Ajax' mindere Europese seizoen gaat gevolgen hebben voor plek op UEFA-ranking

door Bart Veenstra 126

Bron Ajax Showtime

Ajax' mindere Europese seizoen gaat gevolgen hebben voor plek op UEFA-ranking

door Bart Veenstra 126

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax maakt na dit seizoen een min of meer vrije val op de UEFA-ranking voor clubteams. De ranking is gebaseerd op de prestaties van clubs in de afgelopen vijf jaar. Voor het komende Europese seizoen zal het voor Ajax nog geen grote gevolgen hebben, omdat men bij de UEFA kijkt naar de UEFA-ranking van 2023.

Op de UEFA-ranking van 2023 staat Ajax nog op een tiende plaats. Die hoge positie heeft de Amsterdamse club te danken aan de vele punten die het pakte in de seizoenen 2018/19 (27.000) en 2021/22 (22.000). Ook in het seizoen 2020/21 (19.000) wist Ajax veel punten te verzamelen. Op de UEFA-ranking van 2023 staat Ajax op dit moment op de tiende plaats met in totaal 89.000 punten.

Waar voor Ajax het Europese seizoen echter is afgelopen kunnen bepaalde teams die nu onder Ajax staan nog wel punten pakken. Zodoende zou Ajax op de UEFA-ranking van 2023 nog kunnen dalen. De prestaties van Ajax in het huidige Europese seizoen vielen tegen. In de Champions League werden twee van de zes wedstrijden gewonnen. De overige vier duels gingen verloren. In twee duels met Union Berlin was een gelijkspel in het thuisduel het beste resultaat. Zodoende pakte Ajax in het seizoen 2022/23 slechts 8.000 punten, een enorm verschil met enkele seizoenen hiervoor (zoals hierboven beschreven).

Met het oog op het komende Europese seizoen - het is nog niet bekend of Ajax in de Champions League of Europa League gaat uitkomen - is de plek van Ajax op de UEFA-ranking van 2023 belangrijk met het oog op de potindeling. Hoe hoger de plek op deze ranglijst, hoe groter de kans op een hogere pot. De kans is, net als dit seizoen het geval was, aanwezig dat de kampioen van Nederland een plek in pot 1 verdient. Dit gebeurt als de kampioen Engeland, Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk of Portugal ook de Champions League wint.

Ajax raakt veel punten kwijt op ranking van 2024

Op de voorlopige UEFA-ranking van 2024 maakt Ajax een vrije val. Het is namelijk zo dat de verdiende punten in het succesvolle 2018/19-seizoen dan komen te vervallen. Waar Ajax op de UEFA-ranking van 2022 nog 82.500 punten had en in 2023 zelfs op 89.000 punten staat, maakt de Amsterdamse club op de UEFA-ranking van 2024 een val naar 62.000 punten. Hierbij moet wel gezegd worden dat Ajax nog een heel Europees seizoen (2023/24) heeft om punten te vergaren en iets aan het huidige puntentotaal van 62.000 te doen.

Wel is Ajax zijn plaats in de top-tien op de UEFA-ranking kwijt op de ranglijst van 2024. De Amsterdamse club daalt van plek tien naar plek zeventien. Daarnaast staan er enkele ploegen vlak onder Ajax - denk aan Benfica, Napoli en Tottenham Hotspur - die Ajax met het behalen van goede prestaties in het huidige seizoen nog kunnen passeren.

Ajax kan zich via eigen competitie nog plaatsen voor Champions League van volgend seizoen

Ajax strijdt in Nederland nog altijd om de titel. Een kampioenschap in de Eredivisie betekent een direct ticket voor de groepsfase van de Champions League van volgend seizoen, terwijl de nummer twee zich via de voorrondes van het miljardenbal moet zien te plaatsen voor het toernooi.

In de afgelopen weken heeft Ajax de achterstand op koploper Feyenoord verkleind van zeven naar drie punten. Daarbij moet wel gezegd dat Ajax een makkelijker programma kende dan de concurrent uit Rotterdam. Op zondag 19 maart spelen Ajax en Feyenoord tegen elkaar in de Johan Cruijff ArenA.

