'Ik heb er moeite mee dat men doet alsof de Ajax-selectie geen creatieve spelers herbergt'

door NielsOpdam 67

Bron Voetbalpraat

'Ik heb er moeite mee dat men doet alsof de Ajax-selectie geen creatieve spelers herbergt'

door NielsOpdam 67

Bron Voetbalpraat

Marciano Vink vindt het onzin dat de selectie van Ajax als niet creatief wordt bestempeld, zo vertelt de oud-Ajacied woensdagavond in Voetbalpraat. Verder wordt de clausule van Francesco Farioli besproken aan tafel van het ESPN-programma. De Italiaan zou Ajax na dit seizoen kunnen verlaten voor een afkoopclausule van vijf miljoen euro. Sjoerd Mossou is niet verbaasd door die clausule.

Volgens Mario Been is het de vraag of Farioli volgend jaar hetzelfde kan presteren als hij dit seizoen doet. Hij denkt dat de Champions League-inkomsten daar een belangrijke rol in kunnen spelen. 'Ik neem aan dat als de miljoenen dadelijk binnenkomen, ze hun elftal dusdanig gaan versterken waardoor het voor Farioli ook weer makkelijker wordt. Ik denk dat het ten alle tijden zo'n type coach zal blijven, die echt op resultaat speelt, want dat is bij Italianen altijd zo geweest. Dat maakt ze misschien ook wel zo goed.'

Vink vraagt zich af hoeveel spelers Ajax moet halen om ineens wel attractief te kunnen voetballen. Hij denkt namelijk dat de Amsterdammers al veel kwaliteit in huis hebben. 'Volgens mij is de selectie best wel heel erg goed. Als ik het vergelijk met alle andere selecties die in de Eredivisie rondlopen... Dan stel ik mezelf altijd de vraag: hoeveel spelers zou je willen ruilen? Bijvoorbeeld FC Utrecht-spelers met Ajax-spelers. Geen een. Ajax heeft - voor de Nederlandse competitie - toch een prima selectie om best wel mooi en verzorgd voetbal te spelen? Het zijn allemaal internationals.'

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli alex kroes ajax
Francesco Farioli en technisch directeur Alex Kroes overleggen met elkaar. 

'Farioli blijft in mindset denken als een Italiaanse coach'

Mossou vindt dat er wat meer kwaliteit nodig is op de tienpositie en op de vleugels. Been benoemt dat de kwaliteit die deze zomer gehaald wordt, zal bepalen hoe Farioli gaat spelen. 'Buiten het feit dat hij toch weer in zijn mindset blijft denken als een Italiaanse coach, die denkt: het gaat om het resultaat', vertelt de oud-trainer, die wordt onderbroken door Vink. 'Dat is fantastisch, want daar is hij denk ik een maestro in. Ook hoe hij zijn team beschermt en de hele club meeneemt, ongekend knap. Maar als je het met dit materiaal - wat gewoon echt goed materiaal is voor de Nederlandse competitie - in thuiswedstrijden niet altijd kunt laten zien...'

'Ik heb er gewoon heel veel moeite mee dat men op dit moment doet alsof de Ajax-selectie geen creatieve spelers herbergt en eigenlijk niet anders kan dan heel gesloten spelen. Dat vind ik echt onzin, want er zitten best wel heel veel creatieve spelers in de selectie... Ik ben van mening dat de selectie niet zo "creatiefloos" is als wordt beweerd', besluit Vink zijn verhaal over de selectie van Ajax.

'Vijf miljoen voor een trainer is op zich niet weinig'

Woensdag kwam het nieuws naar buiten dat Farioli een clausule in zijn contract heeft staan. Mossou is niet verbaasd door het nieuws, omdat de contracten in de voetballerij tegenwoordig volstaan met clausules. 'Vijf miljoen voor een trainer is op zich niet weinig, het is best wel een flinke transfersom volgens mij... Het is geen peanuts', vertelt de journalist van het AD, waarna Vink nog iets aankaart. 'Is het vijf miljoen voor Farioli alleen? Of is het voor zijn staf? Anders zitten we op de negen of tien miljoen, met die assistent-trainers.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Spielmacher +10764

Ik vind op ons de vleugels niet zo slecht. Godts is je grootste talent en doet het uitstekend, daar ga je niet iemand voor zetten. Traoré zou beter de backup zijn op rechts, maar kan ook in de spits, dus daar kan je misschien iemand voor halen, maar aan de andere kant moet je ook de weg niet versperren voor Faberski. Edvardsen is een prima invaller die op beide vleugels kan. Niet echt CL-niveau, maar best nuttig. Weet niet of het zin heeft om alsnog Raul Moro te halen die toch vooral linksbuiten is.

05-04-2025 01:18

Ans B +19945

Creativiteit is voor mij een veel breder begrip dan de meesten hier lijken te hanteren, dus ik geef Vink wel degelijk gelijk.
Voor mij zitten er verschillende elementen in het containerbegrip 'creativiteit'.

