Rensch heeft geen moeite met switch naar 4-3-3: 'Al 130 wedstrijden in Ajax 1 gespeeld'

door Jesse ter Haar 52

Bron ESPN

Rensch heeft geen moeite met switch naar 4-3-3: 'Al 130 wedstrijden in Ajax 1 gespeeld'

door Jesse ter Haar 52

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Devyne Rensch heeft geen moeite om weer te schakelen naar het spelen als rechtsback in een 4-3-3-systeem, zo geeft hij aan op de persconferentie na afloop van Ajax - Excelsior. De afgelopen tijd speelde hij als centrale verdediger of als wingback in een systeem met vijf verdedigers en dat heeft hij als leerzaam ervaren.

Dat Ajax woensdag weer terugging naar 4-3-3 bracht voor Rensch geen moeilijkheden met zich mee. 'Ik ben het gewend en heb al 130 wedstrijden in Ajax 1 gespeeld. Heel veel daarvan waren in 4-3-3. Voor mij is het niets nieuws.' Het spelen als wingback in een systeem met een extra verdediger omschrijft de Ajacied ook als 'niet moeilijk'. 'Het is goed voor mij om op een andere positie te spelen en mezelf daarin te ontwikkelen. Het was even niet anders, want we kregen veel tegengoals. Iedereen snapte dat we naar vijf gingen.'

Niet alleen krijgt Ajax dit seizoen veel tegengoals, ook lopen de Amsterdammers meer dan eens tegen een rode kaart aan. Woensdag, toen Steven Bergwijn van het veld werd gestuurd, was het opnieuw raak. Rensch zoekt naar een reden voor de rode prenten. 'De rode kaarten zijn niet bewust. Als we een rode kaart krijgen, weten we wel wat we ertegen gaan doen. Het is kijken wat het spel brengt of van ons verwacht. In de tweede helft zag je dat we anders speelden dan in de eerste helft. We gingen naar 4-4-1.'

'Elke wedstrijd is anders', geeft hij daarbij verder aan. 'Ik weet van mijn teamgenoten dat ze elke wedstrijd honderd procent geven. De ene wedstrijd speel je iets beter dan de andere, dat is normaal want we zijn mensen. Vandaag (woensdag, red.) begonnen we heel slecht en dat kan gebeuren. Al speel je slecht, moet je ervoor gaan om drie punten te pakken. Vandaag is dat niet gelukt.'

Ajax kreeg dit seizoen al 58 keer een tegentreffer te verwerken in de Eredivisie. Het is voor Rensch moeilijk te verklaren hoe dat komt. 'Het is duidelijk wat we moeten doen. Het is gewoon belachelijk dat we zo veel tegengoals krijgen. Dat kan niet, het is Ajax-onwaardig. Er zijn heel veel nieuwe spelers. Je moet ze de tijd geven om beter samen te werken en elkaar beter te leren kennen. Het gaat steeds beter, maar het heeft nog steeds tijd nodig.'

Restant seizoen Ajax

Met het oog op het restant van het seizoen blijft de Ajacied optimistisch. Ajax gaat voor plek vijf en daarin heeft Rensch vertrouwen. 'We moeten gewoon positief blijven. Het is natuurlijk een dreun, maar we hebben tijd om te herstellen en terug te kijken. Het is tijd om vooruit te gaan. Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. We hebben nog een paar wedstrijden te gaan en we moeten elke keer drie punten pakken. Ik heb er vertrouwen in dat we vijfde worden.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Jutter1 +4311

Is in niets een goede verdediger deze Rensch, een slapjanus pur sang. Stond als een zoutpilaar te 'verdedigen' bij de 1-2. Dat hij betrokken was bij de 2 Ajax goals is dan ook alleszeggend over het hele matige nivo van het merendeel van zijn medespelers. Dat soorts pelers, inclusief die Taylor en die IJslander Hlynsson bijv. moeten op de schop en wel zo subiet als mogelijk!. Het is gewoon van een hemeltergend slecht nivo zoals nog nooit eerder gezien bij Ajax. De redenen zijn genoegzaam bekend, maar dit Ajax is wel héél armoedig bezig. Zodanig dat zelfs een mogelijke 5e plaats op de tocht staat, het is ongekend voor een club met de status van Ajax én een grote belediging voor de talrijke volgers/supporters! Laat dit miserabele seizoen maar heel snel afgelopen zijn, het is dus een tranendal van ongekende omvang! bij de club!.

