Kieft: 'Veltman kan niet verdedigen'

door Koen Weijland 39

Kieft: 'Veltman kan niet verdedigen'

door Koen Weijland 39

Laatst geüpdatet

Vlak voordat er in Griekenland zou worden afgetrapt tussen Panathinaikos en PSV, wijdden de heren aan tafel bij RTL 7 veel zendtijd aan Ajax - FC Barcelona. Hoewel de Europa League centraal zou moeten staan, konden Johan Derksen en Wim Kieft het niet lang genoeg hebben over de in actie gekomen Ajacieden.

Veltman
Joël Veltman ging volgens Derksen flink in de fout bij de 1-0, toen hij een kopduel verloor van Lionel Messi. 'In een één-tegen-één-situatie kun je worden uitgespeeld door Messi, maar niet in een luchtduel. Hij kwam gewoon niet van de grond.' Bovendien kon de tweede beboete overtreding van de Oranje-international Derksen niet echt bekoren. 'Het was echt nonsens. Belachelijk. Alsof hij tegen de scheids zegt: geef mij maar geel. In de toekomst gaan coaches Veltman na een gele kaart wisselen.'

De houding van Veltman staat de besnorde journalist evenmin aan. 'Hij moet ook niet over dat veld gaan hobbelen als Franz Beckenbauer. Hij is welbespraakt, maar maakt het niet waar op het veld.' Hoewel Veltman er tegen Barça ook meerdere malen prachtig tussen zat en hij al lof oogstte van onder meer Henk Spaan, verdedigde Kieft de IJmuidenaar niet bepaald. 'Hij kan niet verdedigen. Stefan De Vrij is een betere verdediger. Ik had in het begin een beetje de hoop dat het goed zou komen, maar hij valt me tegen', aldus de oud-spits.

Klaassen, Andersen en El Ghazi
Naast Veltman lieten de heren zich uit over Davy Klaassen, die de laatste weken weer in goede vorm steekt. 'Aan Klaassen is alles goed', vindt Derksen. Lucas Andersen kon op minder goede kritiek rekenen van de constant in herhaling vallende criticaster. 'Andersen is volgens velen een groot talent, maar het is zo'n bescheiden jongen. Hij kan goed voetballen, maar het duurt allemaal wel erg lang.'

Derksen mist lef bij de Deen. Iets wat hij wel ziet in Anwar El Ghazi, die in Camp Nou nog tekende voor de enige Amsterdamse treffer. 'Enige brutaliteit heeft El Ghazi in elk geval wel, die gaat nog op zijn man af.' Kieft heeft wel een idee wat de oorzaak is van diens 'onveranderlijke verlegen houding'. 'Tot je 21e moet je eigenlijk alleen maar leren. Dat is tegenwoordig alleen niet meer mogelijk in Nederland. Ze kunnen elkaar niet corrigeren, omdat ze allemaal zo jong zijn', aldus de ex-verslaafde.

Lees meer over:
Plaats reactie

Andre As +12

Kieft heeft wel degelijk een punt dat het allemaal niet zo goed is bij Ajax. De Nederlandse competitie is totaal uitgehold en het lukt Ajax niet om aan deze malaise te ontsnappen. Het voetbal is voorspelbaar, afwachtend en gericht op verdedigend balbezit. Een actie waarbij een tegenstander wordt uitgespeeld, komt te weinig voor. Er staat een spits die niets brengt. Al jaren lukt het Ajax niet om een goede spits op te leiden. De vier kampioenschappen zijn aardig, maar de kampioenschappen zijn eerder het gevolg van de financiële ellende bij Feijenoord en het ontbreken van een goede TD bij PSV. Internationaal verkeert Ajax in de subtop, of zelfs nog iets lager. Enige hoop is de eigen jeugd, al verwacht ik niet dat het Ajax lukt deze lang genoeg aan zich te binden. Daarvoor ontbreekt de financiële ruimte en biedt de Nederlandse competitie te weinig uitdaging. Helaas zal Ajax nimmer meer internationaal een rol kunnen spelen, maar gelukkig zal het nationaal wel zeker een grote ploeg blijven.

