Branie: ‘Luxeproblemen? Wacht maar tot voor Ajax het intensieve najaar begint’

door BadembaBarrie 132

Bron Ajax Showtime

Branie: ‘Luxeproblemen? Wacht maar tot voor Ajax het intensieve najaar begint’

door BadembaBarrie 132

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax won zondag in de Johan Cruijff ArenA met overtuigende cijfers van FC Groningen: 6-1. Namens de Amsterdammers blonken Steven Bergwijn en Antony uit. Over laatstgenoemde groeit nu de angst: was het zijn laatste wedstrijd in dienst van Ajax? In de nieuwe aflevering van Branie, de podcast van Het Parool en Ajax Showtime, bespreekt presentator Menno Pot met Ajax-watcher Dick Sintenie van Het Parool en Jong Ajax-watcher Bademba Barrie van Ajax Showtime de huidige stand van zaken.

Mocht Antony vertrekken, levert dat Ajax ontzettend veel geld op, maar de club zal er ook veel aan gelegen zijn om de droomaanval bijeen te houden. Het trio Antony, Brian Brobbey en Bergwijn was FC Groningen namelijk véél te machtig.

'Bij het huidige Manchester United, dat niet in de Champions League mag spelen, heeft Antony niets te zoeken', zegt Sintenie. 'Maar er zijn natuurlijk meer clubs. De komende twee weken gaan er nog grote transfers plaatsvinden in Europa. Dan gaat alles schuiven en van die verschuivingen kan Antony onderdeel worden.'

Luxeproblemen voor Schreuder

In bijna elke linie lijkt trainer Alfred Schreuder te kampen met luxeproblemen. Tegen FC Groningen zaten spelers als Davy Klaassen, Steven Berghuis en Mohammed Kudus op de bank. Mogelijk komen straks ook Calvin Bassey en Jorge Sánchez op de bank te zitten. Sintenie: 'In september begint het pas echt, met veel Champions Leagueduels. Twee wedstrijden per week. Dan komen er blessures en schorsingen. Geloof me: dan gaat het echt allemaal schuiven.'

Voor spelers uit de eigen jeugdopleiding lijkt er weinig zicht op speeltijd. Barrie gaat in op de spelers die nu bij Jong Ajax spelen en hij laat weten hoe dat team het seizoen is begonnen. 'Er dient zich een nieuwe lichting spelers van de O18 aan, maar oudere Jong Ajacieden als Youri Regeer en Naci Ünüvar zitten daar ook nog. Zij komen niet aan de bak bij het eerste. Voor hen dreigt stagnatie.'

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

ElFlaco +3642

Kijk, het probleem van spelers die bij Ajax weggaan (zelfs van absolute sterkhouders als De Ligt, Ziyech, Frenkie, Donny, Nous, Gravenberch) is dat als ze naar absolute topclubs gaan dat ze daar op de bank terecht komen, dus geen echte basisspelers zijn maar meer spelers die goed genoeg zijn om in te vallen. Alleen Frenkie maar bij Barcelona speelt iets anders, erg genoeg. Johan zou dit nooit gepikt hebben overigens, denk ik. Maar ok, gezien bovenstaande: is het wel verstandig om bij Ajax weg te gaan ? Een grote selectie is gewoon noodzakelijk gezien het aantal te spelen wedstrijden. Bovendien lijkt het mij geweldig om na 60 minuten 4 spelers te kunnen wisselen en er sterker op te worden. Dat zou standaard moeten worden gezien de aard van je selectie.

16-08-2022 14:23

fmol11 +1236

Altijd dat gepraat in de media over wie wel of niet in de basis staat. Ajax gaat tot het WK elke week in het weekend en doordeweeks voetballen. Er komen zoveel wedstrijden aan dat de eerste 16 tot 18 spelers meer dan voldoende minuten gaan maken. Zeker nu we vijf keer mogen wisselen moet je daar als trainer ook slim mee om gaan. Bij een veilige voorsprong in de 60ste minuut gewoon 3 a 4 wissels erin. Iedereen fit en tevreden houden.

16-08-2022 10:16

GiannisAntetokounmpo +8389

Het is ook nooit goed, maar ach ik snap het ook wel. Alle analisten moeten natuurlijk wel wat te lullen hebben, anders hebben ze geen baan meer.

Het ene jaar hoor je dat de Ajax bank kwalitatief van een te matig is om CL te kunnen overwinteren (zie Atalanta thuis), het andere jaar heb je teveel spelers van kwaliteit die vroeg of laat zullen gaan muiten.

Hou toch op!

Je hebt die brede selectie gewoon nodig dit jaar, zeker met een winters WK op komst..

16-08-2022 02:56

Jake the Snake +17336

Er instaat langzaam een geraamte, maar dik bezet is het echt niet. Nauwelijks volwaardige back ups voor rechtsbuiten of de spits positie. Laat staan voor de keeper.

15-08-2022 22:08

NoPants +7470

Je hebt voorin met bergwijn, tadic, brobbey, en antony eigenlijk 4 spelers die allen te goed zijn voor de bank, en daarom wordt er een naar het middenveld gehaald. Daarna heb je nog die nieuwe spits, conceicao, ihattaren, unuvar, en van axel dongen.

Vanaf wanneer hebben we het over dik bezet? Als er voor iedere positie 3 top spelers zijn? Beter een poenclub supporten dan denk ik;)

15-08-2022 22:51

Simon1 +2959

In de eredivisie kan je, m.u.v. PSV, Feyenoord en AZ, 3-4-3 spelen. Timber en Álvarez zijn echt voldoende tegen clubs als Groningen.

16-08-2022 00:07

NoPants +7470

Dus is de voorhoede niet dik bezet? Omdat we de opstelling kunnen aanpassen om zo meer voorhoede spelers in te kunnen passen?

16-08-2022 00:28

SjakiedeWit +2636

Van Mo verwacht ik niets meer…

16-08-2022 14:23

Soccerskins v2 +43231

Ik heb nog geen idee hoe de basiself eruit gaat zien. In mijn ogen zijn Pasveer/ Sanchez, Rensch, Timber, Bassey, Blind, Wijndal/ Alvarez, Kudus, Taylor, Klaassen, Berghuis/ Ihattaren*, Antony, Brobbey, Tadic en Bergwijn allemaal basiswaardige spelers. Dan heb je op de bank jongens als Kaplan, Conceicao en Lucca waarvan het een beetje afwachten is en bij Jong Ajax spelers als Regeer, Fitz Jim, Hlynsson, Unuvar, Hansen etc. die ook dicht tegen het eerste aanzitten.

Succes Alfred met er 11 uitkiezen elke week!

Op dit moment zie ik het liefst: Pasveer; Sanchez, Timber, Bassey, Blind; Alvarez, Kudus, Tadic; Antony, Brobbey en Bergwijn. Maar het zit allemaal enorm dicht op elkaar. Vooral Rensch, Wijndal, Taylor en Berghuis zie ik naast deze 11 ook erg graag in de basis.

15-08-2022 20:34

arufred +9714

Dat is ook mijn basis 11.

15-08-2022 21:02

Tinus +10266

Prima basis zo denk ik. Maar Bassey moet zich wel eerst bewijzen, net als sanchez. Als rensch zo speelt als tegen Groningen, dan ben ik benieuwd hoeveel beter sanchez echt is.
Verder vraag ik me af in hoeverre Kudus meer brengt dan Taylor. Bij twijfel kies ik altijd eigen jeugd.

15-08-2022 23:22

Soccerskins v2 +43231

Bassey lijkt zonder teveel problemen een basisplaats te veroveren. Alles wat Ajax op dit moment achterin mist heeft Bassey. Sanchez zou aanvallend minder zijn, maar verdedigend stukken beter dan Rensch. En op dit moment is het vooral zaak om de verdediging op orde te krijgen aangezien de rest wel loopt.

