'Als supporter ben je niet meer dan vulling'

door Wilten1 20

'Als supporter ben je niet meer dan vulling'

door Wilten1 20

Laatst geüpdatet

De geplande prijsverhoging van de seizoenskaarten voor het komende seizoen is bij het Amsterdamse publiek ingeslagen als een bom. Het Parool sprak een aantal woedende fans die voornemens zijn hun seizoenkaart op te zeggen. 'Deze verhoging is voor mij de druppel', aldus een teleurgestelde Ajacied.

Robin Wiegmans (42) is naar eigen zeggen al 25 jaar vaste gast bij de club. 'Ik las over de verhoging op internet. Dat je als club na 25 jaar niet eens het fatsoen hebt om mij een bericht te sturen, schandalig. Toen Ajax nog in De Meer zat, werd je nog gebeld: wilt u uw seizoenskaart verlengen? k ben er klaar mee. Ik heb genoeg gepikt. Als supporter ben je niet belangrijk meer, je bent vulling.'

Yaron Navon (33) is dezelfde mening toegedaan. 'Ze hebben zelf een fout gemaakt en wij moeten die als trouwe supporters in één keer rechttrekken. Echte supporters zeggen nu op omdat ze het niet meer kunnen betalen en er komen klanten op onze plaatsen die alleen maar gaan zitten en klappen. Deze verhoging is voor mij de druppel. Het voetbal is al jaren niet om aan te zien.'

Klik voor het volledige artikel hier.

Lees meer over:
Plaats reactie

MichelAngelo66 +22270

Stel je niet zo aan man. Zielenpoot.

02-04-2015 15:45

godenzonensuper +0

Wel zielig gedoe om elke keer vak410 en de F-Side erbij te halen . Op noord worden de prijzen ook niet verhoogd maar daar hoor ik niemand over .

02-04-2015 14:20

Bobo het Konijn +0

Heel gek is dat ook weer niet, Ajax had ook een verhoging voor iedereen kunnen doorvoeren als men zonodig meer geld moet hebben. Maar het bestuur is bang voor Vak 410. Wat ook nog zo is, die beleid van verhoging wordt gesteund door de AFCA supportersclub. Dat is nog droeviger.

02-04-2015 14:46

Pollyvak117 +0

Als de media er niet zo dik mee gekomen was over 410 en F had je er misschien ook niets over gehoord.
Laatst zei iemand, die in 113 zit, dat zijn seizoenkaart zelfs 5 euro goedkoper werd????

02-04-2015 17:32

Sterretje73 +5284

Mensen blijf aub even normaal doen tegen elkaar. Wie er harder geraakt wordt of wie er meer clubliefde heeft is helemaal niet belangrijk in deze discussie. Ik ga (helaas) al tijden niet meer naar het stadion maar heb wel een mening over dit hele gedoe. Ik denk zelf dat de manier en het moment waarop ze dit doen een signaal is dat men los staat van de eigen achterban. Dat is eigenlijk het hele punt waar het om draait. Als ze de prijzen langzamerhand hadden verhoogd met behapbare stukken dan was het allemaal nog te doen geweest, Als ze vervolgens ook blijk hadden gegeven van begrip mbt de economische situatie, de huidige stand van zaken mbt het eerste elftal en vooral de manier waarop de recente geschiedenis ons als supporters al het meer dan nodige geduld heeft gekost dan was het allemaal heel anders gelopen. Juist de hoop die wij met z'n allen hadden dat we na jaren van armoede weer deel mochten uitmaken van onze eigen club is door deze actie weer behoorlijk de grond ingeboord. Teleurstelling vooral dus over de manier waarop ze zonder fatsoenlijke uitleg, wederhoor en vooral tact en familiegevoel dit er doorheen drukken. Vroeger was het des te gezelliger met die staantribunes waar dus ook de minder bedeelden van ons aller Ajax mochten en konden genieten. Nu is er geen enkele uitweg meer voor mensen die het gewoonweg niet meer kunnen opbrengen. Als club van het volk hoor je juist ook die groep te koesteren. Nee we worden niet verkwanseld aan een rus of oliesjeik maar met al dat geld en nu dus ook de houding worden we een elitair zootje waar vooral showmensen en egobaasjes nog echt welkom lijken te zijn. Het is godsgeklaagd dat je supporters die hier al generaties lang hun geld komen brengen überhaupt zo van slag maakt. Juist die families en mensen zijn het rood/witte hart van onze club. Ik proef hier duidelijk een PR afdeling in die puur zakelijk denkt...en wat hadden we geleerd van puur zakelijke mensen bij een voetbalclub ? juist !! JC laat je horen !

