Nederland na strafschoppen uitgeschakeld in Nations League na spectaculaire wedstrijd tegen Spanje

door Brent Tomassen 3359

Nederland na strafschoppen uitgeschakeld in Nations League na spectaculaire wedstrijd tegen Spanje

door Brent Tomassen 3359

Laatst geüpdatet

Het Nederlands elftal is zondag na strafschoppen uitgeschakeld door Spanje in de Nations League. Na 120 minuten stond er 3-3 op het scorebord in Valencia, waarna de Spanjaarden beter waren vanaf de stip.

De wedstrijd begon dramatisch voor Koeman en zijn mannen. Al in de zesde minuut wees scheidsrechter Clément Turpin naar de strafschopstip. Jan Paul van Hecke werd ervan beticht een overtreding te hebben gemaakt op spits Mikel Oyarzabal, waarbij de Spanjaard zeer gewillig naar het gras ging. Oyarzabal ging zelf achter de bal staan en bleek oog in oog met doelman Bart Verbruggen zeer koelbloedig: 1-0.

Hierna volgde een fase waarin Oranje moest overleven. Enkele minuten na de goal leek Verbruggen opnieuw te moeten vissen na een treffer van Oyarzabal, maar dit doelpunt werd afgekeurd wegens buitenspel. Twee minuten later redde de goalie zijn land door de inzet van Nico Williams te keren, nadat de linksbuiten werd vrijgespeeld na een snelle uitbraak van de Spanjaarden.

Waar Verbruggen hierna nog een keer moest redden op een inzet van Williams en de vlag even later omhoog zag gaan voor buitenspel van Oyarzabal, kon Nederland er voor rust weinig tot niks tegenover stellen. Het enige gevaar voor het doel van Unai Simón viel na een kwartier te bespeuren. Debutant Ian Maatsen passeerde een tegenstander, legde hard terug op Tijjani Reijnders, maar de middenvelder kon de bal geen richting meegeven. Zodoende gingen beide landen rusten met een 1-0 tussenstand.

Fris uit de kleedkamer

De tweede helft begon met een kansje voor Dani Olmo, die zijn inzet geblokt zag worden. Hierna kreeg Oranje een uitgelezen kans op de gelijkmaker. Memphis Depay werd vastgehouden door Robin Le Normand en Turpin wees ook dit keer naar de stip. De honderdvoudig international ging zelf achter de bal staan en bleef foutloos: 1-1.

Tekst gaat verder onder de foto.

Nederland na strafschoppen uitgeschakeld in Nations League na spectaculaire wedstrijd tegen Spanje
Memphis bleef foutloos vanaf de stip.

De nieuwe tussenstand gaf Nederland nieuwe energie en dat leverde schietkansen op voor Jeremie Frimpong en Depay. Hierna mocht Spanje het ook tweemaal proberen via Lamine Yamal en Williams. Verbruggen bleek opnieuw belangrijk met reddingen, waarbij vooral de tweede een zeer goede ingreep was. In de 67e minuut was het wel raak voor Spanje. Maatsen leed balverlies en leidde hiermee een counter in. Via Williams kwam de bal terecht bij Oyarzabal. Hij vond eerst Verbruggen op zijn weg, maar kopte de rebound erin: 2-1.

Oranje toont veerkracht

Koeman besloot een klein kwartier voor tijd in te grijpen met een driedubbele wissel. De invallers bleken direct goud waard. Noa Lang bereikte Xavi Simons en laatstgenoemde gaf een prachtige steekbal op Maatsen. De linksback twijfelde niet en schoot de bal snoeihard in de verre kruising: 2-2. In de slotminuut kon het ook nog 2-3 worden na een combinatie tussen Lang en Maatsen, maar Depay wist de voorzet van de linksback niet vol te raken. Vlak hierna floot de scheidsrechter af, waardoor er een verlenging aan te pas moest komen. Hierin mochten Brian Brobbey en Kenneth Taylor hun opwachting maken.

Tekst gaat verder onder de foto.

Nederland na strafschoppen uitgeschakeld in Nations League na spectaculaire wedstrijd tegen Spanje
Brian Brobbey mocht net als ploeggenoot Kenneth Taylor in de verlenging invallen.

In de verlenging gebeurde aanvankelijk weinig, maar vlak voor het verstrijken van de eerste vijftien minuten hiervan liet Yamal zich zien. Het wonderkind van FC Barcelona kreeg iets te veel ruimte van Maatsen, kwam naar binnen en schoot de bal prachtig in de verre hoek: 3-2. Hiermee was het nog niet gedaan, want Oranje kreeg nog een strafschop te nemen, nadat Simons werd neergelegd door de Spaanse keeper. Simons ging zelf achter de bal staan en schoot de 3-3 loepzuiver binnen.

In de allerlaatste seconden kreeg invaller Donyell Malen nog de kans om Nederland naar winst te schieten. Zijn schot bleek echter te zwak en Simón kon keren. Hierdoor moesten strafschoppen de uitkomst bieden. Deze werden beter genomen door Spanje na missers van lang en Malen: 5-4.

Opstelling Spanje:

Simón; Mingueza (94' Porro), Le Normand, Huijsen, Cucurella; Olmo (84' Pedri), Zubimendi (106' García), Ruíz (84' Merino); Yamal, Oyazarbal (68' Torres), Williams (117' Baena).

Wissels Spanje:

Raya, Remiro, Porro, Asencio, Grimaldo, Merino, García, Baena, Pedri, Morata, Aghehowa, Torres.

Opstelling Nederland:

Verbruggen; Geertruida (78' Malen), Van Hecke, Van Dijk, Maatsen; De Jong (106' Taylor), Kluivert (78' Simons), Reijnders (110' Koopmeiners); Frimpong, Depay (101' Brobbey), Gakpo (78' Lang).

Wissels Nederland:

Flekken, Olij, Baas, Brobbey, Koopmeiners, Lang, De Ligt, Malen, Simons, Taylor, Wieffer.

Doelpunten:

1-0 Mikel Oyarzabal (8', pen.)
1-1 Memphis Depay (54', pen.)
2-1 Mikel Oyarzabal (67')
2-2 Ian Maatsen (79')
3-2 Lamine Yamal (103')
3-3 Xavi Simons (109', pen.)

