Vink over baan als hoofd jeugdopleiding: 'Zou ooit een fantastische job zijn'

door Justin Fokkens 146

Bron Goedemorgen Eredivisie

Vink over baan als hoofd jeugdopleiding: 'Zou ooit een fantastische job zijn'

door Justin Fokkens 146

Bron Goedemorgen Eredivisie

Laatst geüpdatet

Valentijn Driessen is van mening dat Marciano Vink een geschikte kandidaat als nieuwe hoofd jeugdopleiding van Ajax zou zijn, nadat Saïd Ouaali heeft aangegeven na dit seizoen uit de hoofdstad te vertrekken. De stelling van de journalist van De Telegraaf kwam tijdens Goedemorgen Eredivisie ter sprake, en werd daar aan Vink voorgelegd.

De analist van ESPN, met een verleden als Ajacied, geeft aan een eventuele rol van hoofd jeugdopleiding in de toekomst best te zien zitten. De oud-voetballer is namelijk erg bekend met het jeugdvoetbal. 'Het zou ooit wel een fantastische job zijn, mede door mijn achtergrond in het jeugdvoetbal. Ik heb veel gezien en overal rondgelopen. Mijn kennis van het jeugdvoetbal is dus best wel groot.'

Vink ziet zichzelf deze rol in de toekomst dus wel vervullen, maar plaatst echter direct een kanttekening. 'Ik zou ooit wel hoofd jeugdopleiding willen zijn, maar dan wel met totale bevoegdheid. Dus dat je ook echt kunt bepalen welke strategieën worden uitgezet en hoe je naar de toekomst gaat kijken.'

Onduidelijkheid bij Ajax

Tot slot geeft de oud-middenvelder aan te twijfelen of dit momenteel wel bij Ajax mogelijk is. 'Op dit moment is dat bij Ajax denk ik niet heel erg duidelijk. Misschien is Ouaali wel om andere redenen weggegaan, bijvoorbeeld omdat zijn takenpakket dan werd gereduceerd. Als je hoofd jeugdopleiding wordt, bij welke club dan ook, dan wil je wel de bevoegdheid hebben zaken naar je eigen hand te zetten.'

Verwacht jij dat Ajax minstens vier doelpunten maakt tegen FC Emmen?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Jeugd +24644

Mooiprater maar lijkt me niet het type dat keihard wil werken en afgerekend wil worden op zijn verantwoordelijkheid. Zit nu slapend centjes te verdienen met een nietszeggend baantje en dat bevalt kennelijk goed.
Wat hij zegt klinkt voor mij meer als ik wil het wel maar eigenlijk niet.

17-04-2023 07:05

Qifesh +24917

Hij gaat ook echt vrijwillig ad slag bij amateurs om jeugd te trainen, omdat ie het zo kut vind? Als het zo nietszeggend is zou je hem niet kennen en vink is een vd lichtpuntjes op het gebied van voetbalcommentaar.

17-04-2023 07:59

Jeugd +24644

Ik vind Vink heel verstandig over voetbal praten en nee ik ken hem niet.
Bij amateurs vrijwillig aan de slag gaan zegt nog niks over zo'n functie aan willen gaan.

17-04-2023 12:53

brullie +7031

Ooit? Waarom niet nu?

17-04-2023 06:53

Keizer11 +925

Degene die komt en het wordt:
Fred Grim
Terwijl Vink de allerbeste keuze is.

16-04-2023 23:43

Tinus +10271

waarom vind je Vink de beste keuze? Hij heeft volgens mij geen leidinggevende ervaring dan wel ervaring in opleiden. Volgens mij zijn er veel geschiktere kandidaten

17-04-2023 12:51

vandenhaas4 +15047

Vink is jeugdtrainer bij de amateurs geweest geloof ik. Hoezo komt hij in aanmerking voor zo'n rol?

16-04-2023 21:05

Qifesh +24917

Hoezo niet eigenlijk? Was Ajax voetballer en is door Ajax opgeleid. Geeft ook gewoon een Europacup gewonnen.

17-04-2023 08:03

vandenhaas4 +15047

Dat alles maakt hem niet per se geschikt hoofd van een afdeling te zijn.

17-04-2023 08:34

Qifesh +24917

Nee klopt er bestaat dan ook geen specifiek opleiding voor.. alsof ouaali zo'n zekerheid was. Moest het ook leren. Klaasjan gaat nu toch ook iets doen waarvan je niet weet of ie het kan? Proberen zul je moeten.

17-04-2023 08:37

vandenhaas4 +15047

Als hij nou al bij Ajax werkte als jeugdtrainer. Of als hoofdtrainer ergens had gewerkt waar hij veel verantwoordelijkheden had. Of de onder- of bovenbouw coordineerde of iets dergelijks. Dan had je in ieder geval een soort indicatie, en wellicht meer draagvlak binnen de organisatie. Nu is hij gewoon een analist op tv die 30 jaar geleden voetballer was.

Huntelaar vind ik een andere situatie omdat hij niet de verantwoordelijkheid draagt.

