NB: 'Blind en Van de Beek in vorm van hun leven'

door Jesse ter Haar 22

NB: 'Blind en Van de Beek in vorm van hun leven'

door Jesse ter Haar 22

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in de Nabeschouwing. Vandaag: de verovering van de eerste prijs sinds 2014. Ditmaal met hoofdredacteur Bart Veenstra. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee!

Stelling: het terugkeren van zilverwaar is het gevolg van een veranderd beleid.
'Wanneer je ook de competitie en misschien nog de Champions League wint, zou ik "ja" zeggen. Dat je dit seizoen de beker wint, heeft er naar mijn idee mee te maken dat Ajax in de meest belangrijke wedstrijden met haar beste elftal speelde. Tegen Te Werve, Go Ahead Eagles en Roda JC nog niet, maar bij die laatste zag je dan ook dat het bijna misging. Na de winterstop bleef een procent of negentig van het elftal telkens intact en ik denk dat dat het verschil is geweest met voorgaande jaren. Het veranderde beleid heeft er wel voor gezorgd dat Ajax simpelweg een veel beter team heeft dan de voorgaande jaren.'

Ajax had het in de eerste helft lang lastig, maar er lag veel ruimte achter de Willem II-defensie. De Amsterdammers konden er, onder andere door de afwezigheid van David Neres, echter nog niet van profiteren. Vond je dat een tactische misser en hoe zag je dat later opgepakt worden?
'
Ajax had Tadic en Ziyech aan de zijkanten staan en die trekken veel naar binnen. De backs moeten er dan overheen komen en dat deden ze ook wel, maar verder stond er dan niemand. Iedereen stond in het midden, waardoor je een aanvaller miste die het veld breed hield en diepte had. Toen Neres erin kwam, zag ik wel iets veranderen, maar toen lag er ook al veel meer ruimte. Ik weet dus niet of het beter ging doordat Neres erin kwam, of dat dat juist kwam doordat er meer ruimte weg werd gegeven.'

Wie was voor jou de Man of the Match?
'Ik vond Blind en Van de Beek heel sterk. Die twee zijn echt in de vorm van hun leven. Ze doen bijna niets fout, winnen bijna ieder duel, hebben rust aan de bal en maken telkens de juiste keuzes. Blind is een rustpunt achterin. Bij Van de Beek is elke actie die hij maakt goed. Hij kiest heel vaak voor de juiste oplossing. Dat lijkt makkelijk, maar dat is het niet. De Man of the Match-verkiezing gaat voor mij dus tussen Blind en Van de Beek.'

Je had het net al over het rouleren, wat regelmatig gebeurt in de beker. Erik ten Hag besloot ditmaal minimaal te rouleren. Wat vond je van de wijzigingen die hij wel toepaste?
'De keuzes achterin en op het middenveld waren een beetje een samenkomst, want hij wilde Mazraoui op het middenveld. Daardoor heb je daar iets minder balans, want Schöne is als middenvelder wat terughoudender. Aan de andere kant kun je met Mazraoui wat meer druk naar voren geven, want hij is heel aanvallend ingesteld. In het begin was het spel daardoor wat chaotisch, maar later, wanneer je de ruimte krijgt om te voetballen, is het positief dat je zo'n iemand op het middenveld hebt staan. Door de rust voor Veltman en de plek op het middenveld voor Mazraoui, kwam Kristensen rechtsback te staan. Verdedigend is hij niet echt in de problemen gekomen, maar aan de bal maakte hij zoveel verkeerde keuzes. Passes mislukte en hij raakte ballen half. Hij heeft één bal goed geraakt en dat was het doelpunt. Hij heeft mij verder niet overtuigd.

Ten koste van Neres stond Huntelaar erin. Hij maakte twee goede goals, maar de 0-2 vond ik echt een hele mooie. De beweging die hij maakte zonder de bal te raken... Als Neres er niet voor Huntelaar uit was gegaan, kun je je afvragen wie dat dan had moeten zijn. Van de Beek halen ze er niet uit, dus dan kom je bij Ziyech of Tadic uit, maar die haal je er ook niet uit. Die zijn uiteindelijk weer wat beter dan Neres. Misschien had Neres ook wel een pijntje en heeft hij daarom rust gekregen, dat weten we niet. Uiteindelijk denk ik dat het goed uit heeft gepakt, al mis je wel diepgang als Neres niet meedoet.'

