Ajax herkent kritiek Cruijff niet

door micky 224

Ajax herkent kritiek Cruijff niet

door micky 224

Laatst geüpdatet

De clubleiding van Ajax kan zich niet vinden in de forse kritiek die Johan Cruijff vandaag in zijn wekelijkse column in de Telegraaf op de koploper van de eredivisie uit. Directie en bestuur noemen de opmerkingen van de legendarische nummer veertien niet realistisch en betreuren de manier waarop hij zich de laatste jaren over Ajax uitlaat.

,,Als je de resultaten van het vorige seizoen en dit seizoen naast de column legt en dat combineert met het feit dat bijna alle aanbevelingen uit het onderzoeksrapport van twee jaar geleden uitgevoerd zijn, dan kan je niet ander dan concluderen dat we ons niet kunnen vinden in de opmerkingen'', reageert een woordvoerder namens de gehele clubleiding van Ajax

,De kritiek strookt niet met de realiteit. Neem alle statistieken zoals het aantal punten en doelpunten, gemiddelde leeftijd van het elftal, aantal spelers uit de eigen opleiding, aantal internationals dat bij Ajax is opgeleid en je weet genoeg. Het gaat momenteel goed met Ajax en we investeren om verdere technische vooruitgang te boeken. De attractiviteit van met name de thuiswedstrijden is enorm vooruit gegaan en de sfeer in het stadion is dankzij een fantastische, grote en trouwe groep supporters erg verbeterd. We vinden het heel jammer dat zo'n clubicoon al jaren op deze manier over Ajax schrijft.''

Lees meer over:
Plaats reactie

Friend +0

Cruijf die moet de pijp uit, vreselijke vent

21-09-2010 20:33

AFCA37 +12

Lul niet zo dom sukkeltje!!!! zeg dit keer in stadion is meteen laatste keer geweest dat je je bek heb opengedaan

22-09-2010 07:19

davids4life +0

johan is ere lid dus mag aanwezig zijn op bestuurs vergaderingen als hij eens een bezoekje brengt en zijn verhaal intern eens naar buiten brengt komt het heel anders over

wat hij nu doet is schreeuwen om aandacht en dat heeft onze nr14 niet nodig

21-09-2010 19:28

ajaxsup1 +0

het is maar net hoe je het leest he.
Ik zie het als een echte clubman die ziet dat er gewoon waardeloos gevoetbald wordt in amsterdam. Dat doet hem pijn en brengt hij onder de aandacht.

21-09-2010 20:07

Miesje +74

Als ik de uitkaart van mijn maat leen (de geactiveerde) kan ik dan met zijn uitkaart naar Twente-Ajax? Ik was te laat met kopen en hij kan niet meer gaan. En moet ik mijn uitkaart meenemen? En wordt alleen zijn uitkaart gescand of?

21-09-2010 14:10

Ajaxjajax +0

Als mr cruijff nou zelf eens wat verantwoordelijk neemt in het bestuur.

21-09-2010 11:24

lisa020 +0

lijkt me een goed plan

21-09-2010 17:55

willem91 +0

johan pak de macht in het bestuur?

21-09-2010 10:53

chrissy49 +2

Cruijf moet gewoon ophouden, alles is hier perfect, we worden kampioen ;)

21-09-2010 08:24

Ajaxfan007 +0

Perfect zeker niet maar geef die gasten tijd.

21-09-2010 09:30

Sanjy +0

als die man altyd beter weet wrm is hij geen trainer van ajax geworden??
hij moet gwn zijn bek houden

21-09-2010 00:02

ajaxsup1 +0

Is hij al geweest toch?. Maar ajax vond hem niet goed genoeg. Hij won slechts de europacup II. Tja daar doen we het niet voor. Daarna is hij naar barcelona gegaan en bouwde een elftal op waarmee hij geweldig aanvallend voetbal speelde en alle prijzen won. Dit wist je waarschijnlijk allemaal nog niet. Welkom bij de club ajax en verdiep je alsjeblieft in onze geweldige voetbalhistorie. Oh Ja, in die historie zal dhr. Cruijff, helaas voor jou, een prominente rol spelen. Ik ben blij dat hij al die jaren zijn bek niet heeft gehouden want dan was ajax nooit zo groot geworden. Waarschijnlijk had jij zelfs nog nooit van ajax gehoord.

21-09-2010 01:48

AFCA37 +12

jij weet geloof ik niet wie Johan Cruijff is...

21-09-2010 09:57

Roovers419 +0

Het meest vervelende van het volgende vind ik de titel. Ajax herkent kritiek Cruijff niet. Dan denk ik, wie is Ajax? die lullige woordvoerder van van Aat en cornuiten of Cruijff? Ik vind het zo jammer dat cruijff bij ons niks te zeggen heeft

20-09-2010 22:31

Margammor +0

Ajax herkent en begrijpt de kritiek wel, maar wie of wat is Ajax? Binnen RvC en directieleden alsmede ledenraad leeft dit gevoel ook wel hoor, maar als Ajax als bedrijf kan je niet zeggen dat je het er mee eens bent natuurlijk.

Kan ook niet echt, want een deel van de kritiek van Johan is zo bot ongenuanceerd dat je daar niks mee kunt.

20-09-2010 22:37

Roovers419 +0

Het bestuur van Ajax en vele supporters met hen zijn van mening dat de jeugdopleiding werkt, gezien het aantal spelers uit de eigen kweek.

Cruijff en de andere supporters (zoals mijzelf) zien een onherkenbaar Ajax zonder goed positiespel en buitenspelers. Iets wat in hun opinie door de jeugdopleiding gewaarborgd moest worden.

Van het schip was echt niet meer talentvol dan urby, maar je kon gewoon zien dat hij echt is opgeleid. Dat is waar het aan ligt

20-09-2010 22:46

Margammor +0

Voetbaltechnisch ben ik het volledig met Johan eens, en dus met jou ook. Resultaten zijn nu goed, maar resultaten zijn voor de lange termijn geen garantie voor continuiteit, maar goed aanvallend positie voetbal wel voor blijvend resultaat.

De hoeveelheid is niet bepalend (kwantiteit is niet hetzelfde als kwaliteit), maar het spel van de eigen kweek zelf is de maatstaf.

Persoonlijk vindt ik de kritiek van Cruijff altijd wel goed als wake-up call, maar de vraag is wie er wakker gaat worden... zeker nu de resultaten goed zijn. Zelfreflectie is nu niet meteen de beste eigenschap van veel bestuurders, kijk maar eens naar de banksector als voorbeeld.

20-09-2010 22:55

Roovers419 +0

Daar heb je een punt..... komst van rijkaard zou geweldig zijn voor Ajax...want je krijgt johan cadeau...Ik wacht er nu al op....:)

20-09-2010 23:03

ArieB +1

rijkaard? de man die veel geld uit mag geven bij galatasaray en alsnog niet kampioen kan worden? nee aub niet. ik dacht eerst ook dat hij een goede kandidaat zou zijn maar de resultaten bij barca verbloemen een hele hoop.

