Preseason: Blind en Klaassen stellen teleur op het middenveld

door Thijs Zwagerman 70

Preseason: Blind en Klaassen stellen teleur op het middenveld

door Thijs Zwagerman 70

Laatst geüpdatet

In de serie Preseason observeert Ajax Showtime de voorbereiding van Ajax op het seizoen 2021/2022. In deel 4 aandacht voor de oefenwedstrijd tegen RB Leipzig, waarin Ajax opvallend matig voor de dag kwam.

Door de stijgende lijn in het spel gedurende deze voorbereiding en de terugkeer van meerdere internationals leek de oefenwedstrijd tegen RB Leipzig voor Ajax op voorhand een mooie gelegenheid om te laten zien waartoe de selectie van trainer Erik ten Hag in staat is. Ondanks een vliegende start kwam het hier echter niet van. Het beoogde basiselftal van Ajax overtuigde niet en liet zien dat er duidelijk nog werk aan de winkel is richting de competitiestart.

Na een minuut stilte voorafgaand aan de oefenwedstrijd ter nagedachtenis aan de vrijdagavond overleden Ajax-jeugdspeler Noah Gesser, vloog Ajax tegen RB Leipzig uit de startblokken. Na een inworp van voormalig PSV-er José Angeliño werd er fel drukgezet door Daley Blind en Noussair Mazraoui, waarna de laatstgenoemde uiteindelijk Dusan Tadić in staat stelde om te scoren. De aanvoerder haalde hard en zuiver uit en schoot Ajax snel op voorsprong.

Deze voorsprong hield stand tot de 54ste minuut, toen RB Leipzig-speler Christopher Nkunku Ajacieden Perr Schuurs en Maarten Stekelenburg te slim af was en de 1-1 binnenschoof. De gelijkmaker was meer dan terecht, aangezien de nummer twee van Duitsland Ajax grote gedeeltes van de wedstrijd overklaste. De balans op het nieuwe Ajax-middenveld was vaak ver te zoeken, waar de spelers van RB Leipzig combinerend over de as van het veld en met veel spelverplaatsingen tot meerdere goede kansen kwamen.

Ajax liep grotendeels achter de feiten aan en was nauwelijks bij machte om nog een verandering in dit spelbeeld te realiseren. Dit lijkt een logisch gevolg van het feit dat veel spelers die tegen RB Leipzig pas hun eerste minuten van deze voorbereiding maakten en de onderlinge afstemming tussen nieuwe spelers of spelers op nieuwe posities nog niet optimaal is. Dit zal beter worden naarmate de terugkerende Ajacieden meer wedstrijden in de benen hebben en vaker in een vaste samenstelling hebben gespeeld. Tegen RB Leipzig was Ajax duidelijk erg zoekende en vielen de onderstaande vier Ajacieden, positief of negatief, extra op.

Daley Blind

Zijn invalbeurt tegen Bayern München en zijn rol op de Ajax-trainingen van afgelopen week voorspelden al een plaats op het middenveld voor Daley Blind. Wat weinigen echter verwacht zullen hebben, is dat Blind tegen RB Leipzig in de praktijk vaak hoger op het veld stond dan Ryan Gravenberch. En dat terwijl Gravenberch van nature meer aanvallende kwaliteiten heeft dan Blind, die juist het meest in zijn kracht komt als spelverdeler kort voor de verdediging.

Het experiment van Ten Hag met Blind op de linkshalfpositie pakte niet goed uit. Weliswaar was de ervaren Blind in het drukzetten een aantal keer belangrijk, maar doordat hij hierbij vaak heel hoog op het veld uitkwam en Blind het loopvermogen ontbeert om vervolgens snel terug te schakelen, was de balans op het Ajax-middenveld dikwijls zoek. Ook aan de bal haalde Blind niet zijn gebruikelijke niveau. Regelmatig verplaatste hij vanaf het middenveld het spel, maar vaker dan normaal was Blind hierbij onzuiver aan de bal. Daarnaast was de linkspoot weinig dynamisch in het vrijlopen, waardoor de Ajax-opbouw van achteruit flink werd bemoeilijkt en de afspeelmogelijkheden beperkt waren. Veel meer dan hem lief is koos doelman Stekelenburg tegen RB Leipzig voor de lange bal.

Davy Klaassen

Davy Klaassen maakte zaterdagmiddag tegen RB Leipzig zijn eerste minuten van deze voorbereiding. Als aanvallende middenvelder speelde Klaassen een helft mee, maar overtuigend was zijn optreden allerminst. Evenals Blind was Klaassen in de opbouw veel te weinig aanspeelbaar. Zijn loopacties zette hij vaak te laat in, waardoor Klaassen tegen RB Leipzig nauwelijks in het spel voorkwam. Op de spaarzame momenten dat hij wel aan de bal kwam, was Klaassen veelal slordig. Zijn passes waren soms te kort, terwijl ook zijn aannames niet altijd goed waren. Het is te hopen dat Klaassen naarmate hij wedstrijdfitter wordt hij ook weer toegroeit naar zijn niveau van de slotfase van vorig seizoen, want wat hij tegen RB Leipzig liet zien was niet goed.

Lisandro Martínez

Eén van de Ajacieden die niet deelde in de malaise was de terugkerende Lisandro Martínez. Hij en zijn landgenoot Nicolás Tagliafico speelden tegen RB Leipzig een helft mee. Het waren hun eerste minuten voor Ajax sinds de Copa América-winst met Argentinië. Zowel Tagliafico als Martínez maakte een goede indruk en haalden bij hun Ajax-terugkeer een goed niveau.

Martínez viel als centrumverdediger nog net iets meer op dan Tagliafico. Links in het hart van de verdediging was Martínez heer en meester. Hij won veel duels en was daarnaast sterk aan de bal. De rust die Martínez zowel in balbezit als in verdedigend opzicht etaleert is van grote klasse. Zijn optreden tegen RB Leipzig was een lichtpuntje in een verder matige oefenwedstrijd.

Preseason: Blind en Klaassen stellen teleur op het middenveld

Steven Berghuis

Tot slot wist ook nieuwkomer Steven Berghuis zijn stempel niet écht te drukken op de oefenwedstrijd. Tijdens zijn officieuze basisdebuut vielen veel dingen net verkeerd. Was het niet Berghuis zelf die een bal net niet lekker meekreeg, dan was het wel een ploeggenoot die hem onzuiver inspeelde en daarmee voorkwam dat hij in kansrijke positie aan de bal kwam.

Wat wel in Berghuis’ voordeel spreekt is de enorme arbeidsethos die de van Feyenoord overgekomen aanvaller tegen RB Leipzig demonstreerde. Berghuis ging voortdurend ver mee terug om de offensief ingestelde Angeliño te beteugelen en deed daarnaast ook met loopacties zonder bal zijn best om aanspeelbaar te worden. Zijn doelgerichtheid en fraaie traptechniek kwamen ook tegen RB Leipzig naar voren als belangrijke kwaliteiten, maar tot een direct aandeel in een Ajax-treffer leidde het nog niet. Hoewel hij zichtbaar nog zoekende is naar de juiste afstemming met zijn nieuwe ploeggenoten, toont Berghuis bij vlagen al aan een serieuze versterking voor Ajax te zijn. Het lijkt bij hem een kwestie van tijd totdat de dingen op zijn plek vallen en Berghuis ook belangrijk gaat worden in Amsterdam.

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Lees meer Preseason:

#1 -Tadić en Gorter laten zich positief gelden

Lees meer over:
Plaats reactie

Simon1 +2959

Misschien doet Ajax er goed aan om Koopmeiners over te nemen zodat je al een vervanger hebt voor Blind. Blind is niet meer de jongste, maar kan zeker nog wel een paar seizoenen mee als je slim met hem omgaat. Op de linksback mist hij de snelheid als je in de top van de CL wil meedraaien. Op de CV moet er naast hem iemand als De Ligt of Van Dijk staan. Helaas hebben we die nu niet. Op het middenveld is er op de '6 wel ruimte, omdat daar zijn voetballende vermogen tot zijn recht komt en als je naar voren verdedigd niet veel snelheid nodig hebt.

Met een '6 spelen is daarnaast altijd stabieler. Kijk maar op YouTube naar "Johan leg die ruit uit".

03-08-2021 23:05

Joodhannus73 +3579

Ik zou Alvarez verlopen aan Rennes (voor 25 miljoen) en heel vlug Koopmeiners van AZ halen (voor 15 miljoen). Veel betere verdedigde middenvelder (op rechtsaf). Is tactisch en technisch ook beter. Heeft ook meer snelheid en maakt minder domme overtredingen. En dan heb je toch weer 10 miljoen in de pocket. Want aan die benodigde 50 miljoen zitten we nog lang niet... Maar eigenlijk moeten we nog een snelle spits, ervaren laatste man (Anderweireld of Sanchez terughalen?) en een keeper van mid-eind twintig erbij hebben. Steek is echt te oud als je Europees wilt meedoen in de subtop.

02-08-2021 23:54

Simon1 +2959

Koopmeiners zou zeker een goede aanvulling zijn. Maar voor zowel Blind als Koopmeiners geldt dat Ten Hag dan wel met een '6 moet spelen in plaats van een '10. Positief hieraan is dat Gravenberch iets meer naar voren kan spelen en Klaassen op de rechterkant beter tot zijn recht komt. Eventueel Kudus met Gravenberch als hij weer fit is. Dan kan je lekker voetballen.

03-08-2021 22:53

Abonnement +467

Blind op het middenveld viel zwaar tegen. Eigenlijk gewoon nooit meer doen.

02-08-2021 20:47

Soccerskins v2 +43395

Klaassen op het middenveld viel ook zwaar tegen, dat ook maar laten voortaan? Die jongens zijn net een paar dagen in training .

02-08-2021 22:23

Simon1 +2959

Jammer dat Kudus niet topfit is. Ik ben wel benieuwd naar een middenveld met Blind op '6 en Gravenberch en Kudus ervoor. Volgens mij krijg je dan echt heel leuk voetbal.

03-08-2021 22:56

brullie +7047

@Abonnement
Inderdaad geen succes maar afhankelijk van de tegenstander kan Blind best wel eens op 6 uitkomen / doorschuiven.

03-08-2021 07:42

Amp +37930

Vraag me wek af of dit weer een zogenaamd tussenjaar gaat worden. Zo zonder een keeper van voor ons topniveau, zonder een tweede spits en zonder creativiteit op 10. Vind t middenveld maar zozo nu op dit moment. Wel erg benieuwd welke jonkies gaan aanhaken. Taylor moet nu echt doorbreken, anders in de verhuur anders gaat ie stilstaan in zn ontwikkeling. Erg benieuwd ook naar hoe salah eddine is teruggekomen, zal ie beter worden dan baas die nu veel minuten bij 1 krijgt? En erg benieuwd hoe de ontwikkeling van hansen, unuvar, giovanni, rasmussen en fitz-jim zal verlopen.

