Meer clubs boos op handelswijze Ajax

door BvdPloeg 53

Meer clubs boos op handelswijze Ajax

door BvdPloeg 53

Laatst geüpdatet

AJAX ONDER VUUR - Naast PSV zijn meer Eredivisieclubs boos over de manier waarop Ajax de laatste weken te werk gaat. Jonge talenten worden overal weggeplukt en dat schiet bij de 'slachtoffers' in het verkeerde keelgat. In De Volkskrant doet Foeke Booy zijn zegje. Bij FC Utrecht zagen ze Ajax snel handelen en daardoor vertrekken Ché Nunnely (13) en Guido Janssen (15) naar Amsterdam. 'Ik stel voor dat we van elkaars jongens afblijven tot ze 16 zijn', stelt Booy, die pleit voor een hogere opleidingsvergoeding. Deze ligt nu op 12.500 euro per jaar.

'De contacten zijn niet correct verlopen. De jongens zijn eerder benaderd dan afgesproken. Als het goed is, belt een hoofd opleidingen eerst met zijn collega. Bij ons wist Henny Lee van niets. Ajax pretendeert zo'n goede opleiding te hebben, maar ze lopen alleen te shoppen. Ze hebben maling aan alles en slaan afspraken in de wind. Als je ze daarop aanspreekt, weten ze niet waarover je het hebt. Of ze vaardigen naar een regulier overleg een coördinator van de onderbouw af', gaat de technisch directeur van Utrecht verder.

Bij AZ zijn ze ook allerminst tevreden over de gang van zaken. Earnest Stewart zag Gino van Kessel en Ezra Walian vertrekken en ook de technische man bij de Alkmaarders spreekt over een 'verkeerde manier van zaken doen'. 'Ook de transfer van Walian is niet netjes gegaan. Ik heb nog geprobeerd hem te behouden, maar dat had geen zin meer. Het is goed als we in breed gremium over de problematiek spreken, want die gaat het hele betaald voetbal aan.'

Ajax wuift kritiek weg
Wim Jonk pareert de kritiek op Ajax. 'Het is het verhaal van de pot en de ketel. Het gebeurt bij ons ook dat een jongen opeens naar een andere club verhuist. Het gaat hier bovendien om de individuele keuze van de speler. Als een jongen weg wil bij een club, moet die club misschien ook in de spiegel kijken', zegt Jonk die benadrukt dat het contact veelal via de clubs gaat. 'Maar het kan dat het eerste contact verloopt via de scouting.' (foto: Black Bath Towel Photographers)

Lees meer over:
Plaats reactie

suske +25

Simpel hoeveel spelers van Heereveen komen daadwerkelijk uit hun jeugd niet een ze komen zelfs niet uit Heereveen!!. En toch spelen ze voor elke wedstrijd het Friese volksliet hoezo trots van Friesland??

22-04-2012 11:47

Robertjan +2

Ik vind dat je in je regio moet scouten. In Amsterdam en omstreken is genoeg talent te vinden. Dat is nooit anders geweest. Zo houd je de competitie gezond. Maar als Ajax naar een hoger niveau wil dan is het halen van zoveel mogelijk talent beter. Maar dit gaat ten koste van andere clubs. Ik vind het dan ook logisch dat ze hier iets over zeggen. Ajax is al vele malen groter dan de rest en dit zal alleen maar toenemen. Het is maar net wat je wil. Ajax heeft het al jaren zelf in de hand maar nu doen ze een keer iets met die macht.

21-04-2012 13:04

stefan pluim +0

Bij onze club staan ook scouts van ajax en 010', dus niet zeiken.

20-04-2012 21:04

DDDD +0

Een typisch geval van huiliehuilie!

20-04-2012 19:17

Boer +3

De meeste clubs hebben veel boter op hun hoofd. Ajax heeft over een reeks van jaren de beste opleiding. Maar in sommige leeftijdsgroepen zit niet veel talent en daarvoor wordt aanvulling van buitenaf gehaald.
Ik hou er niet van, maar andere clubs zijn geen haar beter. Ik herinner me dat Heerenveen Waterman bij ons weggehaald heeft en zij hebben bij Cambuur ook vaak spelers weggekaapt. Daar waren ze in Leeuwarden ook niet blij mee.

