Ten Hag: 'Voel me soms net een bondscoach'

door Bart Veenstra 21

Ten Hag: 'Voel me soms net een bondscoach'

door Bart Veenstra 21

Laatst geüpdatet

Erik ten Hag heeft af en toe het idee dat hij geen clubcoach, maar een bondscoach is. Door het drukke wedstrijdschema van Ajax staan de trainingen bij de Amsterdamse club vaak in het teken van onderhouden, zo zegt de oefenmeester van Ajax in gesprek met het Algemeen Dagblad.

'Ik voel me soms net een bondscoach. Het is continu manoeuvreren tussen belastbaarheid en de race tegen de klok', zegt Ten Hag, die elke training waarop spelers wel belast kunnen worden goed wil gebruiken. 'Het is bouwen aan een ploeg, aan automatismen, maar het belangrijkste blijft dat spelers fris een wedstrijd in gaan', aldus de trainer, die daarvoor goed moet afwegen wat een speler fysiek en mentaal aankan. Zo hadden sommige spelers een kortere vakantie dan andere spelers. 'Per speler is het dus continu verschillend kijken en handelen. We monitoren alles, en dan is het zaak dat te combineren met het oog van de meester.'

Ten Hag merkt op dat spelers bij Ajax graag willen spelen. 'Maar je moet ze ook beschermen als dat moet en kan. Want ze moeten niet alleen nu of volgende week, maar ook in maart en april fit zijn. Dan worden de prijzen verdeeld', aldus de Ajax-trainer, die denkt dat zijn spelers nog niet topfit zijn. 'Dat zie ik bijvoorbeeld aan wat spelers in wedstrijden kunnen brengen', zegt Ten Hag, die dat door de zomerse toernooien logisch vindt. Wel ziet hij zijn spelers vooruitgang boeken. 'Op dat vlak heeft deze interlandperiode veel spelers goed gedaan. Dat merkte ik begin deze week op de training al bij de jongens, die al wel terug waren', doelt hij op het feit dat veel spelers van Ajax niet in actie kwamen tijdens de interlandperiode.

Lees meer over:
Plaats reactie

Kikke +54

wat weet Ten Hag er nou van om bondscoach te zijn, slaat werkelijk weer helemaal nergens op...

19-10-2019 13:23

Web +178830

Ten Hag is een top trainer, ben benieuwd hoe lang hij nog blijft

17-10-2019 16:56

AnsB +4

Ik zie hier veel mensen reageren op het feit dat Siem de Jong nog een rol speelt bij TH, als wisselspeler. Ikzelf was daar in eerste instantie ook verbaasd over, maar bij nader inzien begrijp ik het veel beter. Ik denk dat er twee redenen zijn.

1. Hoewel ik ook 10x liever een jeugdspeler kansen zie krijgen in het eerste, voegt TH de daad bij het woord door ze pas kansen te geven als zij verbetering laten zien op specifieke punten waar die betreffende jeugdspeler nog aan moet werken. De lat voor jeugdspelers moet immers hoger worden gelegd?! Dat kan door ze het signaal te geven dat talent alléén niet genoeg is om kansen te krijgen. Je moet ook laten zien dat je een echte prof bent door niet te teren op je talent ,maar door hard te werken aan álle facetten waarop je jezelf nog kunt verbeteren. Ik juich dit beleid van harte toe (al blijft mijn voetbalhart liever die jonge talenten aan het werk zien). Op de langere termijn is dit echter véél beter voor de jonge talenten, daar ben ik van overtuigd. En dan vertrouw ik maar op TH dat hij dit allemaal goed weet te managen.

2. Een fitte Siem de Jong kan met zijn ervaring, scorend vermogen, spelintelligentie en all round kwaliteiten nog best belangrijk zijn in hele specifieke situaties. Bij blessures sowieso, maar ook als het heel spannend is, b.v. als een wedstrijd op slot zit, Ajax niet voorstaat of gelijk staat en er wel gewonnen moet worden. Maar dan heeft De Jong wel een beetje wedstrijdritme nodig om die rol op zich te kúnnen nemen. Dat kan alleen in oefenwedstrijden en als wisselspeler in het eerste.

17-10-2019 11:36

Spitz +0

Daarbij weet je ook nooit wat er zich precies achter de coulissen afspeelt. Veltman is hetzelfde verhaal. Misschien zitten er wel transfers aan te komen naar het buitenland om nog een leuke transfersom te vangen.

17-10-2019 11:41

AlexIbarra +19293

Qua profiel is Siem wat we nu ff misten, een middenvelder met veel ervaring bij Ajax en rust aan de bal. Stel Donny en Martinez blesseren elkaar morgen bij een botsing op de training, dan is het fijn dat Siem evt. klaar is voor speeltijd.
Ook in zijn herstel is speeltijd in het eerste natuurlijk een belangrijke stap.

Maar ik zie Marin, Mazraoui, Eiting, Lang, Ekkelenkamp, Gravenberch, zelfs Labyad meer van waarde zijn op het middenveld dan Siem. Nu en zeker in de toekomst.
Tenzij Siem ineens een explosief stijgende lijn gaat vertonen in zijn prestaties, neem ik dus aan dat we hem niet meer dan een keer of 3 gaan zien dit seizoen.