02-08-2021 16:58

ST +23084

Tadic - Haller - Antony/Berghuis
------ Klaassen ------
Kudus ----- Gravenbergh
Nico - Martinez - Timber - Rensch
------- Steek -------

02-08-2021 15:37

ToekomstTalent +9550

Je vergeet Blind

03-08-2021 02:31

ST +23084

Nee hoor, bewuste keuze.

03-08-2021 22:19

ST +23084

Hoeveel waardering ik ook heb voor Daley als Ajacied. Laten we nou toch eens ophouden met Blind op het middenveld te zetten. Hij is traag, op leeftijd en loopt met een ICD in zijn borst. Dat moet je toch niet willen? Als Ajax wilt overwinteren in de CL moet je dat niet eens overwegen. In plaats van 8 buitenspelers is het beter om te investeren in een goede creatieve middenvelder met snelheid. De rest van onze middenvelders zijn lopers. We moeten niet bang zijn om Blind op de bank te zetten. Hij is tenslotte minder dan Martinez als centrale verdediger, minder dan Tagliafico als linksback en minder dan Gravenbergh als middenvelder. Ja, we gaan zijn steekpassjes missen, maar we lopen ook minder snel in het mes van de tegenstander.

02-08-2021 15:29

Freddy Ax +1387

Te vroeg om een oordeel te vormen daar Blind en Klaassen net meedoen,dat geldt ook voor Berghuis. Daarbij lijkthet me logisch dat Blind in een "6" rol de meeste waarde heeft,hij was al voor zijn vertrek naar Man U, daar een belangrijke schakel.
Of Blind het op het middenveld gaat redden valt te bezien dat geldt ook voor Klaassen ,we hebbben gelukkig nogal wat middenvelders die het ze moeilijk maken.
Toch verwacht ik dat beiden dit seizoen weer hun waarde ondubbelzinnig laten zien, in elk geval was duidelijk dat bij het wegvallen van Blind er twee keer sprake was van een serieuze dip in de prestaties en het veldspel.
Klaassen is een loper en moet het van diepgaan hebben en heeft een uitstekend gevoel voor de momenten waarop en de positie waarin hij dat moet doen en daarbij een groot scorend vermogen.
Geen enkele reden om weer aan deze twee te twijfelen.
Bij Berghuis vermoed ik dat hij weleens een prima seizoen kan gaan spelen extra gemotiveerd door alle toestanden rondom zijn transfer.
Zoals gebruikelijk zal Ajax niet vanaf de eerste minuten de competitie eventjes overklassen op elk gebied, PSV lijkt dit seizoen sterker dan de voorgaande jaren, maar ik geloof dat we weer een titel gaan pakken.

02-08-2021 13:49

ST +23084

Je refereert naar een Blind van 8 jaar geleden zonder ICD. Dat is toch geen vergelijking? Hij was toen veel fitter en sneller.

02-08-2021 15:33

Rentokill +4609

Wat wil je, al die gasten hebben een periode onder Frank de Boer's-balbezit-is-heilig-principe moeten trainen. Afleren is lastiger dan terug aanleren. Ik meen dit sereus. Maar daarnaast zie je ook dat keer op keer trainers Daley Blind als middenvelder proberen te zien. Waarom? Elke keer weer wordt bewezen dat hij zn waarde dubbel en dwars beter bewijst en dat de organisatie klopt met hem als CV.

02-08-2021 12:53

Amp +37930

Off: ik zie op ziggo twee keer dat ajax woensdag live wordt uitgezonden tegen leeds. Iemand een idee of dit klopt en er dus "old skool" weer twee potten op 1 dag worden gespeeld? Of toch een fout in de gids.

02-08-2021 10:53

DaNaRWaL +4353

Gewoon 1 wedstrijd tegen Leeds

02-08-2021 13:25

Pablito11 +323

Nope, twee potten op 1 dag

03-08-2021 18:10

BokkieBokstra +11340

Het was een hele slecht wedstrijd en vond Blind en Klaassen niet meer of minder opvallen. Vind trouwens dat al die spelers die toernooien hebben gespeeld er wel heel snel weer moeten staan. Nu vond ik Leipzig geen slecht ploeg maar het was de minste oefenwedstrijd tot nu toe. Vroeg me af, zou het drama de Noah Gesser en zijn broer nog heben meegespeeld? Merkte als kijker al dat de lust ontbrak.

02-08-2021 10:16

Sjaakvaak +26608

Beetje spijkers op laag water zoeken, Thijs.

Zijn beiden pas een weekje oid weer terug bij de selectie. Klaassen heeft 1 halve wedstrijd gespeeld, Blind iets meer dan 1. En dat in nietszeggende oefenwedstrijden tegen niet bijster gemotiveerde tegenstanders. Je kan hier nog niks over zeggen.

02-08-2021 10:12

Schip +23554

Je kan hier genoeg over zeggen, want anders hoef je ze niet te spelen. Dit is geen conditietraining, maar een wedstrijd tegen een hele serieuze tegenstander. Dat TH zelf ook tactische zaken waarop is getraind wil terug zien, bleek wel uit zijn reactie. Anders kun je net zo goed conditietraining gaan doen.

Verder kun je van redacteuren als Thijs - en nog een paar anderen - niet zeggen dat het spijkers op laag water zoeken is. Die kijken toch echt naar de het spel en gaan daar inhoudelijk op in.

Overigens vond ik Blind tegen Lille juist wel goed hoger op het veld. En over de vorm van Blind en Klaassen maak ik me nul zorgen. Dat komt vanzelf. Ik denk alleen wel dat Blind veel baat heeft bij meer inhoud en dat vorig jaar met dat kastje daar een rem op heeft gestaan. Normaal gesproken heeft hij namelijk genoeg loopvermogen, al wordt dat met de jaren wat minder.

02-08-2021 11:12

Amsterdam90 +8266

Goede analyze Michael Scofield. Ajax speelt zijn beste wedstrijden tegen ploegen die zich ingraven en geen druk na voren zetten, zoals de uitwedstrijd tegen lille en thuiswedstrijd tegen young boys. Toen feyenoord na 1-0 druk ging zetten zag je gelijk dat ze daar moeite mee hadden. Ook uit tegen psv was het toen heel slecht. Ajax heeft vaak nog het geluk dat ploegen ons overschatten en daarom maar de bus parkeren. Als een ploeg hoogdruk zet zoals michael scofield al heeft gezegt, dan komen de gebreken naar voren.

02-08-2021 16:58

Schip +23554

Deels mee eens, Ajax weet zich vaak geen raad met ploegen die druk op Ajax zetten. Maar PSV uit speelde Ajax juist met veel druk en ook daar speelde Blind prima hoog op het middenveld. Dat is een rol die hij al sinds Barca thuis in zijn eerste periode met verve kan vervullen.

Blind heeft zat technische vaardigheden (buitenkantjes, simpele tikjes) en overzicht in huis om hoger te spelen. Wil niet zeggen dat ik daar liever andere types zie, maar hij kan absoluut hoger op het veld uit de voeten als het spel hem daar brengt.

02-08-2021 17:13

Schip +23554

Denk dat Blind en Klaassen niet erg in vorm zijn teruggekeerd. Hebben wat meer tijd nodig. Maar een echte spelmaker op het middenveld zou ik er graag bij hebben. De naam is bekend...

02-08-2021 09:59

Soccerskins v2 +43395

—-—-Kudus——-
Blind-Gravenberch

Prachtig middenveld.

02-08-2021 15:08

ST +23084

---- Klaassen -----
Kudus - Gravenbergh

02-08-2021 15:34

Ajax4ever86 +3967

Het is misschien vloeken in de kerk. Maar denk dat we echt met 2 linksbenige centrale verdedigers moeten spelen in de vorm van Martinez en Blind. Beiden kan je gewoon niet offeren en beiden ligt hun kracht echt in de verdediging.
Martinez is wat te onrustig voor een middenvelder en Blind kan dat gewoon niet meer belopen. Die moet het spel echt voor zich hebben en van daaruit met passjes strooien. Voor het middenveld in het hedendaagse voetbal ben je gewoon te kwetsbaar met hem op 6 in de lastigere wedstrijden. Alleen tegen de nummer 18 tot ongeveer 10 kom je er wel mee weg in de Eredivisie. Voor de rest red je t dan niet.

Het dilemma word dan wel Timber of Mazraoui als rb.

Voor mij blijft Alvarez gewoon de meest ideale 6. Gravenberch is op 8 maar zijn kracht ligt niet om de 16 in te duiken.

De crux zit hem echt in Klaassen. Velen geven Alvarez de schuld als het middenveld stroperig loopt. Dat is zijn functie ook niet als 6. Daarvoor hebben we 7/8 (inclusief de backs en inschuivende CV) andere spelers voor. Maar ik ben van mening dat het meer aan de 10 ligt. In dit geval Klaassen. Tuurlijk is hij een heel nuttige speler die wel de 16 induikt en vaak verantwoordelijk is voor openingsdoelpunten. Tactisch ook zeer sterk.
Maar in ons spel moet er een middenvelder zijn die ook het technische gogme en techniek heeft om een mannetje uit te spelen en een man meer situatie op het middenveld te creeren. Vooral met een spits als Haller vind ik dat de 10 veel meer een lopende technische speler met ook een goede steekpass.
In mijn ogen hebben we daar op dit moment de 2 ideale spelers voor in de vorm van Berghuis en Kudus. Waarin ik zelfs nog meer neig naar Berghuis. Mensen mogen me voor gek verklaren. Maar ik weet zeker dat je ten eerste Berghuis zijn kwaliteiten optimaal benut. Je hebt dan ook een 10 met een levensgevaarlijk schot, die veel meer in die schietpositie komt dan alleen vanuit de rechterhoek als RB.
Daarnaast heeft hij denk ik minimaal hetzelfde loopvermogen als Klaassen en zie nu al in zn oefenwedstrijden dat hij echt niet vies van meedverdedigen is en bereid is zn man tot eigen 16 te volgen.
Tactisch moet hij uiteraard nog wel wat bijschaven als 10 in ons systeem maar je ziet de gretig- en leergierigheid bij hem, dus ik maak met met onze technische stad daar echt geen zorgen over.

En dan kunnen Neres en Antony het samen uitvechten als RB. Waarin mijn voorkeur maar Neres momenteel uitgaat. Vind dat Antony nog geen zekerheid is. Te vaak is het nog een 4,5 of 6. Alleen vind ik Neres wel sterker als LB. Maar tja...Tadic he hahaha.

