De Boer boos om vraag of Ajax vechter mist

door Sam van Raalte 64

De Boer boos om vraag of Ajax vechter mist

door Sam van Raalte 64

Laatst geüpdatet

ONBEGRIP - Ajax kende eind februari een flinke dip, waarin het uit de Europa League en de KNVB beker werd gespeeld (door respectievelijk Steaua Boekarest en AZ) en thuis in de Eredivisie punten verspeelde tegen ADO Den Haag. Destijds ontbrak het de ploeg veelal aan strijdlust. De roep onder aanhangers om een 'type Wouters, Davids of Stam' was dan ook vaak te horen. Hoofdtrainer Frank de Boer vindt dat onbegrijpelijk. 'Een dergelijk type voetballer missen we helemaal niet, deze vraag maakt me zelfs kwaad', reageert de trainer donderdag in gesprek met Ajax Life.

'Als Christian (Eriksen, red.) in negen dagen tijd in drie wedstrijden een marathon loopt, kun je niet zeggen dat hij zijn best niet doet. Je kan niet van iedere speler een Jan Wouters maken, maar van een Jan Wouters ook geen Christian Eriksen', aldus De Boer.

Lees meer over:
Plaats reactie

omisom +1

Ik vind persoonlijk het vergelijk van Frank een beetje vreemd dat Eriksen een loper is mag duidelijk zijn uit de cijfertjes maar een opjager zoals bv die drie, die genoemd worden, missen we wel degelijk dat hebben de afgelopen wedstrijden wel aangetoond. Oké Frank wil mooi aanvallend voetbal spelen maar daarin hoort ook een speler die een beuk uit durft te delen en die hebben we, op misschien Poulsen na, niet.

22-03-2013 12:57

Robinjo1988 +1

We hebben toch Poulsen? Ajax moet het van balbezit en goed voetbal hebben. Meer dan 1 werkertje hebben we helemaal niet nodig.

Volgend jaar Boccarra. Dat is ook een aanjager.

Frank zegt dus niks vreemds.

22-03-2013 14:34

omisom +1

Lees even wat ik schrijf over Poulsen!!!

Ik hoop dat Boccarra het gaat maken volgend jaar iedereen is nogal gecharmeerd van hem nu nog de ultieme test en dat is het 1e.

Ieder team heeft een soort werker nodig die het vuile werk opknapt voor de "mooie" voetballers, je kan het ook zien als een combinatie tussen bepaalde soorten spelers.

Ik vind de vergelijk tussen Eriksen en een opjager vreemd maar is mijn persoonlijke mening.

22-03-2013 14:40

Robinjo1988 +1

Eriksen zet toch altijd druk naar voren, hij jaagt de tegenstander op. Ik snap wel wat er bedoelt wordt.

Je zegt zelf al; Op Poulsen na hebben we geen echte werker. Daarop zeg ik dat we er ook maar 1 nodig hebben.
En onze reserve werker is Boccara en hij kan nog goed voetballen ook.

22-03-2013 15:25

4xEC1 +7752

Dat vergelijk wat jij opnoemt van Frank de Boer is idd het eerste waar ik ook aan dacht ja, het zijn twee verschillende dingen... Ik vind dat we echt heel trots op Ajax mogen zijn, vooral als we weer kampioen worden zonder echt zo'n type speler....

25-03-2013 12:18

Balgobind +1

Slaat nergens op wat Frank zegt. Wij missen 100% een vechter ala Davids

22-03-2013 11:07

De Generaal +0

Hahahaha....Franky toch? Ik twijfel soms echt aan je, wat een onzin, iedere blinde ziet dat we Edje, Japie, Jantje missen in dit elftal. Tik, tak, tik, tak om gek van te worden....jochies die maar blijven pingelen, jochies die zo ondersteboven gelopen worden, jochies die schoon het vel op gaan en er weer schoon van af lopen, een ijzervreter die deze jochies op sleeptouw neemt, zo moeilijk is dit niet, wordt soms erg cynisch van de opmerkingen van FdB.

22-03-2013 11:07

carina +0

vechters bij ajax? mijn zolen !! In spanje frankrijk engeland en italie zie ik topsterren als Messi etc proberen een bal binnen te houden en zo een ingooi of corner voor de tegenparty te voorkomen. Bij ajax lopen ze geen meter harder om zo'n bal te veroveren of binnen te houden.Dat zou vechters mentaliteit zijn.!!!

22-03-2013 10:20

TeddyRuxpin +0

Frank slaat weer kul uit. Kijk de wedstrijden waar we onnodig voorsprongen uit handen gaven en onnodig puntverlies hebben geleden nog maar is terug en zie daar wat ontbrak: "Een vechter"!

Eriksen is vaak slappe happe. Als de R in de maand komt die mauwtjes half over zijn handjes (net als Urby), nooit is een gele kaart pakken zoals Jantje of Suarez dat konden, of een woedeaanval naar een medespeler zoals Klaas Jan dat kon. Nee denk dat Jan Wouters Eriksen had doen laten huilen in zijn tijd, die kerel kon bikkelhard zijn.