20-09-2010 23:38

wilo +0

Jullie draaien allemaal om de hete brij heen: JC bedoelt dat de jeugdopleiding ergens hapert. we hebben al jaren geen echte vleugelspelers meer en spitsen moesten we kopen. ik kan het ook niet mooier maken.tuurlijk de resultaten spreken voor zich. maar het kan nóg beter. JC was bijna op de goede weg totdat Marco van Basten daar niet van wilde weten. Cruijff boos weg en van Basten....die golft alleen nog wat en wij moeten afwachten of onze toppers met de winterstop alsnog weg gaan. tis niet te hopen

20-09-2010 22:14

Margammor +0

Teruglezen. Daar gaat het hier de hele dag al over.

20-09-2010 22:17

kwdtje +0

Is het al zeker dan dat Jol volgend jaar al weggaat?

20-09-2010 21:42

PietBon +2

Johan maakt zich zorgen maar heeft de kans gehad zelf orde op zaken en heeft dat steeds nagelaten. Moeten we die serieus nemen? Nu hoor ik net dat Johan Derksen vindt dat Cruijff gelijk heeft, nou dan lach ik me helemaal gek.

20-09-2010 21:21

grotesmurf +4

Jaaaa, lekker negatief weer met elkaar! Wees godverdomme blij dat we weer eens Champions League spelen! Hebben we daar geen 5 jaar op moeten wachten!? En wees blij dat bovenaan staan in de competitie, ook dat is welleens anders geweest! En wees blij dat we GISTEREN van de kakkerlakken hebben gewonnen! En bovenal wees blij dat er geen klote aankopen meer worden gedaan zoals in de tijd van Ten Cate / van Geel en van Basten!

Laten we eens ophouden met telkens Ajax te vergelijken met het verleden! Ajax is Ajax niet meer bla bla bla. Dat klopt! En Ajax zal het Ajax van toen ook nooit meer worden! Om één goede reden: we hebben het geld er niet meer voor! Kijk naar de spelers die bij ons aller Ajax vandaan kwamen zoals Sneijder, Ibrahimovic, Chivu, Maxwell, van der Vaart, Huntelaar! Hadden we meer geld gehad hadden we die spelers langer bij ons kunnen ballen en hadden we logischer wijs ook internationaal nog hoge ogen kunnen gooien!

Maar dat geld is er niet! Wat inhield dat we elk jaar weer opnieuw konden bouwen! Godzijdank gebeurt dat nu eens niet doordat we eens niet een nieuw seizoen beginnen met een nieuwe trainer en de kern van vorig seizoen (ondanks het WK) nog gewoon bij Ajax voetbalt

20-09-2010 20:24

AJAX1996 +0

helemaal mee eens

20-09-2010 20:27

bjornolaf +0

Grote Smurf, is het nog ver????

20-09-2010 20:32

Margammor +0

Ik ben momenteel blij, maar niet blij in mijn hart met het spel wat ik zie en met de spelers die ik zie.

Het hele rijtje: Sneijder, Ibrahimovic, Chivu, Maxwell, van der Vaart, Huntelaar en daar kan ik er nog 10 achter zetten, dat kwam door een waanzinnig opleidingsapparaat ondersteunt door een hele goede scouting.

Ik wil graag medoen voor alle bekers, maar niet door met een enorme zak geld te gaan schudden, maar met spelers die uit de jeugd en de scouting komen. Die met Mokums gogme het veld lachend aflopen na Real Madrid en een trainer horen zeggen "We hebben dan wel verloren, maar god, wat deden ze het in hun broek en wat hebben we het ze lastig gemaakt".

Ik wil me weer suf kunnen lachen als we een technische staf hebben die een speler van 17 laat debuteren in de CL, die vervolgens de wedstrijd van zijn leven speelt en een speler van naam en faam dolt.

Ik wil geen 10 nationaliteiten op het veld zien staan en horen, maar een selectie waar in de voertaal gewoon plat Amsterdams doorheen klinkt.

Ik hoef niet elk jaar alles te winnen, maar wil wel meespelen met mooi aanvallend voetbal, ons voetbal en onze jongens uit Amsterdam.

Dat is mijn Ajax. Dat is ook het Ajax van Johan. Bullshit dat alles anders is en dat dat nooit meer terug gaat komen. Zonder geloof, geen resultaat en zonder mooi aanvallend voetbal alleen maar korte termijn opportunistisch resultaat.

20-09-2010 20:43

ajaxsup1 +0

Begin jaren 90 liep iedereen ook zo dom te lullen over ajax.
Ajax was naief aanvallend, 4-3-3 was achterhaald, voetballen met buitenspelers kon niet meer en moesten we niet meer zeiken over vroegere succesjaren. Toen kwam Van Gaal. Die is eerst ook flink uitgelachen. Hij geloofde wel in 4-3-3 en aanvallend voetbal met vleugelspelers. Hij bemoeide zich intensief met de jeugdopleiding (samen met Co Adriaanse). Hij riep dat met goed voetbal de resultaten vanzelf kwamen. Hij riep dat je geluk met goed voetbal kunt afdwingen. Toen kwam het goede voetbal. De prijzenregen volgde al snel. Ajax werd geprezen dat het met jeugdspelers en enkele goedkope aankopen zo'n elftal kon bouwen. Nu 15 jaar later moeten we niet zeiken. Gewoon resultaatvoetbal spelen. Hoe je speelt maakt niet uit. Ophouden met zeuren over verleden enz. enz enz. De tijden zijn zogenaamd anders bla bla bla. Allemaal goedkoop gelul !!! Ajax moet eerst weer gaan voetballen. De basis moet goed voetbal zijn. Heb ik echter al jaren niet gezien. Afspraken in het veld zijn er nooit. Heel veel misverstanden tussen spelers het gevolg. Ik kan geen enkele herkenbare voetballijn zien. Alle ballen op Suarez het motto ! Om goed voetbal te spelen heb je geen miljoenen nodig maar een gezonde visie. Deze moet in alle jeugdgelederen worden getraind. Herkenbaarheid en duidelijkheid. Daarom wint twente (ook niet rijk) bijna van Inter en wordt Ajax historisch vernederd in Madrid. Goed voetbal is altijd de basis. Dat is ook de boodschap van Johan Cruijff. De man die zoveel voor ajax heeft betekent en die door trouwe supporters respectvol wordt afgeschilderd als : die seniele zeikende onwetende lafhartige idioot. Die bejaarde die zijn bek moet houden. De klootzak die niets durft. Lekkere supporters lopen er bij ons rond.

