Engelse media schrikken van Ajax: 'Brighton heeft Ajax voetballes gegeven'

door Bram Bark 54

Engelse media schrikken van Ajax: 'Brighton heeft Ajax voetballes gegeven'

door Bram Bark 54

Laatst geüpdatet

De Engelse pers is geschrokken van het spel van Ajax. De Amsterdammers speelden totaal onherkenbaar voor de Engelsen en verloren met 2-0 op bezoek bij Brighton & Hove Albion. De Engelse media concluderen dat Brighton heer en meester was in de wedstrijd.

'Deze ploeg is ver verwijderd van het Ajax van vier jaar geleden en die halve finale in de Champions League tegen Tottenham Hotspur. En deze ploeg speelt in een ander sterrenstelstel dan het tijdperk-Johan Cruijff', zo schrijft The Sun. Ook The Daily Mail betrekt de Ajax-legende in het verhaal. 'Dit is niet meer het machtige Ajax van weleer. Nee, deze ploeg kwijnt weg. Johan Cruijff zal zich omdraaien in zijn graf. Vijftig jaar nadat Johan Cruijff de hattrick van Europa Cup-overwinningen (1971, 1972, 1973, red.) inspireerde, is deze ploeg een schaduw van de iconische teams die hebben bijgedragen aan het creëren van de legende van totaalvoetbal. Tegen alle principes in ging Ajax diep zitten en gaf het de bal aan Brighton.'

De overwinning voor Brighton & Hove Albion wordt gezien als historisch op twee verschillende vlakken. Voor de Engelse ploeg was het de eerste overwinning ooit in Europa, maar ook vanwege het verschil in de statuur van de clubs wordt de uitslag als historisch beschouwd. 'In het seizoen 1994/1995 won Ajax voor de vierde keer de belangrijkste Europa Cup, terwijl Brighton net als zestiende was geëindigd op het derde niveau van het Engelse voetbal. Brighton boekte een historische zege in de jacht op een plek in de knock out-fase van de Europa League', schrijft de BBC, geciteerd door De Telegraaf.

Onherkenbaar Ajax

Dat Ajax niet op de 'Ajax-manier' voetbalde, is duidelijk. Dat bleef ook in Engeland niet onopgemerkt. 'Brighton heeft Ajax voetballes gegeven. Lees die zin nog een keer: Brighton, een club die 34 jaar niet op het hoogste niveau speelde, tot de promotie in 2017, stuurde Ajax, de uitvinders van het moderne voetbal, het machtige Ajax, terug naar de schoolbanken. Dit gaan de supporters nooit meer vergeten', schrijft The Guardian. Tot slot pakt The Telegraph ook de historie van beide clubs erbij. 'De club uit Amsterdam is een schaduw van zichzelf. Het grote Ajax won vier keer de Europa Cup, terwijl Brighton de vierde wedstrijd in Europa nog moet spelen, hoewel er deze avond geen twijfel was over wie de beste spelers had.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Brownfinger +2005

Met hoeveel zou het ajax van nu hebben verloren tegen het ajax van 2018/19?

27-10-2023 16:28

3sterren +20205

Heel Europa wist niet wat zij zagen onder Steijn, die periode is gelukkig afgesloten.

Kijk, niemand had gisteren een compleet nieuw Ajax verwacht onder Maduro, maar het is toch enigszins hoopvol dat hij de basis principes van het spelletje kan overbrengen op de groep.

De juiste afslag is weer terug gevonden, het moerasgebied en bospad kan worden verlaten, dus nu vol gas door naar de snelweg.

Volgende week met navigator Schippie erbij kan de koers omhoog worden ingezet …

27-10-2023 15:13

Vluimscherp +1682

Scorebordjournalistiek

27-10-2023 13:50

Brownfinger +2005

Het veldspel was idd behoorlijk verzorgd

27-10-2023 16:27

HJC +8044

Die Engelsen kennen ook geen situatie dat een club helemaal leeg wordt gekocht. Vrijwel iedereen van het basis elftal van amper 1,5 jaar geleden speelt dit jaar.
En als je dan overhaast moet inkopen via een bedenkelijk voorkeurs makelaars bureau dan krijg je dit resultaat.

