Systeem-debat: Ajax in aanvallend 3-4-3

door BvdPloeg 16

Systeem-debat: Ajax in aanvallend 3-4-3

door BvdPloeg 16

Laatst geüpdatet

Er zijn weinig mensen die op dit moment in de schoenen willen staan van Marcel Keizer. De coach van Ajax liep met zijn ploeg Europees voetbal mis en moet daarom dit seizoen meer dan ooit kampioen worden. Om dat voor elkaar te krijgen, is Keizer nog op zoek naar de ideale formatie. Vanwege de recente discussie over of Dolberg én Huntelaar samen in de punt moeten spelen, sprak Ajax Showtime met vier experts, die allemaal hun licht laten schijnen op één formatie. 3-4-3, 4-3-3, 4-4-2, 3-5-2? In deel 2 Aad de Mos, die sinds de wedstrijden tegen Rosenborg en VVV Venlo vol inzet op 3-4-3.

De analist was commentator bij de wedstrijd tussen Rosenborg en Ajax en ondanks de slechte uitkomst raakte hij enthousiast over de tweede helft. Keizer bracht Huntelaar en samen met Dolberg en daar achter Donny van de Beek en Hakim Ziyech creëerde Ajax kans op kans. ‘De beste formatie ontstaat bij toeval en onderweg’, vertelt hij erover. ‘Dat kwartje had ook in de voorbereiding kunnen vallen, maar dat je voorrondes in Europa moest spelen, was eigenlijk een vergiftigd geschenk.’

Keizer koos voor de zekerheid van vorig seizoen, waardoor een ultra-aanvallende 3-4-3 pas een beetje tegen Rosenborg in de tweede helft en helemaal in de uitwedstrijd tegen VVV vorm kreeg. ‘Als je kampioen was geworden en je was direct geplaatst, dan was het kwartje misschien al wel in de voorbereiding gevallen. Nu viel die tijdens de wedstrijden tegen Rosenborg en VVV. Ik denk dat Keizer tijdens de interlandperiode genoeg tijd heeft gehad om te oefenen’, kijkt De Mos alvast vooruit naar de thuiswedstrijd tegen PEC Zwolle.


De opstelling van De Mos, met De Jong als libero en Neres en Younes op de flanken.


Voordelen van 3-4-3 met Dolberg

‘Het is niet alleen maar Dolberg en Huntelaar, je moet de spelers op de goede plaats zetten, zodat je een geoliede machine krijgt’, stelt de oud-trainer van Ajax meteen vast als het over een systeem met Dolberg én Huntelaar gaat. ‘Iedereen speelt in deze 3-4-3 in balbezit in een positie waar hij zijn ei kwijt kan. Met deze formatie kun je domineren, omdat het middenveld heel sterk is. Natuurlijk kan het ook tegen Feyenoord en PSV. Je domineert de wedstrijd met een extra mannetje op het middenveld en Veltman, De Ligt en Wöber kunnen makkelijk met die ruimtes in de rug spelen.’

De Mos heeft het helder voor ogen: ‘Huntelaar en Dolberg kunnen afwisselen. Je kunt bijvoorbeeld ook twintig minuten met Huntelaar op tien spelen, dan weet de tegenstander ook niet wie er in de punt komt. Dat is prettig en als één van de twee op is, dan zet je Siem de Jong erbij. Keizer is wel een vaardig iemand die dit wel zou durven. Hij heeft een beetje geluk nodig dat alles in de plooi valt en dat hij punten gaat pakken, dan komt het vertrouwen vanzelf.’

Dat vertrouwen moet verder worden opgedaan tijdens de vele trainingssessies die Ajax door de Europese uitschakeling heeft. ‘Als de tegenstander met drie aanvallers speelt, kan Frenkie de Jong voor of naast De Ligt gaan spelen, dat moet hij zelf uitzoeken. Ik zou willen dat Ajax de wedstrijd domineert en dan moet de tegenstander zich aanpassen. Dat is geen pretje voor de tegenstander, met een De Jong die steeds inschuift. Als je dat wil bestrijden, ben je verplicht om vier middenvelders op te stellen en als je de drie spitsen bij Ajax wil bestrijden, moet je met vier verdedigers spelen. Dan kom ik al snel uit op twee overgebleven spitsen bij de tegenpartij en dan heb je aan drie verdedigers bij Ajax genoeg. Ajax dwingt de tegenstander zo tot nadenken en speelt zelf zijn eigen spel.’