Zie jij de plek van Noussair Mazraoui op het middenveld als iets voor de toekomst?
'Ja, maar dan wel in een soortgelijke rol als Frenkie de Jong. Er moet in mijn ogen wel een echte controleur naast. Als je elke wedstrijd met twee spelers als De Jong en Mazraoui op het middenveld gaat spelen, dan mis je een bepaalde balans. Iemand die de gaten dichtloopt en ballen onderschept. Er moet ook iemand zijn die het balletje even rustig rond laat gaan.'

Wat is in jouw ogen het belang van het winnen van deze beker?
'Sowieso is het lekker dat je eindelijk weer een prijs hebt gewonnen. Op die manier ben je van die druk af. Het is ook belangrijk dat je niet hebt verloren, want als je dat wel had gedaan was er een soort negatieve stemming gaan hangen over het team. Nu win je gewoon en smaakt het misschien naar meer. In principe is de beker op zich leuk, maar het is niet zo spectaculair als de titel of Champions League.'

De afgelopen week werd bekend dat Nicolás Tagliafico volgend seizoen nog altijd Ajacied is. Hoe belangrijk acht je dat?
'Individueel is hij een goede verdediger. Hij is fel in de duels en aanvallend heeft hij ook zijn impulsen. Buiten dat zorgt hij er ook voor dat het hele team beter speelt. Je merkt het heel erg wanneer hij er niet is. Hij zorgt voor een bepaalde passie en felheid, die overslaat op de rest van de spelers. Ik denk dat dat zijn grootste kracht is. Zijn enige minpuntje is dat hij af en toe wat onbesuisd inkomt en de gele kaart krijgt. Dat levert nog weleens een schorsing op. Uiteindelijk is het gewoon een hele fijne linksback en een sterkhouder voor volgend seizoen.'

Tot slot: wat denk je dat deze bekerwinst met Ajax doet richting Tottenham Hotspur-thuis?
'Zoals ik al zei is het vooral belangrijk dat je hem niet verliest, want anders leefde je er met een negatief gevoel naartoe. Aan de andere kant moet je nu ook niet te lang in de feeststemming blijven, want je moet weer superscherp zijn. Als je zoals vandaag speelt tegen Tottenham, dan ben je toch geneigd te denken dat Tottenham spelers heeft die de kansjes die Willem II vandaag kreeg wél afmaken. Aan de andere kant heb ik Ajax wel vaker in de Eredivisie zien spelen waarbij ik dan dacht: moet dat wel goed gaan komen in de Champions League? Eenmaal in de Champions League komt er dan weer iets in ze naar boven, waardoor ze een stuk beter zijn dan in Nederland. Ik denk dat ze woensdag gewoon heel scherp zullen zijn.'

Jesse ter Haar (Twitter: @Jesseth0344 | e-mail: jitihi22@live.nl)