20-04-2012 17:53

Teadey +0

Het zegt toch al genoeg dat alle talenten zelf graag bij Ajax willen ballen. Blijft gewoon DE club voor talenten

20-04-2012 17:48

joodtotmedood19 +0

als er een wat zegt, komen de andere meteen ook om de beste club af te branden!

20-04-2012 17:06

RobertoStrife +2

Tja, als deze clubs jongens van ons konden aantrekken, zouden ze het doen. PSV probeert het al jaren bij onze spelers!

Alleen omdat wij wel succesvol zijn, gaan ze nu zeuren. Wij zijn groter, dus goede talenten willen eerder naar ons, als dat je niet bevalt, stop je maar met voetbal!

20-04-2012 16:14

Rho1980 +1499

Clubs moeten inderdaad eerst naar zichzelf kijken, de jongens gaan heus niet weg voor het grote geld. Kennelijk kan Ajax meer perspectief bieden dan de huidige dat kan. Overigens is het makkelijk voor een club zoals Utrecht en AZ om te gaan schoppen wetende dat PSV ook al zijn onvrede heeft geuit.
Samen voelen zij zich sterk.
Wellicht moeten zij bij zichzelf te rade gaan en eens wat aan de jeugdopleidingen gaan doen? Ipv alleen spelers van buiten NL aantrekken??

20-04-2012 14:39

heinp +41

Daar hoeft ajax geen boodschap aan te hebben ,ieder dient zijn eigen broek op te houden en hoe ze dat doen is iedereen vrij in.Een speler die voor ajax kiest is gewoon verstandig ,mede door cruijf hebben we top trainers en dat heeft een magische uitstraling op heel nederland en daar doet ajax de vruchten van plukken ,maar das logische he

20-04-2012 13:38

Sualex +2

Ook andere clubs in NL plukken de vruchten. Mede door Ajax

20-04-2012 14:35

mano41 +0

is ook moeilijk te verteren voor die clubs zeker nu ze kampioen worden als psv 2 van de beste spelers bij kutrecht weg haalt hoor je niemand. en ik poets me tanden ook niet meer door die kut reclame. van gaal haalde ook half willem2 leeg toen hij bij az trainer was

20-04-2012 13:19

Sualex +2

Die clubs vergeten dat ze Ajax dankbaar moeten zijn. De hoge inkomsten van de CL en Europaleague komt vooral door de successen van Ajax in de jaren 90. Het aantal NL deelnemers ook. Vooral PSV heeft gigantisch geprofiteerd.
Als jeugdspelers bij Ajax opgeleid worden is ook goed voor het NL voetbal. Bijna elke club heeft spelers uit de jeugdopleiding van Ajax. Kijk naar Elia, Narsingh enz. Die leveren veel geld op voor de clubs waar die naartoe gegaan zijn.

20-04-2012 12:59

IamLegend +2

Ajax sponsert de eredivisie met spelers die de opleiding van ajax doorlopen.. Ook verhuurt ajax minimaal 4 a 5 spelers per seizoen aan clubs. Wat ook weer ten goede komt aan de prestaties van de club

snijder bij fc utrecht wint wel 2x van ajax...

Dat vergeten de clubs nu ff...

20-04-2012 12:47

Junisderdester +0

Je moet speler die je wil opleiden toch ergens vandaan halen of niet dan, en als de jongens naar Ajax willen (wie wil dat nou niet) dan moeten ze doen wat ze het liefst willen.

20-04-2012 12:26

Sualex +2

Die clubs vergeten dat ze Ajax dankbaar moeten zijn. De hoge inkomsten van de CL en Europaleague komt vooral door de successen van Ajax in de jaren 90. Het aantal NL deelnemers ook. Vooral PSV heeft gigantisch geprofiteerd.
Als jeugdspelers bij Ajax opgeleid worden is ook goed voor het NL voetbal. Bijna elke club heeft spelers uit de jeugdopleiding van Ajax. Kijk naar Elia, Narsingh enz. Die leveren veel geld op voor de clubs waar die naartoe gegaan zijn.