Live Blog
Loading...

23/03/2025 23:28
Pedri scoort...

Spanje wint na strafschoppen: 5-4...

23/03/2025 23:27
Malen mist...

Een matige penalty van de invaller

23/03/2025 23:27
Baena scoort...

Verbruggen er dicht bij, maar de penalty is zuiver.

23/03/2025 23:26
Taylor blijft foutloos!
23/03/2025 23:25
Yamal mist ook!

Verbruggen kan het rollertje makkelijk in de handen laten glijden.

23/03/2025 23:24
Lang mist...

Snoeihard tegen de onderkant van de lat...

23/03/2025 23:24
García scoort
23/03/2025 23:23
Simons scoort ook!
23/03/2025 23:22
Torres scoort...
23/03/2025 23:21
Koopmeiners schiet raak!
Lees meer over:
Plaats reactie

MrMartinez +2990

Het blijft treurig dat steeds meer wedstrijden verpest worden door scheidsrechterlijke dwalingen. Wie dacht dat door de komst van de VAR dit soort gehannes minder zou worden moet inmiddels toch wel tot inkeer gekomen zijn..

24-03-2025 20:59

Ajaxtrouw +6341

Toen de pingels begonnen, wist je het al….

24-03-2025 17:34

HJC +8016

Gisteren pas ingeschakeld bij de penalty’s
Mooie pingel van Taylor
Verder boeit het niet

Wel al zenuwachtig voor zondag

24-03-2025 17:32

PH2BOT +40263

Depay, Gakpo, Geertruida em Brobbey waren gisteren de.dissonanten in een verder prima, Oranje. De balvastheid van Kluivert jr viel me trouwens ook op. Noah Lang was wisselvallig as always en Malen stelde teleur met zijn slecht genomen penalty..

Al met al.2 prachtige wedstrijden gezien.....daar waren we trouwens wel weer 'ns aan toe na al die ' rampwedstrijden' van de laatste tijd..

24-03-2025 14:33

GAjax31 +16076

Beetje overdreven om Brobbey, die pas in de verlenging inviel, een dissonant te noemen..

24-03-2025 15:05

Altijdindestraat +40036

AS dump dit stuk van de voorpagina... Wil Ajax zien.

24-03-2025 13:01

GNBL +89910 moderator

Oke klaar met die interlands. Snel weer de focus op belangrijkere zaken, namelijk Ajax.

24-03-2025 13:00

Baco123 +6321

Juist gnbl

24-03-2025 14:31

KarimB +11513

Volgens mij ben ik de enige hier die echt heel goed op beiden gaat haha

24-03-2025 17:10

JariHeijden +5597

Nee hoor! Ik doe met je mee!!

24-03-2025 18:00

KarimB +11513

Hhaha gelukkig maar

24-03-2025 19:43

Wobbo +11294

Depay vind ik nog steeds bruikbaar maar een linie lager op 10. Hij is 1 van de weinige spelers die steekpassen en dieptepassen kan geven. In de spits zit ie alleen maar te vechten met zichzelf.

En het blijft jammer dat we geen echte kanon hebben in de spits zoals een Kluivert of Huntelaar ofzo. Depay vind ik geen spits meer. Brobbey totaal uit zijn spel gehaald door verdedigend Farioli. Weghorst kan je niet op bouwen qua systeem. Luuk de Jong bedankt maar eigenlijk ook te oud.

Dan kom je op spitsen uit als Zirkzee, Emegha en Dallinga. Zirkzee vind ik wat te vrijblijvend. Lijkt er niet alles voor te doen ofzo. Dallinga lijkt er bij Bologna geen reet van te bakken en voor Emegha volg ik de Franse competitie niet maar ja alles bij elkaar wat je leest en hoort lijkt Emegha mij dan wel de spits die eens een keer de kans mag gaan krijgen. Bij de top 6 van Nederland loopt verder ook niets bijzonders in de spits.

24-03-2025 12:49

FysioPat020 +25686

Eens, met de aanmerking dat Depay ook niet op 10 thuishoort. In het moderne voetbal moet elke speler zn bijdrage leveren qua loopvermogen en inzet, zeker als middenvelder. En mét hem speel je eigenlijk altijd met een man minder omdat hij geen ene fuck doet.

24-03-2025 12:58

Wobbo +11294

Misschien maar ik zou het weleens willen zien. Depay op 10 en Brobbey op 9 ofzo. Frenkie de Jong met Reijnders ofzo op het middenveld verder. Misschien werkt het totaal niet maar het lijkt mij een goed experiment. Want Depay is qua voetbaltalent wel de beste met Frenkie samen. Dus dezelfde rol die Bergkamp had met Kluivert voor hem. Of Sneijder tijdens 2010.

24-03-2025 13:02

Devid87 +3532

Ja, laten we twee slecht scorende spitsen achter elkaar zetten. Depay hoort gewoon niet meer in het Nederlands elftal thuis.

24-03-2025 13:55

PH2BOT +40263

Brobbey ook niet..Die stond en liep vooral op de verkeerde plekken en vormde.door door zijn niet/ slecht terugverdedigen de aanleiding voor de.3 - 2.
Brobbey doet maar wat , heeft niet de techniek voor een spits èn heeft nul komma nul voetbalgogme..

24-03-2025 14:37

Hebbendiekip +4763

Depay qua talent het beste? Beste klap van de molen gehad jij

24-03-2025 15:08

Wobbo +11294

Qua bal behandeling, techniek, passen, schieten etc wel ja. Het beste is er natuurlijk vanaf maar daarom op de 10 positie als spelverdeler.

24-03-2025 18:11

Schip +23416

Depay had vroeger de balvastheid en vermogen voor de 10 positie, maar Simons en Kluivert kunnen die rol nu beter aan denk ik.

Zirkzee en Brobbey hebben laten zien de 9 positie aan te kunnen, maar hebben dramatische seizoenen. En idd, Farioli's aanpak slaat bij iedereen aan, behalve Brobbey.

Heb slechts kleine stukjes gezien, maar vond Lang voorspelbaar en slordig. Bizar hoe weinig topspitsen wij internationaal afleveren over de laatste 15 jaar.