26-04-2024 09:03

Sjaakie +5776

Rensch is in niets een verdediger, heeft geen mentaliteit, kletst maar wat, verzaakt elke wedstrijd wel minimaal 1 keer en lijkt al helemaal niet op een Ajax-voetballer. Waarom dan toch al die aandacht?

25-04-2024 23:53

ArnoAjax +1663

Ga dan eens een keer voetballen zoals het moet Rensch

25-04-2024 18:36

Moonlight +2225

Dat zijn er al 100 teveel gëweest verdedigend zwak en aanvallend komt hij ook te kort.

25-04-2024 18:30

supporter sinds +7878

Rensch heeft wel moeite met meespringen met de aanvaller ... Het was weer schandalig hoe (of eigenlijk NIET) werd verdedigd.
Rensch en Taylor zijn wel het prototype van de mentaliteit bij de Ajax spelers.
Voorbeelden van gisteren : Rensch met het verdedigen bij de 1-2 en Taylor had weer twee momenten waar ik me scheel aan ergerde .. vlak voor rust het gemak waarmee hij terugspeelt op Rulli , te zacht te gemakzuchtig... en het andere moment was ook tekenend van de mentaliteit van deze topper... hij kopt op de lat , hij staat dan opzichitg te balen van dat moment terwijl het spel en de aanval eigenlijk doorgaat... de bal wordt weer voorgezet vanaf de linkerkant en komt bij de nog treurende Taylor terecht die dan buitenspel staat .... Als hij &^%£ mee had gedaan in het spel dan was dat dus al de kans op de 2-2 geweest maar Taylor vindt het vooral belangrijk dat iedereen heeft gezien dat hij op de lat heeft gekopt en baalt dat hij pech had en het niet aan hem ligt dat de bal er niet in was gegaan. Let maar op ... Taylor (en ook Rensch) zijn figuren die hier niets van leren en ook niet worden aangsproken kennelijk door medespelers en technische staf ! de volgende keer maken ze namelijk net zo makkelijk dezelfde fouten. Flapdrollen eerste klas !!
en dan heb ik het nog maar niet over Berghuis en Bergwijn... die twee mogen op het eerste de beste vliegtuig. Enkeltje zandbak of een of andere club die bereid is nog wat te betalen. weg =weg voor deze twee profiteurs / miskopen.

25-04-2024 17:06

AjaxNWH90 +1854

130 optredens als een wijf gevoetbald. Rensch is wel 1 vd grootste lulletjes van de afgelopen jaren.

25-04-2024 16:19

Lunsdale +6288

Al zo ervaring en toch nog steeds dezelfde beginnersfouten.

25-04-2024 15:30

maarten0909 +6354

Zelden zoveel onzin in een klein stukkie tekst gezien, mijn god

25-04-2024 15:25

maarten0909 +6354

532 of 433, slapen doet hij toch wel

25-04-2024 15:23

suarez30 +361

Goed verdedigd bij de 2e goal van Excelsior pfff
Kan niet verdedigen, wordt niet beter dus weg er mee.

25-04-2024 14:35

Chalana1984 +4393

Waar Rensch wèl moeite mee heeft is de concentratie vasthouden. Hij kan heus wel voetballen maar staat veel te vaak te slapen.

25-04-2024 13:59

FysioPat020 +25581

Ik heb Rensch nog nooit op ook maar één verstandig woord kunnen betrappen.
130 wedstrijden in 1 en geen enkele positieve ontwikkeling zichtbaar. Zijn beste potjes speelde hij in zijn eerste wedstrijden onder Ten Hag.
Ongelooflijk hoe je zo stil kunt staan op welke positie dan ook.
Heeft geen aai over zn bol nodig maar een keiharde aanpak.

25-04-2024 11:37

TeringHenkie +28226

Al 130 wedstrijden in Ajax1 gespeeld!!

En dan nog van die kinderlijke fouten maken!!

25-04-2024 11:28

tmvde +2820

Zo, al 130 wedstrijden gespeeld in Ajax 1 en nog steeds niet weten dat je bij een voorzet je man moet dekken (1-2) 😭🤯

25-04-2024 11:25

wijzijndebeste123 +163003

Voetballend n heerlijke speler. Verdedigend al 3 jaar lang bijna altijd goed voor 1 of meerdere cruciale fouten per wedstrijd. Back of CV is daarom wel klaar. Je kan hem op t middenveld proberen maar dat is n heel ander spelletje aangezien je dan rekening moet houden met wat voor en achter je gebeurt ipv alleen voor je zoals wanneer je verdediger bent.

