Ajax wacht grote uitdaging: ‘Blessures Brighton kunnen voordeel zijn'

door Jesse ter Haar 97

Ajax wacht grote uitdaging: ‘Blessures Brighton kunnen voordeel zijn'

door Jesse ter Haar 97

Laatst geüpdatet

Ajax wacht een loodzware wedstrijd tegen Brighton & Hove Albion, zoveel weet Tom van Hulsen wel zeker. De journalist van Trouw, in het bijzonder gespecialiseerd in het Engelse voetbal, ziet in de Premier League-club in principe een te zware horde voor het Ajax van inmiddels Hedwiges Maduro. Toch put hij hoop uit het feit dat Brighton & Hove Albion momenteel met een redelijk volle ziekenboeg te maken heeft en dus schrijft hij de Amsterdammers nog niet voor de volle honderd procent af.

‘Ik zou willen zeggen dat het niet mee zal vallen, maar dat is een understatement’, begint de journalist te vertellen. ‘Normaal gesproken zou je zeggen dat Brighton van Ajax gaat winnen. Gezien de stand van zaken bij Ajax, maar ook gezien het niveau van de Premier League en Brighton in de laatste jaren. Dit seizoen doen ze het wel een stukje minder dan anders. En een voordeel voor Ajax kan zijn dat Brighton een aantal bepalende spelers mist vanwege blessures. Solly March viel uit afgelopen weekend en dat was toch een van de beteren. Het scheelt een heel stuk dat hij niet meedoet.’

March is niet de enige geblesseerde speler van Brighton & Hove Albion, want ook Tariq Lamptey, Danny Welbeck en Pervis Estupiñán zijn niet fit genoeg om mee te doen. Van Hulsen laat zijn licht schijnen op die afwezigheden. ‘Lamptey staat er niet altijd in, maar als hij speelt, vind ik hem ook altijd goed. En als Welbeck dan ook niet meedoet, hebben ze aanvallend een probleem. Estupiñán is ook een belangrijke speler. Ze hebben dus wel wat problemen, daar kan het lichtpuntje voor Ajax in schuilen. Maar dan moet Ajax eerst zelf de boel een beetje op orde krijgen. Als je in de Eredivisie al niet kan winnen, dan zal dat al helemaal niet meevallen tegen een ploeg die in de subtop van de Premier League staat.’

Wanorde bij Ajax

De verslaggever haalt het al even aan: de orde bij Ajax is ver te zoeken. Op sportief vlak wil het niet vlotten, maar volgens Van Hulsen beginnen de problemen in diepere lagen van de club. ‘Het is misgegaan met de aanstelling van Mislintat en de vrijbrief die hij heeft gekregen in het aantrekken van spelers. Het type spelers dat hij heeft gekocht, is niet het type dat bij Ajax past. En ik denk niet dat iemand tegen hem heeft gezegd: ik weet niet of we dit wel moeten doen. Hij heeft vele miljoenen uitgegeven en een paar weken later is hij weg. Verschrikkelijk slecht beleid, daar is het in eerste instantie misgegaan.’

‘Steijn kon er helemaal niets aan doen dat hij een ploeg met spelers voor zich kreeg waar hij maar chocolade van moest zien te maken’, gaat hij verder. Overigens wil hij Maurice Steijn daarmee niet volledig vrijpleiten. ‘Hij werd wel door Ajax betaald en ingehuurd om daar een team van te maken. Dan was het dus wel zijn taak om daar het beste van te maken. Hij heeft het aan die kant ook niet echt goed gedaan. Dat hij naar Ibiza op vakantie ging, vond ik ook een middelvinger naar iedereen die met Ajax te maken heeft. Het startpunt viel hem niet kwalijk te nemen, maar vervolgens heeft hij er niet het beste van weten te maken.’

Dat Ajax een historisch slechte periode beleeft, is wereldnieuws. Ook in Engeland gaat het niet aan de voetballiefhebber voorbij. ‘Het is duidelijk dat Ajax ook in het buitenland niet meer het Ajax van de laatste jaren is’, vertelt Van Hulsen. ‘Ik denk ook niet dat Brighton nu met angst en beven naar die thuiswedstrijd uitkijkt. Al zijn de spelers die ze door blessures missen wel echt bepalende spelers. En het loopt niet helemaal lekker dit seizoen.’ Waar de kansen voor de Amsterdammers dan liggen? ‘Brighton wil altijd het verzorgde opbouwspel spelen. Dat moet van de trainer en dat doen ze ook, alleen dat gaat niet altijd goed. Als Ajax dat weet te ontregelen en daar pressie gaat geven, dan zou daar een kans liggen. Maar als Ajax verliest van FC Utrecht, dan moeten ze zich ook niet te veel illusies maken tegen een sterk Premier League-team.’

