Fitz-Jim ziet Ajax een hecht team worden: 'Dat zie je ook wel terug op het veld'

door Jon van Dam 79

Fitz-Jim ziet Ajax een hecht team worden: 'Dat zie je ook wel terug op het veld'

door Jon van Dam 79

Laatst geüpdatet

Kian Fitz-Jim vindt dat Ajax een hecht team is geworden, zowel binnen als buiten het veld. Dat geeft de middenvelder, die trefzeker was tijdens de 3-2 overwinning op PSV, aan bij de NOS. Verder komt Fitz-Jim te spreken over zijn verwachting voor de rest van het seizoen.

‘Het was goed vandaag (zaterdag, red.)’, begint Fitz-Jim, die denkt dat de saamhorigheid Ajax’ grootste kracht is. ‘In het veld zijn we gewoon echt een team, maar buiten het veld ook. De sfeer is heel goed en ik denk dat je dat ook terugziet op het veld. Ik vind dat we verdiend hebben gewonnen. PSV heeft meer balbezit gehad, maar ik denk dat wij veel meer gecreëerd hebben.’

In vergelijking met afgelopen seizoen maakt Ajax een veel stabielere indruk in verdedigend opzicht, iets dat ook resulteert in een laag aantal tegendoelpunten. Fitz-Jim benadrukt dat zijn ploeg veel stappen heeft gemaakt op dat aspect. ‘De trainer heeft er echt iets anders ingestampt. Natuurlijk proberen we nog steeds het Ajax-voetbal te spelen, alleen staat het verdedigend echt heel goed dit jaar.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Fitz-Jim ziet Ajax een hecht team worden: 'Dat zie je ook wel terug op het veld'
Fitz-Jim zette Ajax in de tweede helft opnieuw naast PSV met zijn 2-2. 

Fitz-Jim was extra blij voor Godts

Fitz-Jim zag in de tweede helft - nadat hij gewisseld was - vanaf de bank hoe Ajax via Mika Godts op voorsprong kwam. De Amsterdammers forceerden PSV’er Malik Tillman tot balverlies en strafden dat genadeloos af. ‘Ik zat op de bank en zag het gebeuren. Ik was extra blij omdat Mika een maatje van mij is.’

Verder vertelt de middenvelder dat Ajax in de meeste gevallen probeert om vanuit de laatste linie op te bouwen. Zaterdag moesten de Amsterdammers ook soms een onorthodoxe manier toepassen, zo geeft Fitz-Jim aan. ‘PSV gaf best wel hoog druk, dus Pasveer speelde ook een aantal keer lang op Brobbey en later op Weghorst. Dat werkte wel deze wedstrijd.’

Na de overwinningen op Feyenoord en PSV probeert Fitz-Jim de rest van het seizoen nuchter te benaderen. ‘We willen deze lijn gewoon doortrekken en aan het einde van de rit dan zien we het wel, natuurlijk. Als we op deze voet doorgaan, dan denk ik dat het een mooi seizoen kan worden.’

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10211

PisVee heeft meet balbezit gehad? Men moet eigenlijk turven hoe lang de bal in bezit is bij aanvallend voetbal. PisVee werd in tijd getergd dat zij achterin de bal rondspelen. Dat lijkt toch nergens op? Heeft niets te maken met voetballen en dat doet niet alleen dat clubje uit 040, maar veel meer clubs. Ik noem het een vorm van tijdrekken, maar ik zal het wel verkeerd zien.

04-11-2024 16:56

DeKenner +9270

Mooi voor Fitz-Jim dat hij dit seizoen doorbreekt. Het is een jongen die zich sinds zijn komst naar Ajax langzaam en gestaag heeft ontwikkeld. Ik denk dat zijn serieuze kans in Ajax 1 precies op het juiste moment is gekomen.

03-11-2024 18:08

Tommyshelby +128427

Fitzie, Traore en Godts 🥰

03-11-2024 15:34

DankzijCruijff +48641

Ons Fitzie❤️

03-11-2024 13:02

JohnDylan +21782

Ik vond Fitz-Jim gisteren positioneel fantastisch. Zijn vele diagonale loopacties zorgde voor veel beweging en ruimte in het spel.