En as Haller niet voldoende presteert, dan gewoon aandurven om hem te laten banken. En Tadic maar de spitspositie. En Neres en Antony dan op de flanken. Want ik vind Tadic momenteel 2de spits sowieso.

Daarom moet er inderdaad nog een flankspeler bij die in noodzaak ook in de spits kan spelen. En niet een type pinchhitter spits. Maar juist een lopende Aguero-achtige spits. En daar gaat mijn voorkeur 100% uit naar Christos Tzolis. Het verbaast me dat hij nooit aan Ajax is gelinkt als 1 van de backup opties voor Sulemana.

02-08-2021 02:47

jeppas +3524

Op zijn minst het proberen waard met 2 linksbenige verdedigers. Alvarez kan ook prima op 6.

02-08-2021 08:01

Henkjanklaas +20657

Neres is na dat Cl top seizoen en zijn blessure nog steeds niet op dat niveau. Vraag is of hij ooit nog op dat oude niveau komt. Er is weinig aan te doen maar voetbalclubs zijn verworden tot duiventillen. Binnen de kortste keren is een speler al weer vertrokken. Zo speelt Gravenberch nog maar een jaar in de basis en eerlijk gezegd niet altijd constant goed en die zinspeelt ook al weer op een vertrek na dit seizoen. Moet ook nog van alles bij het Ned. elftal bewijzen. Ik heb heimwee naar vroeger toen spelers veel langer bij de club bleven.

02-08-2021 10:45

TD-Ajacied +3731

Ik zag toch een andere wedstrijd dan Thijs. Blind speelde wel goed. Goed passing vulde gaten op.
Klaassen speelde inderdaad minder.

01-08-2021 23:51

MosesD +14687

Dat viel allemaal niet mee gisteren.
Haller was vorig seizoen belangrijk, maar voetballend was het allemaal nog niet top. Dat zou dit seizoen beter moeten, maar ik zie het nog niet helemaal. Iemand met dergelijke fysiek moet toch perfect als aanspeelpunt kunnen fungeren? Of vergis ik me nou in Haller? Ik dacht namelijk dat dat een perfecte spits zou zijn. Snel is ie niet, de andere dingen zou die toch moet hebben. Tot nu valt hij me enorm tegen. Een nieuwe spits halen? Dat lijkt me niet. We hebben natuurlijk Tadic die daar prima uit de voeten kan en Danillo moet toch ook zijn kansen krijgen. Wellicht is Kudus wel onze perfecte spits. Sterk, snel, aanspeelpunt, hij heeft veel eigenschappen die hem geschikt maken.
Op de vleugels zou ik toch nog een extra speler halen. Ik ga er nog altijd vanuit dat Neres vertrekt. Tadic, Haller, Berghuis, dat zijn geen van drie snelheidsduivels, alleen Anthony heeft echt snelheid en diepgang. Wil je varieëren dan moet je verschillende smaken hebben.
Maar vooral op het midden is het matig. Daar mis je als Kudus er weer eens niet bij is (of hij speelt dus in de punt), gewoon creativiteit. Klaassen, Alvarez, Taylor, Gravenbergh lopen niet over van creativiteit. Fitz Jim heeft de toekomst, maar is nog niet zover. Daar moet echt een speler bij. Waarom haalt Ajax Ihataren niet? Zal niet meer dan 10 kosten en je haalt er een geweldig talent mee. Imo een buitenkansje, net als Berghuis. Maar ook al komt hij niet, er moet echt iets bij op het middenveld.
Achterin zit het wel goed, mits Mazraoui blijft. Het vertrek van Nico zou eigenlijk niet verkeerd uitkomen, want dat kan Martinez gewoon linksback en Blind in het centrum. Ik vind Blind op het middenveld toch wat kwetsbaar tegen sterke en pressende tegenstanders.
Overwinteren in de CL met het huidige team? Dat zie ik niet gebeuren. Nationaal kan het, maar het is beslist niet zo dat we sterker zijn geworden tov Psv..........

01-08-2021 23:27

Amsterdamsetrots +4545

Blind moet gewoon op 6 spelen en niet zoals tegen leipzig op 8, dat is echt waanzin.

01-08-2021 23:04

Ajax27 +19220

Het moeilijkste puzzelstukje voor Ten Hag, daar lag het probleem. Blind en Martinez. Als Nico nog weggaat heeft Ten Hag geluk, probleem opgelost. Maar zo niet... oei oei dan wordt het nog lastig. 1 ding is zeker, Blind op het middenveld is geen optie meer binnen dit team. Bank? Ook niet echt optie... dus LCV is dan zn plek. Martinez? speelt ijzersterk, maar in de opbouw gewoonweg een stuk minder. Als back zal ie het prima doen en als zes ook. Maja, Nico en Alvarez.. ook niet echt redenen om die eruit te halen. Ben blij dat ik maar een simpele fan ben en Ten Hag dit dilemma voor ons mag gaan oplossen.

01-08-2021 22:19

JOHANisGOD +18498

Vaag bericht over interesse Ajax in Munir.

Bron, Twitter infosevillista

01-08-2021 21:27

NeeI +107930

Dat gerucht is een jaarlijks dingetje. Zo ook Puig.

01-08-2021 22:22

JOHANisGOD +18498

Ja klopt.

01-08-2021 22:23

Msc +14160

Geen diepte

01-08-2021 22:23

ajax4ever001 +18624

ihattaren komt u maar in

01-08-2021 21:23

DeWijsneus +25745

Als Kudus erg lang gaat duren, dan zou ik graag Mootje zien komen, mits niet te duur. Ryan gaat na dit seizoen ook vertrekken en je kan wel wat creativiteit gebruiken.

01-08-2021 20:58

AjaxDordt +14078

Vrees een Aissati scenario, stormachtig begin bij PSV, met hoge verwachtingen naar Ajax gekomen en nu spelend in de marge. Of is ie inmiddels al gestopt?

01-08-2021 21:09

Professor +11199

Denk dat de trainer een redelijk probleem heeft met Blind hij probeert nu wat met hem door hem wat hoger te laten spelen. Maar bijvoorbaat was dat al gedoemd te mislukken hij mist daar het loopvermogen en snelheid voor. Eigenlijk de enige plaats waar hij tot zijn recht komt is lcv maar daar staat een speler die duidelijk beter is. Dus de trainer zal moeilijke beslissingen moeten nemen. Het tweede geval is Klaassen vorig jaar paar belangrijke doelpunten gescoord maar voor de rest voetballend erg slecht, hoop dat Kudus gauw fit is kan hij die plaats overnemen zoveel meer creativiteit en ook hij kan doelpunten scoren. Er zullen een hoop mensen denken dat ik gek ben om die spelers niet in de basis te zetten. Maar denk er eens rustig over na en dan is het misschien helemaal nog zo gek nog niet.

01-08-2021 20:27

MNJ7 +8717

Wanneer zal het Bob Marley shirt uitkomen ?

01-08-2021 19:53

Eurysaces +29538

Blind moet ook gewoon op 6 staan, het is wel echt een gebrek van ten Hag dat hij zich nooit aan het materiaal aanpast. Hij wilt met dubbele 6 spelen, of hij er nu de spelers voor heeft of niet.

Gravenberch op de linkerkant en uiteindelijk Kudus op rechts is natuurlijk je beste middenveld. Klaassen op rechts kan ook, maar ik denk dat Overmars Ihattaren binnen moet halen voor die positie. Die jongen moeten we sowieso halen, ook voor de extra bezetting voorin.

Verder hecht ik niet zo veel waarde aan de prestaties van een aantal jongens op dit moment, je bent niet op je best na de eerste week van je vakantie. Bij de competitiestart zullen we wel zien hoe ze er voor staan.

01-08-2021 19:28

Amsterdam90 +8266

Ihatarren moet je oppikken. Als je pirie voor 5 miljoen haalt. Klaiber voor 4 miljoen. Promes voor 16 miljoen. Magallan voor 9 miljoen. Mag je ook wel een 5 miljoen neerleggen voor ihattaren. Dat risico mag je dan ook wel nemen.

01-08-2021 19:35

Eurysaces +29538

Ik heb wel echt vertrouwen in die jongen, zelfs al moet je er 10-15 voor betalen. Het risico zit in de begeleiding van die jongen, maar dat komt wel goed met zo veel goede profs en zo veel talent om zich heen. Dat is veel minder risico dan het gebrek aan voetballend vermogen bij al die andere namen..

01-08-2021 19:53

Babangida83 +23945

Klaiber was 7 miljoen, pik :-D

01-08-2021 22:59

Amsterdam90 +8266

Meen je dat nou echt. 7 miljoen voor klaiber

01-08-2021 23:28

BillSplate +9721

Meermaals ontkracht die 7 miljoen.

01-08-2021 23:59

Ans B +19975

Dan is het je zeker nooit opgevallen dat hij in de voorbereiding ook al met de punt naar achteren speelde. En dit wel vaker doet tijdens een wedstrijd.
En dat hij heel specifiek heeft gezocht naar een speelwijze waarin Frenkie de Jong het beste tot zijn recht kwam.
Dat hij überhaupt de meeste speler juist in hun kracht laat spelen.
Dat de meeste spelers eerder vooruit dan achteruit gaan als ze onder TH spelen.
Dat hij al veel spelers beter heeft gemaakt door veel met ze te praten en te trainen (zoals Alvarez vorig jaar).

01-08-2021 19:43

Eurysaces +29538

In de voorbereiding hebben we vorig seizoen inderdaad het beste voetbal gezien. Her gaat er om welke keuze hij maakt in het seizoen en dan blijft hij vast houden aan een dubbele 6, omdat hij daar met Frenkie succes mee had. Frenkie komt verder het beste tot zijn recht als hij speelt en de bal krijgt.
Labyad en Promes op 10 in hun kracht? Man het hele elftal ging er van naar de knoppen, het was wel echt een prestatie om je elftal zo slecht te laten spelen met dat materiaal. Martinez bleef gewoon op de bank.
Dat hij spelers beter maakt is ook een natuurlijk proces als je met talent en profs werkt. Alvarez werd beter, waar Neres en Antony slechter werden. Het is geen wonder coach, maar wel de beste die we op dit moment kunnen krijgen. Het is alleen jammer dat hij spelers op de verkeerde posities zet, daar zou hij nog veel winst kunnen halen.

