Ten Hag vergelijkt Ajaxselecties: 'Bewustzijn is groter dan in 2019'

door Terrence Riepma 25

Bron NU.nl

Ten Hag vergelijkt Ajaxselecties: 'Bewustzijn is groter dan in 2019'

door Terrence Riepma 25

Bron NU.nl

Laatst geüpdatet

Erik ten Hag denkt dat het bewustzijn van de huidige Ajaxselectie groter is dan in het seizoen 2019-2020. Toen wist Ajax eveneens zes punten uit de eerste twee Champions League-wedstrijden te behalen, maar ging het in het slot van de groepsfase fout met verliespartijen tegen Chelsea en Valencia FC.

De trainer vertelt tegen NU.nl dat hij dan ook van mening is dat de kans dat het dit jaar opnieuw fout gaat zeer klein is: 'Als ik naar mijn ploeg kijk, dan heb ik sterk het idee dat het bewustzijn groter is dan in 2019. We zijn volwassener geworden, weten beter hoe met deze situatie om te gaan.'

'Destijds ging het thuis in de laatste vijf minuten mis tegen Chelsea', kijkt Ten Hag terug. Ajax stond tijdens de thuiswedstrijd lang op 0-0, maar dankzij een goal van Michy Batshuayi werd het nog 0-1. 'We hadden daar een gelijkspel moeten koesteren, maar deden dat niet', gaat Ten Hag verder. 'Ik denk dat die volwassenheid er nu wél in zit. We gaan het zien tegen Borussia Dortmund, dat is denk ik de sterkste tegenstander in deze groep.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax34 +4064

We zullen het gaan zien beide tegenstanders waren zwaar gehavend. En ook vandaag zie je bij Man United- Villareal., Villareal veel beter 3 of 4× moeten scoren echt de beste kansen en toch verliezen met 2-1. Tegen Dortmund moet je minimaal 1×winnen Dan zit er wat minder druk op de laatste 2 wedstrijden. Want Sporting P en Besiktas zullen de laatse wedstrijden een stuk beter zijn als wat ze nu hebben laten zien.

29-09-2021 23:28

fc Barcelona_ke +19255

Niet te vroeg juichen
In 2019 hadde we ook eerst twee potjes gewonnen (lille en valencia). We dachten toen ook dat we gaan 90 procent al door. Op de laatst speeldag ging mis tegen valencia.
Dus tegen dortmund kunnen we zeker minimaal 3 punten over 2 wedstrijden pakken

29-09-2021 18:16

Wamberto +2968

Met minimaal 2 ben je er ook wel. Zeker als Besiktas en Sporting twee keer gelijkspelen tegen elkaar.

29-09-2021 21:27

AFCA020! +6128

Grote verschil is natuurlijk wel met toen, dat de huidige stand 6-6-0-0 is.
In 19/20 won Ajax weliswaar 2x, maar omdat Valencia van Chelsea won en Chelsea op hun beurt weer van Lille, was de stand na 2 speelronde destijds 6-3-3-0. Dat is toch een stuk gevaarlijker

30-09-2021 12:24

Web +178830

Hoe je het ook wil zien
Als het zo makkelijk gaat als gisteren en twee weken geleden
Binnen 30 minuten de wedstrijden beslissen
Raak je de focus onbedoeld wat kwijt, en ga je het ongemerkt iets makkelijker op nemen
Dat is zeer menselijk

Tegen Dortmund ben ik daar niet bang voor
Daar ga je wel de focus vasthouden, bij die ploeg overkomt het je niet
Want dan heb je niet de wedstrijd in 30 minuten beslist

De grootste fout zou zijn om achter uit te lopen
Dat kan Ajax helemaal niet
Op dezelfde manier als gisteren
Vol de druk er op
Ajax zal ook als ze als angsthazen spelen, met de rem er op, kansen weg geven
Een beetje geluk hebben dat je ze nu wel afmaakt
Dan maar 5-3

Uit zou ik met Tadic in de spits gaan spelen
Daramy/ Neres en Antony op de vleugels
Daar ga je ruimte krijgen

29-09-2021 15:51

Krullen +8061

Met name het centrale duo van Dortmund is kwetsbaar. Denk inderdaad dat een Tadic daar ideaal voor is. Die kan dan gaten trekken waar Daramy, Antony en Berghuis met snelheid gevaar kunnen stichten.