17-04-2023 08:43

Qifesh +24917

Nogmaals het is een man die door Ajax is opgeleid en zich al jaren bezighoudt met de jeugd vanaf amateur naar Ajax niveau brengen. Dat lukt je niet structureel als je niks in je mars hebt.

17-04-2023 08:50

Ozymandias +159568

Hoezo niet? Omdat hij geen enkele ervaring heeft als vormgever van een jeugdbeleid. Hij weet nog niet eens wat hij niet weet over opleiden van kinderen. Die ga je toch niet dé hoofdverantwoordelijke maken over zulke kinderen?

17-04-2023 14:21

Wamberto +2968

Vink weet meer…

16-04-2023 19:07

pookie020 +3894

Schei uit met die man. Leuke analist, lekker op TV blijven kletsen. Dan kunnen we bij AJAX een bewezen top professional halen voor deze functie.
Dat omhoog gepraat van figuren die niet of nauwelijks een staat van dienst hebben. Zelfde met oud spelers die wel even ergens technisch directeur willen worden.

16-04-2023 18:37

Koekie87 +20967

Dit soort zaken komen eigenlijk ook alleen maar voor in de sportwereld, want bij andere bedrijven is het eigenlijk al niet eens mogelijk om zonder de juiste papieren, ervaring en noem het allemaal maar op zomaar op een bepaalde positie te komen.

16-04-2023 18:48

pookie020 +3894

Inderdaad. En waarom zou dat nou zijn..

16-04-2023 19:21

Ozymandias +159568

Hendriks lijkt een groot deel van de rol van hoofd jeugdopleiding (de leiding over de specialistische afdelingen van de jeugdopleiding) over te hebben genomen. Wat er is overgebleven is bijna niet meer een hoofd jeugdopleiding te noemen. Het zou me niet verbazen als Ajax het Engelse model overneemt en een hoofd jeugdcoaching (verantwoordelijk voor de team coaching) en een hoofd talentenontwikkeling (verantwoordelijk voor de inviduele begeleiding) aanstelt.

16-04-2023 17:12

fluwelenlinker +11654

Wat zou jij van Meulensteen vinden Ozy?

16-04-2023 18:58

Ozymandias +159568

Ik ben een fan van Meulensteen en zou hem heel graag in de rol willen zien die Bergkamp vroeger had. Als begeleider van de talenten die doorstromen van de o18 naar Jong Ajax en de talenten die doorstromen van Jong Ajax naar het eerste. Ronaldo heeft meerdere keren zeer lovend gesproken over de rol die Meulensteen in zijn ontwikkeling heeft gespeeld.

16-04-2023 19:03

fluwelenlinker +11654

Die zou dus wel in dat "Engelse model" kunnen passen als hoofd talentenontwikkeling?

16-04-2023 19:38

fluwelenlinker +11654

Misschien dat VD Sar dan toch eens een gouden greep kan bewerkstelligen 😉
Hup met de geit Edwin!

16-04-2023 19:56

gwn_rj +3053

Doorontwikkelen lijkt me alleen maar goed. Beter goed gejat dan .....

16-04-2023 19:05

Ajax14AMS +25205

Kindermans eerst proberen en anders is Vink prima optie

16-04-2023 16:47

trodat4030 +96403

Vink weet heus wel wat er intern speelt bij de club, lijkt me nu ook niet het moment en daarbij zie ik hem toch liever eerst wat ervaring opdoen in een BVO. Vanuit de amateurs naar zo'n zware functie lijkt me geen goed idee. Net als die van Leeuwen naar de KNVB eigenlijk gewoon een lachertje is. Die is gewoon zwaar ondergekwalificeerd, zo zie ik Vink nu(!) ook nog. Het is totáál iets anders om 3x in de week te trainen en een wedstrijdje te spelen dan om aan een enorme organisatie leiding te geven..

16-04-2023 16:41

MarcelvTol1971 +15302

Vink heeft het al over " ooit in de Toekoms " ,, dus hij is ook bekend met de snelheid van handelen van van der Sar.

16-04-2023 16:21

trodat4030 +96403

Hij is bijna wekelijks op de club en als oud-speler én als vader van, praat hij met genoeg insiders om in te zien dat het eigenlijk alleen maar verkeerd kan gaan. Daarbij mist hij ervaring bij een BVO als (jeugd)trainer, dat is echt wel een ervaring die je imo gewoon nodig hebt als je bij Ajax HJO wordt.

16-04-2023 16:43

Bruno04 +15735

Wat hij nu zegt slaat natuurlijk nergens op. Een hoofd jeugdopleiding mag natuurlijk zeker eigen ideeën aandragen maar totale bevoegdheid is wellicht een verkeerde woordkeus

Zoals bij elk goed bedrijf word door het management een lange termijn visie uitgestippeld en daarbinnen moet Vink opereren .

Je kunt anders nooit een lange termijn visie opstellen als je iedere passant maar laat doen wat hij zelf het beste vind.

