Streppel: 'Frenkie was nog niet zo ver als nu'

door NielsOpdam 22

Streppel: 'Frenkie was nog niet zo ver als nu'

door NielsOpdam 22

Laatst geüpdatet

Jurgen Streppel, oud-trainer van Willem II, vindt dat Frenkie de Jong in zijn tijd bij Willem II nog lang niet zo ver was als nu. Dat vertelt Streppel in gesprek met De Telegraaf.

De Jong transfereerde in 2015 van Willem II naar Ajax, maar de Amsterdammers verhuurden De Jong gelijk weer terug aan Willem II. Bij de Tilburgers speelde De Jong weinig en dus haalde Ajax hem in de winterstop al terug. Nu de Ajacied veel lof krijgt, moet Streppel, destijds trainer van Willem II, uitleg geven. 'Het is simpel', begint hij. 'Frenkie was toen al een geweldige speler. Op zijn vijftiende lieten wij hem meetrainen met het eerste elftal, waarbij je direct zag dat hij heel uitzonderlijke kwaliteiten bezat.'

Alleen streed Willem II destijds tegen degradatie. 'Dus kozen we voor andere spelers. Frenkie was nog lang niet zo ver als nu. Ik vind het geweldig wat hij nu doet en het is mooi om te zien hoe hij dit allemaal zelf heeft afgedwongen. Hopelijk ontwikkelt hij zich door.' Streppel denkt dat De Jong het niveau van PSG aankan. 'Een goede speler moet op elke positie kunnen spelen, bij elke club.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Caparzo +4245

Hallo Jurgen Streppel, toch vrij lullig als je de rest van je leven als een soort Dick Rowe 2.0 door het leven moet...

10-12-2018 20:57

Ar +104

Natuurlijk was Frenkie toen zo ver nog niet als nu. Dat kan niet. Hij moest fysiek sterker worden, wat ook gold voor Nouri en Donny. Ze waren geen Bazoer. Maar Donny en Frenkie gaan Oranje dragen, en Bazoer alleen de last van houten billen.

10-12-2018 17:03

Ajax27 +19221

Blablabla over Streppel, Ajax verkoopt komende zomer een 22-jarige speler voor 75 miljoen die dan 1,5 seizoen heeft gespeeld. Heeft Ajax dan ook liggen slapen? Waarom is hij niet eerder gebracht? Waarom werd uberhaupt de lichting Nouri, Frenkie en vd Beek met z'n 3en niet gebracht op jonge leeftijd Zoals vd Vaart, Sneijder en Nigel wel vroeg werden gebracht? Misschien in potentie de beste middenvelder die Nederland sinds die generatie heeft gekend. Misschien misschien... als als... het is achteraf altijd makkelijk praten. Iedere situatie vraagt om bepaalde keuzes. Waarom kocht Ajax in 2015 Gudelj in plaats van met de 3 toptalenten te gaan rouleren die destijds 18 waren? Waarom kochten ze in 2016 Ziyech, terwijl nog steeds diezelfde megatalenten wekelijks op de velden iedereen met open mond naar het spel lieten kijken, ze waren toen weer een jaartje ouder, 19 jaar, hadden alle 3 minstens een half jaar Jong Ajax erop zitten...

Dus ja, we kunnen wel Streppel voor de gek gehouden. Maar of Frenkie heeft in het laatste jaar echt iedere week reuzesprongen gemaakt, of Ajax heeft net zo goed liggen slapen.

10-12-2018 15:43

Ar +104

Waarom werd JA geen kampioen met Nouri, Frenkie en Donny op het middenveld en een jaar later wel kampioen met minder grote talenten als De Wit, Bijleveld en Matusiva?

Dat zijn vragen voor de eeuwigheid.
Frank de Boer koos destijds voor Bazoer, even oud als Donny maar fysiek toen veel verder, die een glansrijke carriere in het verschiet leek te liggen. Hij had de toen 19 jarige Ghazi en Kishna voorin en Riedewald achterin, dus misschien was het al speeltuin genoeg. Daarom werd Gudelj ook gehaald, omdat men toen ook al zag dat spelers in het middensegment kwa leeftijd nodig waren.
Misschien waren Nouri, Frenkie en Donny wel verzopen als ze toen als Aatjes bij het eerste waren gehaald. Want ook een jaar later onder Bosz speelden ze voornamelijk bij JA. En bij Keizer vorig seizoen was in eerste instantie ook alleen Donny basisspeler (logische vervanger Klaassen). Misschien is niet elke speler er al klaar voor als ze 17/18 zijn. Bergkamp had ook jaren nodig om basisspeler te worden. Maar wat een wereldspeler is hij geworden! Hopen dat Frenkie dat ook wordt!

10-12-2018 16:52

AjaxPassion +3899

Wat een onzin. Frenkie maakt iedere club, te allen tijde beter. Als je hem verdedigend nog niet betrouwbaar genoeg vind dan kun je hem altijd iets naar voren schuiven, want met zijn kwaliteiten om een man meer te creeren en om de juiste passes te versturen op het juiste moment is hij sowieso altijd al een meerwaarde.

