Spaan: 'Twintig minuten tegen Emmen? Dat durven ze niet aan met Ünüvar?'

door Gino Haverkamp 165

Spaan: 'Twintig minuten tegen Emmen? Dat durven ze niet aan met Ünüvar?'

door Gino Haverkamp 165

Laatst geüpdatet

Henk Spaan is van mening dat Naci Ünüvar niet genoeg kansen heeft gekregen in Ajax 1. De club zou hem willen verhuren aan een club waar de Ajacied meer uitzicht heeft op speeltijd, maar Spaan vraagt zich af waarom de creatieveling niet meer speeltijd heeft gekregen in het eerste elftal.

'Dat Ajax overweegt om Ünüvar te verhuren, is armoedig', steekt Spaan van wal in zijn column in Het Parool. 'Het betekent dat de club niet in staat is om een groot talent langzaam maar zeker te brengen naar het niveau van de eredivisie.' De cijfers spreken volgens Spaan in het voordeel van Ünüvar, die de afgelopen twee seizoenen 24 doelpunten en 18 assists heeft gemaakt voor Jong Ajax. Volgens hem is dat reden genoeg om op zijn minst minuten te mogen maken in het eerste elftal.

Spaan begrijpt dat invalbeurten in de Champions League nog te hoog gegrepen zijn voor Ünüvar. 'Maar twintig minuten voor tijd tegen Emmen? Tegen Cambuur, Go Ahead, Sparta, RKC, Volendam, Excelsior of FC Groningen? Dat durven ze niet aan?'

De columnist is fan van Ünüvar en diens techniek. Volgens Spaan beschikt de negentienjarige Ajacied over de nodige specifieke kwaliteiten, zoals een sterke steekpass. 'Hebben die trainers van het eerste zijn steekballen wel eens bestudeerd?'

Volgt Ünüvar het pad van De Boer en Blind?

Dat een verhuur in het verschiet ligt, vindt hij jammer. Wel zijn er in het verleden enkele voorbeelden van spelers die alsnog zijn doorgebroken na eerder, al dan niet tijdelijk, te zijn vertrokken uit Amsterdam. 'Dit doet denken aan Ronald de Boer naar FC Twente, Daley Blind naar FC Groningen en het voornemen Rijkaard aan FC Groningen te slijten. Schaamte komt altijd achteraf.'

Nadat Ünüvar in januari 2020 zijn debuut maakte in Ajax 1, kwam hij amper in de plannen voor van trainer Erik ten Hag. Vorig seizoen kwam de Ajacied nog wel tot twee bekerduels in het eerste elftal. Ook onder Alfred Schreuder hoeft Ünüvar waarschijnlijk geen rekening te houden met veel speelminuten.

De bookmaker verwacht veel doelpunten bij Ajax - FC Groningen! Verwacht jij dat er minimaal vier doelpunten vallen?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Lees meer over:
Plaats reactie

Wamberto +2968

Het is gewoon beter voor zijn ontwikkeling om bij een middenmoter of subtopper in de Eredivisie hele wedstrijden te spelen, dan 20 minuutjes tegen Emmen.
Laat Klaassen en Kudus die minuten maar maken in het eerste.

14-08-2022 19:15

Barra +5529

Unuvar heeft op dit moment teveel spelers voor zich die het ook moeten doen met 20 minuten hier en daar. Als een Kudus al bijna geen minuten maakt, dan is een verhuur op dit moment de juiste keuze. Jongen heeft echt wel kwaliteiten, maar moet ook nog heel wat stappen zetten.

14-08-2022 13:00

Daa +2708

Unuvar is niks, klaar. Hij heeft het niet in de grote mannen wereld. En dat gebeurt nu eenmaal.

14-08-2022 10:19

Sunny +9566

Want tijdens de speeltijd die Naci wel kreeg in 1 maakte hij grote indruk en liet zien dat hij veel beter is dan de andere spelers op zijn positie???
En tijdens de trainingen kijkt de staf natuurlijk telkens de ander kant op als Naci de bal heeft ?
Naci heeft specifieke kwaliteiten maar je kan je ondertussen afvragen of hij het wel gaat redden of net zoals zovele anderen net die stap niet kan maken?
Ik ben meer onder de indruk van een FJ die op meerdere vlakken wel levert. Zijn rol kan er 1 a la de Jong worden want speelt en schakelt zo makkelijk en deze babyface liet zien dat hij fysiek en op snelheid ook stappen heeft gemaakt. Let op deze Rembrandt in de dop!

14-08-2022 09:22

Flaco +19583

Spaan heeft hier wel een punt. Gezien zijn statistieken de afgelopen 2 jaar had hij veel meer speelminuten moeten krijgen.

14-08-2022 00:31

3sterren +20205

Spaan spreekt geen woord Spaans in dit artikel.

Ajax gaat hem eerst verhuren aan Twente, die een doorverkoop percentage bedingen, dan verkopen voor 2 miljoen, om vervolgens hem terug te kopen voor twintig miljoen. Twente de lachende derde.

Het lijkt een verzonnen scenario, maar is dit werkelijk te onrealistisch ? ...