“Vink ziet zichzelf deze rol in de toekomst dus wel vervullen, maar plaatst echter direct een kanttekening. 'Ik zou ooit wel hoofd jeugdopleiding willen zijn, maar dan wel met totale bevoegdheid. Dus dat je ook echt kunt bepalen welke strategieën worden uitgezet en hoe je naar de toekomst gaat kijken.'”

Bepalen is hier een veelste groot woord in mijn ogen .

16-04-2023 16:20

De Stift +7041

Ik begrijp niet waarom iedereen hier zo wegloopt met Vink. Prima voetbalcommentator hoor, maar bijna geen ervaring als trainer of bestuurder toch? Zeker voor iemand die Hoofd Jeugdopleiding wordt, zie ik veel liever iemand die als jeugdtrainer het klappen van de zweep kent. Ik vind Frank de Boer een veel betere kandidaat. Heeft zelf de jeugdopleiding doorlopen en zo’n beetje alles gewonnen met Ajax. En daarna de jeugd getraind, hoofdtrainer geweest en internationale ervaring opgedaan. Die ervaring neemt hij allemaal mee. Bovendien heeft zich altijd verbindend opgesteld, zelfs toen iedereen tijdens de Cruijff revolte de tent uitvocht. Als hoofdcoach wist hij bovendien allerlei jeugdspelers in te passen en talenten te ontwikkelen. Onder De Boer braken spelers als Vertonghen, Alderweireld, Eriksen, Antia, Blind, De Jong, Van Rhijn, Fischer en Klaassen door. Soms wordt wat schamper gedaan over de prestaties van De Boer, maar die met mindere selecties dan we nu hebben vier keer kampioen geworden. Hij stond aan het begin van de wederopbouw van Ajax.
Dus laat Vink maar eerst zijn strepen bewijzen als jeugdtrainer bij Ajax. Dan kan De Boer de verantwoordelijkheid nemen voor de gehele jeugdopleiding.

16-04-2023 15:46

ajax0916 +4203

de Boer lijkt mij niet zo geschikt. in het verleden is toch wel een paar keer gebleken dat hij moeilijk met verschillende culturen kan omgaan. Vink lijkt mij in dat opzicht veel geschikter.

16-04-2023 15:49

trodat4030 +96403

Niet alleen met culturen, maar ook met communiceren voorzie ik problemen..

16-04-2023 16:46

Michael 1974 +21971

Klinkt goed; ga maar praten over hoe hij die vrijheid ziet dan.

16-04-2023 15:37

Rock69 +8411

Van mij mag Marciano komen. Hij weet ook waar hij over praat gezien dit interview.

16-04-2023 15:33

AlmightyAjax +5828

Goede vent, zie hem graag komen.

16-04-2023 15:30

ajaxcied4life +26026

Zijn er al namem gelekt van mogelijke opvolgers van Ouaalie?

16-04-2023 15:22

Ozymandias +159568

Nee, maar aangezien Ouaali pas in de zomer vertrekt kunnen we ervan uitgaan dat Ajax in november 2024 zal beginnen met de sollicitatiegesprekken om hem te vervangen.

16-04-2023 19:05

ajaxcied4life +26026

Ja die kans zit er natuurlijk dik in ja.

16-04-2023 19:06

Murdoink +2058

Deze man is een groot fan van Jan van Halst de voetballer

16-04-2023 15:18

fluwelenlinker +11654

Een naam die vreemd genoeg niet meer wordt genoemd, is die van René Meulensteen.
Als assistent-trainer van eerst nog Schreuder en daarna Heitinga wilde hij de Australische voetbalbond (nog) niet verlaten maar Hoofd Jeugdopleiding is van een andere orde. Hij heeft een goeie relatie met VD Sar en de timing is nu misschien beter dan een paar maanden geleden.

16-04-2023 14:49

trodat4030 +96403

Interessante naam ja, kan helaas niet vinden tot wanneer hij vast ligt bij Australie..

16-04-2023 16:53

fluwelenlinker +11654

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/meulensteen-komt-definitief-niet-naar-ajax-rol-in-toekomst-niet-uitgesloten

https://www.ajaxshowtime.com/opinie/verweij-over-wie-definitieve-hoofdtrainer-ajax-wordt-dat-ligt-aan-john-heitinga
Nergens staat erbij hoe lang zijn contract nog loopt maar Verweij merkt op dat Ajax in de zomer meer kans maakt dus wie weet...

16-04-2023 17:17

trodat4030 +96403

Ik zie dat Graham Arnold, waar Meulensteen dus assistent van is, tot na het WK 2026 onder contract staat. Kans is aannemelijk dat Rene dus net zo lang vast ligt, zou iig logisch zijn. Wat Verweij uitkraamt zegt doorgaans juist het tegenovergestelde van de werkelijkheid, dus daar ga ik geen notie aan nemen natuurlijk ;-)

16-04-2023 17:59

Keizer11 +925

Vink lijkt mij een uitstekende keus.
Los van zijn verleden bij Ajax maar het is toch n pré.
Maar het zal wel weer een ander worden zonder kennis en zonder Ajax verleden.