Vorm van Brighton & Hove Albion

Tijdens het huidige seizoen verspeelde Brighton & Hove Albion al tijdens vier van de negen gespeelde Premier League-duels punten. Het is een beter gemiddelde dan Ajax momenteel haalt, maar in vergelijking met vorig seizoen valt het niet mee voor de Engelse opponent van de Amsterdammers. Van Hulsen probeert zijn vinger te leggen op hoe dat zo komt. ‘Blessures spelen een rol, maar wat je in een sterke competitie als de Premier League ziet, is dat het nooit meevalt om twee seizoenen achter elkaar op hetzelfde niveau te presteren. Zeker niet als het eerste jaar een jaar betreft waarin het tot verrassing van iedereen heel goed ging. Topclubs, die altijd bovenin meedraaien, zijn het gewend om met die druk om te gaan.’

man city brighton 23 24
Brighton & Hove Albion leed vier keer puntverlies in negen duels in de Premier League en komt minder stabiel voor de dag dan vorig seizoen.

De kleinere clubs die boven zichzelf uitstijgen, hebben meer moeite met die druk. Van Hulsen haalt het kampioensteam van Leicester City aan als voorbeeld. ‘Die konden één jaar op topniveau presteren. De spelers hadden een enorme drive om te behalen wat niemand ooit had verwacht. Dan stijgen ze boven zichzelf uit. Als het doel dan bereikt is, stort het daarna in. Met vrijwel dezelfde ploeg. Dat is niet voor niets, want het doel is dan bereikt en spelers staan met een net iets andere instelling op het veld. Ze willen dan net iets minder graag dan het seizoen ervoor. Daar kan niemand iets aan doen, want dat zit in de mens. Je stelt je een doel en als je dat hebt bereikt, moet je een volgend doel stellen. Maar dan moet je weer een stap omhoog en dat was lastig voor Leicester. Ik denk dat Brighton vorig seizoen ook op zijn allerhoogste niveau heeft gepresteerd. Om dat nu vol te houden, dat valt niet mee. Het is niet zo dat ze elke keer weggespeeld worden, maar het niveau van vorig jaar behalen zal niet meevallen.’

Tegelijkertijd is de grote achilleshiel al enkele weken bekend. De Amsterdammers spelen ver uit elkaar, waardoor er regelmatig grote ruimtes ontstaan voor de tegenstander om in te spelen. Van Hulsen verwacht dat Brighton & Hove Albion de kwaliteiten en de wil heeft om van die ruimtes te profiteren. ‘Dat wil de trainer in ieder geval wel. Vorig jaar lukte dat. Het is gevaarlijk om tegen een ploeg uit de Premier League die gaten te laten vallen. Normaal gesproken is Brighton een ploeg die gebruik kan maken van het onsamenhangende Ajax.’ Op wie de Amsterdammers in het bijzonder moeten letten? ‘Dat is Mitoma. Dat vind ik op dit moment de beste speler. Hij heeft net bijgetekend en is altijd gevaarlijk. Qua assists, maar hij kan ook scoren. Hij zou een bepalende speler in de wedstrijd kunnen worden.’

'Het is niet gek dat het nog niet loopt bij Ajax'

Overigens kijkt de journalist er niet gek van op dat Ajax nog niet als een geheel weet te opereren. Volgens hem is dat inherent aan het beleid dat in de afgelopen periode door de club is gevoerd. ‘De gaten liggen er, maar dat komt doordat je een team hebt met spelers die niet op elkaar ingespeeld zijn. Ze spelen nog niet lang genoeg samen. Het is echt een trainingsproces dat je erin moet slijpen. Het is helemaal niet zo gek dat het nog niet goed gaat. Alleen het is een beleidskwestie om zo veel nieuwe spelers tegelijk te halen. Maak er dan maar eens een team van. Het is niet zo gek dat het nog niet loopt bij Ajax, vind ik.’

Al met al staat de recordkampioen van Nederland een bijzonder lastig treffen in de Europa League te wachten. Op papier is Brighton & Hove Albion op dit moment simpelweg een maatje te groot voor Ajax en is de kans op een positief resultaat klein. Toch wil Van Hulsen Amsterdams succes niet uitsluiten en daarin schuilt volgens hem de pracht van de sport. 'Het mooie van voetbal is dat je het nooit weet. Elke wedstrijd begin je op 0-0 en wie weet. Hoop is er altijd en dat maakt het zo mooi. Ik hoop het niet, maar normaal gesproken zou je zeggen dat Brighton deze wedstrijd gaat winnen’, besluit de specialist op het gebied van het Engelse voetbal.