22-03-2013 10:03

Sterretje73 +5277

Frank heeft ons al 2 seizoenen achter elkaar kampioen gemaakt dus je mag je zinnen ook met wat meer respect formuleren. Vind wel dat je ergens een punt hebt overigens Alleen val ik elke keer over je gebrek aan respect voor clubiconen. Probeer het eens wat vriendelijker te brengen...dan begrijpen wij je ook wel.

22-03-2013 11:27

oudzuid2 +7294

een Davids in zijn vorm van '96 had ik er graag bijgezien :)

22-03-2013 09:33

AFCAMaurits +0

Bij een type Wouters/Davids/Stam heb je het vooral over een bepaalde eigenschap verdedigend op het middenveld (Stam was dan een pure verdediger, maar het gaat hier om het vuile werk en onderscheppen). Die rol heeft iemand als Poulsen misschien niet voldoende ingevuld, maar iemand met die kwaliteit in combinatie met voetballend vermogen is moeilijk te vinden. Misschien wordt in de jeugd van Ajax wel te weinig gefocust op het vuile werk, wat ook zou verklaren waarom er sinds Kluivert geen goede pure spits meer doorbrak (meevoetballen gaat voor het pure afmaken, waarom iemand als Huntelaar waarschijnlijk niet de Ajax-jeugd had doorstaan). Maar over werk in het algemeen hebben we echt niet te klagen, we moeten alleen wat vaker keihard een voorsprong verdedigen, zodat we niet zoals Vitesse uit en Az uit in de problemen komen of punten verspelen.

Een type zoals hier gesuggereerd wordt zou dus prachtig zijn, maar zo'n speler komt tegenwoordig eigenlijk niet meer in de eredivisie voor.

22-03-2013 01:44

stefanpetterson +0

Gogme, dat hebben we nodig in onze selectie. Spelers die weten wanneer er in een wedstrijd fysiek iets meer wordt gevraagd, maar in zulke gevallen ook met gogme dingen kunnen oplossen. Zulke spelers pakken alleen een gele kaart als het echt nodig is. Ajax heeft zulke spelers in de ploeg, Poulsen is er een, maar ook de Jong, Eriksen, Boccara en Denswil meer dan genoeg dus!

21-03-2013 22:14

Cobrakai +62

Wel geinig dat mensen roepen voor demy de Zeeuw , toen hij nog voor Ajax speelde kotste Ajax fans hem.

21-03-2013 22:12

Reinier +0

Onzin discussie, als het goed loopt en er worden wedstrijden gewonnen dan is de selectie in balans met Poulsen die zoveel strijd levert. Wanneer er ongelukkig wat punten worden verspeeld of een paar potjes worden verloren dan missen we meteen weer een vechter..

21-03-2013 20:49

idefixion +0

dat de boer zegt dat ze we die felle spelers niet nodig hebben is onzin. ajax is wisselvallig, we hebben bijna elke wedstrijd momenten dat we de mentaliteit van een varken hebben, zelfs tegen teams die onderin staan (zie afgelopen week bijv.) we kunnen niet eens europa aan en dan zijn er zelfs fans die het niet boeien dat we uitgeschakeld zijn.

wat willen jullie nou? kampioen worden is niet genoeg, vooral niet als je voetbalt in één van de slechtste competities van europa. en dan ook nog zoveel puntenverlies!

21-03-2013 20:21

RoodWit +62

Ook ongelukkig, zet Babel in de wedstrijd tegen Steaua en wedden dat wij door waren gegaan.

21-03-2013 20:30

AlexIbarra +19293

Ik was ook wel verrast dat Enoh in de verhuur mocht want nu hebben we alleen Poulsen voor het stevigere werk.
Maar misschien heeft men gewoon veel vertrouwen in Boccara ( & Sporkslede), mocht Poulus een keer niet mee kunnen doen.

21-03-2013 19:12

Rbrt92 +0

Er wordt hier dus geroepen om types als Toivonen, van Bommel en Strootman... Zo'n geestelijk gehandicapt persoon wil je toch niet in je team hebben? Rodney Sneijder is trouwens wel een vechter, maar ik denk niet dat hij nog een kans gaat krijgen bij Ajax...

21-03-2013 18:04

tyzinho +1324

Hieronder zie ik reacties waar mensen bij hetzelfde woord totaal iets anders denken.
Sommige zien een ''vechter'' als een harde speler die verdedigend is ingesteld: Enoh/ Poulsen/ Davids.
Andere zien een ''vechter'' als een persoonlijkheid die het elftal op sleeptouw neemt: Janssen/ Suarez/ Sneijder/ Vertonghen.

Ik ben zelf van mening dat we de 1e categorie niet nodig hebben, omdat AJAX bijna altijd domineert en voor een goed positiespel technisch begaafde spelers nodig heeft. Als iedereen goed druk zet bij balverlies dan krijg je door fouten van de tegenstander (met name in de Eredivisie) altijd snel de bal terug.