13-08-2022 20:57

AjaxMiddelburg +2954

Het is in mijn ogen het gevolg van de ambities van Ajax. Oa overwinteren in de cl. Daarmee maak je automatisch de stap van jong naar het 1e groter. Het is helemaal geen schande om dan de talenten die te goed zijn voor jong te verhuren. Ik pleit voor een grotere samenwerking met een eredivisie ploeg. Hun krijgen onze toptalenten voor iets minder dan gebruikelijk en wij profiteren van hun ontwikkeling. Jong gebruik je om oa de 18/17 jarige toptalenten te ontwikkelen.

13-08-2022 20:52

Biss +10390

Dus Jong Ajax voor toptalenten van 18/17 jaar die Ajax, nadat ze zich bewezen hebben in de KKD, dan kan verhuren aan een eredivisie ploeg. Die vervolgens de ontwikkeling van dit talent op zich nemen, want dat kan niet bij Ajax? Dat is dus armoedig van Ajax, zoals Spaan zegt.

13-08-2022 21:12

AjaxMiddelburg +2954

Ik denk dat dit echt moet. Ze blijven Ajacied en ze ontwikkelen zich op eredivisie niveau ipv kkd

13-08-2022 21:15

DonAdam +2360

Henk draait het weer om, zoals gewoonlijk. Het talent dient zich brutaal in de basis te spelen door de ervaren speler te verdringen, Ajax is geen speeltuin. Durf, klasse en branie tonen, zoals alle echte Ajaxtalenten uit het verleden hebben gedaan.

Dit ligt echt aan Unuvar zelf, die de stappen de afgelopen seizoenen niet gemaakt heeft. Ondanks het geklaag van de media breken er elk seizoen nog steeds spelers van de Toekomst door. Dit seizoen lijkt de beurt aan Taylor, en Rensch krijgt ook de kans. Wanneer Taylor en Rensch die kans niet pakken, dan ligt het aan henzelf.

Het is heel pijnlijk, omdat Unuvar jarenlang in de schijnwerpers stond en als het grootste talent werd beschouwd, maar wellicht was dat onterecht. Je kan niet altijd gelijk hebben met voorspellen van talenten die doorbreken bij de profs. Toegeven dat je mis zat mag ook, beste Henk.

13-08-2022 20:14

Daa +2708

JUISTEM!!!

14-08-2022 10:20

Hakkie +781

Als de verstokte Alvarez fan Spaan, kan ik hem moeilijk pruimen, maar in dit geval ben ik het helemaal met hem eens. Sterker nog, ik vind dat Ajax steeds minder plannen maakt met de jonge talenten en er door het aankoop beleid ook steeds minder ruimte voor de jeugd is. Natuurlijk zien we Ajax talent in het eerste met voorop Timber. Maar hoeveel kans gaan de nieuwe Timbertjes maken?

Wellicht zijn die plannen er wel, maar het feit dat Unuvar zo weinig vertrouwen krijgt, spreekt boekdelen. Voor talenten als Aertssen, Vos, Fitz Jim, wat mij betreft ook Warmerdam en andere potentiele toppers moet er op termijn speeltijd worden gegund om ervaring op te doen. En dan moeten zij ook een keer mogen falen. Wedstrijden tegen het zogenaamde rechterrijtje kun je daarvoor prima gebruiken.

13-08-2022 19:04

mvdk +44279 moderator

Ik ben ook een Alvarez-fan, want hij speelt voor Ajax. Ik neem aan dat jij ook juicht als hij scoort?

13-08-2022 20:04

Hakkie +781

Tuurlijk, maar ik vind hem niet goed genoeg.
Maar als je dan toch met Blind en Alvarez speelt, zet hem dan achter Blind, met name vanwege zijn lengte. Maar liever op de bank.

13-08-2022 20:29

mvdk +44279 moderator

Ow maar daar ging het me niet om hoor. Ging me alleen om je eerste zin 😉

13-08-2022 21:19

Bobje99 +7174

Taylor is druk bezig zich in de basis te knokken ten koste van op papier toch grote namens als Klaassen en berghuis dus het kan weldegelijk.

13-08-2022 20:44

Biss +10390

Nog sterker zelfs, als er niet op de juiste manier wordt opgeleid komt er helemaal geen nieuwe Unuvar of Timber door vanuit de jeugd. Maar dat zullen we over een paar jaar zien.
Als Ajax nu al geen raad weet met een talent als Unuvar, zie ik het erg somber in. Talenten voor de leeuwen gooien met een enorme dosis vertrouwen, dat heeft Ajax groot gemaakt. Dat is (was?) Ajax.

13-08-2022 21:16

Musica Merlo +8213

Henk Spaan behoort voor mij tot een van de meest domme journalisten waarover Nederland beschikt.
Een troost hij behoort tot het rijtje : Telegraaf voetbal journalisten, en sommige tv commentators.
Goed, nu snapt hij niet waarom Unuvar niet meer speeltijd heeft gekregen. Tsja, als je Unuvar gevolgd hebt in Jong en je weet de concurrentie van 1 (Tadic, Anthony etc) dan is de vraag heel simpel te beantwoorden. In Jong heeft hij duidelijk nog te weinig laten zien, echter onder 18 maakte hij destijds wel grote stappen maar sinds hij bij Jong zit heeft hij met veel blessures te maken gehad en zijn spel is zeer wisselvallig.