20-09-2010 21:27

JuztPaultje +0

Amen.
Wat kan je het toch heerlijk verwoorden!

20-09-2010 21:32

Margammor +0

Kijk, een echte liefhebber en echte fan:

"Hij riep dat met goed voetbal de resultaten vanzelf kwamen. Hij riep dat je geluk met goed voetbal kunt afdwingen. Toen kwam het goede voetbal."

Dit is nu ook de ware boodschap van Johan.

De huidige resultaten zijn ook wel de resultaten van een goedgekozen en nieuw ingezet beleid, een slimme keuze voor een tussenpaus als trainer, maar leveren op de lange termijn geen continuiteit op. Ajax moet nu stappen gaan maken voor de fase na Jol. Hoewel onhandig gebracht, is dat wat Johan ons probeert uit te leggen.

20-09-2010 21:32

AJAX1996 +0

ik word gek van hem. hij zeikte het nederlands elftal ook de hele tijd af maar zelf durft ie geen bondscoach te woden

20-09-2010 20:20

ajaxsup1 +0

hahahahaha, hij durft niet?
In 1990 mocht hij niet!
Bij Ajax wilde hij ingrijpen.
Mocht hij niet !!!!
Cruijff houdt van mooi aanvallend voetbal. Heeft hij zijn hele leven als trainer en voetballer waargemaakt !!
Iedereen heeft een mening (derksen,borst enz) en dat vindt iedereen noodzakelijke kritiek. Terwijl deze lieden nooit iets gepresteerd hebben. Ik luister graag naar Johan omdat hij tenminste weet waar hij over praat. Natuurlijk vinden we dat bij Ajax niet leuk meer. We zijn immers gewend geraakt aan het middelmatige niveau wat we wekelijks halen. Bij Johan staat het voetbal centraal en de resultaten volgen vanzelf.
Bij Ajax staat het resultaat centraal en als er gevoetbald wordt is dat mooi meegenomen.

20-09-2010 20:54

Mokum31 +6141

Ik niet!......hij zorgt voor leven in de brouwerij.
Niet slapen daar bij Ajax ......er komen nog genoeg problems in de nabije toekomst.

20-09-2010 21:07

joost1976 +0

de beste stuurlui staan aan wal!

20-09-2010 20:11

zburg1983 +0

laten we anders met zijn alle kappen met het gezeik, het zal allemaal wel en WIJ kunnen er denk toch niet zoveel aan doen. gewoon met zijn alle achter de ploeg want as zaterdag is ozo belangrijk!

20-09-2010 20:11

bjornolaf +0

Cruijff for president! Komt alles goed! Die Coronel, dat is de grootste glijbak.
Eerst alles en iedereen afzeiken om vervolgens op slinkse wijze het voorzitterspluche in te nemen, bah....

20-09-2010 20:10

JuztPaultje +0

Cruijff van mij ben je van harte welkom. Zoveel slechter kan het tenslotte niet. Helaas denken velen daar anders over (bestuur)

20-09-2010 19:53

Rubinho +0

Misschien winnen we nooit meer de Wereldbeker, nooit meer de Champions League, en misschien ook wel nooit meer de Uefa Cup. Misschien zijn de (financiele) verschillen tussen Europese top en Nederlandse clubs wel te groot geworden om ooit nog een Europese prijs te pakken. En misschien doet Ajax het gezien haar mogelijkheden wel hardstikke goed. Maar beste mede- Ajacieden toch, het huidige Ajax is onherkenbaar. Waar is de club gebleven waar ik ooit zo heimelijk verliefd op ben geworden? Wat is er gebeurd met ons unieke 4-3-3 systeem, onze alom geprezen spelopvatting om de mensen op de tribune te vermaken? Waar is het aanvallend, attractief voetbal gebleven? Wie zegt me waar de Amsterdamse bluf en bravoure zijn gebleven? Een 2-0 nederlaag oplopen in Madrid? Van mijn part verliezen we met 5-0, maar wel met opgeheven hoofd, wel met de spelopvatting waar we wereldberoemd mee zijn geworden, wel met gogme, bravoure en durf. Ik ben niet voor Ajax geworden vanwege haar goede resultaten en vele kampioenschappen, maar omdat ik wil genieten van het voetbalspel, van aanvallend, attractief voetbal. Van mijn part worden we nooit meer kampioen, als de mooiste club van allemaal maar weer zichzelf wordt! AFC AJAX!

20-09-2010 19:47

Margammor +0

;-))

Mijn Ajax verliest met opgeheven hoofd van Real Madrid, en op TV zien we Boilesen en Kappelhof lachend het veld aflopen en zegt Boilesen tegen Kappelhof "Gaaf man, toen je Ronaldo dolde en tussen de benen door speelde. Prachtig debuut, over twee weken pakken we ze thuis."

20-09-2010 21:08

shady +0

wordt een beetje doodziek van die cruijff, zelf loopt ie weg als hij zijn zin niet krijgt lekker met pensioen gaan hij wordt net zo irritant als johan derksen

20-09-2010 19:41

masterveen +0

mee eens!! Bejaarden hebben altijd wat te zeiken!!

20-09-2010 19:42

Margammor +0

"De lessen voor het heden, liggen altijd in het verleden", dus wat respect voor bejaarden.

20-09-2010 19:46

Beretta +5

Buiten beschouwing latend of de kritiek van Cruijf terecht is en het daaropvolgende antwoord van Ajax toereikend, is Ajax denk ik de enige club in Nederland die nog zo erg bekritiseerd kan worden terwijl we eerste staan. Ook dat maakt onze club zo heerlijk mooi.

20-09-2010 19:38

hanz +2

jol zegt het goed bij ajax.nl makkelijk dat johan via de media zo zijn mening geeft

20-09-2010 19:36

AjaxDruten +1

En ook dat is een makkelijk antwoord van Jol. Als Johan geen medewerking krijgt van het bestuur (waar hij juist op doelt) hoe moet hij het anders brengen dan dan via de media?

Een column is daarvoor een uitstekend medium juist. Nu komt er wellicht vanuit de supporters druk op het bestuur.

Een club is niks meer als haar supporters!!!

20-09-2010 19:38

LSuarez16 +0

Het valt mijn op dat Cruijff meer dan ooit met Ajax bezig is.
Sinds hij wat mot heeft bij Barca, sinds die nieuwe voorzitter, rosell, heeft hij daar een stap terug gedaan. Ik zag Cruijff ook bij Ajax-Willem2 zittten, eerst zag je dat niet, en het is ook niet de wedstrijd waar je nou naartoe gaat.

En hij heeft nu al tijdje zulke harde kritieken, aast hij er soms op om het toch te gaan doen zoals een paar jaar terug? Ik hoop van wel, want verstand van het spelletje heeft hij wel, als hij zich maar niet op het zakelijke vlak gaat bewegen.