De 2e categorie mis ik af en toe bij AJAX dit seizoen. Een Vertonghen/ Suarez/ Sneijder waren geweldige spelers die het elftal op sleeptouw konden nemen tijdens mindere wedstrijden, mensen die meer van zichzelf en het team vroegen als het niet liep. De Jong laat het af en toe zien, vooral met belangrijke goals maar vind ik niet helemaal het type hiervoor.

21-03-2013 18:01

stefanpetterson +0

Als je zorgt dat je altijd de bal hebt, en door goed positiespel en jagen niet lang zonder bal bent, wat moet je dan met een ijzervreter? Wie is die ijzervreter bij Barca? niet authentiek maar wel de speelstijl die bij onze club past, afwachten en reactief voetbal past niet bij ons,

21-03-2013 17:17

rijkschroef59 +0

Puyol is een echte ijzervreter, als hij niet in de basis staat Mascherano denk ik. Maar ik begrijp je punt.

21-03-2013 23:00

pegel +0

Ah, de zwakke plek van Frankie ook gevonden. Tuurlijk mist ie een vechter. De Jong en Eriksen zijn teveel van het goede op dat middenveld. Een beuker zou daar neit misstaan...

21-03-2013 17:07

oscario +0

Demy de Zeeuw gewoon terug halen... kon ook wel aardig voetballen

21-03-2013 16:54

PietBon +2

JA die hadden ze nooit moeten laten gaan. Hij sukkelde een heel jaar na die trap in z'n gezicht tegen Uruguay op het WK. Hij schijnt er nu nog last van te hebben.

21-03-2013 17:48

Robinjo1988 +1

Hahaha die uitspraak; Je kan niet van iedere speler een Jan Wouters maken, maar van een Jan Wouters ook geen Christian Eriksen',

Als Frankie boos wordt heeft hij nog betere teksten dan normaal.

21-03-2013 16:51

Deef +0

En je verstaat hem ook nog beter dan lol...

21-03-2013 16:59

TeddyRuxpin +0

Je kan niet van iedere trainer een Frank de Boer maken, maar van een Frank de Boer ook geen Guardiola'.

En hiermee bekritiseer ik de Boer niet. Ik wil enkel aangeven dat Frank zichzelf en Ajax wel iets authentieker mag laten uitdragen. Het is mij allemaal net iets teveel "wij zijn net als Barcelona bezig" verhaal.

21-03-2013 16:50

TeddyRuxpin +0

Frank kijk is na de laatste kampioenschappen en ga is na hoe belangrijk de rollen waren van Ooijer en Enoh. Was toch lekker hoor als je in deze fase 3 punten moet halen en je als het even niet lekker loopt maar 1-0 voor staat toch even een slot op de deur kan inbrengen.

21-03-2013 16:32

Rogyros +0

Nu ben ik een fan van De Boer, maar hier ben ik het echt niet mee eens. Natuurlijk kun je van een Wouters geen Eriksen maken, maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om mensen in het elftal die de kar kunnen trekken, een enorme over-mijn-lijk-mentaliteit kunnen neerleggen op de momenten dat het even niet gaat. Dat is niet Eriksens spel en dat moet ook niet. Hij moet juist bediend worden door iemand die wel zo iemand is. Poulsen doet het uitstekend en kan wel een beetje bikkelen, maar ik mis het af en toe ook. De Jong heeft dat ook niet echt in zich. Vorig jaar, zeker de tweede seizoenshelft, hadden we Vertonghen die dat wel liet zien. Dat missen we toch een beetje. Maar goed, vind maar iemand zoals Davids. Een geweldige voetballer, met een geweldige gifkikker mentaliteit. Die spelers heb je niet voor het oprapen.

Ik vind wel dat we een redelijk uitgebalanceerd team hebben, maar hiervan zouden we er iets meer mogen hebben. Dat zag je ook tegen AZ. We raken te makkelijk van de kaart, terwijl dat helemaal niet nodig is. Mentale hardheid kan nog wel iets omhoog.

21-03-2013 16:26

ajax19 +0

Frank is boos op elke vraag die Poulsen ter discussie stelt. Zelfs zondag was hij overtuigd dat Alderweireld niet uitgeschoven mocht spelen, want de rest-verdediging is zijn verantwoordelijkheid. Mag je van een routinier als Poulsen niet verwachten dat hij de zone opvangt van Alderweireld als Toby een goed moment ziet om in te schuiven? Of spelen we met een invalide man die nergens op aangekeken mag worden? Gelukkig haalden we drie punten.

21-03-2013 16:17

Lewis Hamilton +1

Gelukkig luistert Frank niet naar zo'n debiel als jij. Elke post Poulsen zwart maken, jij bent geen ajacied.

21-03-2013 16:25

ajax19 +0

Ik mag niet benoemen hoe hij Poulsen beschermt. Wie is er geen Ajacied? Hij moet de beste spelers opstellen voor ons, toen Denswil erin kwam stond de verdediging veel steviger.

21-03-2013 16:39

Cello +52979 moderator

Tsjah... maar Denswil ging op gegeven moment zwaar onderuit en gelijk was het alarmfase 1. Maar daar horen we je niet over.