Nog een voordeel is de positie van de buitenspelers in deze 3-4-3. De Mos kiest voor David Neres en Amin Younes op rechts en links. Zij spelen iets meer naar binnen, zodat de vele middenvelders in de gaten kunnen duiken. ‘Buitenspelers die naar binnen komen, dat moet. Buitenspelers met het krijt op de schoenen, dat is echt ouderwets. Daardoor speelde Traoré in het begin bij Ajax ook zo slecht, omdat hij dat moest van Bosz. Hij is zijn eigen plan gaan trekken en daarna werd hij de sterkste schakel toen hij naar binnen kwam. Internationaal zijn echte buitenspelers ook allang achterhaald. De Duitsers spelen al niet meer zo, Napoli speelt niet meer zo en Barcelona speelt niet meer zo. Er moeten mensen kómen op die posities, zoals Van de Beek en Ziyech.’

Nadelen van deze 3-4-3
Volgens De Mos zijn er weinig nadelen als je het 3-4-3-systeem goed uitvoert in de Eredivisie. Willem Weijs, vrijdag aan het woord over 4-3-3, heeft juist wel zijn bedenkingen. ‘Het grote probleem is dat je in 3-4-3 met grote ruimtes speelt achterin en ik vraag me af of je dat moet willen met een Veltman, Dijks, maar ook Viergever en Wöber. Ik heb er mijn bedenkingen bij. De verdediging van Ajax heeft de laatste weken laten zien dat het kwetsbaar is en als je die dan ook nog eens in grote ruimtes gaat zetten, dan moet je je afvragen of dat op dit moment past bij de kwaliteiten die de spelers hebben’, aldus de oud-jeugdtrainer van Ajax, die inmiddels werkzaam is bij NAC Breda.

Weijs vertelt ook: ‘Ik zou nu nooit experimenteren met 3-4-3, omdat je dicht tegen een crisis aan zit. Als je nu 3-4-3 gaat spelen en je gaat daarmee niet de resultaten boeken, dan breekt gewoon de pleuris uit. Je kunt nu zeggen dat het seizoen niet geslaagd is, maar de fans eisen wel meer dan ooit een prijs. Je zou het kunnen doen als je ver achter staat of ver voor in de competitie, maar ik denk niet dat de Eredivisie in die fase gaat belanden. PSV en Ajax zullen gelijkwaardig zijn en Feyenoord gaat door de Europese wedstrijden wel wat laten liggen.’

De Mos is het niet eens met de stelling dat de verdediging kwetsbaar wordt als Ajax gaat spelen zoals hij graag zou zien. ‘Je moet zorgen dat je bij de omschakeling niet individueel druk gaat zetten, maar met groepen samen. Met het versterkte middenveld kun je druk op de bal zetten en Dolberg en Huntelaar kunnen direct druk zetten op de twee centrale verdedigers. Daarmee breng je iedere Eredivisie-ploeg in de problemen. De lange bal is geen probleem, want Veltman, De Ligt en Wöber zijn sterk in de lucht. Het is een kwestie van veel doen en gevoel krijgen. Als Keizer eruit is, dan moet hij er ook dagelijks op gaan trainen, met elf tegen elf. Je moet wedstrijden spelen en jezelf verbeteren.’

Meer 'Systeem-debat':
Deel 1: Ajax met twee spitsen
Deel 3: Ajax 'gewoon' in 4-3-3

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: B.vanderploeg@ajaxshowtime.com)

Speel je graag met de kerstboom van Adriaanse? Speel dit voetbal-spel.

Lees meer over:
Plaats reactie

zuidzuid +0

Zonder goede voorzetten heb je hier niks aan. Kijk naar de 1-0 bij vvv. Ze weten allebei te staan bij de afvallende bal. Dat is de kracht. Probeer cerny dus eens op links of neres. Of laat sinkgraven s oefenen met dijks op voorzetten.