1. Alles begint met voldoende inzicht (intuïtief, verstandelijk en liefst beide) en overzicht.
2. Oplossend vermogen is eveneens een absolute voorwaarde, en dat moet ook gepaard gaan met:
3. Handelingssnelheid.
4. Goede techniek om wat in het hoofd zit uit te kunnen voeren, inclusief een mannetje kunnen uitspelen (wat ik wat anders vind dan dribbelvaardigheid).
5. Voldoende fysieke wendbaarheid/lichtvoetigheid.
6. Voldoende zelfvertrouwen om risico's te durven nemen.
7. Passnauwkeurigheid/balvastheid. Dat zie ik als een mengeling van techniek en mentale focus.

O.b.v. de beheersing van die elementen onderscheid ik verschillende variaties en mate van creativiteit. Wat de meesten hier lijken te vinden is dat een creatieveling alles moet beheersen. Idealiter wel, maar in de praktijk zijn dat soort spelers zelden haalbaar voor Ajax mits je ze niet zelf al in huis hebt. Maar ik vind dus wel degelijk dat dit team diverse spelers heeft met creatieve eigenschappen.

Zo is Klaasen heel creatief in het hoofd, maar ontbeert hij de techniek om dat altijd toe te passen. Zijn creativiteit zit hem daarom vooral in zijn loopacties en positiespel, en soms een steekpass, en veel combinerend vermogen (ik vind een hoog combinerend vermogen absoluut een vorm van creativiteit!).

FJ mist tot nu toe voldoende zelfvertrouwen en wordt nog tegengehouden door zijn deels timide persoonlijkheid, maar hij heeft m.i. veel creatieve eigenschappen. Vooral inzicht, overzicht, techniek, handelingssnelheid, wendbaarheid en oplossend vermogen. Maar dat alles zal pas écht vorm krijgen, d.w.z. in een meer stabiele vorm als hij een wat andere rol krijgt (ik zie hem liever in de opbouw) en vooral als hij alle schuchterheid van zich af gooit. Een trainer die hem in principe een vaste basisplek geeft zal daarbij kunnen helpen.

Regeer is vooral een alleskunner en acht ik buitengewoon slim, balvast en betrouwbaar. Hij ziet het spelletje heel goed en is daarom ook heel goed in het positiespel. Hij speelt vooral functioneel. Ik vind hem in potentie beter dan Taylor (ook een alleskunner) vanwege die stabiliteit en zijn slimheid.
Zijn combinerend vermogen, positiespel, steekpass zijn denk ik de belangrijkste uitingen van zijn creativiteit.

Berghuis is wellicht de meest creatieve van deze selectie, maar presteert mede door zijn blessures niet meer stabiel helaas.

Traoré is i.m.o. eveneens één van de meest opvallende creatievelingen. Zijn balbeheersing is zelfs fenomenaal, maar hij komt tekort op het gebied van stabiliteit. Ook is hij lang niet altijd functioneel in zijn creatieve uitingen.

Godts is nog te jong en nog lang niet uitontwikkeld. Hij moet vooral bijleren op het gebied van 'decision making' (zoals Farioli het uitdrukt). Zij creativiteit ligt in potentie vooral in zijn dribbelvaardigheid en inzicht/combinerend vermogen. Maar zijn overzicht is nog niet goed genoeg, noch zijn gevoel voor functionaliteit. Of anders gezegd: hij weet nog niet zo goed wanneer hij een dribbel moet voorzetten met een pass i.p.v. met een vervolgdribbel. Noch weet hij nog niet zo goed op welk moment een dribbel het best kan worden ingezet.
Tot nu toe vind ik zijn creativiteit te eenzijdig op de dribbel gericht.

Baas en Hato hebben eveneens creatieve eigenschappen, terwijl Gaaei met zijn goede trap splijtende passes kan geven. Nog niet stabiel genoeg daarin, maar hij is nog jong en relatief onervaren op dit niveau. En onderschat Sutalo niet: hij neemt te weinig risico, maar heeft wel degelijk die lange trap in zich, kan dribbelen en is goed in het positiespel.
Brobbey toont zich uitermate creatief in het combinatiespel en kan met zijn kracht i.c.m. een enorme startsnelheid zichzelf ook vrijspelen.

04-04-2025 08:19

Erik20 +7390

Begin van het seizoen zeiden ze dat de selectie niet veel soeps was, zeker niet goed genoeg voor een kampioenschap, maar nu is het gelijkwaardig aan PSV. 🙄

03-04-2025 23:26

afca1985 +21424

Met recht dus een blinde Vink

03-04-2025 22:49

Invincibles +5221

Noem ze eens op, Vink 😉

03-04-2025 22:39

TheSpecialOne +8933

Er lopen twaalf internationals rond bij Ajax. Dus Vink zegt niets geks hier.
Maar die Farioli gekte hier op AS begint echt sekteachtige vormen aan te nemen.

