Halsema wil niet jinxen: 'Al eerder gezegd dat ik huldiging liefst op Museumplein zou zien'

door Bart Veenstra 117

Bron Het Parool

Halsema wil niet jinxen: 'Al eerder gezegd dat ik huldiging liefst op Museumplein zou zien'

door Bart Veenstra 117

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

Burgemeester Femke Halsema hoopt dat Ajax bij een eventuele landstitel gehuldigd kan worden op het Museumplein. Dat meldt Het Parool woensdagmiddag. De burgemeester wil verder nog niet veel zeggen over een mogelijke huldiging van Ajax. Ze houdt daarmee vast aan de lijn van Ajax-trainer Francesco Farioli en bekijkt het van wedstrijd tot wedstrijd.

Namens de D66 vroeg Rob Hofland woensdag in de raad of burgemeester Halsema al iets kon zeggen over een eventuele huldiging. Hij verwees daarbij naar Farioli, die Ajax met een 'catenacciohouding' - voorzichtig en georganiseerd - richting het kampioenschap leidt. 'Maar als burgemeester kun je niet wachten, aangezien de huldiging vaak een dag later is', zegt hij.

Het helpt niet mee dat tussen 8 en 18 mei in Amsterdam het Mahler Festival wordt georganiseerd. De concerten worden gehouden in het Concertgebouw, maar zijn ook te volgen op het Museumplein. Mogelijk wordt Ajax in die periode kampioen. In die fase worden de laatste drie speelronden van de Eredivisie afgewerkt. Ajax speelt op 11 mei thuis tegen NEC, op 14 mei uit bij FC Groningen en op 18 mei thuis tegen FC Twente.

Halsema wil landstitel Ajax niet jinxen

Halsema reageerde met een lach op de vragen van Hofland en gaf aan dat hij een 'mogelijke landstitel jinxte'. 'En dat willen we natuurlijk niet', aldus de burgemeester. Daarna vervolgde ze op serieuze toon: 'Maar hoe mooi zou het zijn als we dit jaar niet alleen de 750ste verjaardag van Amsterdam vieren, maar ook de 125ste verjaardag van Ajax en de volgende landstitel?'

Tekst gaat verder onder de foto.

ajax huldigin museumplein
Ajax werd in 2021 en 2022 ook kampioen, maar de laatste huldiging op het Museumplein dateert alweer van mei 2019.

Toch wil Halsema niet op de zaken vooruit lopen. Wel gaf ze aan dat het Museumplein de voorkeur geniet voor een eventuele huldiging. 'Ik heb in een interview al eens gezegd dat ik een huldiging, áls die plaatsvindt, het liefst op het Museumplein zou zien. En ik kan u melden dat wij dat, als het zover komt, buitengewoon grondig zullen voorbereiden.'

In 2019 werd Ajax gehuldigd op het Museumplein, nadat de club toen voor het eerst sinds 2014 kampioen was geworden. Dat feest - waar alcohol gedronken mocht worden - werd later door de Amsterdamse driehoek (gemeente, politie en Openbaar Ministerie) beoordeeld als 'geslaagd'. In de jaren daarvoor - 2012, 2013 en 2014 - werd Ajax gehuldigd op het ArenaPark naast het stadion.

Tekst gaat verder onder de foto.

jurrien timber kampioen ajax
Ajax vierde in 2022 het landskampioenschap in de Johan Cruijff ArenA.

In 2021 werd Ajax ook kampioen, maar vanwege de coronamaatregelen vond er toen geen huldiging plaats. Een jaar later wist Ajax wederom kampioen te worden, maar toen waren er onvoldoende beveiligers beschikbaar voor een huldiging op het Museumplein. Het kampioenschap werd toen gevierd in de Johan Cruijff ArenA.

Omwonenden zitten niet te wachten op huldiging op Museumplein

Omwonenden van het Musuemplein zitten echter minder te wachten op een huldiging van Ajax op het genoemde plein. Zij zijn bang voor overlast en rellen. Mocht Ajax gehuldigd worden op het Museumplein, worden daar zo'n 100.000 mensen verwacht.