Alle Nabeschouwingen seizoen 2018/2019:
#ajastu: 'Ajax onvoorspelbaar voor tegenstanders'
#stuaja: 'Hebben we na Trabelsi niet echt meer gezien'
#staaja: 'Schöne kan iets inbrengen als hij invalt'
#ajaher: 'Ten Hag heeft gegokt en verloren'
#ajasta: 'Hoop dat Ten Hag linkerkant intact laat'
#vvvaja: 'Geen Neres beïnvloedt spel negatief'
#ajadin: 'Nooit iemand gezien die zó goed omschakelt'
#ajaemm: 'Meer balans op middenveld wanneer hij speelt'
#dinaja: 'Blind speler die Ajax direct beter maakt'
#vitaja: 'Het zelfbeeld van de ploeg is veranderd'
#ajagro: 'Zou blok van Donny en Frenkie willen zien'
#ajaaek: 'Niet bang dat frustratie gaat ophopen'
#psvaja: 'Verdediging erg dunnetjes zonder De Ligt'
#foraja: 'Ziyech schreeuwt om Van de Beek'
#bayaja: 'Blind in die rol voor herhaling vatbaar'
#ajaaz: 'Dolberg net even wat sneller en explosiever'
#heeaja: 'Zo heb ik Schöne dit seizoen niet gezien'
#ajaben: 'Europa League-finale was geen incident'
#ajafey: 'Tadic in de wedstrijd behoorlijk laks'
#ajawil: 'Alsof senior Blind meedeed met junioren'
#benaja: 'Je hebt weinig aan Schöne bij versnellen spel'
#excaja: 'Schöne moet de vrije trappen opeisen'
#nacaja: 'Begin me zorgen te maken om Dolberg'
#ajaado: 'Sinkgraven interessant als invaller én vervanger'
#pecaja: 'Blind slordig toen de druk hoger werd'
#ajabay: 'Ajax in komende tien jaar niet meer zó sterk'
#ajagra: 'Dolberg had zeker aandeel in de winst'
#utraja: 'Tadic miste brutaliteit van Tagliafico'
#ajahee: 'De situatie met Lamprou is onbegrijpelijk'
#ajahee: 'Sluit toekomst Mazraoui op middenveld niet uit'
#feyaja: 'Ten Hag was laf en kon statement maken'
#ajavvv: 'Bouwen op Sinkgraven nu groot risico'
#heraja: 'Droevig dat je totaal geen groepsgevoel ziet'
#ajarea: 'Tadic mag niet meer weg uit de spits'
#ajanac: 'Van de Beek op positie Schöne lijkt mij mooi'
#adoaja: 'Van de Beek de beste Ajacied na de winterstop'
#feyaja: 'De Jong rechtte rug en gaf een masterclass'
#reaaja: 'Grootser dan de Europa League-finale'
#ajafor: 'Laat Veltman toewerken naar kwartfinale CL'
#ajapec: 'Langs drang naar voren wat Ajax miste'
#azaja: 'Denk niet dat het een fysieke kwestie was'
#ajapsv: 'Invalbeurt Veltman echt buitengewoon'
#emmaja: 'Huntelaar lijkt Dolberg op dit moment voorbij'
#wilaja: 'Nu bewezen dat CL-variant altijd kan'
#ajajuv: Beste wedstrijd Van de Beek in Ajax-shirt?
#ajaexc: 'Ekkelenkamp durft vrij te spelen'
#juvaja: 'City bizar goed, tegen Spurs zie ik kansen'
#groaja: 'Huntelaar bracht het gif dat ontbrak'
#ajavit: 'Ødegaard gedroomde opvolger Ziyech'
#totaja: Waarom het ondanks 0-1 toch fifty-fifty wordt

Lees meer over:
Plaats reactie

jeppas +3522

Het aantrekken van Blind is een meesterzet geweest! Wat een rust, ervaring en heerlijke speler die op en top Ajacied is. Misschien eens tijd om hem te eren met een mooi spandoek.

07-05-2019 00:07

JohnnyD +1

Helemaal off topic hoor, maar het dringt nu pas tot mij door dat Barca al kampioen is en prompt hebben ze verloren afgelopen zaterdag. Benieuwd of ze de focus nog een kleine 4 weken vast weten te houden.

06-05-2019 18:51

Patajax +2383

met een b-team in verband met cl wedstrijd van morgen. Dus met andere woorden totaal geen waarde aan hechten

06-05-2019 19:15

Aspers73 +3188

Nu Tadic en Zyiech wat minder zijn, staat Donny op. Mooi om te zien.

06-05-2019 18:43

Freddy Al +11

Ik ben misschien te somber maar ik zie wel een probleem tegen Spurs; als die gasten met alle fysiek er op vliegen en wij daar in mee gaan loopt het niet goed af.

Wat mij betreft zou Ajax met een teruggetrokken Ziyech (pseudo- rechtshalf) in een soort 4 -4- 2 formatie kunnen spelen waarbij de ruimte centraal vrijgemaakt wordt voor Donny.
Tadic en Neres zouden dan wisselend van links en rechts komen, dan zouden Lasse en /of Nous naast Frenkie voornamelijk het verdedigend werk op het middenveld kunnen doen.
Dit is zonder personeelswijziging meteen weer om te zetten in 4-3-3.