Richting het einde van het seizoen kent Ajax een op papier moeilijker programma dan Feyenoord. Waar Ajax in de slotfase van het seizoen nog speelt tegen PSV, AZ en FC Twente, speelt Feyenoord helemaal niet meer tegen clubs uit de huidige top-vijf. Via deze link is het resterende programma van beide titelkandidaten te bekijken.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Cafeoostindie +2747

zoals verwacht, valt het elftal in terug in zijn oude gewoontes. Allemaal leuk en aardig een nieuwe trainer, maar wat matig is kan soms goed zijn, maar tijdelijk goed daarna weer matig.
het hoort gewoon bij een elftal dat zeer goede spelers mist, en waar geen eenheid heerst(subtop)

dat ajax 2e staat houdt simpelweg in dat de concurentie armoede is, daarvoor doen we nog mee.
normaal gesproken geeft een nummer 1+2 9/12 punten meer dan de huidige nummer 1 feyenoord.
armoe troef is het op dit moment in de eredivisie.

ik las gisteren een stukje op VI dat slot onze competitie eigenlijk heel sterk vind, maar dit is regelrechte BS, de gehele top heeft een sloot aan punten laten liggen tegen laagvliegers.
het is echt een zorgwekkende situatie na de leegloop in de eredivisie, en wat er doorstroomt (ongeacht bij welke club) is van een bedrievend nivo, daarnaast kopen onze clubs heel beroerd in.

26-02-2023 20:32

Schip +23609

Opnieuw een team opbouwen van achteruit en proberen Kudus nog even te houden. Maar het is een illusie dat hij langer dan nog 1 seizoen blijft. Dan wordt hij weggehaald. En ik vermoed dat ik al weet wie als eerste een poging gaat wagen. Die gaat binnenkort voor zijn eerste prijs spelen, terwijl hij Kudus hier niet aan de praat kreeg.

26-02-2023 10:05

DulceDesde +369

@ Schip Die illusie was er ook bij Anthony als men bij Ajax harder zijn best had gedaan om hem nog een seizoen te kunnen behouden. Zodat je de tijd had om een waardige opvolger te kunnen kopen en wie weet was hij nog veel meer waard geweest dan 100 miljoen Maar de financieel directeur de Bijenkorf mevrouw zag alleen maar dollar tekens. En wat krijg je er voor terug zeg jij het maar!!!!

26-02-2023 11:15

Schip +23609

Dan had je wel vier muitende spelers gehad. Maar goed, misschien was dat dan wel consequenter geweest.

Andere kant: je moet spelers verkopen en zo ben je ook de springplank die je uitdraagt te zijn. Al ben je dat ook volgend seizoen. En Antony zou nooit meer waarde worden bij Ajax.

Hoe dan ook, we hebben een goeie TD nodig en een technische man in de RvC die hem goed aanvoelt.

26-02-2023 11:52

Cafeoostindie +2747

het wegvallen van anthony heeft niet de grootste impact gehad op dit elftal.
vond ik eerder bij martinez, tagliafigo, mazraoui en in mindere maten gravenberch. dat is gewoon een heel blok waardoor je al niet eens fatsoenlijk een buitenspeler kan bereiken vanuit achterin.

gravenberch had ook een waarde die had een goed schot en slalomde overal dwars doorgeen door het midden, in het begin leek het nergens op, maar daarna werd hij echt een belangrijke aanvoer naar voren.

anthony heeft ook niet altijd geweldig gespeeld, sterker heeft imo te weinig ingebracht aan de landstitel, werd ook vaak vervangen door neres.

26-02-2023 20:39

Schip +23609

Verreweg zelfs. Zonder Gravenberch speelde Ajax ijzersterk tegen Lille uit. Mazraoui is vaak genoeg absent geweest, al was zijn wisselwerking met Antony wel uitstekend laatste sezioen. Nico speelde al een heel stuk minder, dat is echt onzin wat je suggereert. Met Blind op links hebben we tig goede potten gespeeld, ook in de CL.

Antony was de enige onmisbare.

26-02-2023 21:42

Joko +5063

Ajax heeft een matig team. En als er volgens seizoen maar 1 of 2 spelers bij komen wordt het volgend jaar niet veel beter

25-02-2023 19:44

Copa077 +2761

Het word tijd dat ajax eens op zoek gaat na investeringsmaatschappij want iedere europese topclub heeft een kapitaal krachtig bedrijf of persoon achterzich.

25-02-2023 15:16

PetrusKeizer +10739

Interesseert me niks , die Co Efficiënt. Eerst weer gaan foebele, daarna pas verder praten

25-02-2023 15:14

Copa077 +2761

Die keukenjuf van financiën moest Ziyech tegen houden gooi dat wijf eruit!

25-02-2023 15:12

PH2BOT +40536

Jij snapt er niet veel van hè?

26-02-2023 01:26

Henkjanklaas +20673

Thans staat Molenaar vrij te kiezen toe te treden als technische man binnen de RvC van ons aller Ajax nu hij weg is bij Volendam.
We hebben figuren zoals hij zeer hard nodig om samen met de nieuwe voorzitter van de RvC zaken bij Ajax heel snel te veranderen, een nieuwe TD aan te stellen en nog een andere technische man binnen het RvC te vinden zodat met kennis en kunde voor de komende zomer dit keer echt goede nieuwe spelers worden gecontracteerd die wel CL waardig zijn !