09-11-2014 12:43

ajaxmening +2

Hou toch op over die Kieft te beschermen, gewoon een anti Ajacied , vol met azijn in zijn bloed, had het zonder die vervelende snor niet overleefd, en Rutten heeft hem geholpen met cash, dit verteld hij allemaal toch zo graag in zijn Coke boek , allemaal gericht om de zielige jongen uit te hangen om zoveel mogelijk geld te verkrijgen, en die moeten wij aanhoren over Ajax, en altijd zeiken in een opzetje met Derksen , zielige mannetjes beperkte kwaliteit. Klootzakken daar.

07-11-2014 18:31

MosesD +14687

Phoe, wat een stoere tekst. Kieft is gewoon een oud-Ajacied die bij ons ook nog eens Europees Topscorer is geworden. Vermoedelijk voor jouw tijd.
Dat die jongen in zijn privé leven aan de coke verslaafd is geraakt, is triest voor Kieft zelf. Je doet alsof het een kinderverkrachter is. Coke is iets wat wel meer mensen gebruiken. Of kom jij soms ergens uit de provincie?
Een beetje respect voor een oud-Ajacied is wel op z'n plaats. Dat je het niet met hem eens bent, prima, maar dat kan ook door zijn mening te respecteren.

07-11-2014 19:36

ajaxmening +2

MosesD, maak je geen zorgen ik ben van 62, woonend in Amsterdam 35 jaar, en ik kom al bij Ajax 40 jaar kortom ja ik heb Kieft meegemaakt, ik respecteer zijn inzet in het Ajax shirt, maar je kunt toch moeilijk ontkennen dat het Kieft zijn eigen beslissing is geweest, Roxy was mijn clubhouse dus ik weet echt wel wat het kan doen zonder hierbij te beweren dat in die gelegenheid werdt gebruikt, dus van de provincie ha. Feit is dat hij wekelijks zijn azijn over Ajax bewust vermoeiend vermeld onder goedkeuring van die nog vervelende snor, Veltman afzeiken terwijl die een prima wedstrijd speelde en voor mij wel een ras Ajacied is en zal blijven, Kieft is een namaak Ajacied en ik kan je garanderen dat Kieft graag aanwezig was in het uitgaansleven dit waarschijnlijk voor jou tijd.Snuiven prima eigen keus maar nu niet moeilijk gaan doen als hij via zijn Coke boek geld loopt op te halen.

07-11-2014 20:26

MosesD +14687

Ik vind Kieft vaak ook een beetje zuur, maar ieder zijn mening over iets als voetbal toch? Haha, the good old Roxy. Mooie tijden.
Hoe dan ook, ik vind dat AS een oud-Ajacied niet hier een ex-verslaafde moet noemen. Temeer het totaal niet relevant is bij het onderwerp.

07-11-2014 20:32

ajaxmening +2

Ok vriend ik ik hou er rekening mee, trouwens wat zouden die Gijp en Derksen gebruiken, in 2 minuten , Veltman niks en Gijp hou toch op ha.

07-11-2014 20:39

MosesD +14687

Naar die 2 knakkers kijk ik eigenlijk nooit. Is het niet waard.

07-11-2014 20:47

Semmier +625

Ik vind het mooi Ajaxshowtime!

Kieft komt mn strot uit. Hij heeft ooit voor Ajax gespeeld, maar voelt/gedraagt zich er niet naar.

07-11-2014 14:57

Ajaxfan_1987 +0

Walgelijke tekst van AS ("aldus de ex-verslaafde")!!! Je mag best kritiek hebben op Ajax, zolang je maar met feiten komt. Ik vind dat Kieft realistischer is geworden, ten aanzien van een aantal terug.

Volgens mij zitten er op AS een aantal narcisten, die niet tegen kritiek kunnen. Ik zou deze mensen willen adviseren om eraan te werken en eventueel om hulp zoeken.

07-11-2014 12:28

3*stars*3 +23522

Ach maak je niet druk over de tekst, tijdens VI uitzendingen zetten Gijp en Johan hem voor publiek en kijkers voor lul met coke grapjes.

07-11-2014 13:02

ajaxmening +2

Vriend als ik jou profiel bekijk heb je zelf veel hulp nodig en nee ik zit niet bij AS.

07-11-2014 18:33

OdjePils +6320

Ik dacht dat Kieft al een tijdje clean was....

07-11-2014 11:37

ajaxmening +2

Aldus het commentaar van 2 zeer matige voetballers met een dubieuze carrière en een zuiger commentator zonder enige kennis van zaken, gelukkig niet blijven kijken daar deze heren wel een natte broek hebben verkregen bij winst gisteren van de in hun ogen 2 belangrijke titel kandidaten.