24-03-2025 13:39

Wobbo +11294

Tja ik denk dat het scoutingsapparaat in Nederland gewoon verrot is. Verkeerde spelers worden opgeleid en degene die wel wat extra's hebben maar nog niet fysiek eruit zien als een 21 jarige op hun 14e die worden genegeerd.

24-03-2025 18:13

Ajax34 +4014

Gisteren leuke 2de helft+ verlengingen gezien. Spanje viel me een beetje tegen speelde gisteren als real madrid op de counter.

24-03-2025 12:34

Marinus.P +1052

En vallen als Real en ook nog alles meekrijgen als Real. Walgelijk🤮

24-03-2025 12:36

Berghuis +14346

Dat weet je met Turpin. Die gaat altijd mee met het "betere" team. Zie de Champions League maar is.

24-03-2025 13:29

Baco123 +6321

Klopt, vind het maar een matige scheidsrechter

24-03-2025 14:32

Baco123 +6321

Klopt, eigenlijk heeft nl te weinig gekregen deze 2 wedstrijden

24-03-2025 14:31

Slang3 +45848

Brobbey mist zoveel gretigheid. Die reactie op het schot van Malen alsof hij niet verwachtte dat een keeper een bal kan loslaten. Daar zou een Ronaldo tegen aan zitten. En daarom is Brobbey Brobbey

24-03-2025 12:06

Berghuis +14346

En daarom zal Brobbey nooit een topspeler worden. Leuk voor de Eredivisie, maar dan ben je er ook wel.

24-03-2025 13:30

noppenkoning +41216

Daar zat ik ook aan te denken na die actie, ook het positioneren is zo slecht, kijk hoe Sem Steijn dit heeft verbeterd afgelopen jaar en je kan dan zoveel goals extra maken.

24-03-2025 13:48

OuweDibbes +11855

Wedstrijd is geweest, helaas en vanaf vandaag zijn ze in Eindhoven weer een stelletje kut boeren..

24-03-2025 11:38

Altijdindestraat +40036

AS haal dat mazzel Spanje van de voorpagina aub.

24-03-2025 11:01

Noam +4101

Lekker voor ze :P. Nu alle focus op Ajax!

24-03-2025 10:23

Baco123 +6321

Juist, belangrijkste wat er is ons aller Ajax

24-03-2025 13:28

Zwaan1975 +3589

Is het al zondag 14.30….. zin in.

WZAWZDB ❌❌❌

24-03-2025 09:51

Baco123 +6321

Ja heb ook zin in zondag
Heb kaart voor psv Ajax

24-03-2025 14:32

Zwaan1975 +3589

Dat is helemaal top! Vroeger ging ik ook maar die tijd is geweest.

24-03-2025 16:32

Juichtoon +32481

Moet je nagaan en dit was zonder het motorblok van psv..

24-03-2025 09:28

NipeB +15793

Ja die zijn lekker uitgerust. Tillman ook weer fit.

24-03-2025 10:26

Juichtoon +32481

En Edstrom niet te vergeten...die bereidt zich al 30 jaar voor op zondag...
Ik zie het dr. Klavan zo zeggen..

24-03-2025 10:42

Tinusz +1709

Dat lijkt me heel sterk. Die gaat, als hij speelt, maximaal een minuut of twintig spelen. Hij kon twee weken geleden nog niet eens met een bal trainen, maar hij zou nu topfit zijn. Lijkt me stug.

24-03-2025 11:30

Baco123 +6321

Precies duurt nog wel even voor dat hij helemaal wedstrijd fit is

24-03-2025 11:59

Juichtoon +32481

Pak van mijn hart..:-).

24-03-2025 12:05

Baco123 +6321

Maar nog lang niet wedstrijd fit, zal dus niet starten zondag

24-03-2025 13:28

Baco123 +6321

Eens, goede speler

24-03-2025 13:29

Baco123 +6321

Eerlijk is eerlijk genoten van het Nederlands elftal
Jammer dat ze de loterij hebben verloren, maar wat ik al zei over 2 wedstrijden heb ik een goed Nederlands elftal gezien, mooi man.

24-03-2025 09:24

KarimB +11513

Ja ook genoten! Ff keer kunnen genieten van voetbal.

Maar een loterij? Vind je dat echt? Penaltys zijn imo namelijk totaal geen loterij, qua schieten kan ik er nog in komen met alle spanning. Maar met keepers kan je echt heel veel doen. We zijn er nu 2 WK toernooien op rij uitgegaan met penaltys. Omdat we keepers hebben die zich laten vallen ipv zich afzetten (Cilssesen, Noppert). Verbrugge gisteren ook weer. Die springt niet maar laat zich een hoek in vallen. Dan blijft er altijd een gat in de hoek want je komt er dan niet bij. En zie elke penalty komt die er niet bij.

Heb voor een penalty serie dan ook liever keepers als Vermeer of Onana. En voor gisteren had ik een wissel bespaart voor Olij. Wel een keeper met afzet.

Het is topsport. Alleen een keeper wisselen voor een serie is dan opeens not done etc. Want dat hoort niet. Ja lekker in een sport waar miljoenen in omgaan lekker conservatief blijven. Tis imo dan ook geen loterij als je weigert een geschikte keeper te wisselen.

Ben voor een toernooi dan ook altijd voor een 3de keeper als penalty killer. Als speelt die bij Helmond Sport. Je wilt door lijkt mij

24-03-2025 09:36

Baco123 +6321

Ja ik vind dat gozer altijd al gevonden dat het een loterij is, maar das natuurlijk maar mijn mening he, zo zal iedereen er een mening over hebben.

24-03-2025 09:37

KarimB +11513

Ja dat mag ofc. Alleen tis volgens mij niet echt een mening maar een feit. Maar das dan weer mijn mening haha

24-03-2025 09:45

Baco123 +6321

Das prima je mening

24-03-2025 09:46

gi0vanni +7174

Deels eens maar als een speler een bal hard genoeg in de hoek schiet is de keeper kansloos.

24-03-2025 10:15

FysioPat020 +25686

2 vd 9 strafschoppenseries verloren hè? Niks loterij.