16-04-2023 14:47

95 +2164

Ik had hem nou echt een goede RVC gevonden. Alles alleen bepalen doe je als vrijgezel in je eigen huis. Lijkt me dus geen goede zet

16-04-2023 14:16

Koekie87 +20967

Zal het niet gewoon met zijn ego te maken hebben, zelfde als Sneijder die zichzelf heel geschikt vind voor bepaalde functies binnen het betaalde voetbal zonder enige relevante ervaring of wat dan ook.

16-04-2023 14:21

JorgeDeLasTresPintas +1582

Vink lijkt mij helemaal geen goede RvC. Hooguit een C, maar daar kan ik hem niet goed genoeg voor beoordelen.

16-04-2023 14:49

gebakkenperen +3097

Zou prima met een ervaren iemand het vak kunnen leren.

16-04-2023 14:15

Nr.10 +110981

Ik vind Vink als analist ook beter dan de meeste anderen, maar laten we even niet doen alsof dat van belang is voor een hoofd jeugdopleiding. Laten we maar gewoon iemand nemen die al ergens anders hoofd jeugdopleiding is geweest, en het daar fucking goed heeft gedaan.

16-04-2023 14:14

HStorm +3140

👆

We hebben al genoeg 'talent' rondlopen.

16-04-2023 14:24

trodat4030 +96403

Idd, geef hem een jeugdteam en maak hem eventueel coordinator van de onder-, midden- of bovenbouw, dan kan hij werken aan een fatsoenlijke basis om over enkele jaren HJO te worden. Van Zeeburgia o14 (of zoiets) en analist bij ESPN naar HJO Ajax is echt een enorme stap.. Dat onderschatten velen hier volgens mij.

16-04-2023 16:57

wijzijndebeste123 +163218

Vink is n sympathieke gozer maar t slaat nergens op om iemand zonder ervaring aan te stellen. Stel Kindermands of Lucassen aan. Mannen met ervaring die bewezen hebben goede opleiders te zijn.

16-04-2023 14:11

Ozymandias +159568

Inderdaad, en Glenn van der Kraan (hoofd coaching bij Manchester City en protoge van Wim Jansen) zou ik ook op dat lijstje zetten.

16-04-2023 14:14

Koekie87 +20967

Lopen genoeg ervaren mensen rond in de voetbalwereld die zo een functie waar toch wel wat bij komt kijken zouden kunnen vervullen en men komt hier uit bij mensen zoals Vink en noem het allemaal op die totaal geen ervaring hebben in welke technische of bestuurlijke rol dan ook. Kinderhand is schijnbaar snel gevuld.

16-04-2023 14:19

Jake the Snake +17336

De vraag is of Kindermans een match is met Ajax/Mislintat: https://www.voetbalkrant.com/nieuws/2023-01-13/reden-ontslag-jean-kindermans-als-hoofd-jeugdopleiding-is-veel-meer-dan-een-geldkwestie.

16-04-2023 14:14

Ozymandias +159568

De vraag is of dat waar is of onderdeel van de smeercampagne die de directie van Anderlecht al jaren geleden op hem heeft ingezet omdat ze hem al zo'n vijf jaar weg willen werken. Zo zei Verbeke dat Anderlecht hun talenten niet mentaal screent terwijl ze al meer vijf jaar geleden mentale screenings voor elk talent hebben ingevoerd. Die directeuren van Anderlecht weten dus niet eens wat er in de jeugdopleiding gebeurd.

"Voor Verbeke en co is het een doorn in het oog dat Kindermans dure profcontracten voor jeugdspelers wil, maar niet kan zeggen wat de VO2max of de sprongkracht van die spelers is."

Want het wel of niet verlengen van een toptalent moet je laten afhangen van de spronkracht en Vo2 max... Dat zijn Jongkind achtige ideeën...

16-04-2023 14:15

Sunny +9537

Heren, de stelling werd aan Vink voorgelegd en die reageerde daar live op televisie op.
Het zijn dus Vinks eigen woorden en niet een artikel uit die K*tkrant de Televaag.

16-04-2023 14:06

BasseyAdriaan33 +13608

Ik zou Vink graag bij Ajax zien, ziet het spelletje en het pure talent altijd heel goed. Zinnige teksten en simpel de beste analist op tv, ook al is dat niet zo heel moeilijk…

16-04-2023 14:04

AjaxPositivo +6954

Vink heeft een bepaalde visie op jeugd opleiden die niet paste bij hoe Ouaali en Overmars die voorstonden.
Het valt te bezien of hij bij Mislintat, Vd Sar enz aansluiting vindt. Als ik dit artikel uit 2019 goed begrijp wil hij meer structuur bij de jongste jeugd

https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/vink-ziet-functie-als-ajax-jeugdtrainer-niet-zitten

16-04-2023 14:04

Ozymandias +159568

Vink zou dus precies terugdraaien wat Hordijk onder Jonk in de onderbouw heeft ingvoerd en terug naar de Van Gaal methode gaan. Het gaat niet om stuctuur maar om of je kinderen de vrijheid geeft om zichzelf te leren kennen of ze al voordat ze dat is gelukt gaat indoctrineren met hoe jij als opleider wil dat die kinderen denken/handelen/etc..