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Ommers +189

Nou jank Medic er maar in voorin ipv Forbs en rammen

26-10-2023 21:59

Henkjanklaas +20661

Off topic. Driessen vindt feye nog beter dan Ajax 2019…. Is de man wel goed bij zijn hoofd ?

26-10-2023 12:16

Arie Vink +4866

Hij is boos dat ze weer een lek kwijt zijn. De Telegraaf heeft zich de afgelopen jaren compleet belachelijk gemaakt

26-10-2023 13:54

Henkjanklaas +20661

Aan t einde van zijn verhaal trekt hij zijn keutel weer gedeeltelijk in….

26-10-2023 18:23

Oxxer +164717 moderator

Is toch niet gek, Celtic en Lazio Roma zijn veel grotere en betere ploegen dan Real Madrid en Juventus in 2019 waren, zoals altijd heeft Valentijn 100% gelijk.

26-10-2023 14:36

koenos1 +7961

Zo'n uitspraak is überhaupt niet serieus te nemen

26-10-2023 19:21

debetweter +10110

Geen grote verwachtingen mbt resultaat. Wel heel benieuwd wat de wisseling van de wacht gaat doen met de motivatie van de spelers. Hoop dat het een positieve impuls geeft, dat zagen we ook bij de eerste wedstrijden van Heitinga.

26-10-2023 07:50

Bijlmerboy93 +2521

Gevaarlijke gedachte. Heb Brighton met 5 reserves United ook een oorwassing zien geven. Dat is echt een geöliede machine. Precies het tegenovergesteld van ons los zand elftal.

25-10-2023 23:51

JanBiesbos +29235

Pfff wat een lap tekst zeg man man man

25-10-2023 23:22

JanBiesbos +29235

Boeie allemaal geen verwachtingen

25-10-2023 23:18

Bijlmerboy93 +2521

Ik verwacht spelers die hun stinkende best doen. Geen verwachting qua resultaat en weinig qua spel.

25-10-2023 23:52

JanBiesbos +29235

Ok dan verwacht ik HIGH INTENSITY SPRINTS!!

26-10-2023 15:06

Spuit11 +1288

T maakt mij niet uit als we morgen verliezen, verwacht niet dat we winnen.

Ik verwacht wel een attitude van, wij zijnAjax. En wij komen hier voetballen!

Voetballen! En niet lange bal naar de spits en hotseknotsbegonia voetbal.

Sokken netjes. Shirts netjes. Een goeie arrogantie. Dat hoop ik morgen terug te zien.

25-10-2023 19:33

ajax4perez +9565

Goede persconferentie van Hedwiges

25-10-2023 19:25

WZAWZDB14 +4620

Europese thuiswedstrijd onder een nieuwe leider kan misschien wat losmaken bij de jongens.

25-10-2023 19:02

rich67 +6687

De bal is rond; ook in Engeland

25-10-2023 18:20

PvdB +874

Daar spelen ze toch ook rugby?

26-10-2023 14:59

Tommyshelby +129681

Brighton is echt wel iets minder dan vorig jaar, toch word ik een beetje bang van ze. Vooral Mitoma. Overweeg bijna met een dubbele back te spelen...

25-10-2023 17:51

JJFajax +3560

Mislintat heeft gewoon Steijn zijn carrière kapot gemaakt en eigenwijs geweest met zijn kut aankopen. Dit was Steijn zijn elftal geweest als die Duitser had geluisterd

—————-———————-Rulli————————————-
Dest—————de Vrij——————Hato————Tagliafigo
————————————Vos——————————————
—————-Almeida——————-Berghuis———————
Stengs——————-Brobbey—————————-Lang


Hier was je gewoon kampioen mee geworden met 2 vingers in je neus

25-10-2023 17:40

Toni21 +3538

Steijn niet hoor, had het gewoon gepresteerd om ook met die selectie degradatievoetbal te spelen

25-10-2023 18:10

barry1988 +24071

Almeida kost meer dan €30 miljoen plus een dik salaris.
De rest van de aankopen ook een dik salaris. Dat terwijl je moest saneren op de salarissen. Slimme keuzes die Steijn wilde.... wanneer je failliet wilt gaan.

25-10-2023 18:39

franco +2140

nu heb je 12 spelers met matige salarissen en niet kunnen
das slim

nivo volendam

25-10-2023 19:31

JJFajax +3560

Ik zie liever 4 gerichte aankopen die veel geld kosten dan 12 halve hanen die niet kunnen voetballen voor over de 100 miljoen.

25-10-2023 19:46

1818 +1039

Ik verheug me nu al op de liedjes morgen lalalalala AJAX MADURODAM

25-10-2023 17:40

Heldhaftig +11459

Kunnen we niet gewoon lekker dit jaar afsluiten? Heb er helemaal geen zin meer in.

