'Wedstrijd tegen Juventus mooi, maar urgentie ligt bij titel'

door Gino Haverkamp 44

'Wedstrijd tegen Juventus mooi, maar urgentie ligt bij titel'

door Gino Haverkamp 44

Laatst geüpdatet

Hoewel het bereiken van de kwartfinale van de Champions League vrij uniek is voor Ajax, is het vooral de titelstrijd dat de urgentie moet genieten. Dat vindt journalist Daniël Dwarswaard van het Algemeen Dagblad.

'Ergens voelt de aanloop naar deze wedstrijd tussen twee klassieke Europese topclubs (Ajax en Juventus, red.) tóch anders dan het voorspel richting Real Madrid', schrijft de journalist. 'In die zin: nu de Eredivisie de allesbepalende fase ingaat, ligt de absolute urgentie bij die felle titelstrijd. De wedstrijd tegen Juventus is prachtig en mooi. Een wedstrijd ook waar Ajax in relatieve zin zonder al te veel druk aan kan beginnen.'

Die mindset lieten de spelers van Ajax zelf afgelopen weekend ook al zien. Voorafgaand aan de eerste wedstrijd tegen Real Madrid, afgelopen februari, verloren de Amsterdammers kansloos met 1-0 op bezoek bij Heracles Almelo. Nu, voorafgaand aan het treffen met Juventus, wist de equipe van trainer Erik ten Hag Willem II met 1-4 opzij te zetten. 'Vanaf minuut één werd duidelijk: dat gaat ons niet nog een keer gebeuren. Dankzij de volledige focus en opperste concentratie speelde Ajax sterk. De trainer bracht de selectie in de juiste modus.'

'Het Europese seizoen is hoe dan ook meer dan geslaagd. Dat moet in de Eredivisie nog maar eens lukken na vier seizoenen zonder titel. Met die obsessie moet eindelijk eens afgerekend worden', besluit Dwarswaard.

Lees meer over:
Plaats reactie

Schwalbino +11

Nog een seizoen sterven in schoonheid zonder titel is voor mij geen optie. De titel is daarom belangrijker. De CL ga je toch niet winnen.

09-04-2019 13:41

AlexIbarra +19293

Effe off topic maar waar blijft Eiting?

Zou leuk zijn als hij ook nog ff in de roulatie kan de laatste wedstrijden.
Schöne en De Jong kunnen best wat rust gebruiken.

Hij beviel me meer dan Sinkgraven dit seizoen, oogt scherper en ook volwassener.

09-04-2019 12:53

vanreenen +10319

Effe off-topic Alexibarra, je kan het je de laatste 5 wedstrijden niet permitteren om maar een paar aardig voetballende jongens op te stellen. De voorsprong is 9 doelpunten voor en daarom moet Eric het elftal zoveel mogelijk intact houden. Tenzij we misschien bij een 6-0 voorsprong tegen Excelsior wat kunnen wisselen, maar beslist niet tegen Groningen.

09-04-2019 19:07

AlexIbarra +19293

4 jaar geen titel, 24 jaar geen CL, het zijn 2 obsessies..
Je gaat (ook bij 2-0 voor) tegen Juve geen mensen sparen voor Excelsior thuis, daarnaast vereist het hogere tempo dat iedereen 90 minuten blijft gaan. Ronaldo dek je niet op 80%.

Dus al zou je de urgentie bij de competitie willen leggen, hoe ga je dat dan doen?
Het zijn maar 2 extra potjes die we spelen, heel misschien nog 2 of 3.
Dat is wel extra belasting maar het is ook waar je van droomt, en waar je voor voetbalt.