03-04-2025 20:51

EricAjax1 +7534

Ah, dus als je international bent, ben je automatisch een creatieve voetballer.

04-04-2025 08:06

Johan1 +2941

Inderdaad, lachwekkende reactie van The special One.

04-04-2025 19:19

Professor +11178

Creatieve spelers zijn er echt te weinig en de creatieve spelers die we hebben, hebben over het algemeen teveel andere tekortkomingen.
Er moeten creatieve spelers komen met ook andere basisvaardigheden. Dus meer complete spelers dat is ook wat er nu gevraagd wordt om de top te halen.

03-04-2025 20:36

KeesHermans +430

Krabbelt ie terug die Marciano, heb hem anders horen praten

03-04-2025 20:29

JanBiesbos +29224

Vink vies psv mannetje altijd al gezegd, wat is zijn agenda? Gezien wat hij zij en niet zij. Wout als creatieve voetballer net als klaassen noemen.

03-04-2025 18:03

Johan1 +2941

Aan het begin van het seizoen vond Vink dat we het spelersmateriaal hebben om hooguit 4e of 5e te worden, nu vindt hij het ineens een selectie wat kan winnen én attractief voetbal kan spelen.
Nou, ik weet zeker dat deze selectie niet de kwaliteit heeft om heel erg open en attractief te spelen. Absoluut niet, zelfs. We missen daarvoor heel veel creativiteit. Farioli heeft heel erg slim gewerkt aan defensieve zekerheid als basis om vanuit deze basis te kunnen komen tot beter en aanvallender voetbal. Waarom speelt Ajax attractiever tegen de Nederlandse topclubs? Heel simpel, Ajax hoeft het spel niet te maken en wacht op fouten van de tegenstander. Tegen mindere clubs, die zich terugtrekken, heeft Ajax het veel moeilijker, want ze missen de creativiteit om daar doorheen te spelen. Ik ben dan ook steeds niet 100% zeker dat we kampioen worden, want we krijgen nu alleen maar wedstrijden waarbij Ajax het spel moet maken en dat zal niet altijd lukken. Vink Is dus veel te optimistisch.

03-04-2025 17:07

Artemio +32135

Ajax moet met de tijd mee. Je kunt niet blijven hangen in het verleden.
Wanneer Farioli het volgend seizoen weer zo doet. Is het helemaal prima. Misschien een beker erbij en Europees geen flater slaan.

03-04-2025 16:03

Babangida83 +23933

Wie kan er een steekpass geven dan in onze selectie? Volgens mij maar één iemand en dat is Traoré. En dat is ook weer geen middenvelder. Dat is eigenlijk ongelooflijk voor een Ajax-selectie.

Wat je bij Ajax dit seizoen gezien hebt, is dat als de flanken hun dag niet hebben of de tegenstander gewoon goed is in verdedigen, je met enkel twee flankspelers te weinig creativiteit op het veld hebt staan. Je hebt dan ook iemand op het middenveld nodig die kan creëren. En FJ en Taylor zijn niet zulke spelers. Die zijn meer ondersteunend aan iemand zoals dat. Bounida kan het straks invullen in principe. Maar dat is nog geen basisspeler komend seizoen. De vraag is wat je daarmee wilt, met die positie.

03-04-2025 14:18

AjaxSoCal +2030

Berghuis en Taylor kunnen ook iemand voor de goal zetten met een steekpass. Iedereen doet net alsof Taylor slechts een loper is. Hij weet regelmatig de buitenspelers in de diepte te vinden en heeft natuurlijk ook een connectie met Brobbey. Ik vind ook dat hij een degelijke dribbel heeft en komt zelf ook regelmatig in scoringspositie omdat hij zich goed positioneerd.

Dat neemt niet weg dat ik er graag een creatieve middenvelder zou bij hebben. Bounida is daar op het moment inderdaad nog niet klaar voor.

03-04-2025 17:47

Babangida83 +23933

Ik vind Berghuis ook niet echt van de steekpass. Wel van de langere pass en is goed in de combinatie. Dat laatste vind ik ook van Taylor. Maar dat vind ik iets anders dan een steekpass.

03-04-2025 21:58

C14 +22445

Ik zie dat er velen zijn die weer snel op hun teentjes zijn getrapt door wat kritiek op de trainer.

Die kritiek mocht je op De Boer ook niet uiten, ook niet als hij al twee jaar balletje breed en terug speelde, als ie maar net kampioen werd, dan was alles goed, en mocht je geen kritiek hebben. Werd je weggezet als een of andere idioot.
Totdat ie eens een kampioenschap misliep, toen hoorde je al die mensen die hem beschermden en steunden het hardst schreeuwen om zijn vertrek, en was het voetbal plotseling wél verschrikkelijk.