25-04-2024 11:25

Mözil +2507

En nog steeds een zoutzak . Leuk dat die bij 2 doelpunten is betrokken, maar hij kost je hier ook gewoon weer een doelpunt

25-04-2024 11:23

Eppo.R +1119

dit team mist gewoon een de ligt die met zijn passie en kwaliteiten alle duels aan gaat en er in kleunt, dat geeft anderen ook meteen een boost , mazraoui-de ligt-martinez-tagliafigo.....wat een verdediging hadden wij toen

25-04-2024 11:21

Pep01 +915

Stomme vraag ook van zo 'n journalist. Die jongen speelt zijn hele leven al 433.

25-04-2024 10:58

EdwinvanderSar +4342

Ik snap dat Ten Hag hem als rechtsback zag die in balbezit als middenvelder kon fungeren. Het is namelijk geen pure verdediger, hij blijft altijd (nonchalant ogende) foutjes maken. Voor een verdediger heeft hij aanvallend echter veel meerwaarde, zoals hij gister weer liet zien.

Wat mis ik de tijden dat jongens als Lisandro Martinez jongens als Rensch scherp hielden met hun over-mijn-lijkmentaliteit. De tijden dat Matthijs de Ligt juichte alsof hij had gescoord na een goede verdedigende ingreep. Dat het team nog als een eenheid en vol zelfvertrouwen op het veld kwam.

Maargoed, met de huidige technische staf gaat dat never nooit gebeuren. We hebben komend seizoen echt een zeer capabele trainer nodig die iedereen op scherp (en op de juiste posities) zet, zodat spelers weer in hun kracht komen.

25-04-2024 10:55

Lazell +16973

Denk dat je dat goed gezien hebt in je eerste alinea. Je moet spelers in hun kracht gebruiken en hun zwakte markeren. Rensch moet je uit de volgende 2 situaties houden:
- Tegen de zijlijn aan in balbezit, zowel met de bal in de voet als diepgaande speler. Hij mist de individuele actie, snelheid en de voorzet als pure back.
- Centraal achterin in de laatste linie bij balbezit tegenstander. Hij mist de duelkracht en kopkracht als centrale verdediger.

Dat, plus zijn laconieke houding, is wat direct in het oog springt, waardoor hij een makkelijke zondebok is. Zijn echte kwaliteiten springen wat minder in het oog. Hij is qua opbouw echt goed. Heeft geen wereldpass, maar kan met gemak net dat metertje voor zichzelf vrijmaken en onder hoge druk, maakt dan vrijwel altijd de juiste keuze en vaak vooruit(itt Ramaj, Sutalo, Kaplan, Hato, Sosa, Tahirovic, etc.). Kan met links en rechts inspelen, loopt zich slim vrij, is dynamisch (zoals bij beide goals gisteren), heeft inzicht. Is verdedigend geen topper, maar echt niks minder dan Mannsverk, Henderson of Sosa.

Imo ben je het als Ajax zijnde verplicht om zo'n jongen goed te gebruiken. Dan zijn City of Arsenal 2 goede voorbeelden. Hij kan in de Stones rol fungeren, de Ake rol of in de rol van White/Kiwior/Timber.

25-04-2024 11:34

EdwinvanderSar +4342

Precies dat wat jij zegt over die 2 situaties. Verder ook helemaal eens.

25-04-2024 11:42

Masterdamxxx +862

Wat dramatisch als hij gaat verlengen.

25-04-2024 10:49

FysioPat020 +25581

" Al 130 wedstrijden in Ajax 1 gespeeld"

Waarvan 120 slecht.
Snel verkopen.

25-04-2024 10:45

Lazell +16973

Dit is echt zo'n speler, net als Taylor, die onder een coach als Slot "opeens" een geweldige ontwikkeling kan doormaken omdat die coach hun zwaktes/sterktes kent en een team wel op elkaar kan afstemmen. Beetje zoals vd Beek of Schone. Geen wereldtoppers, maar als het loopt kunnen ze met gemak meekomen.

25-04-2024 11:37

EuforischeRealist +15504

Owwwww jullie moeten er pas tegenaan als je een rode kaart krijgt?

Dat verklaart iig veel van de slappe houding waarmee het gros van de wedstrijden wordt afgewerkt, soms win je door een individuele bevlieging maar meestal erger je je als supporter kapot en ga je met een kater naar huis.