29-09-2021 16:05

AFCAjax +17839

We hebben alleen nog tegen de lamme en de blinde gespeeld (rechterrijtje clubs) en sporting en besiktas zeker ook met de blessures is europees gezien gewoon lamme en de blinde. Het ziet er goed uit kwa onze selectie, maar Pasveer heeft nog nagenoeg niks te doen gehad en de enkele keren dat ie wat moest doen zag ie er doorgaans niet goed uit. Als je straks tegen sterkere ploegen komt te spelen, zeker in de CL, maar ook in de eredivisie zal de tegenstander geheid vaker op doel schieten.
in 2018/2019 zijn we vaak gered door onana die vrij veel werk heeft moeten verrichten, als we dat soort kansen met Pasveer tegen gaan krijgen dan ziet het er niet goed uit denk ik. En laat even duidelijk zijn die onana hoef ik nooit meer in een Ajax shirt te zien, maar breng Gorter gewoon. die kan het onmogelijk slechter doen dan Pasveer en van banken word hij ook niet beter.

Ik denk dat ten Hag bang is om Pasveer een mentale klap te geven ofzo, zeker nu we nagenoeg geen doelpunten tegenkrijgen heeft hij geen excuses, maar dat is niet de verdiensten van Pasveer. ik denk dat ten Hag hoopt dat de Steek snel fit is en dat die het beduidend beter doet omdat ie hem kan opstellen zonder die mentale klap te geven, maar daar heb ik ook niet bijzonder veel vertrouwen in op CL niveau.

Pasveer is onze bottleneck.

29-09-2021 14:34

Turbo +42112

Hmm. Ik schrok wel een een beetje van de desorganisatie bij de 2 kansen van Besiktas. 2e helft zakte het niveau ook té ver weg. Daarom ben ik benieuwd naar de dubbel tegen Dortmund en PSV-thuis in Oktober. Denk dat we die 3 wedstrijden af moeten wachten voordat we het niveau van dit Ajax écht in kunnen schatten. Het zit ons qua weerstand niet tegen. Sporting dat haar 2 belangrijkste spelers mist, Besiktas dat een half elftal mist, eenvoudige start in de Eredvisie. Het loopt lekker, maar ik wacht de hogere weerstand en de keuzes van TH met een fitte selectie nog even af.

29-09-2021 12:38

soewares +2504

Bijna elk team krijgt wel een kans of 2 in de wedstrijd. En zelfs dan is er geen man overboord zolang de aanvallers ook maar 10% effectiever zijn

29-09-2021 13:45

Turbo +42112

Gaat me vooral om de manier waarop. Het zag er verdedigend effe totaal niet uit.

Voor het resultaat tegen Besiktas maakte het inderdaad niets uit. Wij waren een maatje te groot en hadden minimaal 4 goals moeten maken.

29-09-2021 14:34

S.Ajacied +5201

Precies, Ajax is nog niet echt getest dit seizoen.

29-09-2021 13:50

Ans B +19983

Ik schrok met je mee, maar ik denk dat het vooral een concentratie-ding is geweest. Dat krijg je eerder als je oppermachtig bent (in de eerste helft was het machtsvertoon gigantisch). Bovendien vergde het spel in de eerste helft ook een hele grote dosis focus en concentratie vanwege de compacte verdediging en het kleine speelveld. Dan verslap je in combinatie met die oppermachtigheid sneller.

De hele ploeg zakte in qua concentratie en focus. Veel slordigheden, minder tactische discipline.
Dat zal tegen sterke tegenstanders heel anders zijn. Dat is geen garantie voor foutloos spel, maar wel een goede voorwaarde.

29-09-2021 14:02

Ajax27 +19221

2019-2020... heeft niets met bewustzijn te maken. We zijn gewoon 2 keer flink genaaid door de UEFA tegen Chelsea en niets anders. Chelsea moest en zou doorgaan naar de volgende ronde. Vergeet die 2 wedstrijden nooit meer, man man man wat een arbitraire beslissingen... erg slecht! Anders waren we gewoon door geweest naar de volgende ronde.

Maar, dit team is wel verder dan het team van 2019-2020 en we hebben meer kwaliteit/smaken met een fitte Kudus erbij, Daramy, Haller en uiteraard Berghuis. En, de puzzel is al sneller gelegd dan andere jaren. Opgeteld wel een aantal zaken die nu beter zijn dan 2 seizoenen geleden.

29-09-2021 12:14

Ajaxplan +528

Tel daarbij op dat Dortmund ook wint van Sporting en Besiktas waar Chelsea dat niet deed en zo doende ieder team veel punten had

29-09-2021 12:50

RuffRhythim +24837

Dat we genaaid werden door de scheids was duidelijk, maar godsamme, wat was Ajax toen naïef in die uitwedstrijd zeg!