01-08-2021 20:08

Babangida83 +23945

Ten Hag speelt sinds de winterstop met de punt naar achteren. Hij heeft er dus vrij lang aan vastgehouden, die dubbele 6. Want Frenkie speelde hier toen al 1.5 jaar niet meer. Echter probeert hij Gravenberch wel altijd in de Frenkie rol te krijgen. Dus echt weg is die dubbele 6 in de opbouw ook weer niet. En dat ligt Gravenberch voor geen meter. Die wordt daar onzeker van en is juist goed bij t strafschopgebied aan de andere kant. Daar is hij ook groot geworden. En Alvarez is beter geworden omdat hij in de punt naar achteren mocht opereren. Maar dat is ook de enige speler die vanwege het team beter is gaan spelen. Door Alvarez op te stellen, verzwak je de aanvoer naar de aanval. Klaassen daarbij zetten zorgt helemaal voor weinig aanvoer voor Antony. Terwijl die al 30-35 miljoen waard had moeten zijn. Tadic moet daardoor ook vaker terug. Haller in de spits die als aanspeelpunt moet gaan fungeren nog zoiets. Dat redt die jongen niet in de kleine ruimte.

01-08-2021 23:01

Knalpot +3625

Vreemd voor jouw zaalvoetbalteampje misschien maar voor iedereen die wel een beetje verder kan denken dan het puntje van zn neus is het allemaal niet zo raar hoor.

01-08-2021 23:02

Ans B +19975

Wij kijken ieder echt anders naar voetbal. Prima overigens en ik vind je benadering vaak ook interessant.
Maar bij vrijwel iedereen die je nu noemt kan ik een (voor mij) aannemelijke verklaring geven - al twijfel ik er niet aan dat je het daarmee oneens bent.

Labyad in de spits verbaasde mij ook, maar op dat moment was er weinig andere keus behalve Tadic. TH heeft uitleg gegeven dat hij Tadic minder goed vond in de spits als Ajax tegen compact spelende tegenstanders speelt en daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Labyad is op zich wel iemand die (mits in vorm) makkelijk scoort, bewegelijk is, technisch goed etc. en ik neem aan dat het op de trainingen is uitgeprobeerd en bevallen.
Maar Labyad had de pech dat direct al in de eerste wedstrijd Ajax met 10 man kwam te staan en hij geofferd werd. Vlak daarna gebeurde er weer zoiets (weet niet meer wat). En als er íets mankeert aan Labyad is wel dat hij mentaal niet sterk is, dus ook slecht met voetbaltechnische tegenslag kan omgaan. Dan vecht hij tegen zichzelf en gaat er steeds méér mis. M.a.w. het was deels met reden om voor Labyad te kiezen, deels een gok of het er ook echt uitkomt. Niet dus.

Promes op 10. Hij heeft daar hele goede wedstrijden gespeeld, in het verleden (o.a. bij G. Eagles) en ook in zijn eerste seizoen, toen er iets met vdBeek was (blessure?).
Ik had veel vertrouwen in Promes op 10, maar hij was totáál uit vorm (ik denk mede door dat steekincident) en presteerde op elke positie als een natte krant. Dus kun je hem niet echt beoordelen op 10.

Tadic geeft ook naar mijn mening regelmatig te veel voorzetten. Gek genoeg nu er een kopsterke spits juist weer minder is mijn indruk.

Blind op linkshalf zie ik als experiment dat je nu - omdat Blind nog niet in vorm is - nog niet helemaal kunt beoordelen. Maar op zichzelf vind ik het geen slechte gedachte, omdat hij met zijn passing heel belangrijk kan zijn, maar tekort komt in zijn loopsnelheid. Ik hoop dat - door hem hoger te plaatsen - hij minder grote afstanden hoeft af te leggen bij het terugverdedigen. En dat Gravenberch, veel sneller, met meer loopvermogen, dat gaat compenseren. IK weet niet of dit gaat werken maar ik vind het an sich geen slecht experiment.

Gravenberch op 6. Ik ken hem niet op links of rechtshalf en kan dit dus niet echt beoordelen. Maar ik zie in hem wel een speler die in potentie een groot speelveld aan kan (ik zag hem tegen Leipzig een paar keer heel goed ingrijpen verdedigend). Met zijn loopvermogen, zijn optie om ineens meters te maken en iedereen voorbij te lopen, vind ik het niet raar om hem naar achteren te halen en een beetje á la Frenkie de Jong ruimte creëren voor zichzelf en anderen.

Alvarez op 6 zie ik als noodgreep voor vorig seizoen. Ik heb daar al vaker ver geschreven. Dat wil ik best herhalen als je dat nooit hebt gelezen, maar dan morgen (anders wordt het mij te laat). Ik verwacht dit jaar geen basisplek voor Alvarez, tenzij alle andere opties (b.v. Blind, Taylor, Kudus of Martinez) geen oplossing bieden.

Ik zie de combi Alvarez en Klaassen ook niet zitten, maar begrijp wel dat TH daar vorig seizoen voor koos (en heb dat ook eerder beschreven onder het Alvarez-kopje), o.a. omdat Kudus niet beschikbaar was en na zijn blessure matig speelde (en men nog weinig risico's met hem wilde nemen).
Ik vind Klaasen te zwak aan de bal en verantwoordelijk voor veel onnodig balverlies. Uiteraard zie ik wel zijn kwaliteiten qua positionering, scorend vermogen én zijn inzicht, maar het hoofd ziet meer dan zijn voeten aan kunnen.

02-08-2021 00:19

Eurysaces +29538

Her zou ontzettend saai zijn als iedereen hetzelfde dacht. Gelukkig ben ik het nu ook niet met je eens..

Ik snap wel wat je bedoeld met Labyad en ik ben het daar grotendeels ook wel mee eens, alleen verdwijnen al zijn sterke punten als sneeuw voor de zon als het niveau boven dat van zijn vorige werkgever komt. Je hebt Europees niks aan hem en ik vind dat je in de eredivisie moet toewerken naar de Europese wedstrijden of talent moet ontwikkelen.

Promes ben ik het niet mee eens, die speelde dramatisch op de vleugels en dat zag je van mijlen ver mis gaan. Die jongen is positioneel zwak, heeft geen overzicht in de kleine ruimtes en kan verdedigend helemaal niks. In niks is deze jongen een goede 10 voor Ajax. En dat had echt niet alleen met dat steekincident te maken, daarvoor was het ook niet best. Meer dan de voorzetten van Ziyech belonen was het niet toen hij van waarde was.

De momenten dat hij koos voor Promes en Labyad, zat Martinez op de bank, dat was echt onacceptabel en niet uit te leggen. Gravenberch, Martinez en Klaassen hadden een uitstekend middenveld kunnen vormen. Klaassen is een speler die profiteert van goede spelers om zich heen, daarom vind ik het zo'n hopeloze combi met Alvarez. Alvarez kan Klaassen niet aanspelen, die 2 op 1 middenveld is onbegrijpelijk.

Ik hoop dat dit seizoen het voetbal wint en dat we Europese weer kunnen presteren, want met verdedigende zekerheid gaan we Europees niks winnen, daar zijn andere ploegen veel beter in.

02-08-2021 01:09

Cruijffthebest +13438

Creativiteit op het middenveld van 0,0.
Toch echt gaan proberen Eriksen over te halen om terug te komen naar Ajax lijkt me een hele goede zet!

01-08-2021 19:20

Eurysaces +29538

Gravenberch is creatief genoeg en Blind heeft dat ook zeker in zich, maar niet een week na zijn vakantie tegen een Duitse topploeg. Alleen Klaassen brengt inderdaad weinig creativiteit, maar normaal gesproken wel je juist ook een loper op je middenveld die aanspeelbaar is.

Eriksen zou geweldig zijn, maar dat lijkt me niet realistisch, ik blijf hopen op Ihattaren.

01-08-2021 19:31

Ans B +19975

Waar zou jij Ihatarren dan posteren? En hoe zou je dan (de rest van) het middenveld laten spelen?
Aannemende dat je hem op het middenveld wilt, en niet als hangend op rechts, omdat die positie op al driedubbel bezet is.

01-08-2021 19:47

Eurysaces +29538

Op 10, als rechter middenvelder of aan de zijkanten voorin. Die jongen gaat zich absoluut in de basis spelen op een positie. Het is daarnaast een vervanger voor Antony die volgend jaar zeker vertrekt als hij zo blijft spelen.

01-08-2021 20:12

Eurysaces +29538

@Scofield

Geen enkele speler is altijd creatief, maar dat Blind die creatieve passing heeft tussen de linies is wel echt goud waard voor Ajax. Niet voor niets valt de ploeg ver terug in zijn afwezigheid. Natuurlijk mist hij snelheid, daarom moet Gravenberch opstomen en niet Blind. Blind laat je net voor de verdediging staan, niet hoger.

Gravenberch heeft de creativiteit aan de bal, die moet dus door Blind bediend worden, wat moeilijk is als ten Hag Blind voor Gravenberch zet, onbegrijpelijk.

Wat je mist is creativiteit richting de 16, wat Ziyech bracht. Daarom blijf ik zo hameren op de komst van Ihattaren, zeker nu Kudus weg valt. Al zie ik Antony dat ook wel doen, als ten Hag hem weer zijn vrijheid terug geeft die hij in zijn begin periode had bij Ajax.

Fitz-Jim kijk ik ontzettend naar uit, die moet minuten gaan maken op de plek van Blind, als hij Blind er uit kan spelen, zijn we spekkoper. We hebben met Blind en Fitz Jim geweldige controlerende middenvelders, die moet je niet vervelen met een extra CVM naast zich. Dit team schreeuwt om een 6!

01-08-2021 20:51

Knalpot +3625

Kudus is een rommelaar die bij elke aanname niet weet waar de bal naar toegaat, als ie ruimte heeft prima dan kan ie met mooie passes strooien, wordt ie onder druk gezet is zo ongeveer elke bal kwijt. Fitz jim wordt gewoon opgevreten door zo'n Kampl of Haidara kan wegdraaien wat ie wil de meeste ballen plukken ze zo van zn voet af en anders leggen ze even een handje op zn schouder en ligt ie op de grond.

01-08-2021 23:07

Eurysaces +29538

Dat is niet de Kudus die in vorm is, ik heb echt van hem genoten toen hij binnen kwam en strooide met passies vanaf het middenveld. Ik denk wel dat hij beter is als rechter middenvelder dan als 10.
Fitz-Jim heeft een lange weg te gaan, maar zou ik tegen 80% van de eredivisie wedstrijden nu al boven Alavrez verliezen. Voor de rest natuurlijk gewoon Blind, Gravenberch en Kudus op het middenveld.