25-04-2024 10:44

Redrum +95917

Zegt genoeg dat ze op het eind met 10 man gevaarlijker waren dan het eerste half uur toen Bergwijn nog mee speelde. Het is echt een mentaliteitskwestie.

25-04-2024 10:48

Dubbelvla +8399

130 wedstrijden... dan zou je toch een bepaalde senioriteit verwachten inmiddels. Leuk die bijdrage aan goals, maar als je vervolgens verdedigt als een vergiet dan heb je daar niets aan natuurlijk.

25-04-2024 10:35

Dubbelvla +8399

Man wat hebben we een Ten Hag of Bosz nodig die langs de lijn sommige van deze amsterdamse 'straat'-jongens even de huid vol scheldt als weer eens de kantjes er vanaf lopen.

25-04-2024 10:34

Jww +2275

Je hebt spelen en spelen..

25-04-2024 10:31

Redrum +95917

Deze kerel jongen, serieus. Al 130 wedstrijden in Ajax 1 gespeeld en staat nog steeds als een klein meisje te verdedigen.

25-04-2024 10:29

Aldek +5080

Slapjanus Rench.. gisteren gescoord & assist..

Maar zeer slecht verdedigd bij 2-2… en nog meer verdedigende acties en pases die echt niet kunnen in Ajax…

Maarja gescoord en assist dus men lult maar weer dat hij goed gespeeld heeft.. en hij denkt dat zeker🙈

25-04-2024 10:26

Lazell +16973

Kijk ook even de communicatie tussen Taylor en Hato bij die voorzet. Om de een of andere reden neemt Taylor Hato zijn positie over om Hato uit te laten stappen. Daarom heeft die rechtsvoor alle ruimte om de bal aan te nemen, goed te leggen, de vrijstaande spelers te bekijken en te bedenken wat hij gaat doen en het uit te gaan voeren.

Was ook wel slim gedaan van Goudmijn, eerlijk is eerlijk. Gaat heel bewust op een dusdanige manier staan dat Rensch onmogelijk de bal en hem tegelijk kan zien. Rensch schat de voorzet niet goed in, dat is zeker een fout en een cruciale ook. Maar je kan echt niet zeggen dat die goal echt een grove fout is die je alleen hem kan aanrekenen. Hij was verder een van de beste van het veld, maar door zijn imago wordt hij altijd op dat ene momentje gepakt terwijl oogappels als Hato vrijuit gaan.

25-04-2024 12:05

StevenAFCA +3082

Al 130 wedstrijden in Ajax 1 gespeeld. Waarvan de goede wedstrijden op 1 hand te tellen is. Gauw afscheid nemen van deze man.

25-04-2024 10:18

Danielson +50059

Rensch heeft, net als Taylor, een trainer nodig die hem achter de broek zit en op de discipline hamert.
Niet voor niets functioneerden beide spelers het best onder Ten Hag.
Heel Ajax heeft overigens zo'n soort trainer nodig.

25-04-2024 10:04

Balgevoel +30817

De jonge Van Gaal uit 1991 is wat mij betreft de blauwdruk van de ideale coach op dit moment. Duidelijk, streng, leert spelers verslappen af, oog voor de 'totale mens' (haha), niet bang sterspelers op hun tekortkomingen te wijzen of erger en vooral: rotsvast aan één visie slijpen tot het glimt. Dan denk ik al gauw aan een Duitser (flauw geintje), maar ik zou dus echt niet weten welke haalbare coach dit kan en van de reanimatie van Ajax z'n levenswerk wil maken. Maar de coach die een beetje bij dit profiel in de buurt komt, is in mijn optiek onze belangrijkste aankoop.

25-04-2024 10:09

DeKes +3190

Overduidelijk !!!

25-04-2024 12:53

Slang3 +45693

Misschien tijd voor een positie weg uit de verdediging. Zijn rol als extra 6 tegen Brighton deed hij prima, maar zodra hij 90 minuten moet focussen op een man afdekken gaat het mis.

25-04-2024 09:55

noppenkoning +41096

Rensch is ook een LCV van origine, daar kan hij het beste spelen, alleen ben bang dat hij de echt Tadic mentaliteit mist.

25-04-2024 09:55

AFCA-Driebergen +22047

Ik heb dat vaker gehoord dat hij geen back is, maar een centrale verdediger. Maar die jongen kan niet eens verdedigen. Als je kijkt hoevaak hij zijn man laat lopen en staat te slapen is echt schrijnend. Hij heeft in iedergeval bewezen dat hij GEEN centrale verdediger is. Het is een slapjanus en we moeten hem van de zomer lekker verkopen.

