Van Hooijdonk snapt speelwijze Farioli: 'Ik begrijp hem hartstikke goed en ik vind het enorm knap'

door Brent Tomassen 66

Bron VoetbalPrimeur

Van Hooijdonk snapt speelwijze Farioli: 'Ik begrijp hem hartstikke goed en ik vind het enorm knap'

door Brent Tomassen 66

Bron VoetbalPrimeur

Laatst geüpdatet

Pierre van Hooijdonk vindt dat men het 'Ajax-voetbal' niet te veel moet romantiseren en moet stoppen met praten over de manier waarop de Amsterdammers dit seizoen spelen onder trainer Franceco Farioli. De oud-spits van onder meer Feyenoord en NAC Breda is van mening dat een coach moet werken naar zijn mogelijkheden.

'Wat is Ajax-voetbal?', vraagt Van Hooijdonk zich af voor de camera van VoetbalPrimeur. Hierbij maakt hij de vergelijking met het spel onder trainer Peter Bosz in het seizoen 2016/17, waarmee Ajax de finale van de Europa League wist te halen. Bosz werd anderhalf jaar lang geroemd om zijn aanvallende spel bij PSV, maar de Eindhovenaren gingen afgelopen zondag hard onderuit tegen Ajax: 0-2.

'2017 is acht jaar geleden, toen we met zijn allen genoten van een fantastisch Ajax. Mij gaat het erom: wat kan je als trainer doen met de spelers die beschikbaar zijn? Dan snap ik wel dat hij voor deze manier van spelen heeft gekozen', legt de analist uit. 'Als je met deze selectie vol op de aanval was gaan spelen, als dat dan het Ajax-voetbal is, dan was plek vijf het maximaal haalbare geweest.'

Tekst gaat verder onder de foto.

pierre van hooijdonk nac breda
Pierre van Hooijdonk heeft alle begrip voor de keuzes van Francesco Farioli.

'We moeten stoppen met het romantiseren van de manier waarop er gevoetbald wordt'

Van Hooijdonk kan dan ook weinig met de kritiek die de buitenwacht levert op het resultaatgerichte voetbal van Farioli. 'Nu hebben ze de schaal bijna in handen. Wat wil je nou? We moeten stoppen met het romantiseren van de manier waarop er gevoetbald wordt. Als dit resultaat heeft met deze spelers: prima. Als Farioli morgen de spelers heeft die Barcelona tot zijn beschikking heeft en dan met die spelers het voetbal speelt dat hij dit jaar bij Ajax heeft gedaan, dan mogen we er iets van vinden. Dan is het een totaal ander verhaal. Ik begrijp hem hartstikke goed en ik vind het enorm knap.'

De 35-jarige trainer wil nog niet over een eventuele titel spreken en Van Hooijdonk heeft hier wel begrip voor. 'Ik vind het ook onzin dat iedereen het daar zo veel over heeft en elke keer toch die vraag probeert te stellen. Ik snap hem als trainer helemaal. Je moet nooit de goden verzoeken, maar de uitgangspositie is natuurlijk fantastisch.'

Lees meer over:
Plaats reactie

EazyG +259

Pi-Air slaat hier ff de spijker op de kop.

06-04-2025 20:13

Dapperestrijders +4686

Pi-air snapt het.

06-04-2025 07:12

Mung +1666

Prima analyse en ere wie ere toekomt. Je kunt zelfs als ras-Feyenoorder, want dat is Van Hooijdonk, gewoon zeggen dat Farioli een uitstekende prestatie levert. Ga dat een zure lapzwans als Hugo Borst maar eens uitleggen.

05-04-2025 20:31

Indy2 +15254

Over het voetbal zijn we het hier allemaal eens: dat valt tegen. Ajax speelt verdedigend heel gedisciplineerd, maar lijkt het aanvallend alleen te moeten hebben van snelle counters en standaardsituaties. Een tegenstander de wil opleggen en uitspelen vanuit dominant balbezit, zoals we bij Ajax jarenlang gewend zijn, is er onder Farioli niet bij.
Is dit enkel een aanpassing aan het niveau van de spelers? Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat de voorkeur van Farioli naar "catenaccio" uitgaat; ook als hij Barcelona onder zijn hoede zou hebben.

