Branie: ‘Heitinga greep goed in, maar overall terechte uitschakeling’

door Thijs Zwagerman 118

Bron Ajax Showtime

Branie: ‘Heitinga greep goed in, maar overall terechte uitschakeling’

door Thijs Zwagerman 118

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Teleurstelling overheerst in The Morning After-editie van Branie, waar presentator Menno Pot met Ajax Showtime-redacteuren Jesse ter Haar en Thijs Zwagerman terugblikt op de Europese uitschakeling van Ajax tegen Union Berlin. Dick Sintenie, Ajax-watcher van Het Parool, belt in vanuit Berlijn.

Pot, Ter Haar en Zwagerman zagen Ajax goed beginnen, vooral door de gedurfde ingreep van trainer John Heitinga. Hij koos ervoor om Owen Wijndal te passeren, Davy Klaassen op het middenveld op te stellen en Ajax in balbezit met drie verdedigers te laten spelen. 'Daarvoor had Heitinga een goede analyse gemaakt van het heenduel. Zijn gewijzigde basisopstelling pakte goed uit', zegt Zwagerman.

Desondanks kreeg Ajax door twee ongelukkige tegendoelpunten in de eerste helft toch de deksel op de neus. Ter Haar hield daarbij vooral een naar gevoel over aan het penalty-moment. 'De arm van Bassey maakt geen beweging naar de bal en daardoor voelt het onrechtmatig. De blunder van Rulli daarna bij de 2-0 kwam totaal uit het niets. Union Berlin kreeg de bal per ongeluk voorin en er was geen sprake van een verzorgde aanvalsopzet.'

Verder bespreekt men in Branie hoe de wedstrijd langzaam doodbloedde en Ajax niet meer serieus aanspraak maakte op een aansluitingstreffer. Ook is er aandacht voor de opstootjes in de slotfase op het veld en vertelt Sintenie hoe de sfeer was in het Stadion An der alten Försterei. 'Het was heel gemoedelijk, maar niet echt een voetbalsfeer. Het had meer weg van carnaval.'

Ook na de Europese uitschakeling van Ajax gaat Branie door. Maandag is er weer een reguliere aflevering en blikken we terug op de uitwedstrijd van Ajax tegen Vitesse.

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur én op de ochtend na Europese wedstrijden te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

4bier +31367

Ben echt fucking bang dat na na morgen klaar is.

25-02-2023 20:59

godofajax1900 +4171

Weet iemand op welke dagen het 1e traint en hoe laat

25-02-2023 19:06

Gonzalez75 +5879

Het spel is nog te veel onder de maat. De backs komen beide te kort. Berghuis hopeloos uit vorm. Taylor loopt meer te zeiken en te rollen i.p.v. te voetballen. Tadic verliest meer de bal dan dat hij er iets nuttigs mee doet. Bergwijn komt nauwelijks zijn directe tegenstander voorbij. Brobbey, geschikt voor de Eredivisie, in Europa nou nee. Timber, die denkt dat hij al de stap kan maken. Tegen Doehki toont hij aan dat hij nog genoeg heeft te leren. Alvarez loopt vanwege het missen van een transfer gefrustreerd rond op het veld, zie onnodige rode kaart.
Dit team komt dit seizoen te kort op alle fronten en dat kan ook wel eens gebeuren. Het bestuur, het technisch hart heeft gefaald wat betreft versterkingen versus verkoopopbrengsten.

25-02-2023 18:59

SwissAjaxFan +3972

Zonder diepgang tot de achterlijn van de tegenstander is het niks.
En dan praten wij nog niet eens van tegenstanders passeren met een mooie dribbel om het spel open te breken.

25-02-2023 18:52

GAjax31 +16206

Ik zal er wel weinig verstand van hebben, maar ik was (op basis van de TV) erg onder de indruk van de sfeer daar en zie de associatie met carnaval niet.

25-02-2023 17:52

DiAngelo +2410

Hoor al n aantal wedstrijden dat Heitinga goed ingrijpt. Het is toch geen schande wanneer je gelijk goed begint. Kudus is waardevoller op de 10 en in deze wedstrijd had je Conceicao nodig vanaf rechts, zeker toen je nog een penalty te goed had. Ook zowel Brobbey als Luca brengen maakte het wel heel erg druk in de 16. Het is imo of Brobbey of Luca. En probeer nou eens Fitz Jim ipv Taylor en geef FJ iig meer minuten de komende periode. Doordat Taylor 2 benig is, denkt ie overal 2 x langer na....dan wordt t al snel tikkie breed - tikkie terug. Vooral verdedigend is Taylor n ramp. Zo loopt hij moeilijk gaten dicht en dekt hij slecht door wanneer nodig. Vind de uitschakeling geen ramp, maar je moet wel trachten kampioen te worden met dit Team.

25-02-2023 17:48

debetweter +10106

Kan iemand mij uitleggen waarom Heitinga het goed deed? Het plezier is vaak stukken beter dan onder Schreuder. Toch heb ik me kapot geërgerd aan het ontbreken van kansen en het constant op dezelfde manier proberen.

Met buitenspelers als Kudus en Begwijn heb jr genoeg aanvallende mogelijkheden. Dribbelen of een sprint door het midden of buitenom, een voorzet laag of hoog en een schot van binnen of buiten het strafschopgebied. Telkens ging het echter weer door het midden met een lage pass naar een speler die kon schieten vanuit het strafschopgebied. Dit geldt trouwens niet alleen voor Bergwijn en/of Kudus maar deze spelers staan wel in mijn optiek voor het arsenaal waar Ajax over beschikt. Het spel is doorzichtig en je loopt constant in de val die door de tegenpartij makkelijk gezet kan worden.

