Van 't Schip kritisch: 'Als je een kwalitatief betere ploeg treft, heb je gewoon een heel groot probleem'

door Bram Bark 67

Bron ESPN

Van 't Schip kritisch: 'Als je een kwalitatief betere ploeg treft, heb je gewoon een heel groot probleem'

door Bram Bark 67

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

John van 't Schip is niet tevreden over de eerste helft van Ajax, zo vertelt hij voor de camera van ESPN. Volgens Steven Bergwijn kreeg de ploeg 'ervan langs' in de rust. Van 't Schip vond dat zijn ploeg niet scherp genoeg was in de omschakeling van balbezit naar balverlies.

'In de rust kregen we er nog van langs van de trainer. Hij vond dat we er niet kort genoeg op zaten, waardoor Vitesse een aantal mogelijkheden kreeg', begint Bergwijn. Ajax stond halverwege met 2-0 voor, maar toch kwam er een preek van Van 't Schip. 'In de eerste helft vond ik dat we gas terug namen als we de bal verloren', begint Van 't Schip zijn uitleg. 'Dan zie je dat Vitesse er een aantal keren doorheen kon komen en ook gevaarlijk werd. Dat mag niet gebeuren. Ik was niet tevreden. Je moet zo snel mogelijk de bal terug willen veroveren. Als dat niet gebeurt moet de achterhoede weer naar achter en wordt het veld te groot.'

Ajax kwam er zaterdag nog mee weg, maar volgens Van 't Schip kan het tegen betere tegenstander heel anders aflopen. 'Dan kan zelfs Vitesse, dat op dit moment in zwaar weer verkeert, er doorheen spelen. Als je een kwalitatief betere ploeg treft, heb je gewoon een heel groot probleem. We moeten voorin blijven meeverdedigen en gelijk reageren bij het verliezen van de bal. Van achteruit moeten we de linies kort houden en aansluiten, zodat ze er niet zo makkelijk doorheen kunnen spelen.'

Van 't Schip heeft wel degelijk ook positieve punten te vermelden. Zo vond hij zijn ploeg aan de bal sterk spelen. 'We hebben veel kansen gecreëerd in de eerste helft en hielden dat vol in de tweede helft.' Ook zijn woorden in de rust hebben effect gehad op de tweede helft. 'Je ziet dat als de intensiteit omhoog gaat en we ook het veldspel blijven spelen wat we in de eerste helft al deden, dat je dan kansen creëert en kan uitlopen.'

Hlynsson belangrijk in systeem Van 't Schip

Hlynsson is volgens Van 't Schip een speler die erg belangrijk is in de tactiek die hij voor ogen heeft. 'Aan de bal is hij een fantastische speler. Hij speelt goed tussen de linies en is slim. Maar ook met name in de verdedigende omschakeling is hij goed. Hij reageert gelijk en is alert. Dat is wat je nodig hebt als team en niet alleen één individu, want anders ga je het niet redden.'

Lees meer over:
Plaats reactie

maxwellstyle10 +4719

Hlynsson speelt echt goed. Hij mist fysiek nog wat waardoor dat nog wel ff verbeterd moet worden, maar Hlynsson is een heel mooi talent. Eindelijk weer eens een 10/ aanvallende middenvelder die doorbreekt..

Maar ff OT; Schippie heeft wel gelijk. Eerste helft was Vitesse gelijkwaardig aan Ajax.. De overwinning was verdiend, maar idd kan het zomaar anders lopen. Hoe dan ook; zeer tevreden over deze wedstrijd.

26-11-2023 14:07

Danielson +50497

Beproefde taktiek van de gevorderde trainer: kritisch doen bij een op zich meer dan redelijke wedstrijd.
Overigens kwam Vitesse er in de tweede helft totaal niet meer aan de pas dus de speech van Schip in de rust had zeker effect!

26-11-2023 11:33

peter_kleinveld +2103

Ben blij dat jullie het allemaal zien zitten in de jonge Hlynsson. Ik dus (nog) niet. In de Ned competitie leuk, maar tegen fysiek zware tegenstanders wordt hij gewoon omver geblazen. Ook tactisch/technisch nog wel wat op aan te merken. Daarom ben ik ook geen trainer......Maar goed Berghuis wordt hier verkettert, deels terecht, maar zijn passing en inzicht voor de ruimte zijn wel hoogtepuntjes. Bergwijn is gewoon tja schandalig toch qua goals en rendement.