Cruijff, Jonk, Bergkamp, Ouaali en Hordijk vonden het nou juist belangrijk dat de kinderen in de jongste jeugd niet al worden geindoctrineerd zodat ze voor zichzelf 'leren te leren'. Het idee dat je alles voor kinderen moet voorkauwen is nogal verouderd en leidt tot kinderen die nooit hebben geleerd hoe ze zichzelf ontwikkelen.

Uit de testen die Ajax om de paar maanden deed bleek dat de zelf opgeleide jeugd en jeugd die was overgenomen van andere BVOs het minder deed op de cognitieve datapunten dan de jeugd die later van amateurclubs naar Ajax was overgestapt. Daarom hebben ze hun beleid toen (onder Jonk maar met Hordijk als de vormgever) in relatie tot de onderbouw aangepast.

16-04-2023 14:07

linksbinnen +8107

Er moet een eenduidige visie zijn door alle geledingen van de de club. Een hoofd HJO is daar een belangrijk onderdeel van. Het liefst visie Cruijff met updates waar nodig. Als dat niet zo is blijft het zeuren en wachten op onderlinge vetes. Dat heeft het verleden wel bewezen.

16-04-2023 13:54

Koekie87 +20967

Laat Vink eerst maar eens in een andere rol terug komen bij Ajax en ervaring opdoen aangezien hij op dit moment nog helemaal geen relevante ervaring heeft in wat voor een bestuurlijke of technische functie dan ook. Aan alleen een Ajax DNA heb je niks of dat je een mooie carrière hebt gehad als voetballer want dat hebben er wel meer die na hun voetbalcarrière zwaar door de mand zijn gevallen als bijvoorbeeld trainer of bestuurder.

16-04-2023 13:47

AjaxPositivo +6954

Voor een hoofd opleiding heeft hij juist relevante werkervaring. Ipv een andere oud-voetballer heeft hij ervaring als jeugdtrainer. En hij heeft vast ook wel weer interessante inzichten opgedaan als vader van Skye Vink. Gelukkig is Skye al in de O18 aanbeland. Dan heeft hij daar niet veel meer mee te maken.

16-04-2023 14:00

Koekie87 +20967

Uhm en over welke relevante werkervaring hebben we het dan. Wedstrijden analyseren bij ESPN of nee wacht hij heeft een voetbalschool. Maar een voetbalschool runnen bij de amateurs is wel heel wat anders dan een functie als hoofd jeugdopleidingen bij Ajax. Daar komt namelijk wel veel meer verantwoordelijkheid bij kijken dan een paar keer in de week op het veld staan bij sv Diemen of Zeeburgia. Daarnaast zou ik absoluut niet weten waarom interessante inzichten in zijn zoon hem ook geschikt zouden maken voor deze functie. Leuk dat zijn zoon goed kan voetballen maar is natuurlijk geen basis voor een functie als eindverantwoordelijke bij een club als Ajax.

16-04-2023 14:07

AjaxPositivo +6954

Hij kan zich door zijn zoon en door zijn eigen jeugd ook voorstelling maken van hoe het voor die jongens is.
Kan nooit kwaad die extra inzichten.

16-04-2023 14:57

ach ja +5798

Prima keuze! Kan ze zoontje ook wat langer blijven. Als je kijkt naar YA kun je het alleen maar beter doen.

16-04-2023 13:47

@j@x-@d@m +434

Neeeee niet Vink, slappe ouwehoer haal dan Bogarde terug AUB

16-04-2023 13:44

De-King +20248

Ajax moet Bogarde ook terughalen. Alleen niet als Hoofd Jeugdopleidingen.

16-04-2023 13:53

De-King +20248

Ik zou graag zien dat Vink verbonden is met Ajax in een of andere functie, maar gelijk de functie van Hoofd Jeugdopleidingen gaat mij wat te ver.

16-04-2023 13:43

Steffenhagen +37787

Kan me niet voorstellen dat Vink door Ajax gezien wordt als kandidaat . Heeft totaal geen relevant cv . Bovendien is het duidelijk dat het takenpakket van het HJO wordt ingepast in de nieuwe structuur die Hendriks aan het opzetten is. Ze zoeken denk ik naar bewezen competenties .

16-04-2023 13:43

AjaxPositivo +6954

Wat voor werkervaring zoek je? Juist jeugdtrainers die nog net iets verder denken zijn hier geschikt voor.

16-04-2023 14:01

Nr.10 +110981

Je zoekt een hoofd jeugdopleiding. Dus ik zou eerst eens kijken naar mensen die ervaring hebben als hoofd jeugdopleiding.

16-04-2023 14:18

AjaxPositivo +6954

Dan kom je bij niet-Ajacieden uit.
Of heb je goede suggesties

16-04-2023 14:54

LOCAmpos +10450

Eng vooropgezet 1-2tje met de telegraaf

16-04-2023 13:34

Slang3 +45772

haha echt zo doorzichtig, Driessen die uit het niks de naam van Vink dropt zodat meneer er op tv nog eens op mag reageren

16-04-2023 14:34

Dusbaba +15337

Ik heb nog steeds een zwak voor spelers die zijn opgegroeid op Voorland. Wat mij betreft was dat nog het echte Ajax-DNA. Los daarvan komt hij uit een geweldige lichting met Bergkamp en De Boertjes. Zegt dat iets over zijn kwaliteiten als HJO? Nee, maar voor mij wel een enorm pluspunt.