Ik verwacht in aanvallend opzicht veel meer afwisseling in de spelbenadering. Dat maakt het spel minder doorzichtig en lastiger voor de verdediging.

25-02-2023 17:34

Jibberjabstep +1924

We kunnen ondanks de uitschakeling wel concluderen dat we enorme stappen naar voren gemaakt hebben sinds de exit van Schreuder. Heitinga zet het goed neer en lijkt er tot nog toe gewoon een uitstekende kijk op te hebben. Ik denk niet dat veel mensen verwachtte dat dit meteen zou leiden tot winst in de EL. Zo'n horde neem je niet zomaar na een trainerswissel in het midden van het seizoen. Ook een matig voetballende maar verder ontzettend degelijke club als Union is dan een maatje te groot.

Ik geloof wel weer in de Eredivisie titel onder Heit. Daar gaven we met z'n alle tot Volendam geen fucking stuiver meer voor, dus laten we die maar in ons zak steken.

25-02-2023 16:11

debetweter +10106

Of enorme stappen achteruit sinds de aanstelling van Schreuder. Viel dieper kan je niet afzwakken met de huidige middelen.

25-02-2023 17:47

Jibberjabstep +1924

Je moet wel de zuurste kut zijn als je sinds Volendam geen stijgende lijn in de groep ziet. Het zou sowieso een moeilijk seizoen worden met het vertrek van een succes coach en een hoop goede spelers. Als je niet realistisch zo'n nieuw seizoen in wilt gaan is dat prima, maar dan moet je verder niet zeiken.

25-02-2023 19:34

debetweter +10106

Wat bedoel je? Dat ik niet zie dat het beter gaat sinds Volendam?

25-02-2023 20:03

JantjeVanAmsterdam +2516

Wat doet een overal in deze titel :p dat dragen boeren toch

25-02-2023 16:02

ajax1981 +3136

Onder Schreuder is het team en zijn spelers individueel zwakker geworden. Onder ten hag werden ze in het seizoen beter. Daar loop je nu tegenaan. Ik vertrouw erop dat onder Heitinga de weg naar boven weer gevonden wordt.

25-02-2023 15:09

MennoJerry +4109

Je kunt ook niet verwachten dat het met een trainerwissel gelijk hosanna is. Natuurlijk wel gehoopt maar onrealistisch.
Ik hoop dat Bergwijn er een paar inschiet tegen PSV. Dat zou het 1 en ander goedmaken.

25-02-2023 13:49

Rentokill +4608

Ik vond het dit keer tactisch niet zo sterk in elkaar zitten. Een compact verdedigend team moet je bestrijden met vleugelspitsen die t breed maken en houden. Kudus en Bergwijn wíllen beide naar binnen. Eigenlijk hebben we volgens mij maar 1 echte vleugelspits. Conceicao

25-02-2023 13:39

Freddy Ax +1387

Als je de ongelukkige momenten even loslaat was Ajax nog steeds niet goed.
Dat een onterechte 2-0 stand niet lekker is valt te begrijpen maar na de 2-1 had Ajax er meer uit moeten halen.
Inderdaad zag de defensie er wel beter uit maar na de 3-1 zag je helaas toch weer onzekerheden en slordig balverlies ,het vertrouwen was er niet meer.
Heitinga is desondanks op de goede weg maar heeft zeker tot einde seizoen nodig om echt grip te krijgen,en die tijd heeft Ajax nooit.
Een goede klassieker is een must en ook elke wedstrijd zeer fanatiek en serieus benaderen ,geen off-days meer.
Ik hoop dat de spelers dat kunnen brengen maar dat zal een beroep doen op hun innerlijke drive en het verstand om voor resultaat te kiezen als het niet des Ajax' loopt.
We hebben een kans om de titel alsnog te pakken maar een uitglijer kan niet meer.

25-02-2023 13:33

ElFlaco +3651

Brobbey kan echt niet meer. Spel werd slechter met hem ipv beter. Echt jammer deze uitschakeling was onnodig. Penalty twijfelachtig , blunder Rulli , gemiste enorme kans Kudus. Ja dan had je nu het andere Union uit Brussel geloot en zomaar de laatste 8 kunnen bereiken. Eeuwig zonde want echte roem is alleen via Europees succes te bereiken. Zijn toch de mooiste avonden.

25-02-2023 13:06

gi0vanni +7289

Liever volgend jaar CL. Dat levert meer geld op waarmee ze moeten proberen nuttige dingen te doen. Dit is gewoon een tussenjaar. Kijken of ze in de zomer nog meer goede aankopen kunnen doen. Ondanks zijn blunder is Rulli een goede aankoop tot nu toe.

25-02-2023 16:57

Steffenhagen +37930

Ajax mist gewoon veel kwaliteit op het veld en daarbuiten . Na vertrek overmars / ten hag was er niets of niemand om op terug te vallen . Ongelooflijk , en dat voor een voetbal bedrijf . Het is en blijft een amateurclub ….

25-02-2023 11:55

Sportvolgert +40710

Overdrijven is ook een kunst. Er is (te) veel niet goed gegaan maar om ajax nou een amateurclub te noemen, zal de frustratie zijn zeker.

25-02-2023 13:01

Steffenhagen +37930

Amateuristisch in de zin van dat de professionele (voetbal) organisatie onvoldoende “ staat “ . Het is van de zomer volkomen in elkaar gedonderd en was er opvallend weinig om op terug te vallen en dus mochten van der sar en H2 wat aankloten met alle gevolgen van dien . En dat hebben we bij Ajax vaker gezien .