20-09-2010 19:29

AjaxDruten +1

Precies wat ik ook dacht.. Maar hij moet dan wel de kans krijgen. En als het bestuur van Ajax echt zo'n vriendjespolitiek is dan zal dat niet snel gebeuren.

Wij kunnen niet weten of het zo'n grote vriendjespolitiek is maar ik denk dat het best wel kan. En Cruijff, je kunt zeggen over hem wat je wilt, heeft het beste voor met Ajax en gaat niet voor niks dit roepen. Hij roept het niet voor niets al jarenlang.

Ik ben erg benieuwd of er nu eindelijk wat gaat gebeuren. Met het team gaat het stabiel op het moment, al is het spel niet perfect. Er is dus zeker mogelijkheid om de rest van de club (lees bestuur) aan te gaan pakken!

Geen vooruitgang is achteruitgang!

20-09-2010 19:36

ajaxtop76 +22

De Almachtige J.C weet alles vaak zoooo goed...maar neemt nooit de verantwoording om ons AJAX volgens hem op het goede spoor te brengen...en als hij dan de kans(trainer) krijgt gaat hij halverwege het seizoen weg....blijven wij met " superspits" Henni Meijer achter en buitenspelers als bijvoorbeeld Alister Dick....krijgt opnieuw de kans om samen met van Basten alles naar zijn hand te zetten...en ja hoor bij de eerste tegenwind haakt hij wederom af...wie herinnert zich niet het filmpje in de Arena waar iedere Ajax- speler of oud Ajax-speler zegt Ajacied te zijn ...behalve juist onze almachtige...was inderdaad in zijn tijd de beste van de wereld...maar daarna kwamen er nog meer Ajacieden(van Basten Bergkamp Sneijder van de Vaart)...laat het nu eens afgelopen zijn AJAX is AJAX dat zal altijd zo blijven...maar het voetbal is wel verandert...we zullen nu steeds meer eerst voor het resultaat te gaan en daarna de doelpunten op de meest mooie manieren te maken..en tja Real...tja dat was 'n misser...maar dat was in de old days ook dordrecht met cor lems..en wij...wij met J.C

20-09-2010 19:26

masterveen +0

in principe is het zo, dat as je meer geld heb dan je tegenstander je ook meer kunt kopen.
in principe is het zo dat as je geen geld heb, je ook geen buitenspelers kunt kopen.
het is in principe zo dat als je on ajax wint, je wel 3 punten pakt.

het is dus in principe zo dat jol het niet eens zo verkeerd doet!!!

Begrijp je dat Johan in principe Cruijf!!!!!!

20-09-2010 19:26

AFCACBS410 +0

sv, als je dit bericht leest,

er is zojuist een reactie van Martin Jol op ajax.nl gezet op de columm van Johan Cruijff.

lijkt me mooi om ff op deze site te postten maari k weet neit hoe ik zo'n ajax tv filmpje in moet voegen

20-09-2010 19:24

Margammor +0

Een wel heel erg mooi terughoudend en genuanceerd antwoord van Jol. Respect voor de man.

20-09-2010 19:30

LSuarez16 +0

Ja wel een goed antwoord.

Krijg toch steeds een naar gevoel sinds dat Fulham-incident.
Denk dat Jol denkt(ook gezien de aankopen) van dit seizoen kampioen worden en dan wegwezen naar Engeland.

Dan moeten we volgend seizoen(als we pech hebben) opvolgers zoeken voor: Jol,Suarez,Stekelenburg,V/d Wiel en Emanuelson.

20-09-2010 19:39

Margammor +0

Jol (jammer, maar niet erg), Suarez (logisch, maar gericht vervangbaar, echter voor veel geld), Vertonghen (vervangbaar), Stekelenburg (moeilijk vervangbaar), V/d Wiel (vervangbaar) en Emanuelson (helemaal vervangbaar).

20-09-2010 19:42

zburg1983 +0

Anita onvervangbaar.......... -:)

20-09-2010 19:46

Margammor +0

Vervangbaar, maar gaat niet weg.

20-09-2010 19:48

zburg1983 +0

hij heeft toch een contract tot zomer 2011?? denk dat ze het niet verlengen met hem!

20-09-2010 19:49

LSuarez16 +0

30 november 2009
Ajacied Vurnon Anita heeft maandag zijn handtekening onder een nieuwe en verbeterde verbintenis gezet. Zijn nieuwe contract loopt nu tot en met 30 juni 2012

2012 dus.

20-09-2010 19:52

zburg1983 +0

okay dank je. staat het verkeerd in die VI seizoensgids!

20-09-2010 20:01

LSuarez16 +0

Hehe, wel een leuk antwoord.
Jol -> Rijkaard, Blind Sr.
Steek -> Vermeer , (Tyton als hij zo doorgaat?)
Suarez ?
Vertonghen ?
Emanuelson -> Lodeiro,Eriksen,Sulejmani
Vd Wiel -> Kappelhof,Blind(op links, Anita rechts)

Hoop op Rijkaard, die gaat niet zo best met Galatasaray, maar wel een clubman en denk geen zeikerd die aankopen wil maar gewoon met jeugd gaat spelen. Jeugd zal ook tegen hem opkijken. Maar ja de wens is de vader van de gedachte. Wordt gewoon Blind dan ;-) ook een clubman.

20-09-2010 19:49

ArieB +1

hij zegt dat hij de kritiek naast zich neerlegt. ja daar schiet je wat mee op he? je moet er juist wat mee doen meneer jol.

20-09-2010 19:40

masterveen +0

wat nou kritiek!!! Ajax doet het beter onde Jol dan zijn voorgangers!!!

20-09-2010 19:41

ArieB +1

dus? dat hij het beter doet dan enkele voorgangers betekent niet dat het goed is...

20-09-2010 19:43

Margammor +0

De kritiek van Johan richt zich dan ook niet zo zeer op Jol, maar op de directie en de RvC qua lange termijn beleid. In de ogen van Johan is Jol een erg goede trainer, maar niet voor de lange termijn.

20-09-2010 19:44

ArieB +1

dan moet je de tekst nog maar eens teruglezen. staat heel duidelijk dat hij ook ontevreden is over het spel. laat jol daar nou net verantwoordelijk voor zijn.

20-09-2010 19:48

Joodstt +0

Cruijff moet zn mond nu eens houden. Meerdere kansen gehad om wat te veranderen binnen de club maar dan geeft ie niet thuis. Lekker makkelijk om vanaf de zijkand zoiets te roepen. Man is helaas nauwelijks nog serieus te nemen...

20-09-2010 19:20

hanz +2

lekker makkelijk weer van achter je geraniums in barcalona kritiek leveren

20-09-2010 19:17

zburg1983 +0

zegt de man die overstapte van Ajax naar feyen....