20-04-2012 12:16

Tjijsie +0

Moeten we Ernie (wat een naam) Stewart nog even herinneren aan Terrel Ondaan? Of Brands en Booy over de speler Soomer die van Utrecht naar Psv is gegaan? En ga zo maar door. Wat een debiele stemmingmakerij.

20-04-2012 12:04

IamLegend +2

binnen europa mag je niet voor een buitenlandse club werken als je jonger bent dan 18. laat europa dat eerst maar is aan pakken...

barca doet wel vaker aan kinderhandel.

20-04-2012 12:03

Sualex +2

Wat ben jij triest. Dat jou haat tegen Johan Cruijff van jou is zo groot dat je iedere keer weer alles wat met Johan Cruijff te maken heeft aan valt.
Er zijn vele ergere clubs dan Barca.
Manchester city, Liverpool, Chelsea, Juventus enz.

20-04-2012 12:09

IamLegend +2

Wat heeft johan er nou weer mee te maken? flikker toch is een x op om elke x johan er bij te betrekken.
Jij leest echt wat je wilt lezen.

Ik ben niet anti jc, en niet anti van gaal, ik ben pro ajax.

20-04-2012 12:46

Olsen +0

Waarom val je Barca dan aan terwijl het merendeel Spanjaarden is dat doorbreekt en er in Engeland veel meer gehaald wordt.

20-04-2012 12:53

IamLegend +2

Ik gaf alleen maar een voorbeeld...vreemd dat er een showtime bezoekers zich aangevallen voelt...

20-04-2012 12:59

IamLegend +2

Barca heeft al 2 spelers onder de 17 weggekaapt, ze zitten achter nouri aan...ik keur hun handelswijze ook niet goed, ook niet die van ajax.

Zo gaat dat nou eenmaal in de voetballerij.

Uiteindelijk bepaalt de speler of hij wil vertrekken of niet. Ajax hoor je daar niet over zeuren.
Jc niet... Op eigen kracht moeten we verder...

20-04-2012 12:54

Sualex +2

Dat is een betere reactie! Dit klopt. Iedereen doet dit.

20-04-2012 12:57

Sualex +2

Hoe kan Psv beginnen over niet netjes?? Was het wel netjes dat ze in de tijd van Kezman gewoon een afgesproken gelijkspel voetballen tegen Groningen. En dat Aad de Mos bij Vitesse (die vlakbij het trainingscomplex van PSV in Eindhoven/acht woont) zijn keeper die heel goed stond te keepen wisselde en dat PSV met 1 doelpunt verschil kampioen wordt? En dat ze iedereen die ook maar een bal kan raken bij Willem 2 en Den Bosch wegplukken?

20-04-2012 11:47

Sweetlake79 +0

Ach het is weer het calimerogedrag!!! Met ze allen tegen Ajax anders hoor je er niet bij, kuddevolk!!! . Maakt indruk hoor, not !!!! Zo gaan we nu weer over belangrijkere zaken praten?

20-04-2012 11:38

suske +25

Mensen als Brands Booy en Steward Moeten eerst een bij zich zelf teraden gaan. Voor ze Ajax beschuldigen van niet netjes handelen. Zie verleden Psv met van Rhijn Az. vorig seizoen met 3 jeugspelers van ajax Utrecht zelfde laken een pak. Altijd piepen als het hun overkomt. Over hoe zij handelen hoor je ze niet ga het maar eens navragen bij de clubs uit de Jupiler Leqeau.

20-04-2012 11:35

itsAJAXtime +0

Maar wat loopt Pisvee nou te piepen, er breken daar maar zeer weinig jeugdspelers door, ze kopen alleen maar spelers. En nu willen ze Advocaat als trainer dus zal er nog steeds weinig doorbreken daar, want die wil ook alleen maar kopen.