25-02-2023 13:07

Sportvolgert +40710

Dan ben ik het helemaal met je eens. Zeker nood aan flinke veranderingen. De grote passen die we gemaakt hadden zijn binnen een jaar teniet gedaan inderdaad. Ergste is nog wel dat het geld zo slecht geherinvesteerd is. Ook nu blijft het weer stil over een nieuwe td.

25-02-2023 13:10

nuff-said +1651

We moeten een heleboel nieuwe spelers gaan kopen in de zomer door gwn slechte slechte aankopen dat we gedaan hebben. Zoiezo een linksback en een rechtsback, een cdm dat goed aan de bal is (Schone type met kracht). Daarnaast sorry maar Taylor brengt niet genoeg. We zijn van Frenkie, naar Ryan naar nu Taylor dat gwn 2 niveaus lager is dan Ryan. Hij brengt niks speciaals. Het is genoeg geweest ook met klaassen, dat kan niet meer. Daarnaast als Bergwijn niet begint te produceren dan moeten we daar ook een beter speler voor gaan zoeken. Dat betekent dat als wij niet het geld gaan uitgeven voor al deze posities en wie weet wie er nog weg gaan dan gaat et lang duren voor we weer op niveau komen.

25-02-2023 10:40

MarkP +21766

Ryan speelde ook draken v wedstrijden, tenenkrommend en veel balverlies.

25-02-2023 11:35

nuff-said +1651

Mag zo zijn maar je miste em wel als ie er niet bij zat. Hij is een speler met iets speciaals en frenkie had dat ook. Taylor is een clasie type. Het is een speler met boven gemiddeld techniek maar er zit niks speciaals daar.

25-02-2023 13:17

MarkP +21766

Ryan heeft duidelijk veel meer talent dan taylor maar ik denk dat hij was meegegaan in de malaise.

25-02-2023 14:39

cantharel +3526

Daramy terug op links zou al beter zijn.

25-02-2023 15:15

patrick37 +1746

Heitinga greep helemaal niet goed in.
Gewoon kansloos over 2 wedstrijden.
Heitinga is gewoon een middelmatige trainer ,maar de meeste ajaxfans maken zich wijs dat er een stijgende lijn in het spel is tezien.
Het is nog steeds een zwalkend elftal, en dat is ook de schuld van flappie en h2 onkunde want die hadden Heitinga nooit voor de groep moeten zetten.
Maar flappie kiest altijd voor de weg met minste weerstand en de meeste fans laten zich weer in de mailing nemen

25-02-2023 10:26

Alexander40 +6114

Iedereen zegt maar dat Bassey niets aan die penalty kon doen en dat het pech was. Nee. Hij is onzeker en paniekerig. Dan ga je rare dingen doen zoals zijn armen heel raar in het strafschopgebied houden. Hij is veel te onrustig in zijn hoofd en dan krijg je dit. Dit soort ongelukkige momenten zullen vaker gaan voorkomen als hij niet rustiger wordt. Vergelijk de Ligt die ook zo een periode heeft gehad van rode kaarten en handsballen

25-02-2023 08:11

MarkP +21766

Hier kon bassey totaal niks aan doen maar leuk verhaal van je.

25-02-2023 11:36

Alexander40 +6114

Dan begrijp je er weinig van. Alleen een verdediger met stress houdt zijn armen zo.

25-02-2023 17:36

MarkP +21766

Hou op haha ga je de psycholoog uithangen? Ik ben totaal geen basseyfan maar dit gaat mij te ver om hem de schuld te geven vh verlies.

25-02-2023 17:40

ptjebel +2260

Helaas geeft Heitinga hier aan dat hij geen eerste elftal trainer is.
Een goeie trainer zegt niet dat hij tevreden is over wat dan ook. Je verliest namelijk.
Een Ajax trainer legt aan ons domme supporters helder en kort uit waar het fout ging.
En komt dan met een conclusie.
Hoe hard ook.
Heitinga steekt liever z'n kop in het zand.
Anders kom je keihard uit bij vd Sar, H2 en de RVC.
Daar is de ellende namelijk begonnen.
Want Ajax heeft een waardeloos, lees kansloos, elftal voor veel teveel geld bij elkaar gekocht.
Niet op de laatste plaats omdat de jeugd van Trainer Heitinga helemaal niets levert.

25-02-2023 07:20

4bier +31367

Eindelijk lees ik realisme. Ajax wordt al maanden vreselijk overschat. Het is een zeer beperkte spelersgroep onder een zwak bestuur. Ik ben met een tweede plaats in de Eredivisie en een finaleplek in de beker meer dan tevreden. Ik heb mijn verlies al gepakt. Nu komen de grote jongens weer met je bent geen echte Ajacied, etc. Maar ik verkondig puur realisme.

24-02-2023 22:58

Juichtoon +32643

En over dat vooruitzicht schreef ik al in mei 22. Niet meer dan 3 basispelers verkopen pende ik hier toen dagelijks op. Het werden er veel meer. De aankopen waren niks waard en de trainer kon er weinig van. Daarna liet men alles veel te lang op zn beloop...(Schreuder had na Napoli 1-6 ontslagen moeten worden) en deze mensen denken nu dat ze het wel gaan oplossen. Verwacht er voorlopig maar niet te veel van ..onkunde regeert momenteel.