02-04-2015 12:34

AFCABart +2

Het gaat precies om het punt dat je als laatste aanhaalt.
En als je het mij vraagt is het gewoon 1 groot l*lverhaal (niet jouw verhaal, maar dat van JC, of althans de uitvoering).
Het ging er volgens JC inderdaad om dat we weer een voetbalclub worden, maar als je het mij vraagt is dit werkelijk nergens in terug te zien. De supporters die om het oude logo vragen worden keihard genegeerd, en het aankoopbeleid spreekt ook niet in het voordeel van de zogenaamde revolutie.
Als ik het aankoopbeleid onder de loep neem zie ik niet het aankoopbeleid van een voetbalclub, maar die van een beursgenoteerd bedrijf. Ditzelfde geld voor het principe van de aflopende contracten (waar spelers gechanteerd worden bij te tekenen). Als Ajax werkelijk als een voetbalclub handelde, werd er bij de aankoop van een speler de afweging gemaakt of een bepaald geldbedrag reeel is voor de kwaliteiten van een bepaalde speler. In mijn ogen maakt Ajax momenteel enkel een berekening die lijkt op: opbrengsten bij verkoop - uitgaven bij aankoop = .....
En zodra de uitkomst van die berekening de club niet zint gebeurt er niks.
De hele revolutie (de jeugdopleiding uitgesloten) is een grote grap en in mijn ogen gericht op het aan het werk krijgen van oud-ajacieden (lees bonussen opstrijken)

Met alle respect, maar het is toch een grap dat op de plek van marketingdirecteur bij een club met een begroting van 65 miljoen een net afgestudeerde ex-voetballer zit? En laat dit verhaal nou net uit zijn hoge hoed gekomen zijn...
Met alle respect, Johan moet zich bemoeien met de jeugdopleiding. Bij het marketingbeleid e.d. moeten die oud voetballers met hun beperkte bedrijfskundige- en marketing kennis maken dat ze wegkomen.
Ze kunnen het namelijk wel ontkennen, maar een club met een begroting van 65 miljoen kan simpelweg niet gerund worden door ex-voetballers, ook al heeft JC ons doen geloven dat dit wel kan.

02-04-2015 12:52

Ajaxfan_1987 +0

Goed stuk!!!

02-04-2015 13:17

noahdepoah +0

Weet niet waar dit vandaan komt. Let wel, ik vind de verhogingen niet kunnen maar wat hier gezegd wordt ook niet.De Johan Cruijff academy zit vol met ex sporters die zo het bedrijfsleven ingaan. Verder wordt Edwin begeleid door niet de minste. Een keeper, ex aanvoerder, zijn hele leven al teamplayer, dat zijn eigenschappen die hem juist een goede manager maakt.

Financieel? Wij willen Ajax terug naar de top. Dat betekent meer inkomsten en dat moet overal vandaan komen.



Gr Jan.

02-04-2015 13:28

jeugdgaatvoor +0

Je bent niet helemaal bij je tokus. Aansluiten bij de top zal nooit lukken. Nederland blijft een opleidingsland maar het gaat hier om de gedupeerde seizoenskaarthouders en daar hoor jij bij.

02-04-2015 13:37

AFCABart +2

Een manager en een bedrijfskundige of een marketingdirecteur zijn hele verschillende zaken he.
Een manager stuurt een groep mensen aan, en een markerting directeur of bedrijfskundige neemt strategische beslissingen.
En beslissingen op deze niveau's bij een club met een dergelijke begroting kunnen niet genomen worden op basis van een aanvoerdersband bij welke club dan ook. Hier zijn ze namelijk totaal onervaren in.
Als marketingdirecteur ben je niet alleen verantwoordelijk om een leuk uithangbordje voor de club te zijn, of een sponsordeal binnen te halen (wat hij overigens wel goed heeft gedaan, zo eerlijk ben ik heus wel). Als marketing directeur ben je ook verantwoordelijk voor je product en de manier waarop je dat aan de man brengt.

Verder is het als ik mij niet vergis ook nog eens zo dat de opleiding aan de Cruijff academy een post bachelor master is, en dus geen universitaire master.
Ik zeg overigens ook echt niet dat opleidings niveau de 'Key' is. Maar ik vind dat de 'oud voetballers' zich in elk geval zelf rijkelijk overschatten als ze denken een organisatie van een dergelijke omvang te kunnen leiden.

En dat geld moet overal vandaan komen?
Marketing is meer als 'prijzen verhogen om meer geld te verdienen'. Wat gebeurt er met je afzet wanneer je de prijzen verhoogd, en wat gebeurt er met je imago als je prijzen verhoogd? Hoe wordt hier in de media tegenaan gekeken en wat gebeurt er vervolgens op de beurs?
het hang allemaal aan elkaar vast en is niet zo simpel als jij het even neerschrijft.
Ik hoop van harte dat ze zover hebben doorgedacht over hun beslissing.