07-09-2017 19:51

S_020 +4104

Zonder (opkomende) backs moet je buitenspelers aan de goeie kant zetten (links op links en rechts op rechts) om het breed te houden. Zelfs dan vraag ik het me af tegen een dubbele dekking..

07-09-2017 16:19

Bouke +0

vind het wel een "beest"opstelling, alleen weet ik niet hoe snel die Wober is ... en als Veldman weer eens verzaakt moet Oreguela daar straks staan ... denk dat we dan veel wedstrijden met 4-2 of zo gaan winnen ...en wat doe je als je achterkomt ? Veel aanvallender kan het niet zo .. denk dat Keizer gewoon 4-3-3 gaat beginnen en bij 0-0 of 0-1 achter pas KJH en Dolberg samen laat spelen .. als je nu ook nog punten laat liggen in de eredivisie ... wel spannend allemaal en heb zin in zaterdag !

07-09-2017 14:50

Rockpotje +9603

Zolang Sinkgraven geblesseerd is kan je het team moeilijk verzwakken met dit systeem. Een extra middenvelder voegt veel meer toe aan de opbouw en het drukzetten dan Dijks. En als Viergever op links staat speel je in feite met vier centrale verdedigers en mis je sowieso diepgang en snelheid aan de zijkanten.

Als Sinkgraven weer terug is kan je zelfs tijdens de wedstrijd van systeem veranderen door hem naar linksmid door te schuiven. Als de spelers beide systemen beheersen kan dat een enorm wapen zijn.

Kortom ik zie alleen maar voordelen.

07-09-2017 14:03

ajaxinho +13

100% mee eens!

We hebben er de spelers voor.

07-09-2017 15:44

ajaxinho +13

Gezien de technische en tactische (talentvolle) middenvelders die we hebben,
is dit de ideale formatie.

Hier had vorig jaar al op getraind moeten worden.
Eigenlijk moet elke trainer van Ajax deze formatie kunnen toepassen.
Waarom met 4 verdedigers spelen als de tegenstander zich ingraaft?

Het schaduwelftal zal zijn:
VLeer;
Viergever/Dijks, Bergsma, Zeefuik/Orejuela;
Eiting, Sinkgraven, Schöne, Siem;
Kluivert, Cassierra, Cerny

Een bijkomstig voordeel is dat Jong Ajax ook met een 10 speelt.
Flemming achter Cassierra.

07-09-2017 13:43

ajaxinho +13

Ik bedoel dus aanvallen met twee 'aanvallers' minder.
Het opstellen van aanvallende backs is inderdaad de oplossing.

Dan zou ik wel overstappen naar twee controlerende middenvelders.
Die de gaten van de backs kunnen opvullen.

Maar dan wordt het lastiger om te switchen naar 433.
Want dan moet je je backs wisselen.

Het maakt eigenlijk niet uit met welke systeem we spelen.
Ik geloof dat onze spelers er samen iets moois van maken.

07-09-2017 15:38

ram +7283

Ach ja... Veel mensen begrijpen het gewoon niet. Ze denken dat 532 altijd lelijk countervoetbal is, dat 3-4-3 altijd aanvallender is dan 4-3-3, enzovoorts.

Voor de mensen die meelezen: de werking van iedere tactiek hangt af van de poppetjes die je opstelt, de samenwerking tussen de poppetjes en de instelling/inzet.

Ook denken veel mensen dat een tactiek hetzelfde is bij balbezit en bij balbezit van de tegenstander. Ook een vrij bizarre misvatting. Wij spelen in balbezit vaak 2-3-2-3, bijvoorbeeld. Of zelfs 2-2-3-3 als één van de backs hard doorstoomt.

Ik vind dat we 'gewoon' 4-3-3 moeten aanhouden met deze spelers. Eventueel met Dolberg hangend op rechts en rondom Huntelaar in een vrije rol waardoor de rechterflank openblijft voor Orejuela en incidenteel Dolberg, Ziyech of Van de Beek.

Sowieso moet het spel véél dynamischer. Meer positiewisselingen. Sinkgraven/Viergever zie ik graag regelmatig, bij balbezit, in het middenveld komen terwijl Orejuela echt veel moet opstomen; zowel binnendoor als buitenom. Anderen moeten gaten dan enigszins opvullen. Van de Beek of Ziyech moeten vaker rondom de spits komen. En zo zijn er nog een aantal loopacties/positiewisselingen waaraan je kunt denken.