03-11-2024 12:25

Kryptonite +76738

Alsof je je zoontje eindelijk de kans ziet krijgen in het 1e en hem ziet floreren. Heb, net als jij, zo lang verlangd naar die jongen in Ajax 1 want ik wist dat hij precies dit kon brengen. Wat een gigantisch talent (en het scheelde niets of we hadden hem voor 200k aan Utrecht oid verkocht 🤡).

03-11-2024 12:47

Matzet +5341

Eerlijk is eerlijk, jij bent op AS de aanvoerder van de Fitz-Jim fanclub, al jarenlang. Ik was iets sceptischer, maar jij hebt het al die tijd uitstekend gezien.

03-11-2024 17:58

Ferd +38311

dan ben ik de penningmeester, want ik loop hem ook al jaren te pushen. Het voelde soms alsof Kryptonite en ik, samen met C14 en JohnDylan de enige waren die zijn talent zagen.

04-11-2024 04:45

FrancescosRavioli +15099

Ik moet het jullie wel nageven. ik vond hem vrij gemiddeld (met een slappe fysiek) maar moet daar toch echt van terugkomen.

06-11-2024 13:33

Eurysaces +29499

Heeft een geweldige ontwikkeling laten zien onder Farioli, vind het ook prachtig om te zien hoe bewegelijk hij is aan de bal. Is in het gat aan het springen van wat er ontbreekt bij Ajax; de creatieve aanvallende middenvelder.

Hij is 21, maar heeft denk ik wel 3 jaar "verloren" door zijn fysiek. Waar fysiek sterke jongens als Hato en Gravenberch vroeg door breken, is FJ daar nu pas. Hopelijk trekt hij die lijn door, dan wordt dit echt een publiekslieveling bij Ajax.

03-11-2024 12:22

YugoVik +33034

Fitz jim speelde gisteren goed!.

03-11-2024 11:59

Ferd +38311

binnenkort ga jij je naam veranderen in YugoFitz!

Klasse overigens dat je, na al je kritiek, nu een compliment geeft.

04-11-2024 04:46

DeMeervanweleer +7562

Hij begint te scoren die kleine en lef te tonen zoals met dat schot dat net door Benitez werd gepareerd. Dat is waar ik op hoopte bij hem, dat hij zijn schroom van zich af gooit, voetballen kan hij sowieso.

03-11-2024 11:45

ajaxfan83 +3365

Fitz-jim, de enige az-er die wel hopelijk gaat slagen. Speelde een aantal wedstrijden weer dramatisch maar liet gisteren weer zien waar hij toe in staat is. En nu hopen dat hij dat niveau aan blijft tikken , dan zullen we nog mooie potjes tegemoet zien

03-11-2024 11:37

Ajaxsupporter02 +13822

“Dramatisch” lijkt mij een beetje overdreven.

03-11-2024 12:55

ajaxfan83 +3365

Nou dan heb je hem dus niet zien spelen de afgelopen wedstrijden en zijn invalbeurten

03-11-2024 14:36

Bjornisajaxcied +570

Kwam terug van een blessure van dacht ik een maand dus was vrijwel logisch dat hij iets minder speelde althans tegen Willem 2 maar tegen die kakkies zag je hem al terug komen.

03-11-2024 14:47

ajaxfan83 +3365

Tegen de kakkies zoals jij het zegt was hij ook slecht

03-11-2024 14:52

Ajaxsupporter02 +13822

Tegen Willem 2 niet gespeeld.

Tegen Feyenoord slecht gespeeld omdat hij een duel verloor en een slechte actie maakte voorin? Verder speelde hij prima onder de druk uit met 100% passingspercentage toen geloof ik.

03-11-2024 14:58

Ferd +38311

jawel, het was niet goed, maar dramatisch is een zwaar overdreven trap van 'niet goed'.

04-11-2024 04:48

Ferd +38311

De Zeeuw en in mindere mate Perez zijn ook geslaagd.

04-11-2024 04:51

JoshuaSmits +9303

Benieuwd naar jullie mening. Natuurlijk kunnen ze samen spelen, maar Taylor maakte tegen Feyenoord veel indruk, en Fitz-Jim gisteren tegen PSV. Als je moet kiezen, liever Taylor of Fitz-Jim?