13-08-2022 17:56

Qifesh +24917

Onzin, Naci kon makkelijk met een uit vorm verkerende Klaassen/Tadic/berghuis vervangen bijvoorbeeld.. en dat waren ze vorig seizoen geregeld.

13-08-2022 18:07

3sterren +20205

Maar daar is lef voor nodig en voorlopig toonden onze trainers zich laf ...

13-08-2022 21:02

Vranzie +1457

Wat een gelul van Spaan. Hij heeft een contractverlenging gekregen. Dat moet volgens mij het vertrouwen van Ajax wel geven. Ze zouden hem graag meer zien maar het is overvol in Ajax1. Het is duidelijk dat hij niet bij de eerste selectie middenvelders op het moment zit. Met Rensch en Gorter hebben ze het wel gewoon geprobeerd. Dus het zegt echt niets over Ajax maar meer over de individuele spelers.

13-08-2022 17:33

RijkdeGooier +2879

Talent alleen is niet genoeg Henk. Ik heb wel.geloof in Schreuder en denk dat hij het best wel kan inschatten of een speler wel of niet het niveau al aan kan

13-08-2022 17:06

Ellende +324

20 minuten tegen Emmen is voor deze speler niet voldoende.
Unuvar moet op eredivisie niveau wel hele wedstrijden gaan spelen. Dat kan alleen door verhuurd te worden.

13-08-2022 16:38

Artemio +32157

Unuvar kan prima renderen als back up. Geef hem gewoon zijn kansen in de Eredivisie daar kun je opmaken of hij er klaar voor is en niet die flut voorbereiding.

13-08-2022 16:30

Tecmessa +1771

Henk schetst een tegenstelling die er niet is: Ajax zou geen spelers meer naar eredivisieniveau kunnen laten toewerken en een speler verhuren aan een eredivisieclub. Het laatste kan toch een prima onderdeel zijn van het eerste? Een verhuur aan een eredivisieclub kan juist dat laatste stapje zijn om volgend seizoen klaar te zijn voor eredivisieniveau bij oms aller Ajax. Ik zou Naci ook graag bij ons in de basis zien, maar ik wil ook Dusan, Kudus, Berghuis en Klaassen allemaal in de basis zien, er is momenteel gewoon teveel concurrentie voor Naci.

13-08-2022 16:27

Maikel +6862

Als je echt goed genoeg bent, ga je spelen. Overal ter wereld.
Mensen zien nog steeds zijn talent dat onomstreden is.
Alleen blijkbaar niet goed genoeg zodat de trainer niet om je heen kan.
Hij is fysiek gezien gewoon nog maximaal een O23 speler, waar hij tot de beteren hoort.
Ik denk dat hij in een team dat draait als een tierelier gemakkelijk mee zou kunnen omdat hij gewoon een fijne voetballer is. Maar zo'n team zijn we (nog) niet.

13-08-2022 16:11

YRGI +32964

Naci moet zich gewoon ontwikkelen op Eredivisie niveau. Dat gaat dit jaar niet bij Ajax gebeuren. We hebben op het middenveld ook nog Kudus op de bank die veel verder is. Klaassen zit er soms. Af en toe Berghuis. Misschien wel een keer Taylor. En op linksbuiten lopen Tadic en Bergwijn rond, en daar is Naci sowieso niet op zijn best. Dus gewoon lekker een jaartje ballen bij een andere club. Ervaring op doen, aan je lichaam werken en sterker terugkeren.

13-08-2022 16:08

31xAjax +7969

Tsja, inmiddels heeft Ajax PSV al lang van de "koopclubtroon" verstoten....

13-08-2022 15:27

3*stars*3 +23545

PSV is inmiddels een huurclub geworden.
Zodra ze weer genoeg geld hebben, gaan ze vrolijk door met doen waar ze om bekend zijn geworden en blijven, kopen.

13-08-2022 16:27

31xAjax +7969

Wat PSV doet is niet zo relevant hier. Het is jammer dat wij het etiket opleidingsclub zijn kwijtgeraakt....

13-08-2022 16:32

3*stars*3 +23545

Ho…Wacht eens even…
JIJ begint over feit dat Ajax PSV al lang van koopclubtroon heeft verstoten.
Ik geef alleen reden aan waarom dat clubje niet meer zoveel kan kopen…

Bij Ajax gaat het al tig jaar om combinatie van jeugd en aankopen.
Dat er momenteel geen spelers zijn die gelijk klaarstaan, is jammer maar gaat altijd in golfbewegingen.
Het is pas een probleem als Ajax in 3 jaar tijd, geen 1 speler laat doorstromen.
Nu zijn er ex jeugdspelers vertrokken als Nous en Ryan en voor Ryan staat z’n vervanger uit de jeugd al klaar.
Voor Nous bijv niet…

Ik wil het sterkst mogelijk Ajax zien.
Met veel jeugdspelers zou prachtig zijn maar als Ajax met al die aankopen als een malle gaat draaien, zijn we allemaal happy.