Een van de buurtbewoners zegt tegen De Telegraaf: 'Wij wonen aan de Weteringschans, vlak bij waar de boot met spelers doorgaans aan land gaat. Als we niet oppassen staat onze tuin vol met mensen die er willen poepen of plassen. Bij de vorige huldiging hebben we daarom particuliere beveiliging ingehuurd.'

Lees meer over:
Plaats reactie

JanMolby +1602

De omwonenden zijn bang voor overlast en rellen. Ja, dat zijn de echte Amsterdammers, hoor. NOT.

04-04-2025 09:32

Pas +1621

Wie verzint het ook om medio mei een evenement op het museum plein te organiseren…

04-04-2025 08:49

Muddy +2444

Iedereen en z'n moeder hadden gedacht dat Ajax pas over 2/3 jaar weer mee zou doen om de prijzen, dus deze keer kunnen we het ze vergeven.

04-04-2025 08:53

Leo Valk +1364

@Muddy... ik niet hoor, ik wist al dat Ajax kampioen zou gaan worden! 🤣😂😁

04-04-2025 14:56

Pas +1621

Inderdaad. Dat zag je toch van mijlen ver aankomen 😂

04-04-2025 20:57

Spielmacher +10766

Alternatieven zijn het Leidseplein of anders -origineel- de Dam.

04-04-2025 06:37

JesusZoonVanGod +5866

Femke heeft natuurlijk gewoon het liefst dat we op een veldje achteraf of op een parkeerplaats ons feestje gaan vieren. Hoe dichter bij de stadskern, des te meer gedoe ze het vindt. Vooral de parkeerplaats is lekker overzichtelijk en beheersbaar, hè Femke.

In de binnenstad heeft ze het liefst grote demonstraties, waar ze dan zelf als een muts met opgespelde button bij gaat staan.

03-04-2025 21:13

Aegukka +708

Zoals hieronder al veelvuldig genoemd: Halsema haalde de huldiging juist naar het Museumplein, na jaren P2 onder Van der Laan, en afgezien van het gedrag van een handjevol doorgesnoven figuren helemaal op het end ging dat fantastisch. Maar of evenementen door kunnen gaan heeft uiteindelijk niet zo veel met de omvang te maken, maar met de invulling - twee miljoen mensen tijdens Koningsdag, honderdduizend mensen tijdens de klimaatmars of tienduizend man tijdens de anti-racismedemonstratie vorige week gaat bijvoorbeeld prima, amper honderd "supporters" van buiten de stad die trams tegenhouden en bushokjes slopen omdat er twee wedstrijden worden afgelast gaat bijvoorbeeld niet. Tja. We gaan het zien straks in mei, laten we hopen op een leuk feestje.

03-04-2025 23:24

PuntNaarAchterSVP +5359

Ik ben boos op Halsema
Vanwege dingen die ze niet gedaan heeft
Of wel gedaan heeft
Het maakt mij ook eigenlijk niet uit
Ik ben boos

04-04-2025 07:32

JCMS +2092

Gewoon als supporters organiseren onder het mom van een demonstratie, dan kan alles in Amsterdam.

03-04-2025 18:49

YRGI +32964

Wordt wel weer lastig als het op een maandag of donderdag is met werk.

03-04-2025 18:22

BeterVanafDeZijlijn +1102

We weten allemaal dat Halsema het gewoon liever niet heeft

03-04-2025 18:09

BeterVanafDeZijlijn +1102

Ja ze staat werkelijk te trappelen.

04-04-2025 08:56

Belnaarhuis +5043

Dat is wat anders dan dat ze het niet wil, genoeg hieronder uitgelegd welke rol ze hierin heeft gespeeld.

04-04-2025 20:48

BeterVanafDeZijlijn +1102

Waaruit blijkt dan dat ze zo graag wil dat Ajax kampioen word dan?

04-04-2025 23:02

Belnaarhuis +5043

Waar heb jij het opeens over? Trolgedrag

05-04-2025 06:37

BeterVanafDeZijlijn +1102

Dat jij het niet snapt maakt mij geen trol.

05-04-2025 08:50

Belnaarhuis +5043

Leg het me alsjeblieft uit, zeer benieuwd

05-04-2025 14:22

BeterVanafDeZijlijn +1102

Lees gewoon wat ik zeg duidelijker kan ik het niet maken, maar iemand voor trol wegzetten is makkelijker dan goed lezen.

