BoJA: Idumbo Muzambo's vertrek bij Ajax is logischer dan het lijkt

door BadembaBarrie 67

BoJA: Idumbo Muzambo's vertrek bij Ajax is logischer dan het lijkt

door BadembaBarrie 67

Laatst geüpdatet

Stanis Idumbo Muzambo verliet Ajax onlangs officieel voor Sevilla. Het Belgische talent had in Amsterdam nog een contract tot de zomer van 2024, maar besloot dat niet uit te dienen. De verleiding is groot om bij dit soort transfers van jonge spelers te roepen hoe dom en onverantwoord het is. En hoewel moet blijken hoe goed zijn keuze voor Sevilla uit zal pakken, valt voor Idumbo Muzambo’s beslissing om niet in Amsterdam te blijven best wat te zeggen.

De Belgische creatieveling maakte in de zomer van 2021 de overstap naar Ajax en kwam binnen in de Onder 17. Daar had hij als nummer tien van het elftal direct een basisplaats te pakken en werkte hij zich in gestaag tempo op tot de volgende stap, de Onder 18. Met een doelpunt en vier assists in zes optredens liet hij ook daar blijken over wat voor talent hij beschikt en met de ingang van het nieuwe seizoen was hij dan ook definitief onderdeel van Ajax’ hoogste jeugdelftal.

Dat vertrouwen betaalde Idumbo Muzambo tijdens de eerste seizoenshelft van 2022/23 dubbel en dwars terug. De nummer tien was, in beginsel op die positie en later ook als linksbuiten, praktisch iedere wedstrijd bij één of meerdere doelpunten betrokken. Aan het einde van een wervelende eerste seizoenshelft stond de teller op 22 doelpunten en assists in 20 optredens.

Debuut in Jong Ajax

Een debuut in Jong Ajax kon niet uitblijven en op zes januari was het dan ook zover. Thuis tegen FC Eindhoven mocht Idumbo Muzambo twaalf minuten voor tijd zijn eerste stappen in het profvoetbal zetten, als vervanger van Youri Regeer. Zo wervelend als hij, ook na de winterstop, echter in de O18 was, zo lastig had Idumbo Muzambo het bij Jong Ajax, in de Keuken Kampioen Divisie. Na zijn debuut mocht hij in het merendeel van de wedstrijden van de beloften minuten maken, maar tot een doelpunt of assist kwam het niet.

Idumbo Muzambo, die zijn beste wedstrijden in de Ajax-jeugd toch op tien had gespeeld, speelde bij Jong Ajax bovendien op praktisch elke aanvallende positie. Linksbuiten, spits en zelfs rechtsbuiten. Als nummer tien kwam hij ook wel aan zijn minuten, maar er was niet één aangewezen plek waar Idumbo Muzambo zich op kon focussen.

Moordende concurrentie

De jonge Belg voelt zich duidelijk het meest op zijn plek als nummer tien en kan ook prima uit de voeten als linksbuiten. Laat dat echter nu net de twee posities zijn waar de concurrentie zowel in Jong Ajax als Ajax 1 moordend is. Kort nadat Idumbo Muzambo zijn debuut voor Jong Ajax had gemaakt, – als linksbuiten, – arriveerde land-, generatie-, maar bovenal positiegenoot Mika Godts in Amsterdam. Daarmee kwam er voor Idumbo Muzambo dus een directe concurrent bij. Op de nummer tien positie diende hij het al uit te vechten met de iets oudere Kristian Hlynsson en één van de parels van De Toekomst, in de persoon van Gabriël Misehouy. En naast landgenoot Godts, moest Idumbo Muzambo het voor een plek op linksbuiten ook nog zien te winnen van één van die andere parels, Amourricho van Axel Dongen. Ga er maar aan staan.

Dit seizoen kende Idumbo Muzambo een lastige start. Hij moest onder het mes vanwege een schouderkwetsuur waar hij al langer mee kampte, miste daardoor de eerste wedstrijden van het seizoen en begon zodoende met een achterstand ten opzichte van veel van zijn ploeggenoten en concurrenten. Met de resultaten die Jong Ajax tot dat moment echter neerzette, zou je zeggen dat een talent als Idumbo Muzambo niet lang op een kans op zijn favoriete positie zou hoeven wachten. Voornaamste concurrent Misehouy was echter juist dé speler die zich tot dan toe aan de malaise van Jong Ajax’ slechte seizoenstart had weten te onttrekken. En op linksbuiten, die andere positie waar Idumbo Muzambo prima uit de voeten kan, begon Godts juist vanaf het moment dat eerstgenoemde zijn rentree maakte steeds beter in vorm te raken. Veel speeltijd op zijn twee voorkeursposities zat er dan ook niet in.

Opmerkelijke keuzes

Ook nadat Misehouy en later Godts geblesseerd raakten, keerde Idumbo Muzambo echter niet terug naar zijn beste posities. Spelers als Oualid Agougil en Nassef Chourak kregen de voorkeur en Idumbo Muzambo speelde zijn wedstrijden als spits of rechtsbuiten. Pas half december, op bezoek bij Jong PSV, mocht de nummer tien voor het eerst dit seizoen ook daadwerkelijk op die positie starten. Dat duurde echter maar één helft. Zodra Misehouy na rust in het veld kwam voor linksbuiten Van Axel Dongen, verhuisde Idumbo Muzambo naar links. Als de boodschap tot dan toe nog niet duidelijk was, bestond er nu geen twijfel meer over: zelfs in Jong Ajax was de Belg niet de eerste keuze op zijn favoriete positie.