24-03-2025 10:23

Baco123 +6321

Mag jij vinden met je niks loterij pat, ik vind van wel en wat jij vind prima man

24-03-2025 11:10

Baco123 +6321

Goede penalty inderdaad

24-03-2025 11:10

FTS95 +16052

Omgaan met spanning en druk is een kwaliteit.

24-03-2025 09:52

gi0vanni +7174

Oranje heeft een goede keeper, de verdediging en het middenveld zijn erg goed maar voorin is het allemaal wat minder. Gakpo is de sterspeler maar een Depay is al een stuk minder. En een echt heel goede rechtsbuiten ontbreekt ook.

24-03-2025 10:14

FysioPat020 +25686

Loterij? Lol.

24-03-2025 10:22

Baco123 +6321

Lol goed gelezen van je dat ik het een loterij vind ja, fijne dag jonge

24-03-2025 11:12

FysioPat020 +25686

Loterij dus alleen voor de Engelsen en Nederlanders?
Lol.

24-03-2025 12:44

Baco123 +6321

Wat jij wilt Patje.

24-03-2025 13:03

NipeB +15793

Je kunt het nauwelijks een loterij noemen als Nederland van 18 strafschoppen series er 15 verloor. Kun je als tegenstander op spelen dat het penalties worden want die win je. Waarbij Koeman door 3 strafschopnemers voortijdig te wisselen die bij de eerste 5 horen; Depay, Kluivert en Gakpo al niet meer echt in heeft gezet op winst. Die wilde uiteindelijk vooral de zwakkere WK kwalificatie poule.

24-03-2025 10:28

Baco123 +6321

Nogmaals ik vind het een loterij en dat jullie er wat anders van vinden vind ik prima man

24-03-2025 11:11

JanTa +15846

Als ik d3 Spaanse pers mag geloven die waren laaiend enthousiast over het NL elftal en hebben 2 Europese topploegen zien spelen en dan waren Gravenbergh en Timber er nog niet eens bij. Koeman heeft, ook in de breedte een hele sterke selectie gekregen.

24-03-2025 12:28

Baco123 +6321

Meer dan prima elftal inderdaad janta

24-03-2025 13:04

FysioPat020 +25686

Van 9 strafschoppenseries sinds '92 slechts 2 gewonnen. Een geval voor een Psycholoog. Geen toeval of loterij.

24-03-2025 09:23

Jarenfan1 +7

Wat een drama speler.
Goede penalty dat is waar,voor de rest slecht.
Moest waarschijnlijk bij dee club van 100
Voor de rest lekker laten zitten in zuid Amerika.
Zijne Koninklijke Hoogheid
Ergernis

24-03-2025 09:21

Been +12473

Hoop commentaar op Memphis maar Brobbey liet in die 20 minuten tegen een vermoeid centrum al helemaal niets zien. Was weer dancing on ice.

24-03-2025 09:20

Baco123 +6321

Brobbey heeft het bewaard voor as zondag

24-03-2025 09:25

Been +12473

Wishful thinking, ik houd er van.

24-03-2025 11:19

Amp +37643

dat roepen zn fans al t hele seizoen

24-03-2025 12:01

Baco123 +6321

Zijn fans ben Ajax fan laat dat voorop stellen, en ja ik gun het Brobbey maar vooral ons aller zondag

24-03-2025 12:07

Hebbendiekip +4763

Memphis was echt tering slecht, hij liet mensen om zich heen nóg slechter spelen. Dat zie je toch zelf ook wel?

24-03-2025 10:09

Been +12473

Ja dat zag ik, maar Brobbey was nóg veel slechter. Dus wat is het alternatief dan?

24-03-2025 11:19

Hebbendiekip +4763

Brobbey kwam er in de 101e minuut in. Wat verwacht je? Ik zou graag willen dat Memphis lekker wordt doorgeselecteerd.

Je hebt echt meerdere opties voor in de spits. Brobbey is er daar zeker 1 van.
Maar niet als pinchhitter, dat hebben we bij ajax ook al vaak zat gezien. Dat werkt niet.

24-03-2025 15:03

Jarenfan1 +7

Onze held strooide met slechte passes.
Waarom niet gewisseld....
Goede penalty

24-03-2025 09:17

GAjax31 +16076

Met Timber, Gravenberch, Ake, etc. er nog bij krijgt Oranje een behoorlijk sterke selectie op het WK. Alleen een goede keeper en spits ontbreekt, en die zie ik er over een jaar ook nog niet aankomen. Hopen dat spelers als Brobbey en Zirkzee tegen die tijd in vorm zijn.

24-03-2025 09:01

Aegukka +699

Vind Verbruggen niet zo slecht hoor... rustig, en nog piepjong. Je mist wel een spits ja - maar je kan met jongens als Simons, Lang, Kluivert en Gakpo ook een minder rolvaste, dynamischere variant kiezen voor de 9, 10 en 11, lijkt me niet lekker om tegen te voetballen.

24-03-2025 09:15

Been +12473

Die Verbruggen stond prima te keepen gister.

24-03-2025 09:17

Baco123 +6321

Eens, prima keeper voor de komende jaren

24-03-2025 09:25

GAjax31 +16076

Ik vind het geen topper, maar is inderdaad wel prima. Het liefste zie ik eigenlijk een andere trainer dan Koeman haha

24-03-2025 10:13

Mijnclub33x +9856

Het was een mooie avond en zijn niet minder dan Spanje. Maar ja, in strafschoppen nemen zullen we nooit kampioen worden

24-03-2025 09:00

KingOfTheMatch +7026

Ik vond het jammer dat Brobs er niet bovenop zat bij een schot van Malen, die de keeper nog losliet. Die had Brobbey in de rebound kunnen maken. Die gretigheid en scherpte in de 16 mis ik af en toe.

Maar als het was om zichzelf te sparen voor de kraker tegen PSV, dan kan ik ermee leven

24-03-2025 08:43

AFCAjaxJP9 +1413

Die malen had overzicht moeten bewaren in de 120e minuut!
Brobbey en ''Simons'' (als ik het goed heb) stonden vogel vrij bij de andere paal!
geef hem af en het was beslist!
nu ging hij voor eigen succes zonder resultaat!