09-04-2019 12:48

Redrum +96213

Nu we eindelijk weer eerste staan moet ik wel zeggen dat het bij mij flink begint te kriebelen. Je wil nu niets liever meer dan die eerste plek ook over de streep trekken en die schaal pakken. Nummer 34 is net als nummer 30 inmiddels een obsessie geworden. Je kan echter niet ontkennen dat presteren in de Champions League veel zeldzamer en vooral veel knapper is. In al die jaren dat we kampioen werden met Frank waren we het vooral over één ding eens: we moeten weer eens overwinteren in de CL. Nu is dat gelukt en hebben we zelfs Real ook nog verslagen in de 1/8e finale. Dat is natuurlijk al heel mooi, maar deze grote prestatie verder uitbreiden en ook nog combineren met de titel is nog mooier. Ik denk dat het moet kunnen. Volle bak gaan tegen Juventus twee keer hoeft ons geen puntverlies in de competitie op te leveren. Daarvoor zijn we kwalitatief te sterk en zit het mentaal momenteel ook veel te goed. We gaan gewoon voor alles en pakken minimaal de dubbel. Dan hebben we een fantastisch seizoen gehad.

09-04-2019 13:27

Jariiii +22212

Het niet winnen van de CL is geen obsessie. Niet in deze (nieuwe) tijden.

09-04-2019 16:16

ferrari2009 +2418

Toen PSV in 8e finale speelde, toen zij iedereen, dat PSV de kampioenschap verdiend, maar nu dat Ajax in de KF CL. Gunt niemand Ajax de kampioenschap.


Maarten Wijffels, journalist bij het Algemeen Dagblad, heeft bij het praatprogramma ... Naast dat Wijffels PSV de titel ook meer gunt dan Ajax, denkt hij ook dat de Eindhovenaren .... Als je supporter van Ajax bent, wil je dat Ajax kampioen wordt. ... Voorspellen en verwachten kan, maar hoop uitspreken is iets heel anders.

09-04-2019 12:16

Lagasj +2905

Winnen van de eredivisie is ondergeschikt aan het winnen van de CL. Ik heb dit al eerder gezegd.
De eredivisie is een leuk nationaal gebeuren, niks mis mee. De beker heb ik het niet eens over, is niets meer dan een folkloristisch bedenksel van de de KNVB.
Spelen en winnen in de CL is iets wat we al jaren en jaren niet meer meegemaakt hebben en moet dus ook voorrang hebben op alles.
En ik geloof dat het mogelijk is.
Ik zal in ieder geval wel teleurgesteld zijn als we uitgeschakeld worden, en ben zeker niet al tevreden met het tot nu toe behaalde prachtige resultaat in de CL.
Ik wil Ajax alles in Europa en de wereld zien winnen.
Ik verlies in dit geval graag alle realiteit uit het oog. Ik ben supporter en geen ziener in de toekomst.
"Greed is Good" heeft de wereld aan de financiele afgrond gebracht maar is in sportief opzicht iets wat verdomde lekker zal smaken.
De CL winnen en iedereen en alles uitschakelen!

09-04-2019 11:42

MH1988 +75

Onzin! Wat Ajax in de Champions League laat zien is veel groter dan welke titel dan ook. Vind het echt een beetje Feyenoord en PSV praat om die prijzen zo belangrijk/bijzonder te maken. Aantal prijzen per jaar blabla. Titels en bekers zijn daily business. Als je kijkt naar historische waarde? Waar praten we dan over 15 jaar nog over? Komop nou zeg. Ik wil ook kampioen worden maar ver komen in de Champions League is veel groter dan dat! Veel groter!

09-04-2019 11:29

SammyR +2

100% eens. Echt te zot voor woorden dat mensen de CL een bonus noemen vergeleken met een landstitel. Elke ronde die we in de knockout verderkomen vind ik al een titel op zich.

09-04-2019 11:30

MH1988 +75

Tuurlijk wil je graag kampioen worden, maar dat worden we wel vaker.. Als ik moet kiezen dan kies ik altijd voor de Champions League. Als dit Ajax de finale haalt (ik geloof dat dit het beste elftal van de wereld is) dan gebeurd er iets legendarisch en praten we daar over 20 jaar nog steeds over. Titel is mooi en moet er echt weer komen. Beker is leuk. Maar als ik moet kiezen? Champions League!