Het valt op, dat jij het liefst met spelers van rond de 20 jaar speelt, maar óók dat is niet heel realistisch. Je hebt nu eenmaal ervaren mannen ook nodig. Gewoon een goede balans. En tuurlijk, ook Poulsen maakt wel eens een fout of heeft ene mindere dag. Welke speler niet zou je bijna zeggen?. En ja tegen de ene tegenstander is een type Poulsen effectiever dan de andere tegenstander. De ene keer haalt ie dan het tempo teveel naar beneden, daar wara bij de andere tegenstander hij weer juist top is omdat hij de controle behoudt en zorgt dat één van de centrale verdedigers mee kan opkomen.
Want in tegenstelling tot beweringen van andere hier op AS vind ik namelijk wel dat ie dat heel goed doet.

Jij roept hier vrijwel iedere keer om gassies als Denswil en zelfs Tete. Leuk en aardig en er zullen zelfs wel wedstrijden tussen zitten dat dat zou kunnen.... een invalbeurtje, maar voorlopig is het voor hen gewoon nog te vroeg om volledige wedstrijden er al te staan. En dus is het maar goed ook, dat men nu kiest wat men kiest, immers talenten als Denswil en helemaal Tete nu al voor de leeuwen werpen kan ook betekenen, dat je die boys volledig afbrandt (zeker als het mis gaat).

Dus ajax19. Heb geduld. De boys die jij zo graag wilt zien....die komen er heus wel, heb geduld!. Het zou me niet verbazen dat misschien volgend jaar al Poulsen meer en meer de rol krijgt, die ook Ooijer in zijn laatste seizoen had. Meer als invaller, maar bovenal heel belangrijk in de kleedkamer......en dan zul je zien dat de jongeren echt wel meer en meer de kans krijgen.

21-03-2013 17:35

ajax19 +0

Jij kent het tactische verhaal bij Ajax. Dat houdt in dat Daley Blind en Ricardo van Rhijn dieper spelen, en dat je dus een driesprong krijgt met Toby Alderweireld, Christian Poulsen en Niklas Moisander. Daarop ligt dan mijn vergrootglas. Wanneer één van die drie spelers dan notoir afwezig is als er een kantelmoment in de wedstrijd voordoet, ga je nat. Ik zet veelvuldig mijn vraagtekens bij de kennis en kunde binnen dit drietal, en dat valt te zien als je met een timmermansoog durft te bekijken wie wat kan en je niet verstopt achter symbolen als leeftijd. Als je goed genoeg bent, ben je namelijk oud genoeg. Ik vind het namelijk opvallend dat Toby dit seizoen niet sterk voor de dag komt terwijl hij zeker zijn sterktes al heeft bewezen. De stabiliteit ontbreekt die we met Vertonghen en Anita gewend waren, de speelwijze is dan ook verandert in verband met het vertrek van Van der Wiel, Vertonghen en Anita. Voorgaand had Van der Wiel op rechts dus op rechts de Poulsen-rol terwijl Anita in het centrum de Van Rhijn rol droeg en Vertonghen de plek van Moisander bezette.

Dus ik vraag mij af: Wat rechtvaardigt de kennis en kunde van Poulsen op de as, terwijl hij in tegenstelling tot Anita geen geniale positionering heeft en in tegenstelling tot Van der Wiel geen offensieve vaardigheden bezit? Doordat je hem daar moet neerzetten (wat ooit onbetwistbaar is verklaard), verlies je een dwingend iemand in de Anita-rol op die plek. Nog erger: je haalt geen druk weg van je eigen centrale verdediging. Terwijl dat centrale duo verzwakt is door het vertrek van Vertonghen.

Van Rhijn en Poulsen klemmen zich dus dichter tegen de eigen verdediging aan dan Van der Wiel en Anita deden. Stel dat je dat wilt: het systeem aanpassen en de speelwijze vereenvoudigen. Kun je dan net zo jubelen over het voetbal als voorheen? Ook Alderweireld en Moisander moeten in relatie tot toendertijd Alderweireld en Vertonghen verkrampen, focussen op het risico indammen. We doen dus resultaatvoetbal, iets wat ik altijd vervloekte aan PSV in de tijd van Hiddink. Zelfs in de fase dat jong talent op de deur bonst.

Wat ik wilde, was onmiddellijk dit tegenspreken. Maar het is gebleken dat de spelers Denswil en Tete nog qua concentratie de luwte toen goed konden gebruiken, dus achteraf bezien was indertijd het een geoorloofde keuze om met Moisander en Poulsen van start te gaan. Alleen nu zie ik Tete en Denswil wekelijks uitblinken, en dan vraag ik mij of het nu nog nodig is om te versoberen.

