Davids op CNN over Ajax

door Sjoerd Valkering 70

Davids op CNN over Ajax

door Sjoerd Valkering 70

Laatst geüpdatet

Edgar Davids is vanavond op CNN geweest over de situatie bij Ajax. Hij zei o.a.: 'Cruijff heeft toegegeven dat hij racistische opmerkingen heeft gemaakt, alleen hij heeft zijn excuses niet aangeboden en dat maakt het nog pijnlijker. Niet alleen voor mij, maar ook voor andere mensen die hiermee te maken hebben', aldus Davids op CNN.

Davids liet verder weten dat hij vond dat de Nederlandse pers niet genoeg op de zaak is gedoken. Daarbij trok hij een vergelijking met de gevoelige uitspraken omtrent racisme die FIFA-voorzitter Sepp Blatter vorige week deed.

Lees meer over:
Plaats reactie

Hanssie +0

Heb ik het nou mis, spreekt Davids zich nu zelf tegen. Een eerder citaat/uitspraak in het AD . "dat Davids er totaal geen moeite mee had, omdat voetballers onder elkaar goed kunnen incasseren". . Betreft hier het artikel: 'Davids had in juli totaal geen moeite met uitspraak Cruijff'

25-11-2011 15:36

ajax19 +0

Wat een smerige verrader is het. In de Nederlandse pers zeggen dat Cruijff geen racist is, en internationaal nu weer uitleggen dat hij zich wel zo uitlaat terwijl hij weet dat dit niet zo is. Was er maar een bestuur of een Ledenraad die goed functioneerde, ik wens Cruijff veel sterkte dezer dagen.

25-11-2011 12:15

brandevoort +0

Goedemorgen beste supporters : kijk eens op de website van de Telegraaf deze ochtend jaja :

La Ling doet aangifte tegen Ten Have !!!!

Dat bood Ling eindelijk de kans om in te grijpen. Mr. Jan Kabalt, die de zaak voor de ex-international in behandeling heeft: „De brief met de motivatie voor de aangifte is ook naar de heer Ten Have gestuurd. Daarin wordt hij gesommeerd om voor morgenmiddag (vandaag, red.) aan te geven dat hij de supporters van Ajax en de ledenraad zal laten weten dat de door hem gedane uitspraken over Ling onjuist zijn en geen feitelijke grondslag hebben. Ook zal hij zijn aansprakelijkheid moeten erkennen voor de eventuele schade die Ling hierdoor gaat lijden. De heer Ten Have zal dit schriftelijk moeten bevestigen.”

Uitgebreide versie staat op de website !!

25-11-2011 07:23

mvdk +44228 moderator

In VI van maandag was alles toch al uitgesproken? Pff sjongejonge zeg. Ik ga slapen. Deze soap is voor mij klaar.

Ik reageer alleen nog maar op voetbal.

25-11-2011 01:10

Cello +52979 moderator

Is die Davids helemaal vergeten, dat ook hij een geheimhoudingsplicht heeft getekend mbt tot alles wat in de RvC-vergaderingen wordt besproken?.

Wat is er gebeurd met dat hij zogenaamd geschrokken was over alle ophef nav zijn optreden met Joep Schreuder afgelopen zondag?. Wat is gebeurd met zijn opmerking, dat hij Johan Cruijff's naam niet heeft genoemd?. Wat is gebeurd met zijn opmerking, dat hij JC geen rascist vindt, maar wel iemand die zich ongelukkig op een rascistische wijze heeft uitgelaten??.

En wat is gebeurd met het feit dat een of andere hoogleraar aan een universiteit ons er op wees, dat de uitspraak, mocht het gedaan zijn door Cruijff, niet eens rascistisch is.

Ik wordt er niet goed van. Kan niet iemand Davids een schop onder zn hol geven?. Dat ie eens kapt met nog meer olie op het vuur te gooien. Het gaat om Ajax...... en dit is niet goed voor onze club.

25-11-2011 00:48

anti-devries +0

Jongens waar blijft een statement van asd en sva?? we moeten echt wat doen. Leden van de LR worden onder druk gezet. Vanavond heeft TenH en co Johan Cruijff, Bergkamp Jonk Molenaar helemaal afgemaakt bij bijeenkomst ABA. Sommige ABA-leden zijn weggelopen van woede.

Ze hebben bij de ABA business verklaring voorgelezen die ze ook bij LR hebben voorgelezen. Net gehoord van ABAlid.

Ten Have en Co voeren dus campagne bij de business association ! Alleen maar laster en zwartmakerij over JC en de spelers/trainers

Dit vraagt om reactie!!!! We kunnen dit niet laten gebeuren!! Wie doet er mee??
Maandag 28 november 19uur bij de ingang van de Arena

25-11-2011 00:18

Mrger +0

Dit is het hedendaagse europa. Het continent dat beweerd dat ze beschaafd zijn.
Nu blijkt dat sommigen van alles mogen doen en roepen. En ze komen er gewoon mee weg omdat velen hun gedrag en handelswijze goedkeuren.
Sepp Blattler
John Terry
Suarez
Cruijff
en niet te vergeten: Polanski die de hand bove het hoofd werd gehouden.