05-04-2025 14:31

Aspers73 +3241

Moet er toch niet aan denken dat er op zo'mooie dag zo'n idioot in een rood autootje komt aanrijden tussen de fans en dat die zich eigen ineens opblaast. Of wat hij ook van plan was vandaag op de Dam.

03-04-2025 17:35

VluggeJaapie +2046

Dat gaat zo'n idioot op koningsdag doen, tussen veel meer mensen!!!

04-04-2025 06:35

tripleA +3916

Als je als omwonende niet tegen een feestje kunt moet je lekker in Purmerend gaan wonen ofzo.

03-04-2025 16:39

Dolblij +45435

men kan toch ook gewoon het werkwoord "dwarsbomen" gebruiken.

03-04-2025 15:49

Mung +1628

Let maar op, bij een huldiging op Museumplein wordt het terrein afgezet met hekken en gaan beveiligers fouilleren op drank en vuurwerk. Ik voorzie door deze maatregelen straks meer overlast voor omwonenden.

03-04-2025 11:00

Koningtoto +60596

Tja, als er geen alcohol t plein op mag, giet ik me van te voren vol. Nu heb ik geen kwade dronk, maar je kan wel raden wat er gebeurt met mensen die wel een kwade dronk hebben.

03-04-2025 13:20

Mung +1628

Ik voorzie echt chaos. Mensen trekken het niet als er straks hekken en beveiligers staan. Een huldiging is geen festival.

03-04-2025 13:43

Koningtoto +60596

Vorige huldiging was ook zo toch?

03-04-2025 18:27

Mung +1628

Wel afgezet, niet gefouilleerd

03-04-2025 19:13

BokkieBokstra +11331

Dat gespeculeer over de huldiging na een 1 2 tegen nac ziet dat er heel anders uit. 21 points 7 games 7 battles hij heeft groot gelijk. Farioli houdt het nl voetbal een spiegel voor.

03-04-2025 10:17

RoelH +186

onze populistische burgemeester geeft nu al weer sigaren uit eigen doos weg, maar dat was te verwachten een paar uitspraken doen dat het wel op de museumplein kan en dat kan niet want er zijn altijd mensen die zich niet kunnen gedragen en straks is het gewoon op P2 ....

03-04-2025 09:57

Koningtoto +60596

En waar mogen de palestijnen dan demonstreren voortaan?

03-04-2025 10:28

RoelH +186

P2 zou fijn zijn

03-04-2025 11:01

BeterVanafDeZijlijn +1102

Lijkt me de perfecte plek

03-04-2025 18:10

YRGI +32964

In Gaza worden ze platgebombardeerd. Is best moeilijk.

03-04-2025 18:23

Opperhoofd +12646

Ik zie alleen maar winst

03-04-2025 18:38

AFCAMM +11374

Als ik die laatste alinea lees, snap ik die mensen wel.

03-04-2025 08:24

GeleenAjax +1664

Heel vervelend inderdaad. Maar zouden die mensen niet beter eerst na hebben kunnen denken voordat ze daar gingen wonen? Je weet dat je aan of bij een plein gaat wonen waar nou eenmaal wel eens evenementen plaatsvinden.

03-04-2025 10:01

AFCAMM +11374

Dat moeten ze ook maar gewoon accepteren. Een beetje drukte en lawaai en even wat ongemak hoort erbij. Maar ik zou geen mensen in mijn tuin willen hebben schijten en pissen.

03-04-2025 17:15

VluggeJaapie +2046

Is het zelfde als die vieze kakkers die niks met Mokum hebben maar er bij will horen... graag op de wallen willen wonen en dan gaan klagen over hoerenlopers, overlast en drukte. En dat die vieze pleuris wijf Halsema er in mee gaat en de walle wil verplaatsen naar een andere stadsdeel, 30km... meer files in de stad etc etc etccccc

04-04-2025 06:39

brullie +7046

Museumplein gewoon doen! XXX

03-04-2025 06:53

Dapperestrijders +4654

Huldiging? parkeerdek P2 weg ermee.

03-04-2025 00:48

Rafaelajacied +72

Op dit moment kunnen we tegen NEC thuis kampioen worden op 11 mei.
Daarna een huldiging zal mooi zijn op het Museumplein met alcohol , dat is sowieso al iets wat je niet kan handhaven en erbij hoort.
ArenA park is ook te klein voor wat ze aan mensen verwachten.