Uiteraard had ook Idumbo Muzambo zelf meer kunnen doen. In beginsel geldt dat je stevige concurrentie ook als een uitdaging kunt zien. Daarbij waren de wedstrijden die Idumbo Muzambo in Jong Ajax speelde ook niet van zo’n niveau dat hij op basis daarvan heel veel recht had op meer. Hij had verdienstelijke wedstrijden, maar speelde zelden de pannen van het dak. Toch is het onderaan de streep niet gek dat een jonge speler die op een positie speelt die niet zijn eigen is minder presteert. Voor het feit dat Hlynsson en Misehouy in de pikorde op ‘tien’ boven Idumbo Muzambo stonden, valt wat te zeggen. Dat Agougil en Chourak daar de voorkeur kregen en bleven krijgen, ondanks dat ook zij daar geen wereldpartijen op de mat legden, is opmerkelijker.

Compliment voor De Toekomst

Een officiële reden voor zijn vertrek is er tot op heden niet gekomen vanuit het kamp van Idumbo Muzambo. Het feit dat hij in Jong Ajax nauwelijks op zijn eigenlijke positie mocht spelen, in combinatie met de moordende concurrentie voor die positie, zal echter flink hebben bijgedragen. In die zin is het vertrek van een talent van het kaliber Idumbo Muzambo ook wel weer een compliment naar de jeugdopleiding van Ajax, die de laatste tijd steeds vaker bekritiseerd wordt. Misehouy en Van Axel Dongen en mindere mate ook Hlynsson en Godts tonen aan dat De Toekomst nog altijd goed is voor het voortbrengen van grote talenten. Zodanig dat zelfs spelers met het talent van Idumbo Muzambo de concurrentiestrijd kunnen verliezen.

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)

Lees meer edities van de 'Blik op Jong Ajax' van dit seizoen:

#1 De Jong Ajax-talenten die het dichtst tegen hun debuut in Ajax 1 aanzitten
#2 Selectie Jong Ajax bekend: Zij moeten na gaan denken over de volgende stap
#3 Ajax lijkt weer beet te hebben: 'Butera is één van de grootste talenten van België'
#4 Jong Ajax beleeft slechtste seizoenstart ooit, maar hoeveel zegt dat?

Lees meer over:
Plaats reactie

Moooo +3962

Als je jongens als een Ihattaren hebt zien spelen als 17 jarige
Die Ajax in zijn 1tje toen nog uitkomend voor een PSV voor *** zette,
Dan weet je wat echt talent is, Muzambo, Misehouy zijn leuke spelers die absoluut Ajax 1 kunnen halen, alleen het zijn geen super talenten, wonderkids.

Als je snel door de jeugd opleiding vliegt: zie je een Jetten..
Tuurlijk kunnen talenten zich snel ontwikkelen en ala Hato boven komen drijven, ook Hato was niet een parade paardje bij de jeugd.

25-01-2024 09:56

gi0vanni +7123

Supertalent is zeldzaam. En zelfs sommige grote namen waren niet de beste toen ze nog jong talent waren. Pak namen als Messi, CR7 en Ibrahimovic die ondanks hun super loopbaan toen ze jong waren helemaal niet de grootste talenten aller tijden waren. Supertalent die op jonge leeftijd al presteerde zijn namen als Mbappe, Neymar, van der Vaart, de Ligt, Frenkie, Owen, Ronaldo en Agüero. Maar niet elk talent wordt ook daadwerkelijk een ster. Een speler als van der Vaart had een mooie loopbaan maar heeft nooit de instelling gehad om er het maximale uit te halen. Hij had het nog beter kunnen doen.

25-01-2024 11:45

Ferd +38316

Als hij nou naar een club zou gaan die bekend staat om jeugd een kans te geven, ala, dan kiest hij puur voor z'n carrière. Maar Sevilla is niet zo'n club.

25-01-2024 06:16

Breuk +25046

Avila 9-12 maanden aan de kant. Voorste kruisband afgescheurd.

24-01-2024 14:37

slot +2046

binnenkort weer terug kopen voor paar miljoenen

24-01-2024 14:30

Ferd +38316

ja want dat is standaard, alle jeugdspelers worden voor veel geld teruggehaald. Man man man, gewoon lekker doen alsof een uitzondering de standaard is bij Ajax. Trieste kakkerlak Slot

25-01-2024 06:15

Rockanje23 +36982

Wordt er nog een kanon gehaald deze week of gaan we het met deze selectie doen ?

24-01-2024 13:16

Lazell +16983

Er wordt geen kanon gehaald, tenzij er iemand wordt verkocht. Is toch al even duidelijk?

24-01-2024 20:43

Ferd +38316

Wilfried?

25-01-2024 06:15

Manov +8581

Logischer dan het lijkt? Die gast komt net kijken, is nog niet eens droog achter de oren. In Spanje zal hij de bank wel warm houden

24-01-2024 13:12

Lazell +16983

Is toch jammer dat Ajax meerdere toptalenten voor dezelfde positie heeft die elkaar in de weg lopen. Godts, Kalokoh en Van Axel Dongen die alle 3 het liefst vanaf links komen. Misehouy en Idumbo op 10. En dan geen spits en rechtsbuiten hebben.

24-01-2024 12:28

Rockpotje +9533

Tja, ik kijk best vaak naar Jong Ajax en ik vond hem daar inderdaad niet uitblinken. Dat is ook niet erg want hij is pas 18. Jammer dat sommige talenten geen lange termijnvisie meer hebben. Nog een jaar Jong Ajax was denk ik helemaal niet verkeerd geweest voor hem.