25-02-2023 12:52

Artemio +32239

Mocht Ajax voorronde CL spelen ivm de 2e plaats in eigen competitie dan is het bij elke voorronde geplaatst.

25-02-2023 00:43

MarcHogervorst +35303

Ah, kijk, de relevante informatie, en juist hetgeen wat ze niet vertellen in het artikel. Daar gaat het inderdaad om.

Overigens hoop ik sowieso dat we de schaal pakken. En zeker niet alleen voor de CL deelname. Gewoon voor de prijs op zich.

25-02-2023 09:44

Ajaxfan31183 +16391

Niet alleen Europees maar ja het seizoen was al verloren toen Schreuder gewoon aan mocht kloten van de leiding nadat zelfs de spelers een gesprek wilde hebben. Maar ja menig mens zei al met het aanstellen van Schreuder dat het geen goede match zou worden omdat hij totaal geen hoofdtrainer is, wel de perfecte 2de man . Bij Brugge wel kampioen geworden maar zelfs daar waren ze blij dat hij weg was , zoals bij Hoffenheim en Twente als hoofdtrainer zijnde.

24-02-2023 19:38

Capocapo +12001

“Zelfs de spelers wilden een gesprek” Ja op basis daarvan zou ik hem ook gelijk ontslagen hebben!

24-02-2023 20:39

ck69 +13140

Nouja, Schreuder kon echt op 1000 punten tegelijk ontslagen worden.

25-02-2023 14:37

AFCAjax +17839

we zijn weer terug bij af imo.. Frank de Boer tijd of zelfs martin Jol tijd omdat we Overmars niet meer hebben.
op bijna alle fronten. financieel staan we er misschien beter voor, hoewel we een belachelijk salarishuis hebben waarvoor we Frank de Boertijd kwaliteit terugzien op het veld.
John acht ik geen betere trainer dan Frank de Boer.
Het enige dat hij heeft is zijn manier van communicatie en een Ajax hart.

24-02-2023 19:00

Capocapo +12001

Drama queen
Frank de Boer is geen Ajacied?

24-02-2023 20:40

AFCAjax +17839

zeg ik ergens dat Frank geen ajacied is dan? die laatste zin gaat over John en niemand anders.

24-02-2023 23:00

Capocapo +12001

Knap, je eigen stuk tekst niet goed begrijpen

25-02-2023 09:57

PetrusKeizer +10739

ik denk dat u het zelf niet echt begrijpt. De schrijver , AFCAjax, heeft t in de laatste zin enkel en alleen over Heitinga. Heeft niets te maken met wat hij over Frank de Boer zegt.

25-02-2023 15:08

PH2BOT +40536

Vanaf het moment dat onder Overmars Ajax als 1- manszaak begon te functioneren ging het organisatorisch bergafwaarts. AD Edje bleek bestuurlijk een super lichtgewicht en holde daarmee de functie van AD bij Ajax volledig uit m.a.g. dat Overmars steeds meer zaken naar zich toe trok oa door mondelinge afspraken met spelers waar verder niemand de details van kende. Ook.liet hij meer en meer spelerscontracten versloffen ....de negatieve gevolgen daarvan dreunen nog steeds door. En dan tot slot die obscene dickpic soap waarmee hij de club wereldwijd te kijk heeft gezet...èn vooral ook zichzelf!!.

24-02-2023 23:23

Joko +5063

Heb geduld volgend jaar is overmars er weer

25-02-2023 17:44

mickey2602 +4798

Heeft dit ook effect op plaatsing via de voorrondes? Wij waren een geplaatste club en konden(op papier) een relatief mindere tegenstander treffen,wordt dat nu anders of geldt dit alleen maar voor welke pot we terecht komen als we de groepsfase halen?

24-02-2023 18:07

AjaxPassion +3899

Nee, voor volgend seizoen nog niet.

Ajax staat nog ruim in de top 20 en dat is hoogstwaarschijnlijk genoeg voor pot 2. Sterker nog, het zou veruit het gunstigst zijn voor NL als Ajax 2e wordt, dan maakt Feyenoord ook een keer kans vanuit pot 1 en kunnen ze verder bouwen aan hun Europese ranking, waar ze nu ook al goed mee bezig zijn.

24-02-2023 18:24

AjaxPassion +3899

Zie Clubranking 2023:
https://kassiesa.net/uefa/data/method5/trank2023.html

Zie Plaatsingslijst 2022:
https://kassiesa.net/uefa/seedcl2022.html

Voor de voorlopige stand voor de volgende seizoenen kun je doorklikken op de jaartallen bovenin.

24-02-2023 18:28

MelleAfca +14328

Welke rol gaat je clubcoefficient spelen in de nieuwe opzet van de CL? Belangrijker of minder belangrijk?