20-09-2010 19:16

Margammor +0

Hiervoor zou je ook de historie eens na moeten lezen. Ook hier speelde het Johan ego op "my way or another highway", hij gaf echter wel een duidelijk signaal af, en met pijn in zijn hart.

20-09-2010 19:20

zburg1983 +0

en dan stap je over naar notabene feye...? ik weet dat het toenmalige bestuur zo ook zijn fouten heeft gemaakt maar in pijn met je hart naar de grootste aartsrivaal overstappen geloof ik weinig van

20-09-2010 19:40

DenSim +0

Cruijff heeft ook commentaar op de lasnaden van zijn rollator, hij was namelijk op school in de klas van 1951 de beste in solderen. Het lijkt wel een wijf, zeuren en zanikken zonder verantwoording, verantwoording krijgen en weer teruggeven.

20-09-2010 19:09

RommaAKAzlatan +0

Cruijff laat zien dat hij een echte Ajax-hart heeft! Hij voelt hetzelfde als wat ik voel (pijn in m'n hart). Cruijff wil gewoon de bezem er doorheen gooien en kan dit niet anders dan in de media roepen! Hij heeft totaal geen macht meer binnen Ajax omdat iedereen elkaar dekt. Ik geloof als Cruijff weer binnen Ajax zou kunnen treden dat we over 3 a' 4 jaar weer Ajax terughebben. Het is schandelijk hoe Ajax de afgelopen seizoenen zijn wedstrijden speelt! Ik heb in 10 jaar nog nooit zo'n dramatische wedstrijd van Ajax uit bij Real gezien! Schandelijk! Geen positiespel, geen lef, alleen maar sympathie voor de tegenstander. Hoe kan El Hamdaoui nou als we een (1 van de weinige) corner krijgen staan lopen knuffelen en zoenen met Pepe? Het is toch te gek voor worden dat het hele team (op Steek na!) vanaf minuut 1 totaal weggespeeld wordt zonder ook maar enig beetje inzet en passie te tonen. Het is echt een schande en zo heb ik Ajax nog nooit gezien. Van mij part verliezen we die wedstrijd met 4-1 of 5-1 maar een beetje lef (borst vooruit, wij zijn ajax) heb ik totaal niet gezien. Positiespel is verleden tijd! Bij Ajax durven we niet meer groot te denken. Tuurlijk hebben buitenlandse clubs (Barca, Real) veel meer budget als wij maar dit slaat alles! Tactisch is het een drama, het veldspel is een DRAMA en het enigste wat in de afgelopen 5 jaar echt positief is veranderd zijn de supporters! Petje af trouwens voor onze trouwe honden die Ajax blijven steunen terwijl we totaal weggespeeld werden! Ik zou het niet op kunnen brengen, zeg ik eerlijk! Mijn hart is echt gebroken als ik zie hoe Ajax veranderd in iets wat zij nooit was. In iets waar ik niet meer van kan genieten maar met pijn in de ogen zie. Ik wil positiespel zien! Ik wil lef zien! Ik wil passie zien! Ik wil..... AJAX ZIEN!

20-09-2010 19:05

Margammor +0

;-)))) en zo is het.

20-09-2010 19:18

masterveen +0

bejaarden hebben wel vaker wat te zeiken!!
Hij is al jaren kritiek aan het leveren op ajax en het beleid!
Hij moet daar es mee ophouden! Ajax doet het qua prestaties met Jol beter dan de 5 jaar ervoor! Dat Ajax op transfer gebied niks kan doen is de schuld van Jol zijn voorgangers.
Het wordt tijd dat meneer Cruijff Ajax eens loslaat!

20-09-2010 19:03

ajaxsup1 +0

Ik heb de laatste 5 jaar zelden een fatsoenlijke aanval van ajax gezien. Alles is toevalvoetbal en resultaatvoetbal. Veel lange ballen en voetbal zonder idee. Iedereen doet maar wat!!!
Het rapport dat uit het onderzoek kwam bevestigde de kritiek van Cruijffie. Er moest keihard worden ingegrepen toch? Toen hij wilde ingrijpen was het ook weer niet goed! Nu is hij opeens een bejaarde seniele oude man die ajax moet loslaten. Als je je oude clubicoon zo neerzet ben je in mijn ogen een waardeloze ajax-supporter. Ik ben juist blij dat hij nog steeds een ajax-hart heeft en zich bekommert om de club. Als je vindt dat het nu zo goed gaat dan wens ik je veel plezier zaterdag bij twente. Zij zullen het bijzonder slechte voetbal van ajax deze afgelopen 2 weken gewoon weer afstraffen (zie JC-schaal!) Verschil twente - ajax? Twente voetbalt en ajax niet. Dus laat je niet verblinden door de huidige koppositie (een zeldzaamheid tegenwoordig) want met ons voetbal wordt je gewoon niet kampioen!

20-09-2010 20:07

JuztPaultje +0

Eindelijk iemand die het snapt.

20-09-2010 20:09

Margammor +0

De man is Ajaxied met hart en ziel en een permanente voorstander van jeugd en aanvallend positie spel. Alleen op die manier kom je bij de top en blijf je aan de top, en niet met korte termijn opportunistisch resultaatvoetbal. Dat is de ware boodschap van Johan en daarmee heeft hij volledig gelijk.

20-09-2010 20:50

zburg1983 +0

ik hoor een heleboel mensen hier schreeuwen over het feit dat Jol er niks van kan enz. ik ben blij met Jol, hij heeft noodgedwongen moeten saneren , is al 23 compwedstrijden ongeslagen, wint de beker , haalt de CL, we scoren een heleboel goals en krijgen zowat niks tegen en missen op 1 puntje de titel! dat zijn cijfers die denk in zijn voordeel spreken! Cruijff mag eind mei zijn oordeel vellen want dan zijn de prijzen verdeeld!

20-09-2010 18:59

Margammor +0

Er is idd niks mis met Jol. Een bewuste keuze voor resultaat met de beschikbare middelen en zonder de financiele capaciteit om te investeren.

Johan moet inzien dat het tijd gaat kosten om Ajax weer terug aan de top te krijgen met het voetbal dat wij naar Barcelona hebben gebracht. In de tussentijd moeten we roeien met de riemen die we hebben.

Het zou Johan wel sieren, als hij met het rapport Coronel in de hand binnenloopt en de positie van technisch directeur claimt. Daar worden wel allemaal blij van denk ik en kan Johan eindelijk bouwen aan het Ajax dat hij (en wij) graag willen (terug)zien.

20-09-2010 19:04

JohnDylan +22501

Voor Cruijff is het 'my way or the highway' en terecht want hij heeft niets te bewijzen en heeft geen zin in eindeloos gezeur en gedeal als hij Ajax probeert te helpen. Geef Cruijff de volledige macht bij Ajax, please!