Je gaat daar met een 1-3 stand de rust in. Je begint de tweede helft met een verschrikkelijk aandringend Chelsea. De 2-3 zat eerder in de lucht dan de 1-4, maar Ajax maakt toch die 1-4, wat gewoon de beslissing toen had moeten zijn. Dat moest gewoon voor Chelsea de mentale genadeklap zijn.

Maar wat deed Ajax? Ze bleven aanvallend voetballen waarin ze op zoek gingen naar de 1-5. Ik verklaarde Ajax daar echt voor gek. Was 1-4 niet genoeg ofzo? Voor mij in ieder geval wel hoor.

Het liep allemaal anders, dat weten we. Maar los daarvan had Ajax na die 1-4 zo'n dik slot op die poort moeten doen dat je er naar van werd.

29-09-2021 13:33

Ajax27 +19221

Ach.. naïef, dat geleuter kan ik weinig mee.
Met datzelfde 'naïeve' spel loop je een jaar daarvoor over Real Madrid heen en kijkt de hele wereld met open mond naar het geweldige Ajax.

Natuurlijk, 1-4 mag je nooit meer weggeven, maar in de 70e minuut ofzo met een 2-4 stand voor 2 verschillende overtredingen 2 rode kaarten en een penalty geven.... dat was gewoon echt slecht!

30-09-2021 11:57

Schip +23576

Heeft weinig met bewustzijn te maken. Dat is hooguit een gevolg. De opbouw ontbrak vrijwel volledig in die ploeg met Martinez en Alvarez, die echt twee klassen minder en trager was dan nu en alles achteruit speelde, op het middenveld. Pas toen Donny op 6 kwam, was er weer opbouw en voetbal vanuit de as.

Dat seizoen werd er puur geparasiteerd op de geniale momenten van Ziyech en de fantoomgoals van Promes. Het verraste iedereen dat Ajax daar resultaat mee wist te boeken. Tegen Chelsea werd goed gespeeld uit, verder was het redelijk geflatteerd aan uitslagen. Hoewel ook weer niet onverdiend. Maar de huidige ploeg domineert uit tegen Sporting, die ploeg werd deels gedomineerd door Valencia, maar won wel.

Echt geen vergelijk. Gelukkig maar. Nu zit er weer voetbal in alle linies. En hoe. Blijft toch de kracht van Ajax.

29-09-2021 11:10

Ajaxadam1 +31670

In 18/19 hadden we ook hele slechte fases met verliezen tegen Fey, Heracles etcetra. De ploeg van vorig seizoen was veel stabieler en volwassener, ook dit seizoen zijn ze heel volwassen en ik zie ze niet zo snel verslappen. Althans, ik hoop het.

29-09-2021 10:06

Barric +771

Precies, daarom is de uitspraak van Van Hooijdonk dat ie het gevoel heeft dat ze de finale kunnen halen helemaal niet zo gek. Misschien is dit elftal wel verder en evenwichtiger dan het team uit 18/19. Bovendien verwacht ik niet dat Barcelona en/of Real Madrid de komende jaren mee gaan doen om de prijzen. Paris St Germain is een groep individualisten maar geen team. Het zal mijn inziens gaan tussen Liverpool, Chelsea, Manchester City en Bayern Munchen met Ajax als gevaarlijke outsider!!

29-09-2021 10:30

PuurGeluk +4810

Vlak Sheriff niet uit

29-09-2021 10:34

Barric +771

Haha, nee klopt!

29-09-2021 10:39

renatevandergijp +13

Ajax moet zich eerst laten zien tegen Dortmund! Dat is de eerste test. Ploegen als Milan zijn ook beter dan wat Ajax nu in de poule heeft

29-09-2021 11:13

RuffRhythim +24837

Kom op man, die uitspraak van vHooijdonk was volkomen belachelijk en daar gaan nu allerlei journalisten mee aan de haal wat nu alleen maar gezeik oplevert. En dan wordt het door het journaille en analisten ook nog eens zo gebracht alsof het lijkt dat Ajax dat nota bene zelf gezegd zou hebben.

29-09-2021 11:17

Ajaxadam1 +31670

Ja vind dat een onzin uitspraak. Gelukkig hebben we denk ik wel een selectie die er denk ik niet van beinvloed raakt.

29-09-2021 12:34
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.