02-04-2015 13:39

jeugdgaatvoor +0

Daarnaast zal nooit in het bedrijfsleven gebeuren. Dat jij naast de Algemene Directeur van Shell zit en wordt opgeleid en totaal geen ervaring heeft in het bedrijfsleven. Waarschijnlijk wel een bekend gezicht maar meer niet. Zoiets gebeurd toch nooit of wel dan. Ik vind totale waanzin om een voetbal technische algemene directeur te nemen. Van der Sar moet nog zoveel leren.

02-04-2015 13:43

mickey2602 +4790

Als ik jouw verhaal zo lees kan ik het daar best mee eens zijn en zie ik de Arena binnen niet al te lange tijd hetzelfde worden als de Gelredome.
Stuk of wat bobo's en showmensen op de tribune,handjevol supporters en de rest is leeg...
Dat krijg je dan als het warme wegvalt en het zakelijke ervoor in de plaats komt.
En JC maar zeggen/schrijven dat Ajax geen bedrijf is maar een voetbalclub...

02-04-2015 18:56

Cobrakai +62

Wat een gehuil van meeste supporters.Je bent niet verplicht voor seizoenkaart te kopen..

02-04-2015 12:30

Ajaxfan_1987 +0

Trieste reactie van iemand die het niet begrijpt!!!

02-04-2015 13:21

skaradonna +138

Gewoon zo houden, enkel als een supporter x aantal keer niet komt opdagen dan een prijsverhoging naar volgend seizoen. Je kan indien je neit komt via Ajax.nl gemakkelijk je plaats verkopen aan een niet seizoenskaarthouder. Bovendien verdien je er dan nog iets op als seizoenkaarthouder en stadion zit vol.
Bijvoorbeeld:
3x niet komen kijken = volgend seizoen X EUR duurder
--> Voordeel stadion zit altijd vol

02-04-2015 11:44

ibrahendriks +1

Wat overheerst is dan mensen afhaken, omdat het er niet in zit. Ik geef maar een voorbeeld, je werkt met twee man, voor een normal salaris, en een van de twee verliest zijn baan. En dan heb ik het nog niet over de zorgkosten , die exploderen. Je zal maar op hulp aangewezen zijn.
Aangezien Ajax beschikt over ontzettend veel geld, begrijp ik deze keuze menselijker wijze niet. En als dat over de berichtgeving klopt, maakt het alleen maar triester.

02-04-2015 11:37

Capi86 +0

Dat is helaas het verschil tussen Ajax en Feyenoord. En helaas is Ajax i.t.t. Feyenoord een commercie club geworden sinds de Arena, beurs, sponsoren, geld enz enz.
En kom niet met 'maar wij winnen prijzen', want het laatste goede voetbal is toch echt van 9 jaar geleden.

Bij Feyenoord heb je de fanatieke fans op de hele eerste ring en betalen ze er een normale eredivisie waardige prijs voor, de bobo's zijn op de 2e ring te vinden. Zo hoort het vind ik al heb ik een pleuris hekel aan die club.

Bij Ajax betaal je alsof er iedere week een Engelse/Spaans/Duitse topper op programma staat. Ik ga ieder jaar naar een handjevol wedstrijden, maar als de financiële en commerciële belangen hoger word aangeschreven dat je eigen fans dan hoeft dat van mij niet meer. De supporters zijn de club.

We leven nog steeds in een economisch moeilijke tijd, ajax is mega financieel gezond, het voetbal is niet om aan te zien en we lopen CL mis. En dan de prijzen verhogen. Rot op!

02-04-2015 11:28

strafschop +3

Ajax werd 9 jaar geleden 4e in de competitie met 60 punten en 10 nederlagen. Je zal wel een ander seizoen bedoelen.

02-04-2015 12:06

strafschop +3

Of hij gelijk heeft is een tweede, want bij Ajax betaal slechts een fractie van een buitenlandse topwedstrijd.

Maar wat de meeste blijkbaar vergeten zijn, is dat Ajax in de 13 seizoenen tussen van Gaal en de Boer slechts 3x kampioen is geworden. Ongeacht of er wel of niet goed voetbal werd gespeeld.

02-04-2015 12:52

Capi86 +0

Ik bedoelde het voetbal onder ten Cate. 2006/2007, is 8 a 9 jaar geleden. Niet dat van Blind het jaar daarvoor.
En dan bedoel ik het voetbal over het hele jaar gezien

02-04-2015 15:59

flavente +166

Let jij dan zo maar eens wat met dit beleid de marktwerking gaat doen! Lege plekken ga ik voorspellen. Het spiegelen aan het buitenland is ook niet van toepassing. Kijkt men daar op het veld naar de a1? Wil je wel spiegelen, vergelijk het dan maar met Bayern!! Een goedkoper vak zoeken, leuk maar die zitten al vol. Hoe zou dat komen?