09-04-2019 11:20

Redrum +96213

Ik vind dat je in deze fase van het seizoen niet meer moet praten over prioriteit. Je gaat op alle fronten gewoon voor het hoogst haalbare. Het is nog een paar weken alles geven en dan zit het seizoen er op. Winnen van Excelsior en Groningen moet gewoon haalbaar zijn na de wedstrijden tegen Juventus. Moeten we dan tegen Juventus soms gas terug nemen zodat we fitter zijn in de competitie? Dat gaat toch niet. Tegen Juventus speel je met alles wat je hebt en dan heb je op zijn minst twee fantastische wedstrijden op het hoogste niveau gespeeld. Misschien ga je zelfs nog door en dan speel je rond de bekerfinale nog twee extra potjes. Zouden we daardoor de beker niet kunnen winnen dan? Natuurlijk wel. Worden we uitgeschakeld door Juventus hebben we sowieso een prachtig Europees seizoen gehad. De focus kan dan voor de laatste paar weken volledig op de competitie en de bekerfinale en dan moet je al helemaal gewoon die dubbel pakken.

09-04-2019 10:47

Jariiii +22212

Vind ik wel. Er is één absolute prioriteit: de titel. De rest is bonus. Wel een heerlijke bonus, natuurlijk.

09-04-2019 11:01

Redrum +96213

Ja we moeten ook zeker die titel winnen, maar moeten we dan spelers rust gaan geven tegen Juventus bijvoorbeeld? Het is voor mij meer dat ik er niet lang kapot van zal zijn als ze nu uitgeschakeld worden, maar je moet er wel vol voor gaan.

09-04-2019 11:06

Hollister +12626

dat wordt hier toch niet gezegd, maar de titel is gewoon 10 x belangrijker dan de rest... op alle vlakken.. wil niegt zeggen dat we deze wedstrijden maar moeten weggeven... maar bv mbt blessures en het nemen van risico's daarvan... gaat competitie gewoon voor... de EL finale heeft ons ook het kampioenschap gekost, voor 2 jaar de wedstrijd tegen de Graafschap... dit soort zaken moet je niet meer willen... Ajax MOEt gewoon kampioen worden nu we weer bovenaan staan... had PSV gewonnen afgelopen zondag was het al weer iets anders geweest... deze kans mag je gewoon niet laten lopen nu we het weer in eigen hand hebben. Snap niet dat mensen dat niet willen zien

09-04-2019 11:16

SammyR +2

Ik snap niet dat mensen niet willen zien dat dit een unieke kans is om echt heel ver te komen in de CL. Dat is veel unieker dan de kans op een landstitel. Geef mij maar een CL finale ipv kampioenschap hoor, ik overleef nog wel een jaartje zonder landstitel als we daardoor in de CL finale staan.

Uiteraard is de landstitel ook echt een must voor mij, maar ik vind een beetje dat het overdreven wordt hoe belangrijk een landstitel is vergeleken met Europees succes.

09-04-2019 11:26

SammyR +2

Zoals ik eerder zei als reactie op iemand anders die iets soortgelijks zei, hoe is dit niet anders dan hoe PSV de wedstrijden buiten de competitie om benaderde? Ajax moet gewoon van wedstrijd tot wedstrijd kijken en elke keer volle bak gaan. Fuck prioriteit. Gewoon alles proberen te winnen, dat is des Ajax.

09-04-2019 11:10

geronimo +4

Dat zei ik ook in dat jaar van Bosz , ondanks EL finale was het toch een verloren seizoen

09-04-2019 10:45

PJK54 +1

Dus kunnen onze jongens onbevangen dit tweeluik spelen en misschien heel misschien pakken ze dan Juve maar ik zeg ook ga lekker voor het kampioenschap daar hebben we op dit moment meer aan.

09-04-2019 10:43

MPAjax +8442

Trrreble

09-04-2019 09:20

Hollister +12626

leuk , maar ff wakker worden.. Juve , City en barca op rij verslaan? Jij slaat een beetje door

09-04-2019 11:21

Hollister +12626

Zo is het maar net !! Gewoon hopen dat iedereen blessurevrij uit deze tweestrijd komt... de titel is in meerdere opzichten veel en veel belangrijker... kijk even iets verder dan alleen 1 ronde verder in de CL en die 15 miljoen extra... verlies van de titel gaat je indirect misschien 100 miljoen kosten

