Ajax 2 herstelt zich na rust tegen Lyon

door JipVR 195

Ajax 2 herstelt zich na rust tegen Lyon

door JipVR 195

Laatst geüpdatet

De reserves van Ajax hebben dinsdag een wedstrijd met twee verschillende helften gespeeld. Uiteindelijk werd er over negentig minuten met 2-2 gelijkgespeeld tegen het tweede elftal van Olympique Lyon. Vaclav Cerny en Frenkie de Jong maakten de Ajax-doelpunten.

Ajax begon de wedstrijd vrij dramatisch en Lyon probeerde er in ieder geval iets van te maken. De Fransen trachtten Ajax op de helft terug te dringen, maar waren zelf niet sterk genoeg om hun overwicht in doelpunten uit te drukken. Wanneer Ajax aan de bal was, werd deze vaak via slordig spel weer ingeleverd bij de thuisploeg.

Vlak voor rust kwamen de Fransen dan ook terecht op voorsprong, via een treffer van Kalulu. Na de thee leek het erop alsof de wedstrijd onveranderd zou blijven. Toch scoorde Ajax vrij onverwachts via Cerny. Die gelijkmaker leidde een zeer sterke periode van Ajax in. De Amsterdammers waren veel sterker en wisten dit ook in kansen uit te drukken. De Jong, die voor rust als enige af en toe positief wist op te vallen, bracht Ajax na rust met een geplaatst schot op 1-2.

Leon Bergsma was zelfs nog dicht bij een derde Ajax-treffer, maar de verdediger miste net wat lengte om de bal binnen te tikken. Tot vlak voor het einde leek Ajax de overwinning veilig te hebben gesteld, maar vijf minuten voor tijd bleek diezelfde Kalulu roet in het eten te gooien door keeper Stan van Bladeren voor de tweede keer te verschalken.

Opstelling Ajax: Van Bladeren, Zeefuik (D. de Wit 88'), Bergsma, Savastano, Dankerlui, Eiting, Mazraoui, De Jong, Neres, Huntelaar, Cerny (Cassierra 59').

Doelpunten:
1-0 Kalulu (42')
1-1 Cerny (53')
1-2 De Jong (66')
2-2 Kalulu (85')

Bijzonderheden:
- Om 21.00 uur staat er een tweede oefenwedstrijd gepland tegen Lyon.
- Alle Ajacieden die meedoen, spelen in principe negentig minuten.

Volg de wedstrijd via Twitter:

Lees meer over:
Plaats reactie

EVH +8

Ontzettend knap en ik ben heel erg trots op die gasten. Inclusief trots gevoel over Keizer.

Heel knap

18-07-2017 22:00

kleinedraaicirkel +0

Al dat gezeik om transfers, kan nergens een goed gefundeerde mening vinden over de spelers en het spel.

Dus mijn vraag; hoe speelde dit Ajax en waren er herkenningspunten van vorig jaar te zien? Hoog druk zetten, snel combineren en de diepte zoeken?

18-07-2017 20:40

AjaxPassion +3899

Dit was Ajax B hè...

1e helft hebk niet gezien 2e helft was bij vlagen zeer aardig. Met name Frenkie stak er met kop en schouders bovenuit. Huntelaar viel me tegen, weinig afjagen en voegde weinig toe. Cerny leek weer iets terug te hebben van de oude Cerny (15 min gezien). Neres had weinig gelsaagde acties, maar is ook moeilijk samenspelen met Huntelaar naast je. Kon zijn diepgang (op ballen van Frenkie) niet echt gebruiken. Eiting aardig, niet bijzonder, Mazraoui idem. Verdediging matig, met name Dankerlui was niet zoveel. Druk zetten kan stukken beter, was niet erg goed.

18-07-2017 20:51

amthree +407

Jaja weer ex ajax dat scoort tegen P$V. 2x lucas!

18-07-2017 20:14

AjaxPassion +3899

Goaltje nr. 2 van Anderssen tegen PSV : )

18-07-2017 20:20

Ajax4xbestevaneuropa +2

De transferwindow duurt nog lang. Ajax is begonnen maar de grote clubs beginnen nog lang niet. Wat ik bedoel ik dat als de grote clubs oefenpotjes gaan spelen en erachter komen dat er wat niet klopt in hun team, dan kan er nog van alles gebeuren.
Er zijn zat spelers waarbij de kans op een niet te weigeren bod nog gaat komen. Sanchez, Dolberg. Zou Ajax 30/35 voor Ziyech weigeren als Roma komt? 40/45 voor Sanchez? De ligt voor +30 naar Bayern omdat ze hem de nieuwe Franz vinden.

Voorhoede kan je over zeggen: Geen versterking nodig. Kijk maar naar de zekerheden. Rechtsbuiten Kluivert,Neres, misschien Cerny. Wie van de 3 is stabiel genoeg om niet de ene week een 8 te scoren en dan een 4?
Op Huntelaar na heb je geen 1 aanvaller ouder dan 24. Ook op de vleugels moet je mensen hebben waar je op kunt rekenen. Younes blijft onvoorspelbaar met 3 goals vorig jaar. Zorge voor veel gevaar, maar met een echte linkse linksbuiten had Dolberg 10x meer voorzetten gehad.
Cerny kan dat.
Verder lengte en fysiek voor op het midden. Niemand kan de beuk erin gooien zoals Poulsen. N De jong kan dat en Ajax moet een jongere versie van hem vinden met routine. Want Vd Beek De Jong Schone en Ziyech die kunnen niet uit dat vaatje tappen.