Het is altijd hetzelfde, resultaat verblindt. En dat eeuwige opportunisme. Wat Vink zegt, is geen speld tussen te krijgen. Maar omdat het kritiek is op de Ajaxtrainer, die op een laffe wijze resultaat binnenharkt, en niet gedwongen is tot inzakken en laf spel, maar daarvoor kiest omdat hij die 'zekerheid' wil, wat mag, is Vink ineens een eikel en snapt ie er niks van.

Nou die snapt er heel veel van, een van de weinige analisten die ik meestal goede dingen hoor zeggen. En dat is nu niet ineens anders nu het kritiek op een Ajaxtrainer betreft.

03-04-2025 13:46

JanBiesbos +29224

Jij snapt er weinig van blijkt wel, want wat had hij dan wel kunnen doen en noem dan het resultaat erbij? Jij bent een figuur die zegt CL en mooi voetbal. Ik zeg van niet, financiële sjit dus resultaat voetbal, cl en goh kampioen als kado!

03-04-2025 18:06

C14 +22445

Financiële shit en dus resultaatvoetbal? Heeft niks met financieën te maken, alles met de selectie, en de kwaliteit daarvan.

Snap nog wel dat je in deze situatie, zeker eerder dit seizoen, tegen de grotere tegenstanders minder risico neemt, maar zelfs tegen kleine clubs zakte Farioli in.

En wat is resultaatvoetbal? Je kan net zo goed resultaat behalen met aanvallend voetbal. Wat zeg ik, Nederlandse clubs hebben vrijwel alleen maar succes behaald met aanvallend voetbal.

Het is maar waar je in gelooft dat resultaat oplevert.

Farioli had na de defensieve organisatie te hebben staan, en na het terugkeren van vertrouwen van met name de verdedigers, wat ie knap vrij snel voor elkaar had, ook meer nadruk moeten gaan leggen op het spelmaken, creëren en aanvallen, en steeds meer dwingend spelen, zeker tegen de kleintjes.

En ook al had ie het niet anders kunnen doen, feit blijft dat het veelal lafjes voetbal was, inzakken en de nadruk op de verdedigende organisatie met een elftal dat mee kan doen om de titel qua kwaliteit. Dan is is voor tegenstanders met minder kwaliteit heel moeilijk scoren, en je scoort zelf altijd wel een keer. Zo win je wel je wedstrijdjes.

Dat vind ik niet knap, op die manier.

Ik vind het nogmaals wel knap hoe hij het mentaal vooral volledig omgedraaid heeft, en daar ook veel aan toegevoegd heeft. Dat is ook cruciaal geweest, dus Farioli heeft sowieso een hele grote rol gespeeld.

04-04-2025 12:26

C14 +22445

Helemaal eens met Vink, heeft gewoon gelijk. Al vind ik niet dat er voldoende creativiteit is voor wat je bij Ajax wil zien, dat moet veel meer. Maar er is genoeg kwaliteit om inderdaad gewoon heel aantrekkelijk te kunnen spelen, dat hebben ze ook bij korte vlagen aangetoond, alleen kiest men voor 'zekerheid', gaat men uit van de nul willen houden, wetende dat ze er met die kwaliteit in de Eredivisie vrijwel altijd wel een goaltje maken.

Dat is die mindset van Farioli, bij Nice vond men zijn voetbal ook al saai. Dat zit in hem, dus niet compatible met Ajax helaas.

Farioli is voor die zekerheid gegaan van met een kwalitatief sterker elftal vaak inzakken tegen ook kleintjes, en dan 'gokken' op zelf een goaltje maken. Die kans is dan heel groot. Dan is het voor die tegenstander zeer moeilijk door dat compacte blok te komen tegen tegenstanders die ook nog eens beter zijn, en de kwaliteit voorin bij Ajax en met Taylor vooral ook, is moeilijk voor ze tegen te houden, zeker in de omschakeling.

Daarnaast kunnen de spelers nooit zó ver hebben achtergelopen qua fysieke inhoud, en was al het wisselen niet om de spelers ongeveer even fit te houden dan die van de gemiddelde tegenstander, maar veel fitter, om daar ook gedurende het hele seizoen van te profiteren. Dat is een slimme tactiek, maar er moet dus niet gedaan worden alsof dat ook echt moest om mee te blijven kunnen doen.

Ajax kan uiteraard met dit materiaal leuker spelen dan Twente, AZ en ook wel Feijenoord. Ook dan PSV, want aantrekkelijkheid van het spel wordt niet alleen bepaald door de kwaliteit van het elftal, maar vooral ook door de visie, spelopvatting en mentaliteit van de trainer.