02-08-2021 00:23

Amsterdam90 +8266

Ajax moet bouwen aan een nieuwe team. Daar hoort een dynamische middenveld bij. Taylor gravenbergh kudus. Op de flanken horen snelle spelers te staan met diepgang. Afscheid nemen van dure spelers zoals klaassen blind haller. En nieuwe jonge talenten voor terughalen. Misschien doen we de eerste jaar een stapje terug, maar daarna kan je weer hoge ogen gooien in europa. Wat zeg nou eerlijk, echte plezier halen we uit europese successen. Met deze trage beperkte voetballers ga je niet ver komen.

01-08-2021 18:47

Oxxer +164689 moderator

Eerste jaar een stap terug doen? Weet jij wel wat jij schrijft. Met de begroting van Ajax moeten ze elk jaar CL spelen.

Bouwen aan een nieuw team en daarin volgens jou Gravenberch, die waarschijnlijk na het komend seizoen vertrekt. Ik weet niet hoe oud jij bent, voordat Ajax wat evaren spelers zoals Klaassen en Blind in de ploeg had presteerde het niks.

Met jouw ideeën ga je niet ver komen.

01-08-2021 19:12

Amsterdam90 +8266

Blind wordt steeds minder, dat je zie toch zelf ook wel. Ik zeg niet dat blind slecht is, maar je moet wel verder kijken. Klaassen is te beperkt. Kan alleen onzichtbaar op 10 spelen. Het snelle combinatie spel ga je niet hem kunnen spelen.Haller blind klaassen zijn samen goed voor 10 miljoen aan jaarsalaris. Ik vind dat teveel voor drie beperkte voetballers.

01-08-2021 19:28

Oxxer +164689 moderator

Toen Ajax met alleen jonkies speelden werden ze Europees standaard uitgeschakeld door ploegen met namen die lijken op streekgerechten uit Noord en Oost Europa.

Klaassen onzichtbaar? Heb jij afgelopen seizoen gemist? Of volg jij Ajax pas sinds deze voorbereiding? Als jouw mening is om afscheid te nemen van routiniers prima, ik deel die niet.

01-08-2021 19:49

Eurysaces +29538

Blind was amper hersteld van zijn blessure en was direct bij Oranje de bepalende speler. Blind sr. had zijn succesvolste jaren nog voor de boeg op deze leeftijd. Die gelijkenis is niet te missen, ook Blind wordt tot nu toe alleen maar beter. Dat hij een week na zijn vakantie niet top is tegen een Duitse topploeg op een nieuwe positie, zegt mij niks.

Klaassen vind ik lastiger, maar die heeft ook veel concurrentie van Kudus in principe en hopelijk straks nog Ihattaren of een andere aankoop. In de eredivisie is Klaassen trouwens gewoon nog 1 van de beste op het middenveld.

Haller vrees ik voor, maar die gaat er in een goed draaiend elftal er makkelijk 25 in leggen dit seizoen. In de CL zou ik met Tadic in de spits spelen.

01-08-2021 20:00

Amsterdam90 +8266

Het probleem van deze routiniers is dat ze altijd moeten spelen. Je hebt het gezien met martinez. Die heeft 6 maanden op de bank moeten zitten omdat blind nooit gewisseld mag worden. Tadic zelfde verhaal. Haller zal door zijn prijskaartje ook altijd moeten spelen. Ajax is geen real madrid die spelers voor 50 miljoen haalt en na een jaar weer afscheid van neemt. al hoewel ze dat bij Haller wel moeten doen. We hebben nu 4 voetballers waarvan twee.op hun retour zijn (blind tadic) en twee beperkte voetballers die op de nummer 9 en 10 plek staan. Waarvan eentje de 100 meter in 30 seconden loopt. Natuurlijk wil ik dat ajax afscheid neemt van deze spelers.

01-08-2021 20:02

Oxxer +164689 moderator

Mij hoef jij niet te overtuigen, iemand anders in dit topic vind dat Ajax afscheid moet nemen van alle routiniers. Gelukkig hebben fans 0 te vertellen over het technisch beleid van een club.

01-08-2021 20:03

Amsterdam90 +8266

Precies, ervaring op papier. Maar op het veld heb je kwaliteit nodig. Waar was die ervaring tegen rome atalanta liverpool, twee keer gelijkspel tegen psv, slechte thuiswedstrijd tegen feyenoord bijna alle topwedstrijden waren we afgelopen seizoen de mindere. Haal huntelaar ook maar weer terug voor de ervaring. In beide europese succesjaren hadden we een jonge ploeg.

01-08-2021 20:21

Knalpot +3625

In beide succesjaren hadden we 2 (met Onana erbij eigenlijk 3) wereldtalenten en een Ziyech aangevuld met de perfect passende ervaring van blind, tadic en schone. Nu weet ik dat heel veel ajacieden een roze brilletje hebben maar nu hebben we nog maar 1 wereldtalent en die is qua gogme, inzicht en volwassenheid nog niet op het level van Matthijs en Frenkie. Laat staan dat de andere talenten van nu helemaal nog verre van dat staan (Rensch, Timber, Kudus, Taylor)

01-08-2021 23:21

Knalpot +3625

Met 3 broekkies in je as ook zeker niet. Snelle spelers op de flanken met diepgang heb je ook niet veel aan wij spelen zeker in de competitie ongeveer 28 wedstrijden waarbij de verdediging van de tegenpartij met de kont in de eigen 16 hangt. Besides ff 1 a 2 jaar geen CL inkomsten weet je wel waar je over praat?

01-08-2021 20:01

Amsterdam90 +8266

Ik zeg stapje terug, niet dat we geen kampioen moeten worden.

01-08-2021 20:22

Knalpot +3625

Nou ja je neemt wel een enorm risico zeker omdat ze daar in eindhoven er echt alles aan doen om de titel weer terug te krijgen. En die CL kwalificaties wil je gewoon niet ingaan je ziet het de afgelopen seizoenen steeds weer problemen met verschillende spelers die op verschillende momenten in de voorbereiding instromen.

01-08-2021 20:34

Amsterdam90 +8266

Oke, maar we moeten wel doorselecteren. Straks heb je een te dure huishouden met spelers die geen restwaarde meer hebben. Klaassen tadic blind haller verdienen allemaal 3 4 miljoen. Na dit seizoen moet je eigenlijk weer twee kanonen halen die tadic en blind moeten gaan opvolgen. En haller moet je laten staan zodat we volgend jaar nog wat voor hem kunnen krijgen. Net als hoe west ham en wij erin zijn getrapt, zal er vast wel een andere club zijn die hem wilt hebben. Klaassen dan erbij houden voor zijn ervaring. Zo goed?

01-08-2021 20:39

Knalpot +3625

Haller verkopen we nog wel een keer voor een goed bedrag aan een franse of duitse club daar ben ik niet bang voor. Blind en Tadic zijn wel ook heel belangrijk voor de ontwikkeling van met name de jonge spelers (dat geven ze allemaal stuk voor stuk toe), zo belangrijk zelfs dat ik niet zo 1,2,3 afscheid van ze zou nemen maar wel het plaatje voorschetsen dat ze met de verloop van de tijd wel minder een basisplaats toebedeeld krijgen. gravenbergh en martinez zouden zomaar eens aan hun laatste seizoen hier ook bezig zijn, dan moeten er denk wel nieuwe spelers komen die weer moeten wennen etc, wat dat betreft denk ik dat je volgend jaar nog blij bent als je klaasen en blind er nog bij hebt.

01-08-2021 20:52

Babangida83 +23945

Die gasten zijn net terug van vakantie na een heel, heel lang en raar seizoen. Doe ff normaal, hé.

01-08-2021 18:31

debarbaar +8250

Het is duidelijk dat de EK gangers een conditie trainer hebben gehad in Zeist die waarschijnlijk normaal het handbal team traint. De mannen zijn niet fit. Schuurs was voor mij daarnaast verreweg de beste verdediger. Daar kan Timber nog wel een puntje aan zuigen.

01-08-2021 17:25

Limburgse Ajacied +14

Zo te lezen heb jij nog nooit gehandbald….🤔

01-08-2021 18:07

Eurysaces +29538

In tegenstelling tot het voetbal, hebben ze bij andere sporten vaak wel de juiste mensen bij de bond zitten.
Schuurs inderdaad goed, Timber oogt niet scherp inderdaad, heeft natuurlijk ook langer vakantie gehad.

01-08-2021 19:39

PierreHeno +6530

Ik denk dat het een pittige titelstrijd met PSV gaat worden die pas vlak voor einde seizoen een winnaar zal gaan opleveren. Eigenlijk best wel leuk wanneer het lang spannend blijft. Voetbal moet tenslotte spanning en amusement opleveren...ik kom niet voor steeds weer 6 of 7-0 potjes waar vanaf de eerste minuut al van geen wedstrijd meer sprake is. Kampioen ben je pas echt wanneer je de beste was....niet wanneer je de langste dwerg van de klompetitie was.

01-08-2021 16:51

FutureAjax +138

Blind moet op 6 met de punt naar achter spelen. Niet als linkshalf. Daar mist die gewoon de kwaliteiten voor en zou ik liever Kudus zien.

01-08-2021 14:05

trooop +3885

Mensen die denken dat we ons ineens wel onder de druk uit kunnen tikken als blind en gravenberch van positie wisselen: dream on. Het Ajax van ten hag tikt zich nóóit zomaar onder goede pressing uit, zelfs met frenkie en schone hadden we daar moeite mee. Deze trainer heeft geen enkel idee van hoe je een team in kleine ruimtes consistent soepel laat combineren. Diepe man in de dekking aanspelen, balletje laten vallen, snel doorbewegen, korte een-tweetjes etc: structureel afwezig. Blind op 6 gaat daar niets aan veranderen. Fantastische speler, en tegen teruggetrokken tegenstander kan het wel, maar voor de kleine ruimte onder druk heeft hij niet één geschikte kwaliteit.

Mede daarvoor heeft ten hag ook speciaal haller aangetrokken: de grote statische targetman op wie je de lange bal kwijt kan, in combinatie met klaassen: de bewegelijke 'tweede spits' die daar omheen cirkelt voor de vallende of verlengde bal. Een letterlijke afgeleide van het aloude engelse tweespitsensysteem, waar dit decennialang de norm was (en hier en daar nog steeds is). Het is een gevolg van de evolutie van het drukzetten in voetbal. Zoveel teams zijn zo bedreven geworden in goede pressing, dat als reactie daarop de lange bal van achteruit is geherintroduceerd. Het is een van de nieuwe trends van dit moment. (Ten hag noemt dit waarschijnlijk: innovatie.)

Dus dat we gister zoveel lange ballen zagen: wen er maar vast aan. Voordat haller arriveerde bewogen we al die kant op, nu hij er is hebben we nog een extra excuus.

01-08-2021 13:56

Nick14 +25889

Spot-on.