24-02-2023 17:54

AjaxPassion +3899

Belangrijker. Mocht Ajax een keer geen kampioen worden (of vanaf volgend seizoen 2e), dan helpt een hoge Europese ranking bij de kans om alsnog in de CL uit te komen.

24-02-2023 18:26

AjaxPassion +3899

Dit is wat er tot nu toe bekend is:
https://rankinguefa.pl/wp-content/uploads/2022/10/202206_pec-presentation_to-send.pdf

Hier heb je de concept plaatsingslijst van 2024:
https://kassiesa.net/uefa/AccessList2024.html

24-02-2023 18:33

Bonno1978 +6516

Ons seizoen is pas sinds een paar weken begonnen met de komst van John. Dit is helaas hoe het is. Kampioen worden is enige wat telt en CL veiligstellen voor volgend jaar. Hopen op vermoeidheid en blessures bij de kakkies. Ik ben allang blij dat we in de competitie weer kansrijk zijn. Nog een maand Schreuder had het einde van alles betekend…

24-02-2023 17:44

AjaxPassion +3899

Nee zeker niet. Dit zwaar dramatische Europese seizoen gaan we helaas nog 5 jaar voelen. Bedankt Sar...

24-02-2023 18:35

Bonno1978 +6516

Iets met glas en halfvol of halfleeg;-)

24-02-2023 22:58

PH2BOT +40536

...of het glas is te groot.

26-02-2023 01:32

Squadron11 +2447

Ze spelen Europees net voor de Klassieker

24-02-2023 19:23

Robertini +39805

Na die halve finale had ik gehoopt dat Ajax stappen kon maken door de gigantische financiële injectie van transfers en premies. Helaas is dat niet gelukt en zijn we afgelopen jaren verslagen door absolute middelmaat. Jammer.

24-02-2023 16:56

AjaxPassion +3899

Kan natuurlijk op het conto van Edwin worden geschreven.

24-02-2023 18:36

Robertini +39805

En Overmars, en eigenlijk ook Ten Hag.

24-02-2023 19:17

fanvooraltijd +6832

Tja AJAX is de grote punten haler . PVC en 020 profiteren alleen maar .

24-02-2023 15:13

411 +2879

Wie zijn pvc en 020? Pfffft hahaha

24-02-2023 16:01

Robertini +39805

Wie is Pvc? 020 zijn wij toch? Vreemde opmerking.

24-02-2023 16:58

MarcHogervorst +35303

Valt niet mee zo'n touchscreen van een mobiel. Ik kan er ook niet mee werken hoor.

24-02-2023 17:46

Robertini +39805

Zal waarschijnlijk 010 bedoelen, maar dan nog erg onvolwassen.

24-02-2023 19:18

RJB1979 +25970

Je moet er natuurlijk volgend seizoen niet aan denken maar een jaartje confetti league zou op de langere termijn zomaar een blessing in disguise kunnen zijn.

24-02-2023 15:07

wijzijndebeste123 +165625

Haha n blessing in disguise? Met ons uitpuilende salarishuis dat afgestemd is op Champions League deelname en 1 grote uitgaande transfer per seizoen? Conference League zou n regelrechte ramp zijn.

24-02-2023 15:10

RJB1979 +25970

Begrijp me niet verkeerd, ik moet er niet aan denken maar hem winnen of de finale halen is dus heel veel punten en dat kan als je vervolgens weer een goed team hebt zomaar veel opleveren.

24-02-2023 15:13

wijzijndebeste123 +165625

De Conference League levert nauwelijks geld op. Ons salarishuis is zo hoog dat we elk jaar Champions League moeten spelen en 1 grote uitgaande transfer moeten doen want anders lijden we tientallen miljoenen verlies. Dus als je de Conference League wint is t leuk voor de punten maar niet voor onze bankrekening en dus kwaliteit vd selectie.

24-02-2023 15:17

wendoo9 +8125

Ook de conference league is op het moment voor Ajax te hoog gegrepen.

24-02-2023 15:52

AFCAjax +17839

die punten zijn op clubniveau een beetje overschat. so what dat we weer in de 3e pot terecht komen.
laat andere clubjes maar punten sprokkelen in de confettileague.

24-02-2023 16:58

Squadron11 +2447

Niet zoveel onzin vertellen.

24-02-2023 19:25

PH2BOT +40536

Union Berlin heeft nu lekkere loting. Hadden wij kunnen staan ...dwz zonder Scheurbuik en Edjanus.

24-02-2023 14:32

Robertini +39805

Zonder Schreuder had Liverpool ook wel gekund.

24-02-2023 17:00

PH2BOT +40536

Met AD Edje nog steeds aan het roer komt het helemaal niet meer goed op korte termijn. Deze pipo AD en nu ook al annex TD heeft van zijn leidinggevende functie een complete farce gemaakt.