03-11-2024 10:46

KlemVast +1991

Ik denk dat de manier waar op Farioli het nu invult met regelmatig wisselingen goed is voor iedereen. Ze zullen dan allebei vaak spelen. Het team blijft een hecht geheel zonder vaste basiself en iedereen lijkt fitter en scherper te zijn.

Maar als ik dan moet kiezen, bijvoorbeeld voor Twente uit, dan zou ik op dit moment Taylor opstelllen.

03-11-2024 10:54

JoshuaSmits +9303

Ja, het is inderdaad ideaal om te rouleren, maar ik was benieuwd wat de tendens zou zijn na deze twee wedstrijden.

Thanks voor de reactie!

03-11-2024 10:59

AINIESTA +44330

Lastig. Heb meer met het type Fitz Jim, vind Taylor teveel een loper(geworden) Maar gewoon beide, wat je al aangaf.

03-11-2024 10:59

Laudrup10 +17047

Volgens mij kan je prima met beiden spelen ook en kan Klaassen een keer op de bank. Zo kan je mooi door wisselen. Berghuis kan straks ook nog meegenomen in de roulatie. We hebben tegen Feyenoord psv gezien dat je een hoog niveau kan halen met zowel Fitz jim als Taylor.

03-11-2024 11:04

JoshuaSmits +9303

Wat ook nog een optie zou kunnen zijn: Voorin Godts, Traore, Berghuis en dan op het middenveld zowel Taylor als Fitz-Jim.

03-11-2024 11:17

Laudrup10 +17047

Tegen de kleintjes moet dat zeker een keer kunnen lijkt me. Juich voetbal altijd toe. In de toppers zie ik toch graag een Henderson.

03-11-2024 11:25

JoshuaSmits +9303

Ja, ik bedoelde ook een middenveld met Taylor, Henderson, Fitz-Jim en dan voorin Godts, Traore, Berghuis

03-11-2024 11:27

Laudrup10 +17047

Oja Traore ipv Brobbey. Kan ook natuurlijk. Zou het tegen de kleintjes durven met een middenveld Taylor, Fitz Jim en godts/ berhuis/Traore als meest aanvallende middenvelder.

03-11-2024 11:29

Aram +17840

Oo dit moment Taylor. Die is op dit moment verder. Maar ik denk dat het plafond van Fitz hoger ligt.

03-11-2024 20:26

Ferd +38311

Taylor en Fitz Jim, met Henderson

04-11-2024 04:51

Jeugd +24619

Het spijt me maar ik vond FJ erg slordig en een paar keer gewoon slecht. Die goal zit hij goed bij en maakt hij goed af maar ik vond het verder niet veel. Als je dan toch wat eigen jeugd eruit wilt lichten.
Baas speelde een machtige pot. Taylor ontwikkeld zich goed en Godts wordt steeds beter.

03-11-2024 10:42

NipeB +15786

92% passnauwkeurigheid. Je hebt met je ogen dicht gekeken. Speelde een prima pot, veel goede loopacties ook.

03-11-2024 10:45

Rock69 +8404

Mooie voetballer en goed aan de bal. Zijn eerste schot op doel, zat er ook al bijna in. Ik telde hem al. PSV keeper redde ook fraai. Deze jongen wordt alleen maar beter

03-11-2024 10:54

Juan62 +46111

Hij moest na afwezigheid duidelijk ff warm draaien , maar speelde verder prima .

Ik vind het heerlijk dat er weer 6 spelers uit de opleiding in de basis stonden.
en er later nog meer bij kwam ( ik tel Godts niet meer als speler uit jeugdopleiding)

Sommige noemen het Ajax -DNA , spelers die onze opleiding hebben doorlopen.
ik vind het een prima term en snap de weerstand er hier niet tegen

03-11-2024 10:49

AINIESTA +44330

Brobbey moet je ook niet meetellen.

03-11-2024 11:00

Juan62 +46111

Hij heeft 11 jaar in onze jeugdopleiding gespeelt.
Dan ben je toch echt een product van onze jeugdopleiding

03-11-2024 11:12

AINIESTA +44330

Ik heb 18 miljoen redenen om die mening niet te delen.