Als dit gedoe met Cruijff ervoor zal zorgen dat de donkere spelers AJAX zullen mijden ben ik benieuwd hoe men zal reageren.
Ooh wat zullen sommigen hier blij zijn met een witte AJAX.

Overigens heeft Cruijf een verklaring afgegeven voor zijn opmerking naar Davids, maar hij zwijgt wel over die opmerking naar Mirjam Olfers omdat hij die opmerking mede gemaakt heeft om zijn deningrerende opmerking naar Davids af te zwakken.

25-11-2011 00:15

waynelove +2

"je zit hier alleen omdat je zwart bent" is geen racisme, maar een constatering van cruijff.

het is toch niet alsof hij zegt: "jij bent zwart, en kan daardoor geen hoog IQ hebben" ?

en waarom zo complottheorie-achtig over dat sommige mensen een wit ajax wel zien zitten?! ja waarschijnlijk wel, maar er zullen er ook tussen zitten die alleen maar marrokanen of zuid-amerikanen in ajax willen zien.

racisten zijn dom en irritant. mensen die overgevoelig zijn voor opmerkingen waarin een kleurtje wordt genoemd zijn gemakzuchtig en irritant.

bla bla bla.

25-11-2011 04:00

medijk +0

cruijff heeft zijn uitspraak naar davids uitgelegd. davids of ten have, had er van de zomer een punt van moeten maken, toen was het blijkbaar geen probleem.
moet je niet maanden erna er weer over beginnen omdat je positie in de rvc ter discussie staat.
geloofwaardigheid is dan weg

dus belachelijk om cruijff bij dat rijtje te zetten. ook belachelijk aan te geven dat dan donkere spelers ajax zullen mijden.

in welke rijtje horen davids en ten have dan thuis?

25-11-2011 11:17

RobertoStrife +2

Toch schandalig dat hij dit soort dingen gewoon mag zeggen op CNN. Zelfs al is het waar, moet je het binnenkamers houden. Of in ieder geval meteen reageren, niet een paar maanden later.

Weg met de RvC.

25-11-2011 00:07

Cello +52979 moderator

Officieel had Davids er afgelopen zondag al niets over kunnen/mogen zeggen. Er is namelijk door de leden van de RvC geheimhoudingsplicht over alles wat in de RvC besproken wordt. Dit is juist gedaan, zodat men overal vrij binnen die RvC over kan spreken met elkaar en dat het dus niet naar buiten lekt.
Daarom ook werd Cruijff op het hart gedrukt, dat hij dus zaken binnen de RvC niet mocht gebruiken voor o.a. zijn column op maandag in de Telegraaf.

Daarnaast zijn er ook al universitair geleereden die zich over de uitspraak van Cruijff gebogen hebben. Zij kwamen tot de conclusie, dat misschien de bewoording van Cruijff niet fraai zijn, maar dat het geen rascisme is!.

Daarnaast spreekt ook Davids zichzelf nu een beetje tegen. Immers Davids liet eerder weten geschokt te zijn mbt de reaktie's van zijn interview en dat hij nooiut de naam van Cruijff heeft genoemd daarin, beter nog, dat hij Cruijff geen rascist vindt, maar alleen de uitspraak rascistische trekjes vindt hebben.

Om dan nu op CNN maar vrolijk verder te gaan, daar waar er verder over zijgen gepaster was geweest.... al was het alleen maar in het belang van de club Ajax. Dat zou hij als RvC-lid toch wel moeten begrijpen. Dus niet hélaas.

25-11-2011 13:11

Jannus18 +0

Via Vi oproep doen aan alle fans of via Jaap de Groot in T lijkt mij een goed plan

24-11-2011 22:54

Jannus18 +0

Jongens we moeten echt wat doen. Leden van de LR worden onder druk gezet. Vanavond heeft TenH en co Johan Cruijff, Bergkamp Jonk Molenaar helemaal afgemaakt bij bijeenkomst ABA. Sommige ABA-leden zijn weggelopen van woede.

24-11-2011 22:37

kaashaas +4

meen je niet?!?!? hoe weet je dat?

24-11-2011 22:40

lasse +0

wat is aba ook al weer? bronnen?

24-11-2011 22:41

AFCACBS410 +0

naar mijn weten gewoon de ajax business association, oftewel de sponsorgroepen...maar ik denk dat jannus gewoon de aandeelhouders bedoelt want ik denk niet dat de rvc leden de sponsoren uitleg hoeve te verschaffen, tenzij ze dit hebben geeiist, maar dat heb ik niet meegekregen...aangezien het anders vast wel weer uigelekt was .

24-11-2011 22:44

Jannus18 +0

Ze voeren campagne ook bij de business association ! Alleen maar laster en zwartmakerij over JC en de spelers/trainers

24-11-2011 22:46

kaashaas +4

ik kots op ze!!

24-11-2011 22:48

AFCACBS410 +0

wat heeft de ajax business association hiermee te maken? probeer je wat duidelijker te uiten,,,want ben erg benieuwd naar wat er pcies is gebeurd!...of bedoel je gewoon de aandeelhouders?