Maar het moet allemaal heel snel gebeuren voor sommige van die jongens. Op je 17e debuteren en op je 19e naar Barcelona. Logisch dat die jongens dromen hebben. Maar op die leeftijd heb je vaak nog geen idee hebt van hoe de wereld in elkaar steekt. Zaakwaarnemers en ouders zouden ze moeten beschermen, maar die ruiken natuurlijk geld.

Jong Ajax is echt een hele mooie tussenstap naar het mannenvoetbal. Kijk nou naar alle spelers die sinds we in de Eerste Divisie zitten zijn aangehaakt bij het eerste. En als je moet wachten op je kans is er altijd nog de route via een andere Eredivisie club. Kijk maar naar Sontje Hansen, Quinten Timber en Youri Regeer.

24-01-2024 12:22

JariLitmanen87 +7934

0 medelijden met spelers die denken op vroege leeftijd naar het buitenland te gaan om hun zakken te vullen. In Sevilla speel je op jeugd- en reserveniveau helemaal niet hoger dan bij Ajax.

24-01-2024 12:16

AFCA020! +6083

Ik ook niet! Het zijn ook altijd dezelfde types.
Nu was het bij deze knul sowieso al wel bekend, want hij heeft z’n vorige club ook de rambam gewenst zodra Ajax kwam.

Vind het wel heel typisch dat het altijd dit soort spelers betreft

24-01-2024 12:35

Chesterson93 +3309

Lekker bezig.

24-01-2024 13:11

AFCA020! +6083

Hoe bedoel je? 🤷🏼‍♂️

24-01-2024 13:12

Prutser +2933

Broodvoetballers die zo snel mogelijk, zo veel mogelijk geld willen verdienen om financieel onafhankelijk te worden.

24-01-2024 13:31

AFCA020! +6083

Spelers als Idumbo Muzambo. Heb het nu natuurlijk niet over Godts 🤷🏼‍♂️🤪
Dit hele artikel gaat over Idumbo Muzambo, heb je het wel gelezen? 🙈

24-01-2024 13:31

AFCA020! +6083

Oh zo….. ja dat bedoel ik inderdaad Prutser, thanks voor de reactie.

Dat bovenstaande figuren überhaupt al denken aan racisme vind ik belachelijk, en bovenal discriminerend. Hoe kan je in godsnaam aan kleur denken ipv aan karakter. Toen ik dit van Mink Peeters vond, begreep iedereen het en nu het om een gekleurde speler gaan willen mensen het daarop gooien.

Belachelijk dat je daar anno 2024 nog verantwoording voor af moet leggen voor een aantal. Maar bij deze (tegen mijn principes in): Mazraoui is een voorbeeld jongen. Die bleef op amateur basis keihard werken voor een mooie doorbraak en dito carrière. Timber, Frenkie, Mathijs ook goede voorbeelden.

Deze jongen en een hele rits andere niet. Vind hun karakter walgelijk en tevens dom. Gaat vooral om snel geld en om Fame bij zulke. Terwijl het op de lange termijn helemaal niks wordt, denk dat Ake de enige uitzondering is zo’n beetje. Maar die heeft dan ook weer een goeie kop erop.

24-01-2024 13:43

NoPants +7470

Ik denk niet dat dit volledig om het geld draait, zoals je vaak hoort als jeugdspelers vertrekken. Hij had elders toch wel meer kunnen verdienen dan bij sevilla?

24-01-2024 11:39

Schip +23351

Ik volg het artikel niet helemaal. Misehouy is natuurlijk een concurrent, maar Ajax speelt niet met een 10, maar met de punt naar achteren. En dus moet er ruimte zijn voor twee AM's. Als hij dan niet op die plek wordt gezet en anderen de voorkeur krijgen, kun je je afvragen of Ajax hem genoeg kansen heeft gegeven. Then again, het is ook wel aan hem om uit te blinken op KKD niveau. Spelers die dat doen, kunnen doorstromen naar het eerste, zie Eiting. Lang, Timber(s), Godts etc.

Hoop iig dat Misehouy en FJ nu speeltijd gaan krijgen. Die brengen voetbal in het team.

24-01-2024 11:00

Lavie +2260

Noa Lang kreeg niet echt een kans, omdat hij Dusan Tadic voor zich had. Quinten Timber had op (8) concurrentie van Ryan Gravenberch en Kenneth Taylor. Hij weigerde om als rechtsback te gaan spelen.

Juriën Timber kreeg de kans toen Joël Veltman geblesseerd was en Perr Schuurs tegenviel (19/20 laatste wedstrijd tegen Heerenveen). In 20/21 greep hij zijn kans. Schuurs is uiteindelijk vertrokken als verliezer van de concurrentiestrijd. Ironisch genoeg verloren we vorig seizoen van Union met Danilho Doekhi in de gelederen.

Fitz-Jim is vol verwachting teruggekomen naar Ajax en hoort dat Henderson is aangetrokken met een prijskaartje van meer dan 7 miljoen per jaar. Mishouy wil graag samenspelen met zijn vrienden van Axel Dongen en Vos, maar heeft vooralsnog niet bijgetekend. Hij ziet nauwelijks perspectief.

Er kan een hele hoop verbeteren in de jeugdopleiding. Uitstekende contract i.c.m. een plan voor de grote talenten. Strategische samenwerking met een Eredivisieploeg in de buurt (Almere of Volendam) lijkt me het meest logisch. Sowieso stoppen met belachelijk dure transfers.

24-01-2024 12:06

AFCA020! +6083

Deels met je eens.