25-10-2023 17:36

myway25 +2451

Gorter nooit meer opstellen! Ramaj heeft tenminste uitstraling. Maar lekker tegen Brighton op de counter spelen.

25-10-2023 16:55

ajax4ever001 +18626

Zou Rulli speelklaar zijn?

25-10-2023 16:25

AFCAHoorn +22723

Denk het niet.

25-10-2023 17:35

1818 +1039

Liever de knot bewezen goede keeper

25-10-2023 17:42

Professor Trabelsi +342

Pasveer heeft vorig seizoen bewezen totaal niet onder druk uit te kunnen voetballen, en zn reflexen zullen er ook niet vooruit op zijn gegaan.
Daarnaast is het kapitaalvernietiging om een oude eerste keeper te hebben.

26-10-2023 15:16

Torman +1977

Boeit in mijn ogen precies helemaal niks wat er in Engeland gaat gebeuren. Hoe erg ook als Ajax zijnde, ik denk dat de tijd is gekomen dat we de ogen op volgend seizoen moeten richten en een team gaan smeden. Winnen is leuk maar het boeit mij iig vrij weinig als we weer verliezen. Zolang we de eredivisie maar enigszins de rug rechten en we wat spelpatronen gaan zien. Daarbij geven ze in Engeland niets om europa league dus lijkt me een goed begin om met een elftal te gaan spelen dat we een keer een week of 8 laten spelen nu.

25-10-2023 15:55

AjaxAddicted +2997

eens hoor. ik heb dat ook. Laten we eerst eens kijken wat de nieuwe trainer(s) gaan doen de komende periode. Wie gaan er spelen? Hebben de spelers nu ineens wel zin om een wedstrijd te winnen en vertrouwen in de club?

25-10-2023 16:30

Ajaxmentalitaaa +1643

Europa league is wel nog de enige uitweg naar CL voor komend seizoen. Al acht ik die kans minder dan 5% maar mocht je doorkomen kan je in de winter nog het verkopen waarmee je weer aankopen kan doen.

25-10-2023 16:43

Voetbalfan2002 +5579

Tja ik ga het maar eens hard op zeggen en ik weet het is vloeken in de kerk maar ik denk dat dit gewoon de besten keus is op dit moment:

Als het aan mij ligt gaan we dit seizoen gewoon 5-3-2 spelen, simpel weg omdat onze selectie zoals die nu is dat veel meer licht!

We hebben nou eenmaal geen defensief sterke backs op het moment maar wel aanvallend sterke!

Voor de rest is “Ajax voetbal” nou per definitie 4-3-3 of juist gewoon aanvallend voetbal, veel balbezit en hoog druk zetten?

Daarnaast met 3 centrale en 2 6en twee posities waarvan we er veel hebben op dit moment staat het verdedigend ook een stuk sterker!

25-10-2023 15:39

tijssenajax +13995

Ja, het is natuurlijk geen rocket science dat je je systeem afstemt op het materiaal wat je heb, dus 5-3-2 lijkt me uitstekend. We zullen zien waar Maduro/Schip mee komen. Dus 4-3-3 is niet geschikt momenteel. En met elk systeem kan je aantrekkelijk voetbal spelen als je het goed uitvoert.

25-10-2023 17:16

Qifesh +24917

idd gewoon een beetje zoals de meeste landen spelen. better safe than sorry

26-10-2023 09:22

Professor Trabelsi +342

Wat zou dan precies jouw opstelling zijn in een 5-3-2?
Ik denk zelf namelijk dat je nog altijd meer kwaliteit in de voorhoede hebt dan in de verdediging.

26-10-2023 15:20

Voetbalfan2002 +5579

Ramaj
Avilla-----Hato-------Sutalo
Gaaei-----Mansverk-------Tahirovic/Vos-------Sosa
Berghuis
Brobbey--------Mikautadze

Met dit Typa aanvallende backs kan je een forbs ook makkelijk op de positie van een Gaaei kwijt!

26-10-2023 15:39

Thaschja +10242

Gorter is er gelukkig niet

25-10-2023 15:11

tijssenajax +13995

Ben niet echt tegen Gorter. Ik dacht even serieus een aantal weken geleden dat hij zijn kans ging pakken, maar dat moet ik weer intrekken. Maar ik hoop dat Ramaj gewoon gaat overtuigen. En we hebben Rulli nog, alweer bijna vergeten.