24-02-2023 23:08

Rinban +2090

We moeten nog tegen Feyenoord. Volgens mij hebben we de eerste plek gewoon nog in eigen had

25-02-2023 14:02

AjaxSoCal +2026

Die eerste twee goals waren natuurlijk gewoon dikke pech. K*t strafschop waar Bassey weinig aan kon doen en daarna blundertje van Rulli. Zonder die strafschop had ik Ajax gewoon zien winnen.

Tegen dit soort stugge tegenstanders moet je een man meer situatie creeren door snelle combinaties en spelers die een actie maken. Misschien dat Chico had moeten starten en Kudus dan op 10. Dan heb je een extra speler met een actie/dribbel.

Hoop dat jongens als Kudus, Bergwijn en Brobbey in vorm komen en we daardoor alsnog de titel pakken. Maar het zal een seizoen worden om snel te vergeten.

Volgend seizoen een extra rechtsback. een kopsterke LCV met goede inspeelpaas en creatieve middenvelder erbij. Denk ook een echte 9 om de concurrentie met Brobbey aan te gaan. Ook jongens als Hato, Baas, Regeer en Fitz-Jim dit seizoen al speelminuten geven met het oog op volgend seizoen.

24-02-2023 20:31

Soccerskins v2 +43382

Heitinga heeft laten zien bereid te zijn om met 3 verdedigers te spelen en ik hoop dat hij dat vaker gaat doen. Een 3-1-2-1-3 (3-4-3 met een ruit) past wel bij deze selectie.

Bergwijn - Tadic - Conceicao
—————- Kudus ——————
Fitz Jim ——————— Berghuis
—————- Grillitsch ——————-
Bassey —- Timber —— Rensch
—————— Rulli ———————-

24-02-2023 20:01

godezoonronnie +3536

Hele fijne opstelling

24-02-2023 22:20

Ajax1114 +19393

Off topic : bij Ajax maakt de RVC een bende van maar bij Volendam kunnen ze er ook wat van. Molenaar is weg door omdat er ook weer zo'n dom wijf in de RVC zit die het beter denkt te weten. Kunnen we daar gewoon van af om nog langer vrouwen in directie of RVC te plaatsen bij een mannenbedrijf.

24-02-2023 19:56

Ajaxfan31183 +16391

We hadden een speler die we juist nodig hadden voor de opbouw maar die is letterlijk en figuurlijk buiten getrapt door die geweldige coach , die ook aan bleef kloten en nog steun kreeg ook, nu moeten we het doen met bassey die geen ene bal gisteren goed heeft geraakt, wijndal die net als Bergwijn niet meer de oude is . Het wordt tijd dat er met spoed nu een td'er komt. Weet iemand toevallig de stand van zaken met die ward of dat nu al rond is of niet aangezien we er al ff niets meer van gehoord hebben

24-02-2023 19:44

4-3-3 +3515

Ward is volgens mij alleen name-dropping geweest van VdS om het te doen laten lijken dat hij niet bang is voor een sterke TD. Ik geloof niet dat Ward op enig moment serieus op weg is geweest naar Ajax. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat daar een stevige TD zit, VdS lijkt nadrukkelijk aan te sturen op een status quo met H&H. Dus een voortzetting van de situatie die ontstaan is sinds het vertrek van MO, met een Ajax dat de absolute hoofdprijs betaalt voor pure middelmaat, of erger. Ik denk dat deze BS pas stop als VdS vertrekt, of als Ajax failliet gaat door dit bizarre 'beleid'.

25-02-2023 14:22

-Wes- +2831

Hét grote probleem van dit Ajax is het ontbreken van goede backs. Afgelopen jaren waren de backs (Tagliafico, Blind, Mazraoui) extreem belangrijk in de opbouw. Blind vanwege passing, Taglicafico vanwege diepgang en Mazraoui een combinatie van diepgang en als extra middenvelder. De huidige backs kunnen niet voetballen, noch verdedigen, laten de buitenspelers slechter spelen, bezorgen de centrale verdedigers meer onzekerheid en zorgen voor een disbalans in de ploeg. Wijndal en Sanchez zijn slechte aankopen, Rensch komt simpelweg te kort...

24-02-2023 18:11

RSM +3918

Jammer goed gestreden ondanks de omstandigheden vanaf het begin van het seizoen, frustratie van je afgewerkt en bouwen aan komend seizoen. We gaan proberen de schaal, met een beetje geluk, naar binnen te halen en anders is 2e ook een mooie prestatie na alle verlies punten. Op naar zondag...

24-02-2023 18:08

sebastiaan1900 +5350

Je mist gewoon kwaliteit. Met het Ajax van vorig jaar rol je deze club eenvoudig op.

24-02-2023 17:58

wendoo9 +8125

Hallerrrrrrrr

24-02-2023 18:21

Aurelius1 +19736

Haller wilde men niet meer in het Ajax shirt zien hier. Men was blij dat ie verkocht was...

24-02-2023 18:26

MarcHogervorst +35302

Haller had sowieso een half jaar niet gespeeld heh, testikel problemen.

24-02-2023 18:44

Robertini +39526

Waarom stond Wijndal eigenlijk niet in de basis? Ik wil Bassey nooit meer op links zien.

24-02-2023 17:15

Aurelius1 +19736

Is geen verbetering ten opzichte van Bassey.

24-02-2023 18:26

Ajaxfan31183 +16391

Bassey is helemaal een ramp. Vorige x ingevallen was redelijk tot goed en nu weer om te janken zo slecht dan liever wijndal, die kan nog een bal bij een medespeler krijgen

24-02-2023 19:41

MarkP +21766

Kiezen uit 2 kwaden. Moet peppi of kokki spelen.