16-08-2022 14:09

Tinus +10266

Wat Bassey betreft ben ik het met je eens. Maar ik denk dat als je Blind dan niet op de linksback zet, het team zijn opbouwende inbreng enorm gaat missen. Sowieso is hij nog steeds een klasse beter dan Wijndal. Ik ben benieuwd hoe Antony het gaat doen met een pure verdediger achter zich. Ik vind hem altijd het beste spelen met een aanvallende Nous achter zich.

16-08-2022 18:32

willem1958 +8740

@Soccerskins v2 ;

voorlopig zit Kudus op de bank terwijl dat hij ook bij Ten Hag geen kans kreeg, Ajax kan niet van zo'n jongen verwachten dat ie voor het derde jaar opnieuw op de bank gaat zitten.
Ik zou het niet raar vinden als hij nog op een transfer gaat aansturen zodat ie aan voetballen toekomt.

16-08-2022 09:39

Soccerskins v2 +43231

Ik zou het als Kudus zijnde zeker weten ook doen. Hij verdient meer speeltijd maar krijgt het vooralsnog niet van Schreuder.

16-08-2022 14:07

ProfessorX +19827

Ik leest net dat Jay Gorter weg gaat bij Ajax !

Verkoop of verhuur staat er niet bij wel dat hij speeltijd wilt en de komende dagen gesproken gaat worden

15-08-2022 18:12

FlyingDutchMan +17310

Waar lees je dat dan?

15-08-2022 19:01

ProfessorX +19827

Twitter Romano en hamstelaar

15-08-2022 21:52

Omar +17163

Als Gorter vertrekt moet je een nieuwe keeper halen, Stekelenburg is bij een zuchtje wind al geblesseerd dus je hebt feitelijk maar 1 keeper

15-08-2022 21:14

ShiekTakTiek +5906

Goede ontwikkeling, Gorter kan speelminuten maken en zich ontwikkelen EN misschien zien ze in dat we toch wel dun bezet zijn op deze positie? Zou geen luxe zijn om een goede keeper te halen want Pasveer is nog maar afwachten hoe hij terugkomt en op Steek reken ik eigenlijk niet meer (wil ik ook niet, met alle respect voor zijn bewezen diensten).

Opperde laatst al voor de volgende keeper: Ugurcan Cakir. Nummer 1 van het turkse elftal die al jarenlang vaste waarde is bij de kampioen van afgelopen seizoen Trabzonspor (waar die Kaplan ook vandaan komt). Keeper met uitstraling, op de lijn en door de lucht goed, een echte kerel en 26 jaar dus in keepers termen nu op weg naar zijn topjaren. Zeer stabiele keeper en mede een van de redenen dat Trabzonspor de grote 3 in Turkije achter zich heeft gehouden. Galatasaray, Fenerbahce en Besiktas zijn daar Ajax, PSV en Feyenoord. Trabzonspor is vergelijkbaar met een AZ. Dus wel een stunt te noemen.

Verder zou ik het ook niet zo 123 weten, wellicht Flekken of een verrassing. Denk dat Vlachodimos niet meer haalbaar is waar wij jaarlijks “interesse” in tonen.

15-08-2022 22:54

mokum007 +6522

Als je Antony zag spelen laats tegen Groningen, dan zal ik alles doen om hem te behouden,een betere contract aanbieden.....

15-08-2022 18:06

Dirigent +6854

Die gaat na het WK gewoon naar Liverpool of Bayern voor 75-100 miljoen.

15-08-2022 18:52

Maikel +6862

Naar Bayern nooit.
Gnabry heeft net z'n contract verlengd.
Coman, Sané..

15-08-2022 20:54

Caparzo +4220

We dachten zo tot 3/4 eerste vorige seizoenshelft ook dat we in maart al kampioen zouden zijn, het werd met hakken over de sloot en een puntje verschil met pisvee. Die hebben dit seizoen een heleboel meer doelpunten erbij gescharreld met Jank en Guusje (die gemaakt zijn voor hun spel).

Wij ook als Antony blijft, de aanval en het middenveld zijn echt versterkt bij ons tot niveau absolute Europese top (minimaal passend bij onze 10e plek). Over de achterste linie heb ik nog steeds wat buikpijn, ik vrees dat het er per saldo op achteruit is gegaan, afwachten nog even.

Maar houd sowieso weer rekening met een lange en pittige strijd met de boeren (wat op zich natuurlijk helemaal prima is als wij pak schaal).

15-08-2022 17:52

Ricoteb +53174

Eventjes voor de mensen die ook gezellig meedoen aan de Blind/Wijndal discussie. Heb even de statistieken van gister bekeken. Het blijkt dat Blind gister, zoals gebruikelijk, met afstand de meeste passes naar de laatste derde heeft gespeeld. Onmisbaar dus in de opbouw. Wijndal heeft aan de andere kant met redelijke afstand de hoogste expected assists. Als jongens als Brobbey gister dus wat scherper waren geweest, had Wijndal zo weer 1 of 2 assists gegeven. Hij is daarin, samen met zijn aanvallende looplijnen, dus erg belangrijk in de eindfase. Dus eigenlijk heb je in balbezit Blind en Wijndal allebei hard nodig. Zo jammer dat ze alleen allebei niet kunnen verdedigen.

15-08-2022 17:11

Simon1 +2959

En in die laatste zin zit dus ook het probleem. De 1-1 was een resultaat van een te groot gat tussen het middenveld en de verdediging én Blind die niet dicht genoeg op zijn man zit. Hier hebben we natuurlijk niks aan maar onze Argentijnse slager Martínez zou dat gebrek kunnen compenseren. Blind op de LB kan echter niet vanwege zijn snelheid. Zou heel mooi zijn als Wijndal en Álvarez die opbouwende skills van Blind kunnen leren. Dan kan je Blind langzaam naar bankzitters brengen. Als coach is zo'n speler op de bank ideaal.

16-08-2022 00:20

josajacied +3536

Waar was onze Portugese vriend Concecaio gister eigenlijk?

15-08-2022 16:46

Ricoteb +53174

Las dat hij in Portugal was vanwege familie omstandigheden. Zal ergens de komende dagen weer terug zijn.

15-08-2022 17:04

louis60 +11472

Alle spelers zijn keihard nodig. Ik zou zelfs nog een extra keeper halen. Lampies staan nu gelijk met ons maar zij hebben veel zwaardere periode met vier belangrijke wedstrijden voor CL. Dus wij moeten echt nog in de Europese drukte komen en dan zullen wij ook rouleren. Net als de lampies nu al doen.

15-08-2022 16:38

Simon1 +2959

Eens over de keeper, maar wie. Ik zie in Nederland geen keepertalent op de velden staan.

16-08-2022 00:21

Ajax27 +19086

Ik ben blij dat we hier staan en zo'n grote sterke selectie hebben, laat dat voorop staan. Dat gezegd hebbende zijn we geen top-10 club in Europa. We zijn een top-20 club die leuk mee wil doen in Europa en nationaal boven de rest wil staan.

Je kunt daarom in mijn ogen ook niet met het argument komen: "Bij iedere topclub staan er 2 sterke spelers voor 1 plek... zie bijv. Donny en Ziyech". Nee zeg ik dan, clubs als United en Chelsea zijn potentiele eindstations. Het station waar je naartoe werkt. Als je bij een dergelijke topclub (onafhankelijk van de stand op de coefficientenlijst) op de bank beland is dat kak.

Ajax is ecter een tussenstation voor de echte toppers. En voor gearriveerde spelers die Ajax een warm hart toedragen, graag CL spelen, NL prima vinden en graag minuten in Oranje willen maken en daarom voor (minder geld) bij Ajax blijven, die willen/moeten gewoon alles spelen.

Wat er in deze selectie aan de hand is, is dat die kern van 28+ kandidaten die alles willen spelen om zo bij het NL elftal in beeld te blijven te groot is. Je hebt Klaassen en Berghuis in een periode gehaald waarin ze eigenlijk al 'overbodig' waren. Overbodig natuurlijk nooit, want je hebt megaveel aan ze gehad. Maar kijkend naar de balans, is die groep jongens te groot.