16-04-2023 13:31

Babangida83 +23827

Als hij die kennis heeft, dan is hij een goede kandidaat in mijn ogen. Want t Ajax dna heeft hij ook. Op één iets na. Ik vind dat je jeugdtrainer moet zijn geweest. Het liefst bij Ajax. Een half jaar ervaring lijkt me genoeg. Daarna tijdens het directeurschap schaduwdraaien bij verschillende afdelingen en teams om alle aspecten te zien. Maar dat laatste kan ik een ervaren hoofd jeugdopleiding ook aanbevelen. Het is echt key als manager dat je weet wie en wat er gevraagd en gedaan wordt in iedere afdeling/team.

16-04-2023 13:30

Dizo +795

M.i. kun je nooit alleen de strategie bepalen. dat doe je altijd in overleg met de directeur voetbalzaken en de ander op directieniveau qua professionalisering/ontwikkeling. (de functiebenaming is mij ontschoten). Dit zal bij geen enkele club het geval zijn dat je het alleen bepaald.

16-04-2023 13:28

Danielson +50198

Vink is totaal ongekwalificeerd voor deze functie.

16-04-2023 13:22

Veli +1991

Ajax heeft de meeste supporters. Het gaat bij de Telegraaf en dergelijke alleen maar om clicks op de sociale media.
Dus verzint de Telegraaf maar iedere dag iets over Ajax.
Tijd voor de redactie bij AS om serieuze inhoudelijke bronnen van de nep informatie te scheiden!

16-04-2023 13:21

Slang3 +45772

Welke achtergrond, die 2 jaar als trainer van je zoon in de pupillen van Zeeburgia? Hij snapt toch wel dat HJO meer inhoud dan wedstrijdjes bekijken

16-04-2023 13:19

AFCACruijff14 +161006

Ik zou best met Vink kunnen leven. Zou fijn zijn als je iemand aan kan stellen die al ervaring met Ajax en de opleiding heeft en ook zinnige teksten heeft zodat je hem serieus kan nemen.

16-04-2023 13:18

A-west +5697

Als Vink twijfelt aan ajax kan dat maar één oorzaak hebben. Van de Sar. Deze moet duidelijk alle lijnen bij ajax aangeven. Hij is hoofdverantwoordelijk. Bakt er niks van.

16-04-2023 13:15

AFCACruijff14 +161006

Hooft...

Snik.

16-04-2023 13:18

A-west +5697

Sorry. Hoofd

16-04-2023 14:08

Drukwerk1968 +7110

Buiten je Nederlands is dit wederom een reactie vanuit onderbuik. Je kent de reden niet van het vertrek maar weet wel wie er schuld aan heeft.

16-04-2023 13:22

Babangida83 +23827

Óf het is zoals hij zelf zegt en het ligt aan t feit dat de hjo geen daadkracht heeft omdat de functie wat uitgekleed is. Jonk gaf ook al aan dat de hjo belangrijker gemaakt moet worden. Helemaal eens daarmee. Maak t een directeur hjo. Dan kan hij inbreng geven op directieniveau. Het is ten slot de belangrijkste afdeling in je organisatie.

16-04-2023 13:54

CDS +1561

Ik weet niet hoor. Maar dat hij gokverslaafd was vind ik geen pre. Zegt wat over persoonlijkheid en kwetsbaarheid.

16-04-2023 13:08

AFCACruijff14 +161006

Dus mensen mogen geen fouten maken in het leven?

Dat hij een verslaving heeft overwonnen vind ik toch minstens zo veelzeggend dan dat hij ooit verslaafd is geraakt.

16-04-2023 13:19

CDS +1561

Tuurlijk mogen mensen fouten maken. Alleen voor dit soort zware functies kan het niet. Daar heb je een zwaarder kaliber mens nodig.

16-04-2023 14:44

DonAdam +2360

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen rondom het voetbal niet begrijpen dat managen en besturen niets maar dan ook niets met voetbal te maken heeft en dat je daarom niet zomaar een voormalig topvoetballer hoofd opleidingen kan maken. Een taak van een hoofd opleidingen is een goed team van opleiders samenstellen en deze mensen optimaal te laten functioneren.

Na zijn carriere hing Marciano dagelijks rond in Holland Casino op het Max Euweplein, totdat hij analyst werd. Zover ik weet heeft hij geen opleiding en geen werkervaring.

16-04-2023 13:07

Koekie87 +20967

Telegraaf speelt graag in op zaken zoals sentiment en onderbuikgevoelens zoals roepen dat het een jongen van de club is, het zogenaamde Ajax DNA bezit maar voor als je heel zwart wit gaat kijken is Vink op dit moment nog helemaal niet geschikt in wat voor bestuurlijke of technische functie dan ook aangezien hij totaal geen relevante ervaring heeft in wat voor functie dan ook.