24-11-2011 22:41

Jannus18 +0

Ze hebben bij de ABA business inderdaad verklaring voorgelezen die ze ook bij LR hebben voorgelezen. Net gehoord van ABAlid.

24-11-2011 22:43

Hanssie +0

Heeft Davids ook z'n excuus gemaakt aan die vrouwen die hij in elkaar gemept heeft? En die vrouw die hij in de bioscoop een blauw oog sloeg?....Slappe zak....

24-11-2011 22:31

anti-devries +0

http://edition.cnn. com/2011/11/24/sport/football/football-edgar-davids-cruyff-racism/index.html?hpt=isp_c1

afca staat opzich wel duidelijke taal over rvc enz dus verwacht wel actie..

24-11-2011 22:24

lasse +0

? dat stukje van die bastards me?

24-11-2011 22:29

Mokum31 +6141

Ik zie het niet .... Van die Snurkerboom
Ooh cnn , ja de mening van afca is mij wel duidelijk maar ik hoop op aktie.
Zo kan het niet langer. Ze maken de club volslagen belachelijk. en als ledenraad is het niet slim om tegen JC te stemmen want dan voorspel ik , maar dat kan iedereen, een hoop " normen en waarden"

24-11-2011 22:30

tomajacied +0

Davids geeft helemaal nergens om, hij probeert hier alleen maar de aandacht van het ding waar het echt om gaat te verminderen, dat hij gewoon denkt dat hij de touwtjes in handen heeft is asociaal en moest op zijn plek gezet worden, nou is dit ook niet slim van Cruijff maar goed. DIT IS EN BLIJFT DE CLUB VAN JOHAN CRUIJFF, voor Davids heb je honderden andere vervangers, er is maar 1 Cruijff..

24-11-2011 21:52

Filestijnen +0

hij heeft weer vrienden gemaakt

24-11-2011 21:39

Chrisses01 +0

Ik vind het niet erg dat louis van gaal aangesteld is als directeur, maar de manier waarop klopt niet.. Ook davids heeft hier een behoorlijk aandeel in het verraad naar Cruijf, en dan is hij plots het slachtoffer get a life !

24-11-2011 21:26

IamLegend +2

Kan die edgar een media training krijgen van olfsen ofzo? wat een amateur met zo'n belangrijke functie

24-11-2011 21:26

anti-devries +0

zijn er al ergens beelden van davids bij cnn?

24-11-2011 21:16

kaashaas +4

nee kan niets vinden

24-11-2011 21:27

Mokum31 +6141

Opname wordt nog gemonteerd.... Moest 93x over

24-11-2011 21:33

kaashaas +4

hahaha die is goed

24-11-2011 21:33

Tessa +0

Mijn vader, sind een klein jochie rasajacied, moet helemaal niks van Cruijff hebben omdat hij toen uit wraak naar Ajax toe bij Feyenoord is gaan voetballen en ze kampioen maakte. Dat heeft hij hem nooit vergeven, volgens hem was dat gewoon hoogverraad. Echter moet hij nog minder hebben van de huidige RVC, het doet hem echt zeer zoals er nu met Ajax wordt omgesprongen
Soms kom ik daar en begint ie gewoon te snikken, echt zielig soms.

De RVC weet volgens mij niet half hoe diep Ajax bij sommige mensen geworteld zit en beschouwd het bedrijf Ajax gewoon als zakcentje en vergeet daarbij het belangrijkste.

Ajax is van de supporters...Wij zijn Ajax...en niet een RVC die de boel op zit te stoken.

24-11-2011 21:14

kaashaas +4

Toch blijft het stil voor zo'n groot bericht ook bij alle overige website's....

24-11-2011 21:10

Nummer15 +69

Dit past weer heel mooi in het plan van Ten Have om van Cruijff af te komen.

Cruijff in diskrediet, daarna de supporters ( bedreigingsverhaal) nu weer Cruijff. Deze man is echt het slechtste wat Ajax ooit is overkomen.

Verder moeten de ' vier verraders' weg!!!

24-11-2011 20:38

insectenverdelg +23512

Ik stel voor om een openlucht vertoning van Uno Momento Dado te houden voor de ingang van de ArennA. Dan zien ze tenminste hoe de andere club van Johan wel met hun held omgaat. Schandalig hoe dat in Amsterdam gebeurt.....

24-11-2011 20:36

Raikkonen94 +641

Mee eens. Ik vind idd dat we gewoon aan Cruijff maandag moeten laten zien dat we nog vol achter hem staan. Of vol in het gezicht van Ten Have zeggen dat we hem niet moeten en blindelings Cruijff zullen volgen

24-11-2011 20:41

insectenverdelg +23512

Het ergste wat ten HAve en Co maar niet wllen snappen, is dat we 15 jaar door mannetjes in pakken, zoals ten HAve zijn voorgelogen, bedrogen. Het veotbal is niet om aan te zien, de prijzenkast is nagenoeg leeg geworden. Een Apoel hoop op alle clubs uit de CL die 2e geworden zijn, dat ze Ajax loten. W zijn meer dan de helft van het geld kwijt geraakt die de beursgang ons heeft opgeleverd, en we zijn onze identiteit kwijt geraakt als veotbalclub.

