Koeman hoopt op 'creatieve' doorstroom in voorhoede

door Jesse ter Haar 28

Koeman hoopt op 'creatieve' doorstroom in voorhoede

door Jesse ter Haar 28

Laatst geüpdatet

Ronald Koeman is trots op zijn spelersgroep, maar zondagavond vooral teleurgesteld in de nederlaag in de Nations League-finale. De bondscoach zag zijn ploeg tegen Portugal vooral falen in balbezit en hoopt dan ook dat er de komende jaren een goede doorstroom plaatsvindt in de voorhoede.

Koeman benadrukt tegenover de NOS dat de teleurstelling vooral voortkomt uit het verliezen van een finale, maar ziet er ook het positieve van in. 'We weten waar we nog in moeten verbeteren. Verdedigend staat het goed en ook het middenveld staat goed, met heel veel keuze. Laten we hopen dat we voorin de komende jaren nóg meer krijgen, waardoor we ook meer creativiteit krijgen.'

Het lagere tempo aan de bal wijt de trainer vooral aan de tactiek en kwaliteiten van de tegenstander. 'We verwachtten wel zo’n wedstrijd. Ik vond dat we heel onnauwkeurig waren en af en toe de lange bal speelden terwijl dat niet kon. We hadden veel langer balbezit moeten houden en moeten zoeken. Je moet heel veel creativiteit aan de bal hebben, vast zijn en op het juiste moment inspelen. Dat was allemaal minder.'

Na de 1-0 zag Koeman de tegenstander van zondagavond nóg verder inzakken. 'Als zij de goal maken, gaan ze niet meer aanvallen. Dan kun je risico’s nemen, wat wij gedaan hebben. Er zijn een aantal gevaarlijke momenten geweest, maar we hebben niet echt een grote kansen kunnen creëren. We waren aanvallend zelf niet goed genoeg en zij hebben heel goed verdedigd.'

Ondanks al het negativisme zag de bondscoach zondag ook een wedstrijd met leermomenten. 'De momenten dat ze eruit kwamen, deden ze dat heel slim. Ik heb Dumfries gezien die een duw in zijn rug kreeg, niet ging liggen, maar toch een bal terug gaat koppen die bij Portugal eindigt. Als je ziet hoe zij dat bespelen, is dat slimheid en kunnen wij daar een hoop van leren.'

Lees meer over:
Plaats reactie

WZAWZDB14 +4620

Nu is het toch echt balen dat Ziyech en Mazraoui niet voor nederland hebben gekozen.

11-06-2019 15:31

Cupmetgroteoren +5

Ik vind het een ontzettend kleurloze generatie. Zitten ook geen echte karakters meer, iedereen loopt in de pas. Als je een wijnaldum ziet, één van de meest kleurloze spelers die er is. Zit echt geen kraak noch smaak aan.

10-06-2019 12:49

Ajaciedvooraltijd1434 +0

Depay zo slecht. Tegen Engeland ook al kut.

10-06-2019 12:37

talent020 +7

komt er dan nog een snufje tactisch inzicht van jou kant bij Koeman? begin eens om een echte spits op te stellen en afscheid te nemen van Babel, De Roon en Dumfries, Koeman is echt een overschatte trainer

10-06-2019 10:46

debarbaar +8250

Koeman zijn hele beleid is gericht op geloof, hoop en vermoedens. Koeman is een zeer matig tacticus. Zijn selectie beleid is lachwekkend. Waarom wordt Babel opgeroepen? De man is al tien jaar lang niet goed genoeg meer voor het Nederlands elftal. Het enorme aantal aan werkgevers zegt voldoende. Hij past nergens in het pulletje. Dan Dumfries. De man komt nog geen lantaarnpaal voorbij. Hij wordt gekozen over Veltman, die Ronaldo wel keurig uitschakelde omdat hij er bij zat toen het redelijk liep en hij net als andere PSV'ers ver bioven zichzelf uitstak. De hele tweede seizoenshelft hebben wij de echte Dumfries gezien. Matig tot zeer slecht. Dan Memphis die door Koeman gezien wordt als Tita Tovenaar. De man laat het hele jaar niets zien, zit gewoon tip de bank of de tribune maar in oranje mag hij blijven staan. Zet daar die koekenbakker van Wolfsburg neer en hij is tien keer gevaarlijker. En dan hebben we het nog niet gehad over het neerzetten van zijn spelers en het vinden van diepte. Koeman wordt nooit de trainer van Barcelona. Hij heeft er de capaciteiten niet voor. Niet creatief genoeg, geen moed genoeg en tactisch te slecht.