26-11-2023 10:15

NipeB +15825

Tegen de betere teams moet je hem ook niet opstellen. Het is een technisch goede jongen die de ruimtes goed ziet en slimme balletjes geeft en ook een goal kan maken. Hij is pas 19. Mensen vergeten dat goed met jeugd omgaan betekent dat je ze langzaam steeds meer minuten geeft. Geen roofbouw zoals op Hato die nog in de groei is. Hlynsson is een prima speler die regelmatig minuten kan maken.

26-11-2023 11:30

AFCAjaxMidNineties +12754

Eens. Dit verbloemt alles zo'n zwakke tegenstander. Tegen NEC ga je er gewoon af zo. Lange weg te gaan..

26-11-2023 10:00

Ajacied1981 +17412

Die Bergwijn moet gewoon weg en er moet kwaliteit op het middenveld bij.
Nico op links incl aanvoerdersband / Eriksen proberen te halen en een rechte rechtsbuiten aub!

26-11-2023 09:36

Cafeoostindie +2734

het blijft keldervoetbal, keihard werken maar gebrek aan verfijning en gebrek aan positioneel inzicht/ comumunicatie onderling.
het was echt zo'n klassieke wedsrijd die he vroeger veel meer zag op zaterdagavond, dat een middenmoter een hekkesluiter een draai om de oren geeft, even een feestje maar week erop weer struggles.

26-11-2023 09:33

Betuwe85 +20726

Was ook terecht hoor John meneer Bergwijn liep weer geen meter te veel meneer Berghuis idem en dan zie dat als Taylor nog voorin is door een actie het heel kwetsbaar is zie de 1-1

26-11-2023 09:24

Dirk +7036

Schip heeft volkomen gelijk , je wint met 5-0 en toch heb je geen goed gevoel na de wedstrijd. Het lamlendig voetbal dat je breng tegen dit soort ploegen is schrikbarend. Ik denk dat het grote gebrek is dat met de slechte voorbereiding het fysieke niveau van deze ploeg bijzonder slecht is . Buiten een paar enkelingen zoals Gaaie die loopt en loopt dikwijls als een kip zonder kop , maar die gast geeft zich. Als je zie hoe wij druk zetten en welke gaten er ontstaan op het veld ,dit tegen een betere tegenstander komt je altijd in de problemen . Wat ook een groot verschil is Ajax uit of thuis. En dit speelt al geruime tijd . We staan voor de belangrijkste winter bracke uit onze geschiedenis . Wat kan en wat moet zal heel goed afgewogen worden en na volgende seizoen toe moet er gewoon een renomeerde trainer aangesteld worden . Wie dat moet zijn laat ik aan de kenners over ..

26-11-2023 09:13

Cafeoostindie +2734

ajax moet gewoon echt goede verdedigers en middenvelders halen.
ik zie nergens een club waarbij de backs 80% van alle tegenaanvallen gewoon worden voorbij gerent, eigen hebben we helemaal geen verdediging aan elke flank, want op het middenveld is het niet veel beter, tha dan kan je makkelijk vanuit een centrum een counter aangaan tegen ajax. je neemt de bal over en je passt een bal 1 keer naar het midden, daarna direct schuin door langs de backs.

waardeloos voetbal

26-11-2023 09:38

profoff +8383

Heel goed john, niet te euforisch. Vitesse was van het niveau 13 -0 vvv

26-11-2023 09:11

Yeshyeshyall +10953

Goed gesproken. Ben blij dat Rensch weer in de as is terechtgekomen. Je ziet dat hij daar veel beter past. Heb hem nooit als rechtsback gezien al snap ik het wel qua type

26-11-2023 08:36

maxwellstyle10 +4719

Als rb is Rensch echt een verschrikking..

26-11-2023 14:08

fluwelenlinker +11834

Ik ben blij dat Van 't Schip het ook uitspreekt. Sinds Hlynsson meedoet, is er eindelijk sprake van een middenveld. En als je middenveld draait en vertrouwen heeft om de bal te willen hebben dan gaat alles zoveel makkelijker.

26-11-2023 08:03

Qifesh +24917

Eens, echt een voetballer die dezelfde Intelligentie heeft als Klaassen maar dan niet op leeftijd.

26-11-2023 08:08

Hans Verhagen +14137

Ik hou er niet van om te zeggen dat het aan de tegenstander lag en ga dit nu ook niet doen. Maar Vitesse was matig en de ruimte in het veld waren enorm. Maar door dit soort wedstrijden krijg je vertrouwen.