20-09-2010 18:56

Margammor +0

Dat lijkt me niet een heel erg slim idee. maar Johan als technisch directeur benoemen in de directie lijkt me wel weer slim. Zakelijk is Johan nu niet echt een hoogvlieger. Als algemeen directeur ook niet echt, daarvoor heeft hij te veel ongenuanceerde emoties.

20-09-2010 19:00

CrazyJew +1

Precies, laat hem de scouting regelen en gerichte aankopen zoeken die Ajax echt beter maken. geloof me nou Jol en Johan zouden elkaar echt wel vinden. Jol zou niet meteen gaan steigeren wanneer Johan een suggestie heeft en wel een manier vinden om ook zijn mening aan Johan over te brengen

20-09-2010 19:12

RafaelvdVaart +0

Want als Cruijff het voor het zeggen heeft dan is succes gegarandeerd?

Vind dat het huidige bestuur al goed bezig is met de zooi van v. Basten opruimen. Je weet wel, die trainer waar Cruijff helemaal gek van was.

Cruijff heeft zijn kans gehad, en kwam stoer met zijn autotje aanzetten bij de ArenA maar bij de eerste de beste tegenslag was ie weg. Meneer krijg zijn zin niet en ging dus maar weer op zijn berg in Spanje zitten.

20-09-2010 19:00

Tissah +0

als cruijff een vacature wil binnen ajax kan hij dat ook gewoon vragen, en niet overal comentaar op gaan geven pikkie (Y)!

20-09-2010 18:41

Margammor +0

Het is jammer dat veel boodschappen van Johan altijd verloren gaan in zijn wat botte ongenuanceerdheid, generaliseren en gebrek aan context van het verleden en het heden. Dit is jammer, want ons grootste clubicoon heeft meestal wel een punt te maken en ziet, zeker op voetbaltechnisch gebied, de zaken vrij scherp. Uiteindelijk is hij een van onze grootste voetballers en trainers en een Ajaxied in hart en nieren.

Zijn enorme clubliefde, en de kwaadheid die hij aanhaalt als basis voor zijn reactie, is echter ook vaak zijn valkuil. Clubliefde gaat vaak samen met clubblindheid en het niet openstaan voor fundamentele kritiek. Hier op de site zie je dat ook vaak terug.

Daarmee komen we ook meteen bij een belangrijk punt. Clubliefde en clubblindheid moet je voorkomen door ervoor te zorgen dat je objectiviteit en neutraliteit in ledenraad, raad van commissarissen en dagelijks bestuur hebt zitten. Als je dit niet bewaakt, dan gaat de clubliefde de boventoon voren middels clubblindheid en kan je de zaken niet meer nuanceren. Daarmee heeft Johan een juist punt te pakken: het kliekjesgedrag van vriendjes. Uri Coronel speelt hier, mede als naamgever van het aangehaalde rapport en huidige voorzitter van de RvC, een belangrijke rol in. Zeker op voetbaltechnische inrichting van Ajax zijn vele aanbevelingen van het rapport Coronel nog niet doorgevoerd.

Op voetbaltechnisch gebied ziet Johan het ook wel goed. De resultaten van afgelopen seizoen en ook nu, kunnen niet verbloemen dat er qua voetbal kwaliteit weinig over is van Ajax wat wij in ons hart hebben gesloten en zeker voor de oudere generatie is het niks. Spelinzicht, positiespel, rondspelen, vleugelspitsen (dan wel voor of vanuit het midden), je tegenstander domineren vanuit de eigen kracht etc. etc. En ja, ook de jeugdopleiding levert nog niet wat we zouden willen zien en het scouting apparaat zien we niet eens (in plaats daarvan krijgen we allemaal “Jol vriendjes” binnen alsmede speler die onder contract staan bij dezelfde zaakwaarnemer als van Jol). Hierover zijn zelfs een aantal harde conclusies getrokken in het rapport Coronel.

Waar het mis gaat in de analyse van Johan is het generaliseren en zijn clubblindheid. Johan haalt het begrip “tijd” uit zijn commentaar. Veranderingen hebben tijd nodig om te worden doorgevoerd en gaan in fases. Het huidige bestuur (directie en RvC) heeft gekozen om allereerst weer een gezonde financiële basis te creëren, heeft bewust gekozen voor een resultaat trainer (contract van 3 jaar, maar met de verwachting dat hij twee jaar zou blijven) om zonder financiële middelen met het aanwezige materiaal het maximale eruit te halen, de jeugdopleiding weer stevig(er) neer te zetten en het scouting apparaat een goede schoonmaakbeurt te geven. Met een aanpak als deze gaat er natuurlijk een paar jaar overheen voordat de resultaten weer zichtbaar gaan worden. Tegelijkertijd moeten er ook resultaten worden neergezet (al is het alleen maar om ons financieel van de afgrond te trekken).

Hoewel Johan een aantal terechte punten heeft, gaat hij ook voorbij aan de factor tijd die noodzakelijk is om Ajax weer een topclub te maken, aan de resultaten die met beperkte middelen nu worden gerealiseerd en aan een aantal bewuste keuzes die daaraan ten grondslag liggen. Natuurlijk hebben Johan en Martin een volledig andere filosofie ten aanzien van resultaatvoetbal, maar om de doelen van Johan te kunnen verwezenlijken, moet je eerst weer financieel gezond zijn, de jeugdopleiding en scouting volledig op orde hebben en dan pas kan je weer vanuit eigen kracht en vanuit een Ajax filosofie en stijl gaan domineren. Dat gaat tijd kosten Beste Johan, en in die fase zitten we nu.

Iedereen ontslaan en helemaal opnieuw beginnen, tsja, dat lijkt me niet echt een verstandige optie. Weinig bedrijven (en Ajax is deels een bedrijf) hebben dat ooit met succes gedaan. Maar zakelijk inzicht is ook nooit Johan’s sterkste kant geweest, daar had hij een slimme schoonvader voor.

Maar, met het rapport Coronel in de hand, zouden ledenraad, directie en raad van commissarissen wel een jaarlijks moment van zelfreflectie in moeten lassen, om te kijken of we nog op de goede weg zijn en de ingezette koers tot resultaten gaat leiden.

20-09-2010 18:32

Richard Witsche +0

Slaat de spijker op zn kop.Je verwoord het ook zodanig dat iedereen er wel mee kan leven denk ik.