07-11-2014 07:46

Sonny +59

Hahaha heerlijke laatste woorden

07-11-2014 06:42

Boei +0

'aldus de ex-verslaafde' Waarom moet dat er nou weer bij gehaald worden. Je kan het best oneens zijn met z'n kritiek, maar dit komt een beetje over als kinderachtig...

06-11-2014 23:20

MosesD +14687

Ik wilde het net zeggen, tot ik jouw reactie zag. 'Ex-verslaafde', wat een walgelijke en goedkope tekst van AS. Ik dacht dat de heren het niveau van Kwalbert Verlinde wilden ontstijgen....

07-11-2014 01:41

ajaxmening +2

Wat is hij dan en dat ex betwijfel ik zelfs, over gecorrigeerd moeten worden gesproken.

07-11-2014 07:49

MosesD +14687

Wat heeft dat ermee te maken? Waarom niet ex-spits of oud-Ajacied? Gewoon walgelijk dit.

07-11-2014 11:23

ajaxmening +2

Kom op man de azijn spuit uit zijn oren over Ajax. Hij praat altijd maar over zijn PSV tijd, en nu over Feyenoord omdat die Rutten hem heeft gered,en Derksen die geld verdient over zijn verslaving beiden gericht bezig om alleen maar anti Ajax te brabbelen.

07-11-2014 11:49

MosesD +14687

Ajax Showtime is toch n zichzelf respecterend nieuwsmedium? Dan mogen ze ook wat respectvoller naar oud-spelers zijn. Daar staat jouw mening over de Kieft van nu helemaal los van.

07-11-2014 12:40

BigDaddy84 +0

Het lijkt me duidelijk dat heel veel supporters het gewoon zat zijn dat Ajax langs een vele malen hogere lat wordt gelegd dan bijv. PSV of Feyenoord. Hoe kun je anders verklaren dat Kieft dit roept over Veltman, maar ondertussen de twee centrale verdedigers van PSV verdedigt terwijl ze twee goals tegen krijgen. En ja,dan kunnen wij wel lachen om een flinke burn in een dergelijk nieuwsbericht. Het blijft immers wel een Ajax-fansite, alhoewel het zo af en toe meer een Ajax-afzeiksite wordt.

07-11-2014 13:14

MosesD +14687

Ja, juist een Ajax-fansite moet in mijn ogen een bepaald niveau uitstralen wat bij een club als Ajax hoort. Een oud-speler ex-verslaafde noemen getuigt niet van enig niveau.

07-11-2014 14:43

BigDaddy84 +0

Tjah, ik denk dat iedereen daar anders tegenaan kijkt. Deze site balanceert tussen het feitelijk brengen van nieuws en het geven van een mening. Het is geen NOS die alles keurig objectief moet beoordelen. Als dergelijke uitdrukkingen dan aan de lopende band zouden worden gebruikt door AS zou ik je opmerking prima kunnen begrijpen. Maar dat is niet het geval. Daar komt bij dat VI nou niet bepaald bekend staat om het voetbalinzicht wat ze bieden. Het is meer 'entertainment' dan educatief.Ik heb er daarom totaal geen moeite mee dat AS ook eens een keer een uitdrukking plaats die voor de nodige entertainment zorgt.

07-11-2014 14:50

MosesD +14687

Tja, ik vind dat je boven dergelijk 'VI niveau' moet staan als Ajacied. Redactie AS zou voorbeeld moeten zijn en niet mee moeten gaan in dat soort bedenkelijke uitspraken.

07-11-2014 16:17

ibrahendriks +1

PSV valt 1 keer een wedstrijd aan, toen kon je kwetsbaarheid van die twee , die beter clown kunnen worden (hetzelfde geldt voor Bruma) zien. Flop, flater en flapdrol.

07-11-2014 15:01

AFCA4L +707

Hun commentaar vraagt er ook om, Mr snuivert moet nog maar is de wedstrijd terugkijken altijd dat anti ajax gelul

07-11-2014 07:42

Bobo het Konijn +0

Ha ha, 'aldus de ex-verslaafde'! Vond trouwens zowel Veltman als Moisander een prima partij spelen.