En als al die jankclubs nu iets te bieden hadden dan waren de talenten wel gebleven.

AJAX blijft de grootste naam en club in Nederland en dat kunnen ze niet verkroppen.

20-04-2012 11:35

Figo +0

Iedereen doet dit en wij als club en supporters moeten ook niet zeiken als Chelsea, Man City of een andere grootmacht interesse heeft of een speler ophaalt uit onze jeugdopleiding. Zolang er geen regels zijn gemaakt door de KNVB, clubs, Uefa of FIFA is dit niet tegen te houden.

20-04-2012 11:13

ajax19 +0

Het is een feit dat de opleiding de afgelopen jaren niet volstond, dus moeten we wel scouten om de jeugd aan te sterken. De manier waarop is inderdaad geniepig, maar er zijn nooit afspraken gemaakt hoe je dit soort transfers regelt.

20-04-2012 11:08

Sualex +2

Er kunnen geen vaste regels voor gemaakt worden want een jeugdspeler moet de vrijheid hebben om zelf een keuze te maken waar hij wil voetballen.

20-04-2012 11:15

ajax19 +0

Precies, maar het is netjes om de club eerst te informeren, zo gaat dat bij amateurclubs ook. Maar bij profclubs zie je dat de speler dan zo bewerkt wordt dat hij de overstap niet waagt, en dat is eigenlijk het probleem waarom Ajax de profclubs niet vertrouwt.

20-04-2012 11:17

carina +0

als ze geld hadden of wat te bieden,zouden ze t zelfde doen !!!!!!!!!!!!!!

20-04-2012 11:03

Barra +5529

Erg hypocriet van AZ en PSV want zij doen precies hetzelfde, alleen hebben zij vaak niet de luxe positie om spelers bij de grotere clubs weg te kapen. En opleiden betekent niet alleen jeugdspelers opleiden die vanaf de F'jes of E'tjes bij Ajax zitten hoor. Want een jeugdspeler kan veel potentie hebben maar vervolgens kan toch blijken dat hij tekort komt. Het mooiste zou zijn dat de jeugdspelers van jongs af aan bij Ajax voetballen, maar wanneer er elders grotere talenten lopen moet je toch proberen die aan Ajax te binden. Ze moeten niet zo zeiken, Ajax staat nu eenmaal aan de top van de voedselketen in Nederland dan.

20-04-2012 10:16

geronimo +4

De Telegraaf heeft de naam maar de Volkskrant kan er ook wat van.

20-04-2012 10:12

RuffRhythim +24837

Die andere clubs moeten maar eens in hun eigen spiegel kijken en zich afvragen waarom ze die spelertjes niet kunnen houden. Schijnbaar hebben ze het niet zo erg naar hun zin meer daar, om welke reden(en) dan ook.
Behoorlijk jankverhaal verder hoor, er zijn meerdere malen op dezelfde manier spelers van Ajax naar andere clubs gegaan en nu gaan ze daar ineens over lopen huilen als het hun zelf gebeurd?

Dat verhaal van Bouy naar Juve: dat vonden we allemaal erg jammer, maar feitelijk had Juventus niks verkeerd gedaan. Er is geen contractbreuk gepleegd, niets. Ajax kon hem schijnbaar niet triggeren om te blijven.

Ik zie eigenlijk geen verschil qua handelen wat Ajax nu doet. En al helemaal niet omdat andere NLse clubs exact hetzelfde doen.

20-04-2012 10:12

Hwb +1478

Er zit natuurlijk wel een probleempje aan. Als dit veel vaker voor gaat komen, dan wordt het voor clubs veel minder aantrekkelijk om (veel) te investeren in hun jeugdopleiding. En dat is niet goed voor het Nederlandse voetbal en (uiteindelijk) ook niet voor Ajax.

20-04-2012 09:57

Sualex +2

Om er echte regels aan te verbinden wordt de vrijheid van jeugdspelers geschonden. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Jeugdspelers moeten kunnen gaan en staan waar ze willen.