HIer heeft iedereen die echt om AJax geeft, en er dus niet zelf beter van wordt, schoon genoeg van. Hierbij horen ook grote getale van de oud voetballers.
Er is een man die in het verleden al heeft bewezen zicht te hebben op het spelletje, zo wel in als het buiten het veld. Hij heeft BArca bij Barca de jeugdopleiding gereroganiseerd, en de afgelopen 2 coachesaangedragen. Barca is nu 5 titels en 3 CL overwinninen rijker, in minder dan een decenia tijd, en put spelersuit een zeer goede jeugdopleiding.

Deze man wil nu bij Ajax ook wat doen, en wat gebeurt eer, er komen weer 2 mannen, 1 vrouw en hond in pakjes, die denken het beter te weten? Waarom denken ze dat? Wat hebben ze bewezen.

En o ja Davids, Rijkaard en ten Cate zijn door Cruijff voorgesteld bij Barca. Ga aub je mond spoelen......

24-11-2011 20:48

kaashaas +4

Ja heel goed plan !

24-11-2011 20:48

insectenverdelg +23512

Eigenlijk is degene die hie echt smerig is, en er een rassen kwestie van maakt, daarop probeert Cruijff in diskrediet te brengen, en dus eigenlijk racistisch Davids en niet Cruijff. Hij misbruikt een uitspraak va maanden gelden om nu zijn zaak te winnen. Iedereen wet dat de uitspraak totaal niet racistisch bedoeld is , maar gewoon ongelukkig geformuleerd. Niet iets dat voor het eerst het geval is bij Cruijff natuurlijk.


Erg jammer van Davids dat HIJ degene is die zijn huidskleur als inzet heeft gemaakt van de strijd om Ajax. Als je voor vol aangezien wil worden doe je dat dus niet Gelukkig bekennen Roy en Winter geen wel kleur. Namelijk een rood/wit hart Edgar....

24-11-2011 20:33

brandevoort +0

SUPPORTERS VAN AJAX KOM MAANDAG NAAR DE ARENA OM TIJDENS DE LEDENRAAD ONZE JOHAN TE STEUNEN.....LAAT ONZE STEM HOREN !!!

24-11-2011 20:25

kaashaas +4

ja hoelaat?

24-11-2011 20:28

baklap +0

Hoe laat , alle steun aan Johan

24-11-2011 20:34

brandevoort +0

Wie kan Davids effe muilkorven die pitbull........hij is vals erg vals !!!

24-11-2011 20:21

Raikkonen94 +641

Wat mij toch opvalt is dan 99% hier voor Cruijff is. Wat mij ook opvalt is dat 99% van de ArenA voor Cruijff kiest. Wat mij ook opvalt is dat 99% vd trainers op de Toekomst voor Cruijff kiezen. Maar wat mij nog het meeste zou opvallen, is als de ledenraad ons allemaal en de trainers op de toekomst zou vernederen door voor deze achterbakse RvC te kiezen.

24-11-2011 20:15

midden_weg +0

Die Davids moet z'n excuses maken voor laster, dat kereltje is helemaal de weg kwijt. Al die roem, die succesvolle vriendin en dan nu al die hoge heren om hem heen, die hem in 1 keer zo belangrijk vinden, is hem naar het hoofd gestegen.
De enige die mensen als Davids recht in hun gezicht de waarheid durft te vertellen is Johan Cruijff. Die laat zich niet gelegen liggen aan al die aanstellerige flauweful, racisme, donder op man, dat racisme zit in je eigen hoofd Davids. En nu denk je er ook nog eens mee te kunnen scoren door er op deze manier mee naar buiten te komen. Zielig en buitengewoon verwerpelijk gedoe. Ik begrijp niet waarom Ajax Showtime hier zoveel aandacht aan besteed.
Of wordt deze website door Peter R. De Vries gesponsord?

24-11-2011 20:14

lasse +0

als davids had gezgegd dat het neit racistisch was van cruijff maar een harde rechtstreekse opmerking dan had ik het hem kunen vereven. en als hij dan gewoon gezegd had dat hij het eens was met cruijff of iig dat het een achterbakse streek was om zo van gaal binnnen te halen. dan had ik het hem kunnen vergeven al zijn achterbakse streken en misschien jonk en bergkamp zelfs ook wel. maar wat doet die hij gaat gewoon keihard door emt johan te beschadigen! toen i keht hele interveiw zag dacht ik ook dat davids wel erg naar een bepaalde uitspraak werd geduwd maar nu ik dit weer zo lees denk i kdat hij het heel erg lekker vond om die uitspraak te kunnen doen.
RVC OPROTTEN (Incl Davids!, voor jou is er ,helaas, ook geen toekomst meer bij ajax)

24-11-2011 20:11

afca1985 +21452

Gluiperd

24-11-2011 20:06

medijk +0

die davids valt in herhaling. hij ontkent dus niet dat hij wel degelijk in de rvc zat om de allochtone talentvolle jeugd voor ajax te behouden.
als deze uitleg van cruijff niet zou kloppen had die davids of ten have dat toch allang aangegeven.

daar hoor ik davids niet over

24-11-2011 20:01

fcvoetbal +0

Nu breekt mijn klomp. WTF. Het moet niet gekker worden. Klopt dit?