05-04-2025 19:20

hans_van_kins +1285

Ik vind al dat gepraat over "het Ajax-spel" ook sterk overdreven. Stel....,stel, dat ajax de Champions League wint, op de manier waarop ze nu spelen. Zou iedereen Ajax afbranden, omdat ze zo "laf" gespeeld hebben? Denk het niet! Dan is het een zakelijke overwinning, waarbij de taken goed zijn uitgevoerd. Tegen PSV heb ik genoten, hoe er gespeeld werd door ajax, waarschijnlijk als één van de weinige. Maar weer denk ik van niet.

05-04-2025 15:06

4xEC1 +7752

Weet je wat het is? Niemand, maar dan ook echt niemand had verwacht dat Ajax kampioen zou gaan worden, na zo'n desastreuze periode van 2 jaar. Lachertje ven NL en EU, 10-0 tegen Feyenoord, bekerblamage tegen amateurs, 18e plaats, Sven Mislintat, Maurice Steijn, 12 nieuwe, aan hun lot overgelaten spelers, noem maar op. En nu staat Ajax 1e, met de minste tegendoelpunten, 12 uit 4 tegen PSV en Fey., EL overwintering, spelers die voor Farioli door het vuur gaan, en zo voort. Ik zeg het je: geen enkele Ajax fan zal de titel er minder blij door vieren dat Ajax niet het meest sprankelede spel in de geschiedenis heeft laten zien, vooral door al die beschamende gebeurtenissen van de laaste jaren die ik opnoemde. Dus een beetje nuance is op z'n plaats hier, want Frank de Boer, ik blijf het zeggen, werd ondanks 4 titels op rij ook niet meer gepruimd. Met een veel betere selectie in de toekomst (als Farioli er nog is) wordt dit spel ook snel niet meer gepruimd.

05-04-2025 19:17

Sunny_Boy +858

Gelukkig is weer een analist wakker geworden en zegt wat zinnigs.

05-04-2025 11:58

JanBiesbos +29236

Hij neemt vink oa hier op de korrel, en terecht, aan begin van seizoen en voorbereiding gaf men geen stuiver voor ons notabene na NAC uit werd er al gezaagd aan FF.

05-04-2025 09:45

karlhof +4721

Wat een onzin. Met Taylor, Hato, Sutalo, Berghuis, Baars en Brobbey heeft Ajax 6 spelers die tot de beste 10 spelers van de eredivisie behoren. Ajax spelers waren vorig jaar niet fit, veroorzaakt door incomptenete trainers.. Voetbal verandert en elke speler moet 100% fit zijn.

05-04-2025 07:05

Kampioensoverwinning +1759

Baas en Brobbey (een niet scorende spits) horen niet bij de 10 beste spelers van de Eredivisie. Berghuis in zijn vorm van de laatste twee seizoenen is ook zeer discutabel. Taylor, Hato, Sutalo: eens. Van Hooijdonk heeft gelijk. Het succes van Ajax is grotendeels te danken aan de trainer en zijn spelopvatting. Niet de kwaliteit van de spelersgroep.

05-04-2025 09:39

Bramble1988 +9317

In de huidige vorm kan ie wel eens gelijk hebben, bij PSV laat niemand wat zien en bij Feyenoord is het gros geblesseerd. “Beste spelers van de ED..” blijft een moment opname

05-04-2025 10:12

BakkalBijter +11702

Henderson hoort hier ook bij. Leiderschap, coaching en positionering zijn ook kwaliteiten, en ze zijn extreem belangrijk op 6.

05-04-2025 15:35

JanBiesbos +29236

De spelers zijn in de loop van seizoen fit, beter geworden en hebben vertrouwen gekregen door resultaat, dankzij FF

05-04-2025 09:48

hans_van_kins +1285

Karlhof, jij gaat het wel redden, bij een grote club. Terwijl ik dit schrijf moet ik glimlachen.