10-06-2019 10:37

Adam24 +39202

Ik snap niet zo goed waarom er zo wordt vastgehouden aan het 433. Nederland heeft het perfecte team om met 3 achterin te spelen. Of als je niet genoeg aanvallers hebt die het niveau aan kunnen dan zou je er voor kunnen kiezen om er maar 2 op te stellen bijvoorbeeld of met VdBeek als valse spits. Of zet een middenvelder rechtsback zoals Kimmich bijvoorbeeld.

Het probleem bij het Nederlands elftal is dat niet de beste spelers spelen. Dumfries en Babel beginnen iedere wedstrijd terwijl VdBeek, Propper, Promes en Ake op de bank zitten. Daar moet toch wat op te verzinnen zijn?

Overigens als ik een modale eredivisie middenvelder zou zijn, zou ik mij onmiddellijk op de rechtsback positie gaan richten.

10-06-2019 10:20

Ar +104

Helemaal mee eens. We hebben er de spelers voor om ouderwets met drie man achterin te spelen.
En als je weet dat je zoals gisteren tegen Portugal heel veel ruimte op rechts krijgt voor de back, stel daar dan gewoon een middenvelder op. Donny heeft bij ons ook wel eens in de Kristensen rol gespeeld, dus die kan dat prima.
Ook blijf ik Huntelaar missen. Die Babel stelt weinig voor.
Ook Veltman en Sinkgraven vind ik erbij horen. Veltman is een betere back dan Dumfries, en Sinkgraven is de beste linksback van de eredivisie op Tagliafico na, en kan ook als middenvelder of valse hangende buiten spelen.

10-06-2019 11:40

AFCAsphere +9

Promes heeft bij Sevilla ook al eens de back posities en als rechtermiddenvelder ingevuld, dus die optie heb je ook nog.

10-06-2019 13:28

Ajaxtrouw +6356

Hosanna is gelukkig weer even voorbij. We hebben een paar topwedstrijden gespeeld omdat de voorhoede toevallig even in vorm was maar nu het weer normaal is, is het allemaal niet echt geweldig

10-06-2019 10:13

Ar +104

Misschien Frenkie maar eens voorin proberen. Speelde onder Keizer ook eens linksbuiten.

10-06-2019 09:41

WZAWZDB14 +4620

Hij is te belangrijk op het middenveld

11-06-2019 15:30

b.hulshof +3774

Lammers, Brobbey, El Ghazi, Kluivert en Malen. Misschien ook een idee om Klaassen eens als spits te proberen.

10-06-2019 09:28

Causio +0

Hield bij ons heel lang Sneijder op de bank omdat Sneijder niet net Van der Vaart zou kunnen spelen, waardeloze coach!

10-06-2019 09:27

Multi +33350

En als je weet dat je team creativiteit mist, dan probeer je dat toch ergens op te lossen, bijvoorbeeld door iemand op het middenveld te zetten die dit wel bezit. Ik had persoonlijk met Pröpper gespeeld in plaats van de Roon, dan win je sowieso al aan creativiteit.

Nee Koeman het is niet alleen de aanval, maar ook je behouden speelstijl door te kiezen voor de Roon, waardoor de Jong de enige creatieve middenvelder is.

10-06-2019 07:37

ram +7283

Een controleur (De Roon), een creatieve man (Frenkie) en een loper (Wijnaldum) is vrij normaal hoor...

Ik snap dit gezeik echt niet. Je speelt tegen een topploeg en dan wil iedereen ineens vol op de aanval. En als Portugal dan met 4-0 wint noem je het natuurlijk weer naïef.

Echt bizar dit gezeik.

10-06-2019 08:00

Multi +33350

Ook als je aanval creativiteit laakt? Niet echt hé. Het is geen gezeik, maar gewoon de realiteit hij geeft het zelf ook aan in zijn interview dat de aanval beperkt is.

Daarnaast heeft Frenkie mensen nodig die de diepte inlopen, maar zowel Depay als Babel doen dat zo goed als niet. En met Propper heb je direct iemand naast hem waar hij combinaties mee kan maken, iets wat met de Roon amper gaat.

10-06-2019 08:06

Sneijdertje +2379

Gelukkig zijn er nog mensen met een realistische kijk, zonder dat hysterische negatieve ge-galbak..

10-06-2019 08:06

Adam24 +39202

Dat klopt inderdaad maar zo een soort middenveld is er volledig op gericht dat de goals bij de voorhoede vandaan komen. Dat kan bij het Nederlands elftal niet omdat daar niet genoeg kwaliteit loopt.