02-04-2015 11:16

Sjaakvaak +26608

Juistem, er wordt gespiegeld aan de andere plaatsen in de Arena, niet aan het buitenland. Mochten er lege plekken vallen, dan worden deze heus wel opgevuld. 8000 plekken waarvan een kleine minderheid zal opzeggen. En vallen er onverwachts toch gaten? Dan zal de prijs daar ook wel op aangepast worden.

02-04-2015 12:17

Sjaakvaak +26608

Dit is gewoon een simpel voorbeeld van marktwerking. Genoeg vraag en te weinig aanbod? Prijzen omhoog. Vergeleken met menigeen buitenlandse club, betalen wij nog prima prijzen. De gigantische prijsverhogingen vinden op de lange zijde plaats, die structureel minder voor de plaatsen betaald heeft dan dat zij waard zijn.

In plaats van haten op de directie en boe roepen kan je ook waarderen dat je de afgelopen jaren zoveel korting hebt gehad.

Ik ben ook maar een arme student die zich niet zomaar een seizoenskaart kan veroorloven maar de duurste plekken worden nu 750. Dat is nog geen 63 euro per maand. Zelfs ik kan dat betalen als ik echt wil.

Wil je dat niet betalen? Schuif dan een vak op en betaal iets minder.

02-04-2015 11:10

Nummer12 +0

Juist !!!!

Kom op man, dit is toch niet normaal. Zelf 243 EUR verhoging naar 750 EUR, en dan ff een kutbriefje krijgen.
Ben er ziek van.

02-04-2015 11:15

jeugdgaatvoor +0

Jij hebt geen 3 kinderen en een auto en een vette hypotheek en boodschappen voor een gezien, verzekeringen voor het gezin en andere kosten, water, elektriciteit en school. Kijk jij wel eens verder dan je neus lang is?

02-04-2015 11:18

strafschop +3

En dus is het een kwestie van prioriteiten stellen. Er zijn genoeg stoeltjes beschikbaar in het stadion voor minder dan de prijs die je voor het huidige seizoen betaalde. Sterker nog 90% van de prijzen ligt onder die 507 euro.

02-04-2015 11:59

jeugdgaatvoor +0

Gaat toch ook om de manier hoe er gedaan wordt of niet?

02-04-2015 12:07

Sjaakvaak +26608

Ja, ik kijk juist verder. Jij ook?

In Nederland betaal je geen lesgeld op de basisschool en middelbare school en worden boeken vaak vanuit school geregeld. Ik daarentegen mag ¤1.835/jaar aftikken met daar bovenop gemiddeld ¤600,- aan kosten voor boeken en andere materialen.

Huurkosten voor studente zijn ook geen pretje. ¤500-¤600 voor een klein kamertje in Amsterdam tegenwoordig, met natuurlijk ook water/gas/elektriciteit. Daar gaat relatief veel meer kosten inzitten dan in je hypotheek, of je moet wel een hele slechte deal hebben gesloten.

Kinderen kosten inderdaad behoorlijk wat maar dat wordt lang en breed gelijk getrokken als jij gewoon een modaal inkomen verdient.

Door de overdreven veel verplichte colleges, kan ik maar heel weinig werken per week waardoor mijn inkomen bij lange na niet mijn kosten dekt waardoor ik al jaren gedwongen wordt om een gigantische lening op te bouwen.

Dus nee, ik heb het echt niet zoveel beter dan jij.

02-04-2015 12:10

gappie04 +18

van dit soort mannetjes zakt me broek af met ze blabla bobo taal. van et type als we scoren in de cl dat ie vooral blij is met de 8 ton per punt. in de goeie ouwe tijd hadden we je na een korte analyse wat tandjes uit et bekkie gemept. had wel 1 voordeel geweest.... toen was er nog geen marktwerking.LUL

02-04-2015 12:15

RuffRhythim +24837

stoere boi zeg...

02-04-2015 12:20

Sjaakvaak +26608

Wat een onzin man. Alleen omdat ik even uitleg waarom de prijzen stijgen, praat ik met blabla bobo taal, support ik Ajax alsof het een beleggingsfonds is en moet ik in elkaar gemept worden? Triest.

Ik ben ook gewoon een supporter bij wie het draait om mooi voetbal zien. Ik juich en zing een stuk harder dan de gemiddelde supporter in de Arena en blijf altijd tot het einde, wanneer ik tenminste aanwezig ben want voor mij is het ook gewoon te duur. Anders vol ik gewoon iedere wedstrijd thuis of in een kroeg. Dus ga nou niet zo stoer doen.