13-08-2022 16:42

31xAjax +7969

Nogmaals, wat PSV doet of niet doet, kan of niet kan is niet relevant hier. De reden dat Ajax PSV vd troon heeft verstoten ligt niet aan PSV maar aan het feit dat Ajax de focus heeft verlegd van opleiden naar kopen. Sinds het seizoen 15-16 heeft Ajax zo'n 60!!! spelers gekocht ofwel 7 à 8 per seizoen.....

13-08-2022 17:36

3*stars*3 +23545

En hoeveel jeugdspelers staan daar tegenover?
Mislukt of een echte kans gekregen, een hele lange lijst.

Koers van Ajax is nu om vervangers te halen die gelijk klaarstaan, om ook op CL niveau wat te kunnen betekenen.
Maar Hamstra gaf laatst in interview aan dat dit niet normaal gaat worden maar dat Ajax nu hiervoor kiest.
Internationals als Bergwijn, Bassey, Sanchez, Wijndal, zijn spelers die (als het goed is) er gelijk staan.

Zag jij nu wel de talenten klaarstaan die er gelijk kunnen staan?
Als ze er klaar voor waren, had Ajax niet met de miljoenen gesmeten.
Ajax was en is de club waar talenten de kans krijgen.
Zijn de talenten er niet klaar voor, dan trekken ze portemonnee, simpel.

13-08-2022 18:22

31xAjax +7969

Niet alleen dit seizoen, het gaat al minstens 8 jaar zo. En we moeten niet de fout maken te denken dat alle aankopen ook versterkingen zijn. Dat zien we iedere jaar en zal dit seizoen niet anders zijn....

13-08-2022 18:29

Koekie87 +21012

Het liefste zien wij als Ajax supporters eigen jeugd debuteren maar ook een vaste waarde worden maar dan moeten die jongens er wel aan toe zijn. De meeste zijn dat dus schijnbaar dus nog helemaal niet en daarom wordt er kwaliteit van buitenaf gehaald en ja dat kost wat. Ergens ben ik ook wel blij met de koers die Ajax nu vaart aangezien het nu meer een uitgebalanceerde mix is van jeugd maar ook ervaring waar Ajax nog niet zolang geleden met een veredeld jeugdelftal speelde en wat dus ook inhield dat er veel onnodige punten werden verspeeld maar ook dat we helemaal niks te zoeken hadden in Europa en vaak al voor de winter weer thuis zaten omdat het meer op een veredeld schoolreisje leek dan dat er echt wat werd gepresteerd.

13-08-2022 18:34

3*stars*3 +23545

Helemaal mee eens!

En zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf, Hamstra zei dat dit niet normaal zal worden en ook het uitgegeven bedrag niet.
Maar als je met een leegloop te maken krijgt en wil strijden om de titel en in EU wil meedoen, moet het nu even zo gaan en daar heb ik alle begrip voor.
Sommigen hebben het dan over koop club en anderen zien het weer anders, so be it.
Als Ajax voor tussen jaar zou gaan en jeugd kans zou geven, het zou doen met koopjes en miljoenen besparen, was er meer kritiek en was het helemaal crisis.

13-08-2022 18:46

3sterren +20205

@3*stars*3
Is de onlangs gepresenteerde Italiaanse spits gekocht of gehuurd ?
Is Mo eigenlijk gekocht of gehuurd ?

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: laten we de labels maar gewoon waar ze horen; in de lade met de andere labels ...
; )

13-08-2022 21:12

3sterren +20205

@31xAjax
Ik vrees dat er ook een paar zijn gehaald als aanvulling, maar misschien zijn we te pessimistisch.
Laten we hen volgen en na de winterstop gaan evalueren ...

13-08-2022 21:14

3sterren +20205

@3*stars*3
Daar maak je een legitiem punt ...

13-08-2022 21:16

3sterren +20205

@31xAjax
Kwijtgeraakt is misschien wat sterk uitgedrukt, maar dat niet alle zelf opgeleide spelers het gewenste niveau kunnen aantikken, is toch eigenlijk van alle jaren ? ...

13-08-2022 21:19

31xAjax +7969

Eens en dat heb ik eerder ook al aangegeven. Maar hier wordt vaak gedaan of dat al onze aankopen voltreffers zijn en dat PSV alleen maar middelmaat haalt. Zoals je hier terecht aanhaalt, laat de labels maar in de lade...

13-08-2022 21:39

Ellende +324

Dit seizoen wel ja.

13-08-2022 16:38

31xAjax +7969

De laatste 8 seizoen 7 à 8 per seizoen....

13-08-2022 17:37

Ajaxbrl +13863

Jongens als bijv. Unuvar en Conceicao hebben gewoon hun lengte heel erg tegen, je moet dan gewoon echt vreselijk goed zijn om te slagen in de top (lees: Messi, Maradona, Xavi, Iniesta, Sneijder).

13-08-2022 14:24

WantAmsterdam +116198

Het is niet de lengte, maar zijn fysiek, Kanté is nog kleiner dan Naci en absolute wereldtop vooral omdat ie zijn fysiek mee heeft.

13-08-2022 15:41

Telamon +9192

@Want

Kanté is dan ook wel deels een felle breker die veel de duels aangaat.

Een Ajaxmiddenvelder hoor bij balbezit uit de duels te blijven, door techniek, handelingssnelheid en combineren. Daar heb je dus geen fysiek voor nodig, liefst wel een versnelling en wendbaarheid.