26-11-2023 07:58

Cosey2 +7063

Haha nu deed je het toch Hans!
Deze tegenstander kwam mooi op tijd, donderdag weer een test om te zien of we iets opgeschoten zijn.
Een goed resultaat en/of prima voetbal in Marseille zal een echte boost geven, Vitesse is daarin niet zo’n goede graadmeter.

26-11-2023 08:07

DD +6399

Vond Rensch ook wel oké....

26-11-2023 07:43

Cosey2 +7063

Verdedigers deden het allemaal prima, het schort aan de wisselwerking tussen de linies, zelfs gisteren een paar keer.
Balverlies voorin, Vitesse met een overtal of een tegen een in de counter.

26-11-2023 08:11

7172AFCA7395 +10312

Ik ga het echt doen, Taylor een schouderklopje geven.
Maar dat verzaken bij balverlies....Hoe is het mogelijk dat spelers
dat bij Ajax 1 nog moeten leren ? Gaat er toch echt iets mis in de opleiding.

26-11-2023 07:02

Gert.P +926

Die hato word echt een hele grote boetballer was is diecgoed op zo jonge leeftijd voor kom ik nu wel naar het stadion genietenHATO!!

26-11-2023 05:51

BillSplate +9710

Gap. Hoeveel heb je gedronken? Hopelijk heb je een leuke avond gehad, maar er valt geen kaas te maken van je bericht.

26-11-2023 07:34

Qifesh +24917

Dat hebben we wel een beetje gemist, Ajax supporters die nog lekker gaan commenten na het zuipen.

26-11-2023 08:09

BillSplate +9710

Haha heb het gevoel dat ze allemaal gingen commenten na het zuipen toen Steijn trainer was.

26-11-2023 11:41

Cosey2 +7063

Die heeft Koeman toch maar mooi even ontdekt en laten debuteren, wat een vakman hè.

26-11-2023 08:13

Peewee +364

Van het Schip heeft groot gelijk! De ploeg opereert niet als een geheel maar valt uiteen in 3 afzonderlijke delen ... Bergwijn valt weer eens op in negatieve zin ... Wat is dat toch een vreselijk egoistisch ventje! Berghuis ook dubieus ...Wat mij betreft mag hij wel worden vervangen door Godts! Overall zit er wel progressie in maar is Ajax nog ver van waar het moet staan 👍

26-11-2023 04:20

Cafeoostindie +2734

"De ploeg opereert niet als een geheel maar valt uiteen in 3 afzonderlijke delen"

precies dit, roep ik ook al weken.
het zijn eilandjes

al moet ik wel toegeven dat het doorzien en anticiperen op mogelijk balverlies vooruit is gegaan. zo moet je ook spelen, loeren op balverlies en direct overnemen met de drang naar voren, dit deden ze erg goed de tweede helft, en dit zie je ook bij hooggeklaseerde elftallen terug.
niet met zijn drieen op een tegenstander duiken waardoor je ruimtes weggeeft, gewoon druk zetten en afschermen van passlijnen waardoor er fouten onstaan.
het werkt wel, maar helaas aan de andere kant vind ik het vervolg dan vaak slordig aan de bal, komt ook dan weer doordat ie minder verfijnde balvaste spelers hebt.
maar goed je kunt met anticiperen op balverlies en een snel vervolg, bij de eerste 7 eindigen, niet net het voetbal van schreude, waar de de bal dan weer naar achteren werd gepasst, een bal achterin houden is ajax ook onthutsend zwak in, dat laatste zie ik veel minder inder van 't schip.

26-11-2023 09:45

MarkP +21765

Tegen Almere city niveau krijgt dit ajax al problemen is gebleken. Het is gewoon een kwalitatief magere onevenwichtige selectie. Vooral het middenveld en de achterhoede is zeer matig.

26-11-2023 03:16

Krullen +8058

Fijn dat John dit aanstipt. Wat mij betreft mag hij dan ook wel eens gaan optreden. Het feit dat onze recordaankoop en aanvoerder er verdedigend nog altijd de kantjes vanaf loopt, kan ook gewoon echt niet meer. Tweede helft was zeker beter. Maar pak hem eens aan, ald Bergwijn gaat rennen voor het team volgt de rest ook.