Helemaal stoppen met “belachelijk dure transfers” kan niet. Ja of je moet zeggen: joh de Europese ambities hebben we niet meer en eens in de 4/5 jaar kampioen volstaat.
Je moet wel zo nu en dan grote transfers doen, je kan niet alleen met jeugd spelen.

Tuurlijk niet zoals afgelopen jaar, maar zoals Overmars deed met een Blind, Tadic, Ziyech, Nico, Haller etc. Gewoon zekerheidjes.
Zelfs dan kan je niet altijd 6 gooien natuurlijk, maar het Overmars beleid was wel top en onderaan de streep heeeeel winstgevend en op het veld zeer succesvol.

Partnership ben ik wel voor. Volendam en Almere kan inderdaad, maar dan moet je wel een speelstijl kunnen eisen (zoals we in het verleden ook deden). Het heeft namelijk weinig zin als talentvolle Ajacieden leren om met z’n 11en voor de 16 te hangen bij wijze van.
Sparta of RKC vind ik ook opties.
Daarbij volle bak investeren in Ajax amateurs. Leen je spelers van de jeugd uit aan de amateur tak en breng ze naar de tweede divisie. Daar kan je 15 tot 19 jarige plaatsen die nog net niet goed genoeg zijn voor Jong.
Wanneer de KNVB EINDELIJK die promotie/degradatie regelt rondom kkd en de 2e divisie, kan je de amateurs zelfs door laten stoten misschien. Ze zijn statutair volgens mij niet aan de NV verbonden en hebben een eigen directie en voorzitter, dus volgens mij zou dat in theorie mogen. Zij mogen bijvoorbeeld ook aan de KNVB beker meedoen (iets wat Jong niet mag omdat ze aan Ajax 1 verbonden zijn).

Ik zou die samenwerking met Ajax Zaterdag dus ook intensiveren. Als je die de 2e divisie instuurt heb je de hele piramide. Eredivisie, KKD, 2e divisie en dan Shell Jeugd voor de O19

24-01-2024 12:50

Lavie +2260

Overmars heeft ook te veel belachelijk dure transfers gedaan. Tagliafico betekende exit Mitchel Bakker, Blind betekende exit Max Wöber en Tadic heeft in principe Noa Lang in de weg gestaan. De aankoop van Haller zorgde ervoor dat Brobbey transfervrij naar Oost Duitsland vertrok.

Hakim Ziyech was een zeer betaalbare paniekaankoop in 2016. In de vier jaar dat hij voor Ajax heeft gespeeld heeft hij wel Premier League beloning gehad. Dat heeft hij wel met zijn spel afgedwongen en uiteindelijk heeft Ajax een aantrekkelijk transfersom aan hem overgehouden.

Met het budget van Ajax zouden we jaarlijks de Eredivisie en de KKD moeten kunnen winnen. Door JO18 stromen talenten wel heel snel door naar Jong Ajax waar de Jong, Nouri en van de Beek op twintigjarige leeftijd gewoon nog hun minuutjes maakte.

Talentvolle jongens later brengen door één of twee jaartjes Eredivisie te laten spelen. Almere heeft de potentie om Europees te halen. Die stad gaat dit decennium Tilburg, Groningen en Eindhoven qua inwoners inhalen. Qua ruimte is er nog van alles mogelijk.

Ajax werkt sowieso al samen met amateurclubs als BFC, Waterwijk en Zeeburgia. Ook met AFC?

24-01-2024 17:39

Sjaakvaak +26578

Haha jeetje, afgelopen jaren hebben we altijd onze jeugdopleiding lof gegeven voor spelers op voor hun vreemde posities neer te zetten, zodat ze completer werden en zich sneller ontwikkelden. Maar nu is het opeens een gotspe en een valide reden voor Muzambo om te vertrekken? Houd op hoor.

24-01-2024 10:53

PaulusH +2952

Er is een wereld van verschil tussen op een positie spelen voor je eigen ontwikkeling of omdat er niemand anders is die op die positie niveau haalt wat jij kan halen als talent.

Jong Ajax heeft hier gewoon probleem mee omdat er spelers voor bepaalde posities niet aanwezig zijn in de selectie, door blessure Boerhout was er hele eerste seizoenshelft geen spits.

Vos die op RCV gezet werd om defensief stappen te zetten is voor zijn eigen ontwikkeling, dat is werken aan een mindere kwaliteit die hem voor zijn plek op middenveld gaat helpen. Het was duidelijk dat hij op middenveld terug zou komen, dat lijkt hier niet geval aangezien Idumbo in o17 alles vanaf middenveld speelde, o18 bijna 50/50 werd en in Jong Ajax nog maar 1/3e van de tijd vanaf middenveld. Vos maakt ongeveer 10% van zijn minuten als verdediger, maar richt zich overige 90% wel op het middenveld.

Voorbeeld van Ramaj met Rensch die op backpositie is gekomen is wat mij betreft ook niet voor de ontwikkeling van de speler maar omdat er gat viel. Speelde in jeugd op 3,4 of 6 (hier soms om sneller te handelen en voetballend stappen te zetten). Ajax 1 had in voorbereiding linksback nodig dus hielp hij daar uit en dat ging prima, zo goed zelfs dat hij Jong Ajax over kon slaan en vast op backposities terecht kwam. Als er goede bezetting op backposities was geweest had Rensch in Jong Ajax zich als CV kunnen gaan ontwikkelen, iets wat hem beter lijkt te liggen (doet het nu prima daar wanneer nodig imo). Ander mooi voorbeeld is naar mijn mening Jetten (2007, Ajax o18) die in o13/o14 nog veel linksbuiten stond, toen naar linksback gezet werd omdat daar met zijn kwaliteiten meer te halen valt. Heeft hierna nog op LCV en 8 gespeeld om zich verder te kunnen ontwikkelen als linksback, waar hij sprongen aan het maken is en op relatief korte termijn wel eens zijn professioneel debuut kan gaan maken.