27-10-2023 13:27

vanreenen +10321

Klopt wel grotendeels. Echter, een ingespeeld Ajax zoals Britten is ingespeeld, veegt Brighton van de mat. Houd er maar rekening mee dat het nog wel wat maanden vergt voordat we weer het Ajaxvoetbal te zien krijgen. Er wacht een grote klus voor John van Schip, Maduro en Vos, alhoewel de laatste wel listig is.

27-10-2023 13:04

MarcHogervorst +35302

Het interesseert mij dus geen bal wat ze schrijven. Zowel positief als negatief. Ik ben ook niet supertrots of zo als ze in het buitenland dan lyrisch zijn over Ajax als het wel goed gaat. Dat supporter zijn is iets zeg maar tussen mij en Ajax en de andere fans. Wat de pers erover schrijft, wat ze in het buitenland allemaal denken, boeit me nooit.

27-10-2023 12:50

Harrier Du Bois +38981

Ze winnen met 2-0 in eigen huis tegen een lam en blind Ajax, voetbal les. Wat overkwam AZ dan wel niet tegen Villa

Hopelijk tegen psvee dat we beter voor de dag komen

27-10-2023 12:31

DeHeerVanDeMeer +25199

Men vergeet te vermelden dat Brighton niet jaarlijks helemaal leeg gekocht word door de top landen én alleen al aan tv gelden 159 miljoen krijgen tov 11 miljoen voor Ajax omdat ze in de PL spelen.
Op langere termijn halen zulke clubs ons in vanwege de omzetten, Ajax moet het hebben van jeugd en creatief scouten, als je dan een minder jaar heb kan je van iedereen verliezen, niks geks aan altijd zo geweest.
Zolang de UEFA maffia niet een gelijk speelveld nastreeft gaan de 30/40 rijkste clubs tzt een mega afstand nemen van de rest en alle NL clubs horen ook bij die rest.

Als voorbeeld, de hekkesluiter van de PL krijgt al 128 miljoen aan TV gelden:
https://www.voetbalnieuws.nl/nieuws/35920/hoeveel-verdienen-de-clubs-in-de-premier-league-aan-tv-gelden.html

27-10-2023 12:16

AjaxAmsterdamnn +4198

Je moest een Napoli achtige 6-0 voorkomen, dat is gelukt. Hoe krom ook, waarschijnlijk kunnen de spelers hier een klein beetje vertrouwen uit halen, onder het mom van "het was minder open huis" en "de gaten waren kleiner". Dan kan je verder gaan bouwen. Met 3 of 4 trainingsdagen kan Maduro ook niet heel veel anders dan dit, laten we eerlijk wezen. Hopelijk is Bergwijn nog geblesseerd zondag en kan Godts gewoon spelen oid.. En wellicht is het gewoon een idee om vd Boomen + Tahirovic + Vos op te gaan stellen op het middenveld, alles beter dan Taylor daar. Berghuis is ook gewoon niet handig om op 10 te hebben op dit moment, dat kan alleen als je ploeg in balans en vorm is, zoals in z'n eerste seizoen.

27-10-2023 12:02

Gonzalez75 +5885

Ik heb tot het tweede tegendoelpunt gekeken. Brighton speelde ook geen hoogstaand voetbal. Het was effectief.

27-10-2023 12:01

AjaxAmsterdamnn +4198

Wees blij, na de 2-0 werd het pas echt vernederend met 1 grote trainingsrondo.

27-10-2023 12:02

jan_wolf +1261

We kunnen het blijven herhalen maar er ontbreekt kwaliteit. Het aankoopbeleid van Mislintat heeft compleet gefaald. Hopelijk kunnen we in de winterstop nog wel enkele directe versterkingen halen om het seizoen nog enigszins te redden.

27-10-2023 11:57

Gonzalez75 +5885

Dan zul je ook spelers dienen te verkopen eerst. Er zijn weinig financiële middelen beschikbaar.

27-10-2023 12:02

jan_wolf +1261

Akpom, Sutalo, Avila, Tahirovic, Medic om mee te beginnen.