20-09-2010 18:59

Daanieeel +0

ajax is bezig met opruimen, maar er is geen geld voor andere spelers. Ogararu, luque, rommedahl, kennedy, gabri, pantelic, wielaert, aisatti zijn al weg of verhuurd. ooijer, el hamdaoui, mido, tainio zijn gehaald. nou dat noem ik een flinke verbetering

20-09-2010 18:30

Tissah +0

jaa strax nog paar talenten als josefzoon, blind en ozbiliz!
kijk hoeveel mensen er weg zijn gegaan met een flink salaris! weer geld besparing cl voetbal is ook geld,
t moet bij ajax niet altijd om geld gaan oke maar tis wel een onderdeel van

20-09-2010 18:40

suitie +74

Cruijff is een ajacied in hart en nieren. Ben het deels met hem eens dat het voetbal niet om over naar huis te schrijven is. Maar dat zie ik wel goedkomen. Wat ik belangrijker vind is dat er rust is in en om de club. Dat is ook wel eens anders geweest. Geef de club de kans om iets op te bouwen. Ik zou zeggen: nodig Cruijff uit. Praat met 'm. Zoek een gulden middenweg. En als het achteraf niets oplevert, dan zijn we van deze eeuwige discussie verlost.

20-09-2010 18:25

afca4eva +5957

Cruijff kan zich onderhand beter druk gaan maken om zijn golfballen, wordt echt schijtziek van die vent, blijft maar door gaan.
Tuurlijk heeft hij soms wel eens gelijk, maar dat is na 1x ook wel duidelijk.

20-09-2010 18:18

V12 +867

Ik hoop dat de uitspraak van dit bestuur zich tegen hen keert. Als je ziet hoe Ajax en Jong Ajax voetballen dan weet je hoe gelijk Cruijff heeft. Als je iets weet van goed positiespel en hoe op te bouwen en je kijkt hoe dat dan bij deze teams gebeurt dan weet je dat Cruijff gelijk heeft. Dan kun je nog zo blijven ouwehoeren over punten en geld. Het voetbal wordt gewoon niet goed uitgevoerd. Verre van zelfs.

20-09-2010 18:11

ArieB +1

het is als praten tegen een dove.... [zo zal cruijff zich ook voelen]

20-09-2010 18:09

afcklaasf +0

word langzamer hand een beetje schijtziek van deze discussie, JA wij gaan zoals het nu gaat in het voetbal niet meer de CL winnen , misschien nog de EL maar vergeet niet dat waarschijnlijk vanaf 2012 clubs met een schuld niet meer in europees verband mogen spelen. gaan er tog behoorlijk wat clubs uit, barca,real,ac etc. dan maken we misschien weer kans.

20-09-2010 18:03

ArieB +1

Richard Witschge: snap nou eens dat alle zaken die jij noemt niet betekenen dat je geen succes kunt hebben en dat je af moet stappen van je systeem en dat je scouting slecht is en dat er weinig toppers doorbreken en dat je spelers haalt die het niveau niet hebben en ook nog eens teveel kosten etc. etc. etc.

kijk gewoon naar twente (even los van de jeugd). het bewijs dat het wel kan. natuurlijk doen ook zij niet alles goed, maar ze voeren wel goed beleid en dat zie je zowel sportief als financieel gezien terug.

20-09-2010 17:56

Richard Witsche +0

Hoezo dat dan ? omdat ze wel kampioen werden? of om die ene wesdsrijd tegen Inter?Want volgens mij staan wij boven Twente en speelde we 2e helft vorig jaar veel beter en mooier dan Twente.En dat was Jols eerste jaar dus geef een iemand de kans aub.
Kijk en zoals ik al zeg tuurlijk gaat niet alles goed ern worden er dommem aankopen gedaan ook bij Twente en waar is hun Jeugd?Want dat moet je dnek ik niet los zien,want daar is ook kritiek op van Cruijff.

ER zijn nutteloze aankopen geweest en er is een aantal talenten over het hoofd gezien bv Lens,Elia etc.Maar dit bestuur probeert toch het tij te keren.en dat kan toch niet ineesn goed zijn.Ook Cruijff lukt dat toch niet.Niemand niet met de beste bedoelingen van de wereld niet.
Geef ze dus even de tijd er lijden meerdere wegen naar Rome.
Tijden zijn verandert dus dat komt niet meer terug.
Voetbalclubs zijn bedrijven geworden en clubliefde is verandert is geld.Deze misslijkmakende veranderingen hebben ervoor gezorgt Ajax onomkeerbaar heeft moeten afhaken in de top van het voetbal helaas.
Maar dit is realiteit de rijkste clubs zullen het vaakste winnen.
Dus uit je kritiek juist op clubs als het oh zo geweldige Barcelona met 200 milj schuld,Real ,Manu etc.
Het typische ajaxspel is er niet meer en heb je daar kritiek op dat kan dat is er ook niet meer.Maar ze willen weleens een prijs pakken en na al die jaren van faalbeleid is het geld op en is er dus geen mogelijk heid buitenspelers te halen die er meteen staan.Want de jeugd is wel degelijk goed alleen op die posities is er nog niemand voor het Ajax niveau,maar zijn er wel die dit kunnen gaan worden.Dus vind ik al bij al de kritiek van Cruijff gewoon overtrokken en hekel ik de manier waarop hij dit doet.

Verder stop ik deze discussie maar ik heb mn zegje gedaan en denk dat we nu meer op de man aan het spelen zijn(ook ik maar me daar schuldig aan) dan inhoudelijk met argumenten te komen(al waren die er zeker ook).
Mar we zullen het waarschijnlijk niet eens gaan worden al doen we dit nog een jaar lang.

20-09-2010 18:16

Rubinho +0

Misschien winnen we nooit meer de Wereldbeker, nooit meer de Champions League, en misschien ook wel nooit meer de Uefa Cup. Misschien zijn de (financiele) verschillen tussen Europese top en Nederlandse clubs wel te groot geworden om ooit nog een Europese prijs te pakken. En misschien doet Ajax het gezien haar mogelijkheden wel hardstikke goed. Maar beste mede- Ajacieden toch, het huidige Ajax is onherkenbaar. Waar is de club gebleven waar ik ooit zo heimelijk verliefd op ben geworden? Wat is er gebeurd met ons unieke 4-3-3 systeem, onze alom geprezen spelopvatting om de mensen op de tribune te vermaken? Waar is het aanvallend, attractief voetbal gebleven? Wie zegt me waar de Amsterdamse bluf en bravoure zijn gebleven? Een 2-0 nederlaag oplopen in Madrid? Van mijn part verliezen we met 5-0, maar wel met opgeheven hoofd, wel met de spelopvatting waar we wereldberoemd mee zijn geworden, wel met gogme, bravoure en durf. Ik ben niet voor Ajax vanwege haar goede resultaten en vele kampioenschappen, maar omdat ik wil genieten van het voetbalspel, van aanvallend, attractief voetbal. Van mijn part worden we nooit meer kampioen, als de mooiste club van allemaal maar weer zichzelf wordt! AFC AJAX!

20-09-2010 17:52

bjornolaf +0

Jij begrijpt t tenminste!

20-09-2010 17:55

RafaelvdVaart +0

En Cruijff geeft die garantie zeker?

Wat zou hij beter doen dan het bestuur van nu?