Spelers completer maken om beter te worden op hun positie is top, spelers completer maken om gaten in de selectie te vullen is minder goed. Prima voor de club maar niet voor de speler.

24-01-2024 12:28

Lazell +16983

Ik zou dit alleen doen als je dingen mist in een speler, die je gericht wil verbeteren. Bijv. een centrale verdediger met een lage handelingssnelheid op het middenveld zetten. Een spits die niet vaardig is aan de bal op rechtsbuiten. Een 10 die niet meeverdedigt op 8 of 6, etc.

Je moet het niet gaan doen omdat je 2 goede spelers op 1 plek hebt. Daar moet je bij het samenstellen van de selecties al rekening mee houden. Kalokoh hoort gewoon niet in de spits bijv. Daarmee stagneer je zijn ontwikkeling.

24-01-2024 12:31

AjaxHoorn +32989

Ja die jongens moeten voor hun 18e zekerheid creeeren. Spanje is een prachtig (voetbal)land met veel techniek om je heen. Ik vind het niet zon heel gekke stap.

24-01-2024 10:49

LOCAmpos +10450

Wat is de zekerheid dan? Een spaans instapcontractje bij een club die zelden spelers laat doorbreken en als het even tegenzit degraderen dit jaar?

24-01-2024 10:51

Lavie +2260

Je moet niet vergeten dat Ajax deze zomer heel veel geld heeft geïnvesteerd in Forbs. Hij blijkt een linksbuiten te zijn en is daarmee een belachelijke aankoop. Ook Akpom en Mikautadze zijn voor veel geld gekomen met het verhaal dat ze prima op '10' uit de voeten kunnen.

Axel Dongen, Godts en Kalokoh zijn getalenteerde linksbuitens die de peperdure Bergwijn voor zich moeten dulden. Berghuis wil het liefst op 10 spelen. De doorbraak van Hlynsson geeft creatieve jongens als Mishouy en Muzambo weinig vertrouwen. Voor je het weet haalt Ajax iemand van buiten voor (te) veel geld.

24-01-2024 12:11

Babangida83 +23821

Er valt een hoop over te zeggen wat de opleiding hier beter kan doen, denk ik. Daar valt nog winst te behalen. Ook vind ik de concurrentie niet hoog. Bij Sevilla zal het ook niet anders zijn. Maar als je iedere keer van positie verandert, omdat er andere jongens moeten spelen, dan weet je dat ze het in jou minder zien zitten. En als het niet zo is, dan voelt dat zo. Dus dan kan het zijn dat je je heil ergens anders gaat zoeken. Dat deed ik ook op die leeftijd. Dat laatste zeg ik erbij omdat "geduld hebben" makkelijk praten is. Het is breder dan alleen geduld hebben. Het is ook vertrouwen voelen vanuit de organisatie.

24-01-2024 10:18

Lavie +2260

Amourricho, Gabriël en Silvano zijn goede vrienden. Dan heb je Scandinavische jongens als Hlynsson en Rasmussen. Die zullen de talentvolle Belg als concurrent hebben gezien en het hem niet gemakkelijk hebben gemaakt.

24-01-2024 12:15

Babangida83 +23821

Interessante invalshoek.

24-01-2024 14:53

Moooo +3962

Het is zijn keuze, het is de vraag of je bij Sevilla in de jeugd zal gaan spelen?

Persoonlijk had ik jong Ajax uitgespeeld en dan zal blijken wordt het VVV Venlo of Ajax 1.
Genoeg opties om Ajax 1 te halen, Hlynsson is technisch en qua snelheid minder, maar is toegewijd en wil graag en is een slimme speler, Misehouy zal mogelijk ook vertrekken.
Berghuis zie ik wel vertrekken (motivatie), dan loop je Ajax 1 zo binnen over een seizoen..

Kijk eens naar Godts, Kalokoh, van Axel Dongen, die hebben Bergwijn, Forbs voor zich staan. Lekkere battle en kijken wie speelt over een jaar in Ajax 1 en wie bij Jong.
Dat is een strijd wat je beter maakt op de training.

Bij Sevilla moet je het allemaal nog maar zien en mogelijk doet hij er goed aan en speelt hij volgend seizoen wat potjes bij Sevilla in het eerste..
Zelf zat ik meer aan een Belgische club te denken als prioriteit.

Een Hlynsson zet mooie stappen en is iets ouder.

Ga je de strijd aan of vlucht je, vlucht je dan moet je het goed doen en verkassen naar een persoonlijk betere club voor je potentië of portemonnee.

24-01-2024 10:03

Lavie +2260

Sevilla is een lekker klimaat en betaalt meer dan Ajax. Hij heeft voor 5 jaar getekend, toch? Toch zo'n 10 miljoen. Hij kan altijd nog naar Anderlecht of VVV zo je wilt.

24-01-2024 12:16

Lazell +16983

Die verdient geen 2 miljoen per jaar daar....

24-01-2024 12:34

Lavie +2260

Hoeveel wel denk je? Brobbey pakte in Oost Duitsland al een stuk maar op zijn achttiende.

24-01-2024 17:40

Sjaakie +5791

Aardig achtergrondartikel, had alleen iets bondiger gekund. En ik vind Godts geen product van De Toekomst.