Ja, het seizoen is lang en we hebben iedereen nodig in dat lange seizoen. Maar in het geval van Klaassen en Berghuis, denken die 2 alleen maar: als wij de komende 2-3 maanden veelal op de bank zitten, hier en daar mogen invallen maar veel belangrijke wedstrijden (grotendeels) missen.... missen we wellicht ook het WK. Met 29 en 30 jaar zal dit naar alle waarschijnlijk het laatste WK zijn wat ze meemaken.

Het zal een hele kluif worden voor Schreuder om dat te managen. Dus ik zal er ook niet van staan te kijken als 1 van beiden of wellicht beide spelers eieren voor hun geld kiezen en een transfer forceren.

15-08-2022 15:41

3*stars*3 +23365

Ik zeg ook vaak dat seizoen lang duurt en dat spelers allemaal hun minuten pakken maar wat je zegt klopt helemaal.
Over verschil tussen eindstation en tussenstap maar ook mbt Klaassen en Berghuis.👍

15-08-2022 15:47

linksbinnen +8082

Berghuis kun je ook als 8 gebruiken indien nodig. Taylor doet het prima daar. Voor de 10 positie hebben we er teveel. Tadic, Klaassen, Berghuis en Kudus. Heb ik het nog niet over Bergwijn, Unuvar en Ihattaren die dat in principe ook kunnen.

15-08-2022 16:24

Simon1 +2959

In de meeste eredivisie wedstrijden zou je het gerust met Timber en Álvarez moeten kunnen in een 3-4-3 opstelling. Kan je met Tadiç achter de spits en Kudus en Taylor daarachter gaan spelen. Met Álvarez en Timber slot op de deur.

16-08-2022 00:28

willem1958 +8740

@linksbinnen;

ja, en Kudus kan beter verkocht worden want die jongen zat al 2 jaar op de bank naast de blessures die hij ook nog had.
Ajax kan niet verwachten dat ie voor het derde jaar opnieuw op de bank gaat zitten, zo'n jongen moet nu gewoon voetballen lijkt me.

16-08-2022 09:49

Aldinho_nl +1061

Op de ranglijst staan we 10e hoor.

16-08-2022 11:24

Ajax27 +19086

Die ranglijst zegt 'niets'. Als je alle reacties onder mijn eerste reactie leest kom je vanzelf bij de uitleg daarover.

16-08-2022 16:21

tmvde +2820

"Voor spelers uit de eigen jeugdopleiding lijkt er weinig zicht op speeltijd."

Er stonden gisteren alleen wel 6 spelers die (lang of kort) in de jeugdopleiding gezeten hebben in de basis en in totaal stonden er zelfs 8 Nederlanders in de basis.

15-08-2022 15:02

Marcw1972 +16518

Off: psv is ontevreden over de ontwikkeling van Hoever. Haha, lekker voor ze. Wat hadden ze dan gedacht?

15-08-2022 14:54

PH2BOT +40017

Maar Xavi Simons transfervrij binnenhalen lijkt vooralsnog geen miskleun te zijn. Dat compenseert dan zo toch wel weer het e.e.a.

15-08-2022 16:24

ShiekTakTiek +5906

Verbaast me niet als straks blijkt dat Xavi Simons met een vage constructie binnengehaald is en voor een pakweg 15miljoen contractueel vastgelegd weg kan. Die jongen is naar PSV gegaan voor de speelminuten en omdat de eredivisie een competitie is waar aanvallende spelers zich goed ontwikkelen. Hij heeft niet gekozen voor PSV omdat het zijn droomclub in NL is hoor.

15-08-2022 22:57

Nr.10 +110947

Natuurlijk. Daarom hebben we ook een brede selectie, we gaan dat ook nodig hebben.

15-08-2022 14:52

Babangida83 +23821

Ik vertrouw voor nu even op de beleidsmakers. Zij hebben nu echt gekozen voor kwaliteit ipv kwantiteit. Alles wat is gekomen, zou genoeg kwaliteit moeten hebben. En dat geldt ook voor de breedte. De jongens die op de bank zitten, kunnen allen ook basisspeler zijn. Ik verwacht dat die breedte dit jaar belangrijker is dan andere jaren vanwege het moordende speelschema. Blessures zullen er ook zeker komen. Voor de spitspositie hadden we geen echte jeugdspeler. Voor de posities er omheen des te meer. Het probleem is voor mij meer dat we op dit moment nog met niveau Klaiber, Pierie en Magallan zitten. Die zitten de jeugd sowieso in de weg.

Dan is de vraag wat je met die jeugd doet. Ze proberen ze eerst op echt goed niveau te krijgen, alvorens ze te laten spelen. Schreuder heeft met Taylor, Rensch en Gorter drie jeugdspelers proberen in te voegen in 1 jaar. Ten Hag deed dit maar met eentje per jaar. En ik vraag me af wat straks de opstelling gaat zijn als we thuis tegen FC Emmen spelen, bijvoorbeeld. We hebben gezien dat Schreuder véél meer rouleert, waar Ten Hag voornamelijk de eerste 11 spelers liet spelen.

Dus ik zie zeker ook kansen voor de jeugd momenteel. Ondank dat het aantal basisspelers omhoog is gegaan. Dat lijkt me qua topsportbeleving en qua investeringsbeleid ook juist beter.

15-08-2022 14:50

AjaxMaluku +2496

Manmanman. Wat een overdaad dit jaar. Vooral voorin en op het midden, maar we krijgen Bassey, Sanchez en Kaplan (wss) er nog bij. Genieten.

15-08-2022 14:43

Hollister +12559

Voor Unuvar en Regeer hoeft dit helemaal geen stagnatie te betekenen... het is gewoon een ander traject, wat zeker geen doodlopende straat hoeft te betekenen... its up to them.
Daarbij ... geen kansen voor eigen jeugd... wat een gelul... Rensch, Taylor, Gorter, Timber alleen al.
Vergelijk het nu eens met Feyenoord en PSV?

15-08-2022 14:40

Belnaarhuis +4938

Waarom zou je dat willen vergelijken?

15-08-2022 20:27

Hollister +12559

Omdat kritiek in de media zich altijd alleen richt op Amsterdam, ben er wel een beetje klaar mee

15-08-2022 20:37

Dit is mijn club +10104

"Voor spelers uit de eigen jeugdopleiding lijkt er weinig zicht op speeltijd". Dan moet je ook zo eerlijk zijn om te benoemen dat er met Brobbey, Taylor, Timber en Rensch gisteren gewoon 4 jonge talenten uit de eigen opleiding in de basis stonden.

15-08-2022 14:39

arantes1234 +1759

En te beseffen dat Blind (basis) en Klaassen ook speelden. 5 eigen jeugdspelers in de basis in zo’n elftal, is echt bizar

15-08-2022 14:51

soewares +2502

En dan vergeet je Bergwijn nog

15-08-2022 16:17

Ajacied1981 +17412

Wat een gelul hier over Klaassen. Klaassen wil en gaat helemaal niet weg. Wat een napraters hier zeg. Davy gaat zijn minuten maken en ook weer belangrijk zijn. Jammer voor jullie zeikers maar hij blijft gewoon bij Ajax.

15-08-2022 14:33

NeeI +107636

In zijn drie optredens dit seizoen, is hij al wel tot 19(!) geslaagde passes gekomen.

Ik heb graag een middenvelder bij Ajax die wél deelneemt aan t spelletje en daadwerkelijk ook wat toevoegt.

15-08-2022 14:38

Babangida83 +23821

Tegen Fortuna vond ik het een zeer bruikbare invaller, moet ik zeggen.

15-08-2022 14:52

036AFCA97 +146646

Lekker sterk beargumenteerde comment.

“Napraters” ook weer heel simpel. Als heel veel mensen iets zeggen zou je ook kunnen concluderen dat er een kern van waarheid in kan zitten?

Zet je “Mr 1-0 & Echte Ajacied” bril eens af.