Ik denk dat Ten Hag heel erg moet opletten op de fysieke frisheid van het team gedurende de wedstrijd.
Op basis van voetbal is Ajax beter, Ajax moet er geen vechtpartij van maken maar wel knokken om die finale binnen te halen, het kan !

06-05-2019 11:54

niquedegraaff +5289

Ajax gaat Spurs woensdag voetballes geven.

06-05-2019 12:02

Minsc +1518

Van de Beek in de vorm van z'n leven? Moeten we over 10 jaar waarschijnlijk hard om lachen als Donny voor de derde keer op rij door de FIFA tot voetballer van het jaar is verkozen.

06-05-2019 11:40

Sateschnitzel9 +0

Over 10 jaar terugdenken aan Real Madrid uit, dat wordt pas heerlijk

06-05-2019 16:35

gi0vanni +7123

Donny is geweldig maar de Ligt en de Jong zijn nog beter. Donny mag nog lekker een jaartje voor Ajax spelen.

07-05-2019 00:22

appeltje +116

Vind de kritiek op Kristensen echt een beetje onzinnig worden. Wordt nu gedaan alsof hij alles fout doet. Natuurlijk is hij qua fysiek en motoriek een dissonant bij Ajax. Maar hij heeft gisteren ook genoeg goede dingen gedaan om gewoon op een voldoende uit te komen.

06-05-2019 08:49

433metdepuntnaarlinks +1

Ja deels mee eens maar deels mee oneens. Hij maakt wel een hoop basic foutjes, gewoon simpele passes en aannames zijn al een probleem. Maar dan vind ik wel dat hij, als hij even vrij gespeeld wordt, vaak wel met een aardige voorzet komt (heeft ook al een hoop assist in de toch relatief korte tijd dat hij gespeeld heeft dit seizoen).

Vond hem gisteren wel erg zwak, natuurlijk ook geen ritme enzo ... De goal was hem wel enorm gegund, is een goede jongen volgens mij! Maar niet het niveau dat we willen. Zou het nog een jaartje aankijken, ook omdat Dolberg zichtbaar op hem gesteld is.

06-05-2019 09:49

appeltje +116

Ik denk ook niet dat hij het niveau is wat we moeten nastreven. Aan de andere kant, toch een prima speler als je bedenkt dat hij 3e keuzes is op de rechtsback positie.

Vind dat hij toch echt aanzienlijk beter is geworden het afgelopen jaar. Volgens mij kan hij echt nog wel beter als hij vertrouwen krijgt en speelritme.

Gisteren had hij het in het begin even moeilijk, maar daarna niet meer in de problemen gekomen op defensief gebied. Ik vind hem goed in het uitverdedigen/omschakeling met een diepe pass richting middenveld/aanval.
Kristensen is gewoon meer een voetballer die in dienst van het team voetbalt. Moet niet te lang aan de bal zijn. Neres, Ziyech of Mazraoui moet zich aanbieden, waarna, als er ruimte ligt, Kristensen erover heen gaat. De andere speler krijgt dan meer ruimte.

En Kristensen was trouwens ook betrokken bij de aanval die tot de 2-0 leidt. Kort combinatie spel kan hij echt wel, zolang hij maar niet iets ingewikkelds met de bal moet gaan doen.

Tadic had gisteren ook een paar matige aannames en foute passes. Mazraoui heeft 5 keer balverlies geleden. Kristensen 2 keer. Maar Kristensen moet blijkbaar diegene zijn die alles fout doet.
Hij is niet van het nastreefniveau nee. Echter heeft het geen enkele zin om hem zo onterecht af te zeiken, maar vervolgens wel alleen maar lyrisch over bijvoorbeeld andere spelers zijn, zoals Mazraoui en Tadic.

06-05-2019 10:11

Remark +601

Kristensen wás gisteren helemaal niet zwak, wijzen de statistieken uit, en dat extra jaartje is hem dan ook van harte gegund. Mocht zijn aanwezigheid ook nog es een therapeutische uitwerking hebben op onze niet-scorende autistische blonde spits met faalangst, dan is dat mooi meegenomen, maar bepaald geen reden om een speler al dan niet aan te houden.