Je weet dat de druk toeneemt en de grenzen van Moisander en Poulsen bekender zijn geworden, waarom niet doorschakelen? Tete is sterker dan Van der Wiel was, Denswil is een gelukte kopie van Vertonghen en Van Rhijn is vind ik individueel meer klassevol dan Anita is geweest. Schakel je door, koers je op de titel af. Anders laat je Vitesse, Feyenoord en PSV akelig dichtbij komen, en is het je eigen schuld dat je de schijterig was door niet te geloven in wat Ajax voorstelt: de sterkte vanuit de jeugdopleiding in tegenstelling tot uitgerangeerde routiniers. Losers celebrate the second place.

Slechts beredeneerd vanuit mijn inzicht en mijn logica. Dus dat komt uit. En jullie wisten het op voorhand.

21-03-2013 22:15

DeKlassieker +0

''Slechts beredeneerd vanuit mijn inzicht en mijn logica.''

Moest stiekem toch wel even lachen om je.

21-03-2013 23:09

ajax19 +0

Je weet dat de druk toeneemt en de grenzen van Moisander en Poulsen bekender zijn geworden, waarom niet doorschakelen? Tete is sterker dan Van der Wiel was, Denswil is een gelukte kopie van Vertonghen en Van Rhijn is vind ik individueel meer klassevol dan Anita is geweest. Schakel je door, koers je op de titel af. Anders laat je Vitesse, Feyenoord en PSV akelig dichtbij komen, en is het je eigen schuld dat je de schijterig was door niet te geloven in wat Ajax voorstelt: de sterkte vanuit de jeugdopleiding in tegenstelling tot uitgerangeerde routiniers. Losers celebrate the second place.

22-03-2013 12:33

Sterretje73 +5277

Ben het volledig met je eens dat je de jeugd een kans moet geven maar niet met het feit dat je 2 gearriveerde spelers minder vind dan 2 spelers die alles nog moeten bewijzen. Dat slaat kant nog wal en moet zich nog maar laten aanzien. Daarnaast moet van Rhijn nog ongelooflijk veel bijleren voordat hij zich met Anita kan meten. Stijlvol is top mits het aan rendement en mentaliteit word gekoppeld zoals Redondo en Bergkamp etc. Vooralsnog kan iemand zich niet bewijzen als hij er niet de kans voor krijgt. En een kans wil niet zeggen 1 wedstrijd maar een eriode waarin hij mag vallen en ook weer kan opkrabbelen. Met Ajax is het alleen zo dat we er met regelmaat teveel hebben die in die periode zitten. De markt is nu eenmaal zo dat we daarmee genoegen zullen moeten nemen voor de komende tijd. En hebben we er eindelijk een paar klaar. Die zover zijn dat ze naast zichzelf ook nog het team bij de hand kunnen pakken dan worden die gelijk weggekocht. Met die feiten in de hand is het geweldig wat we als Club bereikt hebben zeker als je daar ook nog eens de onrust binnen de eigen gelederen bij optelt.

22-03-2013 13:34

ajax19 +0

Onrust binnen de eigen gelederen valt best mee, namelijk werken een aantal ideale professionals stoïcijns verder op hun logica. En daarvoor is alle waardering, ook van mijn kant. Zelfs wanneer we niet kampioen worden, betekent dat ongelukje slechts een incident. Ik ben helemaal overtuigd dat we de geweldige kant op kunnen gaan, en dat het alleen wachten is tot de tijd rijp is om de constructies in de club van goed naar geweldig niveau te liften. En ik ken genoeg mensen die zich daarmee bezighouden, dus wat dat betreft is dit tijdvak pas begonnen.

Over de gevestigde spelers was ik het normaal gesproken eens geweest. Het is bijvoorbeeld logisch dat je ze laat staan als de vorm groots mocht zijn. Maar zowel jij als ik heb gezien dat er dit seizoen wedstrijden zijn geweest waarin we onstabiel waren, dat we balbezit hadden maar niet domineerden, namelijk waren de kantelmomenten altijd voor de tegenstander. We spelen veel minder vaak als we op voorsprong staan nogsteeds op ruim 45 meter diep vanaf ons doelgebied. Dat hoge verdedigen durven we niet, omdat we tactisch niet hermetisch hun positiespel in een bepaalde zone kunnen neutraliseren. Alleen rond eigen doelgebied snapt men dat het compacter moet, omdat de individuele kunde niet zo hoog is als eerder was.

Dus dan vraag je je af, willen we het zo blijven doen, of willen we intern scouten of we de individuele kunde groter maken, waardoor we het wel hermetisch kunnen afsluiten op circa 45 meter van eigen doelgebied. Jij zegt dat die jongens alles nog moeten bewijzen, maar jij hebt ze waarschijnlijk niet vaak aan het werk gezien. Anders heb jij al genoeg bewijzen gezien dat de individuele kunde van Denswil en Tete vele malen groter is in zowel mandekken als zonedekken in vergelijking tot Poulsen en Moisander. En als je vervolgens ook nog Van Rhijn een nog dwingendere rol kunt geven op de veldas, dan weet je dat je het positiespel daarmee veel meer verzorgde speelwijze kunt creëren en nog makkelijker de tegenstander kan verbazen. Pofferds uitdelen, niet ontvangen.