27-10-2023 12:06

Gonzalez75 +5885

Even realistisch: denk je nou werkelijk dat die na een half jaar alweer gaan vertrekken. Die hebben goede contractafspraken laten opstellen door hun zaakwaarnemers. Ik mis nog Tahorivic, Sosa, Salah-Eddine, Wijndal, Gaaei, kunnen ook allemaal beter vertrekken.

27-10-2023 14:39

jan_wolf +1261

Nee met je eens. Het is hoop. Maar het kan wel kijk maar naar Ocampos vorig jaar. Gaaei en Sosa ook inderdaad.

27-10-2023 15:00

Nr.10 +111510

Mijn vrienden die voor Feyenoord zijn maken niet eens meer grapjes erover, ik zie dat ze gewoon medelijden beginnen te tonen. Dat geeft wel aan hoe diep wij gezonken zijn.

27-10-2023 11:53

Balgevoel +30951

Natuurlijk had dit niets met Ajax te maken. Ik beschouw dit maar als een verbouwing: eerst moet er gesloopt en gestript worden en het resultaat daarvan ziet er niet uit als iets waarin je fatsoenlijk kunt wonen. En daar zijn we misschien al bijna, als ik de hoeveelheid lange ballen even negeer.

Tegen PSV zal het recept niet anders zijn. Ook van hen verwacht ik hoge druk en loeren op onze foutjes aan de bal. Ze zullen misschien proberen iets dominanter te spelen dan Brighton, maar ik raak niet in paniek als we in Eindhoven nog een keer een soortgelijk Ajax gaan zien.

Volgende week kan Van 't Schip misschien al voorzichtig aan een ondervloertje denken, of aan de kleur van z'n laminaat, maar hier moeten we helaas gewoon even doorheen. Steijn is de hobbyklusser geweest die dacht alles zelf te kunnen en je hebt helemaal niets waarop je kunt doorbouwen. Dus slopen, die handel.

Tegen PSV hoop ik op Ramaj, Gaaei, Sutalo, Hato en Avila achterin (één flank proberen 'dicht te metselen' lijkt me wel verstandig), Van den Boomen, Tahirovic en Hlynsson op het middenveld en voorin zou ik het gewoon echt niet weten. Brobs werkt hard, maar het leidt niet echt ergens toe en Bergwijn doet vooral heel druk, maar lijkt in de voorbereiding z'n kruit ook al wel verschoten te hebben.

Misschien maar gewoon eens kijken wat je kan met een voorhoede met Mikautadze centraal, Berghuis vanaf rechts en Godts of Forbs vanaf links. We moeten wat...

27-10-2023 11:49

Nr.10 +111510

Steijn de Haagse beunhaas.

27-10-2023 11:54

Balgevoel +30951

Haha, of, als je al die heat- en passmaps ziet: de letterlijk onbegrepen kunstenaar... Het is echt jammer dat we hier geen plaatjes kunnen posten, want je vindt in iedere wedstrijd wel momenten waarop Ajax zo absurd slecht staat dat je er maar beter om kunt lachen. Laat Maduro en Vos daarom nog maar even slopen...

27-10-2023 11:58

Nr.10 +111510

Vind het persoonlijk jammer dat Frank de Boer niet komt. Dat is toch iemand waarvan je weet dat die het elftal een stuk beter gaat neerzetten. Ajax speelde niet spectaculair onder hem, maar dat gaat niemand dit seizoen doen met dit team. De Boer heeft wel laten zien dat hij met beperkt materiaal prima resultaat kan halen, én dat hij onverstoorbaar zijn werk kan doen terwijl er veel heisa is rond de club. Hij is ook iemand die absoluut geen slappe houding pikt, en veeleisend en hard kan zijn naar de spelers, en dat hebben wij nu nodig.
Hij is ook wel vrij bulletproof, die kan niet als een Mislintat worden aangepakt door de Televaag en consorten, en heeft bij iedereen wel een bepaalde status. Hij kan dan volgende zomer plaatsmaken voor een toptrainer voor de lange termijn. Ik zag dat helemaal zitten.