Farioli heeft vooral goed gecoacht; een hecht team gesmeed van los zand, (zelf)vertrouwen zeer snel en goed laten groeien nadat iedereen in zak en as zat, en iedereen meegekregen in het professioneel denken, en die drive. Dat is heel erg knap. Alleen al daarmee stond je er al vele malen beter voor dan de seizoenen daarvoor, dat zijn essentiële dingen om te kunnen presteren.

Ik ben ook wel fan van hem als persoonlijkheid. Maar dit alles is helaas niet genoeg want het belangrijkste ontbreekt; Ajaxvoetbal en de Ajaxmentaliteit vooral. Dus geen optie om met hem door te gaan, want dat gaat er nooit in komen. Misschien iets meer, wat geforceerd en gedwongen, maar hij zal altijd 'zekerheidjes' in blijven bouwen, en de nul houden verkiezen boven meer scoren dan de tegenstander.

Ajaxspel dient met volle overtuiging uitgevoerd te worden, zonder twijfel, zonder hinken op twee gedachten.

03-04-2025 13:36

PietjePrecisie +1994

Het is Scheuder en Steijn niet gelukt om aantrekkelijk te spelen met vergelijkbare spelers. Als Traore of Godts zijn dag niet heeft heb je al geen echt goede vleugels meer (al ben ik zeker heel blij met Edvardsen). Met een middenveld van Taylor, Hendo en FJ/Klaassen ben je ook niet echt dominant, het is niet slecht maar tegenstanders zullen er ook niet wakker van liggen. In de spits is het ook redelijk bezet maar niet top. Dus kwalitatief houdt het niet echt over, waardoor de verdediging denk ik een stuk minder stabiel zal worden wanneer je probeert weer het Ajax-voetbal te spelen.

Wat mij betreft moeten we op deze weg voortborduren: steeds iets beter worden, en geleidelijk (stap voor stap) meer op de aanval gaan spelen en dominanter worden. Ik zie dat ook wel gebeuren als Farioli aanblijft.

03-04-2025 13:57

Ans B +19945

Ik denk er grotendeels hetzelfde over. Ik heb geprobeerd uit te leggen waarom ook ik vind dat er wel degelijk meer creativiteit in dit team zit dan de meesten denken. Ik ben benieuwd in hoeverre onze visie verschilt of juist overeenkomt. Mijn reactie staat een heel eind naar boven. Maar als ik niet te veel ga schrijven de komende uren, kun je wellicht het best op mijn naam klikken om die reactie te zien.
Gisteren ging ik al uitgebreid in op mijn twijfels/vrees wat Farioli betreft. Ik verwacht eveneens geen avontuurlijk voetbal van hem: te veel gericht op controle en zijn positiespel is voor mij vooral patronenvoetbal. Het voordeel van dat laatste is dat het voor middelmatige spelers makkelijker is. Die lijken dan beter dan ze feitelijk zijn. Types als Hateboer en ik vrees ook Koopmeiners (daarom een uitblinker bij zowel AZ en Atalanta), maar die ken ik niet goed genoeg om daar zeker van te zijn.

04-04-2025 08:27

4-3-3 +3515

Ajax heeft eigenlijk helemaal geen creatievelingen die top zijn. Godts en Fitz-Jim zijn er nog lang niet. Berghuis en Traore zijn al een tijdje over hun top heen.
Het is juist precies wat Ajax op dit moment mist om te presteren in de CL komend seizoen; creatievelingen van CL- niveau. Dan is het hopen dat de rest kan aanhaken bij dat niveau om goed voor de dag te komen. Het is aan het management om het voor elkaar te krijgen de benodigde kwaliteit binnen te halen.

03-04-2025 13:21

TeringHenkie +28561

Dus als je international bent, ben je ook creatief. Die Vink lult al net zo dom als Derksen met dat rare accentje van hem!!

03-04-2025 11:59

C14 +22445

Daarmee doelt hij op de algehele kwaliteit van de spelers.

03-04-2025 13:40

TeringHenkie +28561

Dat kan en dan nog is dat gelul. Sutalo is international en kwaliteit, maar heeft 0,0 creativiteit!

Zelfde voor de keepers!

03-04-2025 13:50

hans_van_kins +1283

Marciano Vink was gisteravond weer helemaal losgeslagen. De man die Ajax altijd zit te bekritiseren heeft nu weer een mening over de creativiteit van de selectie. Alleen bekijkt hij het wel héél zwart wit. Dan ben ik blij, dat Farioli voor de groep staat en niet zo'n figuur als Vink. Hij vraagt zich óók al af of Farioli wél het Ajaxspel kan spelen als er versterkingen zijn aangekocht. Kortom, als er één azijnzeiker is wat betreft Ajax, dan is het Vink wél. Altijd commentaar geven over de gehele structuur bij Ajax, maar wel zijn zoon er laten spelen! Flikker lekker op naar Eindhoven, daar vindt je alles tóch beter.