15-08-2022 14:42

Ajacied1981 +17412

Hoor wie het zegt, je haalt er allerlei open deuren bij die anderen telkens roepen. Ik heb niets over zijn optredens dit seizoen geschreven voor zover ik kan teruglezen. Ik schreef over dat gezeik dat hij weg moet, gaat of zou willen. Ook schreef ik niets over 1-0 en echte Ajacied dacht ik. Dat haal je er zelf bij. Davy is Ajacied, volwaardig selectie speler, heeft zichzelf bewezen in het verleden en is een prima en volwaardig lid van deze selectie. Hij is happy bij en trots op Ajax. Dat schrijf ik.

Ik schrijf wel dat er enorm veel jankerds zijn hier die liever zeiken op zaken die minder gaan dan vol trots achter hun club gaan staan. Jammer dat mensen zo in het leven staan, het kan voor jezelf zoveel leuker zijn.

15-08-2022 14:55

036AFCA97 +146646

Ik vind “echte Ajacied” en “ Hij is happy bij en trots op Ajax” net zulke dooddoeners als Mr. 1-0.

Tuurlijk ben ik trots op de club, maar ik vind dat je ook kritisch mag zijn. Ik vind de discussie over Klaassen juist een hele leuke. Jij doet alsof ergens kritisch op zijn en je mening uiten je ongelukkig maakt. Ik vind het juist leuk.

15-08-2022 15:07

Ajacied1981 +17412

Waar staat dat je niet kritisch mag zijn? Jij leest totaal andere dingen dan wat er staat. Dat is totaal wat anders dan in polonaise achter elkaar aanlopen en zeiken op je eigen spelers. Op Davy, op Daley en hierna op Wijndal.....en buiten dat...je doet net of mijn post alleen aan jou gericht is..... Succes man met je ego

15-08-2022 15:31

036AFCA97 +146646

Hahaha helemaal niet, maar wel mede aan mij. En daarom reageer ik graag even. Ik loop achter niemand aan. Een aantal spelers vind ik gewoon niet goed genoeg, vanaf dat ze gekocht zijn al niet. Klaassen en Alvarez. Daarnaast vind ik Blind niet meer goed genoeg.

Wijndal moet gewoon de tijd krijgen.

Je komt wat geirriteerd over. Waar zit je mee?

15-08-2022 16:43

edalm +4914

Als Blind en/of Klaassen zouden vertrekken hebben we voor de meeste op AS alweer de volgende pispaal gevonden, Wijndal. Ik ben er van overtuigd dat een ieder in de selectie zijn inbreng heeft. Je hebt gewoon altijd waterdragers als Alvarez en/ of Klaassen nodig in je selectie. Daarnaast techniek, ervaring en jeugd. Denk dat we dit nu allemaal hebben en ook nog in een dubbele bezetting. Dus verder aan de trainers om dit te managen.

15-08-2022 14:31

Slang +14994

Pispaal is meestal de slechtste speler ja, en dat is Wijndal met een afstand nu

15-08-2022 14:34

Ajacied1981 +17412

Dus dan ga je als supporter keer op keer deze speler afzeiken?
Dat zijn, volgens jouw theorie, dan onze pispalen, de slechtste supporters.
Mogen wij die dan afzeiken? Of hoe werkt dat?

15-08-2022 14:37

FissaDeGekste +3368

Wijndal krijgt van mij nog wel even de tijd om te wennen aan het hogere niveau. Maar wat ik tot nu toe heb gezien valt me niet mee. Zorgwekkend voor in de CL.

15-08-2022 16:25

Belnaarhuis +4938

Hij krijgt van jou de tijd? Dat is bijna net zo verschikkelijk als de “ik laat me graag verrassen”. Aanvallende inbreng vind ik prima, verdedigend helpt het als Bassey met zijn kwaliteiten hem aanvult. Zag je ook bij Nous en de Ligt een aantal jaar terug.

15-08-2022 20:33

In Bassey we trust +15361

Het zou dom zijn van Antony om nu te vetrekken.. Met het oog op het WK.

15-08-2022 14:28

SjakiedeWit +2636

Als Antony vertrekt, vertrek jij dan ook Antony39…?

15-08-2022 14:30

Maikel +6862

😁😉

15-08-2022 20:56

Henkjanklaas +20606

Laat onze droomaanval dit eerst maar eens over een reeks van wedstrijden laten zien incl. De uitpotjes. Gisteren was het prachtig maar die lijn doortrekken is een stuk lastiger.
Voorts is wijndal de grote tegenvaller. We wisten al dat het een matige verdediger was en veel te aanvallend ingesteld waardoor hij zijn verdedigende taken verwaarloost. Gisteren was hij bij dat tegendoelpunt veel te laat terug en hij werd heel simpel uitgekapt.
En dat voor tien miljoen. Dit komt ons in de CL duur te staan. Tijdig ingrijpen in de opstelling. Het is te hopen dat Bassey wel het vereiste niveau gaat aantikken. Idem aan onze rechterkant met Sanchez.

15-08-2022 14:26

Jariking +5445

Klaassen Berghuis Kudus gaan echt hun minuten maken.

15-08-2022 14:00

mokum007 +6522

Denk ik ook, maar geen basis spelers, denk ik?

15-08-2022 14:06

willem1958 +8740

@Jariking;

dat klopt, Kudus krijgt zelfs 10 minuten per wedstrijd, daar zal ie blij mee zijn.
Al twee jaar op de bank naast vervelende blessures en nu voor het derde jaar opnieuw.
Ze weten bij Ajax prima hoe ze iemand moeten demotiveren, Ten hag deed dat en Schreuder zet de lijn door.
Schreuder moet gewoon eerlijk zijn en zeggen dat ie beter verkocht kan worden.

16-08-2022 09:55

Jariking +5445

Ik denk dat die dalijk niet neer om heen kan.
Martinez werd er ook lang buuten gehouden waar geen supporter iets van begreep.
Maar 10 minuten is gewoon slecht. Ben ook geen fan van onze trainer.

16-08-2022 10:10

Qifesh +24917

Vorig jaar kwamen we aan het eind in de problemen door blessures maar vooral ook blessures door overbelasting icm te weinig wedstrijdritme op de bank. Hoop dat Alfred geen domme last minute wissels meer gaat doen.. Ik begrijp dat er altijd wel iemand uit kan vallen en dat je die wissels daarom uitstelt en daarom heel spaarzaam omgaat als je geen concurrentie op de bank hebt maar nu is dat echt ff anders. Die bewijsdrang moeten we blijven stimuleren door te rouleren. Lijkt me onvermijdelijk als je de teamgeest wilt bewaken.

15-08-2022 13:58

036AFCA97 +146646

Ik zou Klaassen of Berghuis proberen te verkopen.

15-08-2022 13:53

NeeI +107636

Dat is een aardig contrast. Hoezo één van deze twee? Klaassen is een soort tweede spits die de bal nooit wil hebben, daar Berghuis de bal juist in de voet wil hebben en de combinatie aan wil gaan.

Laatstgenoemde daarom altijd bij de ploeg houden. Klaassen inderdaad verkopen.

15-08-2022 13:59

036AFCA97 +146646

Ik denk dat je Berghuis eerder kwijtraakt dan Klaassen en we hebben teveel opties op 10.

Klaassen wordt bewierookt hier, maar die kan hierna alleen maar naar een club van niveau Utrecht ofzo. Weet ik zeker.

15-08-2022 14:05

Nick14 +25889

Nee daar willen ze hem ook niet.

15-08-2022 14:14

Henkjanklaas +20606

Onzin. Altijd weer klaassen affikken door een bepaalde groep op deze site. Let op klaassen gaat nog van onschatbare waarde zijn doordat hij weer op de juiste plek staat om er eentje in te prikken. Dat is al zo vaak gebeurd of ben je dat al weer vergeten ?

15-08-2022 14:28

NeeI +107636

Waarom wordt onderbouwde kritiek (normaliter) altijd als affikken of zeiken weggezet? Is een kritische noot verboden en mag men enkel de loftrompet steken?