24-03-2025 09:45

Amp +37643

gaat het om dat schotje waar die kans op een rebound uit kwam? want daar stond brobbey juist ergens midden voor t doel te kijken of iemand anders zin had om te lopen op die rebound

24-03-2025 12:03

AFCAjaxJP9 +1413

ja,
ik zag de herhaling en dacht, waarom heb je die bal niet gewoon afgelegd.

24-03-2025 13:36

KingOfTheMatch +7026

Ja had die zelf moeten doen, Wout breekt een teen om een rebound te maken.

24-03-2025 18:43

Aspers73 +3215

Leuke pot, echt Nederlands om uiteindelijk alsnog te verliezen.

24-03-2025 08:34

7172AFCA7395 +10299

Voordeel is natuurlijk dat je nu een lichtere WK poule hebt.

24-03-2025 07:50

RFHK +12877

Je mist gewoon een topkeeper

24-03-2025 07:48

Gaza +4381

Inderdaad. Die Verbruggen heeft wel de reflexen maar niet het bereik om bij de palen met zijn handen te komen.
Zag je ook bij de penalties. Kansloos.

24-03-2025 08:57

InterEd59 +158

De penalty van Taylor was echt perfect ingeschoten. Ben altijd extra blij als onze jongens niet missen.

24-03-2025 07:47

AjaciedNB +126

de penaltys van Xavi Simons waren perfect. van Taylor was gewoon een prima penalty.

24-03-2025 09:10

Koningtoto +60279

Dat hele Nederlands elftal kan me nog steeds weinig boeien

24-03-2025 07:32

Aegukka +699

Dan heb je afgelopen twee wedstrijden klaarblijkelijk niet gekeken; het was het niveau en type voetbal waarvoor we ooit van Ajax zijn gaan houden, maar wat we al een flinke poos niet meer hebben gezien.

24-03-2025 08:08

Jarikoek +211

Je bent geen voetballiefhebber KT

24-03-2025 08:14

Koningtoto +60279

Ajax liefhebber, ik kijk amper ander voetbal inderdaad.

24-03-2025 08:15

VakM +2185

We zijn terug. Voor mij het bewijs dat we in Nederland goed bezig zijn. Er loopt genoeg talent op de Nederlandse velden en we moeten eens ophouden met buitenlandse middelmaat hiernaartoe te halen. Van Hecke, Van der Ven, Reijnders, Verbruggen, Koopmeiners, Schouten : allemaal spelers die wij niet opmerkten of goed genoeg vonden. Net als Goes nu. En waarvoor we Sutalo Rugani Kaplan Henderson en andere houthakkers binnenhalen. We zien het gewoon niet. Denken dat als je bij NAC , AZ , Volendam of PEC speelt je niet mee kan doen in Amsterdam. Geld smijten, dat kunnen we goed. Scouten niet. Er loopt bizar veel talent rond in Amsterdam en Nederland , we leiden goed op en hebben de goede mentaliteit. Ajax scouting = amateurs

24-03-2025 07:23

Helmond0492Ajax +888

Hier ben ik het 100% mee eens. Dat kopen in het buitenland is een nagel aan mijn doodskist. Nu ook weer met die RB uit Spanje. Alsof we die zelf niet hebben rondlopen.

24-03-2025 07:29

Berghuis +14346

Van Hecke stond in 2 wedstrijden met 5 tegen goals 3x totaal te slapen en maakte een amateuristische overtreding. Haal die dus maar uit je lijstje... Sutalo blijkt uiteindelijk zeker wel iets te kunnen en gaat gewoon veel geld opleveren straks. Ook totaal onnodig dus hem af te branden. AZ vroeg te veel geld voor Reijnders om een gokje uit Nederland over te nemen. En Goes is gewoon niet goed genoeg. Kijk jij wel is potjes van AZ tegen het rechterrijtje? Die gozer kan veel winnen door zich als een idioot te gedragen. Tegen de ploegen waar hij "denkt" dat niet te hoeven doen, zit die er of heel vaak naast of staat totaal verkeerd gepositioneerd. Te veel spelers van AZ zijn bij ons mislukt om die voor gigantische bedragen binnen te halen. Iedereen hier was ook zo geweldig over Wijndal. Mensen zoals jij begrijpen vaak niet dat Ajax een bepaald systeem wil spelen (normaliter). Die spelers moeten ook in dat systeem passen.

24-03-2025 07:33

VakM +2185

Mensen zoals jij begrijpen niet dat ik niet naar Ajax kom voor Rugani die 3,9 miljoen per jaar verdient noch voor een Kaplan of Rosa die niks kunnen. Als je geld uitgeeft doe dat dan aan spelers die het verschil maken. Rest jeugd of Nederlanders.

24-03-2025 07:53

Marquinho +2050

Doe je bril op, kijk en analyseer: Van Hecke speelde geweldig.

24-03-2025 08:01

Baco123 +6321

Ja eens vind het sowieso een goede verdediger

24-03-2025 15:29

Opperhoofd +12577

Is Sutalo nu ineens een houthakker ?
En dan kom je met Goes… we hebben genoeg spelers gescout bij Az, er is er geen 1 geslaagd.
Verder komen er elk jaar talenten uit de eigen jeugd bovendrijven, geniet daar toch van.

24-03-2025 08:03

Baco123 +6321

Damy de zeeuw wel toch?

24-03-2025 15:29

VakM +2185

Kenneth Perez?

24-03-2025 21:52

GAjax31 +16076

Reijnders wouden de meeste mensen hier niet, omdat ie bij AZ speelde. Ging uiteindelijk voor minder naar Milan dan wij voor Bassey hadden betaald..

24-03-2025 08:41

Ajax27 +19128

Moisander heeft het toch behoorlijk gedaan. Verder idd weinig. Maar goed, AZ is ook gegroeid in het opleiden.

Tjah de laatste was ook weer zuur... Wijndal die het voorheen erg goed doet, bij ons komt en werkelijk niets presteert. Het blijft vaak gokken. Hoe gaat iemand om met de druk, alle dingen die bij een grote club komen kijken.