25-04-2024 10:33

Sampaoli +39149

Rensch tegen Excelsior:
7 van de 9 duels gewonnen
1 goal, bij 1 goal zeer nadrukkelijk betrokken
4/5 dribbels voltooid (meeste van alle spelers)

Hij was gewoon niet slecht gisteren, hoe graag de criticasters weer opvliegen omdat hij als een slapzak dat duel in gaat. Waar overigens meerdere spelers niet vrijuit gaan maar dat terzijde.

Rensch krijgt hier de Veltman-behandeling. Te hard aangepakt door eigen fans voor een speler die én beter presteert dan de publieke opinie doet lijken én op en top Ajacied is.

25-04-2024 09:55

Slang3 +45693

zonder de betrokkenheid bij de goals voor Ajax zou niemand zeggen dat hij goed speelde

25-04-2024 09:56

Sampaoli +39149

Nee, dat is toch onterecht. Is vaak aan de bal een toegevoegde waarde en is verdedigend beter dan het lijkt (ondanks slappe momenten die we allemaal herkennen en herinneren).

Rensch is een speler die enorm gaat profiteren van een goede trainer, net als Sutalo. Dan gaat die rechterkant van de verdediging veel beter staan.

25-04-2024 09:57

Slang3 +45693

Er is geen speler op de wereld die niet profiteert van een goede trainer.

Rensch zijn profiel is gewoon niet zo goed als rechtsback. Hij is sterk met de bal aan de voet, zijn rushes maken. Alleen is hij zwak in de combinatie met een buitenspeler. Zijn rol als rechter CV in 3 mans is perfect voor hem. En verdedigend heeft hij geen 90 minuten focus, wat de leeftijd kan zijn maar hij heeft inmiddels zoveel ervaring dat je er niet achter kan blijven verstoppen

25-04-2024 10:03

Redrum +95917

Maar dat is toch precies het probleem met Rensch? Natuurlijk kan hij wel voetballen, maar het is een verschrikkelijke slapjanus. Taylor idem dito met een sterretje.

25-04-2024 10:32

Balgevoel +30817

Klopt, het was daarom ook zo doodzonde dat net hij weer zo slap was bij die 0-1. Dat blijven die smetjes waar hij inmiddels echt een keer afscheid van moet gaan nemen, wil hij de volgende stap zetten. De 2-2 mogen we ook op zijn conto schrijven en de tweede helft tegen Twente vond ik hem ook een drijvende kracht.

25-04-2024 10:45

meerschehelden +2279

Rensch is gewoon geen verdediger. Hoe hij stond te dekken bij de 1-2…

25-04-2024 09:53

insectenverdelg +23368

en nog spring je niet mee met je man. Hoeveelste keer in Ajax 1 was dit dat jouw man uit je rug weg liep en vrij kon koppen?

Maar je hebt gelijk. mbt systeem maakt dat geen verschil voor je.

25-04-2024 09:51

AFCA-Driebergen +22047

Waar heb je dan wel moeite mee Rensch? Want je bent een enorme slappe en je kan het gewoon niet.

25-04-2024 09:49

insectenverdelg +23368

t probleem is, hij kan heel goed voetbzllen. Maar het is geen winnaar.

25-04-2024 09:52

AFCA-Driebergen +22047

Verre van. Het is een enorme slapjanus. Leert niet van zijn verdedigende slaapmomenten/fouten. Sinds hij in november vader werd zat er eindelijk weer eens een stijgende lijn in een poos, want na zijn debuutseizoen was het niks meer tot aan zijn vaderschap.

Maar nee, lekker verkopen deze jongen. Gaaei is voetballend misschien wat minder, maar toont zo veel meer inzet. Ik heb liever iemand die alles geeft en het niet altijd even lukt, dan iemand die vaak staat te slapen en heel laks is.

25-04-2024 10:05

Ajaxsupporter02 +13814

Ik heb liever een groter talent en een goede trainer die het talent eruit haalt dan iemand die minder potentie heeft en lekker hard werkt.

25-04-2024 12:14

insectenverdelg +23368

Maar na,130 wedstrijden nog ateeds je man zo uit de rug laten lopen en vrij koppen. Ga je daar echt nog verandering in brengen? Hik mis als verdediger het tevoel dat hij 90 minuten tothet uiterste moet gaann, dat no matrer what, zijn man niet zal slagen. Dat leer je niet zomaar aan meer denk ik

25-04-2024 12:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.