United de nr 5 of 6 van Engeland daar had je geen 1 100% kans MET Klaassen en Traore, wil je zonder die 2 en met alleen Klaas jan erbij dan wel winnen van de echte top in Engeland in de CL? Kan niet. Feyenoord won van een United waar Zlatan zelfs nog ff meedeed.

18-07-2017 19:51

AFCAsphere +9

Begin van het seizoen was United niet goed bezig. De rest van het seizoen eigenlijk ook niet, maar ze kwamen geleidelijk beter in vorm.

De reden waarom wij geen kans maakte tegen Man United was omdat wij (zonder plan B) vol op de aanval speelde, terwijl Mourinho de bus parkeerde. Feyenoord speelde daarentegen geen aanvallend voetbal, Zlatan viel laat in en deed grotendeels niet mee.

Overigens werd datzelfde Feyenoord gedeklasseerd op Old Trafford: 4-0.

18-07-2017 20:01

wladimir +3059

Feyenoord won thuis met mazzel van United, geen finale. Sanchez, de Ligt, Ziyech en Dolberg gaan niet vertrekken. Bosz, Boer, Tete, Westermann, Riedewald, Warmerdam, Klaassen en Traoré zijn vertrokken. Dijks zal nog gaan en misschien Younes. Ajax heeft centen zat om biedingen te weigeren.

Ik ga ervan uit dat ze een paar toppers voor de linksback en linksbuiten positie in beeld hebben. Het feit dat ze nog niet binnen zijn zorgt ervoor dat Viergever transfervrij vertrekt aankomende zomer of in de winterstop voor een habbekrats.

18-07-2017 19:56

NoPants +7513

Dit is ajax, en dat betekent dat er tijdens de transferwindow ten alle tijden een 'niet te weigeren bod' kan komen voor een speler. Dus het kan inderdaad betekenen dat ziyech, sanchez, dolberg, of wie dan ook voor >30 miljoen weggaat. Dat ga je altijd houden, tot we genoeg geld hebben om de begroting omhoog te gooien (stadion kopen?)

Voorin hebben we op huntelaar na niemand ouder dan 24. In tegenstelling tot vorig seizoen hebben we dit seizoen een aanvaller in de selectie met ervaring bedoel je? Younes sticht altijd gevaar, en moet je gewoon links laten staan en af en toe afwisselen met kluivert. Op rechts verdelen kluivert en neres de minuten, en af en toe cerny. Afhankelijk van de tegenstander.

Op het middenveld kon ook klaassen dat niet zoals nigel of poulsen. Klaassen is een strijder, maar totaal niet een stofzuiger zoals die twee. Riedewald had dat kunnen worden, maar vorig seizoen begon het juist te lopen toen we met drie voetballers begonnen te spelen op t middenveld. Ik denk dat dat met de punt naar achter nou eenmaal goed past. En of donnie davy kan vervangen blijft altijd afwachten. Het is wel ajax, dat betekent dat donnie die kans gaat krijgen.

United is de rijkste en grootste ploeg ter wereld afgelopen seizoen. Helaas ga je nooit structureel beter dan hen zijn. Tuurlijk was de finale een afstraffer, maar als dat je meetlat is dan doe je iets verkeerd als ajax zijnde. Als je elk seizoen beter dan clubs als schalke en lyon bent presteer je als ajax al boven je kunnen. Kijk daar eerst maar eens naar voor je naar een united kijkt.

18-07-2017 20:10

zivkabrimovic +261

En linksback is prioriteit. Verder zie ik er niet veel komen.
Met Ziyech VdBeek Schone De Jong Eiting en eventueel Sinkgraven heb je genoeg opties. Zo ook in de aanval met Younes Kluivert Dolberg Huntelaar Neres Cerny en Muric (Ook eventueel weer Sinkgraven). Ik ben er juist trots op dat we het met onze eigen jongens doen, en dat we talenten de kans geven. Dat maakt Ajax, Ajax.

18-07-2017 19:49

TheRiviera +5478

Alleen behaal je er helaas weinig mee. Voorin zijn Younes,Dolberg,Huntelaar en Neres de enigste opties die een heel seizoen vol gas kunnen geven. Kluivert is te onervaren dus die zie ik niet een heel seizoen op niveau spelen daarbij komt kijken dat Sinkgraven een twijfel geval is voor linksvoor en Cerny en Muric te ligt zijn naar mijn mening.

Midden zit je dan alleen met Ziyech,Schöne,vd Beek als serieuze opties. Ik acht De Jong niet klaar voor een heel seizoen zelfde geld voor Eiting. En er moet serieus wat bij komen achterin want met Viergever,Sanchez,De Ligt en Veltman ( Sinkgraven ) ga je het niet redden. Alle posities moeten minstens dubbel bezet zijn.

18-07-2017 19:50

Ozymandias +159568

Kluivert heeft meer ervaring dan Neres en ik denk dat je één van de weinige bent die De Jong er nog niet klaar voor acht. Daarbij kan in geval van nood Sinkgraven op het middenveld spelen. Alleen achterin heeft Ajax versterkingen nodig aangezien die linie in de breedte zwak is.