03-11-2024 11:38

Juan62 +46111

Dat is een andere discussie
Het terugkopen van Brobbey , nadat hij ons eh niet netjes behandeld had,
vond ik ook een vreemde beslissingen.

03-11-2024 11:48

Eurysaces +29499

Heeft vorig jaar laten zien dat dit geen vreemde beslissing was. Was de beste speler aan onze kant en zonder hem, was er dit seizoen absoluut geen Europa League voetbal. Enige wat niet goed is aan het terugkopen, was het bedrag, voor minder hadden ze hem echt wel laten gaan.
Ik weet niet waarom, maar dit seizoen komt hij er nog niet in. Zie hem ook minder de diepte in duiken dan vorig seizoen en ook het druk zetten is met minder overtuiging. Hij lijkt minder gretig. In de vorm van vorig seizoen, zou hij dit team naar een volgend niveau kunnen tillen. Hopelijk komt dat nog.

03-11-2024 12:16

Juan62 +46111

@ Eurysaces

Het gaat er niet om of brobbey een goede speler is, daar zijn we het bijna allemaal wel over eens.

Het gaat om de manier waarop hij vertrokken is.
hij heeft ons maanden aan het lijntje gehouden met beloftes dat hij zou bijtekenen.
Heeft oa daarom veel speeltijd bij ons gekregen, terwijl bv een Boilesen op de bank terecht kwam toen hij besloot om niet bij te tekenen.

Ik blijf het dom vinden om spelers die na een jarenlange gratis masteropleiding in Amsterdam transfervrij de deur uit lopen , terug te kopen
Het geeft ook een signaal naar andere spelers uit de jeugd; Oh als het niet lukt haalt Ajax mij wel terug , verkeerd signaal dus

03-11-2024 12:43

Ferd +38311

tja, dan is Klaassen ook geen eigen jeugd Iniesta, dan was Daley Blind ook geen eigen jeugd. Brobbey is gewoon eigen jeugd, bezig aan z'n 2de periode bij Ajax. Sterker, zelfs Fitz-Jim is dan geen eigen jeugd, want er werd vorig seizoen geld betaald aan Excelsior om hem eerder terug te halen, weliswaar geen 18 miljoen, maar toch.

04-11-2024 04:53

Artemio +31678

Dat schot in het 1e kwartier van hem. Is ook het vermelden waard.

03-11-2024 10:55

AINIESTA +44330

Als je Fitz niet veel vindt... Actie + schot in de eerste minuten waarbij Benitez moest strekken. De opbouw bij de 1-1 waar hij belangrijk is. Mooiste actie van de wedstrijd waarbij hij 2 PSV spelers op randje 16 fantastisch uitspeelt. De goal natuurlijk, het constant aanbieden en belangrijk proberen te zijn in de opbouw itt onze andere half, het constante drukzetten, z'n uithoudingsvermogen. Als je dit niet veel vindt kan je beter een andere sport kijken.

03-11-2024 11:05

Jeugd +24619

Ik vond hem vooral erg slordig maar jij vindt FJ al jaren beter dan Frrenkie dus dat verbaast me niks😅

03-11-2024 13:36

AINIESTA +44330

Ik denk dat je in de war bent man of nog dronken van gister ofzo. Fitz gaat never nooit in de buurt komen van Frenkie.

03-11-2024 14:25

31xAjax +7863

Godts is een aankoop, geen eigen jeugd.....

03-11-2024 13:36

Jeugd +24619

Ja dat zijn de meeste. Ze komen vaak ergens vandaan maar zodra je op je 18e nog niet bent doorgebroken in Ajax 1 en nu vaste speler bent bij het 1e dan zie ik dat niet als een aankoop.
Welke leeftijd leg jij de grens voor jouw definitie?

03-11-2024 13:41

31xAjax +7863

Waar ze instromen en/of hoe lang ze echt in de jeugd hebben gespeeld...

03-11-2024 14:36

Ferd +38311

Godts had al gedebuteerd in het betaalde voetbal voor hij bij Ajax kwam. Hij was al 17. Geen eigen jeugd dus.