200% voor Cruijff.

24-11-2011 19:59

S_020 +4104

...ik ben toch benieuwd in welke (engelse) woorden hij dat heeft gezegd, hij is in het Nederlands al niet te verstaan!!

...enneh, oh ja: JUDAS!! RAT!!

24-11-2011 19:53

midden_weg +0

Niet alle Pitbulls zijn vals, maar de meeste wel. Wat Davids is mag u zelf beslissen.

24-11-2011 19:53

midden_weg +0

Niet alle Pitbulls zijn vals, maar de meeste wel. Wat Davids is mag u zelf beslissen.

24-11-2011 19:49

midden_weg +0

Als speler was het al een heel verwaand, arrogant mannetje die nooit iemand behoorlijk te woord wilde staan. Nu is dit nare mannetje weer op een andere manier buitengewoon verwerpelijke manier bezig om van zich af te bijten

24-11-2011 19:47

Leerdam +0

Schopt die gasten toch de deur van de Arena uit. Niet dat Cruijff zich er toe zal verlagen, maar anders moest hij maar eens bij CNN vertellen over de aangiftes van de vriendinnen van Davids over zijn fysieke geweld tegen hun. Dit verhaal over racisme naar buiten brengen een dag later op je site vermelden dat het verkeerd begrepen is en dat Cruijff geen racist is, maar een paar dagen later dit weer doen op CNN. De vuile galbak dat het is, ik respecteer hem zelfs niet meer voor zijn voetbal in het verleden.

24-11-2011 19:45

now-or-never +0

DE DOODSTRIJD VAN APPLE EN AJAX
Columnist Eric Bartels bekijkt de overeenkomsten tussen de situatie van Cruijff bij Ajax en die van Steve Jobs ooit bij Apple. En wat blijkt? Hun posities lijken schrikbarend veel op elkaar.


In de Volkskrant van afgelopen zaterdag doet Ajax president-commissaris Steven ten Have verslag van de handelswijze van de Raad van Commissarissen van Ajax. Volgens ten Have is Cruijff zijn idool. Hij hoopt dat Cruijff voor Ajax behouden blijft. “Cruijff hoort bij Ajax.”, zegt ten Have, “Waarom zou hij opstappen?”. Vervolgens: “Ik weerspreek dat Cruijff in de besluitvorming is gepasseerd.” Om tegen het einde van het Volkskrant interview te stellen: ”Van Gaal wilde alleen praten als hij ons kon leren kennen. Hij wilde geen ruchtbaarheid. Dat kon ik hem alleen niet garanderen als Cruijff was aangehaakt.”
In één en hetzelfde interview zegt de president-commissaris van Ajax dus dat Cruijff niet is gepasseerd en ook dat de RvC van Ajax Cruijff wel heeft moeten passeren want anders wilde Louis van Gaal niet praten. Een commissaris van een beursgenoteerde onderneming die zichzelf in één en hetzelfde interview ontmaskert als leugenaar. Het is het trieste dieptepunt in de Ajax-sage. Maar het is niet nieuw. De parallellen tussen Johan Cruijff/Ajax en Steve Jobs/Apple Inc. zijn opvallend en onthutsend.
Held tegen de draak
Afgelopen maand kwam de langverwachte Steve Jobs-biografie van journalist Walter Isaacson uit. Het is een fascinerend boek geworden dat ik in één ruk heb uitgelezen. De parallellen met de Cruijff/Ajax-sage zijn overal aanwezig en bijna beangstigend precies. Toen ik het boek las realiseerde ik me in volle omvang dat de Steve Jobs-Apple/Johan Cruijf-Ajax dynamiek een manifestatie is van een diepe, universele oerstrijd tussen vooruitgang en stilstand. Tussen groei en stagnatie. Tussen vernieuwing en conventie. Tussen geven en nemen. Het is de archetypische oerdynamiek die in religies terugkomt als het goddelijke en de duivel. Als licht en donker. Het is de mythologische strijd van de held tegen de draak, zoals in alle goede mythen, sagen, boeken en films naar voren komt. Het is de essentie van ons menszijn.