25-10-2023 17:19

Thaschja +10242

Ramaj maar morgen in de goal

25-10-2023 17:29

Slang3 +46053

Mitoma op Gaaei, kan pijnlijk worden

25-10-2023 14:57

Balgevoel +30951

Heel benieuwd of Ramaj laat zien allicht inderdaad weer een 'missend puzzelstukje' te zijn. Normaliter kun je verwachten dat-ie veel te doen krijgt, al sluit ik helemaal niet uit dat Maduro/Vos wél een compacter middenveld neerzetten en de ruimtes weten te verkleinen, zeker bij het 'afschaffen' van de lange bal. Ik hoop op een middenveld met Van den Boomen, Vos en Berghuis, wat momenteel het dichtst in de buurt komt van de passer, de loper en een 'tien' met iets van diepgang en een schot, al denk ik dat iedere middenvelder beter uit de verf gaat komen als-ie nog kan zien wat de rugnummers zijn van z'n collega-middenvelders.

25-10-2023 14:33

Ajax-Amsterdam +4202

Zou het niet beter zijn om (tijdelijk) Pasveer op doel te zetten. Hij heeft bewezen de organisatie achterin goed te zetten. Wellicht gaat dat ook weer helpen met de communicatie onderling in de verdediging.

Uiteraard moet dit tijdelijk zijn totdat de organisatie wat beter staat, want Ramaj is natuurlijk gehaald als 2e keeper achter Rulli.

25-10-2023 14:48

Balgevoel +30951

Zou, mits Pasveer volledig fit is, inderdaad niet héél gek zijn, maar anderzijds denk ik dat je Ramaj nu misschien ook wel het vertrouwen moet geven. Sowieso heb ik de indruk dat hij coachend beter is dan Gorter en ook tegen Utrecht vond ik hem al veel meer rust uitstralen. Voor allebei valt wat te zeggen, het is vooral heel prettig dat we kunnen kiezen.

25-10-2023 14:53

Ajax-Amsterdam +4202

Ja eens! Hoop in ieder geval dat Maduro / Vos of van 't Schip daar wel op gaan letten. Dat zijn een van de dingen die als eerst aangepakt moet worden naar mijn mening.

25-10-2023 16:58

Qifesh +24917

Maduro/Vos had wel een goed middenveld geweest, goedemorgen

26-10-2023 09:23

Balgevoel +30951

Goedemorgen Qi! Met Maduro als speler had ik niet zoveel. Kwam als een komeet, maar zakte heel ver terug en die dip heeft hij in mijn optiek bij Ajax nooit overwonnen. Bij Valencia heb ik 'm niet veel gezien en bij Groningen vond ik het later grauwe middelmaat... Maar, dat is gunstig voor z'n trainerscarrière. Veel topcoaches waren middelmatige middenvelders... ;-)

26-10-2023 09:27

Qifesh +24917

Ola! Bij valencia wel vaker gezien, ook niet heel overtuigend, maar kon wel koppen en had wel iets meer felheid dan een tahirovic of vd boomen als je met twee zessen speelt icm een type vos. Ajax moet het nu wel hebben vd lange paas en de snelheid als we met 532 spelen. Wat mij betreft een beetje als ned/marokko @wk met een 6 die blijft opruimen en de ander die altijd vrij probeert te lopen.

Schreuder en steijn schaar je niet onder die middelmaat he :)

26-10-2023 09:37

AJAX020ADAM +6969

Wat kennen we bij BetCity invullen 🤔

25-10-2023 14:05

noppenkoning +41477

Zou gewoon Brighton invullen, intensiteit van PL breekt ons op na 70 minuten

25-10-2023 15:05

MichelBoerebach +29216

Al na 15 minuten, hoor. Die gasten gaan er vol op.

25-10-2023 15:53

ReconditeNL +6480

Niet het waard met deze notering. Ik ga voor een schok-effect van Maduro, 8+ euro notering is te goed om te laten liggen. Had afgelopen weken wel lekker kunnen cashen door te wedden tegen Ajax omdat het gwn gratis geld was met Steijn als coach

25-10-2023 17:08

RJB1979 +25868

Ben heel benieuwd of Berghuis nu opeens gaat vlammen morgen en zondag. Zou veelzeggend zijn iig.

25-10-2023 13:51

AJAX020ADAM +6969

Als hij nu opeens wel de pannen van het dak afspeelt, niet 1 maar meerdere messteken in de rug van, Steijn.

25-10-2023 14:07

RJB1979 +25868

Ik zal langs de lijn met mijn hele Japanse messenset van Global staan voor hem.

25-10-2023 14:09

AJAX020ADAM +6969

Geweldig gap 👍👌

26-10-2023 01:27

Betuwe85 +20851

We moeten deze week overleven dan hopelijk winnen van Volendam en langzaam punten pakken

25-10-2023 13:40

donkerblauw +2877

Alles minder dan twee doelpunten verschil verliezen is goedi

25-10-2023 13:13

RFHK +12895

Bij ons zijn sterkhouders Gorter, Rensch en Mikautadze er ook niet bij! ;)

25-10-2023 13:12

Koningtoto +60639

We zouden ook van aek en Marseille verliezen. Ik heb nog steeds enige hoop.