10-06-2019 10:52

ram +7283

Ongelooflijk wat een haters hier zeg. Ga je schamen.

Oranje doet het gewoon heel goed en Koeman is een extreme verbetering. Beste in langs tijd.

Gezeik op spelers snap ik ook totaal niet. Dit is gewoon de best mogelijke opstelling op het moment. Ook met De Roon voor de balans. Niks mis mee! Alleen Dumfries valt een beetje uit de toon maar goed... Koeman moet wat. Op die positie is alles helaas net niet goed genoeg.

10-06-2019 06:27

Sneijdertje +2379

Ik word er ook doodziek van ja. Mensen kunnen niet meer relativeren. Vroeger hadden wij Nederlanders de naam dat we een beetje hoog van de toren blaasden en te positief waren met Oranje en onszelf te geweldig vonden. Maar tegenwoordig, man man, wat een stelletje zelfhatende aan minderwaardigheidscomplex lijdende galbakken zeg. Echt totaal doorgeslagen al dat commentaar. Misschien ken je gewoon ff niet beter en lukt het niet, misschien worden er eens verkeerde keuzes gemaakt voor spelers waar je het niet mee eens ben, maar slaat toch eens niet zo door allemaal. Het maakt die jongens, of de coach, nog geen crimineel hoor. Lijkt er op alsof men gewoon wilt dat ze verliezen om vervolgens te kunnen galbakken. En dan ook echt gewoon uitspreken dat je hoopt dat ze verliezen he, hoe triest ben je dan. Gewoon indekken is dat, bah, wees eens trots op je land. 2010 finale, 2014 halve finale, nu finale, tussendoor wat mindere periode, jeugd Oranje alleraardigst dacht ik zo, zo slecht is het echt allemaal niet hoor, man man wat een hysterie als je weer eens verliest...

10-06-2019 07:31

trainer +2

ziyech.. gemiste kans. was de perfecte speler geweest

10-06-2019 05:39

Aad82 +1688

Wout Weghorst heeft 17 Bundesliga goals gemaakt dit seizoen en is 197 cm groot. Een gigantisch beest met scorend vermogen. Waarom Babel wel selecteren en Weghorst niet?

In de laatste 15 a 20 minuten zowel Luuk de Jong als Weghorst in de spits zetten, met daar omheen Depay, Bergwijn en Donny. Frenkie En Gini controlerend op het middenveld. Wat een oorlog had je dan kunnen maken zeg tegen die Portugezen die verdedigend achterin heel sterk waren. Heb zelden zo'n domme randdebiel gezien als Ronald Koeman.

10-06-2019 01:42

Cupmetgroteoren +5

Omdat zowel Babel als weghorst er geen reet van kunnen.

10-06-2019 02:38

AFCAsphere +9

Je had meer aan Weghorst gehad in deze wedstrijd dan aan Depay of Babel hoor. Dat Wout niet de ideale Oranje spits is, dat klopt. Maar gisteren konden we hem goed gebruiken.

10-06-2019 13:20

MPAjax +8442

De Ligt maakte de fout door ineens naar voren te rennen, waardoor er gescoort kon worden en de Roon is bepaald niet een technische speler die tegen Portugal potten kon breken. Het ging niet om creativiteit alleen, de discipline in de verdediging was ineens weg.

10-06-2019 01:16

de-Ajacied +8

Ik hoop op doorstroming van een goede coach
Pas toen de Roon eruit ging en vd Beek erin kwam er weer wat lef in de ploeg
Het duurde ook erg lang voordat Koeman óók doorhad dat Frenkie veel beter was dan Strootman

10-06-2019 01:12

MPAjax +8442

zoveel lef dat er een gat kwam in de defensie waardoor gescoort werd

10-06-2019 01:16

ajax4ever01 +13

De voorhoede een drama, doorselecteren.

10-06-2019 00:41

Ajaxxxisdebeste +6

De Roon = niks
Depay = niks
Dumfries = niks
Koeman = ramp

10-06-2019 00:39

RayJordaan +6854

Babel ook niks

10-06-2019 10:31

Danielafca1505 +39

Wat had Ziyech in dit team een verademing geweest zeg. Iemand met creativiteit, vernuftigheid gekoppeld aan werklust. Mijn inziens hetgeen waar het bij dit Nederland aan ontbreekt. Met Bergwijn (aan het begin van zn carriere) aan de ene kant en Babel aan de andere kant zou Ziyech een verademing zijn geweest.

10-06-2019 00:33

Dazoo +3137

Vergeet Nous ook niet op de plaats van Dumbofries

10-06-2019 01:10

31xAjax +7969

Tadic en Onana ook, maar ja ook dat zijn geen Nederlanders....