15-08-2022 14:36

036AFCA97 +146646

Nee, Klaassen rent rond met een rooie kop en heeft in de jeugdopleiding gezeten en als je dan kritisch bent komen de hosanna supporters je corrigeren.

15-08-2022 14:43

DonQ +5999

Ik vind dat de discussie over Klaassen van beide kampen al snel in dommige oneliners verzandt waar geen ruimte is voor nuance of toenadering. Mooie microcosm van de samenleving, dat wel.

Terug on topic, denk ik dat Klaassen nog steeds wel zijn waarde kan hebben voor Ajax met zijn loopacties, scorend vermogen en als cultuurbewaker binnen de club, mits hij juist wordt gebruikt met bepaalde spelers om zich heen. Maar door de toegenomen kwaliteit bij Ajax, zeker niet meer als belangrijke (basis) speler.
Om toekomst bij Ajax te hebben zal hij die rol moeten accepteren tegen een gereduceerd salaris.

15-08-2022 15:18

TD-Ajacied +3731

Klaassen moet je nooit verkopen. Is de meest trouwe echte ajacied, speelt een tempo hoger dan Berghuis, weet al voodat hij de bal krijgt waar die hem doorspeelt. Berghuis had bij Feyenoord de luxe dat hij de pass mocht geven, iets verzinnen, en niet hoefde mee te verdedigien. Dat blijkt in de praktijk bij Ajax tegen te vallen. De verhouding beslissende cratieve passes tov onnodig balverlies is negatief
En als pinchitter middenvelder achter Taylor/Kudus, Tadic, Alvarez heb je m.i. meer aan een Klaassen dan Berghuis

15-08-2022 17:35

Belnaarhuis +4938

Als de verhouding tussen beslissende passes en balverlies positief zou zijn, zou hij elke wedstrijd talloze assists geven 😅

15-08-2022 20:36

Kuningaz +5312

Als Schreuder net zo weinig gaat rouleren als ten Hag vorig jaar dan ga je gewoon een probleem krijgen dit seizoen. Klaassen, Kudus en Berghuis op de bank is te veel spelers die zelf vinden dat ze moeten spelen. Dat Kudus weer kort invalt (waar het eerder al had gekund gezien het overwicht) gaat wringen bij die jongen. Berghuis had er tijdens de warming up ook zichtbaar moeite mee. En dan krijg je zo ook nog wellicht Ihattaren erbij.

15-08-2022 13:40

AlexIbarra +19231

Daarom is er ook alle reden om aan te nemen dat Schreuder meer gaat rouleren.
Ook omdat Brobbey geen 2x90 min. aankan, Tadic en Blind weer een jaartje ouder zijn en Taylor het prima doet maar nog geen zekerheidje is op die plek.
En Bassey en Sanchez hebben we nog niet eens (echt) aan het werk gezien.

15-08-2022 13:50

Qifesh +24917

Dat brobbey maar 70m meekan is eigenlijk een zegen

15-08-2022 13:52

AlexIbarra +19231

Ik bedoel dit zeker niet negatief over Brobbey maar puur tactisch gezien zie ik hem het liefst 25-30 minuten lang ontploffen en overal vol gas in gaan.
Elke halve minuut de bal opeisen en weer een keihard duel met die CV aangaan, totdat hij bij de 2e of 5e keer een fout maakt, kaart pakt of zichzelf pijn doet.
Dan meteen daarna weer diezelfde man opzoeken. :D

Hoe hoger zijn intensiteit per minuut hoe beter, wat mij betreft.
Antony kan nog zo graag willen, maar zal nooit dwars door een man heen lopen. Brobbey kan dat wel.

15-08-2022 15:27

NeeI +107636

Ja, eens. Naast t feit dat je iedereen (enigszins) tevreden houd, zorgt het er ook voor dat iedereen fit blijft. Vorig jaar liep de basiself de laatste maanden op hun tandvlees en was het op. Het zou trouwens voor iedereen beter zijn dat Klaassen een transfer maakt.

15-08-2022 13:55

willem1958 +8740

@Kuningaz;

klopt, Kudus had naast veel pech met blessures ook nog de pech dat Ten Hag 'm bijna niet opstelde in de afgelopen twee jaar.
Scvhreuder doet dit nu weer maar je kan niet verwachten dat iemand drie jaar achter elkaar op de bank blijft zitten, hij moet of regelmatig op het veld of weg.

16-08-2022 10:01

Rock69 +8406

Branie snapt het niet helemaal. Ajax laat alleen nog Schuurs, Magallan en Klaiber op zeker vertrekken. Klaassen kan daar nog bij gaan komen. Misschien komt er nog een verrassing voor Tadic of Berghuis. Maar Antony blijft zeer zeker!

15-08-2022 13:39

rich67 +6658

Niets is zeker in de transferperiode

15-08-2022 14:32

ProfessorX +19827

Ajax hoeft en wil niemand uit de vaste basis te verkopen klaar !!!!!

De spelers willen ook niet weg weten dat WK eraan komt en er zal zat gerouleerd worden .

Antony zou kneiter gek zijn als die nu naar MU gaat en dat weet hij ook .

15-08-2022 13:24

nicholas87 +818

Ben het met je eens, maar Als Ten Hag echt zegt hier heb je 5 miljoen netto salaris tegen Antony wil ik het nog wel zien.

15-08-2022 13:31

ProfessorX +19827

Antony zie heus wel hoe of wat daar .

Ik denk dat Antony meer geniet als voetballer dan geld .

Bij Ajax verdient hij ook niet misselijk .

15-08-2022 13:33

Dennis129 +11877

Elke Braziliaan is een broodvoetballer.

15-08-2022 13:37

AlexIbarra +19231

5 miljoen is een lachertje. Netto is wel meer dan hij hier krijgt maar volgens mij zou hij bij elke andere transfer meteen richting de 10 mln gaan.

15-08-2022 13:51

Jariking +5445

5? Dat was in de 90's. 15 a 20 miljoen gaan zulke jongens verdienen. Ziyech op het bankje al 7.

15-08-2022 13:58

Lars93 +901

7 bruto. Da's netto wel minder dan 5 lijkt me.

15-08-2022 14:14

Masz +3731

@Dennis
Elke Nederlander is een broodvoetballer.
Ik geloof er allemaal niets van!
Speelvreugde en thuis voelen speelt ook mee. En Antony is een echte publieksspeler.

15-08-2022 14:27

nicholas87 +818

Heb het over netto, niet bruto. Dus 10M bruto

15-08-2022 16:25

Mijnclub33x +9782

Als ten Hag nog twee, drie keer verliest kan hij zijn biezen pakken. Zo gaat dat in Engeland. Antony heeft niets te zoeken bij een club in verval geleid door Americanen. Gaat hun alleen maar om geld. Hier kan Antony 6x in de CL spelen en zijn marktwaarde nog verder verhogen.

15-08-2022 13:19

Telamon +9192

Alvarez speelde goed, there, I've said it ;)

Versnelde zelfs soms, door open te draaien en de bal over de hele breedte laag en strak naar Antony te spelen.

Maar hij speelt vaker oké, tegen inzakkende ploegen, waartegen hij tijd en ruimte krijgt om te voetballen. Zo komt zijn gebrek aan techniek, handelingssnelheid en wendbaarheid niet naar boven.

Komt Ajax een tegenstander tegen die hoog compact staat, of daar zelfs druk bij zet, wordt het een heel ander verhaal. Dan wordt hij nooit ingespeeld, omslachtig omheen gespeeld, veel balverlies geleden omdat medespelers die bal niet aan hem kwijt kunnen of hij raakt zelf de bal kwijt als hij tóch ingespeeld wordt. Dan speel je opbouwend met een man minder, en op een heel belangrijke positie voor de opbouw en het spelmaken. Gisteren kwam Alvarez ook geregeld hoger op het veld te staan, in de drukte, en vraagt dan de bal, maar krijgt hem nooit. En terecht, want medespelers weten dat hij in die kleinere ruimte de bal verspeeld.