20-09-2010 18:00

Richard Witsche +0

Ik ben ajacied omdat de club in mn hart zit ben niet zon suc6 supporter die alleen voor Ajax is als ze mooi voetballen.
En jah als je dat al een aantal jaar geen kampioen word met je buitenspelers ,supporters als jij dan ook lopen te zeiken dat je weer geen kampioen word ,en je gooit het over een andere boeg om te trachten dit voor elkaar te krijgen dan begrijp ik dat en dan steun ik dat zelfs.

20-09-2010 18:00

V12 +867

Volgens mij kun jij niet lezen. Hij zegt dat ze geen kampioen hoeven te worden. Hij wil mooi spel. Zijn betoog is juist prachtig.

20-09-2010 18:05

Ajaxfan007 +0

Kom op man. Real Madrid was een dieptepunt maar was het zo erg om vorig seizoen te vergeten. Ok, het is niet het 4-3-3 wat wij gewend zijn maar tegen 010 bijvoorbeeld stond er wel een team wat dit systeem kan uitvoeren.

We zitten in een dip en kwalitatief lijden wij daaronder maar geef dit bestuur tijd. Ze hebben meer bereikt in nog geen twee jaar dan Jaakke en zijn gabber hebben bereikt in 10 jaar.

20-09-2010 20:53

ajaxsup1 +0

heel mooi geschreven!!

20-09-2010 20:59

Kaos +1

De clubleiding is blind (en dan bedoel ik niet Danny of Daley) voor enige vorm van kritiek. Hoogmoed komt voor de val

20-09-2010 17:49

AFCABart +2

stekelenburg
van der wiel, chivu, vertoghen, maxwell,
van der vaart
sneijder
ibrahimovic suarez

+ nog 2 gekochte spelers van een miljoen of 30 per stuk??

moeten we toch aardig mee kunnen ballen in de CL

20-09-2010 17:45

Roovers419 +0

Het gaat om meer dan alleen die spelers. Man utd/Liverpool/Inter allemaal hebben ze veel te besteden. Echter wij waren vroeger wat Barca nu is. Spectaculair aanvallend voetbal, met goed positiespel. Cruijff bedoeld echt niet dat we elk jaar de cl zouden moeten winnen. Hij heeft het over de filosofie (waar willen met de club heen) En ik deel zijn mening.

20-09-2010 17:49

Richard Witsche +0

Vroeger was het voetbal anders het krachtvoetbal van inter overwon toch ook van de schoonheid van Braca.Hoe dat dan ook bewerstelligd werd.

20-09-2010 17:55

booya4afca +115

De verschillen qua begroting zijn er altijd geweest. Dus dat is een slap excuus om te zeggen dat het enkel daar door komt.

Je hebt als club een filosofie, spelopvatting, een cultuur.

Iets waar mensen zich aan kunden binden. Bij Ajax weten we allemaal wat dat moet zijn, al komt het al jaren niet meer uit de verf. Omdat destijds de verkeerde keuzes zijn gemaakt door bijv 30 miljoen te investeren in materiaal wat niet gebasseerd is op de filosofie. In de tussentijd is er in het bestuur heel wat veranderd. De echte Ajacieden zijn weggejaagd, en er blijven nu enkel bobo's over. Bobo's die één ding voor ogen hebben , inkomsten.

Dat zit velen Ajacieden dwars, en Cruyff dus ook. Nogmaals, het gaat hier niet over de verschillen qua begrotingen, het gaat hier over de filosofie en spelopvatting van de club. Dat moet weer terug naar hoe het was tussen de jaren 70 - eind 90.

20-09-2010 17:43

Roovers419 +0

Dat Ajax de kritiek niet herkent zegt al genoeg. Men geeft allerlei cijfers aan waarom Ajax op de goede weg zou zijn? Mag het een keer als club met de grootste begroting dat je na 6 jaar weereens de titel gaat halen (wat geen zekerheid is). Als het gaat om jeugdopleiding, combinatievoetbal en de financien gaat het wel dramatisch. We zijn niet meer die unieke club (op het veld) waarop velen verliefd zijn geworden. Cruijff heeft het er echt niet over dat we elk jaar kampioen moeten zijn en de cl moeten winnen. Hij heeft het over de filosofie die ons groot heeft gemaakt en nu verkwanseld wordt.

20-09-2010 17:43

AFCA37 +12

Jij begrijpt het helemaal mee eens met je verhaal

20-09-2010 19:16

RobinhoV410 +568

Geweldig goede reactie van Ajax! Rustig en niet doof voor zijn kritiek, maar een volwassen tegengeluid geven op deze manier is top. Ajax werkt juist knalhard aan verbeteringen en met stapjes lukt dat juist prima. Ik was ook zwaar teleurgesteld over Madrid-uit, maar Ajax is op de goede weg. Je kan niet vanuit t niks in een keer naar een niveau van Barcelona. Daarnaast moet Cruijff eens realistisch zijn en bedenken dat de Nle competitie niet meer is wat deze ooit was. Wij kunnen nou eenmaal niet altijd onze spelers behouden en compleet aanvallend voetbal spelen in Europa. De kans om dan nog harder van de mat te worden geveegd is dan nog groter.

20-09-2010 17:31

booya4afca +115

En Twente dan ?? Die speelden anders aardig aanvallend hoor. Ok, ze krijgen wat meer ruimte om te voetballen, maar de wil was er zeker.. De wil die bij Ajax ver te zoeken was in Madrid.

En zelfs tegen Feyenoord was het bagger.

20-09-2010 17:33

RobinhoV410 +568

Maar er is wel een verschil tussen uit en thuis spelen. Geen enkele club gaat in Bernabeu vol op de aanval. Een voorbeeld is Inter vorig jaar in Barcelona, aanvallende intenties waren heeel erg ver te zoeken, maar ze boeken toch een goed resultaat. het voetbal is veel gecompliceerder en tactischer geworden in de laatste decennia. Ook Madrid zal in Amsterdam geen totaal aanvallend voetbal spelen.
Ben het wel met je eens dat Ajax de wil om ook maar iets te laten zien in Madrid natuurlijk totaal niet had. Het was veel te angstig en vol met ontzag. Aan deze punten moet dan nodig iets worden gedaan, maar Cruijff slaat veel te ver door en eist dingen die in zo'n wedstrijd niet eens mogelijk zijn.

20-09-2010 17:42

ArieB +1

alles is hosanna... de ene na de andere jeugdspeler breekt door, de scouting is fantastisch, de ajax filosofie is aanwezig, het spel is genieten geblazen, er passen geen prijzen meer in de prijzenkast, we behoren nog steeds tot de top van europa................

NOT

20-09-2010 17:29

wilyha +2

laat johan dan hier komen en stokje van coronel over nemen

20-09-2010 17:29
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.