27-10-2023 12:10

Balgevoel +30951

Ja, snap ik. Rond De Boer hangt een aura van saai, voorspelbaar en Ajax-onwaardig voetbal, maar dat klopt maar deels. De eerste twee seizoenen was het stukken beter. Daarna moest Ajax geld verdienen en als opvolger voor Eriksen kreeg hij toen Duarte, als ik me niet vergis... Het spel was in z'n derde en vierde seizoen niet om aan te gluren, en ergens had ik ook de indruk dat hij wel erg z'n oren liet hangen naar Orlando Trustrull. Maar De Boer was ideaal geweest in deze fase, zeker omdat hij een elftal in de basis gewoon goed kan neerzetten en z'n fanatisme kan overbrengen. Al schijnt hij erg slecht tegen de druk te kunnen na z'n mislukte avonturen in het buitenland en vooral als bondscoach...

27-10-2023 12:15

Jarivanheumen +5684

90 minuten lang in een rondo gezeten.

27-10-2023 11:46

Web +178830

Wrijf het er maar in

27-10-2023 11:42

TJHooker +3938

Het Ajax van 4 jaar geleden had dit Brighton echt opgerold. Ik vond Brighton helemaal niet zo geweldig voetballen en ik had ook het idee dat er kansen lagen. Als je echter alleen maar de intentie hebt om de bus te parkeren dan ga je ook niet meer krijgen dan een 0-0. Vond dit echt zo armoedig en verschrikkelijk om naar te kijken. Het wordt dan afgedaan als realistisch maar onderaan de streep heb je helemaal niets en ga je gewoon afgedroogd naar huis.
Je hebt in deze wedstrijd eigenlijk niet zo veel te verliezen. Ga er dan wel voor en probeer, net als tegen die Fransen ze te verrassen en een goal te maken. Dit was gewoon de pleister er heel langzaam aftrekken, ik had liever strijdend ten onder gegaan, had je in ieder geval nog iets kunnen aanschouwen wat op een wedstrijd leek. DIt was echt het aanschouwen niet waard.

27-10-2023 11:33

Balgevoel +30951

Het Ajax van '21/'22 (eerste seizoenshelft) had inderdaad de vloer aangeveegd met dit Brighton. Misschien wel meer nog dan het Ajax van 2019, dat beter was, maar ook misschien wel nét meer die speelstijl van De Zerbi in de kaart gespeeld had. Voetballes vind ik trouwens wel wat overdreven, dat gaven we Madrid in 1995...

Ik snap wél dat Ajax het zo heeft aangepakt. Hoe kansloos ook, je wil nu ten koste van alles een 6-0 of zo voorkomen, ook met het oog op volgende week, als (waarschijnlijk) Van 't Schip begint...

27-10-2023 11:53

AjaxfanRoberto +59

Ik snap nog steeds niet dat we niet eens met een dubbele 6 starten. Dan heb je in ieder geval een man extra achter de bal maar hoef je niet meteen zo enorm verdedigend te spelen. En je creëert meteen een extra aanspeeloptie. Daarnaast durf eens te kiezen tussen Taylor, Berghuis en Hlynsson op 10. Taylor verder naar achteren is bij voorbaat al kansloos. Het liefst zou ik zeggen even banken. En ga ook eens wat experimenteren op de linkerflank want Bergwijn kan echt niet. Desnoods Forbs vanuit zijn natuurlijke positie. Paar potjes bank kan Bergwijn misschien net de motivatie geven om weer te zoeken naar het vuur in zichzelf. Het is ook zo bizar hoe oncomfortabel we zijn aan de bal. Dat dit kan bij Ajax...

27-10-2023 12:04

willem1958 +8854

Ja het is niet best, Ajax dat een aantal jaren liet zien voor geen tegenstander bang te zijn en vanaf het eerste fluitsignaal ten strijde trok loopt nu met de instelling rond om maar niet te verliezen.
Angsthazenvoetbal met de bal vaker terug dan vooruit en het is heel treurig om aan te kijken.

Enigste winstpunt was dat het compacter was dan eerdere wedstrijden maar geen enkele dreiging naar voren omdat de spelers vooral het veilig willen houden en geen risico willen nemen en liever de bal terugspelen op de keeper die op die manier een soort van extra man achterin wordt.