24-01-2024 09:58

TeringHenkie +28261

Dat gegoochel ook steeds met op andere posities zetten.

24-01-2024 09:47

Aram +17844

Dat is bewust en hoort bij de opleiding.

24-01-2024 10:22

AjaxHoorn +32989

Niet altijd.

24-01-2024 10:49

Aram +17844

Ja klopt. Het gebeurt ook om de verkeerde redenen.

24-01-2024 11:49

musicradio +3893

die woerts kan beter zijn gore bek houden de kakkerlak

24-01-2024 09:34

Bals +3762

Wat was "het ontwikkelingsplan" dat op De Toekomst voor hem was uitgestippeld? Kan me niet voorstellen dat het alleen selectiegaten vullen was.

24-01-2024 09:04

Sampaoli +39155

“Zo wervelend als hij, ook na de winterstop, echter in de O18 was, zo lastig had Idumbo Muzambo het bij Jong Ajax, in de Keuken Kampioen Divisie.”

Dit seizoen was het seizoen om aan te haken, daarbij hoort spelen op verschillende posities. Volgend seizoen was hij de onbetwiste basisspeler op #10, maar dat geduld had deze jongen niet. Net zoals veel jonge spelers die denken de KKD wel even over te kunnen slaan. Ze nemen dit prachtige platform helemaal niet serieus.

Dan kijkend naar Ajax: de jeugdploeg is niet serieus genoeg genomen dit jaar. Teveel aflopende contracten zoals onder Overmars ook gebeurde, kwantiteit onvoldoende (trainen te vaak met te weinig man) en kwalitatief geen versterkingen gehaald (dus posities zwak bezet). Daar moet Ajax kritisch naar kijken, Jong Ajax is een kans voor club én spelers die imo niet volledig benut wordt.

24-01-2024 09:01

PaulusH +2952

Volledig eens met je laatste alinea, is ook een probleem wat al langer speelt. Met o19 die terug gaat keren kan club hopelijk beetje lijn terug laten keren en behandelen ze Jong Ajax weer als een serieuze ploeg. Het zou één van je grootste trekpleisters moeten zijn en is nu een platform geworden waar teveel spelers nieteens willen spelen en het ook nog eens afdwingen in hun contract. Omgekeerde wereld maar niet geheel onverklaarbaar.

Met je tweede alinea minder eens omdat een 10 die risico in zijn spel legt nogsteeds veel te snel op de flank komt te staan. Speksnijder, Idumbo, Faberski en Bounida zijn paar voorbeelden uit 2005 en 2006 die dit ervaren. Stuk voor stuk spelers die altijd op middenveld gespeeld hebben die in laatste fase richting profvoetbal verkapte middenvelder voorin mogen gaan spelen. Was geen uitgemaakte zaak dat Idumbo volgend seizoen wel op 10 zou gaan staan, Vink zoals nu bij de o18 in de rug van een spits is namelijk niet ondenkbaar (geen fan van die keuze, vind hem beter in de spits).

24-01-2024 09:37

Babangida83 +23821

Daarom was Huntelaar op Jong Ajax gezet, met name ook voor die doorstroming. Vorig jaar, vond ik namelijk wel dat ze Jong Ajax beter aan het neerzetten waren. Ik vind het merkwaardig dat er met een talent zoveel geschoven wordt. Dat is niet gezond, niet goed voor iemands ontwikkeling. Kinderen hebben juist vastigheid nodig. Dan hebben ze het gewoon niet zo in hem zien zitten of te veel aan het resultaat gedacht.

24-01-2024 10:14

Aram +17844

Allemaal eens.
Maar is het niet veel simpeler dan dit?

Alle goeie aanvallers denken dat ze een 10 zijn. Of hun trainers denken dat. Of ze willen het denken. Buitenspelers bij Ajax spelen ook teveel alsof ze een 10 zijn.

Gevolg: we leiden nauwelijks echte buitenspelers op. En veel gemankeerde tienen die de positionele vaardigheden missen (zoals positie kiezen en je verdedigende taken uitvoeren).

Ik ben dan ook helemaal niet verrast dat Ajax/Schip voor Hlynsson kiest. Zou ik ook doen.

Comclusie: selecteer in de jeugd op vleugelspelers die (ook) buitenom gaan, diep gaan en een mannetje voorbij kunnen. Stimuleer dat spel en zorg dat je de weinige spelers die dat kunnen altijd laat doorstromen. En wees heel selectief met wie je op 10 laat spelen. Zet die juist eens op 6 of 8, leren ze van.

24-01-2024 10:30

DankzijCruijff +48659

Die theorie klopt niet, Aram. Bij Ajax is één van de ergerlijke problemen binnen de opleiding de afgelopen jaren nu juist geweest dat creatieve aanvallende middenvelders heel vaak werden weg gemoffeld op de flanken. Niet andersom.

24-01-2024 10:35

Sjaakvaak +26578

Dat is volgens mij juist precies wat Aram zegt. Die spelers zijn dus helemaal geen creatieve aanvallende middenvelders maar gewoon verkapte buitenspelers, derhalve worden ze van positie gewisseld. Het valt helaas nogal tegen met spelers die een echte 10 zijn en dus ook positioneel en verdedigend goed zijn.

24-01-2024 10:55

Aram +17844

Mijn gedachtengang was nog wat rommelig geformuleerd.

Kort:
1. Een buitenspeler is een buitenspeler. Koester die! Laat ze hooguit eens van kant wisselen, worden ze tweebenig van.