18-07-2017 20:00

TheRiviera +5478

Als je zonder een Ajax bril kijkt dan zie je makkelijk dat De Jong er nog niet klaar voor is. De jongen heeft potentie dat is en feit maar heeft nog niks in het eerste laten zien om nou echt warm van te worden. Nou daar komt bij kijken dat hij ook niet echt kansen heeft gekregen maar als je een werkend middenveld hebt dan hoef je dat ook niet te veranderen. Het is naar mijn mening dan de taak van De Jong om te laten zien dat hij puur op talent alleen iemand eruit kan spelen.

En ofcourse kan Sinkgraven in geval van nood op het middenveld spelen maar je moet nooit in het geval van nood komen en dat kan je tegen gaan door een goede breedte selectie te hebben. Maar wanneer er spelers weg gaan dan kijkt Ajax teveel bij hun eigen jeugd om plekken intern om te vangen wat het elftal over het algemeen zwakker maakt omdat er niet echt kwaliteit en ervaring worden toegevoegd.

- 2 verdedigers erbij waarvan 1 sowieso een goede linksback
- Een linksbuiten
- En als het kan een extra middenvelder.

Dit heb je sowieso nodig anders zie ik het dit seizoen aardig mis gaan.

19-07-2017 19:27

BrandjeXL +81

Mooi gesproken maatje

18-07-2017 20:00

AjaxPassion +3899

Je bent er wel enorm op achteruit gegaan in de breedte vergeleken met vorig jaar. I.v.m. eind vorig seizoen mis je:
- Traore,
- Klaassen,
- Tete,
- Riedewald,
- Nouri ,
- Westerman,
- en Boer

Met van Leer ga je erop vooruit, maar Huntelaar vind ik niet direct een verbetering t.o.v. Cassierra en wat gaan ze doen met hem Cassierra? Willen ze die nog verhuren?

Dijks wordt nog verkocht, Cerny wordt misschien verhuurt? Zijn Eiting en Zeefuik er klaar voor? Alblas zal nooit keeper van Ajax 1 worden. Dan hou je er nog 16 over, waarbij Sinkgraven geblesseers is, maakt 15. En dan is het nog de vraag hoelang Schøne en Huntelaar nog meekunnen en of überhaupt het gewenste niveau gaan halen...

Dat maakt dat je met 13 tot hooguit 17 basiswaardige Ajax 1 spelers het seizoen ingaat...dan mag er van mij nog wel iets bij. Ik had Riedewald niet zo behandelt en voor een fooi van 9 miljoen weg laten gaan...

Voordeel is dat de basis van vorig seizoen grotendeels al wel stevig staat, maar met een aantal blessures wordt het toch erg krap. Ik ben benieuwd (of dat goed gaat/wat er nog gaat gebeuren). Zeker met de zwaardere trainingen kan het nog aardig benauwd worden...

18-07-2017 19:47

Mikes +2

In vredesnaam hoe kom jij uit bij maar 13 namen?? Of 13 tot 17.
De basis 11
Neres
Huntelaar
Cerny
Cassierra
De jong
Eiting
Sinkgraben
Zeefuik
V leer
Zit ik toch al op 20 spelers??

18-07-2017 19:53

AjaxPassion +3899

Lees eens wat ik zeg. Ik zeg dat je er qua breedte enorm op achteruit bent gegaan met het verlies van Traore, Klaassen, Tete, Riedewald en Nouri. Onder Ajax 1 'zekerheidjes' schaar ik:

Andre Onana
Benjamin van Leer
Joël Veltman
Matthijs de Ligt
Davinson Sánchez
Nick Viergever
Donny van de Beek
Hakim Ziyech
Frenkie de Jong
David Neres
Kasper Dolberg
Justin Kluivert
Amin Younes
= 13

Vraagtekens of ze wel (genoeg gaan) toevoegen aan Ajax 1 waardig niveau:
Klaas Jan Huntelaar
Carel Eiting
Lasse Schöne
Daley Sinkgraven (blessuregevoelig)
= 17

evt. nog:
Deyovaisio Zeefuik, Noussair Mazraoui en Vaclav Cerny. Maar zij hebben nog alles te bewijzen en wellicht wordt Cerny en evt. nog 1 verhuurd. Matteo Cassierra staat (stond) sowieso op de nominatie om te worden verhuurd.

Daarom zei ik, als het je dit jaar wel 'tegenzit' qua blessures (zeker met het zwaarder trainen in je achterhoofd) kan het erg snel erg karig worden.

Maar goed, nu ben ik eigenlijk gewoon mijn 1e stuk aan het overtypen...

18-07-2017 19:57

Suarez16_ +9300

Linksback-centrale verdediger-middenvelder is gewoon een must en een buitenspeler zou geen onnodige luxe zijn.

18-07-2017 19:53

zivkabrimovic +261

Traoré > Neres / Huntelaar
Klaassen > VdBeek
Tete > Zeefuik
Westermann > Bergsma en Huntelaar als "ervaring".
Boer > Van Leer
Nouri > Wordt waarschijnlijk één doorgeschoven zoals een Mazraoui. Ook Eiting krijgt hierdoor meer kans om te spelen. En eventueel kan Sinkgraven ook in de rol van creatieve middenvelder.
Riedewald > Nieuwe aankoop.