27-10-2023 11:24

Wobbo +11463

Tja als je niet op de hoogte bent hoe Ajax door 1 man (Flappie van der Slappie) hoogstpersoonlijk door de plee is getrokken en je denkt nog dat je tegen een Ajax moet spelen wat de allure had van Tadic, Ziyech, F de Jong etc dan zou ik ook denken dat je een wereldprestatie hebt afgeleverd. Maar nee dit Ajax is gewoon geen Ajax meer. En dat komt allemaal door dat laffe treurige bakje melkwater van die enorme nerd Edwin van der Sar. Die kwast is voor mij niet eens meer de beste keeper ooit. Dat heeft hij allemaal verkwanseld. Hoe 1 zo'n halve zool met zijn wanbeleid en totaal gebrek aan leiderscapaciteiten zo ver de club in de afgrond heeft weten te duwen dat is echt ongelooflijk. Is er nou nog geen 1 journalist geweest die onderzoek heeft gedaan naar al het vreselijke werk wat die pipo heeft afgeleverd? Al die Ajacieden die hij heeft weggejaagd. Al die nobody's, nitwits, luchtfietsers, lichtgewichten die er onder zijn bewind de club hebben weten binnen te glippen? Kan je volgens mij een aardig boekje van maken. Titel: SLAPPE HAP oid.

27-10-2023 11:12

Mokum31 +6148

Misschien kan flappie snel naar manchester united.
Dan kunnen ze het ook live and direct meemaken

27-10-2023 11:21

Wobbo +11463

Ja ongelofelijk dat die hem wilde hebben op een gegeven moment.

Ik kan mij nog een tv moment herinneren van een of andere afscheidswedstrijd van iemand bij United (oid) en toen mocht de camera de kleedkamer in. Nou toen mocht Edje het team even oppeppen... Nou echt eerlijk waar als je dat terug ziet dan heb je voor de rest van je leven genoeg aan plaats vervangende schaamte. Je ziet gelijk dat het gewoon een enorme awkward nerd is. Echt een sukkel zonder ook maar 1 greintje aangeboren leiderschap capaciteiten.

Ik hoop nog steeds dat ik dat filmpje een keer ergens kan vinden.

27-10-2023 12:27

afct +8978

Wobbo ben het in grote lijnen met je eens. Alleen voor mij staat de persoon en keeper van der sar hier los van.
Van der sar als algemeen directeur is voor mij een geval zachte heelmeesters maken diepen wonden.
Wat wel ook een enorm probleem is. De rvc hoort een van der sar te controleren ook hier gaan dus enorme dingen fout.

27-10-2023 11:31

Wobbo +11463

Nee. Die kwibus heeft nu denk ik zo ongelooflijk veel op zijn kerfstok staan dat ik zijn credits als keeper niet meer toeken. Voorlopig iig niet meer. Ik denk ook dat hij verantwoordelijk is voor nog veel meer dingen waar wij niets vanaf weten. Allemaal een beetje gebeurd in de tijden onder Overmars zodat iedereen zijn werk goed leek te doen omdat Overmars de beste directeur in 40 jaar tijd is geweest. Niemand had in de gaten wat voor een laf kwakje spuug die Van der Sar allemaal heeft mogen uitvreten.

Kan je het interview met Derksen nog herinneren? Dat ie continue moest schijten? Het liep hem gewoon dun door de broekspijpen omdat hij ineens kritische vragen voorgeschoteld kreeg en daar was die weke soepstengel niet op bedacht.

27-10-2023 12:22

WantAmsterdam +116198

Overmars was zo geweldig ook niet en is mede de reden dat we in deze situatie zitten.

27-10-2023 13:21

Delaney +14823

Overdrijven is ook een vak, het is niet zo dat Ajax compleet werd weggespeeld.
Iets wat ik eerlijk gezegd wel had verwacht.

27-10-2023 11:09

NeeI +107937

Hoe typeer je de totale belegering dan? Brighton ging op de sloffen naar een overwinning.