En dat is wat velen denk ik niet zien, en waarom ik hem geen optie vind voor op het middenveld.
Je komt geregeld ook teams tegen die hoog compact spelen en daarbij ook weleens drukzetten. Dan ben je met Alvarez ineens enorm veel zwakker. Je wordt dan juist meer overlopen, omdat je meer balverlies lijdt, en zo steeds in de achteruit moet en niet aan kan sluiten als team, en je heel moeizaam onder die druk uit komt.

Heel leuk dat je met Alvarez de niet meeverdedigende Tadic op kan stellen, maar dat is dus alleen tegen teams die inzakken of teruggedrukt kunnen worden. Overigens had Taylor die paar tegenstootjes van Groningen er ook wel uitgehaald.

Als een team hoog compact gaat spelen, kan je van achteruit Alvarez niet meer inspelen, Tadic staat dan vrij diep en is dan ook niet over de grond aanspeelbaar. Dan heb je alleen Taylor die je in kan spelen. Dan heb je opbouwend een éénmansmiddenveld.

De backs worden dan aanvallend en opbouwend héél belangrijk, en met Mazraoui vorig seizoen kon dat nog, maar Wijndal en Rensch zijn geen Mazraoui. Rensch kan heel aardig voetballen, Wijndal bij lange na niet voldoende om het gebrek aan opbouwend vermogen onder wat druk te compenseren.

En je krijgt dan wederom opbouwen en aanvallen via de flanken, net als onder Ten Hag, wat heel voorspelbaar en eenzijdig wordt, en de reden dat Ajax het zo enorm moeilijk had in de eredivisie, met veel clubs die compacter tegen Ajax zijn gaan spelen.

Wat je dan zal gaan zien is dus flankspel, maar ook snel de hoger bal op Brobbey of Tadic, die als extra aanspeelpunt fungeert, en de 10 positie ook als een soort spits/kapstok.

Kan effectief zijn als de tegenstander zijn huiswerk niet goed doet, maar het is niet des Ajax, en je bent dus heel afhankelijk van de tegenstander, of deze dat tactisch toelaat.

15-08-2022 13:17

ProfessorX +19827

Goh je zit hier jou gedachten tactiek op te schrijven 👍.

Maar kom op Alvarez is zelfs heel belangrijk in het Mexicaans team en ik vind en dat is mijn mening , dat jij doorslaat in een sprookje.

Alvarez staat niet opgesteld als verdeler maar als breker net als vroeger Neeskens .

Taylor Tadic zijn de verdelers en vanuit het centrum de 3e of 4e man Timber Bassey of Blind.

Voorin zal er geswitcht worden ,.
Praat erover als Ajax een wedstrijd of 12 gespeeld heeft dan kan je pas beoordelen .

15-08-2022 13:30

Telamon +9192

@Professor

Het Mexicaans nationaal elftal is geen Ajax. Ajax heeft zijn specifieke manier van spelen (normaliter), en dat vraagt specifieke spelers en een specifieke samenstelling.

Neeskens kon daarbij prima voetballen, had gewoon een goede basistechniek en handelingssnelheid, en speelde in een type voetbal dat we tegenwoordig haast niet meer zien; relatief heel veel ruimte en tijd. Tegenwoordig is het veel compacter, en wordt er, zeker bij Ajax, veel meer techniek en handelingssnelheid gevraagd.

Tadic staat te diep om het spel te verdelen, laat staan op te bouwen.

De CV's hebben alleen Taylor als opbouwende speler om in te spelen onder enige druk. Zo kom je niet onder druk uit, tenzij je steeds de back gaat zoeken, maar met name Wijndal is ook niet bepaald handig. Dan zal het snel de lange bal naar voren worden.

Dus geen sprookje, gewoon onderbouwd, en in mijn ogen logisch. En daarvoor hoef je niet 12 wedstrijden te kijken. Het was onder Ten Hag in die compacte wedstrijden waarin de tegenstander hoger compact stond al steeds en duidelijk te merken, en het is pure logica.

Met iemand als Taylor op 6, heb je enorm veel techniek, handelingssnelheid, balvastheid, secure en strakke passing, combinerend vermogen, dynamiek, slimmigheidjes, onder druk uit voetballen, tweebenigheid, etc.

Dat maakt je veel weerbaarder en beter en veelzijdiger tegen hoog compact spelende ploegen die wel of geen drukzetten, zeker als dit ook nog eens sterke tegenstanders zijn.

In de jeugd wordt ook niet met brekers gespeeld. In het successeizoen ook niet, onder Bosz met eerste Europese finale sinds 25 jaar ook niet. Waarom dan zulke 6-en opleiden als je in Ajax 1 met een breker gaat spelen, wat ook heel ander spel dan in de jeugd als gevolg heeft?

15-08-2022 14:01

ProfessorX +19827

Dan kom ik tot het volgende .

Wie ruimt er op in het middenveld .

En kom niet met spelers als Klaassen Berghuis Kudus want dat zijn geen ruimers !

Elk kampioen CL of EL hebben altijd een speler gehad als als Alvarez .

En het Mexicaans team is geen peanuts .

Wat jij zegt is het Ajax van vroeger , maar helaas tijden verandert zelfs ik met mijn 62 jaar 🤔🤗.

Vroeger had je straat voetballers tegenwoordig enkel techniek en FIFA.

Ajax zou ook eens moeten gaan scouten en opleiden in spelers die gif hebben niet enkel mooi weer voetballers .

Talenten zat maar mentale talenten met gif die zijn er weinig .

15-08-2022 14:38

Telamon +9192

@Professor

Het hele middenveld, wat zeg ik, het hele team ruimt op, door hoog compact te staan, met voldoende man achter de bal, en zo druk kunnen zetten, compact. Zie daar maar eens doorheen te komen. En als dat eens gebeurt, dan is dat pech. Ajax staat voor risico en lef. En er wordt soms gedaan of betere voetballers dan Alvarez, niet kunnen verdedigen. Martinez was al een vele malen betere optie geweest de laatste jaren.

Ajax hoort niet op te vangen en te ruimen, collectief en nog eens collectief.

Ten Hag kreeg het ook altijd voor elkaar met veel teveel man voor de bal te gaan spelen, soms wel 6-7 man op lijn(!) voorin. Als je dan balverlies lijdt, staat het open, kan je niet meer naar voren drukzetten, en dán moet je inderdaad opvangen en breken. Maar dat is niet de Ajax manier van verdedigen.

Wat het Mexicaanse team ook voor niveau heeft, het gaat om het type spel dat gespeeld wordt. En daarbij, in het Nederlands Elftal, hoger aangeschreven dan het Mexicaanse, spelen vaak genoeg ook zeer middelmatige spelers.

Juist straatvoetbal kweekt techniek en handigheid, want heel compact en liever niet vallen. Ook trucjes en acties die aangeleerd worden.

Ajax dient in mijn ogen hedentendage, in het zeer compacte voetbal en steeds meer andere teams die ook drukzetten, op alle posities goede voetballers te hebben, relatief ook uiteraard. Ajax wil het spel maken, hoog op het veld, dus dat wordt heel compact. Het laatste wat Ajax wil is zelf onder druk gezet worden, en dus moet je daar zo goed mogelijk onderuit kunnen voetballen. Dat kan niet met spelers die niet goed kunnen voetballen, niet eens met enige dekking niet meer ingespeeld kunnen worden.

Ajax = totaalvoetbal. Spelers die elkaars posities over kunnen nemen, allemaal mee kunnen in het hoge tempo van tikken en combineren.

Het is in mijn ogen niet óf voetballend sterk óf gif'. Zat speler die beiden bezitten. Maar Alvarez is bijna puur 'gif'. Voetballend sterk is belangrijker, voor alle aspecten van het spel, en gif is dan een dikke pré.

Zo was Martinez al een veel betere optie geweest. Maar ook iemand als Matusiwa al, vanuit de eigen jeugd. Had ook gif, maar voetballend veel beter dan Alvarez, en verdedigend denk ik ook.