Dus, een linksback moet er komen. Maar ga er maar niet van uit dat er nog anderen komen. Ajax is Ajax, we doen het met eigen materiaal. We zullen hoogstwaarschijnlijk nooit meer aanhaken met de top, en eens in de zoveel tijd (bijna) successen hebben zoals vorig jaar. Het jaar daarna worden we weer leeg gekocht. In ben trots op dit Ajax, dat ze deze filosofie vasthouden. Heb er vertrouwen in.

18-07-2017 19:56

AjaxPassion +3899

Dat is toch precies wat ik zeg?! In de breedte ga je er enorm op achteruit.

18-07-2017 20:06

NoPants +7513

Oke je gaat vast zeggen dat je het anders bedoelde of dat ik verkeerd lees, maar jij stelt 13-17 'basiswaardige spelers' (lekker zo'n vage term, begin vorig seizoen waren de ligt, dolberg en kluivert niet basis waardig, daarom werden vervangers gehaald..) in de selectie te hebben.

Onana
Van leer
Veltman
Zeefuik
Sanchez
De ligt
Viergever
Sinkgraven
Schone
De jong
Donnie
Elting
Ziyech
Kluivert
Neres
Cerny
Dolberg
Cassiera
Huntelaar
Younes

Dat zijn 20 basis waardige spelers, en dan komen er elk seizoen altijd nog enkele talenten bij.

18-07-2017 20:15

AjaxPassion +3899

Lees mijn reactie op Mikes hieronder maar, daar staat het toegelicht.

Edit:
vd Beek, Nouri, Frenkie en ook de Ligt ( gedurende het seizoen Kluivert) zijn van een totaal andere orde dan Eiting, Zeefuik en Mazraoui i.m.o. De breedte bood simpelweg veel meer kwaliteit.

Vorig seizoen had je ook nog Bazoer ( El Ghazi en Gudelj)

18-07-2017 20:32

trooop +3885

Het is misschien nog wat vroeg om spelers op basis van de wedstrijd te gaan beoordelen. Maar in algemene zin kun je stellen dat we maar 1 reserve hebben die het eerste elftal beter maakt als hij erin komt (frenkie), en maar 1 waarmee we er niet zwakker op worden (neres). Dat is echt te mager. Zeker bij europese overwintering. Eiting (wel fan van) en zeefuik zijn nog niet zo ver, mazraoui en bergsma zijn nog lang niet zo ver, de rest komt waarschijnlijk nooit zo ver. Al wil ik cerny nog niet helemaal afschrijven maar dat is waarschijnlijk meer hoop dan wat anders. Ik zeg het niet graag, maar er moet volgens mij echt nog wat kwaliteit bij. Nou heeft netto de laatste tijd wel wat anders aan z'n hoofd gehad. Misschien dat we volgende week wat gaan horen.

18-07-2017 19:35

flyingsoccer +1

Ik vrees om 21:00 uur. Ik vind het team ervaring en balans tekort komen en Lyon wil iets recht zetten we zullen zien.

18-07-2017 19:43

Suarez16_ +9300

Boeie het is een oefenpot.

18-07-2017 19:47

QBFAJAX34 +0

waarom is Neres basis bij de reserve dan? Ik vind hem een heerlijk voetballertje

18-07-2017 19:28

AjaxPassion +3899

Dan zal Keizer wel tevredener zijn over Kluivert he...

18-07-2017 19:52

BL4EverAjax +0

Al dat gezeik weer over de lengte van keepers. Het gaat niet om de lengte, het gaat om hoe hoog iemand kan reiken. Bijvoorbeeld iemand van 1.85m die 37 cm hoog kan springen komt dus ook hoger dan iemand van 1.90m die 30 cm hoog kan springen.

En als het goed is heb ik zelfs ooit op een video gezien dat dit soort dingen worden gemeten bij Ajax.

18-07-2017 19:25

QBFAJAX34 +0

idd was bij een van de toekomstvlogs van AjaxTv

18-07-2017 19:30

ST +23084

Van Bladeren, de enige keeper die ik de afgelopen 6 jaar in Jong Ajax heb en de A1 heb zien keepen waarvan ik zeker wist dat hij de top niet zou halen.

18-07-2017 19:17

Ozymandias +159568

Huntelaar, Zeefuik en vooral De Jong speelde een goede wedstrijd. De rest was (veel) te slordig in balbezit.

18-07-2017 19:04

NouriVandeBeek +7

Frenkie moet echt heel snel naar een basisplek. Geweldige speler. Ik zou ook graag Kadioglu bij Ajax zien. Past prima in het schaduwelftal.

18-07-2017 19:03

RaynoFischer +18

Is al de eerste back-up neem ik aan achter alledrie, zou mij niks verbazen als hij Lasse er dit seizoen uit speelt

18-07-2017 19:05

Ajax412 +1326

Ik verwacht ook dat Frenkie dit seizoen langzaam Lasse gaat vervangen, als er in de selectie niks verandert staat Donny al op Davy zijn plek en kan Frenkie zo mooi concurreren met Lasse.

18-07-2017 19:13

TheRiviera +5478

Dat betwijfel ik. Vooral nu dat Klaassen weg is maakt het Schöne met zijn ervaring alleen maar belangrijker. Het is mogelijk dat Frenkie volgend seizoen zijn plek opeist maar dit seizoen zit het er niet in.

18-07-2017 19:52

BrandjeXL +81

Ervaring is mooi als de spelers ook wat toevoegen en ook die jonge gasten zoals vd Beek en De Jong zien in dat zij gewoon beter zijn. Dus Schöne mag wat mij betreft lekker banken.