01-08-2021 14:29

Newbee34 +6739

Inderdaad helemaal correct

01-08-2021 15:58

FlorisE1981 +2290

Precies dit! Heb al tijden niet het Ajax spel gezien wat wij zo graag zien. Nu zijn de resultaten over het algemeen nog goed, maar het spel is vaak zo saai en voorspelbaar dat ik helft niet eens meer mee krijg

01-08-2021 16:00

Babangida83 +23945

Hag traint best veel op diepe man aanspelen en dan kort terugkaatsen en dan doorspelen. Dus lijkt mij een bewuste keuze. Aan zn tactiek ligt t ook niet, want in 2019 speelde hij ook met de punt naar achter in de opbouw. Maar vaak creëerde hij dan een inzakkende middenvelder die de bal kreeg en dan indribbelde (Frenkie). Dus gebaseerd op de individuele kwaliteit van 1 speler die van achteruit, dribbelend in die punt naar achteren terechtkwam. Ook niet echt positiespel georiënteerd.

01-08-2021 18:39

Multi +33350

Ajax heeft wat mij betreft gewoon 2 opties om te spelen op het middenveld:

Opties 1 met de punt naar achter: (maar in deze variant Blind en Klaassen niet samen tegelijk opstellen)
Gravenberch ----------------------- Kudus/Klaassen
-------------- Blind / Alvarez/ Taylor -------------------

Of

Optie 2 met de punt naar voren: (in deze variant zou je wel met Klaassen en Blind tegelijk kunnen spelen, maar het is wel duidelijk dat je in deze variant een stuk verdedigender staat en minder voetballende capaciteiten hebt)
---------------Klaassen / Berghuis ----------------
-- Blind/Gravenberch ------- Taylor/Alvarez------

Voor optie 2 mis je eigenlijk wel de echte creatieve middenvelder die daarvoor vereist is.

01-08-2021 13:53

Eurysaces +29538

Alvarez kan alleen spelen met Kudus en Gravenberch in topvorm. Je hebt ontzettend goede spelers naast hem nodig om zijn gebrek aan voetbal te compenseren. In geen enkel ander scenario is Alvarez een goede optie.

Blind, Berghuis, Alvarez op een middenveld zou wel echt een nachtmerrie zijn zeg..

01-08-2021 21:06

Musica Merlo +8213

Volgende week woensdag zien we weer een frisser Ajax.

01-08-2021 13:29

Amsterdam90 +8266

Ajax moet doorselecteren en niet de zelfde fout maken die vervallen europese grootmachten hebben gedaan. Tadic had je gewoon moeten verkopen aan Ac milan. Tadic is een speler die nooit zal gaan banken en altijd zal moeten spelen. Wat moet je met tadic tot 2024 op linksbuiten ? Blind zoals velen hier al roepen, kan alleen als 6 met de punt naar achteren nog mee. Klaassen die speelt verstoppertje naast Haller, voegt niks toe aan het spel. Haller daar is genoeg over gezegd, te traag wint weinig kopduels geen aanspeelpunt. Tagliafico kan goed verdedigen maar aanvallen niet, altijd van die voorspelbare voorzetten die op kniehoogte aankomen. Deze 5 spelers moet je doorselecteren. Kamaldeen was daar een goed begin mee geweest. Maar tadic moet en zal altijd spelen waardoor talenten twee keer nadenken voordat ze na ajax komen.

01-08-2021 13:10

DeWijsneus +25745

Die Tadic kan er inderdaad helemaal niks van, jaar op jaar je MVP...

01-08-2021 13:32

Amsterdam90 +8266

3 mooie jaren, het zal nu alleen maar minder worden met tadic, zeker in europa.

01-08-2021 14:09

jeppas +3524

Wat een gelul. Tadic onderhoud zijn lichaam als Ronaldo. Hij kan met gemak nog 2 jaar mee op topniveau

01-08-2021 17:00

Amsterdam90 +8266

Niet op de flanken, ronaldo speelt de laatste jaren als een goalgetter. De ronaldo die met snelheid en acties zijn tegenstander voorbij ging is al jaren geleden. Tadic die wordt dit jaar nog 33, hij komt nu al geen speler meer voorbij . Hoe moet dat straks als hij 34 35 is.

01-08-2021 17:40

jeppas +3524

Op snelheid passeert hij sowieso al jaren geen tegenstander. Hij moet het hebben van intellect, passing, techniek en zijn absolute wil om te winnen. Ook deze eigenschappen kan hij zeker nog wel 2 jaar inzetten.

01-08-2021 18:31

Amsterdam90 +8266

Ja maar niet op linksbuiten, daar worden gewoon andere dingen gevraagt. Daar moet je ook diepgang hebben en een actie. Tadic moet zich laten ombouwen tot een echte spits net als ronaldo dat gedaan heeft. Hele jaar tadic in spits zal hem nog beter maken. Nu speelt hij in een seizoen misschien 8 9 wedstrijden in de spits.

01-08-2021 18:37

Knalpot +3625

Dat zei ik 3 jaar geleden ook al over Messi en Barcelona. Had jij hem weggedaan?

01-08-2021 20:07

Amsterdam90 +8266

Messi met tadic vergelijken, komop man. Messi heeft daarnaast een vrije rol, die doet bij balverlies niet mee.

01-08-2021 20:14

Bjorn2321 +2066

Tadic verkopen? Heb jij de afgelopen jaren überhaupt Ajax gekeken?

01-08-2021 13:46

Amsterdam90 +8266

Mensen zetten tadic hier neer als een absolute wereldspeler. Tadic had dan echt wel hoger gespeeld dan southampton. Die man gaat alleen maar minder worden. Hij is geen ribery of robben die tot zijn 35ste op de flanken kan spelen. Aangezien ten hag hem niet als eerste spits ziet kan je hem na dit jaar gewoon beter verkopen.

01-08-2021 14:13

RayJordaan +6854

Je hebt een heel goed punt!

02-08-2021 11:02

Bramzel +3568

Ik ben het met je eens hoor dat ze niet dezelfde fout moeten maken, maar ik heb ook het idee dat ze door willen selecteren. Ze wilde dus, zoals je zelf al aangeeft, Kamaldeen Sulemana halen om achter Tadic rustig de tijd te krijgen om te acclimatiseren en zijn niveau op te krikken. Dat die jongen dan speeltijd gaat eisen is zijn goed recht (als hij dat wil), maar ik denk dat veel clubs daar niet in mee gaan. Dat spelers de concurrentie niet aan durven met Tadic zegt meer iets over hun dan over Ajax.

Ik denk ook vooral dat we nog een tweede goede spits nodig hebben. Een die bewegelijk is. Achter Tadic zou ook nog van Axel-Dongen kunnen doorgroeien en ik ben het dus niet met je eens dat je Tadic had moeten verkopen. Stel dat Tadic ineens stukken minder is dan voorgaande seizoen zou je hem nog wel kunnen gebruiken en dan een jongere speler af en toe minuten kunnen geven. Als je Tadic had verkocht had je nog een veel groter probleem gehad.

01-08-2021 13:51

atouba19 +3501

Stop met lezen na ‘Tadic verkopen aan ac milan’

01-08-2021 14:04

Amsterdam90 +8266

De grote tadic die niet verder dan southampton is gekomen. Niet overdrijven

01-08-2021 20:58

Babangida83 +23945

Als Tadic en Blind slecht lijken, dan weet je dat je als team slecht staat. Want die gasten zijn je beste 2 spelers in bijna alles. Denk je dat Xavi (hernandes) of Pirlo zo dynamisch waren?

Een beetje als Fer bij Feyenoord de afgelopen 2 wedstrijden. Zwart heeft daar ook een artikel over geschreven. Fer stond zowel de heenwedstrijd als de terugwedstrijd op rcv. De ene wedstrijd krijgt hij geen kans tegen, de andere wedstrijd is het een gatenkaas. Puur omdat je het als team niet goed doet en daarmee Fer dus niet goed beschermd.

01-08-2021 18:49

Amsterdam90 +8266

Xavi speelde in een van de beste ploegen ooit. Die hadden altijd de bal. En pirlo was in zijn jongere jaren toch echt wel dynamischer als Blind, en in zijn laatste jaren speelde hij vlak voor de verdediging. Niet zoals blind gisteren. Maar dat is de schuld van ten hag. Die zijn twee zessen systeem heilig heeft verklaard

01-08-2021 18:55

DiAngelo +2410

Blind lijkt wat stram in de benen, wellicht iets minder hard trainen op zijn leeftijd. Maar hopen dat t overgaat. Met Ziyech en ook Frenky is ontzettend veel verloren aan creativiteit. Daar is te weinig voor terug gekomen, zeker als Kudus uitvalt en bij Tadic moet je ook maar afwachten of hij n heel seizoen kan draaien. Gravenberch en Klaassen zijn minder creatief dan je zou willen en hebben wat moeite met n steekpass. Ik denk dat je nog echt een creatieve topper met inzicht nodig hebt. Als je niet teveel geld wil uitgeven kom je bv op Jean Pyerre van Gremio...en wellicht Peña van Emmen, gewoon een international van Peru. Je moet ook al voorsorteren op n vertrek van Gravenberch volgend jaar.

01-08-2021 13:08

Lullo +6104

Ik vind Peña wel een interessante naam.. Ik denk dat hij met goede voetballers om heen echt nog veel beter is dan dat wij denken. Zoals Schöne dat bij NEC was.

01-08-2021 13:13

Filip Kostic +1660

gerapporteerd

01-08-2021 17:15

Lullo +6104

Met Blind en met Klaassen heb je geen middenveld. Klaassen staat eigenlijk te diep en Blind kan het niet meer belopen. Qua voetbal zou Blind een Pirlo-rol op het middenveld kunnen hebben, maar dan moeten de spelers daar om heen wel echt voor een balans zorgen. Die balans ontbreekt. Ik vind Blind echt een geweldige voetballer, maar het enige wat hij nu nog te bieden heeft, zijn zijn passes, het kiezen van positie en zijn coaching. Als je dat afzet tegen Martinez in het centrum van de verdediging, dan denk ik dat Blind eigenlijk geen aanspraak meer zou moeten maken op een basisplek, hoezeer ik ook fan van Blind ben.

01-08-2021 12:56

NeeI +107930

Blind hoort op zes te spelen, niet als linkshalf. Dan haal je hem uit zijn kracht en kan hij t niet belopen.

Graafie, Blind, Kudus is een uitstekend complementair middenveld.