Het is doodzonde met 8/10 van het elftal een hoge balcirculatie te kunnen halen, en vlot rond te tikken, en er een speler tussen staat die daar totaal niet in mee kan. Waar je dan helemaal omheen moet tikken.

Buiten dat, verbaast het me de laatste jaren dat Ajacieden het verdedigende aspect belangrijker zijn gaan vinden dan het aanvallende en voetballende.

15-08-2022 16:41

ProfessorX +19827

Teveel risico teveel lef kost je simpel weg je wedstrijd .

De wedstrijden tegen clubs die dat doorzien heeft Ajax het simpel weg moeilijk tegen .

Je moet op YouTube de ruit uitleg van Cruijff eens terug kijken waar hij duidelijk zegt , dat je positie bepalend is .

Matuwsima en zelfs ik gaf aan Quinten Timber te behouden .

Je heb in veel opzichten gelijk hoor en ben het simpel weg eens met je .

Maar ik vond dat Ajax juist doorsloeg in de backs dat ze enkel maar voorwaarts moesten verdedigen werd een optie en dat moet andersom zijn .

Suurbier en Krol juist 2 de beste backs ooit van Ajax die dit beheerste .

Wat deden zei eerst ?
Juist hun man uitschakelen eer ze de diepte ingingen en juist Cruijff gaf dat vaak aan ook Krol zei dat tegen mij ( ik heb de eer gehad met hem een gesprek aan te gaan vroeger) .

De rol van Cruijff was zo bepalend vandaar in mijn ogen de aller beste ooit. ( Zonder Ajax bril).

Terug komend op dat druk zetten , dat moet gestuurd worden en kijk maar eens wedstrijden terug zie je dat Alvarez stuurt .

15-08-2022 17:39

AlexIbarra +19231

Sportief van je, die eerste 2 alinea's. ;)
Met je laatste alinea ben ik het ook eens.

Ik ben een groot liefhebber van de optie Alvarez maar het is niet goed als hij de enige smaak is voor die positie. Er zullen altijd momenten zijn dat je beter een voetballer op die plek neer kunt zetten. Voor jou is dat (bijna) elk moment, bij Schreuder ongetwijfeld minder vaak.

Stel dat we met een verdediging Sanchez-Timber-Bassey-Blind spelen (ervan uitgaande dat Sanchez beter verdedigt dan aanvalt), dan zie ik liever niet nog een Alvarez daartussen hobbelen.
Liever Blind minder naar voren laten hollen maar achterin rustig aanspeelbaar laten zijn, en dan lekker 2 voetballende middenvelders opstellen.

Maar met wegrennende Wijndal LB, kwetsbare Blind LCV en twijfelgeval Rensch RB (deed het goed) snap ik wel dat Schreuder zegt: "... en Edson voor de balans."
In zijn rol doet hij het vaak goed, of je die rol in je team wilt hebben is iets anders.

Toen we jarenlang geen stofzuiger op 6 hadden, vond bijna iedereen dat we er een nodig hadden. Nu hebben we er een en willen veel mensen weer 3 voetballers op het middenveld.
Mij maakt het niet uit, zolang het maar een tactische keuze is. Niet uit nood geboren.

15-08-2022 14:23

Telamon +9192

@Alex

Ik ben geen voorstander van teveel aanpassen per tegenstander. Ik ben voorstander van zo goed mogelijk ingespeeld raken en automatismen kweken en van eigen spel uitgaan. Om een zo hoog mogelijk niveau te halen in het opbouwen van achteruit, het combinatiespel, het spelmaken en elkaar op een hoog tempo steeds kunnen vinden en aanvoelen, moet dat heel veel geoefend worden. Als je meer dan de helft of de helft van de wedstrijden dan met Alvarez gaat spelen, en de overige met bijvoorbeeld Taylor op 6, dan train en oefen je het spel met laatstgenoemde niet voldoende.

Buiten dat geloof ik ook niet in de verdedigende waarde van Alvarez voor Ajax.
Ajax hoort collectief hoog compact te staan en druk te zetten. Dát is de Ajaxmanier van verdedigen, met dan snelle CV's tegen de lange bal. Als je dat goed doet, heb je geen enkele breker nodig, want je duelleert niet; je ontneem de tegenstander tijd en ruimte zodat ze fouten gaan maken. Dat gaat zo nu en dan eens mis inderdaad, maar dat hoort bij Ajax; risico en lef. Daarnaast verliest Alvarez statistisch de helft van zijn grondduels, en wordt hij geregeld voorbij gelopen met vaak lompe overtredingen als gevolg, en linke vrije trappen tegen. Dus waar hij er puur voor staat, daar is hij niet eens zo goed in als wordt beweerd.

Het spel bij balbezit is overigens misschien nog wel belangrijker verdedigend gezien, want hoe minder balverlies, en hoe meer rust aan de bal en balbezit, en hoe sneller die bal voorin, hoe veiliger, en hoe sneller en makkelijker de linies aansluiten en hoog compact komen te staan. Ook veel minder omschakelen naar balverlies en dus minder (moeilijk) verdedigen.

Ik vind dus dat je ten alle tijde drie voetballende middenvelder neer zou moeten zetten, want spel bij balbezit belangrijker dan zonder (Ajax), en ik geloof in compact staan en drukzetten en een goede veldbezetting met genoeg man achter de bal, wat de laatste jaren vaak niet het geval was.

Mét Alvarez moet je inderdaad heel goed voetballende backs hebben die ook op het middenveld uitstekende kunnen voetballen. Met Sanchez en Wijndal zou dat niet het geval zijn. Blind al wat meer, maar vind ik niet veel op de back, al heeft Bergwijn weinig ondersteuning nodig.

Wat ik aan Alvarez goed vind, is vooral zin focus en discipline en inzet. In die zin probeert hij de balans te bewaren. Maar dat alleen is veel te weinig natuurlijk. Zoals gezegd, hij is puur verdedigend niet eens goed, en aan de bal, daar zijn de meesten het wel over eens. Met Alvarez lijd je, zeker ten hoog compact spelende meer balverlies, en blijft de bal langer link achterin hangen, met meer breedteballetjes en terugspeelballetjes. Dat legt veel meer druk op de verdediging. Hij staat er om balverlies op te vangen, maar door hem lijdt Ajax meer (link) balverlies, en krijgt geregeld linke vrije trappen tegen. Beetje omgekeerd wereld.

Anita was geen stofzuiger. Enoh was dat wel. Met Anita begon Ajax echter eindelijk te draaien onder De Boer. Met hem werd het spel bij balbezit in alle facetten veel beter, en heel Ajax speelde beter.
De Boer met Poulsen op 6, Schöne op rechtsbuiten. Bosz haalde Schöne naar de 6, en Ajax haalde voor het eerst weer de een europese finale na 25 jaar, met bij vele vlagen enorm attractief en leuk voetbal. En dan hebben we het over de trage Schöne die niet bepaald verdedigend sterk is. Je hebt zat goede voetballers die beter kunnen verdedigen dan Schöne. Successeizoen: Schöne en Frenkie. Frenkie verdedigen wel goed, maar geen breker, pure voetballer. Seizoen erop: Martinez en Alvarez op het middenveld. Verlies tegen Chelsea thuis, eruit in de CL. Puur door lafheid. Wedstrijd uit tegen Chelsea met Martinez en Van de Beek, vele malen beter voetbal, maar te laat.

Ik ben altijd tegen een pure breker geweest. Goed kunnen verdedigen voor een 6 is een dikke pré, al geldt dat voor iedere positie.
Daarom schreef ik ook al die jaren, als je per se verdedigende kwaliteiten op 6 wil zien, koppel dat dan aan voldoende voetballend vermogen, en zet Martinez daar neer in plaats van Alvarez. Veel sterker aan de bal, handiger in de kleine ruimte, hogere handelingssnelheid, kan zichzelf vrijspelen, goede dieptepass, en verdedigend ook beter.

Maar nee, het was zogenaamd geen middenvelder, en de speler Alvarez die in zijn bewegen, fysiek en spel in alles een CV is, was zogenaamd een middenvelder.