09-04-2019 09:06

Ajax_026 +3083

maak er maar minstens 30/40 mlj van want spelers worden ook meer/veel meer waard

09-04-2019 09:27

SammyR +2

Uiteindelijk hebben we nu zo'n goede coefficienten in Europa dat als we 2de te worden we alsnog tegen mindere teams moeten in de voorronde. Ik vind niet dat de titel per se belangrijk is omdat het dan iets makkelijker is om via de voorronde te kwalificeren. Ik wil gewoon een prijs, maar om te zeggen dat de titel veel en veel belangrijker dan CL kwartfinale is toch lulkoek. Hoe lang hebben we zitten te wachten dat we eindelijk weer eens zo ver zijn gekomen? Veel langer dan een laatste titel.

09-04-2019 09:32

Hollister +12626

ja die titel is 10 x belangrijker dan een ronde verder in CL.. wat heb je liever... kampioen, beker en kwart finale CL of halve finale CL en beker en geen kampioen? Ik ga voor het eerste... dan volgend jaar ook weer CL en anders is dat afwachten met weer 3 voorronden

09-04-2019 11:20

GvanderK +2750 moderator

Prioriteit: Titel, Beker
Bonus: Doorgaan in CL

09-04-2019 08:19

ETM +3

Dit lees ik dus overal, maar ik ben het er niet mee eens. Europees succes, laat staan in de CL is het hoogtse wat er is. Dat Ajax in de kwartfinale staat in 2019 dat is waanzinnig bijzonder. Dat lijken velen al haast te vergeten. Dan is zo'n pot tegen Juve dus ook een historische kans om nog meer te bereiken. Het gaat er bij mij niet in dat de schaal van de eredivisie belangrijker is.
De schaal is wel realistischer. En het spreekt voor zich dat Ajax voor beiden 100% moet gaan. Dat beiden ook hun weerslag hebben op elkaar is dan maar zo. Kiezen is geen optie!

09-04-2019 07:54

RuffRhythim +24837

Ben ik het ook wel mee eens.
Ajax is er trots op dat ze nog steeds op 3 fronten strijden. Dan ga je nu niet zeggen dat het ene belangrijker is dan het andere.

09-04-2019 08:02

Labrador +10

Voor het eerst in 5 jaar kunnen we weer de schaal pakken. Na alle ellende in Doetinchem, Eindhoven en de situatie rondom Nouri is dat werkelijk waar fantastisch. Ik vind dat zoveel mooier dan een kwartfinale CL

09-04-2019 08:03

ETM +3

Voor het eerst in 23 jaar de halve finale van de CL.
Ajax op het allerhoogste podium. Waar ze hoort..
Ik begrijp je sentiment, en ik zou heel blij zijn met het kampioenschap. Maar we staan er anders in.

09-04-2019 08:22

Labrador +10

Dat kan. No hard feelings. ;)

09-04-2019 08:49

Jariiii +22212

Tot en met 'fantastisch' ben ik het met je eens. Het laatste zinnetje doet alles teniet.

09-04-2019 11:06

Hollister +12626

Om definitief afstand te nemen van PSV en de rest is deze titel heel erg belangrijk... ik denk zelfs bepalend... buiten het feit dat je weer een enorme slok geld binnehaalt wat hoogstwaarschijnlijk PSV niet gaat binnen halen, 3 voorronden is heel lastig, heeft deze titel ook enorme gevolgen voor de titelstrijd volgend jaar, waar hoogstwaarschijnlijk een rechtstreekse plaatsing te verdienen is. De nummer 2 van dit jaar moet 3 voorronden spelen en kan bij mislopen van de CL inkomsten veel minder besteden (PSV?) aan nieuwe aankopen.... bovendien hebben ze 2 weken minder rust.. en niet onbelangrijk, is het voor ze lastiger om toppers aan te trekken alos ze niet CL spelen en willen misschien alsnog jongen s vertrekken hierom.. Al met al.. is het dus zo verdomd belangrijk om dit jaar de titel binnen te halen.. veel belangrijker dan winnen van Juve, want van City en Barca ook nog winnen en uitschakelen is een utopie en straks lopen we overal mis... je kan geen 2 maanden 3 x in de week spelen zonder frisheid

09-04-2019 08:30

ETM +3

Zal me niet populair hiermee maken, maar ik behoef niet definitief afstand van PSV, dan is er straks niks meer aan die eredivisie voor Ajax.
Los daarvan geloof ik er niet in dat Ajax dan definitief afstand nemen zou.