02-04-2015 12:24

mickey2602 +4790

Je typt hier 2 zaken waar ik toch enige vraagtekens bij zet.
Ten eerste,750 euro is nog geen 63 euro per maand.
Dat klopt weliswaar maar je vergeet dat Ajax die 750 euro in mei in 1 keer wil zien.Kan je dat ook betalen?
Of ga je iedere maand netjes 63 euro aan de kant leggen zodat je in mei je seizoenskaart kan kopen?
Van Ajax kant uit had het mooi geweest als ze gelijk met die verhoging hadden voorgesteld om het in termijnen te betalen,dan hadden er minder mensen opgezegd denk ik.
Tweede punt,je redeneert simpel,schuif een vak op.En als je voor dat vak ernaast in een wachtlijst van 8 jaar komt?Want dat gebeurt,heb reacties gelezen van mensen die dat als voorstel krijgen van Ajax maar wel met de mededeling erbij dat je dan wel op de wachtlijst komt.
Zie je dat dan wel zitten?
Nee,ik vind,alhoewel ik zelf geen seizoenkaarthouder ben,dat Ajax hierin wel iets meer mee mag denken met de supporters.Zoals bijv in termijnen betalen of bij een opzegging proberen om tot een compromis te komen door bijv een kaart voor een ander vak aan te bieden.

02-04-2015 18:43

Sjaakvaak +26608

Je eerste punt is puur hoe jij zelf besluit met je financiën om te gaan. Zelf zou ik gewoon netjes iedere maand geld opzij zetten ja.

Met je tweede punt ben ik het eens, het was vrij kort door de bocht. Deze kaarthouders zouden bovenaan bijv de wachtlijst kunnen worden geplaatst. En anders valt er helaas te weinig te doen

02-04-2015 23:41

Tyronetjonaloi +3

Ajax heeft toch geld zat? Waarom dan die 750 euro? Gaan ze Messi en Suarez halen deze zomer ofzo?

02-04-2015 11:00

Mokum_32 +1

Zeer slechte zet van ajax alles begint om commercie te draaien terwijl er niks mee wordt gedaan. De supporters betalen de hoofdprijs voor fc knudde. Waarom zouden ze zoveel neertikken voor elf jeugdspelers plus wat middelmaat a la zimling. Niet te beginnen over dat eindeloos slome getik. Nee als seizoen kaart houder had ik het ook wel geweten. Rond uit belachelijk dit

02-04-2015 10:46

vanreenen +10321

Als er alleen maar klanten komen die klappen voor fraai voetbal zal het stil worden in de Arena. Trouwens veel geld betalen voor een seizoenskaarten voor een tikkie breed, tikkie terug daarvoor ka je beter een stripboek open van FC Knudde. Dan houd je veel geld over voor een Leuke vakantie.

02-04-2015 10:35

flavente +166

Fluwelen revolutie toch steeds meer vervangen door financiële revolutie op het veld en daarbuiten!!!

02-04-2015 10:13

Rayno95 +0

Kijk uit wat je zegt hoor, kritiek op de revolutie heb je gelijk bijna ruzie hier.....

Het idee leuk, maar de mensen die er zitten maken naast dat het financieel en met de jeugd goed gaat er ook een zooitje van, de 4 titels maken sommigen blind..

02-04-2015 10:20

flavente +166

Hier een aantal redenen dat het een financiële revolutie betreft.
1) waarde voetbalclub hoort op het veld te staan, bij ajax op de bank.
2) Prijsverhogingen doorvoeren in tijden van economische crisis, terwijl je als fan er jaarlijks op amusement op achteruit gaat en elk jaar meer kijkt naar een A1!
3) Directie krijgt elk jaar tonnen aan bonussen. Deze bonussen zijn in relatie tot financiële positie ajax.Met andere woorden, Marc heeft bijvoorbeeld een belang om niks uit te geven, waardoor zijn bonus hoger word. absurde situatie.
4) Bonussen zijn hoger dan het gewin van de prijsverhoging seizoenskaarten. Zelfs met prijsverhoging SCC kan Ajax toch niet concurreren met het buitenland.
5) Er worden nagenoeg alleen koopjes aangetrokken. Blijkbaar is het belangrijker dan een speler niks kost dan hetgeen hij daadwerkelijk toevoegt. Zelfs bij Milik voor 2,8 miljoen word tot aan maart getwijfeld.

Hierbij stel ik voor de clubnaam te vervangen door ABN AJAX!

Hier nog wat tips voor de directie om te laten zien dat Ajax een voetbalclub is voor de fans en niet de directie!!!