03-04-2025 11:55

MaxPower +2671

Dan stel ik mezelf altijd de vraag: hoeveel spelers zou je willen ruilen? Bijvoorbeeld FC Utrecht-spelers met Ajax-spelers. Geen een.
Ik ben geen fc Utrecht kenner maar er lopen daar toch een aantal aardige spelers rond? Haller, El karouani, Cathline, Rodriguez

03-04-2025 11:49

MaxPower +2671

Er zijn wel creatieve spelers maar het zijn allemaal (nog) geen toppers. Hopelijk ontwikkeld Godts zich, net als Fitz Jim, Bounida, Steur kunnen ook iets worden, Faberski? Maar het heeft allemaal tijd nodig. De meer ervaren creatieve spelers (Berghuis, Traoré) zijn ok voor eredivisie niveau maar als Ajax iets wil betekenen in de Champions league moeten daar gewoon versterking bijkomen.

03-04-2025 11:44

Amp +37863

Waarom benoemt ie die creatieve spelers niet dan en hoe goed/constant ze leveren?

In deze selectie heb je godts, berghuis, traore en taylor als creatiefste spelers. Fj eventueel. Wie verder? Daarvan levert dit seizoen alleen taylor vrij constant, de rest gaat met pieken en dalen. Max 5 creatieve spelers is vrij weinig

03-04-2025 10:47

Elayais +5073

Er zijn best wel wat creatieve spelers, maar je moet ook kijken naar wat voor soort creatieve spelers.

Je mist spelers ala Gavi & Pedri, een creatieve middenvelder die het spel kan versnellen en de steekballen kan geven die anderen niet eens zien. Ik denk dat dat een hele belangrijke is die je mist op het middenveld. Daarom zou ik graag een Eriksen terug zien komen.

Traore & Godts zijn creatief in de aanval, mannetje uitspelen, onverwachte dingen doen, etc. Berghuis is creatief in hoe hij het spel leest en de passes die hij kan geven. Fitz-Jim moet nog wat stappen zetten maar kan op een middenveld ook een man uitspelen en op die manier een overtal creeren. Taylor heeft goede loopacties gekoppeld met goede techniek en tweebenig.

03-04-2025 10:21

Hersenspinsel +8196

Juist Baas is van de steekballen en Berghuis van de passes, Godts en Traoré van de acties en we staan 9 punten voor op PSV. Ole, Ole.

03-04-2025 10:51

JoshuaSmits +9652

Deels mee eens. Veel creatieve spelers hebben we niet, maar je kunt ook aanvallend en vermakelijk voetbal spelen met wat minder creativiteit. Go Ahead Eagles doet het. Klopp speelde met Wijnaldum en Henderson op het middenveld en zo zijn er nog wel meer teams die niet overlopen van creativiteit die toch leuk spelen.

Dat gezegd hebbende, is het de vraag of je dan ook kampioen was geworden. Ik vertrouw er op dat Farioli weet wat hij doet. Al zie ik zelf ook graag wat meer vermaak.

03-04-2025 09:59

HendrikAjax +16866

Klopp had dan ook wel 3 topspelers voorin lopen die het met zijn drieën allemaal konden oplossen

03-04-2025 10:05

Schip +23520

Eens, als je agressief druk zet - zowel hoog als op de bal ongeacht linie - dan verbloem je je juist een gebrek aan creativiteit.

Ploegen als RBS destijds onder Schmitt hadden niet heel veel individueel sterke spelers. Het was het collectief dat ze sterk maakte. Feyenoord onder Slot idem.

Juist door de tegenstander niet te laten opbouwen krijg je veel ruimte door omschakelingen, balveroveringen etc en pak je het initiatief.

De ploeg was zoveel fitter dit jaar. Zowel door de voorbereiding, als het gebruik van de gehele groep. En de vecht bereidheid is enorm opgepompt.

Als je dat kunt behouden, kun je prima aanvallend spelen. Sterker nog, we hebben er genoeg bewijs van gezien dit jaar. Zie eerste helft in de Kuip, thuis tegen PSV etc. Het kan, maar je moet het willen. En een snelle rechtsback die op snelheid kan herstellen zou dan wel erg prettig zijn. Dat de algehele kwaliteit omhoog moet wil je iets voorstellen in de CL mag duidelijk zijn.

Riga, Union, Frankfurt, AZ...genoeg zeperds of teleurstellende vertoningen gezien. Maar goed, Mokio, Bounida, Steur komen eraan, Johnson, Jansse achterin. Twee topaankopen en je kunt de rest inpassen. Hangt er vanaf wie er weg gaan. Taylor? Henderson? Als Godtsie maar blijft. Fantastische speler in wording.