Onredelijk, ik?
De grote Ierse schrijver George Bernard Shaw schreef eens: “Redelijke mensen proberen zich aan de werkelijkheid aan te passen. Onredelijke mensen proberen voortdurend de werkelijkheid aan zichzelf aan te passen. Daarom is alle vooruitgang te danken aan onredelijke mensen.” En dát is de dynamiek waar we het hier over hebben. In het universum werken twee belangrijke krachten die allebei nodig zijn. De ene kracht is gericht op veiligheid en stabiliteit. Het is de kracht van het behouden. De andere kracht is de kracht van verandering en vooruitgang. Het is de kracht van het loslaten en bereiken.
De kracht van stabiliteit en veiligheid probeert de kracht van verandering en vooruitgang echter altijd te neutraliseren en vervolgens te elimineren. Het ziet die kracht als een bedreiging voor de veiligheid en de stabiliteit van het hele systeem. Terwijl ecologische systemen - en daartoe reken ik ook mens en organisatie - alleen maar kunnen floreren als beide krachten op een bepaalde wijze met elkaar in balans zijn. Op die ‘bepaalde wijze’ kom ik nog terug.
Helemaal niet onredelijk
“Jobs wilde dat Apple een bedrijf werd voor prachtige consumentenproducten. Dit was een krankzinnig plan. Apple zal nooit een bedrijf voor consumentenproducten worden. We kunnen de werkelijkheid niet buigen naar onze dromen om de wereld te veranderen. Voor hightech is design niet mogelijk en het kan nooit als consumentenproduct worden verkocht.” Dit zei John Sculley, CEO van Apple, in 1987, 2 jaar nadat hij de “lastige egotripper” Steve Jobs Apple had uitgegooid.
Herkent u de patronen? “Onredelijke mensen proberen voortdurend de werkelijkheid aan zichzelf aan te passen. Daarom is alle vooruitgang te danken aan onredelijke mensen.” Deze mensen zijn helemaal niet onredelijk, ze worden onredelijk gevonden door de zogenaamde “redelijken”, de vertegenwoordigers van de universele oerkracht die is gericht op stabiliteit en veiligheid. En die zich daarom voortdurend aanpassen aan dat was ís. Ze vinden de vertegenwoordigers van verandering en vooruitgang “onredelijk” en “lastig” omdat deze vertegenwoordigers zich niet aanpassen aan de heersende status quo.
En dus werd Steve Jobs door ‘opper-redelijke’ John Sculley Apple uitgelazerd en ging Apple 10 jaar later bijna failliet. Steve Jobs kwam vervolgens terug en in 2011 werd Apple het meeste waardevolle bedrijf ter wereld. En Walter Isaacson beschrijft feilloos dat Steve Jobs geen millimeter milder was geworden. Hij bleef even “onredelijk” als altijd. Zelfs tot zijn dood aan toe.
Maar het was nog bijna mis gegaan met Jobs en Apple.
Toen Jobs net terug was bij Apple wilde hij geen officiële functie. Herkent u dit?. Hij gaf weliswaar leiding aan het bedrijf, maar deed dat als adviseur. Herkent u dit? De Raad van Commissarissen wilde persé dat hij CEO zou worden. Herkent u dit? Uiteindelijk gaf Jobs toe. Herkent u dit? Jobs was net bezig, toen hij een paar drastische ingrepen wilde doen. Ingrepen die volgens hem noodzakelijk waren. De Raad van Commissarissen was tegen. Veel te radicaal! Herkent u dit? Jobs zei: “Jullie halen mij terug, omdat jullie mij terug willen. En jullie wisten wie ik ben, wat ik kan en hoe ik het doe. Dan moet je nu niet gaan zeiken en gewoon doen wat ik zeg!” Herkent u dit?
Adviseur
Uiteindelijk gaf de RvC toe, maar Jobs realiseerde zich dat dit proces zich steeds weer zou afspelen. Hij besloot dat de enige oplossing was dat de RvC zou opstappen en een andere RvC zou aantreden. “Dit bedrijf ligt in puin en ik heb geen tijd om eerst de Raad van Commissarissen in de watten te leggen. Ik wil dus dat jullie collectief ontslag indienen. Of anders dien ik mijn ontslag in en kom maandag niet terug.” Vervolgens schrijft Isaacson in zijn Steve Jobs biografie: “De meeste leden van de raad waren verbijsterd. Jobs weigerde nog steeds om zich erop vast te leggen dat hij fulltime terug zou keren of dat hij meer wilde zijn dan ‘een adviseur’, en toch vond hij zichzelf machtig genoeg om hen te dwingen te vertrekken.”