16-04-2023 13:51

Veli +1991

Sinds wanneer bepaalt de Telegraaf het beleid bij Ajax?
Bij een hoofd jeugd opleiding komt iets meer bij kijken dan ooit bij Ajax gevoetbald te hebben.

16-04-2023 12:58

SwissAjaxFan +3972

De Telegraaf spuit alleen modder en ik begrijp niet dat die mislukte, zogenaamde journalisten(zoals zij zichzelf noemen, Verweij en Driessen ) hier op AS nog steeds plaats krijgen voor hun anti- Ajax uitspraken en mislukte stoken.
AS zou zich eens kunnen concentreren op eigen artikels die van AS journalisten geschreven en gepost worden en niet gewoon alles overnemen uit de pers.
Er zijn zeker lezers hier die het niet met mij eens zijn, maar dat interesseert mij niet.
Gewoon even mijn mening afgegeven en vanavond gaan wij Emmen slopen.
WZAWZDB.

16-04-2023 13:21

Jake the Snake +17336

Vermoeiend al die open sollicitaties via de media. Als je echt interesse hebt, ga dan gewoon met de club praten inplaats van publiekelijk likes scoren.

16-04-2023 12:57

MisterAFCA +6415

Snap al die Vink pijperij hier niet zo goed. Dat die man een beetje kan analyseren is prima. Dat is zo’n beetje het meest aangedragen argument hier onder. Maar wat zegt dat over zijn capaciteiten als HJO? Precies niks.

Het is ook niet zo moeilijk om erboven uit te steken al analist bij die takke zender want het meeste is absolute bagger.

Wat maakt Vink zo geschikt? Als die man praat komt hij op mij niet echt over als het scherpste mesje uit de la. Vind het allemaal erg simpel overkomen.

Zo te horen wil meneer gelijk de sleutel van het fort ook. Deze man niet benaderen dus.

Ajax is Ajax en hoort te spelen en op te leiden zoals Ajax . Dat is wat een passant als HJO moet waarborgen en verbeteren. Die hoort geen carte blanche te willen.

16-04-2023 12:53

Benleiden +7280

Ik ben juist van mening dat een HJO geen passant zou moeten zijn. Helaas door alle stromingen binnen het voetbal -en ook meestal te weinig rugdekking vanuit de beleidsbepalers- is een HJO te vaak een passant. Dat is waar Vink op doelt. Dit zie je bij alle voetbalclubs terugkomen, de HJO is te vaak een marionet.

16-04-2023 12:58

MisterAFCA +6415

Dat zou misschien niet moeten maar het is helaas wel zo. Jonk wilde misschien te veel maar drukte wel echt zijn stempel op de manier van opleiden en voetballen.

Daar hebben wij echt de vruchten van geplukt met jongens als de Ligt, de Jong, van de Beek en nog een paar heel talentvolle jongens.

Heel de opleiding speelde hetzelfde voetbal. En je zag dat de jongens die doorbraken technisch van een heel hoog niveau waren.

Waar is dat gebleven onder bijvoorbeeld Ouaali? Die is wel heel erg afgeweken van die visie met als gevolg geen enkel kampioenschap in de hele jeugd vorig jaar. Iets wat nog nooit is voorgekomen in het bestaan van Ajax. Die heeft er toch 11 jaar gezeten geloof ik.

Ajax moet eens blijven doen wat ze succesvol maakt. Dat deed de visie Jonk/Cruijff bij uitstek. Waarom wijk je daar dan in godsnaam weer vanaf als Ouaali zijnde?

Dus gewoon iemand aanstellen en zeggen dit is hoe wij het doen en zo moet jij het ook gaan doen. Je mag het verbeteren maar er wordt niet vanaf geweken.

Vink geeft hier al aan dat hij dat hij totale bevoegdheid wil. Buiten mijn bescheiden mening om, dat hij wat mij betreft nergens heeft laten zien echt geschikt te zijn, moet je zoiets bij Ajax helemaal niet willen.

16-04-2023 13:58

Benleiden +7280

Hij zegt geen totale bevoegdheid te willen, althans dat lees ik nergens. Maar hij wilt wel invloed hebben op bepaalde zaken, anders voelt het als tegenwerken. Ik vind het prima dat hij er zo in staat, want dan kan je er beter niet aan beginnen. Ajax zal wel gewoon weer een marionet zoeken, nouja die hebben ze net de deur gewezen. Ze dulden gewoon geen tegenspraak. Nou, we zien wat het oplevert. Er is geen lijn te ontdekken in de opleiding vind ik. Natuurlijk heb je grote talenten die wel boven komen drijven, maar komt dat door Ajax of omdat ze gewoon goed zijn?

16-04-2023 14:02

MisterAFCA +6415

Lees het stukje nog maar een keer. Daarin zegt hij echt “ ik zou ooit wel HJO willen zijn, maar dan wel met totale bevoegdheid.”