Bij balverlies net zo, Ajax hoort collectief druk te zetten en hoog compact te staan, en niet de bal door duels te veroveren, maar door de tegenstander zo tot fouten te dwingen. Juist Ünuvar kan er met zijn startsnelheid en wendbaarheid snel en strak op zitten.

Alleen een gebrek aan uithoudingsvermogen (en zo ook veel meeverdedigen als het drukzetten geregeld fout gaat) zou een probleem kunnen zijn, maar Brobbey kan ook geen hele wedstrijden spelen, en dat hoeft ook niet.

13-08-2022 16:10

YRGI +32964

Fysiek valt gewoon te verbeteren. Redelijk simpel ook in vergelijking met technische kwaliteiten. Het kan natuurlijk wel dat je er bijv. langzamer van wordt, maar dat hoeft zeker niet. Dus Naci: naar het krachthonk.

13-08-2022 16:11

WantAmsterdam +116198

Gedaante, je schrijft weer hetzelfde zoals altijd wat totaal niks met mij bericht te maken, nergens schrijf ik dat Ünüvar duels moet aangaan. Fysiek is een breed begrip waar meer onder valt dan alleen kracht.

“Startsnelheid”
Waar haal je die dingen toch vandaan? Dat is juist het probleem, Ünüvar kan vaak niet uit de duels blijven omdat ie startsnelheid/explosiviteit en snelheid in het algemeen mist. Als hij de bal krijgt duurt het vaak te lang zodat er een tegenstander tegen hem aan zit, en als het hem lukt om die tegenstander uit te spelen wordt die door dezelfde tegenstander weer ingehaald.

13-08-2022 16:23

Ajaxbrl +13863

Kante heeft dus ook het voordeel dat hij uitzonderlijke kwaliteiten heeft....

13-08-2022 17:32

Maikel +6862

Conceicao is wel vreselijk snel in vergelijking met Naci.

13-08-2022 16:03

Koekie87 +21012

Tja dan moeten al die toptalenten hun kansen grijpen. Als Unuvar echt zo geweldig is zoals verschillende mensen zeggen dan zou het voor hem toch helemaal geen probleem moeten zijn om een basisplaats op het middenveld te bemachtigen. Maar schijnbaar is hij dus helemaal nog niet toe aan het grote werk want anders had hij zijn minuten wel al gemaakt. Daarnaast kan je mij niet wijsmaken dat een Henk Spaan dingen ziet die een ten Hag of een Schreuder niet zouden zien.

13-08-2022 14:19

Telamon +9192

@Koekie

Je hebt met trainers te maken he, die hun keuzes maken. Ten Hag koos altijd voor zoveel mogelijk ervaring, ging zelfs het elftal omgooien om maar middelmatige ervaring erin te krijgen, in plaats van 1-op-1 wisselen en een talent in te brengen.

Tsja, dan kan je nog zo goed spelen als talent, maar dan ben je puur afhankelijk van het wel of niet aanwezig zijn van meer ervaring, want is dat er, speel je niet.

En soms past een talent tactisch niet helemaal in de plannen, maar dan nog geeft je hem minuten om door te ontwikkelen en dus voor de langere termijn.

13-08-2022 16:12

YRGI +32964

Aan de andere kant: Kudus speelt weergaloos, maar krijgt nauwelijks minuten. In een groep heb je dus ook met hiërarchie en krediet te maken. Klaassen speelde belabberd tot aan Fortuna, maar kreeg wel die kans. Kudus niet. Naci zit daar nog achter. Dus ook al was hij geweldig bezig, dan had hij nog niet de kans gekregen. Want er staan spelers hoger in de pikorde, op basis van het verleden.

13-08-2022 16:12

Koekie87 +21012

Hoe zit dat dan met jongens zoals Taylor, Timber, maar ook bij jongens zoals Gravenberg en Mazroui die toch allemaal hun kans hebben gegrepen ondanks dat Ajax de laatste jaren met miljoenen smijt en spelers van buitenaf haalt. Deze jongens hebben allemaal hun kans gegrepen en ook onder ten Hag ondanks dat hij voor meer ervaring koos. Als je goed genoeg bent en dat ook dagelijks laat zien op trainingen dan kan een trainer echt niet om je heen. Maar die kansen moet je natuurlijk wel grijpen ook in de voorbereiding maar dat heb ik Unuvar nog niet zien doen. Maar dat geld uiteindelijk voor elke speler en of dat nou eigen jeugd is of een aangekochte speler. Ik geloof daar niet zo in dat een Unuvar of een ander talent geen kansen zou krijgen om wat voor reden dan ook aangezien Ajax elke keer weer gewoon opnieuw bewijst dat jeugd wel degelijk kansen krijgt.

13-08-2022 16:25

FlyingDutchMan +17316

Ik ben ook fan van Unuvar en zie hem liever spelen dan een aankoop. Alleen ik snap de trainers ook dat zolang wij niet wekelijks met 3 of 5 doelpunten verschil winnen omdat het team nog moeizaam went, er voor de minder fysieke talenten weinig kansen komen. Dat is iets voor als het team loopt en ze mee te laten wennen..