Ik durf te zeggen dat je tegen PSV plat gaat als je dit niet durft door te voeren, want zij zullen van een hoger niveau zijn dan Vitesse, Steaua, AZ bij elkaar en dus als met de benadering van Dortmund en Real hun kansen uitzoeken. Niet dat ik PSV totaal sterk vind, ik vind ons gewoon haast even kwetsbaar en ik vind dat dit voor Ajaxbegrippen onaanvaardbaar is om groter talent thuis te laten dan Feyenoord heeft opgesteld. En ik ben oprecht bezorgd over de tactische kracht van dit elftal, omdat ik ze alle geluk gun en hoop dat die jongens na dit seizoen voldoende hebben geleverd. Een beetje hulp doet niks af aan hun bijdragen voor dit seizoen, en ik vind dat Poulsen en Moisander hun waarden hebben bewezen. Laat dat genoeg zijn, want zij verdienen niet dat alles teniet wordt gedaan omdat wij niet tijdig adequaat hebben bijgeschakeld. Voor op de snelweg heb je een hoger tempo nodig dan voor op een woonerf, dus moet je scannen hoe kwetsbaar we zijn op deze manier in dit soort intense wedstrijden en ingrijpen.

22-03-2013 19:30

Sterretje73 +5277

Je gaat totaal voorbij aan het feit dat die jonge gasten nu in een heel ander elftal spelen. Het eerste is heel andere koek en dan moet ik nog maar zien of ze hun persoonlijke kwaliteiten precies zo kunnen etaleren als jij schijnt te denken. Ik betwijfel dat zelfs. Daarnaast had ik het over de onrust van de afgelopen twee jaar. Inmiddels is die wel weggenomen en word keer op keer bewezen dat we op de juiste weg zitten. Een aantal andere zaken die je beschrijft kloppen wel maar dat inzicht heeft het technisch hart ook. Alleen zij werken met veel meer informatie dan wij (o.a. mentale en fysieke kwesties). Hier kunnen wij simpelweg geen zuivere mening over vormen. Zoals jij het zegt klinkt het allemaal erg simpel en vanzelfsprekend maar dat is alleen als je aan alle randzaken voorbij gaat. Ik denk dat iedere fan hier een droom heeft over hoe het zou moeten gaan maar zo makkelijk is het niet. Bovendien staan de beste stuurlui aan wal en hebben vaak nog geen schip in eigen handen gehad...oordelen is makkelijk.

22-03-2013 22:07

ajax19 +0

De kwaliteiten van Denswil en Tete zijn gerelativeerd aan allerlei niveau´s en ook voor het hoogste niveau inmiddels rijp.

Beste Sterretje73, je bent een scepticus. Kun je beter terugzeggen 'ik weet het niet' en 'wij mogen niks zeggen, want ik geloof hen sowieso meer en allerlei vage argumenten van hen kloppen altijd'. Dan kun je het beste alle reactiekanalen sluiten, alleen zeggen 'Yes, yes, yes' op elk besluit die genomen wordt en die propaganda plaatsen. Ik vind dat men mag weten dat er ook andere oplossingen zijn om de doelstelling te bereiken, daarover mag jij als iedereen anders denken en die gewoonlijke tunnelvisie hebben. Ik zeg waar die tunnel kan instorten en jij zegt waar mijn tunnel kan instorten, dat zal altijd maar moeten blijken en ik denk dat we over een jaar pas kunnen theoretiseren welk verhaal hier nou het meest paste.

22-03-2013 22:47

Sterretje73 +5277

En tot die tijd hebben we een theoreticus als De Klassieker die zijn verhalen altijd op echte rapporten en onderzoeksgegevens baseert. Dat is een beetje waar ik naartoe wil. Ik ben, zeg het eerlijk, vaak te lui (of druk) om dat alles uit te zoeken en lees dus vooral de verhalen van mensen die met echte cijfers op de proppen komen. Daar ligt idd ons verschil...Dat is niet sceptisch, dat is rationeel en logisch ;-)

23-03-2013 08:28

ajax19 +0

Ik vertrouw nog ouderwets op spelkennis. Dat valt nooit weg.

Statistisch wil je bewijs zien. Ik ben nu gewoon een voetbalkijker, vroeger had je al die statistieken niet en nu opeens prijst iedereen zich slimmer met de statistieken dan zonder statistieken. Terwijl er geen enkel bewijs is dat jullie die statistieken beter interpreteren in de sport (zonder jullie autonome spelinzicht). Eigenlijk voedt het het wantrouwen in profs. Want je kan correlatie en causaliteit verwarren, jullie gaat het alleen om een stukje back-up voor een keuze zodat je altijd nog kunt zeggen 'het was een beredeneerde keuze', dus je dekt jezelf in om veilig te zijn. Daarom bedacht Einstein ook de relativiteitstheorie, want mensen weten hun cijfertjes niet te plaatsen. En vandaar bestaan er axioma, dus ontegensprekelijke wetten ook in het voetbal, die niet gebaseerd zijn op bewijs via experimentele gegevens, want de mate van relatie van de axioma bepaalt de kans op succes van prestaties.