01-08-2021 13:02

Lullo +6104

Ik vond Kudus geweldig tijdens de voorbereiding van het vorige seizoen, maar daarna heb ik hem in de wedstrijden die hij nog gespeeld heeft, niet goed zien spelen. De roep om Kudus is er en ik geloof ook dat hij een goede speler voor ons kan worden, maar ik betwijfel of dat dit seizoen het geval gaat zijn. Ik zou echt nog geen hoge verwachtingen hebben met betrekking tot Kudus dit seizoen.

01-08-2021 13:08

Slang +14994

Kudus was ook goed in deze voorbereiding.

01-08-2021 13:40

036AFCA97 +146682

Ik vind het geen argument om iemand op te stellen omdat die “een echte Ajacied” is en “een harde werker”. We zijn toch geen Feyenoord?

Ik vind Blind en Klaassen ook helden, maar op al Blind zijn posities heb je gewoon betere spelers staan met zeker meer potentie. Gravenberch, Martinez en Nico. Klaassen heeft in principe vooral concurrentie van Kudus en ik hoop dat Kudus gaat aantonen dat hij in de basis hoort, want wat een goede voetballer is dat. Klaassen is erg belangrijk geweest, maar voetballend gewoon enorm matig. Tuurlijk schiet hij er aardig wat in, maar ik denk dat als Kudus een heel seizoen speelt hij ook veel gaat scoren plus de mensen om hem heen beter laat spelen.

Ik hoop dat Taylor zich geweldig ontwikkeld en we een middenveld krijgen met Taylor, Gravenberch en Kudus. 3 goede voetballers en 2 eigen jeugdspelers.

Maar helaas, we zullen wel weer gaan kijken naar Blind, Alvarez, Klaassen, Haller, Berghuis, Tadic. Goede spelers, maar nul snelheid.

01-08-2021 12:50

Nick14 +25889

Als paasei nu eens met 1 controleur gaat spelen kan Blind prima op 6 met Gravenberch en Kudus ervoor.

01-08-2021 12:55

Web +178830

Wanneer had Klaassen voor het laatst een wedstrijd gespeeld.
Ook bij Oranje speelde hij namelijk niet
Aan het eind van het seizoen kreeg hij rust omdat hij pijntjes had
Gek dat hij niet goed speelt? Zelfs heel normaal hoor
Maar Klaassen is door een groot deel op AS al weer afgeschreven
Was dit ook al niet zo toen hij door Ajax aangetrokken was?
En hoe was het commentaar hier op AS toen hij vele belangrijke en eerste goals maakte? Wat heb ik mij vergist in Klaassen las je dan hier.
Een ezel stoot zich niet twee keer aan de zelfde steen, maar op AS schijnbaar wel

Klaassen is in grote wedstrijden onomstreden wen daar maar vast aan. Kudus zal eerst minder balverlies moeten hebben, dan komt hij pas in aanmerking. Bovendien is Kudus geen nummer 10
Taylor is de natuurlijke opvolger van Alvarez, niet Kudus
Taylor heeft alles in huis om daar te spelen, is ook nog veel beter aan de bal dan Alvarez. Gelukkig zie ik nu in de voorbereiding weer de goede Taylor, vorig seizoen had hij een terugslag

Blind is aan de bal fenomenaal op het middenveld, maar als je de bal niet hebt is hij heel erg kwetsbaar daar. Blind achter een tegenstander aan lopen, ziet er niet uit. Dat moet je hem ook niet aan willen doen. Hou je het compact dat gaat het nog wel

Maar Martinez is niet meer weg te denken uit het centrum
Dat is een luxe probleem voor Ten Hag. Maar ook weer enorm lastig
Blind zijn opbouwende kwaliteiten zijn beter dan Martinez, maar verdedigend is Martinez weer veel beter
Benieuwd hoe Ten Hag dit op gaat lossen?

Alvarez staat straks gewoon weer op het middenveld en daar is Gravenberch maar wat blij mee. En ook het centrale duo
Die twee spelers weten als ze het middenveld in dribbelen de plek direct ingenomen word door Alvarez, dat zit er nu eenmaal in bij hem. Van jongs af aan al bij geleerd daar in Mexico
PSV had in het verleden Guardado die deed precies hetzelfde, die kon nog wel iets beter naar voren spelen dan Alvarez
Maar voor de rest dezelfde eigenschappen, en dat zijn gewoon spelers die je nodig hebt in een team, want je hebt tegen de beter tegenstanders nu eenmaal niet altijd de bal
De opvolger van Alvarez kon zomaar eens Taylor zijn, dat is hetzelfde type, voetballend beter, maar die zal weer iets minder in dienst van het team spelen

Ik maak mij naar mindere voorbereiding wedstrijden totaal geen zorgen. De meeste bepalende spelers hebben allemaal lang door gespeeld in de zomer, en zelfs spelen er twee nu nog
Alvarez en Antony

01-08-2021 12:49

Soccerskins v2 +43395

Kudus heeft zelf aangegeven dat 10 zijn beste positie is. Hoe kom jij erbij dat Kudus geen 10 is?

01-08-2021 12:56

Web +178830

@Soccerskins
Ik vind hem onder de bal veel beter
Rond de zestien meter kun je niet opstomen met de bal
Dat kun je alleen maar van uit de eerste fase op het middenveld
Een goede speler als Kudus kan overal spelen, maar waar komt hij het beste tot zijn recht?
Daar gaat het bij mij om.

01-08-2021 13:06

Soccerskins v2 +43395

Onder de bal heb je toch Gravenberch die dat kan doen? Ik denk dat Ajax (met Haller als spits) gebaat is bij een 10 die de bal vast kan houden. Kudus doet dit vaak nog te lang maar kan dat wel als de beste.

01-08-2021 13:13

Nick14 +25889

Aah, jij hebt Gravenberch gesproken.
Interessant.

01-08-2021 12:56

Web +178830

Nee
Maar die voelt zich een stuk vrijer mer Alvarez naast hem. Met Kudus zou hij nog voorzichtig moeten spelen
Die heeft nu eenmaal ( nog ) te veel balverlies
Of begrijp je dit ook al weer niet?

01-08-2021 13:09

Slang +14994

Gravenberch is helemaal niet vrijer met Alvarez. Hij moet juist 2x zoveel doen. Omdat Alvarez niks in de opbouw brengt komt alle druk op Gravenberch om iets te verzinnen en actie te ondernemen. Met Blind naast hem verdeel je die druk en geef je Gravenberch juist vrijheid om acties te maken en minder bezig te zijn met spel verdelen.

Probleem van gisteren is alleen dat Blind niet op 6 stond. Niet de namen.

01-08-2021 13:42

Nick14 +25889

Hoe weet je dat hij zich vrijer voelt?

01-08-2021 13:43

Eurysaces +29538

Heeft hij een keer gezegd toen Alvarez in de basis stond en hij zich verdedigend nog niet zo ontwikkeld had. Wilde daarnaast ook zeker de trainer niet afvallen.
Gravenberch nam moeiteloos de positie van Alvarez over op het grind van het seizoen.

01-08-2021 21:19

SAE +4167

Klaassen lijdt ook veel balverlies, zeker in de vorm waarin hij nu verkeert, waarom zou hij dan in jouw ogen wel moeten spelen en Kudus niet?

01-08-2021 13:46

Slang +14994

omdat Klaassen goals maakt, oh wacht dat doet Kudus ook.

01-08-2021 14:23

Ans B +19975

Als tactische leek vind ik het helemaal niet zo vreemd om Blind hoger te laten spelen dan Gravenberch, júist omdat Blind minder loopvermogen heeft, minder dynamisch, minder snel is dan Gravenberch.

Gravenberch heeft een veel groter bereik waarin hij kan spelen, en dat kan in potentie enorme voordelen opleveren - zowel aanvallend als defensief. Bovendien heeft Gravenberch meer voetballend vermogen in totaliteit. Dus kan hij meer variëren in zijn aanvalsspel. Of hij de tactische slimheid & discipline, het positionele inzicht en de passkwaliteit waarin Blind uitblinkt voldoende kan evenaren/compenseren moet nog worden afgewacht.
Maar daar zijn oefenwedstrijden juist voor. En als het wél gaat lopen wordt Blind juist ontzien.

Ik vond Gravenberch overigens bij vlagen opnieuw sterk spelen, dus bij hem heb ik sowieso het idee dat het een goed seizoen wordt en dat hij op rechts kán spelen. In welke rol ook.

01-08-2021 12:48

trooop +3885

Niet zo bescheiden. Waar john de wolf en jan wouters expert zijn is niemand leek.

01-08-2021 14:04

eros +4817

Houd blind lekker achterin.

Steek
Mazroui-Timber-Blind-Rensh

Gravenberch-Alvarez
Klaasen

Anthony-Haller-Tadic

Back-up:
Pasveer

???-Schuurs-Martinez-Baas

Taylor-???
Kudus

Berghuis-Danilo-Neres


Ik denk dat er metname in het middenveld nog geïnvesteerd moet worden.

01-08-2021 12:45

036AFCA97 +146682

Als je Martinez op de bank zet ben je meteen af.

01-08-2021 12:51

Soccerskins v2 +43395

Nee blind op de bank zetten is lekker logisch. In balbezit (wat Ajax in 90% van de wedstrijden die ze spelen heeft) is Blind je beste speler.

01-08-2021 12:55

036AFCA97 +146682

Ik zou eerder Blind laten banken dan Martinez.

01-08-2021 13:36

NeeI +107930

Dus jij laat Martinez, Kudus En Berghuis banken voor Alvarez, Klaassen en Haller??!

01-08-2021 12:56

ratje +3515

Goed plan voor Tagliafico, dat niemand daar nog aan gedacht heeft!

01-08-2021 13:31

eros +4817

Ik denk dat Tagliafico nog wel vertrekt.

01-08-2021 13:51

Sambavleugels +18734

@Eros

Jij denkt: laat ik een samenstelling verzinnen waarmee we het tot het eind spannend houden. Nou, hier wordt je zelfs geen kampioen mee.

Hoe kan je in 's hemelsnaam Martinez er uit laten? En dan die angstaanjagende as. Wat is er met Ajax gebeurd dat een groot deel vd supporters tevreden is met vechtvoetbal? Hebben die jaren met Frank Beton zulke ideologische schade aangericht? Vinden we het nu goed om
a la Southgate alle pure voetballers als Kudus, Neres, Martinez en Berghuis op de bank te houden, allemaal zodat Alvarez, Klaassen en Gabrich 2.0 kunnen spelen?

01-08-2021 19:12

Lagasj +2905

Hier begint het gesodemieter met deze anti-Ajax trainer weer!
Dit foute gedoe gaat weer weken duren!
Heeft dus helemaal niets te maken met hoe lang ze in training zijn maar alles met een foute visie van een waardeloze trainer.
Verkeerde mensen op de verkeerde plek neerzetten is idioot.