Laten we eerst maar van wedstrijd tot wedstrijd kijken en niet te ver op de zaken vooruit lopen

02-04-2025 21:55

Jarikoning +7300

Ze weten dat Ajax in die periode kamoioen kan worden en dan toch een havermelk elite feestje neerplanten. Halalsema in optima forma

02-04-2025 21:23

JohnDylan +22461

Toen dat werd georganiseerd dacht toch niemand dat Ajax dit seizoen kampioen kon worden?

02-04-2025 21:51

Tinus +10391

Jij dacht destijds ook dat Ajax überhaupt kans maakte op een kampioenschap?
En of je het nou leuk vindt of niet, Amsterdam is nu eenmaal meer dan alleen Ajax

02-04-2025 22:11

Jarikoning +7300

Als gemeente van een grote club moet je rekening houden in de maand mei. Amsterdam is groot door Ajax.

03-04-2025 13:40

Tinus +10391

Schei uit nou hoor. Amsterdam heeft veel te danken aan Ajax, maar andersom net zo goed. Bovendien was Amsterdam al groot voordat Ajax überhaupt bestond.
Tot slot kan een gemeente niet een hele maand het belangrijkste plein reserveren voor een mogelijke huldiging ergens in een maand.

03-04-2025 14:36

Sentinel +8957

De havermelk woke elite heeft doorgaans weinig met klassieke muziek en al helemaal niet met Mahler.

03-04-2025 10:44

Rho1980 +1497

Sparta thuis worden we kampioen, PSV gaat sowieso punten verspelen of Groningen uit of Almere thuis. Misschien beide wel, Twente uit zie ik hen wel weer punten pakken. Hopen dat het dus Sparta thuis dan al raak kan zijn

02-04-2025 20:53

kukuuuu +1082

Of NEC thuis

02-04-2025 20:58

JoltTrommels +806

Neem aan dat de pizzeria’s al hun Pizza Farioli aan het maken zijn (over drie jaar de quattro Farioli?), en de barretjes hun Peroni Farioli (begint een beetje bitter maar een lange zoete nasmaak).

02-04-2025 20:37

BackInBlack +14551

En alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, staat Az weer in de halve finale Youth League

02-04-2025 20:03

Breuk +25297

Knappe prestatie, eerlijk is eerlijk.

02-04-2025 20:24

Jarikoning +7300

Boeiend, het eerste wordt nooit kampioen en dat telt. Psv heeft 25 titels zonder 1 goede jeugdspeler

02-04-2025 21:22

BackInBlack +14551

Zit wat in.

( geen 1?? ) 🤔

02-04-2025 21:56

Tinus +10391

Appelvlaai kon wel aardig ballen, toch?

02-04-2025 22:16

BackInBlack +14551

Zenden ook

03-04-2025 11:41

Jarikoning +7300

Toch niet te vergelijken met wat wij allemaal.hebben gehad.
Zendrn Afellay Aissati. Dillen en Kuylen weet niet eens of dat eigen jeugd is.

03-04-2025 13:39

Jarikoning +7300

Aardig maar geen top

03-04-2025 13:39

BokkieBokstra +11331

De keeper van jong Az is goed en ziet er heel grappig uit

03-04-2025 09:30

Dapperestrijders +4654

Omwonenden, ik snap het probleem, maar moeten zo zeuren. In iedere grote stad wordt je gehuldigd midden in de stad en niet op een sfeerloos bijveldje bij de Arena. In Madrid, Barcelona, Milaan krijgen ze ook nog eens een rijtoer door het centrum.

Leidseplein was het vroeger maar daar kan je logistiek gezien gewoon 80.000 supporters kwijt.

02-04-2025 19:22

Dapperestrijders +4654

..... geen 80.000 supporters kwijt

02-04-2025 19:26

UwSchipper +5663

Maar je kon wel met een trapje en met je maat het Hirsch gebouw beklimmen.
Kan je zo weer 25 mensen kwijt...