Steve Jobs en John Sculley toen ze nog vrienden waren
Herkenbaar, nietwaar? Uiteindelijk kreeg Steve Jobs zijn zin en is de rest geschiedenis. Maar het was bijna mis gegaan. De RvC was bijna blijven zitten en dan was Steve Jobs opgestapt. Alle tekenen wijzen erop dat Apple dan failliet was gegaan of was opgekocht. En dan hadden we nu géén iMac, géén iPod, géén iPhone, géén iPad, géén touchscreen telefoons en tablets en géén super hip hightech consumentenmerk gehad. En Steve Jobs was voor altijd gezien als een lastige, egotrippende, onredelijke, megalomane leider met “narcistisch trekken” en een “persoonlijkheidsstoornis”, zoals voormalig Ajax directeur Rik van den Boog Johan Cruijff toedicht.
Ik bestudeer al zeven jaar succesvolle mensen en organisaties. Daaruit komt naar voren dat er twee totaal verschillende typen leiders zijn. Het eerste type leider noem ik de ‘hoe-leider’. Ze zijn gericht op hoe je de dingen doet. Op vaardigheden, intellect en cognitie. Het zijn de linksbreinigen. De rationalisten. De Steven ten Have’s, Uri Colonel’s en John Sculley’s van deze wereld.
Rechtsbreinigen
Het tweede type leider noem ik de ‘waarom-leiders’. Ze zijn gericht op waarom je de dingen doet. Ze worden gemotiveerd en gedreven door een inspirerende visie van een hele specifieke ideale wereld. Ze zien een wereld voor zich waarin het ideale gebruiksvriendelijke consumentenproduct bestaat of waar het ideale aanvallende voetbal wordt gespeeld. En op een dieper niveau gaat het dan gewoon om magie (Apple) of speelse vrijheid (Johan Cruijff). Dit type leiders proberen de wereld voortdurend aan hun visie aan te passen en daar wijken ze geen millimeter van af. Daarom is alle vooruitgang uiteindelijk aan hen te danken. Het zijn de rechtsbreinigen die altijd vanuit hun intuïtie werken. Het zijn de Steve Jobsen, Johan Cruijffen en Leonardo da Vinci’s van deze wereld.
Het eerste type leider heeft helemaal geen ideale visie die hun handelen bepaalt. En daarom zijn ze uitstekend geschikt om de visie van een waarom-leider in werkelijkheid om te zetten, maar uitermate ongeschikt om zonder zo’n visie te werken. Als dát gebeurd - en dat gebeurd helaas bij de meeste ondernemingen - zie je een onderneming langzaam maar zeker afglijden naar de middelmaat. Zoals de afgelopen jaren langzaam maar zeker bij Ajax is gebeurd.
De dynamiek van het Apple model is dat de waarom-leider aan de top staat. Ofwel, de visie van de waarom-leider is de leidraad van de hele onderneming. De hoe-leiders geven uitvoering aan de visie van de waarom-leider. Ze staan in dienst van de waarom-leider die hun hoe-rol waardeert en respecteert. Dat zou Ajax ook moeten doen. Tenminste als het weer aan de Europese top wil terug keren. Ten Have suggereert in het Volkskrant dat hij dat ook wil. Maar een algemeen directeur achter de rug van de waarom-leider om benoemen duidt op het tegendeel. Het is een dynamiek die ik overigens bij de meeste bedrijven zie optreden: men probeert de waarom-leider onder de hoe-leider te manoeuvreren en dat werkt nooit. Daar zijn tientallen voorbeelden van te noemen.

Uur U
Ajax staat aan de vooravond van de meest belangrijke beslissing van haar bestaan. Na jaren van afglijden aan de hand van hoe-leiders is eindelijk het uur U aangebroken. De showdown. Tussen vooruitgang of stagnatie. Winnen of verliezen. Waarom of hoe. Steve of John. Johan of Steven. Grootsheid of middelmaat. Eén beslissing. Eén ledenraad. Eén moment in de tijd.
Het is nooit anders geweest.
En Louis van Gaal?
Een hoe-leider vermomd als waarom-leider.
Komt meestal als het einde nadert.

24-11-2011 19:42

herman +0

hallo bent u er nog

24-11-2011 19:49

anti-devries +0

ajax1 goede site!!! is pro cruijff!! zoals het hoort!!

24-11-2011 19:51

pimp +493

Nogmaals als de ledenraad niet voor Cruijff stemt, dan zeg ik mijn lidmaatschap op, lever ik de kaarten Ajax - Real Madrid in en kom ik niet meer in de Arena!

24-11-2011 19:36

lasse +0

Dat zouden meer mensen meoten doen! en dan buiten actie voeren voor cruijff!!
we zijn ajacieden mensen dit laten we toch niet gebeuren??

JOHAN JOHAAANNN

24-11-2011 20:13

midden_weg +0

Als Cruijff eruit wordt gewerkt hoop ik ook dat Ajax in de diepste afgrond dondert om er nooit meer uit te boven te komen.
Cruijff, man, m'n jeugdheld, ik heb hem zelf nog zien spelen, en later als trainer, geweldig met Menzo als vliegende keep en Rijkaard, Van Basten, Robbie de Wit, en Bergkamp z'n debuut.
En daarna bij Barcelona het dreamteam met Romario, Stoitskov, Laudrup en ook Guardiola. Iedere week voor de televisie genieten. En dan nu weer het geweldige voetbal van Barcelona in de afgelopen jaren geinspireerd door Cruijff op de achtergrond. Moet je Guardiola en Xavi over hem horen.
En dan durven ze hier in Amsterdam, een stel boekhouders, verzekeringsmensen, middelmatige voetballers, en achterbakse verslaggevers, Cruijff zo aan de schandpaal te nagelen.
Cruijff is klasse, en bovendien een hele sympathieke man gebleven.
Rot toch op met dat hele zooitje wat de afgelopen maanden bij Ajax Cruijff achter z'n rug om hem kapot probeert te krijgen.
Allemaal beledigde ego's, mensen die zich op hun teentjes voelen getrapt, en nu proberen geen gezichtsverlies te lijden door alsnog Van Gaal binnen te halen.
Gatverdamme, Gatverdamme , Gatverdamme , Gatverdamme

24-11-2011 20:23

svvner +0

zou nog gas bijgeven ook!