24-02-2023 14:24

wijzijndebeste123 +165625

Puik werk is er geleverd door H2 en Vd Sar. Volstrekt incompetente zelfingenomen losers die in slechts 1 transferzomer ongekende schade aan de club hebben toegebracht. En dan niet alleen de vrije val op de clubcoefficienten ranking maar met name t verspillen van ruim 100 miljoen en t neerzetten van n selectie vol met middelmaat die niet goed genoeg is om van Union te winnen en kampioen van NL te worden. Reken maar dat H2 uiteindelijk vast wordt aangesteld en dat de vrije val gestaag wordt doorgezet. Terug naar t niveau verliezen van Molde en Steau als we daar niet al beland zijn. Ik hoor Vd Sar nog roepen dat hij TD spelen "ook wel leuk vond om te doen" en Hamstra die vond dat er geweldig werk was geleverd. Lachwekkende clowns zijn t.

24-02-2023 14:18

Gaza +4424

Geweldig werk voor de vrije val inderdaad.
CL niveau uitgave transfers, KKD niveau ingekochte spelers.

24-02-2023 16:04

MichelBoerebach +29286

Lekker Europees aangehaakt, Edje! Gaat goed!

24-02-2023 13:18

Psychevore +21187

Plek 10 is toch absurd hoog joh? Dan staan er letterlijk alleen maar absolute topclubs boven je.

24-02-2023 14:16

PH2BOT +40536

Volgend seizoen staan we 20e

24-02-2023 14:26

Psychevore +21187

Dat is nog steeds heel hoog hè?

Dan staan er nog steeds vrijwel alleen maar clubs boven je met begrotingen waar Ajax alleen van kan dromen.

24-02-2023 14:30

PH2BOT +40536

...helaas kunnen we zelfs die 20e plek sportief niet meer waarmaken.

24-02-2023 14:37

Psychevore +21187

Jouw glas is helemaal leeg hè?

24-02-2023 14:38

AjaxPassion +3899

Wat is dit voor scorebordjounalistiek?

Die 8 punten zijn werkelijk dramatisch en die ga je nog 5(!) jaar voelen! En dat net op het moment dat er in 2024 een mega verandering gaat plaatsvinden in de CL.

8 punten is minder dan 40% van het GEMIDDELDE aantal punten van de laatste 4 jaar. Dat betekend een vrije val op de ranglijst.

24-02-2023 18:44

Squadron11 +2447

Ach joh niet zo zeiken. Het is maar een coefficient. Je moet het op het veld laten zien. We loten nu ook een Napoli. Volgende keer loot je weer een Sporting uit Pot 1

24-02-2023 19:27

PH2BOT +40536

Glas is nu helaas te groot voor dit Ajax.

26-02-2023 01:37

Psychevore +21187

De clubranking is van veel minder belang dan de landranking. De clubranking bepaalt alleen in welke pot je komt bij de loting. En zelfs dat niet helemaal, want de kampioenen van de beste 7 of 8 landen komen sowieso in pot 1 in de CL.

24-02-2023 13:17

Robertini +39805

Ja en nee, een betere clubranking bepaalt de tv-inkomsten tegenwoordig. Daarnaast betekent een betere loting ook een betere kans om door te komen.

Dus minder belangrijk, misschien, maar toch vrij belangrijk.

24-02-2023 17:04

AjaxPassion +3899

En laat in 2024 het prijzengeld nou net enorm gaan toenemen...

24-02-2023 18:51

AjaxPassion +3899

Het maakt nogal verschil of je in pot 1/2 of 3/4 zit niet...?

24-02-2023 18:46

Jeremias +1661

Slikken en weer doorgaan!

24-02-2023 12:59

AlexIbarra +19343

Voorlopig weer ff pot 3. :(

24-02-2023 12:59

Dolblij +45602

"Vrije val" stond daarstraks in de kop van dit artikel. Valt ook best mee. Als Ajax met 62.000 begint en nog wat punten sprokkelt, komt Ajax op rond plek 17 - 20 uit. En dat is, geheel eens met Keizer hieronder, veel realistischer.

24-02-2023 12:57

Keizer +30268

Die 10e plaats gaf dan ook al gigantisch vertekend beeld. Veel te hoog naar mijn mening.

24-02-2023 12:50

DeHeerVanDeMeer +25203

Inderdaad, zou erg naief zijn om te denken dat we rond plek 10 zouden blijven hangen,
afwisselend de up and down jaren is schommelen tussen Plek 10 - 20 realistischer.

24-02-2023 13:38

Colorado +653

Ik zie duidelijk een stijgende lijn sinds Schreuder weg is. Ajax speelde boven mijn verwachting gisteren ondanks dat een paar jongens het lieten afweten. Maar het collectief raakt steeds beter op elkaar ingespeeld. Dus een beetje geduld, wat betere aankopen en het komt allemaal goed.