25-02-2023 11:38

wendoo9 +8125

Lees hier dat Ajax het goed heeft gedaan tegen de nummer 1 van Duitsland, maar Az en Twente stonden ook ff aan kop. Ajax heeft het gewoon slecht gedaan. klaar, en had in deze twee wedstrijden nooit van zo verkapte versie van Rkc/Volendam hoeven te verliezen.

24-02-2023 16:41

NoPants +7506

Toch weten bayern en dortmund ook niet te winnen van dit Union. Het is gewoon een ploeg die lastig te verslaan is, en ajax is pas net weer aan het wederopbouwen.

24-02-2023 21:35

TontoKarnaggel +42537

Schijthemel ziek wordt ik van dat balletje breed, balletje terug voetbal in een slakkentempo. Nul diepgang, nul individuele acties, nul plan b, nul god zegenen de greep. Nee hoor, de hele fokking wedstrijd dat balletje maar weer breed geven, alsof het de 3427e keer wel opeens zou lukken!! Alsof die 10 verdedigers van de tegenpartij opeens besluiten nu wel massaal naar voren te rennen.
Als ik nu feyenoord zie spelen dan weet je in de 85e minuut bijna zeker dat ze nog die belangrijke goal gaan forceren of op zijn minst in de buurt komen. Bij ons weet je goddomme al na 20 minuten dat het niet meer gaat gebeuren. En dat al jaaaaarenlang....

24-02-2023 16:38

wendoo9 +8125

Helemaal mee eens, Gewoon schandalig dat als een ploeg de bus parkeert Ajax radeloos is en het niet meer weet.

24-02-2023 16:53

TontoKarnaggel +42537

Echt hè? Gewoon lekker apatisch naar dezelfde afgrond wandelen waarin je al 10 keer eerder bent gelazerd. Geen andere route kiezen, niet omdraaien, niet kijken of je nog ergens een brug ziet, nee hoor, lekker doorwandelen om vervolgens te concluderen... Verdikkie! donder ik weer naar beneden, wat een pech heb ik toch altijd...
Idioten dat het er zijn

24-02-2023 17:10

BaasBaas +8393

Je zag dat Conceicao meteen mensen passeerde en daardoor werden we gevaarlijk. Hij had eerder gebracht moeten worden + ik had met Wijndal gestart.

24-02-2023 16:28

Ajax95Duivendrecht +24160

Ik mag hopen dat Johnny de komende wedstrijden Conceicao de kans gaat geven in de basiself in de plaats van Klaassen.

Begrijp me goed, Kudus heeft het prima gedaan afgelopen weken hangend vanaf rechts, maar het is toch meer een dribbelaar vanuit de as. Je mist de laatste wedstrijden gewoon iemand die het veld breed houdt op rechts en vanaf daar voor dreiging en dribbels zorgt. En Conceicao zou die rol uitermate goed kunnen vervullen.

24-02-2023 16:40

BaasBaas +8393

Amen, al vind ik Taylor ook echt heel shit. Drie niveaus lager dan Gravenberch vorig jaar. Moet je nagaan als hij gewoon had verlengd. Was echt heel goed geweest voor ons nu 100%. Die 18m is echt zo shit bedrag, maar ja hij had 1 jaar maar.

24-02-2023 17:09

MarkP +21766

Beetje te laat gewisseld misschien à la schreuder?

24-02-2023 16:25

kakhoofd3 +4173

Blablabla..

24-02-2023 16:41

MarkP +21766

Farce majeur?

24-02-2023 16:44

Ajax95Duivendrecht +24160

Had Ajax maar die Juranovic in de winterstop gehaald... Dan had je je rechtsback-probleem voor de rest van het seizoen opgelost. Wat een goede speler is dat, zeg! Op het WK al, maar ook in dit tweeluik weer. Een soort Tagliafico op rechts qua speelstijl, maar dan ook nog eens met een hele fijne traptechniek.

24-02-2023 16:04

BokkieBokstra +11331

Goed ingrijpen? Niet mee eens. Voor de wedstrijd misschien. Achterin heeft Ajax een groot probleem. Alvarez kan het op snelheid niet aan en de andere verdedigers zijn ook niet allemaal zekerheidjes. Vond uiteindelijk Brobbey erin goed maar dat ging weer ten koste van Klaassen, een goede combinatie met Brobbey. Had het liefst gezien, Taylor eruit, Wijndal erin, Alvarez naar het middenveld. Taylor had het niet tegen Union, net als Berghuis niet overigens.

24-02-2023 16:02

LukaLitmanen +82151

Brobbey is helemaal geen goede combinatie met Klaassen.

Lopen elkaar alleen maar in de weg.

Alvarez naar middenveld?

Lekkere betonnen as met Alvarez Klaassen en Brobbey

Waarom geen woord over Kudus en moet Taylor het ontgelden?

24-02-2023 16:16

BokkieBokstra +11331

Gelijk er kwamen er meer voor in aanmerking vond vooral alvarez weg achterin. Brobbey en klaassen zijn beide mannen van de combinatie en samenspel

24-02-2023 18:30

cantharel +3526

Taylor is heilig volgens mij bij Heitinga en alleen al de arrogantie die hij uitstraalt brrrrrr om te kotsen.