07-09-2017 20:12

ajaxinho +13

Wat bazel je nou?!

Lees m'n reactie voordat je reageert.

08-09-2017 12:46

milan-jantje +2838

Ik zou weleens willen weten hoe het zal gaan als we een coach hebben als een type Simeone kijken wat er dan gebeurd met Bergkamp en Spijkerman.

07-09-2017 12:32

ram +7283

Al spelen we 5-4-1... boeit mij niet. Je kunt op allerlei manier aanvallend en attractief spelen.

Maar ik denk niet dat dit systeem verstandig is; verdedigend veel te kwetsbaar. Ook zou ik wel een plekje inbouwen voor je nieuwe aankoop Orejuela. Lijkt me een goede versterking.

07-09-2017 11:56

johnnydc +0

Voor iedereen die zegt dat je bij Ajax het systeem niet mag veranderen, Ajax staat niet voor 4-3-3.

Ajax staat voor
- vleugelspel
- innovatie
- veel jeugdspelers
- jonge spelers inpassen
- aanvallend en attractief spel

Met rijkaard libero die steeds inschoof speelde van Gaal destijds ook een soort 3-4-3. Het is maar net hoe je het invult!
Tenzij Orojuela en Sinkgraven ineens toppers zijn die ons elke week vermaken zou ik zeker nadenken over een defensie met 3 stoppers.
Veltman als back is DRAMA

Overigs speelt Veltman in mijn optiek altijd omdat hij precies doet wat de trainer vraagt qua positiespel, druk zetten, knijpen etc. Luistert goed. Minpuntje is dat ie steeds verliest als het er op aan komt, maar blijkbaar ziet de trainer dat steeds niet (zowel de Boer, Bosz als Keizer kiezen voor hem...)

07-09-2017 11:43

johnd +6

Ajax staat voor vleugelspitsen, niet voor 4-3-3 idd.

07-09-2017 11:53

milan-jantje +2838

Doet Veltman wat de trainer vraagt of wat Bergkamp en Spijkerman vragen. Hadden super goede coach met Bosz spel in tijden weer om te genieten. Die moest weg van knabbel en babbel en nu hebben we met Keizer toch gewoon iemand die het poppetje met touwtjes is van die beide heren.

07-09-2017 12:29

Ferd +38581

juist omdat De Boer, Bosz, Keizer maar ook Blind, Grim en Hiddink voor hem kozen, zou het dan niet zo kunnen zijn dat juist JIJ het niet goed ziet?

08-09-2017 04:34

Robinjo1988 +1

Die Aad duikt werkelijk overal op he. Je ontkomt er niet aan om die onzin van hem te lezen.

Dolberg op 10 werkt niet. Gewoon lekker in de spits zetten. Daarnaast zie ik toch liever dat Ajax met (aanvallende) backs speelt. Dat komt de opbouw en de aanval ten goede. Zo heeft Ajax altijd gespeeld. Het werkt alleen niet zo goed als je speelt met Dijks en Veltman.

07-09-2017 11:38

Bjorn2321 +2066

Omdat we toch geen goede backs hebben is 3-4-3 met 3 verdedigers die zich in eerste instantie reichten op verdedigen niet zo heel slecht. Heb alleen wel mijn bedenkingen in de omschakeling bij de 4 voorste spelers (misschien Neres uitgezonderd).

07-09-2017 09:32

FT`S +0

Orejuela voor Veltman en Kluivert voor Younes, Dan wil ik dit wel eens zien hoor!

07-09-2017 09:31

altijdwelwat +7

Aad is een oude zelfmoord commando, dit systeem kan je alleen spelen tegen de onderste 4 ploegen en tegen amateurs in het begin van de KNVB beker. Deze 3 achterin zijn veel te traag om zo te kunnen voetballen. En van dit middenveld schakelt alleen van de Beek echt om bij balverlies....Ziyech en Dolberg zijn te passief bij balverlies en de Jong heeft (voorlopig nog) moeite met lopende mensen vanuit zijn rug. Mag ik zo vrij zijn Aad een advies te geven, stop ermee Aad het word gênant.