24-02-2023 12:47

MichelBoerebach +29286

Ok. Gelukkig maar.

24-02-2023 13:19

Gaza +4424

Klopt. Dat laatste is wel een dingetje. Er is straks geen geld meer.
Daarbij zijn de ingekochte spelers in waarde verdampt. Dus hoe slijt je Bergwijn, Wijndal, Sanchez, Bassey?!
Denk niet dat er op dit moment een technisch hart is met een goede verkoopkant.

24-02-2023 16:09

Raymond.V +2732

Die hebben het geluk aan hun kont hangen. Het geluk wat bij ons ontbreekt. Op naar Vitesse!

24-02-2023 12:46

Ajax27 +19243

Dan zijn we wel eindelijk af van de AS'ers die zeggen: "Ajax hoort bij de top van UEFA... kijk maar naar de ranking"

Die ranking zegt zo weinig over hoe sterk de club echt is.
Kijk eens naar de huidige nummer 11 t/m 30. Inter, AS Roma, Atletico, Tottenham, Sevilla, Benfica, Napoli, Leverkusen, Atalanta, Villareal, RB Leipzig... zomaar 10 van de 20 clubs waarvan ik denk als we er dit seizoen tegen zouden spelen we 8-9 van die 10 wedstrijden over 2 duels verliezen.

En dan sta je dus ergens rond plek 20, een plek waar wij op dit moment veel beter thuishoren.

24-02-2023 12:46

JordyAjacied +19396

Hopelijk kegelt Feyenoord Shakhtar eruit er is één belang, Ajax kampioen, hopelijk schoppen ze heel F naar de tering maar wel door.

24-02-2023 12:38

MarLuuk76 +3557

Ja enige jammere is dat ze de 2e thuis spelen. Maar hopelijk gaat Feyenoord een ronde of 2 door.

24-02-2023 12:43

JordyAjacied +19396

Hopen op 4 extra wedstrijdjes, hopelijk doet dat ze de das om, lopen ze blessures op, het moet mee zitten voor ons. Het is te hopen dat ze gehavend naar Amsterdam komen.

24-02-2023 12:49

KingJames23 +11471

Uit of thuis maakt bij Feyenoord niet uit want er is bij beide geen sfeer.

24-02-2023 12:56

arufred +9837

F'noord tegen Sjaktar dan in beide wedstrijden weggespeeld werd door Rennes maar toch doorging. Alle buitenlanders,waaronder 8 Brazilianen, zijn weg bij Sjaktar.

24-02-2023 12:33

Ajaxdebeste35 +15557

Nou nu kunnen ze in Rotterdam het excuus gaan gebruiken dat ze een dubbel programma hebben

24-02-2023 12:28

JordyAjacied +19396

Boeie, Ajax kampioen.

24-02-2023 12:39

AlexIbarra +19343

Het enige voordeel aan gisteravond

24-02-2023 12:58

MichelBoerebach +29286

We zullen zien of ze dat doen. En áls ze dat doen, liegen ze niet. Ze spelen immers naast de eredivisie ook in de EL, toch?

24-02-2023 13:22

litmanen_ajax +569

Wel goed om te weten dat vanaf seizoen 2024/2025 de potindeling niet meer zo interessant is. Vanaf dan gaat het nieuwe CL format in en krijg je 4 potten van elk 9 teams. Elk team speelt dan tegen 2 teams uit elk van de 4 potten. Dus ook als je in pot 1 zit, dan tref je nog steeds 2 andere teams uit pot 1.

24-02-2023 12:28

AjaxPassion +3899

Is dat zo ja? Dat is nieuw voor me, waar heb je dit vandaan?

24-02-2023 18:55

litmanen_ajax +569

Zie bijvoorbeeld:
https://www.espn.com/soccer/uefa-champions-league/story/4663021/champions-league-revamp-how-the-competition-will-work-from-2024-25

En dan scrollen naar het kopje "how will they decide the fixtures?"

25-02-2023 10:14

Oxxer +165100 moderator

Ik had liever gezien dat Feyenoord ver komt in Europa, helaas loten zij Shaktar wat normaal einde verhaal is.

24-02-2023 12:22

aaplul +365

Sjachtar was letterlijk de makkelijkste op papier

24-02-2023 12:24

Oxxer +165100 moderator

Shakhtar is op papier zeker niet de makkelijkste en Feyenoord is geen Bayern.

Union Berlin - Union Sint-Gillis
Sevilla - Fenerbahçe
Juventus - SC Freiburg
Bayer Leverkusen - Ferencváros
Sporting Portugal - Arsenal
Manchester United - Real Betis
AS Roma - Real Sociedad
Shakhtar Donetsk - Feyenoord

24-02-2023 12:35

AjaxPassion +3899

Feyenoord kon alleen maar de linkerkant loten, dus hij heeft gewoon gelijk. En Shaktar heeft veel goede spelers moeten verkopen door de oorlog, dus die zijn zeker te pakken.