25-10-2023 12:29

Sense of.H +5463

Als Veltman ons een handje helpt dan kunnen wel eens met de winst aan de haal gaan.

25-10-2023 12:13

Ajax-Amsterdam +4202

Een paar 'Veltmannetjes' zou inderdaad helpen!

25-10-2023 14:50

Gerrit.S +335

Momenteel is elke wedstrijd moeilijk.

25-10-2023 12:13

123 +710

Forbs Mikautadze
Sosa Berghuis Vos Hlynsson Gaaei
Avila Hato Sutalo
Ramaj

25-10-2023 12:08

Vik86 +42397

4-3-3 Sosa op het middenveld als linkshalf

25-10-2023 12:09

barry1988 +24071

Er zal denk ik op dit moment geen Ajax fan zijn die denkt dit winnen we wel even. De aankomende 2 wedstrijden moet je dan ook meer als veredelde oefenpotjes zien. Werken aan het compacter spelen, meer aanbieden/bewegen en verdedigend stabieler zijn. Elk resultaat wat je wel pakt is mooi meegenomen en een extraatje.

25-10-2023 11:49

Soccerskins v2 +43428

Benieuwd wat voor veranderingen we gaan zien. Een aantal dingen die vanzelfsprekend horen te zijn:

- drukzetten van onze aanvallers
- afstanden tussen de linies kort houden
- gevarieerd opbouwspel (back zo nu en dan aan de binnenkant)

Ik verwacht geen totaalvoetbal van Maduro en deze 3 punten gaan niet meteen perfect uitgevoerd worden, maar ik hoop vooral de intentie te zien.

Ik zou beginnen met Ramaj; Rensch, Sutalo, Hato, Sosa; Berghuis, Avila, Vos; Forbs, Brobbey en Bergwijn.

25-10-2023 11:45

driehoekjes +3422

waar druk zetten, op de doelman?

25-10-2023 11:50

mokum007 +6523

Ja precies 😁

25-10-2023 12:37

Tadic020 +1901

Ik hoop het

25-10-2023 11:45

JaapStam +137574

@Rolo, zo zou ik het doen strijder!!!

-----------Mikautadze---------
Forbs ---- Hlynsson ----Godts/Berghuis
-------Vos------ Branco----
Sosa -- Hato - Šutalo -- Gaaei
----------Pasveer-------

Met deze jongens hoe dan ook in de basis 11 gaan we winnen van Brighton!!! ❌❌❌

25-10-2023 11:42

Bjornisajaxcied +585

Verdigent mee eens aanvallend zou Berghuis voor Branco doen en vos op positie van Branco, zodat je met Berghuis meer voetbal hebt. Je zou godts op 10 ook kunnen doen.

25-10-2023 11:54

mokum007 +6523

Sutalo kan 1e helft laten zien, en zo niet 2e helft wissel en blijft voor goed op reserve bank

25-10-2023 12:39

FernandoRedondo +262

Staat 8,50 op Ajax winnen tegen Brighton. Heb toch maar ingezet nu de Haagse Guardiola weg is.

25-10-2023 11:05

SteviePienaar078 +3795

Kan een voordeel zijn, als de halve selectie bij Brighton een been heeft moeten laten amputeren. Anders maakt het denk ik niet heel veel uit.

25-10-2023 10:56

B2tob4 +12084

Tom van Hulsen@ zegt: het is een beleidskwestie om zo veel nieuwe spelers tegelijk te halen. Maak er dan maar eens een team van. Het is niet zo gek dat het nog niet loopt bij Ajax, vind ik.’

Inmiddels mag het toch bij iedereen duidelijk zijn dat de ontslagen Steijn ook van een team met andere spelers bij Ajax er een puinhoop van gemaakt had. Deze Steijn had absoluut niet de capaciteiten om een club als Ajax te leiden. Het meest walgelijke is echter dat een coach als Steijn, die bekend stond als people-manager, zijn eigen falen trachtte te verbergen door telkenmale zijn eigen spelers publiekelijk in de media af te branden. Nu later ook blijkt dat de man zijn eigen assistent Maduro ook geen enkele vorm van inspraak gaf, om zijn bespottelijke wijze van spelen aan te passen, kun je bij Steijn spreken van een absolute mismatch als coach. De wijze waarop deze Steijn met zijn voormalig TD en zijn eigen spelers uit het team omging, zegt veel zoniet alles over de mens Steijn: een ratje van de eerste categorie...!