10-06-2019 01:56

Dondy +1879

Leuk dat je er op ingaat maar je weet zelf ook wel dat Ziyech in tegenstelling tot Onana en Tadic wèl de keuze had om te kiezen voor NL...

10-06-2019 04:49

31xAjax +7969

Klopt, maar als zij Nederlanders waren hadden ze voor Nederland gekozen....

10-06-2019 08:37

Bensco +7175

Ziyech had nooit zo gevochten voor dit Oranje als dat hij voor Ajax wel doet. Bovendien was het toen een middenvelder, hij is pas later in de aanval gaan spelen.

10-06-2019 05:46

Bensco +7175

Ziyech had nooit zo gevochten voor dit Oranje als dat hij voor Ajax wel doet. Bovendien was het toen een middenvelder, hij is pas later in de aanval gaan spelen.

10-06-2019 05:46

Bensco +7175

Ziyech had nooit zo gevochten voor dit Oranje als dat hij voor Ajax wel doet. Bovendien was het toen een middenvelder, hij is pas later in de aanval gaan spelen.

10-06-2019 05:54

Ajaxbrl +13863

Unuvar, Brobbey!

10-06-2019 00:31

Redrum +96213

En wij hopen op een bondscoach met ballen. Mazzel Ronnie.

10-06-2019 00:20

Gonzo +4778

Sorry Koeman, jij bent de zwakste schakel

10-06-2019 00:12

Joodhannus73 +3579

Precies. Wat een nit-wit coach. Absoluut de zwakste schakel in heel Oranje... Tactisch onbenul..!!!

10-06-2019 00:15

Ajaxxxisdebeste +6

Schijtbak altijd geweest... nooit gespot op een tactische briljante zet... en als die er was kwam die van note bene Dwight Lodeweges

10-06-2019 00:36

3*stars*3 +23545

Laat ze in Eindhoven en Rotterdam zuid maar overuren draaien.
Het zijn de Ajax talenten die weer zijn opgestaan en toegevoegde waarde hebben voor oranje.
Het mooie en zure is dat de andere talenten die dichtbij zitten of al debuut hebben gemaakt, ook Ajacieden zijn; Kluivert, Dilrosun, Bergwijn en Malen.

Verder is het schaars en vooral uit die opleiding van Wim Jansen.

09-06-2019 23:56

Redrum +96213

Er speelden vanavond welgeteld 2 spelers mee die zijn opgeleid door Feyenoord of Psv. Dat alleen moet die clubs toch al goed aan het denken zetten zou je zeggen toch?

10-06-2019 00:19

MichelAngelo66 +22270

Hij wil combinaties aan de bal en creativiteit. Waarom stel je dan in godsnaam de Roon op?

09-06-2019 23:55

Rik428 +1

Maakt geen zak uit wie er doorkomt als je toch niet voor de beste voetballers kiest

09-06-2019 23:53

3*stars*3 +23545

Spelen om niet te verliezen (Gio, Cocu en Koeman) vs spelen om te winnen (Bosz/Ten Hag).
Je kan met dat schijtvoetbal op korte termijn wat mee winnen maar je moet aan langere termijn denken en ontwikkeling van team en spelers.
Koeman is vooral gefrustreerd omdat hij al jaren niets heeft gewonnen als coach.
Niet bij Az, Feyenoord, Southampton en Everton.
Hij was weer eens aan et geilen op een prijs, om weer een stap te maken.
Hij kan Depay een hand geven, ook zo’n overschatte egoïst.

09-06-2019 23:59

Cupmetgroteoren +5

In elke linie komt Oranje tekort. Men gaat me namelijk niet wijsmaken dat je met wijnaldum en de Roon de oorlog wint. De rechtsbackpositie wordt ingevuld door dumfries en cillesen kan beter handtassen wegslaan.

09-06-2019 23:49

Dazoo +3137

Hahaha mafkees

10-06-2019 00:05

ram +7283

Daar is ie weer: het nieuwe AS-gekkie.

10-06-2019 06:22

Redrum +96213

Wat maakt het uit als je toch niet in staat bent de juiste spelers op te stellen Ronnie?

09-06-2019 23:49

M.Olsen +3

Misschien beginnen met het niet opstellen van De Roon en Domfries?

09-06-2019 23:41

Godenzoon24 +15386

DE Roon vind ik prima speler maar die Dumfries en eerlijk ook Bergwijn waren verschrikkelijk. Dan heb je Babel nog en als t dan bij Depay niet loopt heb je echt geen abgel om terug te steken.

09-06-2019 23:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.