15-08-2022 16:28

AlexIbarra +19231

Haha, ik waardeer dat je nog een keer de moeite neemt om het allemaal uit te schrijven maar volgens mij is jouw visie echt ruim voldoende bekend bij me. ;)

Als ik kijk naar onze verdediging vorig jaar, met een LB zonder snelheid, duelkracht of kopkracht, een centrum zonder lengte en een RB zonder duel- en kopkracht, snap ik best het idee om er een 'schoppende middenvelder' voor te zetten.

15-08-2022 17:58

Telamon +9192

@Alex

Ja, vast inderdaad, moeite voor niks ;)

Maar over jouw punt, Alvarez heeft natuurlijk vooral dat ene mannetje die hij uit moet schakelen, en zal niet snel de linksbuiten, rechtsbuiten van de tegenstander treffen. In die zin moesten Blind en Mazraoui dat toch zelf uitzoeken, dan maakt het niet uit wie op 6 staat toch?

Wat de CV's betreft zou je in mijn ogen wel een punt hebben, als zij naast niet zoveel kopkracht verdedigend ook niet goed zouden zijn, maar dat waren ze wél, en puur voor wat extra kopkracht bij een voorzet, als Alvarez dan al op tijd terug kan zijn in de 16, wat meestal niet zo is, vind ik het nogal wat om daar zo extreem veel voor op te offeren.

Dus nee, je hebt me nog niet overtuigd ;), maar ik blijf altijd open.

15-08-2022 22:29

Henkjanklaas +20606

Je kunt niet alleen technische zomeravond voetballers hebben als je internationaal speelt. Een paar bikkels heb je gewoon nodig waaronder alvarez. Kijk maar naar een zacht eitje als wijndal. Een matige verdediger die ons in de CL zo in de problemen kan brengen. Heel vroeger hadden we Neeskens of later Wouters. Gewoon onmisbare spelers in het technisch geheel.

15-08-2022 14:32

Telamon +9192

@Henk

Matig verdedigen is wat anders dan bikkelen natuurlijk. Bikkelen wordt eigenlijk pas echt belangrijk als je niet goed verdedigt, net als slidings eigenlijk een zwaktebod zijn, want dan heb je je niet goed gepositioneerd.

Ajax moet het van het collectief hebben internationaal, want vaak op papier minder spelers. Dus iedereen moet alles geven, en dat gebeurt ook, zijn gemotiveerd en goede teamgeest.

Nota bene in het successeizoen, veruit het sterkste seizoen sinds '95, had je geen bikkelaars. Frenkie kon goed verdedigen, maar is niet bikkelen.

Bikkelaar Alvarez speelde ook in veel onnodig verloren Europese wedstrijden van Ajax de laatste jaren. Juist doordat Ajax mede met hem aanvallend te onmachtig was en zelf te weinig creëerde.

Leuk dat bikkelen, maar als dat zo enorm ten koste gaat van het spel bij balbezit, dan is het dat bij lange na niet waard. Spel bij balbezit is overigens misschien nog wel belangrijker verdedigend gezien, want hoe minder balverlies, hoe sneller die bal secuur naar voren en hoger op het veld, hoe balvaster, hoe meer het team aan kan sluiten, compact kan komen te staan, en zo bij balverlies, wat je dus al minder lijdt, goed compact te staan als TEAM, in plaats van te ruim te staan, en die ene breker hopelijk die man te grazen neemt.

Ajax hoort te verdedigen als collectief, door hoog compact te staan en druk te zetten, niet door op te vangen en te breken door een individu.

Ook jij haalt weer spelers van weleer aan, maar het voetbal is extreem veranderd. Vele malen meer compacter.

15-08-2022 15:59

ajaciedpp +1597

Wordt echt doodziek van jou misselijke gehuil over Alvarez, dat blijft maar door zeuren hier!! Zelfs al die analisten waren positief, evenals dat vreselijke ESPN meneer TELAMON!!!

15-08-2022 16:09

Telamon +9192

@ajacied

Goed onderbouwd. Als je geen tegenargumenten hebt, reageer dan gewoon niet.

En zoals je leest was ik positief over zijn optreden, maar mensen laten zich door dit soort optredens verblinden, en zien niet voor zich hoe het zal zijn tegen hoog compact spelende ploegen.

Dat is wat ik aangeef, en dat is gewoon feitelijk en volledig logisch

15-08-2022 16:43

jjdd +3378

Antony blijft nog wel even. Die gaat niet naar ManU, en welke andere club gaat nu nog 80m betalen voor hem?

Hopelijk kan Schreuder de boel wel managen, zodat de kikkers niet de Arena uit springen.

Waar we buitenlandse topclubs roemen om hun sterke bank, zien we hier in NL een probleem in. Het is noodzaak een sterke bank te hebben als je op 3 fronten mee wil mee doen, en er ook een WK tussendoor komt.

15-08-2022 13:11

Burgie +4032

80 mio is een beetje te weinig

15-08-2022 13:14

jjdd +3378

Mwahhhh weinig? Ik vind t best veel voor een speler uit de Eredivisie. Als hij een top wk speelt, en/of beter nog beter: de CL wint :-) dan zeker meer. Maar voor nu liever houden voor 1 jaar, daarna denk ik niet meer te houden. Dus Viva Brazil komende wk, indien Antony een basisplek krijgt.

15-08-2022 13:38

Masz +3731

Ik vond Antony gisteren weer weergaloos. Als dat niet aan Groningen lag heeft hij inderdaad weer stapjes vooruit gezet (Nederlands strand? 🤫) en is hij inderdaad wel €100 miljoen waard.

15-08-2022 14:41

Burgie +4032

Eredivisie is beter dan er overal gepraat wordt. Premier League is zwaar overschat.

16-08-2022 13:22

Dennis129 +11877

Als Schreuder Tadic echt als nummer 10 gaat gebruiken is Berghuis, Klaasen en Kudus op de bank zeker teveel van het goede. Ajax moet zeker alle posities dubbel bezet hebben maar nu heb je drie spelers op de bank voor twee posities. Daarvan zijn Klaassen en Berghuis ook nog eens grootverdieners. 1 van de twee zou ik proberen te verkopen.

15-08-2022 13:11

DrFootball +15141

Die raak je niet snel kwijt. Hebben prachtige contracten waar ze niet snel afstand van zullen doen.

15-08-2022 13:12

Dennis129 +11877

Gebrek aan perspectief en een WK in aantocht kan ze wellicht overtuigen. Maar denk ook niet dat het zal lukken. Dit gaat toch wel een hoop ontevredenheid opleveren. Je zag het gisteren al aan Kudus. drie kwaliteitsspelers op de bank voor twee posities is gewoon teveel van het goede

15-08-2022 13:14

DrFootball +15141

Het is al vaker aangestipt, Blind/Wijndal werkt niet als linker verdedigingsblok. Wijndal was gisteren ook niet best. Zowel verdedigend als aanvallend. Zo'n wedstrijd had Salah-Edinne of Baas daar ook kunnen spelen. Van een Nederlands international mogen en moeten we meer verwachten.

Persoonlijk zou ik Bassey in het centrum zetten tegen Sparta en Blind als linksback neerzetten.

15-08-2022 13:10

Slang +14994

Inmiddels al een jaar niet meer gespeeld voor Oranje

15-08-2022 13:12

DeHeerVanDeMeer +25164

Eindelijk na jaren zonder brede sterke back up met alle problemen van dien hebben we Luxeproblemen!!
Ik herinner me de blessuregolf in December rond Valencia, Blind kreupel na een interland en eruit vliegen tegen Roma, en ga zo maar door...
Leve de Luxeproblemen!

15-08-2022 13:10

Pietsnot +15019

Precies. Straks komen de gele kaarten, rode kaarten blessures en vormdips. Dan mag je blij zijn als je Berghuis Kudus, Lucca, Klaassen en noem maar op in de basis kan zetten

15-08-2022 13:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.