26-11-2023 03:08

Cafeoostindie +2734

bergwijn loopt de kantjes er niet af, hij simpelweg niet beter dan dit.
loopt gemiddeld 10 kilometer per wedstrijd, waarvan 6 zonder enige functie of dreiging.
sowieso lopen klasse spelers geen 10 kilometer, die spelen positioneel veel slimmer voetbal, die staan telkens op de juiste plek voor een aanval, en mogelijke tegencounter, bij balverlies. die kunnen vooruit denken.
terugverdedigend moet je als aanvaller alleen maar een tegenaanval weten te gertragen zodat middenvelders kunnen aansluiten en daarachter dan weer backup kunnen geven.
tadic kon dat heel goed, en had simpelweg meer voetbalintelligentie

26-11-2023 09:58

Krullen +8058

Tadic een ware kilometervreter in CL

https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/tadic-een-ware-kilometervreter-in-cl

Je kan ook slim zijn én hard werken.

26-11-2023 10:13

Eurysaces +29529

Woorden van een Ajax coach.. Wat heb ik die gemist bij onze club!

26-11-2023 01:18

Steffenhagen +37881

Hlynson is een speler die verschrikkelijk veel loopt en veel vuil werk opknapt;@: altijd laten staan dus . Grootste twijfel opnieuw over de labiele berghuis : tegenover twee goede diepteballen staat gemiddeld vijf keer balverlies

26-11-2023 00:50

Michael 1974 +22030

Fijn dat schippie hlynsson benoemt. Voor mij man vd wedstrijd, of berghius, en ja gaaei, of hato die goed speelden ook. Hlynsson was overal, haalde op een gegeven moment een voorzet vanaf de achterlijn eruit en had goede wisselwerking aan de rechterkant waar hij een aantal keer heel laag uitkwam omdat de rest naar voren was. Echt wel goed

26-11-2023 01:06

Mijnclub33x +9944

Berghuis moet gewoon snel een proffesionele psychotherapeut gaan zoeken. Lichaamstaal zegt veel als je hem bezig ziet. Er zit iets volkomen fout in dat hoofd van hem.

26-11-2023 04:17

WeirdAJAX +12272

Schip snapt het echt. Direct bij balverlies omschakelen en druk zetten, gericht op balveroveren.
Mooi!

26-11-2023 00:46

TeringHenkie +28530

Komt puur door het middenveld met Taylor!

26-11-2023 00:30

Caelintroy +1652

Vandaag was Taylor (sinds lange tijd) goed. Hoop dat hij deze lijn doortrekt, dan word ook ik fan;)

26-11-2023 00:49

Hziyech15 +2197

Hij kreeg dan ook wel alle tijd en ruimte, maar inderdaad hij speelde goed. Misschien dat dit zijn zelfvertrouwen een boost geeft en dat hij het straks ook weer wekelijks laat zien.

26-11-2023 01:02

GGXIII +6513

Maar dit was ook typisch een wedstrijd waar Taylor nog wel iets kan laten zien. Aanvallend is Taylor wel vaker degelijk, het gaat alleen altijd fout tegen tegenstanders met een kwalitatief beter middenveld en waarbij hij veel meer moet omschakelen en de duels meer moet aangaan.
Het probleem van Taylor is niet zozeer aanvallende, maar meer de terug schakeling en het verdedigende.

26-11-2023 01:03

Spelverdeler +4644

En deze wedstrijd kan je totaal niet als een echte test beschouwen. Laat Taylor eerst maar eens een dikke voldoende halen tegen een goede tegenstander.

26-11-2023 02:21

Cosey2 +7063

We zullen/kunnen donderdag zien of we iets zijn opgeschoten, maar deze tegenstander hadden we ff nodig!

26-11-2023 06:56

IndoorNinja +1856

@GGXIII Taylor speelt goed inderdaad wanneer de tegenstander er niet direct op zit. Dat komt omdat hij, mits hij de tijd krijgt, de bal goed kan bespelen. Alleen een grote speler zie ik hem echt niet worden. Zijn grootste makke is dat hij pas begint met denken wanneer hij de bal ontvangt. En ik ben bang dat dat in je moet zitten en dat je dat nauwelijks kunt trainen.

26-11-2023 08:37

Professor +11178

Schip heeft het gelukkig ook gezien verdedigend (en in omschakeling) is het gewoon erg zwak. Ajax geeft zulke ruimtes weg dat is niet normaal speel toch compacter en korter op de man. Dan kan het echt nog wel wat worden. Dit zal veel vergen omdat een hoop spelers dit echt nog nooit gedaan hebben (Ajax opleiding?) maar komop je vertegenwoordigt het Ajax shirt dus even doorbijten.

26-11-2023 00:27

Spelvreugde +4621

Gewoon een hele goede coach.

26-11-2023 00:26

FrancescosRavioli +15339

Mwah dat vind ik wat ver gaan. Hij is wel heel realistisch en geeft vertrouwen. Dat is precies wat deze ploeg (op dit moment) nodig heeft.