Reijnders had niemand verwacht dat ie zo snel zo grote stappen zou maken. Zou hetzelfde gebeurd zijn bij Ajax? Of past de club, speelwijze, het land en de competitie mee in hoe snel hij zo groot is geworden?

24-03-2025 09:28

GAjax31 +16076

Klopt, dat weet je nooit. Maar kan mij nog goed herinneren dat toen Reijnders nog bij AZ speelde, veel mensen hem niet bij Ajax hoefde te zien enkel alleen omdat hij bij AZ zou spelen.

Mensen onderschatten de Eredivisie. Er spelen hier best leuke talenten. Toen bijv. Isak nog bij Willem 2 speelde, kon je al zien dat hij echt goed was. Die ging toen voor 15 miljoen naar Spanje. Dat was in een tijd dat wij dat soort bedragen ook neerlegde voor spelers als Marin.

Sahraoui vond ik ook altijd een leuke speler bij Heerenveen en kostte maar 8 miljoen. Nu was dat afgelopen zomer helaas voor ons wel te veel geld, maar ik hoop dat we aankomende zomer met CL inkomsten naar zulke spelers gaan kijken. Zo'n Antman van Eagles zou ik bijv. wel een interessante speler vinden.

24-03-2025 10:11

Baco123 +6321

Gelijkwaardig bedrag toch dacht ik?

24-03-2025 15:29

KingOfTheMatch +7026

Het werkt ook andersom, dat goeie talenten in NL sneller naar het buitenland gaan omdat ze dan serieuzer genomen worden door een bondscoach. Als Steijn er zoveel in het buitenland had ingetrapt dan was het allang een discussie geweest waarom hij niet is opgeroepen.
Dat motiveert NL talent ook om sneller naar het buitenland te willen gaan.
Idealiter zouden clubs uit NL hofleverancier moeten zijn voor Oranje.

24-03-2025 08:46

Jeugd +24732

2 heerlijke potten zeg! Genoten van het Nederlands elftal.

24-03-2025 07:08

TontoKarnaggel +42501

Nu is het de nations legeau maar dus ik vind het helemaal prima, maar als je het Nederlands elftal bent en van de 15 penaltyseries verlies je er 18....dan zou ik me toch eens achter de oren krabben...

24-03-2025 06:45

AFCAjaxJP9 +1413

Aad, ben jij het?

24-03-2025 09:50

Dolblij +45041

Vanaf vandaag gaat het weer om Ajax.

24-03-2025 06:25

Rolo +13679

De druk erop richting zondag.

24-03-2025 08:17

Baco123 +6321

Zo is dat

24-03-2025 15:30

Maracana +1963

Nederland en strafschoppen, dat gaat gewoon niet samen.

24-03-2025 06:19

Sense of.H +5438

Nu Focus op Kampioensduel.

24-03-2025 04:30

Mözil +2521

Dat heeft Mertens ook wel eens geroepen

24-03-2025 07:26

JoeBlow +8181

En toch is het best apart dat als het er echt op aankomt, als het mes tussen de tanden moet en alleen winnen telt - Nederland eigenlijk nooit wint.

24-03-2025 01:20

LukaLitmanen +81999

Mentaliteit en omdat kinderen hier minder gewend zijn met tegenslagen om te gaan itt Argentinië, Spanje waar economie minder is

24-03-2025 02:08

Litmanen85 +4626

ja de grootverdieners van spanje kunnen tegen meer tegenslagen dan onze jongens... wat een onzin

24-03-2025 03:08

JoeBlow +8181

Mentaliteit en de echte “at all cost” wil om te winnen wordt natuurlijk gevormd ver voor een speler een grootverdiener is.

Het is denk ik gedeeltelijk een cultureel ding. Ik woon in de VS en je ziet dit hier veel vaker, zelfs bij jongere kids. Of dat altijd gezond is, weet ik niet. Maar het is wel anders.

24-03-2025 03:39

JanMolby +1498

Oh. Dus we komen 3x terug van n achterstand maar speelden met een vork tussen de tanden? 😂

24-03-2025 05:31

Weloveajaxxx +1204

😅👏🏼

24-03-2025 07:18

JoeBlow +8181

Mooi gevonden, maar geen antwoord op de stelling.

Uiteindelijk staat het 3-3 en dan moet je hem binnenslepen, in dit geval met penalties. DNA gaat het om niets anders dan winnen - en daar dus alles voor doen. Mijn punt is dat als het echt moet, het dus vrijwel nooit lukt.

Geef daar dan eens een inhoudelijk antwoord op? Hoe komt dat? Of is het continue pech?

24-03-2025 14:02

3*stars*3 +23423

Tja oranje en pingels hè?
Maar dit was gewoon 1 van de beste potjes van oranje van laatste paar jaar en dat tegen de EU kampioen.
Toonden karakter en speelden gewoon goed voetbal.
In de groep geeft dit ook vertrouwen en dan miste je nog een paar spelers en waren er een aantal niet in vorm.

24-03-2025 05:41

Mözil +2521

Frenkie ipv Veerman in je elftal is toch ook een wereld van verschil

24-03-2025 07:27

JoeBlow +8181

Maar toch win je weer niet.

24-03-2025 14:03

JoeBlow +8181

Helemaal eens.

24-03-2025 14:03

3*stars*3 +23423

Yup, merkte je gelijk al in de Kuip.
Joey Veerman werd door NL media opgehemeld, terwijl hij voor het EK al liet zien dat hij moeilijk kon aanhaken, in de grotere duels.

EK was doodsteek voor hem en hij is daarna nog erger gaan kwakkelen.
Hij kent z’n plek iig…

24-03-2025 18:37

komopajax777 +13229

Goed gespeeld in met name de tweede helft en in de verlenging.Jammer van met name Malen.Dat was een hele zwakke pingel.Lang schoot goed maar had pech.Als je ziet wie er allemaal niet bij waren door blessures dan zit er weer veel muziek in het NL elftal.We missen alleen wel een echte topspits.Wie weet kan Brobbey dat worden.

24-03-2025 01:12

Bergkam +4672

Wat is Kluivert (je) overigens een prima voetballer geworden.