2. Een 10 is een 10. Lang niet iedere technische speler is een 10 al denken ze dat wel allemaal (het is daar ook lekker spelen). Zet tienen ook eens op 8 of 6 maar dus niet als vleugelaanvaller.

3. Dat betekent ook dat veel spelers die denken dat ze een 10 zijn, zullen afvallen. Dat is niet een probleem, je hebt er per elftal immers maar 1 nodig, plus een back-up. Ik denk dat er nu teveel buitenspelers afvallen en dat tienen worden gespaard en inderdaad weggemoffeld op de flanken.

Ajax doet dat niet goed. Daardoor krijg je buitenspelers die halve tienen zijn en tienen die geen middenvelder zijn.

24-01-2024 11:44

Ajax27 +19086

@Sampaoli (en anderen)
Zijn die aflopende contracten niet heel normaal allemaal? Op hun 16e krijgen de meeste hun eerste (3-jarige) contract. Wettelijk mogen ze dan op hun 18e hun volgende contract van dezelfde club pas krijgen. Maar ook omdat gewoon slechts 1-3 van de 15+ spelers daadwerkelijk in aanmerking komt voor het eerste gaat Ajax niet strooien met contracten.

Op je 18e bijvoorbeeld weer een nieuw 3 of zelfs 5 jarig contract krijgen betekent ook vaak al een opwaardering naar 400k-500k per jaar. Dat betekent dat 18-jarige jongens ineens al 1,2-2,5 miljoen kunnen kosten.

De meeste halen het niet bij Ajax. Als ze uitwaaieren naar een andere KKD club, of rechterrijtje eredivisie krijgen ze daar als 18-jarige een 3-jarig contract voor 50-200k. Ze gaan er dan dus flink op achteruit. Een heleboel zaakwaarnemers zullen dan fijn tegen de spelers zeggen: niet doen, gewoon blijven zitten. Ajax heeft je een contract gegeven, dus je hoeft nergens heen te gaan.

En dan zitten wij met allemaal overbodige spelers te kijken die we niet aan de straatstenen kwijt krijgen en niet goed genoeg zijn voor Ajax 1.

Ajax heeft een prima beleid qua contracten voor talenten. De echte grote talenten stromen toch wel sneller door, zitten geregeld op de bank bij Ajax 1 en mogen zo nu en dan al minuten maken. Dat zijn de jongens die vaak ook iets meer geduld hebben en vanzelf een verlenging van hun contract krijgen. En de jongens zonder geduld... nou de meeste daarvan zien we over 5 jaar terug via allerlei verhuurperiodes bij PEC Zwolle. Niet te druk om maken.

24-01-2024 11:37

trodat4030 +96403

'Wettelijk mogen ze dan op hun 18e hun volgende contract van dezelfde club pas krijgen.'

Wettelijk gezien nog wel? Dit is echt onzin. Damian vd Vaart tekende op zn 16e voor 1 jaar, betekent dat dan dat hij vanaf zn 17e tot zn 18e contractloos moet blijven? Nee, je mag bij wijze van spreken 3 contracten binnen 1 jaar tekenen als alle partijen dat overeenkomen. Heb je niks aan, maar het mag wel.. Het enige wettelijke dat van kracht is is dat minderjarigen niet langer dan 3 jaar vast mogen liggen en meerderjarigen 5 jaar. En ze moeten minimaal het minimum (jeugd)loon verdienen..

Edit: verkeerd voorbeeld, vd Vaart tekende op zn 17e haha, maar de uitleg klopt evengoed, dus laat maar staan zo...

24-01-2024 12:16

trodat4030 +96403

O en ze mogen vanaf 6 maanden voor het einde van hun contract praten met andere partijen zonder toestemming van hun huidige werkgever. Loopt het contract nog langer dan 6 maanden, heb je toestemming nodig (en soms krijg je die ook).

24-01-2024 12:19

Ajax27 +19086

Excuus, ik had het idd verkeerd. Een 1-jarig contract tekenen, eruit lopen en bij een andere club tekenen kan uiteraard altijd. Ik meende echter dat een club na het eerste jeugdcontract pas weer een verbeterd contract mocht aanbieden wanneer ze 18 werden. Dit is idd niet waar.

Maar het is wel iets wat ze meestal doen. Het heeft geen enkele zin om iemand op z'n 16e een jeugdcontract aan te bieden, op z'n 17e al te verhogen, en dan op z'n 18e nog een keer. 9,5/10 talenten zijn op hun 17e nog lang niet zo ver. Dus ja, bijna iedereen wordt pas in z'n 3e contractjaar, wanneer het afloopt verlengt. En dan zijn ze 18 of zelfs al 19

24-01-2024 13:09

Babangida83 +23821

@Ajax27, als je enkel vanuit de technische kant kijkt van de speler, dan ben ik het met je eens dat het niet logisch is te verlengen. Maar onderhandelingstechnisch, vind ik het wel fijn, als een goede 17-jarige een contract van 3 jaar krijgt. Als hij dan doorbreekt, staat hij nog 2 jaar onder contract. Als hij een stijgende lijn laat zien, zou ik hem op zijn 18de een 5-jarig contract laten tekenen. Dit kun je ook aan sportieve doelen koppelen. Dan voorkom je situaties als nu met Hato.

25-01-2024 11:07

Ajax27 +19086

Dat kan zeker, maar ik denk dat het minder risicovol is om te gokken op die 1-3 talenten per lichting die het wél halen, dan zomaar veel sneller 75% van de selectie contracten op hun 16e, 17e en 18e bieden. Voordat je het weet heb je gewoon 10-20 talentjes die op hun 17e een vernieuwd/verhoogd 3-jarig contract krijgen maar het daarna niet laten zien. Die krijgen allemaal teveel betaald, want dat krijgen ze nooit bij een KKD club of lage eredivisie club... en je zit ineens allemaal opgescheept met gastjes die niet weg willen.