18-07-2017 19:55

Ozymandias +159568

Ajax heeft met Schöne, Ziyech, Vd Beek en De Jong vier basiswaardige middenvelders. Ik hoop dat Keizer met ze zal rouleren zodat ze alle vier de meeste wedstrijden in de basis staan. Met 34 wedstrijden keer 3 posities gedeeld door 4 spelers kunnen ze alle vier dus 25.5 wedstrijd in de basis beginnen.

18-07-2017 19:31

Suarez16_ +9300

Precies. Sneijder is gratis, dus je zou gek zijn om het niet te proberen.

18-07-2017 19:37

Ozymandias +159568

Nee, dan kan bijvoorbeeld Sinkgraven op het middenveld speeltijd krijgen en Eiting zal in de loop van het seizoen ook klaar zijn voor het eerste.

18-07-2017 19:42

ram +7283

Eens. Maar Lasse heeft ook laten zien het tegen grote ploegen vaak niet aan te kunnen en Frenkie heeft nog te we nog laten zien om hem basiswaardig te noemen op Europees niveau, over een heel seizoen.
Met andere woorden: ik vind dat we véél te dun bezet zijn op het middenveld. Maar ook in de verdediging.

Een aanvallende linksback, ervaren centrale verdediger en een ervaren middenvelder (liefst beetje fysiek) vind ik redelijk noodzakelijk. Een extra buitenspeler is ook handig als je Cassierra en Cerny verhuurd. Een getalenteerde écht goede derde keeper zou ik ook leuk vinden.

3 tot 5 man erbij dus, wat mij betreft.

18-07-2017 19:39

NoPants +7513

Het punt is, ajax haalt geen wisselspelers meer. Haal je dus een centrale verdediger, een middenvelder, en een buitenspeler (houden we het ff op 3 aankopen, ipv de 4-5 die jii wilt) dan stuur je de ligt, donnie, en kluivert/neres dus naar de bank. Eigenlijk verloochen je dan precies waar ajax juist voor staat.

18-07-2017 20:19

ram +7283

Het beleid is dat Ajax alleen spelers wil halen voor de basis. Vrij maf vind ik want eigenlijk ga je daarmee basisplaatsen beloven én het betekent dat je bijna nooit meer iets kunt halen. En dat merk je nu dus inderdaad: een extreem lage leeftijd.

Al wordt dat beleid natuurlijk ook wel anders uitgevoerd. Westermann werd gehaald. Misschien ook wel met de intentie dat ie een basisplaats verovert (of niet)? Als dat niet lukt, heb je automatisch een wisselspeler aangekocht. Zo werkt het nu eenmaal.

Dus: Ajax moet geen wissels halen. Ajax moet spelers halen voor een roulatiesysteem en spelers die kunnen concurreren met de beoogde basisspelers.

Ik word ook moe van dat gezeik van "aankopen lopen jeugd in de weg" hoor! Waanzin. In Engeland is een gast van 22 een youngster, bij ons moet ie meteen geweldig zijn in de Champions League. Als Frenkie de Jong pas over twee jaar een basisplaats pakt, is daar niets mis mee. Heel gezond zelfs.

Daarbij loop je jeugd niet in de weg als een gehaalde speler simpelweg meer waarde heeft voor de ploeg. Dan ben je er als jeugdspeler gewoon nog niet klaar voor. Simpel.
Ook lopen de aankopen die ik suggereer niet echt iemand in de weg. De Ligt heeft bij mij een basisplaats. Net als jonkies als Donny, Neres en Dolberg. Ook Frenkie en Kluivert kunnen veel spelen in mijn visie.

De centrale verdediger die ik zou halen komt in de Ooijer/Heiko - rol en de middenvelder voor de bank/roulatie. Stel je haalt Nigel. Ondanks dat Frenkie vast een betere voetballer is, heb je in topwedstrijden meestal gewoon meer aan Nigel. Of een andere ervaren en fysiek type. En dat bekent dan weer niet dat Frenkie weinig speelt.

6 verdedigers en 4 middenvelders voor een heel seizoen is gewoon belachelijk. Evenals een extreem jonge ploegen waarin bijna alleen maar technische mannetjes zitten.

PS. En dan heb ik het nog niet eens over het complete gebrek aan 'totaalplaatje' bij velen hier. Die zeggen dan dan Viergever en Veltman "prima!" is als backs. Leuk... Ik vind ze individueel allebei ook wel okay hoor.

Maar kijk nu eens naar het geheel... Je hebt een verdediging met Veltman, Sanchez, De Ligt en Viergever. Dat zijn wel gewoon 4 centrale verdedigers hé! En daardoor aanvallend bijna geen impulsen van de backs. In het moderne voetbal kan dat gewoon niet. back horen een aanvallend wapen te zijn. Ten minste één back moet regelmatig opstomen om de aanvallen verrassend te houden. Veltman doet dan bijna nooit. Viergever af en toe maar niet écht goed. Het totaalplaatje is dus gewoon onvoldoende.

18-07-2017 21:25

NoPants +7513

Ten eerste, die extreem lage leeftijd hoort bij ajax. Dat is de reden dat toptalenten als onana, sanchez, frenkie, en dolberg voor ajax kiezen. Omdat ze in tegenstelling tot engeland of spanje op hun 18e de kans krijgen, ipv hun 22e. dat is ook de reden dat kluivert, de ligt, en donnie bleven, toen leeftijdsgenoten een miljoen gingen verdienen bij ManU of Real. Ik snap eerlijk gezegd niet dat je je daaraan stoort, en je jezef een ajacied noemt. Dat zit zo diep verweven in het ajax DNA.