17-10-2019 12:03

BillSplate +9718

Rust heeft ie zeker aan de bal. Hij is nog slomer dan Johnny van Beukering op z'n goeie dag in de Kuip.

17-10-2019 22:38

Schwalbino +11

Iedereen heeft het erover dat 'de lat voor jeugdspelers hoger gelegd moet worden'. Lag die lat dan enkele seizoenen geleden te laag? Toen debuteerden spelers als De Ligt, Van De Beek, Neres, De Jong en Onana. Allemaal spelers die binnen een paar seizoenen doorgroeiden tot de sterkhouders die ze vorig seizoen waren.

17-10-2019 12:50

Siemmie +2161

Punt is dat het niveau in Ajax 1 de afgelopen 2 jaar zo erg omhoog is gegaan, dat het niveau van de jeugdspelers die willen doorbreken ook omhoog moet, anders redden ze het niet (logisch). Gezien het lagere niveau van Ajax 1 enkele seizoenen geleden, was de lat voor jeugdspelers toen ook lager. Dat is toch logisch, of niet? Je moet het niveau van de jeugdspelers vergelijken met het niveau van het eerste.

17-10-2019 14:07

Schwalbino +11

De topteams onder Cruijff en van Gaal lieten jonge talenten debuteren die nog geen sterkhouders waren. Dat was ook het plan onder de fluwelen revolutie namelijk dat je een mix moest hebben van jong talent en routiniers.

Dat laatste heeft iedereen als een vette, groene snotbal weggeslikt.

17-10-2019 15:28

waayop +882

El Ghazi, Riedewald, Bazoer. Die krikten het niveau van het eerste niet omhoog.

17-10-2019 17:09

AnsB +4

Het basis niveau dat Ajax destijds had lag simpelweg lager dan het basisniveau dat Ajax nu heeft. Daarom moet de lat voor de jeugd ook omhoog.

17-10-2019 17:54

Hagmag +9

Met alle respect voor Siem, maar hij gaat voor ons geen potten meer breken. Gun een jong talent speelminuten in Ajax-1. Dat is voor hen de "kers" op de taart, daar hebben ze alles voor gelaten.
Die moeten nog veel leren en dat kan dan op die momenten als Siem heen en weer gaat lopen op het veld. Siem kan dan wel belangrijk zijn in de kleedkamer, heeft ons de 3e ster bezorgd, waar ik hem tot vandaag nog dankbaar voor ben. Maar Siem moet ook kunnen begrijpen dat hij zijn niveau niet meer aan gaat tikken. Veel respect voor Siem, was geen wereld talent maar is ozooo belangrijk geweest voor Ajax.
Ik gun hem dan ook een overweldigend afscheid.

17-10-2019 11:17

Knalpot +3625

Dat 'gunnen' gaat altijd een beetje kriebelen bij mij. Wellicht bij gebrek aan beter maar in het verleden werd er vaak gegund waardoor jongens als de Sa en Koppers etc. ook in Ajax 1 kwamen. Hou ze maar hongerig zodat ze nog meer uit zichzelf persen om beter te worden, de voetbalpyramide is hard zo is het nu eenmaal maar je moet geen spelers gaan belonen omdat ze al zolang hun best doen, ze moeten het verdiend en afgedwongen hebben.

17-10-2019 14:07

Simon1 +2959

Zolang Ten Hag Siem de Jong blijft gebruiken hoeft hij zich geen bondscoach te voelen.

Maar zonder dollen, hij heeft wel gelijk. Spelers moeten er staan en het is abnormaal hoe vol het rooster is van voetballers.

17-10-2019 09:57

Luck76 +2960

Het valt me op dat, sinds TH coach is, er heel weinig blessures zijn. Dat was onder Frank de Boer wel anders. Zal het toch aan de intensiteit vd trainingen liggen? Ik kan me herinneren dat, toen TH net begon, de trainingen een stuk langer duurden dan de speles gewend waren.

17-10-2019 09:52

JariHeijden +5606

Klopt. En het uithoudingsvermogen is daarnaast groter dan onder Bosz. Dat doet ie goed.

17-10-2019 10:01

Lazell +17005

Nee, denk dat TH veel intenser traint dan De Boer. Denk dat het hem in het monitoren ligt, waardoor het moment dat ze rust moeten krijgen inzichtelijk wordt. En met zo'n brede selectie kan je makkelijker een spelertje rust geven, dan de selectie van Frank.

17-10-2019 12:50

altijdwelwat +7

Blij met Ten Hag als trainer , maar hoe kan je met het oog van de meester Siem de Jong brengen ?

17-10-2019 08:00

ETM +3

Je hebt een meesters oog nodig om dat te kunnen zien ;)

17-10-2019 08:49

gi0vanni +7309

Wat druk op de jongens om het te laten zien. Anders worden ze vervangen door Siem. :d

17-10-2019 09:10

Markopantelic007 +3893

Liever Siem dan Dolberg met z'n klokkie

17-10-2019 09:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.