09-04-2019 08:38

Nosky +1032

We kunnen uren volpraten over de toekomst, en de belangrijke factoren daarin. Dan hebben we het over dominerein in Nederland, aanhaken bij de Europose top, succes in Europa enzovoort. En dus is de titel volgens velen belangrijk nu..

Wake up call...

We staan in de kwartfinale CL, met goede papieren.
De toekomst is het hier en nu!

09-04-2019 10:12

Hollister +12626

Die toekomst komt juist vanzelf als we nu doorpakken met een aantal jaren kampioen te worden .. met die financiele verschillen kunnen we dan jaarlijks gewoon CL spelen... jullie zijn allemaal teveel met de korte termijn bezig... geen kampioen worden betekent weer 3 jaar terug gegooid worden.. PSV wordt dan steeds kapitaalkrachtiger en wordt het steeds lastiger om kampioen te worden.. wij moeten gewoon naar de situatie dat we van de 10 jaar 7 a 8 jaar kampioen worden.. en dus 7 a 8 jaar CL gaan spelen... geen kampioen betekent al voor het 5e jaar op rij GEEN kampioen.. je kan niet ieder jaar zo n lang seizoen draaien met ieder jaar door 3 voorronden te komen.. waarom snap niemand dat hier

09-04-2019 11:26

Nosky +1032

Élk punt dat we halen in de huidige CL editie, is een stap dichter bij die toekomst die we voor ogen hebben.
Elke wedstrijd die je wint, elke ronde die je doorkomt, maakt een verschil.

NU ligt er iets voor het grijpen, wat al jaren "toekomstmuziek", en dan gaan we diezelfde plaat afdraaien?? NEE! Die 'toekomst' is nu aan de gang, GRIJPEN die kans!

09-04-2019 12:55

Nosky +1032

Die titel kun je elk jaar winnen.
En natuurlijk is het even geleden en is de drang groot, maar toch.

Succes in de CL is bijna een 'once in a lifetime' kans. Helemaal in het huidige klimaat. Als Ajax kan stunten tegen Juve, dan kun je gaan dromen.
Zoiets is veel meer waard dan een titel.

Zelfde als in seizoen 16/17. Als je mij zou vragen om die Europese campagne in de ruilen voor de schaal dat jaar, no f*cking way.

09-04-2019 08:32

ETM +3

Zo sta ik er ook in.

09-04-2019 08:35

SammyR +2

Helemaal eens. Snap ook weinig van de mensen die doen alsof de CL hun niet boeit als ze maar kampioen worden. Dat is gewoon PSV-gedrag.

09-04-2019 09:33

Mike4wheelz +0

Dat zeggen alle mensen die niet echt voor Ajax zijn, scorebord journalistiek. Als je een unieke prestatie levert zoals dit Europese succes dan wordt het klein gemaakt omdat je bijvoorbeeld geen titel haalt. Als je kampioen wordt maar verliest van Juventus dan hebben we helemaal niets in Europa te zoeken want we zijn maar een regionale club. Als we de dubbel halen en met dit Europese succes dan is het niet goed omdat we duur hebben ingekocht afgelopen zomer. Schande dat Ajax eigenlijk zo laat pas de competitie beslist... yeah right! Wij Ajacieden weten wel beter!!

09-04-2019 08:45

Jariiii +22212

Als de keuze gaat om CL winnen en titel is dat natuurlijk duidelijk. Maar wat mij betreft liever de titel dan bijvoorbeeld de halve finale, hoe heerlijk dat laatste ook zou zijn. De hunkering naar een titel is gewoon ongekend groot, in elk geval bij mij. Maar daarmee doe ik NIETS af aan de geweldige Europese prestatie van Ajax. Natuurlijk niet.

09-04-2019 11:05

Labrador +10

Goh. Zowaar ben ik het eens met het AD

09-04-2019 07:52
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.