Westermann is nooit gekocht. Westerman is transfervrij gecontracteerd, net als schone destijds. Ze kunnen nog steeds wel spelers kopen, maar in plaats van 4 miljoen uitgeven voor een speler die vetman-sanchez-de ligt-viergever niet direct uit de basis speelt, en wellicht volgend seizoen een talent in de weg zit, geven ze liever 10-15 miljoen uit aan een speler die direct beter is. Iemand die het team direct beter maakt, en een basisplaats pakt.

Nogmaals, als je ernaartoe werkt om talenten als frenkie pas rond hun 22e er klaar voor te laten zijn dan raak je gewoon al je top talenten kwijt. Die komen en blijven hier júist omdat ze hier 3-4 jaar eerder de kans krijgen dan elders. Als jij een toptalent was, en bij zowel ajax als real krijgen de echte toptalenten rond hun 22e meestal de kans, alleen krijg je hier 2-6 ton, en daar 1-3 miljoen, en speel je hier met een ziyech en een dolberg, speel je daar met modric en ronaldo. Waar zou jij heen gaan? Nogmaals, dit is ajax. Waar jij je aan stoort is juist een van de redenen dat ik ajacied ben. Straks ga je nog zeuren over het aanvallend voetbal, 'en of het niet wat realistischer kan'...

Stel je haalt nigel, denk je dat hij rustig op de bank plaats neemt? Denk je niet dat hij een miljoen per jaar, een paar miljoen tekengeld, en een basisplaats wilt? Denk je niet dat ziyech ook een basisplaats wilt? Dan moeten schone, donnie, frenkie en elting dus vooral die ene plek delen, en af en toe op de plek van ziyech en nigel.

6 verdedigers en 4 middenvelders is inderdaad te weinig. Maar het probleem met wisselspelers halen is dat wellicht volgend seizoen een dani de wit ineens een beest kan zijn, maar er dan ineens nog een speler voor hem in de pikorde staat, die ook niet speelt! Dat is precies waar we vanaf gingen met de revolutie, en waar ik zo blij om ben. Haalt ajax nu die braziliaanse linksback op trouwens, dan heb je sinkgraven die op t middenveld kan, en heb je dus direct 7 opties achter, en 6 midden (ben je serieus elting vergeten?) dan heb je de keuze om een cv te halen, maar dat moet dan idd in de ooijer/poulsen/westermann rol zijn. Veel salaris en een soort oom in de kleedkamer. Als je een goede cv haalt verwijs je de ligt naar de bank.

Dit vind ik altijd zo dom, 4 centrale verdedigers omdat ze ooit zo begonnen? Dan kan je ook zeggen dat sanchez de enige verdediger in de verdediging is, want de ligt, veltman en viergever begonnen allemaal als verdedigende middenvelders. Dolberg is geen spits, want hij speelde in de jeugd linksbuiten. Schone is geen middenvelder, want frank zette hem rechtsvoor. Vanaf wanneer veranderd iemands positie? Als iemand gewoon 2 posities goed invult (viergever, die stormt echt vaak op als die lb staat trouwens, misschien moet je even wedstrijden terug kijken), is het dan eigenlijk een lb of eigenlijk een cv die lb staat? Vanaf wanneer is sink dan een lb, en niet langer een Am? Telt vertonghen nog als middenvelder, of is dat inmiddels verjaart?

Sorry voor t lange verhaal, maar ben het echt totaal niet met je eens. Als je de leeftijd te laag vind zit je echt bij de verkeerde club, want juist dat mag nooit weg.

19-07-2017 05:18

MosesD +14687

Volkomen met je eens. Er is geen balans tussen talent en ervaring en ook niet tussen frivoliteit en fysiek. Dit team zal heus leuke potjes spelen, maar ook regelmatig weggeblazen worden. De selectie is niet beter dan vorige jaar en dat lijkt me toch wel de bedoeling.

18-07-2017 20:34

ram +7283

Ja, dit dus. Precies wat ik al heel lang zeg. Dit team zal soms vlammen maar ik vrees dat het over een heel seizoen te weinig is.

Als je ambitie hebt zorg je voor een gebalanceerde selectie die 'zeker' kampioen wordt en kan overwinteren in de Champions League. Balans en meer ervaring. Zeker met onze status en financiën is het waanzin dat we niet doordrukken.

18-07-2017 21:13

Robinjo1988 +1

De Jong klopt wel op de deur hoor, Die gaat veel minuten maken komend seizoen.

18-07-2017 18:55

Rogmentus34 +0

Wie keept er zometeen de 2e wedstrijd? Norbert neem ik aan?

18-07-2017 19:02

Youriajax18 +0

van leer!
hij is namelijk fit

18-07-2017 19:03

Rogmentus34 +0

Ah mooi! Benieuwd hoe benjamin het doet onder de lat.

18-07-2017 18:56

RaynoFischer +18

Van Leer, blijkt fit genoeg :)

18-07-2017 18:56

vanreenen +10314

Staat volgens
mij in een apart artikel op AS

18-07-2017 19:08

altijdwelwat +7

Ik had Lang wel even 15/20 minuten willen zien heeft veel potentie in mijn optiek.