05-04-2025 15:11

Simpelishetmoeilijkst +25360

Complimentje in orde aan Van Hooidonk in deze. Slaat de spijker op zijn kop! Eerlijk is eerlijk.

05-04-2025 03:34

JanBiesbos +29236

De eerste keer dat ik iets verstandigst hoor

05-04-2025 02:16

JoltTrommels +824

Van Hooijdonk heeft 80% van de tijd een dubbele agenda als hij over iets spreekt: hij heeft een persoonlijk strijdje met iemand, of hij is de spreekpop van een ‘bron’ (of vriend) van hem.

De andere 20% van de tijd zegt hij best zinnige dingen. Dit is zo’n moment.

05-04-2025 01:02

jan_wolf +1261

Ben het niet vaak met hem eens maar in dit geval 100%

04-04-2025 22:19

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25437

Piere wat zit er achter dit gordijn?

04-04-2025 22:17

mvdk +44279 moderator

Wat rijmt er op gordijn? Steijn.

04-04-2025 22:45

gi0vanni +7319

Pi air loopt af en toe een hoop onzin uit te kramen maar deze keer niet. Farioli heeft het fantastisch gedaan en ver boven verwachting. Met het team van Barca zou je de hele ED kunnen slopen. Die hebben naast een aantal geweldige talenten flink lopen shoppen. Ze spelen zo goed dat zelfs F. Torres begint te scoren. 🤯

04-04-2025 19:47

Biss +10390

Ik snap dat we allemaal euforisch zijn over de behaalde resultaten en dat sommige daardoor enigszins blind zijn voor het spel.
Ik zie ook dat het vanuit een liefde voor Ajax komt en de enorme wil om te winnen na afgelopen dramatische seizoenen.

Maar als je het ineens met Pierre eens bent moet er toch ergens wel een belletje gaan rinkelen, beste mede Ajax fan. 😂

04-04-2025 19:18

trodat4030 +97100

'We moeten stoppen met het romantiseren van de manier waarop er gevoetbald wordt'

Waar bemoei je je nou mee man, focus je op je eigen clubjes, heb je het vast druk zat mee, ga je daar lekker 'genieten' van kutvoetbal, ga je goddelijke gang, bepalen wij ondertussen wat WIJ willen zien, dat kunnen we heel goed zelf, veel beter dan jij.

04-04-2025 17:20

3*stars*3 +23546

Lijkt in dit land soms alsof je tegen kids moet praten.
De 1 lult de ene na de andere analist na en een eigen mening of realistische blik is er gewoon niet.
En ergste zijn nog types als Vaart, Sneijder en v Basten die het gewoon niet lijken te snappen.
Het is logisch wat hij hier zegt en wat een groot deel van de fans ook snapt.
Al denk ik dat Ajax wel iets hoger zou eindigen maar niet in de top-2.

De man heeft een goede kijk op met z’n staf en past z’n systeem aan zijn spelers aan en niet andersom, om dan als crashdummys met 200km tegen een muur te blijven knallen.
Zoals meeste NL trainers het wel koppig blijven doen.

04-04-2025 17:09

Patrick78 +52659

100% met Pierre

Ajax- voetbal
Ajax - DNA

Ik ben klaar met dit soort onzin

Ajax-voetbal is overwinningen en prijzen en Farioli doet dit

04-04-2025 17:04

AINIESTA +45219

Ajax-voetbal is veel meer dan overwinningen en prijzen. Wat een onzin. Ken je geschiedenis.

04-04-2025 17:14

Patrick78 +52659

Ja….

Ajax - voetbal is 1-6 tegen Napoli, 10-0 tegen Feyenoord ( 2 wedstrijden ), Feyenoord- Ajax 6-2 met een echte Ajax trainer op de bank en met een super selectie …..

04-04-2025 17:15

trodat4030 +97100

0-2 en 1-4 in Madrid, 5-2 in het OS tegen Bayern, 1-2 in Turijn of 0-2 in Triest, dát is Ajax-voetbal, dát zijn de klassiekers waar Ajaxvoetbal om draait. Jij kent dus je geschiedenis duidelijk niet.