24-03-2025 00:48

Gulpie +2405

Met dit elftal, mits iedereen fit is, gaan we pieken op het WK2026. Echt een heel erg goed team hebben we nu. Alleen jammer dat je niet nog een echte afmaker in de spits hebt.

24-03-2025 00:32

MichelBoerebach +29181

Wat mij bekoort is dat Oranje 2 wedstrijden op rij goed heeft gespeeld. Dat is onder Koeman nog nooit gebeurd. Ik hoop dat ze dit straks ook tegen Finland en Malta kunnen opbrengen. Of worden dat weer ouderwetse zaadpotten?

24-03-2025 00:41

Stamhoofd +11533

Kwalificatie wedstrijden zijn eigenlijk altijd kut, daar blijf ik niet voor thuis

24-03-2025 00:46

NipeB +15793

Als je een goede coach hebt, verandert hij het systeem en speelt met 2 aanvallers of bijv Simons als valse 9. Maar we hebben helaas geen goede coach zodat we naar Memphis of Brobbey mogen kijken die allebei enorm tekort komen.

24-03-2025 09:03

barry1988 +24011

Hele goede wedstrijden van Nederland. Hier kan je op doorborduren. Over deze wedstrijden weer belangrijke ervaring opgedaan.

Al zal ik Malen niet meer selecteren want voor de zoveelste keer laat hij het op een belangrijk moment afweten waardoor je eruit vliegt(EK tegen Tsjechië en nu weer). Dan liever de jeugd de kans geven.

Al met al mag je met opgeheven hoofd terugkijken en kan je trots zijn.

24-03-2025 00:26

77joep88 +10

Je verliest penalties door Noa, want hij moet weer stoer doen en probeert in de haak te schieten, net voor penalty zei ik al dat ie lat ging raken omdat hij perse mannetje moest zijn...

24-03-2025 00:22

Cello +52937 moderator

@77joep88

Ik ben het er niet mee eens!. Zag je de strafschop van Upemecano?. Was vrijwel identiek, met het verschil dat die van Lang misschien 3-4-5 cm hoger uiitkwam en daardoor de lat raakte....daar waar die van Upemecano op dezelfde plek net onder de lat doorging tegen 'het dak' van de goal. Dat kan je echt niet afmeten hoor!. Daar komt ook wat geluk bij kijken als je poogt om de bal op die manier buiten het bereik van de keeper te houden.
Kortom..... zo identiek waren die penals, dat ik meer geneigd ben om Lang pech toe te dichtten en Upemecano in dat geval gelukkig was.

24-03-2025 00:31

KleineReus +6454

Aparte redenering. Als de plek waar hij 'm wil plaatsen bij een beetje pech al niet zit, dan is dat gewoon niet de beste plek.

24-03-2025 01:21

JanMolby +1498

Beste hoogte om n penalty in te schieten is halfhoog. Ik dacht dat dat bekend was. Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd (Neeskens bijv)

24-03-2025 05:35

komopajax777 +13229

Het was een goede pingel.Pech.Die van Malen was echt heel erg slecht.Door hem heb je de serie verloren.Maar NL had de wedstrijd al kunnen beslissen als Reijnders en diezelfde Malen hun kansen hadden benut.Depay kun je overigens wel in Brazilië laten, want die voegde slechts irritatie toe met zijn hooghartige spel wat heel veel balverlies opleverde.

24-03-2025 09:30

Bergkam +4672

2 wedstrijden genoten. Nu op naar de ontknoping van de Eredivisie. Lekker relatieve rust voor de spelers in deze periode alsook kleinere kans op blessures. Op naar het museumplein.

24-03-2025 00:21

PH2BOT +40263

Nou Bergkam...als dàt zou kunnen.

24-03-2025 00:26

Bergkam +4672

Hoop doet leven toch. Mocht het a.s. zondag niet lukken staan we nog steeds 2 punten voor. Ook PSV krijgt nog pittige wedstrijden voor z'n kiezen.

24-03-2025 00:41

JariHeijden +5597

Als we verkiezen, staan we drie punten voor. Niet twee.
De stand is nu:

1. Ajax 26-64
2. PSV 26-58

24-03-2025 03:16

arufred +9804

Als we verkiezen dan kies ik liever voor een overwinning.

24-03-2025 04:57

Bergkam +4672

Ja je hebt gelijk vwb de punten. Kunnen we daarna nog een keer gelijk spelen.

24-03-2025 07:14

Baco123 +6321

Ik ga voor gelijk zondag

24-03-2025 15:31

MarkP +21671

Zoals de grote wopke hoekstra ooit zei: we moeten nu doorpakken!

24-03-2025 00:09

Hamstelaar +15014

Je ziet wel een mentaliteit verschil in landen. Ook bij mijzelf hoor. Hier in Nederland nemen we de Nations League niet serieus en zien we het als vriendschappelijke wedstrijden. Als je dan bekijkt hoe de Spanjaarden het vanavond beleefde.

24-03-2025 00:09

Sportvolgert +40403

Die beleefde het toch niet anders dan onze ploeg?

24-03-2025 00:13

mokum007 +6522

Zekers niet, maar ik vind de Spanjaarden niet top spelen

24-03-2025 00:15

TheSpecialOne +8889

In Duitsland trainen ze specifiek op Ausdauer. Tot op de laatste seconde ga je 1000% voor de winst. Vanaf de vroegste jeugd wordt die mentaliteit erin gedrild. Het is dan ook geen toeval dat de Mannschaft vaker wint dan het Nederlands Elftal als het echt ergens omgaat.

24-03-2025 01:30

Breuk +25129

En dan tegen Italië een 3-0 voorsprong verspelen

24-03-2025 09:11

TheSpecialOne +8889

Tsja. Duitsland is wel vier keer wereldkampioen en drie keer Europees kampioen. Nu jij weer.

24-03-2025 22:05

trodat4030 +96586

Speelt Jari nog voor Finland? Zou leuk zijn!

24-03-2025 00:08

Oxxer +163915 moderator

Verbruggen talentvolle keeper, matige pingelkiller, zag zeker 3 pingels die had moeten stoppen.

24-03-2025 00:06

PH2BOT +40263

Waren vrijwel allemaal scherp en strak in de hoek Ox = nagenoeg onhoudbaar.