06-11-2014 23:14

EindbaasFrank +1

Derksen zegt dit alleen over andersen omdat hij anders sowieso wordt geconfronteerd met opeens een andere mening. Maar vroeg of laat kan hij er niet onderuit. Kieft heeft vaker heel vage opmerkingen. Verdedigen bestaat ook uit intercepties pik. Maar dat gezeik over dat ze voor PSV of feyenoord zijn, heeft er totaal niks mee te maken. Zo makkelijk scoren. Kraay is wel zwaar feyenoorder, maar gijp en derksen maken elke club belachelijk en loven ze waar gepast. Kieft is negatief over alles. Maar dat makkelijk scoren van kutkakkerlak dan zak je nog lager dan feyenoord niveau hier

06-11-2014 23:07

AminGalion +0

Tussen Messi en Veltman was het trouwens geen kopduel, de bal viel namelijk achter Veltman waar Messi dus stond, pas toen Messi al gekopt had was Veltman bij hem.

06-11-2014 22:39

plumber +0

Kieft is een smerige junk,altijd maar zeiken op Ajax.

06-11-2014 21:40

ambtenaar +23

Word echt tijd voor vers bloed bij rtl 7, deze gasten zijn helemaal klaar.

06-11-2014 21:30

Ajax412 +1326

aldus de ex verslaafde wahahahahaha xD wim kieft met zijn snuifkuif xD

06-11-2014 21:14

Bensco +7175

rot op man, veltman vind ik een van de betere van NL. het feit dat het een international is zegt al genoeg lijkt me

06-11-2014 21:13

4keeroprij +578

Gewoon niet op RTL 7 letten, slaan daar alleen maar wartaal uit over Ajax.

06-11-2014 20:28

N-ajax +0

Over alles eigenlijk. VI is een amusements programma maar verstand van voetbal hebben ze er totaal niet. Het verbaasd me toch wel hoe sommige ex-voetballers zo weinig verstand van het spelletje hebben.

07-11-2014 00:33

nora +0

Jongens dit is al jaren met Kieft hij is pislink op Ajax omdat ze hem nooit wilde hebben in de jeugd training , en daarom geeft hij zulke commentaren over Ajax , Veltman speelde geweldig en is een betere verdediger als de Vrij.

06-11-2014 20:05

Robeerke +1219

Koen, met die laatste zin scoor je ontzettend veel punten bij deze jongen. Chapeau!

06-11-2014 20:03

BigDaddy84 +0

En nu praat Kieft de fouten van de PSV verdedigers recht. Het is toch ongelooflijk! :S

06-11-2014 19:57

elpresidente +2

Barca op 80% daarom speelde ze ook in de 1ste helft 3x door bij blessures van Ajacieden. Anders kwamen ze niet eens in de buurt van de goal.

06-11-2014 19:48

MisterWhite +0

Veltman had dat kopduel moeten winnen en de gele kaarten waren erg onhandig, maar om deze momenten nou gelijk te gebruiken als generalisatie slaat nergens op. Verdedigend deed Veltman juist een hoop goed (en Moisander ook). Heb je niets aan, zo'n zwart-witte "analyse".

06-11-2014 19:17

afca patrick +1

AS, serieus?! 'Aldus de ex-verslaafde.' Dat zet je toch niet neer..

06-11-2014 19:14

TikkieTerugJaap +2

Moet kunnen toch, die vent lult alsof ie nog steeds aan de drugs is.

06-11-2014 19:15

gebruikersnaam +0

ik vind hem meestal juist heel zinnige dingen zeggen

06-11-2014 19:48

SNTR +0

Aldus de ex-verslaafde hahaha heerlijk man!

06-11-2014 19:07

BigDaddy84 +0

Dit is dus de reden dat ik VI nooit meer kijk als Kieft er is. Die gast kan alleen maar vertellen hoe goed alles vroeger was en hoe k*t alles tegenwoordig is. Daarnaast waait Derksen met alle winden mee. De ene keer is het goed, de andere keer is het weer bagger.

06-11-2014 18:52

martijnmartijnk +747

aldus de ex-verslaafde, als ie zulke wartaal uitspreekt kan ie alleen maar lijntjes hebben gesnoven en niks van de wedstrijd hebben gezien

06-11-2014 18:51

Lane 8 +2

'Aldus een ex-verslaafde', BURN.