Echt talent komt altijd wel bovendrijven maar met een goede opleiding sneller en beter.

Je kan natuurlijk niet altijd zo’n extreem getalenteerde lichting hebben maar het is geen toeval dat er zoveel doorbrak na het opleidingsmodel van Jonk/Cruijff.

16-04-2023 14:07

Benleiden +7280

Ik zie het nu ook staan. Is dit later toegevoegd in het artikel? Ik heb dat in het begin niet gelezen.

Overigens heeft ie wel gelijk. Ik zou ook geen HJO willen zijn zonder de juiste bevoegdheden. Dit is gewoon spel via de media om de druk op te voeren.

16-04-2023 14:13

MisterAFCA +6415

Geen idee of dit later is toegevoegd en snap dat als je erin stapt je daar een bepaalde zeggenschap in wil hebben. Logisch ook. Maar wil binnen gestelde Ajax kaders en volgens die visie.

16-04-2023 14:24

Benleiden +7280

Uiteraard binnen kaders, maar ik verwacht gewoon dat Vink wilt dat de jeugd floreert en dat zou Ajax ook moeten willen. Alleen tussen willen en uitvoeren zit een groot gat vaak.

16-04-2023 22:11

Ozymandias +159568

Zou weer een typische Nederlandse zet van Ajax zijn om iemand zonder enige ervaring als vormgever van een jeugdbeleid dé vomgever van het jeugdbeleid van Ajax te maken. Omdat hij af en toe wat leuks op TV zegt, alsof dat ook maar iets zegt over zijn geschiktheid voor deze rol.

16-04-2023 12:52

DonAdam +2360

Schei uit. Alsof de leden van de RvC dit niet zouden weten. Dat zijn vnl zwaargewichten uit het zakenleven.

16-04-2023 13:10

Slang3 +45772

en het analyse niveau van Vink is ook niks bijzonders, zet er een wedstrijd analyst van een profclub naast en Vink verbleekt

16-04-2023 13:22

AjaxPositivo +6954

Rondmaken.

16-04-2023 12:49

LukaLitmanen +81962

Marciano Vink heeft ooit in Holland Casino Amsterdam de Mega Millions jackpot gewonnen van 1,2 miljoen meen ik.

16-04-2023 12:42

Jake the Snake +17336

Als dat al zo is maakt dat hem natuurlijk super geschikt voor HJO…

16-04-2023 13:41

C14 +22326

Dat kan dus niet als je een duidelijke clubvisie wil hanteren, een lange termijnbeleid en visie binnen de jeugd. Dan kan niet iedere nieuwe HJO zijn eigen stempel steeds volledig gaan drukken, dan is die visie alweer (compleet) anders. Moet je ook enorm veel gaan hervormen, en dan gaat die nieuwe HJO weer weg, komt er een nieuwe, en hebben de hervormingen van de vorige nog niet eens de vruchten afgeworpen, als het vruchtbaar zou zijn. En dan komen er weer nieuwe hervormingen, en zo blijf je hervormen.

Heel simpel, altijd de Cruijff visie hanteren, en daarop voortborduren. Dié principes altijd aanhouden en kijken hoe je dat uit kan bouwen en nog verder in detail kan aanscherpen.

Dus Vink moet het al niet worden, ookal ben ik fan van hem als analist en acht ik hem heel capabel.

Ik begrijp wel zijn wens totale bevoegdheid te willen, zou ik ook willen, maar dat kan dus niet, tenzij hij bewezen zou hebben visie Cruijff te omarmen, en ook duidelijk aan zou geven hierop voort te borduren. Maar talk is cheap, dus daar kan je ook niet van uitgaan.

Aanvulling:

Met het oog op blaaskaak Hendriks die zich duidelijk met de opleiding zal bemoeien, ook buiten zijn portfolio ongetwijfeld, en wat denk ik ook de reden is van Ouaali's ontslag, is het misschien toch wel handig een HJO te hebben die sterk in zijn schoenen staat en mondig is, en mensen als Hendriks, die er niks van snappen, weerwoord kan geven en dingen opeist. Daarbij ook wetende dat het toch geen Cruijffiaan gaat worden, en Ajax die intentie ook niet heeft een Cruijffiaanse visie neer te zetten, en Jonk ook nooit meer zal vragen, kan Vink toch een goede optie zijn.

Maar ze zoeken ongetwijfeld een ja-knikker.

16-04-2023 12:39

Benleiden +7280

Hij zegt ook niet volledig zijn eigen stempel te willen drukken. Hij zegt bepaalde zaken naar zijn hand te willen zetten, dat is toch wel een nuance.

Ik vind het alleen maar goed als iedereen vantevoren zijn bakens uitzet. Dan krijg je later ook geen rottigheid erover. Ik vind het juist van persoonlijkheid getuigen. Het is beter als de ja-knikkers die bij voorbaat al ja zeggen tegen het baantje en dan gaandeweg erachter komen dat het toch niet zo mooi allemaal is. Dan kan je weer gaan bouwen met een nieuwe HJO en daar moeten we gewoon eens vanaf.

16-04-2023 13:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.