18-07-2017 19:02

cyrus +0

was redelijk veel beter 2de helft bij vlagen geweldig ajax vooral frenkie de jong.

18-07-2017 19:01

Ajax0317 +0

Die vrije trap leek zeker houdbaar voor v. Bladeren.. Of zag ik het verkeerd?

18-07-2017 18:52

CPLP +0

2-2... langzaam begint de kritiek weer wat toe te nemen...

18-07-2017 18:58

JPC40 +3

Ajax wil net als Bayern altijd winnen, zelfs een oefenpotje.

18-07-2017 19:03

Minsc +1520

Cassierra werkt hard maar doet weer niet veel goed.

18-07-2017 18:49

Stiebio +0

met wat voor team speelt lyon?

18-07-2017 18:56

altijdwelwat +7

11 man , shirtjes aan , korte broek en voetbalschoenen ...

18-07-2017 18:52

Jos1983 +2

Goede vrije trap, maar van Bladeren is gewoon veels te klein voor dit niveau.. Zal het nog lastig krijgen om over een paar jaar eredivisie te gaan spelen

18-07-2017 18:56

ajax500 +0

Wat is z'n lengte?

18-07-2017 18:57

flyingsoccer +1

Ik heb een beetje moeite met van Bladeren.

18-07-2017 18:56

RusselWestbrook +21

Keizer nu een contract voor het leven?

18-07-2017 18:56

markplas +208

Loop je nou weer te zuigen dan???? Zware dag gehad?

18-07-2017 18:58

Maxwell5 +4

Hij heeft gewoon gelijk, vriend. Opportunisme van een aantal hier is ronduit lachwekkend.

18-07-2017 19:29

Sten04Stam +0

De Wit en Sidoel erin volgens mij

18-07-2017 18:55

Suarez16_ +9300

Doet Zeefuik het goed genoeg om 2de rechtsback te worden?

18-07-2017 18:55

ajax500 +0

Zeker, de andere verdedigers zijn een ander verhaal.

18-07-2017 18:57

ram +7283

Lijkt me niet iets om te constateren op basis van één wedstrijd. Op basis van zijn prestaties bij Jong Ajax vind ik dat dit ook geen vraagteken zou moeten zijn. Op basis daarvan is Zeefuik een meer dan goede back-up.

18-07-2017 19:24

Minsc +1520

Cassierra doet niet veel goed.

18-07-2017 18:47

Jos1983 +2

goede vrije trap, blijft dat Van Bladeren gewoon veeeeeel te klein is voor dit niveau!!

18-07-2017 18:46

RaynoFischer +18

Stja mooie vrije trap

18-07-2017 18:53

cyrus +0

nu net 2-2.

18-07-2017 18:52

OnsAjaxGriekseHeld +0

Mooie vrije trap

18-07-2017 18:52

Ajax412 +1326

Netjes, niks aan te doen.

18-07-2017 18:52

altijdwelwat +7

Dommige onnodige vrije trap door de handsbal Zeefuik, als hij hem laat lopen is het hij voor de keeper of achterbal.

18-07-2017 18:55

Ajax412 +1326

Daar heb je gelijk in, ik had het eigenlijk over hoe de vrije trap zelf genomen was. Maar hij had inderdaad vrij makkelijk voorkomen kunnen worden.

18-07-2017 18:56

AFCA_XXX_AMSTERDAM*** +0

En Lamprou in de goal

18-07-2017 18:56

altijdwelwat +7

Helpt ook niet mee idd

18-07-2017 18:58

NouriVandeBeek +7

Van Bladeren kan niet bij de lat. Kan die niks aan doen

18-07-2017 18:52

ovdw +34

Huntelaar ook meer dan prima. Flink veel inzet en voetballend prima.

18-07-2017 18:44

Guv +0

wat is de stand boys?

18-07-2017 18:51

mickey2602 +4790

Nu 2-2,Lyon zojuist de gelijkmaker gescoord dmv vrije trap net buiten de 16

18-07-2017 18:52

Guv +0

oke thnks

18-07-2017 18:53

Suarez16_ +9300

Hoe deed Zeefuik het?

18-07-2017 18:50

hakkietjakkie +80

Vind Bergsma, Savastano en Dankerlui te licht voor Ajax. Prima spelers maar missen net dat extra in mijn ogen

18-07-2017 18:50

insectenverdelg +23512

op dit moment nog wel iig.

18-07-2017 18:51

ram +7283

Dat weet iedereen wel maar dat geeft niet. Je hebt ook 'opvulling' nodig voor Jong Ajax. Niks mis mee.

18-07-2017 19:21

Suarez16_ +9300

Zo Lyon ff afgedroogd.

18-07-2017 18:49

ajax500 +0

Neres heeft toch wel de beste balcontrole van iedereen, is niet alles natuurlijk maar als dat dit seizoen resulteert in veel doelpunten/assists kan die niet meer stuk.

18-07-2017 18:48

Ajax412 +1326

En de juiste vorm van agressiviteit en bluf. Ik mag hem wel, hij gaat voor niemand aan de kant en komt altijd als winnaar uit een opstootje.

18-07-2017 18:50

ram +7283

Ik snap ook net dat mensen hier zeggen dat het niks is en niks gaat worden. Slaat nergens op. Hij moet dit jaar gewoon basisspeler zijn natuurlijk.