Het gekke van genialiteit is, ik heb het niet eens zelf bedacht.

23-03-2013 11:53

Sterretje73 +5277

Hier ben ik ook te lui voor...

23-03-2013 12:46

carina +0

beetje veel sterretjes vandaag. wat een ge...............

23-03-2013 14:05

Sterretje73 +5277

Ik zie sterretjes inmiddels...we zullen er waarschijnlijk nooit uitkomen he =-p

23-03-2013 16:32

ajax19 +0

Jullie zijn gewoon helemaal maf.

23-03-2013 20:42

Sterretje73 +5277

En dat van een 90 jarige ! Of hoe oud was je ook alweer ? =-)

25-03-2013 08:26

suske +25

Jij mag zeker benoemen dat hij Poulsen beschermt. Ieder heeft hier recht op zijn mening. Maar wij hoeven het niet met jou mening eens te zijn. Toch.

dat mensen jou gelijk voor een debiel uitschelden is ook weer niet nodig laten we het netjes houden.

21-03-2013 18:03

ajax19 +0

Absoluut.

21-03-2013 21:30

pegel +0

Ah, de zwakke plek van Frankie ook gevonden. Tuurlijk mist ie een vechter. De Jong en Eriksen zijn teveel van het goede op dat middenveld. Een beuker zou daar neit misstaan...

21-03-2013 16:14

Randy428 +3

Natuurlijk heeft Ajax wel een vechter nodig. Een gast die de boel op scherp zet. Het feit dat het Frank kwaad maakt, is omdat er een pijnpunt wordt geraakt. Frank kon niet omgaan met Theo. Wat mij betreft mist er wel zo iemand in het elftal. Nu dat we bovenaan staan zit iedereen op rozen natuurlijk en lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Maar als we punten verspelen tegen een kleintje, is iedereen ineens weer van gedachte veranderd en missen we wel zo iemand.

Een type Van Bommel is erg nuttig om als karakter erbij te hebben. En mijns inziens mist Ajax dat type echt wel, na het vertrek van Theo.

Als we bij rust met 2-0 achter staan heb je iemand nodig die het woord neemt en indruk maakt.

Onbegrijpelijk dat Frank niet een echte pitbull/leider mist in het elftal. Die mis ik namelijk sinds het vertrek van Theo.

21-03-2013 16:11

DeKlassieker +0

Ajax heeft totaal geen vechter nodig. Ze moeten juist zorgen dat jaar na jaar de kwaliteit van de gehele selectie verhoogd wordt en dan gewoon op deze voet verder gaan. Totale dominantie in positiespel, balbezit en scoringskansen en je hebt helemaal geen vechter meer nodig als je zorgt dat je geen duels moet uitvechten al kan je deze ook winnen op techniek en inzicht. En in alle eerlijkheid waar hebben we het dan echt over. Een type Ramos? Busquets? Jongens die kunnen voetballen én de bal af kunnen pakken? Wij moeten het dit seizoen gewoon doen met Poulsen die aan de bal bar weinig voor elkaar weet te brengen, maar onze luchtdefensie is op het middenveld en alsnog hebben we iedere wedstrijd weer meer dan 65% balbezit en 15 doelpogingen. Het enige dat Ajax nodig heeft is dat de club gezond blijft en ieder jaar zichzelf weet te versterken, met nieuwe jongens afkomstig uit de jeugd of een verantwoordelijke transfer. Misschien zit daar ooit wel weer iemand bij als Vertonghen die in zijn laatste jaar 90% van zijn duels wist te winnen en ijzersterk was aan de bal die ons met een groot aandeel kampioen wist te maken én de kassa liet rinkelen. Alderweireld en Moisander zijn net zo goed duo als de Vrij en Indi, maar bij Ajax zoek je de voetballende oplossing en bij Feyenoord moet je vaak knokken. Een mix van dit zou ideaal zijn, maar is voor geen enkele Nederlandse club te koop en je kunt dit alleen opleiden eens in de zoveel jaar. Heitinga en Matthijsen vormde jarenlang een centraal duo in het Nederlands Elftal en dat waren ook geen Frank de Boer (voetballend) en Jaap Stam (vechter) dat een duo vormde die je één keer in tientallen jaren tegenkomt. Gewoon lekker voetballen en laat de tegenstander maar knokken. Het zal niet genoeg zijn om de CL te winnen, maar ik stem mij al zeer tevreden met totale dominantie in de uiterst zwakke Eredivisie en vanuit daar kijken we dan wel weer verder.

21-03-2013 16:06

RuffRhythim +24837

Allemaal maar een beetje vaag en suf geneuzel dit.

We staan bovenaan, alles in eigen hand, voetballen goed, creëren veel.

Vind Ajax momenteel het beste voetbal spelen onder de periode Frank de Boer, of we nou kampioen worden of niet, klaar ! Met Davids (tweede periode Ajax) en Stam zijn we ook geen kampioen geworden.