Frenkie speelde direct de sterren van de hemel toen hij in Jong Ajax kwam en ook bij Oranje O19 op het EK droeg hij het team (zelfs nog meer dan Nouri).

Als je hem op zijn 15e al mee hebt laten trainen, hoe the fack is het dan mogelijk dat je iemand met deze kwaliteiten op zijn 18,5e nog steeds geen vaste basisplaats hebt gegeven?

10-12-2018 12:55

NoPants +7514

Frenkie is nu 21. Toen was hij 15. Je kan nu absoluut geen oordeel vellen over zijn kwaliteiten destijds, in 6 jaar kan veel veranderen. Maar jij zag hem op zijn 15e vast al iedere week spelen.

10-12-2018 13:28

AjaxPassion +3899

Frenkie heeft tot zijn 18,5e bij Willem II gespeeld (dit had zelfs tot zijn 19e kunnen zijn).

Zoals ik al zei, Frenkie speelde direct de sterren van de hemel toen hij in Jong Ajax kwam en ook bij Oranje O19 op zijn 17e/18e op het EK droeg hij het team (zelfs nog meer dan Nouri).

Dus niveau Willem II kon hij gemakkelijk aan.

10-12-2018 13:51

Ajax#1900 +1

Klopt, en anders stel je hem als linksbuiten op bijvoorbeeld.

10-12-2018 13:52

AjaxPassion +3899

Ik zag hem zelf inderdaad niet iedere week spelen op zijn 15e. Maar een vader van een teamgenootje van hem hoorde ik regelmatig lovend over hem vanaf zijn 12e tot zijn 18e.

10-12-2018 13:56

Bensco +7175

goede bron ook. Ik heb een neefje die gaat met een meisje die ooit eens een selfie heeft genomen tijdens een Shakira concert. Hij denkt dat ik wel kans bij haar maak.

10-12-2018 15:28

AjaxPassion +3899

Lekker makkelijk aan het scoren? Als je grappig wilt zijn, doe het dan goed en laat het niet zo overkomen dat het jouw begrijpend leesvermogen te wensen over laat.

Wat is er mis mee om via een goede bekende, waarvan ik zijn kwaliteiten ken (dus ik weet dat hij zoiets goed kan inschatten), iets te vernemen?

Beter dan niet verder komen dan: "kun je Streppel niet kwalijk nemen. Hij is een trainer die veel jonge spelers de kans wil geven maar daar was toen geen ruimte voor."

10-12-2018 17:18

SnifferClarke +0

Ik wel, in ieder geval regelmatig, en hij was op zijn 15e al een topspeler. Het grootste verschil was zijn fysiek. Toen hij als 7-jarige bij W2 kwam, was hij van de 50 die oorspronkelijk gescout waren (waaronder ook Sam Lammers) 1 van de kleinsten. Qua techniek, inzicht, had hij veel vroeger bij de Tilburgers in de basis moeten staan.

10-12-2018 16:11

Ar +104

Als je grote mannen knok voetbal speelt tegen degradatie is fysiek gevraagd, kom je vaak in de duels, wat niet de kracht is van De Jong. Dus het is eigenlijk gewoon logisch. Er werd wat anders gevraagd dan aan de bal zijn.

10-12-2018 16:57

AjaxPassion +3899

De grootste bullshit die er bestaat, niet eens zin om het uit te leggen.

10-12-2018 17:20

Ar +104

Omdat je dat niet kan.
Je hebt alleen een grote bek.

11-12-2018 09:56

FWAjacied +3899

Robert Braber was er inderdaad wel klaar voor.

10-12-2018 12:54

DaanP +0

Goede foto van Streppel gekozen

10-12-2018 12:42

MankeNelis +7

Achteraf gezien kan hij alleen maar zo kijken.

10-12-2018 13:06

Bensco +7175

kun je Streppel niet kwalijk nemen. Hij is een trainer die veel jonge spelers de kans wil geven maar daar was toen geen ruimte voor.

10-12-2018 12:40

AjaxPassion +3899

Wat een onzin. Hoezo was er toen geen ruimte voor? Frenkie heeft sinds zijn 1e training, tot zijn laatste training al 3,5 jaar tegen het eerste aangeschuurd, hoezo is er dan geen moment geweest dat je hem een kans kon geven? Toen Ajax hem kocht, mocht Willem II hem nog een jaar gebruiken, maar doordat Streppel hem niet in wou passen is hij na een half jaar definitief weggegaan bij Willem II.

Welke jonge spelers heeft Streppel dan o.a. ingepast?

10-12-2018 13:00

Ajax#1900 +1

Namli van Pec kan er over meepraten. Heerenveen kocht hem en uiteindelijk was hij 2e rechtsback onder Streppel, terwijl dat echt een goede speler is. Bij Pec direct sterkhouder en komende zomer waarschijnlijk voor een miljoenenbedrag naar een grotere club

10-12-2018 13:33

AjaxPassion +3899

Ik hoor al jaren slechte verhalen over die Streppel. Arrogante kwal die het allemaal zo goed denkt te weten. Is tussen zijn Helmond Sport en Willem II tijd schijnbaar niks veranderd.

Kan niet omgaan met 'eigenwijze' types als Frenkie.

10-12-2018 13:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.