25-02-2023 15:24

Jutter1 +4316

Rookie Heitinga is bepaald ook geen wonderdokter, dat blijkt wel. Maar geen enkele trainer op deze aardkloot kan iets beginnen met een dermate zwak elftal, daar hoef je geen waarzegger voor te zijn. Het elftal heeft in elke linie grote behoefte aan spelers met meer kwaliteit dan de huidige, en dan praat ik over minimaal 6 spelers! De huidige backposities, Bassey, de gehele middenlinie én aanval het is gewoon ondermaats, laat staan dat je dan enige kans maakt tegen een Duitse ploeg die verdedigend goed staat en goed gebruik maakt van de snelle omschakeling. Het lijkt mij voor Ajax een triest seizoen te gaan worden, waarin het zelfs nationaal allesbehalve vlotjes verloopt, en het kampioenschap een utopie lijkt te zijn!. Ajax heeft wel meer mindere periodes gekend in zijn roemruchte bestaan, maar zoals nu, na enkele succesvolle jaren, is ongekend niet alleen op het veld maar zeker ook daarbuiten. Kortom, het is tenenkrommend om deze ploeg aan het werk te zien, terwijl de linkerhand niet weet wat de rechter doet intern bij de club!. Tel uit je winst!

24-02-2023 15:22

Wobbo +11452

Terecht mijn reet. Union deed niets en speelt alleen maar luizenvoetbal en had iets van 3x geluk. 1x voor de onterechte penalty, 1x met die blunder voor die bal die een keeper gewoon moet hebben en 1x dat wij geen penalty mee kregen. Je had gewoon moeten winnen.

Maar nee hoor. Lange leve het anti voetbal, zet Union Berlin maar op een sokkel. Sjonge jonge lijkt wel of iedereen collectief krankzinnig is geworden. Echt die achterlijke adoratie voor dat kutvoetbal ineens. Waar komt dat toch vandaan? Die Kees Clown Kwakman was er vorig jaar al mee begonnen. En iedereen gaat erin mee. Met een enorm kut WK tot gevolg met alleen maar kut wedstrijden van Oranje. Die engerd Pierre zit gewoon te lachen gisteren. Jan-Lul van Gangelen moet sowieso altijd zijn best doen om niet blij over te komen als Ajax verliest. Is gewoon altijd toneel wat die doet. En zelfs Bruggink die normaal gesproken vrij netjes en objectief is over Ajax zit te zwammen dat Union beter speelde. Sjonge jong wat de fak is er toch aan de hand??

Bij RTL zit dan Kieft overdreven objectief te doen en Jansma bralt ook alleen maar politiek correcte onzin uit. Alsof wij iets van Union Berlin moeten leren. Pleur toch op. Het oog wilt toch ook wat? Als elke club zoals Union Berlin, Getafe etc gaat spelen dan stromen de stadions leeg. Union verdiende niet om te winnen omdat ze lelijk anti voetbal spelen en met enorm veel geluk de goals cadeau kregen.

24-02-2023 15:06

DaNaRWaL +4352

"Amen" zegt mijn Ajax Hart, maar helaas ben ik niet gelovig.

Het duel kantelde idd volledig naar de mazzelkant van Union Berlin, als Rulli die pingel had gehouden en die bal daarna niet zo ongelukkig onder zich door had gekregen dan was Ajax doorgegaan. Maar goed, we kopen niets voor als als als helaas.

24-02-2023 15:12

Wobbo +11452

Nou ja dat dit kan gebeuren dat gebeurd nou eenmaal in het voetbal. Maar dat gelul dat Ajax verdiend heeft verloren en dat Union het goed heeft gedaan, ja sorry hoor maar wat een onzin allemaal.

24-02-2023 15:17

fredajax +1132

En Kudus de regel buitenspel een keer gaat leren en zijn kansen afmaken.

24-02-2023 15:48

Hans.D88 +3780

Tja, een "zwakkere" tegenstander als Union past zich perfect aan tegen Ajax met een effectief strijdplan. Het "betere" Ajax weet geen strijdplan op de mat te leggen over 180 minuten. Dat is gewoon triest.

Mooi is het niet wat Union doet, knap is het wel. Wij moeten juist WEL wat leren van Union, we gaan er al jaren op deze manier af in Europa. Niet dat we onze hele voetbal filosofie over boord moeten gooien, maar gewoon soms lelijk en effectief winnen als het moet, dat doet Ajax zelden.

24-02-2023 15:28

ajax1981 +3136

En die kans van Kudus was 10 van de 10 keer een goal geweest

25-02-2023 15:11

Keizer +30218

Van een drol kun je moeilijk chocola maken.

In de Eredivisie komen we normaal gesproken aardig weg met dit team. Niveautje hoger worden de gebreken pijnlijk zichtbaar. Schreuder was een volledige mismatch maar er staat ook echt een kwalitatief armoedig elftal waar weinig eer mee te behalen valt. Zeker op het podium waarop we graag mee willen doen.

Bij mij overheerst vooral berusting. We hebben de afgelopen 6 jaar een aantal historische prestaties neergezet als club zijnde. Mogen we trots op zijn.

Het kon helaas niet eeuwig duren.

24-02-2023 14:46

Erik20 +7390

Eens, zelfs met deze spelers had je nu ruim bovenaan moeten staan in de Eredivisie. De kwaliteit is dit seizoen een stuk minder, maar je mag toch wel verwachten dat Ajax van clubjes als Emmen en Volendam wint... in Europa hebben ze op dit moment helaas niets te zoeken. Er is bijna een volledig nieuw elftal nodig om weer mee te kunnen doen in de CL.

24-02-2023 14:57

Keizer +30218

Realiteit leert ons dat het maar zelden lukt om ruim bovenaan te staan. Zelfs in de topjaren niet. Uiteraard hadden we wel van Volendam etc. moeten winnen.