27-10-2023 11:14

BattieSr +2455

Zeker, maar ze hadden ook niet 10 open kansen zoals de afgelopen tijd bijna alle tegenstanders wel hadden.

27-10-2023 11:21

Delaney +14823

@BattieSr

Precies, bij compleet weggespeeld worden denk ik aan iets heel anders.
Borussia Dortmund speelde Ajax compleet weg in 2012, Oranje speelde Spanje compleet weg in 2014 en Ajax speelde Real Madrid compleet weg in 2019.
Maar ik vind dit niet hetzelfde als de wedstrijden die ik hierboven heb beschreven.
Ik had verwacht dat Brighton in eigen stadion (ook met de vele blessures) Ajax compleet zou overlopen en bij rust al zeker met 2/3-0 voor zou staan.
Maar als je dan ziet dat ze net voor rust met enige hulp van Ramaj pas aan het 1e doelpunt komen dan vind ik dat toch tegenvallen.

27-10-2023 12:15

Delaney +14823

@Neel

Klopt, maar op de sloffen naar een overwinning en compleet weggespeeld worden is niet hetzelfde naar mijn mening.

27-10-2023 12:16

NeeI +107937

Ja, het is verdrietig.

27-10-2023 11:08

WijZijnAjaxAmsterdam +11633

Ik schrik elke wedstrijd van Ajax het word elke wedstrijd slechter.

27-10-2023 11:06

MichelAngelo66 +22270

Natuurlijk schrikt iedereen. 35% balbezit, niet over de middellijn, spelers hebben voorin zelfs nul bal contacten…… tegen Brighton. Het immense voetbal bolwerk.

Het nieuwe Ajax realisme volgens de nieuwe Ajax supporters. God allejezus.

27-10-2023 11:04

AFCAHoorn +22723

"Voetballes"

Je kan ook overdrijven. Ajax in het seizoen 18/19 had dit Brighton andersom juist wel voetballes gegeven.

27-10-2023 11:04

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25437

Het BM van Nederland bestaat niet meer. We zijn een middelmatig team en zullen de komende 2 3 jaar niet in de top 3 eindigen. AZ en FCT zijn beter en PSV en Feyenoord zijn lichtjaren weg van ons ook financieel als zij weer CL spelen. Kassa 70.000.000 op de rekening.

27-10-2023 11:03

jan_wolf +1261

Ik vrees ook dat het die kant op gaat. We staan er dramatisch voor. Snap ook niet waar sommigen nu nog hoop uit putten met deze selectie.

27-10-2023 12:00

Cosey2 +7088

Dat dachten we een paar jaar terug zelf ook dat we nooit meer in te halen waren.
Feyenoord is het bewijs dat je met slim scouten en eigen jeugd weer boven kan komen drijven.

27-10-2023 12:43

jan_wolf +1261

Das ook waar maar de CL inkomsten gaan flink omhoog en wij zitten er niet bij. Hoe zuur is dat.

27-10-2023 13:44

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25437

Heel zuur en als we weer eens kampioen worden staan we 8e op de coefficienten lijst

27-10-2023 14:23

Cosey2 +7088

Pijnlijke spiegel die voorgehouden wordt, de voetbalwereld snapt er niets van, belangrijker is hoe we dit gaan keren.
Allereerst alles wat een pak draagt en hier enige verantwoordelijkheid voor draagt eruit trappen en het voetbal weer voorop stellen.
Verder met eigen jeugd die vanzelf alle steun en krediet van de supporters zullen krijgen, gericht aangevuld met een paar Europese toppers bijv. categorie vd Beek, de Ligt, Frenkie.

27-10-2023 11:00

Reyden +1400

Nou nou, de lat ligt laag in Brighton. Ze waren veel beter, maar om nou van voetballes te spreken. Ik heb wel erger gezien.

27-10-2023 10:57

KomOpAjaxJeKuntHet +1971

Hun zijn het Ajax van nu niet gewend, in Nederland weet ondertussen iedereen al dat Ajax weinig voorstelt op dit moment.

27-10-2023 11:08

JGAjaxx +1212

Zo pijnlijk :( Ik wil Ajax terug!!

27-10-2023 10:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.