04-04-2025 17:30

Patrick78 +52659

Litmanen, Rijkaard, De Boer, Overmars, Finidi, Seedorf, Davids, Kluivert, Kanu, Frenkie, Tadic, Schone, Ziyech, De Ligt, Blind.

Check the difference met selectie onder Farioli…..

04-04-2025 17:34

trodat4030 +97100

Ja, ik zeg toch niet dat we er nu de spelers voor hebben, wel stel ik dat dát is waar je naar moet streven en dat dát Ajaxvoetbal is. Jij gaat lopen zwammen dat 10-0 over 2 wedstrijden tegen Feyenoord dé norm is voor Ajaxvoetbal.... Dan zitten er écht een hele hoop draadjes bij je los.. Valt me mee dat je uberhaupt nog het vermogen hebt om te typen.

04-04-2025 17:41

Patrick78 +52659

‘ Ja, ik zeg toch niet dat we er nu de spelers voor hebben ‘

Dus is Farioli een tovenaar?

Wij zijn koploper, de beste verdediging van de Eredivisie, 5-6 jeugdspelers hebben hun debuut gemaakt….

Wat wil je nog meer?

5 doelpunten elke wedstrijd ?
Europa League winnen?

04-04-2025 17:44

trodat4030 +97100

Geenszins! Het is gewoon een catenacciotrainertje.

04-04-2025 17:48

Patrick78 +52659

Je praat over Catenaccio maar Je hebt geen idee hoe Catenaccio er uit ziet.

Jouw logica: Italiaanse trainer? Catenaccio!

Je bent echt een triest figuur.

04-04-2025 17:50

trodat4030 +97100

Ik wil gewoon genieten van goed voetbal, wat loop je toch allemaal woorden in mn mond te leggen, je kan gewoon lezen wat ik wil want dat schrijf ik allemaal foutloos op. Jij kan het gewoon niet hebben dat IK meer eis van Ajax dan sec 3 punten. Ik ben geen teletekstsupporter, ik KIJK wedstrijden en dan verwacht ik vermaakt te worden, maar dat krijgt jouw heldje niet voor elkaar. En dan zeg ik dat ook gewoon, of jij dat nou wel of niet kan handelen. Sterkte ermee.

04-04-2025 17:53

Patrick78 +52659

‘ Ik wil gewoon genieten van goed voetbal ‘

Selectie is ongeschikt voor goed voetbal.

Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

04-04-2025 17:58

trodat4030 +97100

Nee hoor, maar gewoon veeleisend, zoals het een ECHTE Ajacied betaamd, dat jij geen flauw idee hebt wat dat nou feitelijk allemaal inhoudt is toch echt jouw gebrek en van niemand anders.

04-04-2025 18:00

Patrick78 +52659

Ik heb mijn idee en je hebt je idee. Geen probleem

En ter info ik ben een ECHTE Ajacied

04-04-2025 18:06

31xAjax +7970

Dat lijkt me stug.....

04-04-2025 18:44

Biss +10390

@Patrick78

Dat is nou precies wat er mis gaat in je denkwijze. Die namen waren namelijk nooit zo groot geworden als ze het voetbal van Farioli (van dit seizoen bedoel ik dan) hadden gespeeld bij Ajax. Ze zijn groot geworden door Ajax voetbal; aanvallende intenties, hoog druk op de bal en vooral branie. Niet door na de 1-0 in te zakken tegen GAE, om een voorbeeld te noemen.

En als je klaar bent met Ajax voetbal en Ajax DNA snap ik niet goed wat je hier komt doen. Dit is een website voor mensen die daar voor leven. Er is gewoon nog ruimte op de tribunes in Eindhoven en Rotterdam he. En beide clubs zijn óók te vinden op teletekst.

04-04-2025 19:03

AINIESTA +45219

Ik heb werkelijkwaar geen idee wat voor punt je wilt maken met deze uitslagen?

Ajax-voetbal is een groot deel van de identiteit van onze club. De manier waarop er wordt gevoetbald. Is dit nieuws voor jou ofzo? Ben je zo getraumatiseerd door de afgelopen 2 seizoenen?
Als je een wedstrijd verliest dan speel je automatisch geen Ajax voetbal?