20-04-2012 10:04

lammy +0

Eens. Daarom zou het niet gek zijn om de opleidingsvergoeding omhoog te gooien als soort van genoegdoening.

20-04-2012 10:10

Hwb +1478

Klopt, daar zit ook wel veel in.

20-04-2012 11:56

Sualex +2

Zo ken ik er ook nog wel 1. Als jeugdspelers bij Ajax opgeleid worden is ook goed voor het NL voetbal. Bijna elke club heeft spelers uit de jeugdopleiding van Ajax. Kijk naar Elia, Narsingh enz. Die leveren veel geld op voor de clubs waar die naartoe gegaan zijn.

20-04-2012 11:32

YochananAFCA +0

het oogt meer als jaloezie, dat hoor je ook weg te wuiven

20-04-2012 09:48

Liefhebber +1

Elke club doet dit. Zoals Utrecht dat ook bij kleinere clubs doet. Echter omdat wij de grootste club zijn kunnen wij het bij elke club in Nederland doen. Iets wat andere clubs ook maar al te graag zouden willen en doen als zij de mogelijkheid daartoe hadden. Dus gewoon gejank. Tis ieder voor zich in n wereld waar alles om geld draait, dus ook in de voetbalwereld.

20-04-2012 09:48

Raiko +1

Triest dat de media hier zoveel aandacht aanbesteed, duidelijk stemmingmakerij. Dit komt alleen in het nieuws omdat het om Ajax gaat.

20-04-2012 09:45

afca78 +0

In de tijd dat Henny Lee bij DOVO zaqt loog hij ook al alles bij elkaar en wist hij ook al nergens vanaf. Iedereen wilt toch bij ons aller AJAX voetballen.

20-04-2012 09:43

arigold +7870

Wat een azijnpissers...zelf doen ze het ook bij andere clubs!
Eindelijk wordt er eens goed ingekocht bij Ajax, eindelijk zit er een duidelijke visie achter en lopen we niet achter de feiten aan!
Wen er maar aan concurrenten, we domineren!

20-04-2012 09:42

trainerdv +2

Op zich een prima regel van Booy. Voor het Nederlandse clubvoetbal is het goed als niet alle talenten alleen bij Ajax kunnen doorbreken, maar ook 'lokaal'.

Maar dan moet dat ook censequent. Mijn neefje is ook door Az van Ajax "gehaald" op zn 11e, maar wou dat uiuteindelijk ook zelf. En dat komt uiteraard niet in de krant. Zoals Jonk al zegt, de pot en de ketel....

20-04-2012 09:21

PietBon +2

In mijn omgeving ook z'n verhaal. Buurjongen die op z'n 14e van Willem II naar PSV ging. Wilde dat zelf en de club stribbelde tegen. Heeft helaas nooit het eerste gehaald door blessures.

20-04-2012 09:26

l0l +4

Helemaal gelijk in, het wordt overal gedaan. Alleen het valt wat meer op bij Ajax dan andersom.

20-04-2012 09:28

Sualex +2

Nee de haat tegen Ajax is groter. Geen 1 andere club gunt het Ajax. Er is zoveel afgunst en jaloezie.
Is het wel netjes dat Az die speler bij Excelsior wegplukte of dat PSV al jaren spelers bij Willem 2 en den Bosch wegplukt?

Nobody likes us, we don't care.

Natuurlijk willen die jongens zelf naar de mooiste club. Om te werken met Overmars,Bergkamp de Boer enz.

20-04-2012 09:38

CrazyJew +1

Beetje huillie huillie om niks, we worden elke keer geschoffeerd

20-04-2012 09:16

Mokum31 +6141

Lekker boos zijn...daaaaag

20-04-2012 09:16

l0l +4

Het is natuurlijk wel met de wijze, 2 honden vechten om been, 3e gaat ermee heen. Om het maar te zeggen, Jonk weet ook wel dat het niet netjes is. Maar ja zo gaat het eenmaal.

20-04-2012 09:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.