21-03-2013 15:57

TeddyRuxpin +0

Frank is prikkelbaar, en weet ook dat de roep om een type Enoh in deze fase van de competitie wel is groot kan zijn. Dit zijn wedstrijden waar de punten wel is vies moeten worden binnengehaald. In het verleden gooide Frank vaak genoeg Enoh erin als extra verdedigende middenvelder of Ooijer als ervaren extra slot op de deur. Wie gaan deze rollen nu op zich nemen? Veltman is natuurlijk een lachertje vergeleken bij de door de wol geverfde Ooijer en Enoh heeft Frank zo weg laten gaan.Afgelopen zondag tegen AZ gooide de Boer Denswill er al in als extra slot op de deur. Een goede speler die Denswill, maar het is geen ervaren jongen die net als Ooijer de hele verdediging bij de hand neemt en alles laat dichtspijkeren.

Nee Frank, ik vind het niet verstandig dat je Enoh hebt laten gaan. Het is een geen geweldenaar, maar wel een die kan kuiten bijten. Paulsen is toch ook een beetje een jonge jufvrouw met zijn studentenkapsel. Straks tegen PSV zal je zo'n vechtertje hard nodig hebben, zeker als het ff niet loopt.
Dan kan Eriksen wel 3 marathons lopen in 2 wedstrijden, maar dan doet een speler met de kwaliteiten van Eriksen toch iets verkeerd. Zoals Cruijff altijd zegt: " Als je veel moet lopen, sta je vaak verkeerd".

En ik en Cruijff zijn het vaak met elkaar eens.

21-03-2013 15:46

Jornnn +5

Enoh is toch heel veel mindere type van een Davids en een Wouters? Davids en Wouters konden nog wel een beetje voetballen. Voor Enoh was elke pass over 10 meter een opgave.

Ondanks dat wel een cult-held die Enoh!

21-03-2013 15:48

TeddyRuxpin +0

Natuurlijk zijn eerder genoemde veel betere voetballers. Maar het gaat in deze even om hun kwaliteiten als vechter op het veld. Buiten Enoh heeft niemand dat bij Ajax. Even een smerige gele kaart pakken om de boel op scherp te zetten zie ik Eriksen niet doen.

21-03-2013 15:52

Krullen +8060

Eriksen maakt zijn meeste meters bij het vroege druk zetten, kijk maar eens wie vrijwel altijd op de keeper afgaat en wie eigenlijk het complete centrum afrent om druk te zetten...

21-03-2013 15:50

TeddyRuxpin +0

Denk zelf dat het meer te maken heeft met zijn vrije rol. Toch vind ik hem voor een spelbepaler maar bar weinig balbezit hebben in een wedstrijd. Soms is die minuten onzichtbaar en er zijn veel aanvallen waar die uiteindelijk niet eens bij betrokken is.

Vergelijk dit is met een Pirlo. Die speelt weliswaar meer van achteruit, maar bij die man begint alles. Ook een speler als Kaka was in zijn Milan tijd veel dominanter dan Eriksen voor Ajax.

Eriksen loopt veel zonder bal en veel belangrijker, hij loopt veel zonder ook daadwerkelijk bij een aanval betrokken te raken. Hij loopt dus ondanks zijn vrije rol nog te vaak in de dekking.

21-03-2013 15:57

DeKlassieker +0

Hoe kom je erbij dat Eriksen een vrije rol heeft? Hij heeft dat totaal niet of zit jij naar andere wedstrijden te kijken?

21-03-2013 16:13

AjaxPros +0

Frank, we missen wel een vechter..
Iemand die de ploeg op sleeptouw neemt als het verkeerd loopt.
Momenteel zijn ze allemaal te ''soft'', de enige die zich als man gedraagt is Blind.
En dan kun je zeggen, we wonnen van AZ-uit, maar dat is ook lang niet meer als wat het geweest is.
We hebben het wel gezien in de Europa-League tegen Steau-uit, het liep verkeerd en niemand stond op..

nee Frank, een vechter zou niet verkeerd zijn
En dat Frank boos word om deze vraag zal wel betekenen dat ie het vaker aan heeft moeten horen.
Dus ik ben niet de enige die dat vind.

Maar alsnog, na dit jaar hebben wij 32 landstitels achter onze naam staan!

21-03-2013 15:45

Ajaxkwaai. +0

En ook frank de boer die daar verantwoorde voor is! 3 keer op rij toch knap! Frankie!! Met deze selectie

21-03-2013 16:26

HarryHarHar +3018

Hier ben ik het helemaal mee eens, en dat weet Frank de boer ook heus wel, alleen passen dergelijke voetballers nu eenmaal niet op de toekomst en zo'n speler halen dat past ook eenmaal niet in de filosofie van ajax want die kosten geld... dus ik begrijp best wel dat hij kwaad word want oh oh wat zou hij graag zo'n speler erbij hebben die wel een slot op de deur kan gooien als je met 2 - 0 voorstaat, dan is het ineens veel makkelijker om kampioen te worden

21-03-2013 16:44

Ajaxkwaai. +0

Frank de boer heeft weer gelijk, en is gewoon een top coach voor Ajax!

21-03-2013 15:38
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.