04-11-2024 04:55

daslogisch1 +10039

FJ wordt al een hele meneer. Jaren geleden zag hij er nog uit als een meisje met dito spel, maar wat is dat ventje veranderd in zijn voordeel op het veld. Klasse!

03-11-2024 10:39

Masterdamxxx +864

Baas Gods Fitz wat een verademing. Super genoten gisteren. Die hoofdtrainer is magistraal. Een dirigent die zijn ploeg fluweelachtig laat gloriëren.

03-11-2024 10:26

mvdk +43634 moderator

Die 3, maar ook Hato en Taylor zetten grote stappen.

03-11-2024 10:37

Rock69 +8404

Allemaal jong talent. Als je dan Baas en FJ neemt. Eerder uitgeleend aan NEC en Excelsior. En met de juiste coach die ze op hun plek zet en vertrouwen geeft. Kun je zien wat dit doet met een speler!

03-11-2024 10:58

Jegaathetpaszienalsjehetdoorhebt +1806

Heerlijke speler, maakt dit seizoen, net als veel andere spelers, een enorme ontwikkeling door.

Het mooie is dat de financiële toekomst van Ajax hiermee ook rooskleuriger wordt. Jongens als Baas, Hato, Rensch (mocht hij verlengen), Fitz, Godts, Taylor, Brobbey gaan heel wat miljoenen opleveren!

03-11-2024 10:25

JoshuaSmits +9303

Speelde ijzersterk. Moeilijke keuzes straks. Taylor ontwikkelt zich bizar, Fitz-Jim ook, Berghuis straks 100%. Henderson wordt steeds belangrijker. Luxeprobleem!

03-11-2024 10:18

ajax4ever001 +18363

Dat is alleen maar goed dan moet iedereen voor zijn plek vechten en is het niet vanzelfsprekend dat komt alleen het team maar ten goede

03-11-2024 10:20

AINIESTA +44330

Berghuis kan je ook afwisselen met Traore op rechtsbuiten. En zal binnenkort wel weer geblesseerd zijn.

Fitz eventueel als 6 laten spelen als je Henderson rust geeft. Van den Boomen in de winter lekker laten gaan.

03-11-2024 10:28

Laudrup10 +17047

Normaal gesproken een luxe probleem maar onder fariolli niet. Hij heeft geen beste 11. Afgezien van de keeper en de verdediging heeft niemand een “basisplaats”. HD mijn vraagtekens maar op deze manier krijg je gewoon meerdere spelers die je moeiteloos kan inpakken. Moet wel echt stoppen met Vd boomen, Rasmussen en banel want die kunnen het niveau niet aan. Tahirovic en Mansverk wil ik nog wel eens zien onder deze trainer.

03-11-2024 11:10

AINIESTA +44330

Speelde weer sterk op wat slordige momentjes na. Paar fantastische acties gezien van hem. Het zit er echt wel in. Werd ook onterecht gewisseld. Ben bang dat Klaassen de voorkeur gaat krijgen boven hem. Qua (positie)spel is Fitz veel en veel beter. Qua kansen creëeren ook. En pakt toch ook wel z'n goaltjes mee. 3 goals in 466 minuten is best aardig. Klaassen 5 goals(waarvan 1 penal) in 568 minuten.

03-11-2024 10:09

ajax4ever001 +18363

We hebben iedereen nodig kerel, soms wisselt een trainer nu eenmaal een speler die je er liever in wil houden.. dat is nu eenmaal voetbal. Daarnaast heeft de winnende coach vaak toch wel gelijk.

03-11-2024 10:19

AINIESTA +44330

Zie liever dat er geïnvesteerd wordt in een talent met veel potentie die wat kan opleveren dan iemand van 32 die niks meer oplevert en steeds minder zal worden. Klaassen als breekijzer lijkt me prima. Fitz moet vertrouwen en minuten krijgen. Zou zonde zijn als hij dadelijk vaker op de bank terecht komt als Berghuis ook weer terug is.

03-11-2024 10:25

eenAjaxfan +20265

Het voetbalt volgens mij wel lekker als je weet dat wanneer je alles gegeven hebt er gewoon een goede vervanger op de bank zit.