03-04-2025 10:26

Hersenspinsel +8196

Ga maar eens in een ijsbad liggen, dat is afzien. Om mentaal en fysiek fit te blijven moet je enorm kunnen en willen investeren in je zelf en in de club.
Indien we volgend jaar nog fitter worden, we doen niet mee voor de wereld cup, kunnen we misschien vaker met hoge druk gaan spelen, hoge druk werkt alleen met een enorme stoot aan constante inzet.
Dan kunnen we een mooi jaar tegemoet zien waarin we zelfs wat in de Champions League gaan betekenen.
Die 2e plaats moet nu toch wel binnen zijn.

03-04-2025 10:58

Schip +23520

Ben nog in de fase van koud douchen :)

Ik hoop dat we Farioli tenminste nog een jaar houden. Maar zo niet, dan hoop ik dat we wel de werklust en verdedigende discipline houden en afwisselend druk zetten.

03-04-2025 11:51

driehoekjes +3396

Hoeveel punten staat go ahead achter ajax?

03-04-2025 11:14

JoshuaSmits +9652

Lezen is moeilijk voor je?

03-04-2025 11:22

driehoekjes +3396

je zegt leuker spelen net als go ahead, maar dan waarschijnlijk geen kampioen worden. Wat wil je liever?

03-04-2025 12:11

JoshuaSmits +9652

' Dat gezegd hebbende, is het de vraag of je dan ook kampioen was geworden. Ik vertrouw er op dat Farioli weet wat hij doet. Al zie ik zelf ook graag wat meer vermaak. '

03-04-2025 12:21

driehoekjes +3396

Het kan vriezen en dooien

03-04-2025 17:22

Rymesyt +8059

Ja en nee. Ik ben het er mee eens dat het spel dat we spelen niet alleen door de samenstelling en kwaliteit van de selectie komt, maar grotendeels gewoon een keuze is.

De selectie is niet zo slecht als (veel van deze zelfde) analisten vorig jaar deden voorkomen. De selectie is op veel plekken wel uit balans, zeker voor de winterstop.

Qua creatieve middenvelders vind ik namelijk wel dat je er weinig hebt. Daarentegen zwom je weer in de controleurs. Godts en Traore waren (samen met wellicht Berghuis) je enige buitenspelers, waardoor je oplossingen kreeg als Taylor of Akpom op linksbuiten. Of de prachtvariant met Wijndal en Gaaei als buitenspelers.

We vergeten snel in het voetbal, maar dat was ook de realiteit. Ik vind 'best wel heel veel' creatieve spelers wel erg ver gaan. Je hebt er een paar, waarvan Godts, Fitz-Jim (beiden door leeftijd) en Traore ook nog mega wisselvallig zijn.

03-04-2025 09:31

NeeI +107910

Ehhh Marciano???

03-04-2025 09:04

Bals +3771

Wakker worden Vink. Goed genoeg voor de eredivisie is niet hetzelfde als goed genoeg om in de CL te presteren. Creativiteit mag je bovendien niet separaat zien. Het is altijd gekoppeld aan andere kwaliteit. Je kunt wel creatief zijn met de inhoud van een Solex motortje, maar als je dan speelt tegen creativiteit met de inhoud van een Harley, ga je de bietenbrug op! Fitz-Jim, Hlynsson, Steur, Johnson, Mokio etc. zijn best creatief, maar hebben nog een Solx motortje.... (Taylor zou wel eens weggekocht kunnen worden).

03-04-2025 09:04

JoshuaSmits +9652

Fitz-Jim een Solx motortje? Je mag hem niet goed genoeg vinden, maar die claim is echt onzin. Fitz-Jim loopt bizar veel kilometers, zowel aanvallend als verdedigend.

03-04-2025 10:03

HendrikAjax +16866

Fitz-jim heeft misschien wel de grootste motor van het team

03-04-2025 10:08

Bals +3771

Fysieke inhoud schiet tekort

03-04-2025 13:24

Koningtoto +60595

Vink zegt dat we genoeg internationals hebben om attractief voetbal te spelen. Kan iemand mij het verband tussen international en creatief duiden alsjeblieft?

03-04-2025 08:52

Hebbendiekip +4827

En wat hebben we een internationals he! Echt allemaal basisspelers en bepalend, ohnee toch niet.

03-04-2025 11:24

Blava2 +154

Veerman is creatief......

03-04-2025 08:13

vandenhaas4 +15103

Raar van Vink om Ajax met FC Utrecht te vergelijken. Een betere selectie hebben dan Utrecht is niet waar Ajax naar streeft. Vergelijk de selectie met PSV of Feyenoord.

03-04-2025 08:07

De Stift +7093

Het is waar dat de selectie beter is dan soms wordt voorgespiegeld. Echter ontbreekt het aan de pure brille die nodig is om tegenstanders die verdedigend spelen de wil op te leggen. Daarvoor hebben we op het middenveld een creatieve spelmaker nodig. Berghuis is daarvoor te grillig, Bounida en Steur nog te jong. Fitz-Jim, Klaassen en Taylor zijn meer lopers. Op de flanken hetzelfde verhaal. Godts heeft de potentie, maar is nog effectief genoeg. Traore is te grillig: soms geniaal, soms vreselijk slecht. Als we op die drie posities deze zomer kunnen versterken, mogen we ook van Farioli volgend seizoen aan de bal dominant voetbal verwachten.