13-08-2022 14:11

Ajaxisart +18774

Ik vind dat we jeugdspelers als Regeer, Unuvar meer kansen moeten geven. Nu halen we een dure Mexicaan als rechtsback, maar is hij nou echt veel beter dan Regeer? Unuvar had in de Eredivisie al veel meer minuten moeten maken.

13-08-2022 14:06

DEELM +11891

Zonder te oordelen over Regeer, maar het gaat in de top om procentjes. Die jongens zijn dus nog niet genoeg en zullen dus eerst nog beter moeten worden. Mensen vergeten weleens dat Ajax inmiddels met een begroting werkt die ook in stand gehouden moet worden. Dan achten ze het rendement op deze rechtsback dus met meer zekerheid in dan een seizoen zonder fatsoenlijke rechtsback. Het is gewoon een onderneming of we dat als supporter nou willen of niet.

13-08-2022 15:10

Aurelius1 +19736

Tsja, Spaan neemt graag de houding van de ouwe Boomer romanticus aan. Technisch is Ünuvar waarschijnlijk ook wel de beste speler, maar qua lichaamsbouw wordt het lastig. Korte benen, 1m68... het is een genetische loterij. Voetballers denderen tegenwoordig als American Football spelers over het veld. Daarnaast heeft ünuvar in de voorbereiding niet overtuigd. Het is bekend dat trainers dan geen risico meer gaan nemen. Trainers werken niet vanuit ideaalbeelden. Het enige wat voor trainers telt is de volgende wedstrijd winnen, zodat ze op hun positie kunnen blijven zitten. En terecht, want zodra je bij Ajax een paar keer verliest, gaan de supporters morren en lig je eruit.

13-08-2022 14:01

Ron6 +3521

Wel of niet overtuigen in de voorbereiding maakt blijkbaar niet uit, kijk maar naar Kudus…

13-08-2022 16:07

OntlastendeMiddenvelder +1987

Mee eens. Maar wat wel zo is: hoe later hij basisspeler bij Ajax wordt, hoe hoger de verwachte leeftijd wanneer hij weggaat. Wil je liever een toptalent tussen zijn 18e-20e in de basis, of tussen zijn 20e en 22e?

13-08-2022 13:58

FlyingDutchMan +17316

Dat vind ik wel een goeie en zag je toen ook bij Nouri.. Media vooral zet er druk op dat zulke grote talenten op hun 16e moeten debuteren en op 17e basis zijn. Want zo is het ongeveer in het verleden met Seedorf en Kluivert ook gegaan, oftewel anders ben je geen groot talent. Echt dikke onzin, staat hier helemaal los van en moet per speler bekeken worden. Spelers als Unuvar kunnen prima begin twintig doorbreken, in Spanje en Italië krijgen ze op die leeftijd pas voor het eerst een kans..

13-08-2022 14:42

Qifesh +24917

Dit valt me ook op.. daarom raken we talenten kwijt die geen geduld hebben of gewoonweg geen kansen krijgen.. contracten vroegtijdiger verlengen dus.

13-08-2022 18:14

BokkieBokstra +11340

Dat is een keuze, er is zo een grote selectie dat er amper nog ruimte is voor dit soort acties. Zo hoort het wel, jonge spelers moeten minuten maken. Ik had het liefst helemaal geen aankopen gezien en alles met eigen jeugd doen. Linkerrijtej, als het meezit playoffs en en als het echt meezit misschien wel EL/.CL.

13-08-2022 13:54

Masz +3731

Eens met Spaans behalve op één punt.
Mo Ihattaren en Conçeicão moeten ook minuten krijgen en Antony is doorgaans onomstreden.
Daarom lijkt me vandaag de dag verhuren van Naci aan een goede club de beste optie.
Een goede club is geen degradatie voetbal dan kan hij beter met Ajax1 mee trainen en in de KKD spelen.

13-08-2022 13:37

YRGI +32964

Naci is geen rechtsbuiten als jij dat soms denkt. Maar ja, op andere posities staat hij inderdaad ook achter enkele andere voetballers.

13-08-2022 16:15

HallelujahAmsterdam +10641

Ik moet Spaan gelijk geven.

Ondanks een overvolle selectie met veel kwaliteit , moet AJAX zich (weer) herpakken in het speeltijd geven van onze talenten.
Denk dat dat ook bij de huidige ontwikkeling past : een 1e team met een hoog niveau aan spelers , waarin ruimte wordt gemaakt voor talenten die er tegenaan staan en volop mee draaien in die selectie , dus ook tegen mindere ploegen speeltijd krijgen.

En Unuvar heeft de statistieken om mee te draaien : 33 wedstrijden , 16 doelpunten , 12 assists.
Elke ploeg in de KKD zou zo'n speler wel willen.
Maar we verwachten meer , dus moeten we er meer mee doen. Denk dat uitleen bij Unuvar niet perse helpt. Denk dat puur de speeltijd hem niet naar een hoger niveau , maar het niveau zelf wel. Op KKD niveauheeft ie het bewezen , denk niet dat het rechterrijtje hem beter maakt. Misschien sub-top.

Vorig seizoen heeft TH weinig tot geen gebruik gemaakt van Unuvar of andere talenten. Ook omdat het een seizoen was van overleven.
Maar vind dat Unuvar het wel mag laten zien in de selectie onder Schreuder en daar de kans voor mag krijgen.
Liever 20 minuten tegen Emmen , dan 90 minuten onderin.