24-02-2023 15:00

Juichtoon +32643

En Emmen uit en Vitesse thuis.

24-02-2023 23:13

Wobbo +11452

Lol ik heb echt totaal geen berusting. Kijk de foto eens van de Organisatie onder Club bij de Ajax site. De directie en RvC zit vol met figuren die helemaal niets bij Ajax te zoeken hebben met van der Sar voorop. En dat soort figuren die niets bij de club te zoeken hebben die trekken geen mensen aan waar Ajax wat aan heeft want die mensen die wel bij Ajax passen gooien die figuren dus linea recta de club uit.

En gisteren zijn we gewoon genaaid door de scheids en hadden die Duitsers schijt geluk. Ik ga niet zeggen dat we de pannen van het dak speelden want dat deden we niet maar je had gewoon moeten winnen.

24-02-2023 15:20

DannyAdam2 +3386

Helaas hebben we nog wel de salarishuishouding van een topploeg.

24-02-2023 22:38

Juichtoon +32643

@Keizer.
Toch is dit wat Slot al 2 jaar met Fnoord doet .het kan dus wel .

24-02-2023 23:12

nightgoat +31175

Het totale aftakelingbeleid van Edje & co mist zijn uitwerking op alle fronten niet.
Good old Johnny boy werd naar voren geschoven om nog maar te redden wat er te redden valt met een Ajax1 onwaardige selectie die er over de hele alleen maar wankeliger op is geworden na het verschrikkelijke veel te lang durende Schreuder bewind.
John kan een mogelijke Ajax1 coach in de dop zijn maar heeft voorlopig een "grote meneer" naast of boven zich nodig met daarbij geslepen betere spelers voor de nodige verandering.
Een mooi sterk huis wordt doorgaans gebouwd vanaf de grond en niet vanaf het dak en heeft op z'n tijd een flinke schoonmaakbeurt nodig wil het niet gaan stinken.
Vandaar dat de hoofdverantwoordelijken voor de algehele niet te bevatten puinhoop na het einde van dit onnodig slopende seizoen hun conclusies zullen moeten trekken om vervolgens te vertrekken, wil Ajax niet nog dieper zinken.

24-02-2023 14:45

Jeremias +1661

Zo'n 2 a 3m vd tegenstander vandaan zou ik geen hands willen noemen. Die afstand is m.i. voor een handsbal te kort.

24-02-2023 14:34

Psychevore +21186

Eens, maar zo zijn de regels op dit moment niet.

Zoals er wel meer mis is met de regels in het voetbal. De blessuretijd bijvoorbeeld. 1 minuut in de eerste helft. Die malle scheidsrechter heeft in zijn eentje al die minuut gebruikt terwijl ie naar dat schermpje aan het kijken was.

24-02-2023 14:58

LukaLitmanen +82151

Timber is voor meer tegendoelpunten verantwoordelijk dit seizoen dan Bassey of Alvarez, maarja.

Zij zijn makkelijkere pispaaltjes.

Vorig jaar tegen Benfica ook door fout Timber bijvoorbeeld

24-02-2023 14:13

kakhoofd3 +4173

Jup, heeft nog genoeg te leren bij Ajax. Als Kaplan een goed alternatief blijkt te zijn, zou hij zelfs op 6 kunnen. Kan prima onder druk uit spelen en is een slimme speler, maar heeft misschien kwaliteiten die beter tot uiting komen op het middenveld. Hij heeft sowieso al de neiging heel hoog te staan bij balbezit.

24-02-2023 14:31

Psychevore +21186

Hij stond gisteren al een paar keer op middenveld, terwijl Alvarez zich af liet zakken. Maar dat was niet helemaal de bedoeling leek het, want ze gingen vrij snel weer 'normaal' staan.

24-02-2023 15:03

Sportvolgert +40710

Timber heeft geen 23 miljoen gekost, heeft in zijn linker teen meer voetballend vermogen dan bassey en alvarez in beide voeten maar hij is niet de grootste idd. Maar waarom moet hij doekhi dekken als je ook alvarez en bassey hebt en je weet dat doekhi er zo al meer heeft ingekopt de afgelopen weken?

24-02-2023 14:32

wendoo9 +8125

Darwin Núñez bam.

24-02-2023 16:25

en88ajaxfan +2125

Ikmag hopen dat Ajax hiervan leert eni nu anticipeert op volgend seizoen. En een Europa-waardig team neerzet. Maar ja, bestuurlijk is het nog instabiel, dus dat is nog geen goed teken.

24-02-2023 13:58

Keizer +30218

Europa waardig wordt een verrekt moeilijk verhaal aangezien de beste spelers momenteel afgelopen jaar al weg wilden.

Bereid je maar vast voor op een periode a la De Boer met hopelijk wel een aantal landstitels. Europees zie ik het somber in.

24-02-2023 14:15

MarcHogervorst +35302

Het probleem is juist dat ze een CL waardig team wilden en daarom geld over de balk smeten met Bergwijn, Bassey, Ocampos. Eigenlijk allemaal miskopen. Niet allemaal slecht, maar niet voor dat geld.

24-02-2023 14:27

HertogH +15895

"Europa-waardig team" betekent mijns inziens ook met een bewezen toptrainer. Heitinga doet het tot nu toe prima gezien de situatie, echter een trainer als ten Hag brengt iets extra's zoals we zien bij Man United. Ajax zou dan ook koste wat kost een trainer aan moeten stellen voor volgend seizoen met wat "extra's".