03-04-2025 07:44

de echte causio +2306

Wat is een creatieve speler? Is dat een speler die een steekpass kan geven, of een actie heeft, of de ruimtes goed kan gebruiken, of diepgang heeft met en zonder bal?
Het is een container begrip waar ik niets mee kan.

03-04-2025 07:30

Betuwe85 +20845

Zullen toch eerst moeten lozen anders zit je salaris hui al vol

03-04-2025 07:21

Francisco81 +4328

Had Mario het nog over Benfica uit?

03-04-2025 06:59

Hivajx +537

Als iedereen fit is heb je best een ok elftal voor de Eredivisie. Alleen daarachter gaat het wel snel naar beneden. Bij blessures, schorsingen e d. wordt je wel heel snel veel minder. Daarnaast hebben we denk ik nog iets te veel "redelijke" spelers. Voor nu logisch, maar om een stap te maken moet er gewoon meer kwaliteit komen.

03-04-2025 06:48

Jeugd +24871

Wat een gelul. Onze selectie zit vol met internationals. We hebben een top 3 selectie.
Alsof de rest van de eredivisie wel een bank heeft die allemaal gelijkwaardig zijn?
Iedereen wil meer kwaliteit maar je zult moeite genoeg hebben om de kwaliteit die weg gaat te vervangen.
Ik hoop vooral op meer creativiteit.

03-04-2025 06:59

Hebbendiekip +4827

Je lult uit je nek met je onze selectie zit vol internationals, noem ze maar op dan.
Geen Jeugd (u21) he, dat zou wel erg makkelijk zijn.

De enige A international met een basisplek is Sutalo. Oh en Traore, voor wat het waard is.

Voorderest hebben we wat bankzitters en jongens met potentie.

03-04-2025 11:30

KleineReus +6543

en Vink noemt wel 0 spelers om zijn mening kracht bij te zetten.....fact based as always

03-04-2025 05:19

Praagout +1304

Enige zinnige opmerking die ik las was of die 5 mio voor hem alleen of voor de hele staf is.

03-04-2025 01:22

Kryptonite +76957

Haha wat simpel weer. Dit noemen we in goed Nederlands post hoc ergo propter hoc, een onjuiste gevolgtrekking. Omdat Ajax kampioen wordt, zal de selectie ook wel goed genoeg zijn.

Nee jongens, de selectie herbergt nauwelijks creativiteit en is qua niveau ver verwijderd van die van PSV. Het enige c.q. grootste oorzakelijke verband tussen een eventueel kampioenschap en Ajax is Farioli.

03-04-2025 00:49

Praagout +1304

@ Kryptonite, mooi geschreven 'post hoc ergo propter hoc'.

03-04-2025 01:25

KleineReus +6543

In goed latijn bedoel je

03-04-2025 05:16

afca1985 +21424

Vink ziet dingen die er niet zijn.

03-04-2025 00:31

wijzijndebeste123 +164770

“'Ik heb er gewoon heel veel moeite mee dat men op dit moment doet alsof de Ajax-selectie geen creatieve spelers herbergt en eigenlijk niet anders kan dan heel gesloten spelen. Dat vind ik echt onzin, want er zitten best wel heel veel creatieve spelers in de selectie.”

“Best wel heel veel creatieve spelers.”
Best wel heel veel? Overtuigend, Marciano. Not. Onze creatieve spelers zijn juist op enkele vingers te tellen. Echt creatief zijn alleen Traore Godts Berghuis en Fitz Jim. Bounida en Steur komen nog flink tekort voor de basis. Traore en Godts hebben misschien 5-6 potjes goed gespeeld dit gehele seizoen en veel vaker belabberd. Fitz-Jim begon leuk maar is inmiddels al maandenlang zwaar ondermaats. Berghuis speelt n waardeloos seizoen. Taylor is n loper en niet creatief als in dat hij makkelijk bij zn tegenstander wegdraait en zo n overtal creeert. Of n geniale steekpass geeft. Hendo en Deef zijn ook verre van creatievelingen.

Marciano praat aantoonbare onzin en gaat mee id anti Farioli stemmingmakerij. Triest.

03-04-2025 00:11

Kreugerrand +840

Ga je toch corrigeren .
Hato , Taylor , Sutalo , Rosa , zijn zeker creatief denk zelfs Baas ook wel , deze spelers spelen wel makkelijk kort voetenwerk .

Henderson Klaassen Brobbey Weghorst Gaaei Regeer zijn de werkende spelers .

Voetbal gaat om eenheid en balans !

03-04-2025 18:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.