24-02-2023 18:56

Breuk +25388

Helaas eerst uitwedstrijd

24-02-2023 12:25

Oxxer +165100 moderator

Feyenoord is geen wonderploeg, ik gun ze helemal niks, toch ver komen en veel verlengingen op donderdagavond zie ik wel zitten.

24-02-2023 12:41

Breuk +25388

Klopt. En vooral voor de klassieker van 19 maart.

24-02-2023 12:43

Oxxer +165100 moderator

Precies, ik gun niemand een zware blessure maar als zij basisspelers gaan missen worden de resultaten minder, het geluk houd een keer op, dan redt de VAR en arbitrage zij niet meer.

24-02-2023 12:58

Breuk +25388

Quinten Timber is al uitgeschakeld

24-02-2023 13:04

Oxxer +165100 moderator

Dat las ik vanochtend, nog minimaal 10 te gaan 😉

24-02-2023 13:18

AFC.Ajax +301

Het is in alle gevallen een tussenjaar. Niet zo raar na het vertrek van TH en Overmars. Vervanging voor Overmars is er nog niet en die van TH was treurig.

Er is gewoon enorm slecht gescout met Bassey als toppunt. Het is een goede sloper in je laatste linie bij heel veel teams maar niet bij Ajax waar je comfortabel aan de bal moet zijn. En daar leg je dan meer dan 20 miljoen voor neer...

24-02-2023 12:18

Jeugd +24913

Allemaal leuk hoor dat comfortabel aan de bal maar wat stel je nu eigenlijk voor? Hoe zie jij volgend jaar als dit een "tussenjaar" is.
Tadic moet gaan afhaken volgend jaar als je op CL niveau iets wilt bereiken.
Ik hoor graag van jou of je denkt CL niveau te halen met;
Wijndal
Sanchez
Rensch
Taylor
Bergwijn
Brobbey
Ik verwacht dat Alvarez, Kudus en Timber vertrekken, jij niet? En wie zijn dan de vervanger? Lijkt me nogal veel hè. Ajax heeft een veel grotere uitdaging dan een tussenjaar.
Ambities bijstellen.

24-02-2023 12:27

Rockanje23 +37134

Ik zie geen enkele reden waarom dit slechts 1 tussenjaar zou zijn. Denk dat er nog velen volgen. Behalve het vervangen van Schreuder door Heitinga is er nog geen enkele beleidswijziging geweest. Alle verantwoordelijken zitten nog lekker op hun post en lijken ook komende zomer weer het aan- en verkoopbeleid te gaan doen.
Tel uit je winst.

24-02-2023 13:02

Dirigent +6890

Komt door al die matige aankopen.

Dat is bij ons vaak het verhaal..wanneer we veel geld uitgeven aan spelers komen ze bijna nooit uit de verf!

Bassey, Bergwijn en Brobbey hebben zo een 80 miljoen gekost zonder salaris erbij gerekend... dramatische aankopen helaas!

24-02-2023 12:08

Dolblij +45602

De club ranking....ach......als Ajax de komende jaren direkt blijft instromen wordt het aantal uefa punten sowieso wat minder dan in dat mooie seizoen 18 / 19, waarin Ajax 6 wedstijden quali CL speelde tegen Sturm, Standard en Kiev, waarvan het er 4 won en 2 gelijk speelde. Zie hier 1 van de redenen voor de 27.000 punten. Daarnaast vervalt het jaar daarop een matig jaar met 13 punten, wat Ajax zonder probleem beter kan in 24/25. Verder denk ik dat een 10e plek op de UEFA clublijst een uitzonderlijke positie en ook prestatie is. Gezien het europese geweld om ons heen wellicht ook net te hoog en dus niet houdbaar op lange termijn.

24-02-2023 12:07

Gonzalez75 +5890

Tja, gevalletje te kort komen voor de CL en te min voor de Europa League! Zelfs in the Conference League waren eruit geknikkerd.

24-02-2023 12:06

4bier +31367

Powered by Hamstra and van der Sar.

24-02-2023 12:02

RN +14719

Denk dat het meer aan de aankopen ligt dan aan Schreeuder hoor. Basey, Sanchez, Brobbey.. man man

24-02-2023 12:01

AjaxHoorn +32989

Jongens het ligt niet alleen aan h2, Schreuder, Sar. Overmars heeft zelf ook heel raar ingekocht en te weinig gericht op een voetballend middenveld...