Het lijkt allemaal nix, 200k-400k, zeker in vergelijking met de salarissen van Ajax 1. Maar als je naar de rechterkant van de eredivisie gaat kijken of naar de salarissen in de KKD, dan zijn dat gewoon topsalarissen. Zeker voor spelers die 18-20 zijn.

Het kan echt problematisch worden als dat soort spelers die het hier net niet redden niet willen vertrekken omdat ze hier beter betaald krijgen. Dan krijg je echt een hoop jongens van 19-20-21 die niet weg willen en zomaar de 17-18 jarigen in de weg lopen. En als die gemiddeld 300k kosten, en er lopen er 10+ gemiddeld rond die er niet rond zouden moeten lopen, dan is het dus gewoon een kostenpost van 3+ miljoen per jaar. Een kostenpost die makkelijk te voorkomen is als we niet zo simpel strooien met contracten.

25-01-2024 13:55

Lunsdale +6291

Logisch zou het zijn als hij voor bijvoorbeeld Utrecht zou kiezen zoals Timber deed.
Als je perspectief als reden opgeeft is Sevilla met hun verkapte veteranenelftal de minst logische keuze.

En aangezien zij vlak boven de degradatiezone staan gaan ze ook niet nu experimenteren met nieuwe jonge gasten zonder enige ervaring op het hoogste niveau.

24-01-2024 08:52

sebastiaan1900 +5304

Domme jongen. Sevilla, daar ga je niet spelen. Als je het niet redt bij Ajax, ga dan naar een goede club in Nederland waar je speelt. AZ, Twente of zo.

24-01-2024 08:44

Robertini +39044

Best logisch als je dit zo leest, maar of hij bij sevilla meer kansen krijgt? Ik betwijfel het.

24-01-2024 08:42

Rolo +13602

Als je naar het eerste team kijkt ga ik daar niet van uit.

Vooral zijn posities heeft hij concurrentie van spelers die ik op dit moment hoger inschat.

Aanvallende middenvelders:
Oliver Torres, Hannibal (net gehuurd van ManU) en zelfs Raketic kan daar spelen.

Buiten spelers:
Ocampos, Suso, Lamela

Spits:
En-Nesyri, Mir, Diaz.

Dit is puur een aankoop voor de toekomst en Sevilla in zwaar weer. Sevilla bungelt al een paar seizoenen in de onderste regionen en staan nu 1 punt boven de degradatiestreep. Die moeten echt gaan bouwen aan een nieuw team.

24-01-2024 08:49

Nr.10 +110947

Ja het zal inderdaad met het ‘perspectief’ te maken hebben. Sevilla is natuurlijk ook een club die bekend staat om het werken met jonge spelers.

🤡

24-01-2024 08:06

Sies +4477

Toen ik zat te lezen en zag...ach de arme jongen had concurrentie op zijn posities...dan denk ik die komt er nooit hetzelfde als die misehouy... als je nu al problemen daarmee hebt ga je het niet redden in deze mannen wereld...Ten eerste moet je geduld hebben en vervolgens moet je het laten zien op het veld...

24-01-2024 08:06

PaulusH +2952

Deed ook stap terug van u23 voetbal wat hij bij Gent vlak voor zijn vertrek ging spelen naar o17 voetbal, zag zijn teamgenoot Malick Fofana waar hij koningskoppel mee was "zijn" plekje in selectie u23 krijgen en die is inmiddels voor 17 miljoen (kan over de 20 gaan en nog 20% op doorverkoop) verkocht aan Lyon deze maand na 64 wedstrijden in het eerste.

Zijn onvrede was niet geheel verrassend wanneer hij sinds zijn overstap eerste twee jaar meest invloedrijke speler was van zijn team maar zich op een nevenposities moest gaan richten omdat Jong Ajax geen rechtsbuiten of spits in selectie heeft van niveau. Zo ontbreken er meer posities in selectie bij Jong Ajax waar ze dan maar spelers naar uit laten wijken, komt spel niet ten goede en de spelers die er nu staan hebben er niets aan. Teveel opties op enkele posities en geen opties op andere posities helpt niet.

24-01-2024 07:56

AFCA-pride +17322

Toch zie ik niet dat Idumbo nu op hetzelfde niveau als Fofana had gezeten, ook als hij kansen had gekregen op zijn favoriete positie.

24-01-2024 14:37

ck69 +13059

Wat een enorme lap tekst voor een jong spelertje dat gewoon geld wil verdienen.

24-01-2024 07:53

Yeshyeshyall +10924

Mja Misehouy grote kans dat hij vertrekt, Hlynsson zit al bij het eerste. Godts wordt op dit moment volgens mij meer als linksbuiten gezien.
Agougil en Chourak spelen er denk ik ook juist mede doordat Muzambo’s contract afliep. Dus je zou ook kunnen stellen dat hij een lastig jaar had waarop hij te weinig op zn eigen plek stond maar dat er voldoende perspectief was met de tegenvallende aankopen en potentiële vertrek van Misehouy

24-01-2024 07:49

OwenStevenDalberg +27464

'Een officiële reden voor zijn vertrek is er tot op heden niet gekomen vanuit het kamp van Idumbo Muzambo'. Wat denk je van money, money, money?

24-01-2024 07:39
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.