25-10-2023 10:28

NipeB +15846

Hij heeft nauwelijks gebruik gemaakt van de aankopen. Die liet hij grotendeels links liggen. Hij speelde met zoveel mogelijk NL Ajacieden. Het is gewoon een slechte trainer. In juni begonnen en in oktober zit er nog steeds geen enkel automatisme in bij de NL Ajacieden die wel speelden. Bizar. De meeste aankopen zitten vooral op de bank.

25-10-2023 10:32

jerryisthename +31942

Gewoon pakken die gasten! Bij de strot en niet meer loslaten. Speel desnoods 3-5-2 (5-3-2 bij balverlies) voor even de benodigde verdedigende zekerheid. 👍🏼

Als AEK van ze kan winnen, dan kunnen wij dat zeker. Vooral nu met een andere coach.

25-10-2023 10:27

Rolo +13806

-----------Mikautadze---------
Godts ---- Hlynsson ----Forbs
-------Vos------ Branco----
Sosa -- Hato - Sutalo -- Gaaei
----------Ramaj-------

Snelheid en lef op de vleugels, Branco die een bal weg kan leggen en overlappen de backs. Mikautadze zal getergd zijn om wat te laten zien.

25-10-2023 10:46

Stino +840

Misschien zo eens proberen:

— Forbs-Brobbey
———Berghuis
Sosa-Vos-vd Boomen-Gaaei
——Avila- Hato-Medic
————Ramaj

Sutalo moet je eigenlijk even tegen zichzelf in bescherming nemen. Heeft zo weinig zelfvertrouwen dat het niet goed is voor het team. In Medic heb ik in verdedigend opzicht meer vertrouwen en aangezien Sutalo in deze vorm opbouwend toch niks brengt, zou ik voor Medic kiezen..
Bergwijn en Hlynsson laten invallen

25-10-2023 11:59

JB74 +579

Als ik het voor het zeggen had, zou ik nu volgens het volgende noodplan spelen:
- In alle (Europese) bekerwedstrijden alleen spelers opstellen die niet deze zomer zijn aangekocht, gaten die daarmee ontstaan invullen met Jong Ajax. Dan is iedereen in ieder geval in staat om het systeem te spelen.
- Alle aangekochte spelers de hele week onderwerpen aan intensieve trainingen zodat ze zo snel mogelijk in het Ajax-systeem kunnen spelen. Wat ze geleerd hebben mogen ze dan laten zien in de eredivisie.

Andersom zou ook kunnen, maar met 2 wedstrijden per week heb je eigenlijk geen tijd om de nieuwe aankopen iets te leren (wat Andries Jonker ook zei: eigenlijk hebben de nieuwe aankopen tot nu toe maar 4 hele trainingsdagen gehad om het Ajax-systeem te leren spelen). Wat ook nog zou kunnen is om de nieuwe aankopen 3-4 weken helemaal niet op te stellen en alleen maar trainen en oefenpotjes met ze spelen.

25-10-2023 08:59

NipeB +15846

Je speelt in de eredivisie met Ajacieden die zelf al niet weten wat Ajax voetbal is en dan kom je met dit idiote idee? Onze eigen spelers in Ajax 1 en Jong Ajax staan allebei onderaan. Die geven in helemaal niks een goed voorbeeld en laten in helemaal niks voetbal zien. Sinds juni aan het trainen met deze staf en nul automatismen te zien. Hou eens op de aankopen de schuld te geven. Die zitten vooral op de bank. Wat speelt is Ajacied en een enkele aankoop. Degenen die falen zijn Ajacieden. Van de aankopen kun je alleen maar zeggen dat ze ronduit vijandig zijn ontvangen. Die willen allemaal vooral zsm weg hier. Ik hoop dat een nieuwe trainer ze eens normaal behandelt en serieus kijkt wat we er mee kunnen. Slechter dan wat nu op het veld staat kunnen ze niet zijn.

25-10-2023 10:35

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25437

Vanochtend om 6.15 vertrokken met de trein van Amsterdam CS richting Londen

25-10-2023 08:01

AFCAHoorn +22723

Kijk uit dat je geen mes tussen je ribben krijgt. Je weet het maar nooit in Londen.

25-10-2023 10:29

95 +2176

Is Steijn daar dan ook?

25-10-2023 13:07

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25437

Meteen de trein richting Brighton nog 1 halte er was vertraging

25-10-2023 13:54

chriseverhard +3614

Gefeliciteerd

25-10-2023 10:59

Hersenspinsel +8210

"Het is misgegaan met de aanstelling van Mislintat "en"Steijn kon er niets aan doen".

Ik zie dat anders, Sven heeft gesneden in de Salariskosten en heeft een saldo van ongeveer 50 miljoen aan transfergeld voor AJAX verdient.
Verder hebben we nu een talentvolle groep spelers, nu alleen de trainer die ze aan het spelen krijgt.