24-11-2011 19:36

kaashaas +4

Davids vond ook dat de Nederlands pers de zaak heeft laten lopen. Net als in het geval van de omstreden uitspraken van FIFA-president Sepp Blatter. Opvallend is dat Rob Been jr., voorzitter van de ledenraad van Ajax, in De Telegraaf aangaf dat de uitspraak van Cruijff volgens Steven ten Have vier maanden geleden in de context werd aangemerkt als iets onbelangrijks.

Hey hij heeft gedacht, in nederland doet de ppers er weinig mee , dus dan maar op CNN.

Ben benieuwd wat er bij die schizofreen straks op zijn internetpagina staat.

24-11-2011 19:28

kaashaas +4

de fluwelen revolutie is niet meer fluweel !

24-11-2011 19:21

Marcodonna +0

Wat is die rat toch een onzettende mongool, hij weet dat dat wij supporters achter Cruijff staan en die lul verhalen van hem niet geloven.
Hij maakt zich nu onmogelijk en met een IQ van een doppinda heeft hij niet in de gaten dat zich totaal voor schut zet.
Wat een randdebiel en die zit bij Ajax in de RVC, wat ook de club belachelijk maakt.
Nogmaal: een randdebiel met het IQ van een lekke strandbal.

24-11-2011 19:19

Dijkie +0

Hij begint nu echt te acteren als het schandknaapje van Ten Have & Co.

24-11-2011 19:17

Raikkonen94 +641

4 maanden geleden vond je dit nog helemaal niet racistisch Edgar! Maar nu je in een strijd bent met Cruijff, moet je hem natuurlijk weer beschadigen. Zo ongeloofwaardig en ik begrijp niet dat er nog mensen op aarde rondlopen die deze mensen en de andere 3 leden vd RvC vertrouwen. De ledenraad zou zich volstrekt belachelijk maken als ze voor de 4 verraders kiezen maandag. En volgens sommige geruchten zijn ze dat nog echt van plan ook......

24-11-2011 19:12

Raikkonen94 +641

Nouja Jaapie de Groot meldde het iig. Hij is toch vaak op de hand van Cruijff alhoewel hij met die opmerking misschien een tegenreactie wilden opwekken... Feit is wel dat er 8 mensen zeker pro-Cruijff zijn (die zijn laatst gekozen). Maar van de meeste weet ik niet precies wat ze zullen kiezen. En maandag zullen we zien of ze nog wat intelligentie hebben ofniet..

24-11-2011 19:49

medijk +0

door al dit gedoe, nu van davids weer, is 1 ding zeker: het is onmogelijk ten have cs te laten zitten en cruijff eruit te gooien.
cruijff laten zitten is ook geen optie meer na alles wat gebeurd is, nu cruijff al vaker heeft aangegeven liever niet in de rvc te zitten.

blijft over: allemaal weg. punt is dan wel: wat voor formele rol/invloed heeft hij dan nog. want voor herbenoeming in de rvc zal hij niet meer in aanmerking komen en ook niet meer willen.

denk dat de ledenraad ook tot deze conclusie zal komen, waarbij ze moeten beslissen of cruijff op een of andere wijze zijn opdracht kan afmaken bij ajax

24-11-2011 19:11

kaashaas +4

die rvc word echt niet meer serieus genomen.

ik denk dat ze al door hebben gehad dat ze het niet meer gaan redden... en dat ze hun laatste strohalm aangrijpen

24-11-2011 19:18

RoodWit +62

Godverdomme, oprotten!

24-11-2011 19:10

ajaciedrdam +0

wat een kk hond joh!
eerst was het geen discriminatie en nu ineens weer wel?!

24-11-2011 19:06

l0l +4

Laat hem nou maar die is er toch binnenkort uit de RvC en zien we hem gelukkig nooit meer.

24-11-2011 19:10

Robinjo1988 +1

Wat wil hij nou??? Eerst is JC rascist, dan weer niet en nu weer wel...Flikker aub weer op naar dat stink amerika waar je die kut opleiding heb gedaan en blijf lekker daar walgelijke stinkende rioolrat

24-11-2011 19:03

baklap +0

Wanneer gaan de suportersverenigingen eens stelling nemen in deze zaak en duidelijk maken dat ze 1400 % achter Cruijf staan en dat deze vier achterbakse leugenaars die ajax onwaardig zijn moeten oprotten! En dat we dit met zijn allen op maandag aan de ledenraad duidelijk maken .

24-11-2011 18:58

kaashaas +4

het is heel simpel ajax is een bedrijf en er is geen ruimte voor voetballers

24-11-2011 19:00

Berrynovic +0

offtopic. Ik heb een vraag. Hoe heet de capo van ajax?

24-11-2011 18:55

l0l +4

??Waarom wil je dat weten??

24-11-2011 18:58

Berrynovic +0

weet je het?

24-11-2011 19:02
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.