01-08-2021 12:32

Soccerskins v2 +43395

Blind speelde inderdaad geen goede wedstrijd, maar vooral bij Klaassen ging letterlijk alles mis wat maar mis kon gaan. De simpelste kaats lukte nog niet bij hem. Ik verwacht tegen PSV dezelfde opstelling maar hoop dat in de loop van het seizoen Kudus of Berghuis op 10 komt te spelen.

01-08-2021 12:12

Nick14 +25889

Als je Blind op 8 neerzet hoor je thuis in een gesloten inrichting.

01-08-2021 12:11

El Pistolero +4932

"Als je Blind op 8 neerzet hoor je thuis in een gesloten inrichting".

Als je iemand beoordeelt zonder er rekening mee te houden dat hij pas anderhalve week in training is, terwijl er vijf tot zes weken voor nodig is om na een vakantieperiode weer topfit te geraken, hoor je pas echt thuis in een gesloten inrichting.

01-08-2021 12:25

036AFCA97 +146682

Maar hij oordeelt toch over Ten Hag? Niet over Daley? Of moet Ten Hag volgens jou ook ff fit raken? ;)

01-08-2021 12:39

Nick14 +25889

Waar heb je het over man.
Ik verwijt Blind helemaal niks.
Blind is gewoon geen type voor die positie.

Blind hoort op 6.

01-08-2021 12:51

Web +178830

Beter lezen kerel
Hij zegt toch als je Blind opstelt
Dwaas

01-08-2021 13:01

Nick14 +25889

Probeer het nu eens in het Nederlands.

Edit: Aah, je hebt je onleesbare reactie snel verwijderd.

01-08-2021 13:02

El Pistolero +4932

"Maar hij oordeelt toch over Ten Hag? Niet over Daley? Of moet Ten Hag volgens jou ook ff fit raken? ".

Dit artikel gaat niet over Ten Hag, maar over Blind. Over de matige prestatie van Blind om precies te zijn. En als je een dergelijke uitspraak doet, zeg je daarmee niet alleen iets over Ten Hag maar ook over Blind, nl. dat die daar niet zou kunnen spelen. En als je die uitspraak in een artikel als deze doet, kan ik niet anders dan er vanuit gaan dat die conclusie met de matige prestatie van Blind te maken heeft. Los daarvan is het sowieso belachelijk om een dergelijke uitspraak te doen als het om een oefenwedstrijd gaat, die zijn zoals het woord al zegt immers bedoeld om te oefenen en dingen uit te proberen. Veel fans vinden dat Lisandro Martinez een basisplaats zou moeten krijgen en wellicht vindt Ten Hag dat ook en probeert hij Blind daarom uit op het middenveld. Ik zou niet weten wat daar mis mee is en waarom iemand die dat doet, zou moeten worden opgesloten in een gesloten inrichting. Maar wellicht kan jij dat uitleggen.

01-08-2021 13:47

Nick14 +25889

Met Blind op het middenveld is niks mis.
Met Blind op 8 en Gravenberch op 6 is daarintegen alles mis.
Je haalt beide spelers totaal uit hun kracht.

En dat oefenwedstrijd argument is niet heel valide. Je gaat Mazraoui ook niet opeens centraal achterin zetten, of Haller linksbuiten.

01-08-2021 13:51

El Pistolero +4932

"Met Blind op het middenveld is niks mis. Met Blind op 8 en Gravenberch op 6 is daarintegen alles mis. Je haalt beide spelers totaal uit hun kracht".

Gravenbergh speelde vorige week tegen Bayern ook op 6 en was daar de beste man van het veld. Hij is ook gewoon rechts, dus geen idee waarom dat niet zou kunnen. Blind is een linkspoot en aangezien Ajax met de punt naar voren speelt, is de 8 de enige positie op het middenveld waar hij zou kunnen spelen.

"En dat oefenwedstrijd argument is niet heel valide. Je gaat Mazraoui ook niet opeens centraal achterin zetten, of Haller linksbuiten".

Is natuurlijk complete onzin en appels met peren vergelijken omdat Ten Hag Haller alleen als spits zal gaan gebruiken en Mazraoui als back of middenvelder en het natuurlijk geen enkele zin heeft om ze uit te proberen op posities waar je ze toch niet van plan bent te gebruiken. Bij Blind ligt dat totaal anders dat is van origine een middenvelder en die kan zowel centraal achterin gebruikt worden als op het middenveld. En als je met Martinez achterin wil gaan spelen, is het niet meer dan logisch dat je hem op 8 uit probeert. Ik begrijp nog steeds niets wat er op tegen is om dingen uit te proberen aangezien oefenwedstrijden daar naast het opdoen van wedstrijdritme en het op peil brengen van de conditie, voor bedoeld zijn. Als het een wedstrijd betreft en je Gravenbergh liever op 8 ziet en Blind centraal achterin, kan ik dat nog begrijpen, maar wat er op tegen zou zijn om een oefenwedstrijd te gebruiken om dingen uit te proberen, zie ik niet.

01-08-2021 14:25

WantAmsterdam +116198

Alleen als die dat in een belangrijke wedstrijd doet.

01-08-2021 12:44

Web +178830

@Nick
Weet je wel wat je allemaal zegt?
Beschamende en vreselijke domme opmerking weer
Je zal er maar iemand hebben zitten
Als ze dit accepteren op AS, zijn ze ook niets waard
Ik zou veel van jou posten verwijderen

Ajax speelt een voorbereiding ( wist je dit? )
Ten Hag weet wat hij op 6 aan Blind heeft
Maar wil misschien Gravenberch daar eens zien?
Vorig seizoen tegen Heerenveen heeft hij daar Rensch een keer neergezet, niks mis mee om wat uit te proberen

01-08-2021 12:53

Knalpot +3625

Het zal eerder wat zeggen over jouw tekortkomingen.

01-08-2021 13:13

Flipper33 +6826

Middenveld is echt statisch en de aanval veel te traag met Haller

01-08-2021 12:03

Ajax34 +4063

Als er met de JC schaal maar een representatief en fit elftal staat, dan gaat het pas beginnen.

01-08-2021 12:00

Robbie en de Kock +11224

Ik ben toch bang dat deze potjes ten Hag gaan sterken in zijn visie om Alvarez straks weer een plek op het middenveld te geven.
En dan wordt het spannend. Wie gaat eruit?

01-08-2021 11:52

Web +178830

Bang of realistisch voor een winnend team?

01-08-2021 13:02

Robertini +39613

De voorbereiding is er ook een beetje voor om te experimenteren. Niet te veel waarde aan hechten.

Tegen PSV kunnen we de balans op maken, dat is een echte wedstrijd.

01-08-2021 11:51

Krullen +8058

Ik vind Blind ook geen middenvelder, ook niet op 6. Hij heeft daar simpelweg de handelingssnelheid niet voor. Daarnaast ontneem je ook zijn grootste kracht, namelijk de strakke passes tussen de linies door. De ruimtes zijn net iets kleiner en hij kan minder lang wachten op het juiste moment daar.

Dat zorgt wel voor een enorm luxeprobleem, want nu heb je Martinez/Blind voor één plek. En het moge duidelijk zijn dat ze allebei verdienen te spelen. Bij mij heeft Blind wel een streepje voor, aangezien we al een vrij jonge, onervaren verdediging hebben. Daarnaast voetballend ook de betere van de twee, al is Martinez ook aardig aan de bal.

01-08-2021 11:38

Freddy +11468

Sorry hoor maar Martinez is verdedigend 8 klassen beter en zorgde er samen met de coachende Stekelenburg ervoor dat we geen goals tegen kregen. Hij was gisteren ook weer de beste eraf. Hoe jij erbij komt dat Blind een streepje voor heeft snap ik niet behalve gebasseeerd op emotie.

01-08-2021 11:52

Krullen +8058

Helemaal mee eens dat Martinez verdedigend beter is, maar Blind vind ik cruciaal qua spelopbouw. Overigens kun je ook overdrijven met 8 klassen beter, dan doe je Blind toch echt tekort.

01-08-2021 18:54

DeMeer1976 +3095

Blind kwam gister te vaak op een positie die niet de zijne is. Maar bij de 1-0 liet hij zijn klasse zien. Blind hoort als verdedigende middenvelder of centraal achterin. Het lijkt erop dat Ten Hag aan het schuiven is om zijn bepaalde spelers te laten spelen. Hij zal keuzes moeten maken tussen enerzijds Martinez/Blind of Alvarez/Blind. Ik zou Martinez laten staan en Alvarez laten banken. Of nog snel verkopen.
Klaassen maak ik me ook nog niet druk over. Deze mannen weten precies hoe ze een seizoen moeten opbouwen. Je hoeft in een oefenpotje in juli nog niet in vorm te zijn. Helemaal niet als je net begonnen bent.

01-08-2021 11:16

Freddy +11468

Klaassen speelt altijd als Klaassen. Verstoppertje en niet meedoen aan het spel en lopen rondom de spits. Loopt het spel van Ajax niet dan is hij geen toegevoegde waarde zoals gisteren duidelijk te zien was. Dat heeft niks met de voorbereiding te maken.

01-08-2021 12:00

DeMeer1976 +3095

Wij kijken duidelijk anders naar Klaassen. Verstoppertje? Nee echt niet. Klaassen staat bijna altijd op de goede plek, is een kei in 1 keer doorspelen van de bal, maakt vaak ruimte voor andere spelers en is vaak beslissend. Hij is de man van de 1-0. Ik draai het zelfs om. Is Klaassen niet goed dan draait Ajax vaak ook niet. Dat is geen toeval.

01-08-2021 13:26

Ajaxisart +18774

Ben nu alweer bang voor alle rare experimenten en opstellingen van Ten Hag. Die man ziet soms dingen waarvan je denkt…wat ben je in het hemelsnaam aan het doen….het gesteggel met vd Beek, Ziyech, Promes op 10 enz. Het duurt vaak heel lang voordat Ten Hag inziet dat de meest logische keuzes vaak de beste zijn.

01-08-2021 10:59

Flipper33 +6826

Snap het ook niet elftal is niks verandert alleen Berghuis is erbij gekomen en dan gaat TH weer lopen experimenteren.. zullen we straks wel weer te horen krijgen weer een tussen seizoen.

01-08-2021 12:05

Ajaxadam1 +31670

Vorig seizoen was Blind al schuldig aan heel veel tegengoals. Te traag, of te vroeg instappen. Misschien als enkele 6 in de punt naar achter kan het wel, want zijn voetbal is wel erg belangrijk.

01-08-2021 10:49

Johan4ever +10914

Verdedigen doe je met het hele team niet alleen Blind!

01-08-2021 11:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.