Gelukkig is Johnny van het Schip gewend om met jonge spelers een beter draaiend team te smeden.

Betreffende Bighton en PSV.
Ja voetbal is ook hoop en de bal is rond.
Tegen Fortuna hebben we gewonnen, het is tijd voor weer wat geluk.

25-10-2023 07:46

Balou +1830

Fortuna?? volgens mij was het Heracles 😉😉

25-10-2023 08:55

Hersenspinsel +8210

Ja dat is weer even geleden de winst tegen Fortuna.

25-10-2023 09:54

Rolo +13806

En toch heeft Sven niet helemaal goed naar de samenstelling van de selectie gekeken en naar de aanwas.

Als je bijvoorbeeld een Medic haalt, terwijl je ook vol inzet op Sutalo. Dan zou ik opteren voor Aertssen, Gooijer en Kaplan. Had je daar al op kunnen besparen.

Hetzelfde met een Akpom die is gehaald voor de 10 achter Brobbey, Hlynsson, Misheouy in aantocht.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van deze selectie.

Salariskosten heeft Sven inderdaad goed aangepakt. Maar dan zou ik liever 4-5 gerichte goede aankopen (denk aan een Nico) terugzien, dan te dure middelmaat als Avila, Akpom, Medic etc.

25-10-2023 11:22

Orangesoul +5988

@rolo dus dat. 12 nieuwe spelers dat is ongekend voor Ajax. Wat was de visie van die data duitser en het bestuur eigenlijk om zoveel nieuwe spelers te halen? Dat is nooit kenbaar geworden?

26-10-2023 00:32

Hersenspinsel +8210

Waarschijnlijk dure spelers vervangen door goedkopere, dat was de opdracht van de directie.

26-10-2023 00:35

Rolo +13806

Er moest inderdaad gesneden worden in het salarishuis dst ontploft is onder Overmars. Maar om 12 spelers te halen is onzin. Je kunt 3-4 gerichte aankopen doen en dat aanvullen met aanwas.

26-10-2023 07:35

Hersenspinsel +8210

Rensch, Taylor, Brobbey.
Gearriveerd uit de jeugd maar moeten zich nog echt bewijzen.

Godts, Hato en Vos
Maken een stormachtige ontwikkeling door maar kunnen het elftal nog niet dragen.

Misehouy
Geweldig talent maar staat niet eens op de Ajax website omdat hij nog een contract moet tekenen.

van Axel Dongen, Sallah-Eddine, Hlynsson, Gooijer
Leuke voetballers maar is dat nu a;l Ajax 1 materiaal?

In mijn optiek hadden er misschien 3 spelers minder gekocht kunnnen worden maar hebben we nu een jeugdige selectie die ook nog eens goede vervangers hebben. Kwantiteit is met het drukke speelschema wat je van Ajax verwacht ook noodzakelijk.
En wanneer in welk seizoen hadden we zoveel aanstormend talent want echt dit lijstje is nog niet compleet.

26-10-2023 09:27

mickey2602 +4790

@Hersenspinsel,Ik zie het ook zo,al vanaf het begin. Ik zei dat Sven de selectie op orde heeft gebracht(spelers verkocht en spelers gekocht zodat er een complete selectie staat,minus een nr10 en een rechtsbuiten dan)en dat het vervolgens aan Steijn is om daar een team van te maken. Enige zin in dit stuk waar ik het wel mee eens ben is dat Steijn pas in de laatste week van de transferperiode de selectie op orde had en dat is vrij laat. En dat kan je Steijn dan ook niet verwijten. Maar dat is inmiddels 2 maanden geleden en er staat nog steeds geen team en dát kan je Steijn wel aanrekenen. Neem een Gorter,die gozer kan vast wel goed keepen maar is ontzettend wisselvallig,een mooie redding wisselt ie af met een schlemielige tegengoal of een duik waar het niet nodig is of de bal wegstompen waar hij hem klemvast moet hebben. Zo'n wisselvallige keeper in de goal waar je verdediging al niet in orde is is vragen om problemen. Ik vond Ramaj afgelopen zondag in die 20 minuten al meer rust uitstralen als Gorter de 2 maanden daarvoor. En dan Mikautadze,dat is een spits en de minuten die hij heeft gemaakt was als rechts of linksbuiten. En dan lees je hier dat ie er niks van kan,nou een speler die er niks van kan scoort geen 5x voor zijn land. Ik had hem allang eens geprobeerd in de spits,Brobbey,leuke gast en werkt keihard maar scoort niet dus wisselen.

25-10-2023 15:21

Sense of.H +5463

Denk dat Van Gaal wacht tot Ten Hag Out is bij United en weer in is bij Ajax tot die tijd alle vertrouwen in Van 't schip

25-10-2023 07:42
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.