Zeg gewoon dat je geen moer om het spel of de identiteit van Ajax geeft en alleen het resultaat telt, net als bij een identiteitloze club als Psv.

04-04-2025 19:10

gi0vanni +7319

Iedereen mag natuurlijk iets vinden van de manier van voetballen, dat is geen probleem.
Maar als we het bij de feiten houden is Ajax juist succesvol geworden door de manier van voetballen te veranderen.
Het totale voetbal heeft Ajax in de beginjaren 70 tot een legendarische club gemaakt die heel het voetbal in zijn totaal heeft veranderd.
Natuurlijk is daar de juiste kwaliteit voor nodig maar normaal gesproken staat Ajax voor aanvallend voetbal in een 4-3-3 systeem.

04-04-2025 20:26

Ibrahimofiets +1084

Ik heb ook met dit voetbal genoten van de wedstrijden tegen Feyenoord en PSV. Liever 4 toppers winnen en zakelijk bij Almere en Fortuna dan daar 5-0 winnen en een gelijkspel tegen PSV of Feyenoord.

Het echte genieten zijn de uitschieters tegen een Real of Juve destijds. Maar het huidige Ajax kan ik zeer zeker van genieten. Niet vanwege het voetbal maar wanneer werd Ajax nou echt kampioen op basis van wilskracht, eenheid en door het vuur gaan? Met een mindere selectie.

We zijn getuige van één van de mooiste en meest onverwachte kampioensjaren.

05-04-2025 11:06

afca1985 +21460

Dat de verstandige en realistische teksten nu net van Aad of Pierre moeten komen he, het moet niet gekker worden tegenwoordig.

04-04-2025 16:49

Hersenspinsel +8221

Winnen of Samba ik ben blij met beide.
Maar....
Als Ajax nou eenmaal de centen van de Champions League nodig heeft is het logisch dat er voor winnen gekozen is.
Ik hoop dat we snel kampioen zijn en de laatste wedstrijden dans partijen kunnen worden.

04-04-2025 16:37

Biss +10390

Alsof je moet kiezen 😅
Kijk eens naar de successen van Ajax in het verleden, was dit toen ook de keuze?

04-04-2025 19:09

Miskopabal +2945

Ik wil gewoon winnen. Als het nou op tactiek is zoals tegen psv of samba bal zoals tegen besiktas of zakelijk zoals tegen pec Zwolle uit. Ik wil Ajax zien winnen. Als het frivool kan, heel graag. Zo niet, dan maar met de helm op.

04-04-2025 16:15

eenAjaxfan +20406

"... met de helm op."
Haha, ik vind hem leuk...

04-04-2025 17:47

leeke +10406

Allemaal een beetje overdreven hoor,tegen psv laten zien dat het wel kan . Ajax heeft er ook goede wedstrijden tussen zitten europees,en zo slecht is de selectie niet. Farioli is gewoon een slimme trainer ( slimmer dan Bosz) uitgaan van de verdediging,en de rest komt vanzelf

04-04-2025 16:06

AINIESTA +45219

Je mag best aanvallen en dominant zijn tegen minstens het rechterrijtje. Alsof catenaccio tegen Almere City echt nodig is. Kom op hoor.

04-04-2025 15:59

Rolo +13806

Vorig jaar probeerden we dat met een trainer die totaal niet naar zijn selectie keek. Resultaat Almere -Ajax 2-2

04-04-2025 16:45

AINIESTA +45219

Oja want vorig jaar is ook echt de standaard.

04-04-2025 17:13

trodat4030 +97100

Precies, men doet hier net alsof Ajax pas 2 jaar bestaat ipv 123 jaar langer...

04-04-2025 17:33

Rolo +13806

Zeg ik dat? Mislintat heeft Ajax gewoon opgezadeld met een hoop middelmaat. Als je daar Ajaxvoetbal mee wil spelen ga je compleet op je bek. Farioli is hier gewoon heel realistisch in geweest.