24-02-2023 15:10

Altijdindestraat +40224

Dat belgesprek geskipt...

24-02-2023 13:48

Altijdindestraat +40224

Dat is het ja, een schaatsstadion sfeer! Als carnavalgangers lawaai maken, maar geen echte oprechte beleving met wat gaande is.

24-02-2023 13:45

Ajaxfan31183 +16391

Hij had meteen in moeten grijpen en niet pas rond de 70ste minuut. Was veelste laat

24-02-2023 13:32

Redrum +96198

Hij greep goed in? Juist totaal niet. Je staat 2-0 achter in de rust met slechts één slap kopballetje op doel en je wisselt niets. Vervolgens is je eerste wissel Brobbey voor Klaassen en wissel je daarna pas in de 81e minuut nog één speler als alles al verloren is. De wedstrijden hiervoor greep Johnnie altijd goed in, maar nu heeft hij dat absoluut niet gedaan in mijn ogen.

24-02-2023 13:30

Altijdindestraat +40224

Deze wedstrijd was zijn minste tot nu toe qua beslissingen.

24-02-2023 13:43

en88ajaxfan +2125

Klopt. Die Portugees had eerder gebracht moeten worden. En Brobbey was geen handige wissel, hij brengt te weinig.

24-02-2023 13:56

Soccerskins v2 +43382

Achteraf altijd makkelijk natuurlijk. Brobbey inbrengen heeft tegen Cambuur de wedstrijd omgedraaid.

24-02-2023 14:02

en88ajaxfan +2125

Maar Cambuur is geen Union. De wedstrijd vroeg om dynamiek en Brobbey brengt dat al een tijdje onvoldoende Is mijn mening.

24-02-2023 14:05

Rodsje +14769

Was tegen Rkc maar goed

24-02-2023 14:06

Soccerskins v2 +43382

@Rodsje

Was inderdaad Rkc. Al viel hij tegen Cambuur met twee goals ook prima in ;)

24-02-2023 14:09

LukaLitmanen +82151

Rkc was gewoon een intikker na schot berghuis

Voor de rest njks bijzonders gedaan

24-02-2023 14:14

Soccerskins v2 +43382

Wat is je punt? Dan draait hij met die intikker toch alsnog de wedstrijd om?

24-02-2023 14:16

AFCAjaxMidNineties +12754

Dramaqueen. Ajax speelde prima. De gedeelde nummer 1 van de Bundesliga had niet veel te vertellen en moest het hebben van een lucky strafschop en een ketser van Rulli. Het zat gisteravond gewoon niet mee. Het bereiken van de volgende ronde had echt makkelijk gekund. Ik zag weer lef en durf om naar voren te voetballen. John is goed bezig!! Op naar Vitesse zondag!!

24-02-2023 14:40

Rikkie66 +22847

Als je voor 200 miljoen verkoopt, vnl basis spelers dan kan het niet anders dat je een stap terug moet doen. Maar het verval is veel te groot. Zo gauw mogelijk een goede td aanstellen en voorsorteren op volgend seizoen. Dit is Ajax onwaardig.

24-02-2023 13:29

Sanderajaxforlive +1515

En je moet weer veel uitgeven aangezien we goede buitenspelers en spits weer nodig hebben. Verdedigend en op het middenveld ook nog spelers nodig die kan je niet opvangen met alleen jong Ajax spelers.

24-02-2023 13:38

en88ajaxfan +2125

En net zo belangrijk: goed doorselecteren. Voetballers als samchez weer snel verkopen. Timber Kudus verlengen. Alvarez verkopen. Beter middenveld creëren, daar moet eens in geïnvesteerd worden !! Buitenspelers zit wel goed, al zou Ziyech toch een welkome versterking zijn, Berghuis is te zwak.

24-02-2023 14:01

HertogH +15895

Eens! Een fatsoenlijk middenveld creëren met echte middenvelders, dus geen gemaakte middenvelders als Alvarez en Berghuis.

24-02-2023 14:16

Schip +23518

Reëler geluid dan dat we er bijna waren. Je moet opnieuw gaan bouwen aan een topteam. En dat kan niet zonder TD met visie. En al helemaal niet met een AD zonder visie.

24-02-2023 13:29

AINIESTA +45161

Goed ingegrepen? Onze enige vleugelspeler die makkelijk passeert heeft over 2 wedstrijden 7 minuten gekregen. Echt schandalig.

24-02-2023 13:28

en88ajaxfan +2125

Snap ik eigenlijk ook niet zo goed waarom Heitinga hem niet sneller bracht. Liever hem dan Brobbey.

24-02-2023 14:03

AFCA-Driebergen +22287

Ik vind wat dat betreft dat Heitinga inderdaad nog geen rare dingen doet. Tot nu toe bevalt hij mij zeker.

24-02-2023 13:27

Psychevore +21186

Niet helemaal mee eens. Hij blijft bijvoorbeeld Davy Klaassen opstellen en die was extreem waardeloos tegen Union.

Even wat statistieken van gisteren (en blijf hierbij in het achterhoofd houden dat deze man een middenvelder pretendeert te zijn)

27 touches
76% pass accuracy op 21 passes (levert dus gewoon 1 op de 4 ballen in!)
2 hele duels uitgevochten, 1 gewonnen.
8 keer balverlies
0 clearances
0 blocked shots
0 intercepties

In 64 minuten voetbal. Om te huilen. Als je een pilon op het veld zet haalt ie bijna dezelfde statistieken. Die zal alleen op 0 passes blijven steken, want het is een fucking pilon.

24-02-2023 14:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.