07-09-2017 09:25

AIR-S +32

Dus we gaan de jeugd opleiden in 4-3-3 systemen, om ze na 9 jaar Ajax jeugd in te passen in een 3-4-3 systeem....

Waarom speelt Ajax al sinds heugenis 4-3-3 en moet dat NU oppeens anders onder een onervaren trainer?

07-09-2017 09:20

RuffRhythim +24837

In de 90-er jaren speelden we ook 3-4-3, precies in dat systeem wat hierboven staat (kan de namen van toen zo invullen).
Dat ging volgens mij toen best aardig kan ik mij herrineren ;-)

Maar of we daar nu de spelers voor hebben? En kan het tactisch wel?
Ik denk het (nog) niet. De wereld en spelopvattingen zijn veranderd, en de spelers dus ook...

07-09-2017 09:53

waayop +882

Omdat star vasthouden aan een systeem achterhaald is. Je moet de kwaliteiten die je in de selectie hebt zo optimaal mogelijk benutten en daar je spel op aanpassen.

07-09-2017 10:15

Ferd +38581

"sinds heugenis" is relatief, in de gouden jaren 70 speelde Ajax geen 4-3-3.

08-09-2017 04:36

AltijdGelijk +1

Je kan alleen met 3 verdedigers spelen als ze individueel ijzersterk zijn.

07-09-2017 09:15

GutiHaz +0

Volgens mij gaat de Mos aan 2 belangrijke punten voorbij;
- Ziyech en v.d. Beek gaan niet over de buitenspelers heen daar zijn het totaal de spelers niet voor. Die zoeken van nature wat meer het centrum op (v.d. Beek nog meer dan Ziyech) waardoor je het voor je zelf ongelooflijk smal en statisch maakt.

- Als de middenvelders aan de buitenkant er wel overheen gaan heb je een probleem in je restverdediging. Dan krijg je namelijk 4 man achter de bal met een open middenveld. Bij een directe lange bal na balverlies heb je een probleem met het winnen van de 2e bal omdat het gat tussen defensie en middenveld te groot word (hoe hoog je ook speelt) wat je enorm kwetsbaar maakt.

Conclusie het spel wordt statisch of je wordt verdedigende enorm kwetsbaar in de omschakeling.

07-09-2017 08:54

milan-jantje +2838

Kunnen we ook een debat krijgen over Bergkamp en Spijkerman eruit. Daar zijn we meer bij gebaat dan praten over opstellingen of manieren van spelen. Op dit moment maakt de opstelling niet uit want er moet gespeeld worden op de manier van de bovengenoemde 2 heren.

07-09-2017 08:50

kleinedraaicirkel +0

Als ik jullie was zou ik deze "serie" straks lekker omzetten in een online download (natuurlijk helemaal netjes oogemaakt etc) waar we €2.50 voor dokken. De tijd die jullie hier in steken verdient meer dan alleen een opbrengst van advertenties op de site.

07-09-2017 08:31

AFCA. +3283

Opzich wel een aardig systeem. Qua drukzetten lijkt het mij makkelijker aangezien je minder hoeft door te schuiven. Alleen de 10 naar de CV en je staat overal 1 op 1 aangezien de meeste ploegen 433 spelen. Tegen 442 is het al lastiger omdat ie dan al snel met maar 2 verdedigers overblijft als je doorschuift. Dat is wel link.
Ook aanvallend heb ik er wel mijn bedenkingen bij. Het zou naar mijn idee alleen werken als je een type Marcos Alonso van Cheslea aan beide zijkanten hebt. Ik zie een Ziyech en Van de Beek er niet steeds buitenom gaan. Daar ligt hun kwaliteit ook helemaal niet. Hierdoor zal het vrij statisch zijn denk ik.
Ik houd het gewoon op 433.

07-09-2017 08:00

JCr14 +453

Het balangrijkste is dat je spelers scout en traint op je systeem. En dat spelers onvoorspelbaar zijn. Als je buitenspelers altijd binnendoor gaan en nooit de achterlijn halen dan is dat makkelijk verdedigen natuurlijk. Zeker als je geen backs hebt die er steeds overheen komen en je middenvelders geen ruimte maken.

07-09-2017 07:58
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.