Geef hem een fatsoenlijke selectie volgend seizoen en je krijgt een heel ander Ajax.

05-04-2025 08:35

AINIESTA +45219

Dus omdat we vorig seizoen(met een waardeloze trainer en een uitgebluste selectie) daar gelijk speelden is dit seizoen catenaccio spelen bij de hekkensluiter het antwoord? Daar zit niks tussen?

Dat je compact speelt tegen een Psv of Feyenoord kan ik nog wel inkomen, maar tegen de hekkensluiter mag je toch wel verwachten dat je voetballend wat meer brengt dan alleen massaal inzakken en counteren?

05-04-2025 12:19

Rolo +13806

Als dat sit seizoen de manier is heb ik daar vrede mee.

05-04-2025 19:00

MarcelS16 +1701

Na een wedstrijd of 7/8 Was het een waardeloze trainer. Nu snapt hij het, tjonge tjonge wat een draaikont is het ook.

04-04-2025 15:59

papflapjes +7220

Ja joh, alsof er niks bestaat tussen plek een en plek vijf

04-04-2025 15:55

Jeugd +24908

Aandoenlijk altijd om te zien hoe zaken door simpele zielen (waarvan Pierre er duidelijk één is) altijd lekker zwart wit worfen gemaakt.
Populistisch gelul. Maak het lekker hersenloos voor mensen, nuance is zo ingewikkeld.

Iedere simpele ziel snapt dat we geen samba voetbal spelen met deze selectie. Betekent echter niet dat je tegen bijvoorbeeld Almere City moet stoppen met voetballen nadat je moeizaam op 1-0 bent gekomen. Er zijn heel veel wedstrijden geweest waarin je laf voor de dag kwam. Waarin iedereen zich heeft dood verveeld. Soms kwam je zelfs met een fantasie selectie opdagen.
Je hebt Europees een flater geslagen met je domme opstelling. Je bent er in de beker al vrij snel uitgeknikkerd.

Ik heb respect voor hoe de organisatie is neergezet en hoe je.de punten binnen hebt gehaald, ook al is PSV ingestort.

Dat we dit voetbal prima moeten vinden snap ik van een Feijenoorder maar ik behoor niet tot de Ajacieden die zolang we 3 punten halen en kampioen worden tevreden zijn.
Ook met deze selectie vol internationals kun je tegen een heel groot deel van de eredivisie meer laten zien.

04-04-2025 15:43

Jehebtnietaltijdbalbezit +1795

Je doet in alinea 2 precies wat je in je eerste alinea zo verafschuwt. Best grappig.

04-04-2025 16:03

Jeugd +24908

Alinea 2 zijn feiten. Alleen die vinden veel scorebord supporters niet leuk.
Jij zult veel likes krijgen met je opmerking 👍

04-04-2025 17:03

Redrum +96213

Zelfs Pierre snapt het nondeju.

04-04-2025 15:21

wijzijndebeste123 +164877

‘Als je met deze selectie vol op de aanval was gaan spelen, als dat dan het Ajax-voetbal is, dan was plek vijf het maximaal haalbare geweest. Als Farioli morgen de spelers heeft die Barcelona tot zijn beschikking heeft en dan met die spelers het voetbal speelt dat hij dit jaar bij Ajax heeft gedaan, dan mogen we er iets van vinden. Dan is het een totaal ander verhaal. Ik begrijp hem hartstikke goed en ik vind het enorm knap.’

Spijker op de kop.

04-04-2025 15:13

VoorAltijdNummer14 +25438

Wat een geweldige quote van - de doorgaans enorm wispelturige - Pierre.

04-04-2025 15:20

Redrum +96213

Precies, daarom word ik ook moe van al dat gelul over het spel. Voorafgaand aan dit seizoen had toch iedereen blind getekend voor een kampioenschap. We moeten wel realistisch blijven. Er was maar één manier om dit te flikken met deze groep en dat is niet met het klassieke Ajax-spel. Dat komt heus wel weer. Voor dit seizoen telde maar één ding: Champions League halen. Alleen daarmee kunnen we weer echt gaan bouwen.

04-04-2025 15:33
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.