13-08-2022 12:47

Jeugd +24905

Als je goed genoeg bent dan krijg je die kans gewoon. Nergens anders beter dan bij Ajax.
Denk je dat talenten als de Jonge en de Ligt en afgelopen jaar ook Timber het voor niks gekregen hebben? Iedereen ziet dta die jongens toppers zijn.
Naci was een fantastische jeugdspeler maar Naci is gewoon nu niet goed genoeg hoe jammer dat ook is. Hopelijk komt het nog.

13-08-2022 13:27

Masz +3731

@jeugd
Als je goed genoeg bent krijg je de kans bij blessures en schorsingen.
Ten Hag was erg gehecht aan zijn vaste kern en wou amper experimenteren.
Ik hoop dat bij Schreuder de jeugd meer tijd krijgt dan alleen de laatste paar minuten voor het tijdrekken.

13-08-2022 13:42

Jeugd +24905

Onder ten Hag zijn genoeg spelers vanuit de jeugd in het elftal gekomen, zij die goed genoeg waren.
Ik hoop dat Schreuder in de buurt gaat komen van de resultaten van ten Hag.
Ben het wel met je eens dta het brenegn van een jeugdspeler voor de vorm in blessuretijd zinloos is.

13-08-2022 14:14

HallelujahAmsterdam +10641

Denk dat dat ook zo is : als je goed genoeg bent. Maar TH durfde dat niet meer aan afgelopen seizoen. De Jong en De Ligt waren geen talenten onder TH , die liepen al mee en andere situatie. Onder TH zijn de aankopen ook groter geworden.
Timber is dan misschien wel zo'n voorbeeld.
Maar ook uit nood gedwongen. Want de CV die we hadden , voldeden niet.
Afgelopen seizoen is de ploeg in ontwikkeling stil komen te staan.
Kenneth Taylor was incidenteel.

13-08-2022 14:29

BokkieBokstra +11340

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan dit. Kiezen voor eigen jeugd gaat met ups en downs en dan zal je ook een keer verliezen. Daar is geen ruimte voor. Ik denk het nog beter is om de hele jeugdopleiding op te heffen. Kostenpost. Alleen Jong Ajax met aankopen van elders.

13-08-2022 13:56

Adam24 +39202

Die minuten zou hij bij Ajax best kunnen maken, maar waar gaat hij zijn overige minuten maken? Het mooiste zou zijn als Unuvar op termijn Tadic zou kunnen vervangen. Dat komt nu echter veel te vroeg. En doordat Ajax toch voornemens is om met een echte 9 te spelen ipv Tadic in de spits, is er op de vleugels te veel concurrentie. Ik vind een verhuur eigenlijk wel een mooie oplossing.

13-08-2022 12:33

Broodjebal44 +5727

Neemt Naci genoegen met 20 minuten tegen Emmen in het gehele seizoen? Wat een kartoffel die Spaan.

13-08-2022 12:15

Babangida83 +23950

Schreuder ziet het denk ik wel in hem zitten, maar het middenveld en de aanval zijn al overbezet. Waar het misging, is dat hij vorig jaar geen invalbeurten kreeg. Als hij geen speeltijd krijgt, dan kun je hem altijd nog terughalen en rustig invoegen.

13-08-2022 12:14

Jeugd +24905

Iedereen binnen Ajax heeft een hekel aan Naci. De Ajax staf vindt het bovendien heel erg vervelend om een speler uit eigen jeugd door te laten breken, zo kent men de club ook niet in binnen- en buitenland. Zo doen wij dat niet bij Ajax. Naci was wel goed genoeg maar ja, hij is nou eenmaal tegengewerkt??? Tuurlijk niet.
Iedereen zijn mening natuurlijk maar ik denk dat Ajax niks liever had gewild dan een doorbrekende Naci. Ik ook trouwens, heb van die jongen genoten vanaf zijn 14e. Op YT zijn nog fantastische filpjes terug te zien van Future cups, MTU cups etc.
Ik weet het natuurlijk ook niet zeker en ik hoop dat het nog goedkomt maar ik zie het volgende;
1. Pech gehad met blessures in een cruciale ontwikkelingsfase, daarna nooit meer de oude geweest
2. Fysieke ontwikkeling blijft dusdanig achter dat dit op topniveau in ieder geval niet voor hem werkt.

13-08-2022 12:11

DeHeerVanDeMeer +25199

Als Spaan na even zijn ogen gechecked te hebben bij de opticien en nog eens kijkt naar het team,
dan kan hij ook zien dat de basis zo breed en goed is dat Naci er voorlopig nog niet tussen komt.
Dan is verhuren en vlieguren maken de beste optie voor beide.
Spaan is een oude zeur geworden, vroeger speelde hij het met Harry nu is hij het.

13-08-2022 12:07

Koningtoto +60632

Free Naci

13-08-2022 11:53

AFCACruijff14 +162318

Volgens mij mist er nog heel veel aan Unuvar op fysiek en mentaal vlak dat het best te rechtvaardigen valt dat het nu nog niet lukt. Maar Ajax verlengt niet voor niets met hem, ze hebben genoeg vertrouwen. Verhuren en over een jaar als rijpere speler het weer proberen.