03-11-2024 11:23

Delaney +14672

Ik wist wel dat hij talent had, maar hij is wel erg goed bezig wat betreft zijn ontwikkeling.
Speelt meer steeds meer volwassen en is heel erg belangrijk op het middenveld, een genot om naar te kijken.
Idem verhaal voor Baas overigens.
Verdedigend laat hij nog wel eens een steekje vallen, maar ook dat word steeds minder.
Tevens is hij opbouwend heel erg goed en belangrijk voor Ajax dit seizoen.

03-11-2024 10:06

Craain +4953

Fitz Jim heeft 'voetballertje' weggepoetst door meer verdedigende werk te doen en uithoudingsvermogen te ontwikkelen. Zodra deze twee aspecten in de orde zijn dan komt de rest vanzelf naar voren.

Voetballertje wil ik daarmee zeggen, aan de bal leuke acties maar bij een balverlies laat hij steekje vallen en doen er niets mee... Deze twee aspecten kan hij bij een balverlies meer doen. Dat is het verschil en heel belangrijk om te ontwikkelen. Zo houd je het elftal goed in de balans.

03-11-2024 10:11

AINIESTA +44330

Fitz maakt enorm veel verdedigende meters en heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel, waar heb je het over?

03-11-2024 10:31

Artemio +31678

Enige minpunt van Fitz is dat wanneer hij in de duels komt hij het vaak aflegt zoals tegen Timber/Milambo.

03-11-2024 10:56

Craain +4953

Ja dat heeft hij zich ontwikkeld, goed gedaan. Ik had toch gezegd 'weggepoetst'. Hij is nog aan het groeien..

03-11-2024 11:02

linksbinnen +8074

FitzJim speelde gisteren erg goed. Moet ook als Berghuis weer volledig fit is zijn minuten blijven maken. Ja, rouleren dus!

03-11-2024 10:03

Craain +4953

Ben benieuwd. Ook Berghuis moet, zonder de bal, meer inzet tonen.

03-11-2024 10:12

JoltTrommels +758

Hij had gisteren een actie tegen die linksback waar geen bal bij in de buurt was. Vol inzet, kostte hem geel.

03-11-2024 10:15

Craain +4953

Klopt. Had ik ook gezien. Hij moet wel altijd doen, altijd 100% inzet tonen

03-11-2024 10:17

martijnmartijnk +725

Als berghuis hem goed had geraakt was het rood. Totaal nutteloze tackle zo, klein beetje kortsluiting?

03-11-2024 11:12

Ferd +38311

hij had al 5 minuten gespeeld, een rode kaart met schorsing zou hem goed uitkomen, toch weer ff rust pakken in een druk seizoen ;)

04-11-2024 04:56

insectenverdelg +23375

Wat was je gisteren weer goed Fitz. Dit was wederom niveautje besiktas. Heel blij dat deze jongen is gebleven.

03-11-2024 10:02

AFCA-Driebergen +22059

Ze staan zeker als team erg goed georganiseerd. Al zou ik doms wat meer deuk willen zien en dan ook (vooral) als team. Dat irriteert mij soms, maar ik weet dat we nu zoals 2 keer georganiseerd het erg goed doen en winnen. Al zie je dat die 3-2 toch komt uit druk zetten met z'n alle.

03-11-2024 09:53

insectenverdelg +23375

Druk zetten moet ook alleen niet als enige optie. Wat je ziet is dat Farioli zijn team laat afwisselen. ook in balbezit. soms de lange bal en soms er onderuit voetballen. Hij geeft een team meerdere wapens mee. zowel offensief als defensief.

03-11-2024 10:04

AFCA-Driebergen +22059

Zeker mee eens. En hij heeft het ook zo goed staan. Ik ben ook gewoon te ongeduldig. Ik kan er zeker van genieten dat ze zo goed staan, maar ik hou van het aanvallende Ajax voetbal en dan wil je ze druk zien zetten. Maar we komen van ver en we moeten niet met energie smijten. Dus ik snap het ook wel. Maar je wilt graag soms gewoon meer.

03-11-2024 10:17
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.