkt, maar ik vind hem niet goed genoeg voor ajax1. Zeker nu ook het niveau van ajax omhoog is geschroefd.
Echter hoeft hij idd niet als pispaaltje te worden gebruikt.
Of Alvarez de aangewezen persoon is, moet ook nog maar blijken. Niemand die hem daar nog heeft zien spelen.

25-09-2019 09:20

Ajax68 +10

Waarom probeert ten Hag Alvares niet op rechts-centraal achterin naast Blind ? Die jongen hebben we toch niet voor niks gehaald voor zoveel geld. En zeker nu Donny gelukkig weer terug is, want die hoort gewoon weer op het middenveld te staan. Hij moet die 10 positie vasthouden, vooral om zijn diepgang en scorend vermogen. Dus probeer die Alvares daar eens in deze komende 2 wat minder moeilijke wedstrijden.

25-09-2019 09:11

Rentokill +4609

Waar Driessen en Derksen ten Hag onder schot nemen zo neemt te veel Ajax publiek Veltman op de korrel. Vaak net zo nergens op slaand als de eerste 2.

25-09-2019 08:36

Mikee +6409

Veltman was vaak de pispaal, zelf kan ik ook niet ontkennen dat ik altijd gerust op hem was. Maar nu doet hij het zeker goed. Begin mij nu ook af te vragen of een wisseling naar Alvarez centraal achterin überhaupt wel een stap vooruit zou zijn. Op zijn huidige positie heeft Alvarez meer verdedigende slippertjes dan dat Veltman heeft in deze vorm.

25-09-2019 08:30

ossenaar +876

Krijgt elke wedstrijd, hoe goed hij ook speelt, een flinke bak stront over zich heen. Onterecht naar mijn mening. Sowieso is het continue bashen van je eigen spelers kansloos te noemen, maar bij Veltman is het vaak in het extreme. Als hij een hele wedstrijd goed voetbalt en hij passt 1 bal verkeerd, dan wordt die pass uitgelicht en kan hij er geen houtje touwtje van.

Een echte Ajacied, die prima zijn tekortkomingen kent, maar een nuttige invulling van de basis 11 is. Tuurlijk kan het altijd beter, maar Joel zakt sinds zijn blessure nauwelijks door de ondergrens. Maar lekker allemaal blijven kankeren op Joel! Zoveel respect dat hij nog steeds voor ons speelt.

25-09-2019 07:56

MSwertz92 +323

Wat een onzin, ik ben geen Veltman fan, de 2 laatste wedstriiden heeft hij goed gespeelt, en die eerste wedstrijd na zijn blessure, maar voor zijn blessure was het altijd de zelfde veltman als tussen die wedstrijden die ik net noemde, elk duel verliezen en als die hem won was het een overtreding. Alleen maar naar achter lopen, handjes op de rug en wegdraaien als er een schot werd gelost, die Veltman is niet goed genoeg voor Ajax. En omdat hij toevallig de laatste 2 wedstrijden erg goed speelde vooral voor zijn doen, hoeven we nu niet opeens te doen alsof het zo een geweldenaar is, die jongen zit al 6 jaar hier bij Ajax, en ik denk dat iedereen het wel mee eens is dat we bii Ajax spelers moeten hebben die het kunnen redden tot de europese top op latere leeftijd. Joel heeft niks speciaals, is niet een groot talent en is dat nooit geweest ook. Ajax is zijn absolute top en daar zal die vaak moeite mee hebben ook.

25-09-2019 08:12

Rentokill +4609

En wie ben jij nou eigenlijk? met je 'onzin' reageren...

"Elk duel verliezen of een overtreding"? Ja tuurlijk. Dáárom heeft hij zoveel gespeeld. De trainers snapten het niet zeker?

Wat is er mis met handjes op de rug? Maakt ie tenminste geen hands want dat is tegenwoordig linea recta een penalty.

Het niet redden in de Europese top? Heb je hem vorig jaar tegen Juve en Spurs gezien? En speelde hij ook niet de EL finale (en aanloop)?

Een beetje meer respect voor iemand die al 6 jaar zn best doet voor Ajax mag best. Mafkees.

25-09-2019 08:32

ErikFrenkHuntelaar +0

Geen onzin. Jouw verhaal is onzin. Je reageert precies zoals ossenaae zegt. Als hij 1 ding verkeerd doet, flinke bak stront. Ook voor zijn blessure won hij al veel duels en kwam hij vaak voor zijn tegenstander door goede timing en kwam daardoor ook vaak niet in duels door slimmigheid. De keren dat hij wel in duels kwam kreeg hij inderdaad vaak een gele kaart. Nog steeds trouwens. Hij speelt op het randje. Voor zijn blessure wel teveel bezit met opnaaien van tegenstander maar daar kan ik ook wel van genieten zo lang hij mij Ajax voetbalt. Na zijn blessure tot dusver subliem. Hij heeft in genoeg wedstrijden zijn mannetje gestaan. Ronaldo uit de wedstrijd, een lozano in topvorm totaal uit de wedstrijd gespeeld. Er zijn betere, zoals de Ligt. Maar hou toch op met het afschrijven van Veltman.

25-09-2019 08:33

ajaxrulesz +2

Precies Ajax publiek is gewoon lachwekkend kritisch daar doe je het toch nooit goed, Psv publiek idem dito.

25-09-2019 09:24

MSwertz92 +323

Waar haal jij vandaan dat ik het over statistieken heb ? Ik zeg wat ik zie. Waarom vertrekt elke ajax speler na max 3 jaar als die het goed doet en voor Veltman is geen enkele club. En volgens mij zeg ik JUIST dat hij het de afgelopen 2 wedstrijden erg goed doet. Maar hii moet niet de Veltman meer worden die hij de afgelopen 5 jaar is geweest want dan redt hij het gewoon niet. Praatjes als "hij is een jongen van de club dus hij moet blijven" dat is pas onzin, we zijn geen liefdadigheids vereniging.. We zijn een voetbalclub die structureel Champions League wil spelen en dan moet de lat hoog liggen.

25-09-2019 09:33

FrancescosRavioli +15366

Kom schone er ook geen kloten van omdat die 7 jaar bij ons rondliep?

27-09-2019 14:05

korem +878

Ondergewaardeerde speler. Echte jongen van de club die nooit moeilijk heeft gedaan en er altijd staat, altijd pispaal bij een slechte of verloren wedstrijd maar vind hem eigenlijk nooit echt door het ijs zaken en respect hoe hij terug is gekomen na zon heftige blessure !

25-09-2019 07:55

ajaxrulesz +2

Vind Veltman fysiek wel een sterke speler. Ik moet altijd lachen als supporters over Veltman zijn postuur cynisch beginnen te doen want hij is 1.82m en heeft juist wel een hele sterke bouw dit is juist een van zijn sterke punten let maar eens op hoeveel duels hij wint en hij hoe hij erin vliegt altijd, gebruikt dat dus ook regelmatig in duels. Hij moet niet te bescheiden doen, zijn postuur is ook iets want hem zover heeft gebracht bij Ajax in de jeugd.

25-09-2019 07:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.