Die Spaan is zo´n armoedige kerel, die heeft zijn eigen favorietjes en zal altijd proberen hen omhoog te schrijven. Samen met Aad de Mos echt de minst boeiende mening in de voetballerij.

13-08-2022 11:44

NeeI +107936

Volledig eens. Ten Hag kwam met loze teksten als "speeltijd krijg je niet, die moet je verdienen", terwijl Naci vorig seizoen MVP was in de KKD en vervolgens geen minuut heeft gekregen.

Dan wordt liever Klaassen tevreden gehouden en een half uurtje gegund, dan Naci kan ruiken aan 1.

13-08-2022 11:28

DeBruineRuiter +63

Spaan kiest altijd voor de makkelijke weg en braakt wat populaire taal. Unuvar is natuurlijk een groot talent, maar kan prima inhoud kweken bij een subtopper in de Eredivisie. Er is nu eenmaal veel concurrentie bij ons aller Ajax. Maar dat gaat er niet in bij Henk, die, terwijl hij zijn met korting ontvangen De Volkskrant nog eens omslaat in zijn gesubsidieerde waterbed, liever popi-jopi doet bij de supporters. Henk Spaan: een 1!

13-08-2022 11:24

DeKenner +9378

Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Unuvar had in ieder geval in het afgelopen seizoen al regelmatig minuten moeten krijgen in Ajax 1. Dat heeft hij afgedwongen met zijn prestaties in Jong, maar het werd helaas niet beloond. Als hij die minuten wel had gehad en daarin liet zien dat hij ook bij het eerste wat kan toevoegen, dan had Ajax deze zomer misschien een aankoop minder kunnen doen en Unuvar kunnen doorschuiven. Dat is helaas allemaal niet gebeurd en dat is simpelweg nu ten koste gegaan van zijn ontwikkeling bij Ajax. De geplande verhuur is nu gewoon een noodgedwongen keuze, want aan nog een seizoen Jong Ajax heeft hij ook niet veel.

13-08-2022 11:38

oudzuid2 +7294

helemaal eens met Spaan. was zeer frustrerend hoe EtH in dat soort potjes bijna altijd voor ervaren krachten koos. nu is het met Bergwijn, Lucca en Conseisau voorin nog veel drukker geworden, dus veel speeltijd voorin voor eigen jeugd zie ik niet dit seizoen :/

13-08-2022 11:12

HumbertoPan +1725

Lijkt me voor z'n ontwikkeling beter om hele wedstrijden te spelen in de ED bij een middenmotor dan af en toe 10-20m invallen.

13-08-2022 11:08

Ozymandias +159568

Ronald de Boer was niet verhuurd... Het is totaal iets anders voor een speler om bij een club onder contract te staan. Dan zal een club veel eerder geneigd zijn speeltijd in die speler investeren omdat zelfs als het sportief niet direct iets oplevert het op de langere termijn zowel sportief als financieel iets zal opleveren. Als een huurspeler niet direct een meerwaarde heeft zal hij niet worden gebruikt omdat er geen enkel incentive is om in die huurspeler te investeren. Voor een vlieggewicht als Ünüvar die het van combinaties met zijn teamgenoten moet hebben zal het ongelofelijk lastig zijn om in een team met spelers waar hij totaal niet op is ingespeeld direct een meerwaarde te hebben.

Spaan heeft gelijk dat Ünüvar gewoon (bij Ajax hoort dat gewoon te zijn) regelmatig minstens 20 minuten met het eerste mee mag spelen. In wedstrijden tegen clubs uit het rechterrijtje zal de tegenstander geen enkele speler hebben van het niveau van Ünüvar dus is het vreemd om hem in dat soort wedstrijden geen speeltijd te geven. De laatste stap van het ontwikkelingstraject van elk toptalent is speeltijd in het eerste. Zonder die speeltijd zullen ze nooit goed genoeg worden voor een rol in de basisroulatie van het eerste.

13-08-2022 10:59

3sterren +20205

Eens ! Ik wil hier niet roeptoeteren dat vroeger alles beter was, maar wat vroeger werkte, zou nu nog steeds kunnen werken.
Het is niet zo zwart-wit, zoals hier vaak wordt gesteld. Spaan geeft in het artikel al aan dat CL misschien nog te hoog gegrepen is. Eredivisie wedstrijden tegen de zogenaamde kleintjes bij een ruime voorsprong moet toch kunnen ?
Daar ben je immers opleidingsclub voor.
Langzaam brengen, als de wedstrijd het toelaat. Eerst 10 minuutjes, dan vijftien minuutjes en wellicht een helft, naar gelang het talent het aankan.

De vedettes moeten maar eens terugdenken aan hoe het hen verging, voordat zij doorbraken. Dan zullen zij misschien meer begrip kunnen opbrengen als zij worden gewisseld voor een kans voor een aanstormend talent ...

13-08-2022 21:47

Schip +23572

Een van de weinige keren dat ik het eens ben met Spaan. Zal een toevalstreffer zijn.

Zeg ik overigens niets mee over een verhuur, dat ook gunstig kan uitpakken.

13-08-2022 10:55
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.