18-07-2017 19:19

Ajax#1900 +1

Ik weet niet of hij altijd basis moet staan, maar is idd een prima speler. Hij houdt goed het overzicht, ondanks z'n leeftijd. Groot talent dus. Heb je dood geërgerd aan blind paarden als El Ghazi en De Sa ( Kennen we m nog?).

18-07-2017 19:28

CPLP +0

Na de eerste helft werden spelers als Bergsma, Cerny, De Jong etc volledig afgebrand, konden ze er niets van en moesten er snel aankopen komen. Dat die er nog niet waren werd meermaals wanbeleid genoemd.

Tweede helft gaat schijnbaar beter en nu zijn het stuk voor stuk wereld talenten... lekker publiek hier.

18-07-2017 18:48

insectenverdelg +23512

er kan in oog nog protest minuten veel veranderen. :)

18-07-2017 18:50

ajaxminimax +5471

Zo gaat het hier altijd... De meningen hier zijn zo verandelijk als het weer

18-07-2017 18:52

afca4eva +5957

Welkom bij AFC Ajax ;-)

18-07-2017 18:52

AjaxIsrael +2

Het mooiste is dat gekrijs om aankopen terwijl als er veel aankopen spelen er weer weer wordt geroepen dat de jeugd geen kans krijgt.

Het is nooit goed.

18-07-2017 18:53

Godenzoon24 +15376

Klopt dan word de Cruijff filosofie overboord gegooid etc etc. Nu die gevolgd word wil iedereen aankopen, terwijl van het team dat finale haalde er maar een belangrijke vertrekt. Ach ja.

18-07-2017 18:54

CPLP +0

Dat mag ook wel. LB, ervaren mid en vleugel zou wat mij betreft welkom zijn. Maar zolang die er niet zijn support ik de huidige groep.

18-07-2017 18:55

afca4eva +5957

Ze hebben toch aangegeven dat het langer duurt omdat ze voor het hoogst haalbare gaan.. ben benieuwd met wie ze op de proppen komen.
Zal wel totaal niet realistisch zijn maar toch hoop ik stiekem op Sneijder, Pavon en Arana.

18-07-2017 18:57

CPLP +0

Arana gaat hem niet worden. Is een rb toch? Sneijder en Pavon zou erg mooi zijn :D

18-07-2017 18:59

afca4eva +5957

Guilherme Arana is een aanvallende linksback. Linksbenig ook.
Die Zeca schijnt een rechtsbenige linksback te zijn die dan natuurlijk ook op rechts kan spelen

18-07-2017 19:00

hakkietjakkie +80

Neres heb wel oogkleppies he

18-07-2017 18:48

hakkietjakkie +80

Tweede helft is van Frenkie hoor, paar heerlijke acties zowel aanvallend als verdedigend. Scoort ook nog prima

18-07-2017 18:47

robinozzi +0

Het valt mij op dat de meerderheid hier heel negatief is bij een achterstand en/of slecht spel. Rustig aan, de tegenstander kan ook de bal in het net krijgen en de wedstrijd duurt negentig minuten.

18-07-2017 18:46

mvdk +44249 moderator

Klopt. Heel opvallend.

18-07-2017 18:47

BrandjeXL +81

Ach ik snap die ophef sowieso nooit tijdens de voorbereiding.

18-07-2017 18:49

CPLP +0

Niet? Het is toch een hype om Overmars, Keizer (nieuwe trainers) af te zeiken en de term wanbeleid continu te gebruiken bij elke verkeerde pass van een speler of een taalfout tijdens een interview?

18-07-2017 18:51

BrandjeXL +81

Ach ze doen maar. Overmars is communicatief niet zo sterk maar de beste man mag ook niet heel veel binnen Ajax. Moet zon beetje voor alles wat ie wil/doet toestemming vragen.

18-07-2017 18:59

afcas +3803

de meerderheid hier moet je net als met alles niet serieus nemen...

18-07-2017 18:50

Guv +0

stand 1-2 nu?

18-07-2017 18:46

Minsc +1520

Eiting hele tijd handen in z'n zij, gewoonte of te weinig conditie?

18-07-2017 18:44

NouriVandeBeek +7

Natuurlijk geniet ik van Frenkie, maar het doet echt pijn dat het zonder Appie is.

18-07-2017 18:41

Siemmie +2161

Elke keer als Mazraoui aan de bal is besef ik het weer dat we Appie nooit meer op het veld zullen zien.

18-07-2017 18:36

Mart42 +2

Hoe klote het ook is maar ik zal door het gemis van Nouri nog harder Ajax gaan schreeuwen naar elke overwinning. Het leven gaat door en mijn grootste wens is dat Nouri ooit in de Arena op de middenstip een gigantische staande ovatie mag krijgen van 34 minuten lang. STAY STRONG APPIE

18-07-2017 18:42

Labrador +10

Zegt niets zo'n pot. Staar me er niet blind op

18-07-2017 18:41

afcas +3803

je kan zeggen wat je wil, maar huntelaar komt duidelijk niet om het rustig aan te doen. heerlijk om te zien.

18-07-2017 18:40

AjaxIsrael +2

Is ook goed voor Dolberg. Die zal er echt iets meer voor gaan moeten doen.

18-07-2017 18:41

RaynoFischer +18

Haha zeker, die is zo fit als een 25 jarige, niks 34! :p

18-07-2017 18:36
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.