02-04-2025 21:38

Dapperestrijders +4654

Ja, en de tramhokjes, wordt een rotzooitje

02-04-2025 22:38

Keizer +30218

Dat de omwonenden niet zo moeten zeuren is natuurlijk echt een waardeloos argument. Alsof jij het wel tof zou vinden als mensen gewoon vrolijk in jouw achtertuin hun behoeften gaan doen. De mensen uit dit verhaal hebben gewoon een plausibel argument waarom ze het liever niet willen. Vergelijken met Madrid of Milaan is totaal scheef ook.

02-04-2025 19:41

Dapperestrijders +4654

Ook daar wonen mensen die zullen klagen denk ik. Maar je hebt een punt

02-04-2025 19:52

Omar +17186

Heb in het centrum in Nijmegen gewoond en kan je vertellen dat er tijdens de vierdaagse 5 avonden/nachten op rij mensen tegen je gevel aan staan te pissen. Dag na de vierdaagse staan alle inwoners in de binnenstad hun gevels schoon te spuiten met een tuinslang. Als dat een reden is om evenementen te cancellen dan gaan er heel wat evenementen gecanceld moeten worden.

02-04-2025 20:28

Dulp +362

Kan iemand alsjeblieft medelijden hebben met de mensen die een woning hebben in het centrum van Amsterdam en genoeg geld hebben om private beveiliging in te huren?

02-04-2025 20:44

Dapperestrijders +4654

Goed punt. Ook bij al die wielren coursen waar wielrenners te kust en te keur hun behoefde doen waar het publiek bij staat in de berm pissen en schijten. Zag het zelf waar ik langs de kant stond bij een course. Vindt dat ze in vervolg iedere 25km dixies moeten plaatsen. Dit probleem bestaat al zolang er coursen zijn en het gewoon in de taboesfeer wordt gehouden en wielrenners geen boetes krijgen maar als iemand spuugt naar vd Poel wordt hij opgepakt en veroordeeld. Wat een rare wereld leven we toch.

02-04-2025 20:45

Berkov81 +1550

Maar in Spanje of Italie, en heel veel andere landen gaat het vaak normaal omdat niet iedereen zich compleet kapotzuipt - of snuift. In Nederland heb je altijd een relsfeer met dit soort gelegenheden.

03-04-2025 00:19

Dapperestrijders +4654

Helaas ja. Blij ook dat het vuurwerk wordt verboden

03-04-2025 00:41

Dapperestrijders +4654

Fakkels zou ik nog wel acceptabel vinden.

03-04-2025 00:43

Berkov81 +1550

Fakkels zijn prima inderdaad, maar ik heb ook wel eens lawinepijlen meegemaakt die horizontaal door de straten langs het museumplein werden geschoten. Dan valt met je kind naar de huldiging gaan sowieso al af

03-04-2025 21:11

Dapperestrijders +4654

Kampioenschap zou al derde week april kunnen als Ajax de komende vier wedstrijden wint en PSV vier wedstrijden verliest.

02-04-2025 19:14

Ajax34 +4055

Dan zetten ze dat tentje van Mahler maar op het Leidsche plein.

02-04-2025 19:12

Dapperestrijders +4654

Wat zal het worden: 80.000 supporters die Ajax willen huldigen of 80 bezoekers die voor Mahler komen. Advies: tentje Mahler die ene dag niet.

02-04-2025 19:31

Breuk +25297

Waar is dat?

02-04-2025 20:25

Ajax34 +4055

Dat weet niemand dat is het leuke eraan (oude hollandse spelling+bier) ;)

02-04-2025 20:31

edalm +4955

Als het uur u daar is zal er wel een excuus zijn om het niet te doen. Maar dan kan Halsema in iedergeval zeggen dat het niet aan haar lag.

02-04-2025 18:56

PuntNaarAchterSVP +5359

Droevige blik op de wereld zeg

02-04-2025 19:05

Suavimani +12043

Niet hexen dan!

02-04-2025 18:39

Laudrup10 +17172

Je zal er maar wonen en elk jaar weer wordt je bakfiets gesloopt bij een huldiging en moet je Vlinder op een gewone fiets naar school brengen. Ik geef het ze te doen.