06-05-2019 10:19

Schwalbino +11

Pot verwijt ketel. Je doet hier met Dolberg precies wat jij anderen verwijt ten aanzien van Kristensen.

06-05-2019 11:20

OKP-AFCA +56

Je noemt mensen die Kristensen overdreven afvallen een stelletje klootzakken...

Jij hoort dus ook gewoon bij die groep met je teksten over Dolberg.

06-05-2019 11:47

Remark +601

Mee eens. Weer zo'n speler die vanwege zijn inderdaad wat lompe motoriek door al die elkaar napapegaaiende idioten wordt gelyncht. Slaat nergens op. Zag zojuist Kristensens statistieken van de bekerfinale waaruit blijkt dat ie het juist verdomde goed heeft gedaan, maar men ziet alleen die ene bal waar ie overheen maait en een balletje dat hij over de lijn laat rollen. De voorstopper van het gouden Ajax, Barry Hulshoff, had een motoriek had waarbij vergeleken Kristensen een prima ballerina is, maar Barry stopte dus wel alle wereldspitsen in z'n broekzak. Kijk verdomme es een keer naar hoe een speler presteert en niet hoe hij loopt, praat en eruit ziet. Maar ja, zo zijn mensen, Ajax-supporters voorop. Dezelfde blinde idioten die Ten Hag op z'n uiterlijk en manier van spreken trachtten te wippen hebben hun volgende slachtoffer gevonden: Rasmus Kristensen. Stelletje klootzakken.

06-05-2019 10:05

appeltje +116

Kun je me die statistieken even linken?

06-05-2019 10:17

niquedegraaff +5289

Hij moet verdedigen. Goal scoren is mooi meegenomen. Maar hij kan niet eens passen over 10 meter. Dan geeft hij ziekenhuis ballen. Verder schat hij hoge ballen helemaal verkeerd in waardoor hij op de verkeerde plek staat wanneer de bal bij de grond komt. Zijn aanname is ook ver onder de maat. Sorry hoor, hij kan buiten het veld een prima jongen zijn maar zijn voetballende kwaliteiten, motoriek en inzicht zijn van zondag 3e klasse niveau. Echt heel slecht voor Ajax begrippen. Dan hebben we toch wel wat beters rondlopen in de jeugd?

06-05-2019 12:08

appeltje +116

Dit bedoel ik nou. Sorry, maar ik kan dit niet serieus te nemen.

Hij kan wel passen over 10 meter. Hij schat helemaal niet alle hoge ballen helemaal verkeerd in. Hij is veel beter dan zondag 3e klasse. We hebben helemaal niets beter rondlopen in de jeugd.

06-05-2019 12:12

Lazell +16983

Ik ben niet van spelers afzeiken, maar dan heb je gisteren niet gekeken. Hij verspeelde echt meerdere keren over 10m heel knullig de bal.

Wat deed hij wél goed dan? Op die prima 1-1 na. Vind dat je een rechtsback niet moet beoordelen op goals namelijk. Ik sta altijd open voor nieuw inzichten.

06-05-2019 13:08

appeltje +116

Pass accuracy van 70%. Alleen Onana en Tadic hebben lager. Alsnog heeft hij dus meer goede dan slechte ballen gegeven. 2 van de 3 tackles succesvol. 3 keer succesvol uitverdedigd.

Ik vind dat je goals best mee mag nemen in de beoordeling bij een rechtsback. Anders is een offensief ingestelde back zoals Kristensen vrijwel altijd in het nadeel ten opzichte van een defensief ingestelde back zoals Veltman.

06-05-2019 13:40

gi0vanni +7123

Voetbal draait om goals, al zou Onana ze maken dat is gewoon prima. De 3e rechtsback die medeverantwoordelijk is voor de 0 en een x in de finale scoort krijgt of hij het nu goed gedaan heeft of niet gewoon een 7, prima resultaat. Als hij het kampioenschap bezorgt met slecht spel en de winnende krijgt hij een 8 en als hij het zelfde doet in de CL krijgt hij van mij een 10. :d

07-05-2019 00:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.