24-03-2025 00:08

Oxxer +163915 moderator

Ik vind van niet

24-03-2025 00:10

Tinusz +1709

Matige pingelkiller? Hij stopte ooit 4 pingels achtereen in een serie, en zat er vanavond, op een na, bij allemaal goed bij. Maar hij is een matige stopper hoor. Klinkt logisch.

24-03-2025 00:16

Oxxer +163915 moderator

@Tinusz

Vandaag was hij dikke saus in de pingelreeks of kan ik dat niet vinden? klinkt dat logisch?

24-03-2025 00:20

Tinusz +1709

Dat mag je van mij best vinden hoor. Maar iemand een matige killer noemen die ooit vier pingels uit vier op rij stopte en vandaag bij alles, min een dus, in de goede hoek zat, mag ik op mijn beurt dan toch ook wel wat vreemd vinden? Dan is geen enkele keeper een specialist.

24-03-2025 00:26

Oxxer +163915 moderator

Vorige x telt voor mij niet, vandaag zag ik een matige pingelkiller. Jij noemt het vreemd omdat mijn mening afwijkt aan die van jou.

24-03-2025 00:29

Tinusz +1709

O, nee hoor. Ik vind het een gewoon wat aparte redenering. Die man is voor Nederlandse begrippen een specialist. Maar goed, daar mogen we van mening over verschillen.

24-03-2025 00:32

Cello +52937 moderator

@Tinusz en @Oxxer

In mijn ogen ben je bij penalties als keeper vooral afhankelijk van 2 zaken. Ten eerste moet je als keeper in de goede hoek zitten, daar begint het mee. Ten tweede ben je afhankelijk van de speler die de penal neemt. Is die speler maar iets te onzuiver dan maak je kans. Maar...... als de penal goed en zuiver wordt ingeschoten ben je normaal gesproken dus als keeper kansloos.. ja óók als je als keeper o.a. de goede hoek kiest!.

24-03-2025 00:36

De-King +20375

Je hebt gelijk hoor Oxxer ik zag ook penalty's genomen worden die gestopt konden worden. Waarbij één die zeker gestopt moest worden.

24-03-2025 00:27

Oxxer +163915 moderator

Amen.

24-03-2025 00:30

emieltjuhh +17871

Hoezo trots?. Je speelt toch om te winnen en niet op 0-0

24-03-2025 00:04

trodat4030 +96586

Tis ook 5-5 geworden, niet 0-0, we speelden echt gewoon 2 prima wedstrijden tegen een hele goede tegenstander.

24-03-2025 00:05

StevenBerghuis +2628

Is het niet zo dat Spanje gewoon beter was de tweede wedstrijd?

24-03-2025 00:10

trodat4030 +96586

Ja, en dat was Nederland in de 1e.. Spanje speelde daar echt alleen gelijk door die rode kaart.

24-03-2025 00:11

PH2BOT +40263

Spanje was vanavond zeker niet beter dan Oranje over de.volledige 120 min. Hun keeper voorkwam zelfs de 2 - 3 kort voor einde reguliere speeltijd.

24-03-2025 00:31

Dit is mijn club +10176

Vroeger had je de keus tussen Kluivert, Van Nistelrooy, Makaay, Hasselbank en Van Hooydonk. Nu moet je het doen met Depay en Brobbey. Het zit niet mee in dit opzicht.

24-03-2025 00:03

MarkP +21671

Het blijf een manco dat we geen topspitsen hebben zoals vroeger.

24-03-2025 00:07

Aurelius1 +19722

Ook geen topmiddenvelders.

24-03-2025 00:09

PH2BOT +40263

Frenkie, Reijnders....

24-03-2025 00:33

Wobbo +11294

Hoop spelers die kut keuzes maken. Zo'n Zirkzee die had gewoon bij Feyenoord moeten blijven dan had hij al 3x zoveel betaald voetbal wedstrijden in de benen. Brobbey heeft enorme pech met de antivoetbal coach Farioli bij Ajax dus daar heb je ook mee te maken.

Luuk de Jong heeft bedankt. Weghorst heb je nog. En dan spitsen zoals Dallinga en Emegha. Ik volg de Franse competitie totaal niet.

Ik neem aan dat er wel weer wat oefenwedstrijden zullen we volgen om wat te proberen.

24-03-2025 00:16

Aurelius1 +19722

Geen van allen is goed genoeg, heeft niks met keuzes te maken.

24-03-2025 00:21

Sportvolgert +40403

Brobbey is geen topper door farioli? Serieus.

24-03-2025 00:22

PH2BOT +40263

Brobbey heeft geen pech maar Brobbey is simpelweg geen spits en indien van wèl dan sowiedo een hele slechte spits. Daar heeft hij veel te weinig techniek voor èn hij heeft geen voetbalgogne.

Vanavond liep hij ook alleen maar verkeerd en luidde zelfs de aanval die tot de 3 - 2 leidde in door totaal verkeerd wat rond te hobbelen en nul komma nul.terug te verdedigen. Deed gewoon pijn aan je ogen.

24-03-2025 00:36

Stamhoofd +11533

Ja Brobbey had beter rechtsback kunnen worden

24-03-2025 00:51

TheSpecialOne +8889

Brobbey had alerter moeten zijn toen Simon die bal even losliet. In plaats van op die bal te ''duiken'', hield hij zelfs even in. Overigens niet eens zo gek met een trainer als Farioli. Niet aanvallen jongens! Haha.

24-03-2025 01:34

JanMolby +1498

We hebben gelukkig andere spelers die dat gemis op kunnen vangen. Gapko bijv . Maar ik mis natuurlijk ook een echte spits. Eigenlijk heel vreemd dat we geen goeie meer hebben.

24-03-2025 05:44

Dusbaba +15365

Dan heb je flink op penalty's geoefend, spanning hoef je niet te voelen want Nations League en dan mis je er toch nog 2 van de vijf. Apart.

24-03-2025 00:03

Sportvolgert +40403

Twee van de 6. Eigenlijk van de 8

24-03-2025 00:23

trodat4030 +96586

Nee Depay, niet alle(!) pingels waren goed genomen..

24-03-2025 00:00
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.