1) Seizoenskaarten op hetzelfde prijsniveau houden of verlagen.
2) Scouting reorganiseren! We trekken zoveel slechte spelers aan dat dit geen toeval is. Als er wel eens een keer een goede komt, is diegene net van de melktandjes af!
3) Rood witte stoelen
4) Logo aanpassen
5) Inspraak fans in bijvoorbeeld 3 ontwerpen thuis/uit shirt. Zo vergroot je betrokkenheid fans.
6) Bonussen schrappen. In deze tijden absurd. Men vraagt van voetballers om te investeren in jezelf bij Ajax en niet meteen voor het geld te kiezen in het buitenland. Echter houdt directie met allemaal miljoenen op de bank vast aan de bonussen. Niet uit te leggen aan de spelers en met name de fans.
7) Met goed en helder plan komen wat er met het geld op de bank word gedaan. Word alleen maar vaag over gedaan en is niet transparant.

Kappen Ajax is van ons!

02-04-2015 11:06

Sjaakvaak +26608

Leuk populistisch stukje met allemaal argumenten die inhoudelijk nergens op slaan. Je zou als spindokter bij een politieke partij aan de slag moeten gaan!

1) Zet je de waarde van een voetbalclub op het veld, dan houdt dat in dat je niet alleen een gigantische gok waagt maar ook geen liquide middelen meer overhoudt. Heel leuk om allemaal dure spelers rond te hebben lopen maar wie zegt dat wij ze voor meer geld weer gaan verkopen? Spelers kunnen floppen waardoor hun waarde flink daalt (Sulej/Siggy), ze kunnen oud worden waardoor hun waarde daalt, ze kunnen geblesseerd raken. Je hebt eigenlijk nooit de volle garantie dat een speler zijn waarde gaat bewijzen. Vergeet ook niet dat duurdere spelers vaak meer salaris willen wat weer flink veel verborgen kosten inhoudt die je niet terugziet bij een transferafschrift.

Geen liquide middelen wordt je ook niet blij van. Stel er komt opeens een absolute topspeler die je voor x miljoen kan binnenhalen, dan moet je dat geld wel direct hebben. Daarnaast kunnen de liquide middelen gebruikt worden om aandelen of het stadion terug te kopen. Om maar niet te spreken over alle kleinere redenen waarom liquide middelen zo belangrijk zijn.

2) Tijden van economische crisis? Overdrijven is ook een vak. Na de kredietcrisis zijn wij inderdaad in economische recessie geraakt. Daar zijn wij echter alweer een tijdje uit en het herstel is in volle gang. Economisch gezien staan we er op veel vlakken echt niet slechter voor dan voor 2008. Alleen de staatsschuld is destijds flink opgelopen omdat de banken moesten worden gered om nog meer crisis te voorkomen. Hierdoor wordt er op dit moment meer bezuinigd en denken veel Nederlanders dat het allemaal nog steeds crisis is. Klopt echter niet.

Vergeet ook niet dat bedrijven, dus ook voetbalclubs, net zo hard al dan niet harder getroffen zijn door de recessie. Transferbedragen zijn omlaag gegaan en neveninkomens zijn gedaald. De overheid heeft een crisistaks ingesteld en Ajax heeft hierdoor miljoenen euro's in moeten leveren.

3) Hoe kom je er bij dat de bonus van Marc gerelateerd is aan het eigen vermogen van Ajax? Dat is niet zo:
http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/marc-overmars-verdient-658000-euro-bij-ajax

Zelfs als dit zo is slaat je verhaal kant noch wal vanwege hetgeen wat je in je eerste puntje zelf eigenlijk al zegt. Koop je een speler? Dan zet je liquide middelen om in activa. De financiële positie van Ajax blijft gelijk maar wordt dus anders uitgedrukt.

Sterker nog, koopt Overmars goede/dure spelers die vervolgens nog meer waard worden. Dan zou de eigen financiële positie alleen maar versterken en zou hij dan dus juist gemotiveerd worden om meer uit te geven.

4) Dus omdat de extra inkomsten een andere kostenpost niet dekken, doe je het maar niet? Dus als een bakker ook drinken gaat verkopen, maar de winst hiervan dekt niet de huur. Kunnen ze maar beter geen drinken verkopen en alleen brood? Slaat nergens op.

5) Dat Milik pas net is vastgelegd, betekent niet dat men zo lang twijfelde over 2.8 miljoen. Er zijn genoeg redenen om een speler pas tegen het eind van het seizoen een contract aan te bieden. Twee belangrijke voorbeelden:
- Je hebt een speler hoe dan ook gehuurd. Waarom iets voor een jaar huren maar binnen een paar maanden al beslissen of je het definitief wil hebben? Lekker gebruik maken van die huurperiode om je waar te testen.