06-11-2014 18:47

HeinJan +0

Zij hebben zeker alleen de samenvatting gekeken? O nee, waarschijnlijk alleen de doelpunten van Barca, want zelfs in de samenvatting kwamen een aantal verdedigend zeer sterke acties van Veltman aan de orde. Aan Klaassen is inderdaad alles goed, maar die haalde gister 'gewoon' zijn niveau, hij was niet de absolute uitblinker. Dat was El Ghazi. Het was zo fijn om te zien dat die 2 jongens, Andersen en El Ghazi, in hun eentje de hele verdediging van Barca achteruit konden laten lopen. Dat soort kwaliteiten hebben we echt enorm hard nodig en dat is de enige manier om als elftal een heel hoog niveau te kunnen bereiken.

06-11-2014 18:44

Rayno95 +0

Ach ik lach ze maar uit ipv me er nog steeds druk over te maken, azijnzeikerds ...,,

06-11-2014 18:39

Bive +0

Kieft is één van die generatie ex-internationals die nooit positief is over Ajax. En is het zo dat hij er niet om heen kan, doet hij dit met een enorm zuur gezicht. Niet serieus te nemen dus.

06-11-2014 18:36

RuffRhythim +24837

Ik hecht veel meer waarde aan de analyses van de Barcelona spelers gisteren over Ajax na de wedstrijd dan die vastgeroeste gillende keukenmeidjes van VI.

Over "niks toevoegen" gesproken: al die VI gasten voegen allang niks meer toe

06-11-2014 18:35

dezeman +0

Haha, "aldus de ex-verslaafde"! Niet de meest subtiele manier om te laten zien hoeveel waarde je hecht aan de mening van Kieft, maar wel bijzonder effectief. Puik werk!

06-11-2014 18:34

RoodWit +62

"Aldus de ex-verslaafde" , hahaha saving the best for last.

06-11-2014 18:33

Gulpen +1

Derksen wat een onzin 80% speelde Barcelona. Ajax speelde gewoon goed in de 1ste helft en had gewoon op 1-0 moeten komen dat was dik verdiend geweest maar daar hoorde ik snor niet over. En eerste gele kaart Veltman had de scheidsrechter moeten affluiten want El-Ghazi lag geblesseerd in het veld. Veltman speelde voor de rest gewoon goed. En Andersen je ziet die jongen echt groeien en beter worden. El-Ghazi was echt genieten speelde een hele goeie wedstrijd. Laat de heren bedweters maar lullen. In mei komt kampioenschap nr 5 op een rij,

06-11-2014 18:32

JariBergkamp +0

Neemt iemand deze heren nog serieus? Analyses zijn lachwekkend bij RTL, vraag me af of ze niet halverwege in slaap vallen daar. Derksen moet gewoon lekker met pensioen gaan, hij kan het niet over zijn hart verkrijgen om iets positiefs te zeggen over wie of wat dan ook.
Andersen en Veltman waren samen met El Ghazi de beste spelers gisteren.

06-11-2014 18:31

AFCA-CBS +3

Heeft ie toch niet goed zitten opletten die Kieft. Hij was zeker te druk met z'n lijntjes. Veltman deed het verdedigend harstikke goed. Die tweede gele kaart was niet eens zijn fout.
Ook zo grappig dat Derksen zegt dat barca op 80% speelde. Waarom spelen die tegenstanders in europa altijd op 80% tegen Ajax? Misschien was Ajax bij vlagen gewoon beter? Altijd moeilijk om dat toe te geven.

06-11-2014 18:27

Robinjo1988 +1

En kieft kan niet praten

06-11-2014 18:27

FWAjacied +3899

Als je er toch zo'n toon in legt in je verhaal, waarom publiceer je het dan?

06-11-2014 18:27

Milan93 +3

Ondanks de rode kaart vond ik Veltman gewoon goed verdedigen... Ook Moisander deed het gister goed (beter dan de afgelopen tijd)

BTW ook andersen speelde een redelijke wedstrijd. In het begin verliep dat allemaal stroef (en ja hij heeft nog verbeter punten) maar hij heeft een dreiging met zich mee en goede acties

06-11-2014 18:26

Bive +0

Aldus de ex-verslaafde. LOL

06-11-2014 18:25

IslandBwoy +454

Hahaha daar moest ik ook om lachen ja... Geweldig.

06-11-2014 18:45
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.