02-04-2025 18:38

stefanwillem +12151

Ik had het niet beter kunnen verwoorden 😂😂😂

02-04-2025 19:29

Dapperestrijders +4654

Heb oprecht medelijden🥴

02-04-2025 19:33

Dapperestrijders +4654

Gewoon bakfiets elders zetten🤗

03-04-2025 00:45

ajaxfan83 +3483

Ze moeten dit jaar de kampioenschap vw het jubileumjaar gewoon weer ouderwets op het Leidseplein vieren

02-04-2025 18:13

-Wes- +2831

Leidseplein is veelste klein voor de hoeveelheid mensen die tegenwoordig naar de huldiging willen.

02-04-2025 18:37

Suavimani +12043

Of Sail gewoon wat vervroegen. Met z'n allen het IJ op 😝

02-04-2025 18:42

Dapperestrijders +4654

Te krap daar. Logistiek niet handig en slecht zicht.

02-04-2025 19:34

Tommyshelby +129576

Er is niks mis met wachten tot na Twente-thuis.

02-04-2025 18:10

maxwellstyle10 +4745

"Omwonenden van het Musuemplein zitten echter minder te wachten op een huldiging van Ajax op het genoemde plein. Zij zijn bang voor overlast en rellen. Mocht Ajax gehuldigd worden op het Museumplein, worden daar zo'n 100.000 mensen verwacht."

Die lui die zich niet kunnen gedragen: WEGWEZEN EN NOOIT MEER TERUGKOMEN!!

Dat stelletje lafbekken met hun capuchon en zonnebril.. oh wat stoer zeg.. ik heb geen goed woord over voor dat soort volk.. blijf weg als je doel is de boel te verzieken...

02-04-2025 17:42

gi0vanni +7294

Die gaan niet naar je luisteren en het kan iedereen zijn. Het kunnen bijvoorbeeld Feyenoord fans zijn.

02-04-2025 18:21

maxwellstyle10 +4745

Ajax moet er als club gewoon tegenop gaan.. die gasten zijn echt wel te vinden.. wees es keihard en niet zo watjes achtig.. aanpakken die lui..

03-04-2025 00:25

gi0vanni +7294

In een openbare plaats heeft Ajax niets te zeggen en bij een te grote groep mensen kan je onmogelijk alles controleren.

03-04-2025 12:21

Musica Merlo +8213

Hoop op een rellenvrij kampioenschap en een groot feest met veel plezier dat kan Ajax wel gebruiken na het vorige rampzalige seizoen. Liefst op het museumplein.

02-04-2025 17:25

mvdk +44164 moderator

Er zijn gelukkig vrijwel nooit rellen. Enige moment dat het iets grimmiger is is als het wat later wordt en er veel drank in het spel is. Dan gaan sommigen de boel slopen en die verpesten het voor ons allemaal. Vaak zie je dan wel dat andere groepen die jongens willen corrigeren en dan wordt het wel vechten. Zonde is dat.

02-04-2025 17:32

Suavimani +12043

Yup, gebeurde inderdaad vooral als de menigte zich langzaam richting 'de uitgang' bewoog. Bleef dan altijd een pluk achter die compleet van het padje af waren en rotzooi begonnen te trappen. Daarom bleef ik ook nooit helemaal tot het einde. Confronteer mezelf daar liever niet mee.

02-04-2025 18:44

Berkov81 +1550

Klopt, er loopt altijd een behoorlijke grote groep compleet doorgesnoven groep mafkezen tussen die het voor iedereen verpesten. Normale mensen willen gewoon met een lekker biertje in de hand genieten van de huldiging. Helaas zijn dit geen normale mensen

03-04-2025 00:24

Juan62 +46334

We hebben gelukkig weer een goede burgemeester.
Die aan de '' gewone'' bevolking denkt , en niet alleen aan de rijken en de middenstand

02-04-2025 17:24

appiehappie +3089

Die bewoners daar rondom het museumplein (expats) krijgen regelmatig de huldiging van Ajax als landskampioen er gratis bij. Dat zou ik er maar bij zetten in de advertentie mocht die "hut" te koop gezet worden. Zal de prijs zeker 2 ton opdrijven. Dat weet je toch als je daar een huis koopt, dat de beste en mooiste club van Nederland regelmatig de schaal wil laten zien.

02-04-2025 17:08

mvdk +44164 moderator

Zal nog wat worden als Ajax de Champions League ooit weer wint (We hadden het seizoen na de EL finale ook een crisis-jaar en het jaar erop was ons beste, dus alles is mogelijk als we de komende jaren doorbouwen).