- Wacht je met het aanbieden van een contract, dan zal een speler des te meer gemotiveerd worden om goed te spelen om dat definitieve contract binnen te slepen.

Ja, het is zeker belangrijk dat een speler iets toevoegt. Er zijn echter genoeg motivaties te bedenken waarom er niet meer veel wordt uitgetrokken. Ajax wil Sulejmani praktijken voorkomen, waarde van Eredivisie spelers stagneren, spelers die veel kosten willen hier überhaupt niet spelen, etc.


Wat betreft je suggesties. Met 2/3/4/5 ben ik het zeker met je eens.
1 gaat gewoon niet werken en suggereren dat prijzen misschien wel lager moeten is een lachertje.

6 De bonussen mogen inderdaad flink geschaafd worden. Maar onthoud wel dat een bonus als belangrijk motivatiemiddel werkt voor de managers, hier is dan ook rekening mee gehouden in hun vaste salaris. Jij en vele anderen bekijken het zo: Je krijgt 3 ton salaris en daar bovenop 4 ton bonus. Het is echter, jij krijgt 7 ton salaris maar daarvan moet je er 4 wel zelf verdienen door je doelstellingen te halen.

Topmanagers kosten simpelweg veel geld en veel alternatieven zijn er niet. Dus ja, het salaris kan heus wel iets omlaag maar niet teveel. Geld blijft een belangrijke beweegreden.

7. Door Ajax haar aanwezigheid op de beurs, hebben wij al het voordeel dat de financiën zeer helder zijn. Vergelijk dit met de meeste andere clubs, dan zul je zien dat de financiën daar grotendeels gesloten zijn. Genoeg clubs doen ook geen melding van transferbedragen en andere kosten. Wij mogen al gigantisch blij zijn met de mate van transparantie binnen Ajax.

Eigenlijk kun je wel stellen, dat juist door haar openheid er zoveel discussie en kritiek is. Zaten we niet op de beurs? Dan waren de financiën allemaal een groot giswerk.

02-04-2015 11:59

BigDaddy84 +0

Duimpje omhoog. Gelukkig zijn er nog snuggere supporters over op deze website.

02-04-2015 12:25

johnd +6

Tja, helaas is Ajax een bedrijf geworden en dat is door de komst van Vd Sar en Kinsbergen niet veranderd, geldt ongetwijfeld ook voor PSV, Twente en andere clubs hoor. Grote bedrijven gaan gewoon klote om met hun klanten en al zeker met hun lager personeel, zou naief zijn om te denken dat het bij Ajax anders zou zijn.

Begin steeds meer een afkeer te krijgen van modern voetbal, ik snap meer dan goed dat veel amateurclubs gewoon lekker amateur willen blijven.

Ontzettend jammer.

02-04-2015 10:05

jeugdgaatvoor +0

Leuk artikel, Ajax is al jaren niet meer een warme club. We worden weggezet met uitwedstrijden als dieren. Een kampioensfeest weigeren ze echt te vieren. Staan ze dan in Bijlmer op een pallet en wat zangertjes om hun heen. Vroeger was het letterlijk allemaal beter op het Leidse of op het Museum. Tegenwoordig kijken ze eerst naar het geld en als ze daar voordelen uithalen doen ze het. Er wordt niet gekeken na een supportersgroepering. Zelfde met het oude logo ze zien het wel. Maar ze doen er helemaal niks mee. Ze laat ook helemaal niks aan die supporters horen. Ze laten het door middel van spandoeken zien. Maar ze krijgen geen reactie terug. Allemaal vriendjes politiek daar, Van der Sar, Frank en Marc het zijn allemaal de zelfde klik. Er zit niet iemand tussen die het averechts doet op een goede manier. Jammer ik ben het volledig eens. Het voetbal is letterlijk sinds 2 jaar steeds slechter geworden. Het is echt gewoon niet om aan het zien. Maar dat hebben hun letterlijk niet door. Hoe komt Marc Overmars er nou op dat wij het meest talentvolle selectie ooit hebben? Dat betekent dat ze 95 moeten overtreffen. Ze hebben al moeite met ADO thuis uitvorm.

02-04-2015 09:47

GeenRozeBril +1

wies marco?

02-04-2015 10:04

jeugdgaatvoor +0

Bedoelde Marc Overmars die ons vertelde dat wij de beste Ajax selectie der tijden hebben. Waar wij weinig van zien in het stadion.

02-04-2015 10:06

RuffRhythim +24837

Die Robin Wiegmans en Hans van Minnen hebben in dat artikel van het Parool meer dan recht van spreken.