Of hij Ajax echt naar een hoger plan gaat tillen moet ik nog maar zien.

26-11-2023 00:28

7172AFCA7395 +10312

Toen Heitinga zijn eerste 7 partijen won, was er hier
ook euforie. We weten allemaal hoe dat afliep.

26-11-2023 07:19

FrancescosRavioli +15339

Daarom. Die hadden op dat moment ff z'n harde hand nodig en z'n stoïcijns houding. We zagen al gauw genoeg dat dat niet voldoende was om op te teren.

26-11-2023 11:23

Aurelius1 +19736

Hahaha. Tuurlijk. De man bivakkeert al 15 jaar in de schaduw van het voetbal, is misschien wel de meest grijze muis in de voetballerij, nog nooit te betrappen geweest op een verrassende uitspraak, stapt bij Ajax risicoloos in op het moment dat de positie alleen maar omhoog kan, en is plots een hele goede trainer.

26-11-2023 09:14

paulis +10265

Ongeloofelijk wat een positieve verandering JvhS al heeft gemaakt in zo'n korte tijd.

Juiste man, op de juiste plaats op het juiste moment.✅️

26-11-2023 00:17

Lazell +17005

Inderdaad. Doet eigenlijk alleen maar goede en logische dingen. Perfecte interim coach voor ons.

26-11-2023 00:19

DeHeerVanDeMeer +25196

Precies de dingen die al maanden misgaan, goed dat Schip ze daarop goed aanpakt.
Zonder al die inzet kom je nergens.
Er is nog een lange weg te gaan, in ieder geval kunnen we nu alleen maar beter ❌️❌️❌️

26-11-2023 00:15

Juichtoon +32601

In de winterstop wellicht iets erbij...

26-11-2023 00:18

Kryptonite +76935

Heerlijk, dit is wat een Ajax coach hoort te zeggen. En gelukkig ziet hij het ook, want het drukzetten en het 'restverdedigen' gingen alles behalve goed. Werk aan de winkel dus, maar wel fijn voor het zelfvertrouwen dit.

26-11-2023 00:10

Duke3D +3637

Gelukkig 1 die geen BS probeert te verkopen en kritisch is

26-11-2023 00:07

Mivado +3327

Ik ben blij met John

26-11-2023 00:07

Tommyshelby +129347

Kritisch zijn bij 5-0, zo hoort het. Hoop dat we Marseille kunnen pakken donderdag.

26-11-2023 00:06

MichelBoerebach +29192

Dat zal niet gebeuren, ben ik bang. Je gaat van DOVO naar Marseille. Wereld van verschil. Ook Telstar had waarschijnlijk gewonnen vanavond.

26-11-2023 00:19

VoorAltijdNummer14 +25426

Marseille zit er ook slecht in he. Vergeet dat niet.

Met Sutalo erbij kan je er zeker van winnen.

26-11-2023 00:23

MichelBoerebach +29192

Het is niet onmogelijk, maar ben bang dat ze een maatje te groot zijn.

26-11-2023 00:32

Ajax27 +19212

Hoezo "met Sutalo"? Als het ergens niet mis ging vanavond was het achterin. Rensch vulde de plek als RCV prima in en ook Gaaei zie je al met veel meer vertrouwen spelen.

Je ziet gewoon een team met steeds wat meer vertrouwen. Is het genoeg voor Marseille? Geen idee... maar er wordt weer gevoetbald en er worden kansen gecreëerd. Dat heb ik toch een erg lange tijd niet gezien.

26-11-2023 00:50

Ron403 +6492

Rensch vond ik opvallend goed en gedreven spelen. Zowel verdedigend als in de opbouw!

26-11-2023 01:15

MichelBoerebach +29192

Ik vond het in de 1e helft verdedigend helemaal niet goed! We hadden het geluk dat Vitesse er helemaal niets van kan. Er zaten zeker 3 doelrijpe kansen tussen. Tweede helft was een stuk beter.

26-11-2023 01:35

Krullen +8058

@Ajax27 idd zeg. Rensch is ook gewoon een centrale verdediger, blij dat van het Schip dat ook lijkt in te zien.

26-11-2023 03:10

Aram +18081

Ik denk dat Rensch dan de plaats van Tahirovic overneemt.

26-11-2023 09:24

champhead +14410

Heel goef Schippie. Donderspeech in de rust. Zien we graag hier in Amsterdam. Sky is the limit.

26-11-2023 00:06

Jww +2366

There is still space beyond

26-11-2023 00:55
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.