02-04-2025 17:11

gi0vanni +7294

De CL is very weg. Onrealistisch om die te winnen. Heel ver komen zou al prima zijn.

02-04-2025 18:23

smerter +2071

Oh echt?

02-04-2025 20:28

mvdk +44164 moderator

In 2016 dachten we ook dat het onrealistisch was, totdat de puzzelstukjes ineens goed vielen en we op een haar na in de finale van de Champions League stonden. Nu zijn we kansloos, maar met goed beleid hebben we gezien dat het mogelijk is. Alleen worden we daarna we gruwelijk leeggekocht.

03-04-2025 00:23

mvdk +44164 moderator

Ik kan me nog herinneren dat ik volgens een paar personen van 'de harde kern' iets te veel vooraan stond. Volgens hun mocht dat niet omdat ze mijn gezicht niet herkenden (Dat is inmiddels alweer ruim 20 jaar geleden, ik ben bijna 38 jaar Ajacied). In die tijd vond ik dat er best behoorlijk wat nare figuren rondliepen die de boel op een agressieve manier wilden bepalen.

Sinds pakweg 10 a 15 jaar merk ik echter een positieve omslag. De 3e ster was voor mijn gevoel de laatste keer dat er problemen waren doordat een groepje van zo'n 100 of misschien iets meer in de gebouwen rond het Museumplein klommen. Behalve vuurwerk (wat er ook wel een beetje bij hoort) zie ik eigenlijk geen problemen meer en heb ik echt geen idee waarom de huldiging niet op het Leidseplein of Museumplein zou kunnen. Ik denk dat Halsema dat inmiddels ook door heeft.

Op een enkeling die extreem wil doen zijn er nooit problemen rond wedstrijden en festiviteiten van Ajax. Ja, rond de wedstrijd tegen Celtic, maar toen waren het de Romeo's die de boel verwarden waardoor Celtic en Ajax supporters dachten dat ze aangevallen werden. Als die gasten wegblijven komt het goed.

02-04-2025 16:16

Koningtoto +60596

Ja en met alcohol.

02-04-2025 16:11

Bergkam +4704

Vervoeging van het werkwoord jinxen: ik jinx, jij,je,u jinxt, hij,zij, het jinxt, wij jinxen, enz.

02-04-2025 15:47

mvdk +44164 moderator

U bent door naar de volgende ronde.

02-04-2025 16:22

maxwellstyle10 +4745

Door voor de koelkast.. oh nee dat moet je niet jinxt🤪🤣

02-04-2025 17:43

Bergkam +4704

Jinxen synoniem = smurfen. Ik smurf enz.

02-04-2025 17:46

AjaxDordt +14076

Gewoon na speelronde 34 huldigen mochten we kampioen worden.

02-04-2025 15:41

The Class of 2019 +917

Mocht Ajax doorgaan waarmee ze bezig zijn (winnen) en PSV punten morsen, dan kan het wel eens 4 wedstrijden voor het einde al gedaan zijn. Mocht je dan pas een 3-4-5 weken later gaan huldigen dan is de eerste blijdschap er toch al vanaf.

Het mooiste is natuurlijk op de dag zelf of een dag erna direct huldigen.

02-04-2025 15:56

AllyAjax +4079

Dit dus, de mooiste huldigingen zijn die op de dag zelf. Maar die zijn direct ook het meest chaotisch wanneer ze in de stad gehouden worden, zeker bij thuiswedstrijden. Dan zit je met een mensenmassa die zich al de hele dag in het centrum bevindt en vervolgens nog de massa die vanuit het stadion richting Museumplein/centrum trekt na afloop van de wedstrijd.

Denk dat bij een eventueel kampioenschap de huldiging dan ook een dag later zal plaatsvinden op een werkdag, dan los je een groot deel van deze 'problemen' al op.

02-04-2025 17:05

Ajax34 +4055

Ik ga toch ervoor zorgen dat de dag van de viering en de dag er na geen werkdag is.

02-04-2025 18:46

Ajax27 +19213

Nee, dat wil je niet. De Euforie van een kampioenschap vieren is het mooiste kort na het laatste fluitsignaal. Dus op de dag zelf of de dag erna... das het mooiste!

02-04-2025 16:45
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.