Elke club wil na successen dat uitsmeren en gaat dan aankopen doen die dat succes ietsjes rekken maar uiteindelijk krijg je de deksel op je neus. Je moet bij de basis blijven. Goede jeugd, toptalent aankopen met een paar ervaren krachten eromheen. Inmiddels speelt er nauwelijks toptalent bij Ajax en is het een mengelmoes van uitgerangeerde spelers geworden die overal krasjes hebben omdat ze niet goed genoeg waren. 1 of 2 spelers met krasjes icm toptalent kan. Maar bij Ajax stellen ze er vrolijk 6 op.

Gefaald met jeugdcontracten (Aning, Rijkhoff), gefaald met contracten met oa Gravenberch. Er is gewoon naast heel veel goeds ook veel slecht gegaan.

24-02-2023 12:00

CruijffiaansNouriaans +4457

7 maandjes ! 7 maandjes! We hadden nooit in deze positie moeten komen. Ben echt zo pissed op die krokettenkop van een Alfred Sneuder. Echt zo ontzettend veel vernacheld door die aardappel.

24-02-2023 11:55

AFCRick +11760

En pissed off op de personen binnen Ajax die nog op dezelfde plek zitten!

24-02-2023 11:58

AjaxHoorn +32989

Ik vind Schreuder de slechtste coach ooit maar de situatie is eerder ontstaan.

24-02-2023 12:00

CruijffiaansNouriaans +4457

Idd. Toen Marc dingen deed met z’n derde been.

24-02-2023 20:42

Engeltje +7366

Niet alleen in Europa

24-02-2023 11:47

Rockanje23 +37134

De resultaten van het vernietigende werk van Edwin en zijn vrienden Schreuder en H2 wordt meer en meer zichtbaar. En het eind is nog niet in zicht !

24-02-2023 11:47

AjaxHoorn +32989

Onzin, het is hiervoor al ingezet. De helft van de huidige aankopen zouden ook door Overmars gehaald zijn.

24-02-2023 11:55

Rockanje23 +37134

Niet de helft, maar "slechts" 3. Brobbey, Bergwijn en Wijndal kwamen nog uit de koker van Overmars. Die 7 anderen zijn allemaal uit de koker van H2, Sar, en Schreuder en zijn zaakwaarnemer gekomen.
Bovendien denk ik niet dat Overmars zoveel kwaliteit tegelijk had laten vertrekken. Iets wat de hierboven genoemde personen wel gedaan hebben.

24-02-2023 13:00

debarbaar +8250

Dat krijg je wanneer een keeper met een Dunning Kruger complex en een Mavo opleiding denkt dat hij na het doen van twee bullshit cursusjes aan de Johan Cruijff Universiteit (Geen universiteit dus maar een soort LOI voor sporters) denkt dat hij heel veel verstand heeft van transfers en het werk van Overmars overneemt. We mogen hopen dat de nieuwe voorzitter van de RvC afscheid gaat nemen van van der Sar en Hamstra. Beiden zijn wegens gebrek aan gewicht boven komen drijven.

24-02-2023 11:45

CruijffiaansNouriaans +4457

Euh, barbaar. Dat Dunning Kruger, dat is geen complex, maar een effect. Jouw theorie even uitspelend voor the sake of argument:

1. dan is ie met van Mount Stupid afgepoeierd met een noodgang, en

2. zou hij zich nu in het dal van de wanhoop bevinden. Echter volgt daarna dan

3. de groei naar mount wisdom.

Conclusie volgens jouw effect logischerwijs:

Je kan dus beter deze man laten zitten en de val benutten. Loose to win, take the fall.

24-02-2023 12:03

Oxxer +165100 moderator

''In de Champions League werden twee van de zes wedstrijden gewonnen''

Met de dure huidshouding heeft Ajax CL inkomsten nodig, het seizoen was al gedoemd te mislukken met het aanstellen van Schreuder. Sar die hem na Napoli thuis tot aan Volendam thuis liet zitten heeft zoveel schade aangericht dat CL kwalificatie in gevaar komt. Het is geen zekerheid dat Ajax kampioen of 2e wordt, stel het moet gebeuren via CL kwalificatie voorronden is het heel onzeker, met een beetje pech loten zij een zware tegenstander.

24-02-2023 11:44

Wobbo +11517

Allemaal mogelijk gemaakt door Flappiiiiieeee... van der Slappiiiiieee! Zolang die omhooggevallen dweil nog mag blijven zitten met zijn theekransje en breiclubje zal de club steeds verder afglijden. Van der Sar is de verpersoonlijking van absolute slapheid. Alles is laf en slap bij die kwibus.

24-02-2023 11:43

Engeltje +7366

Dat riep je in het seizoen 18/19 ook ?

24-02-2023 11:48

GDSR +2862

Boeie rug recht en opnieuw.

24-02-2023 11:35

Rikkie66 +22858

En het regent ook 😞

24-02-2023 11:34
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.