Die Yaron Navonn moet echt zn klep houden hoor. Met zn korting op zn scc die hij als certificaathouder krijgt.

02-04-2015 09:44

Yaron +0

Yaron hier en ik hou mijn klep zeker niet. Als de woorden "Certificaathouder" en "korting" waren weggelaten had ik dan wel recht van spreken? De enige reden dat ik als 12 jarige 12000 gulden heb geleend voor die 2 stoelen is dat ik toen gegarandeerd een seizoenkaart kon kopen. In ruil daarvoor kreeg je een korting. Niet zo kortzichting denken Ruff...

02-04-2015 11:47

RuffRhythim +24837

Hallo Yaron.

Ik ben het met je eens dat nu jouw argumenten om niet meer te verlengen nog duidelijker zijn, het wel te kort door de bocht is van mijn kant.
Iedereen die dit raakt heeft zijn eigen reden om niet tot verlengen over te gaan en dat dienen we ten alle tijde te respecteren. Helemaal omdat ik een aantal dagen geleden toen dit nieuws de wereld in geslingerd werd hier ook al zei dat niemand over een andermans portemonnee kan beslissen in deze kwestie. En daarbij zei ik ook nog eens dat ik het begreep als een gedupeerde zijn seizoenskaart niet zou verlengen.

Dus bij deze een welgemeend sorry.

02-04-2015 12:14

Yaron +0

Ik had de woorden certificaathouder en korting voor het effect beter weg kunnen laten. Hiermee wilde ik aangeven dat het voor mij in verhouding tot anderen "mee viel". Het percentage, het moment en de reden van de verhoging vallen mij zo in het verkeerde keelgat dat ik niet meer kan verlengen. Ik ben de laatste die wil discussieren over wie een echte supporter is en wie niet. Mijn gevoel zegt me dat er minder nieuwe supporters bijkomen in het stadion maar meer klanten. Zoals ik ergens anders al las: "de successupporters komen al niet meer en nu verdwijnen ook nog eens de trouwe supporters". Ik hoop echt voor de andere supporters dat AJAX volgend jaar niet voor het hele stadion een verhoging erin gooit...

02-04-2015 13:03

koenos1 +7961

totaal mee eens

02-04-2015 12:04

3*stars*3 +23545

''De successupporters blijven al een tijd weg uit de arena en nu jagen ze ook nog de trouwe supporters weg, door die prijsverhogingen''...

Ik las het gister ergens en tis hard maar waar...

02-04-2015 09:29

fanforeffer +4

raar dat supporters zichzelf de enige echte supporter vinden. alle andere supporters zijn nep supporters.

02-04-2015 09:24

Rayno95 +0

Idd en dan ook zulke onzin als: "Jij komt niet elke week naar het stadion, dan ben je geen echte supporter!", wtf er is ook nog een leven ernaast en niet iedereen heeft het geld of woont ver

02-04-2015 09:53

jeugdgaatvoor +0

Rayno95, doe alsjeblieft niet zo debiel. We hebben het hier toch over de supporters die het seizoenskaart probleem evenaren met een stijging? We hebben het toch niet over mensen die het niet kunnen betalen als jij. En dat neemt niet weg dat jij niet minder of wat dan ook bent. Maar de supporters die in het stadion zitten. Die moeten normaal gesproken wel voor de sfeer zorgen.

02-04-2015 09:59

Rayno95 +0

Man je ziet toch die reactie waar ik op reageer, iveel vinden zichzelf de enige echte supporters en veel anderen nep, terwijl er genoeg goeie redenen zijn, waarvoor ze niet komen naast het spel...

Ik heb een clubkaart, vind ik al prima ;)

02-04-2015 10:03

SNTR +0

hoe bedoel je er is ook nog een leven ernaast? Dat klinkt een beetje alsof mensen die wel altijd gaan dat niet hebben haha. Ik rij elke wedstrijd ook 2.5 uur, werk in een supermarktje (dus laag inkomen), voetbal zelf, sport 3-4x in de week en zit nog op HBO. het is maar net hoe graag je wil, niet hoeveel dingen je te doen hebt buiten Ajax om, want dat heb ik meer dan genoeg

02-04-2015 10:29

Rayno95 +0

Haha kwam misschien wat ongelukkig over sorry, daar ligt het vast ook aan ja, al kan je het nooit weten bij sommigen er kan van alles zijn, meer in die zin en dat er mensen dan daarop oordelen of je echt of nep bent

02-04-2015 10:34

JelleAFCA020 +0

had nog de hoop op een 1 april-grap maar dat is blijkbaar niet zo..

02-04-2015 09:17

GeenRozeBril +1

het is ook niet op 1 april naar buiten gekomen.

02-04-2015 09:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.